Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Clair Obscur: Expedition 33

Mä katsoin mortismal gaming arvostelun tubesta ja sehän siis tekee arvostelut aina 100% läpäisyn jälkeen ja se mikä iski varsin ikävästi korvaan oli se, että pelin bonus pomot voi tappaa sut laakista jopa helpoimmalla jos missaat tuon väistö / parry qte:n.
Jollain kehitystiimissä on vissiin mennyt ohi miten vaikeustasojen pitäs toimia.
Ymmärrän kyllä yleisesti ongelman oneshotkillien suhteen mutta jos ne on bonus pomoja, niin itse ainakin siinä kohtaa ymmärrän paremmin kuin jos kyse olisi normaalipomosta saati vastuksista.

Itse en ole vielä pelannut, joten en tiedä miten itseä viehättää, mutta Mario RPG:n "vastaavat" oli ihan ok vaikka toimivat melko epäluotettavasti. Epäilen siis että itse pärjään tämänkin kanssa.

Yleisesti ottaen kuitenkin ikävä homma jos niin monella jää tuon vuoksi kesken jne.

Jonkin matkaa kävin pelaileen act 1 ja ihan hyvät alkufiilikset. Tosin pienellä varauksella riippuen siitä millaiseksi tuo parry/dodge mekaniikka lopulta omaan suuhun tulee maistumaan. Hieman olen huolissani puheista, että niihin osuminen olisi enemmänkin välttämättömyys kuin ansaittu pieni etu. Lähtökohtaisesti pidän sen tuomasta lisämausteesta tuohon vuoropohjaisuuteen, mutta jos ne tappelut liikaa nojaavat sen käyttöön niin voi olla etten jaksa maaliin asti.

Tarina vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja sen kerronta on mukavan luontevan oloista.

Mä katsoin mortismal gaming arvostelun tubesta ja sehän siis tekee arvostelut aina 100% läpäisyn jälkeen ja se mikä iski varsin ikävästi korvaan oli se, että pelin bonus pomot voi tappaa sut laakista jopa helpoimmalla jos missaat tuon väistö / parry qte:n.
Jollain kehitystiimissä on vissiin mennyt ohi miten vaikeustasojen pitäs toimia.
Tässä on kyse juuri näistä "ultimate" pomoista, joita on ymmärtääkseni muutama ja ovat täysin vapaavalintaisia.

se on jännä että ihmiset näkee tän vaikeena pelinä itse taas kaipaisin yhtä vaikeusastetta lisää, että peli on jopa liian helppo tuolla expert vaikeusasteella, eli tämän hetken vaikeimmalla, oonkohan nyt 4 boss fighttia vetänyt ja kaikki menneet aikalailla ekalla yrittämällä, parryt ja dodget ja jumpit on todella helppo tehdä ja party tekee niin paljon damagea noissa normi encoutereissa että vihollinen tuskin saa edes vuoroa ennenkö ne ovat kuolleet. en ole ole tosiaan vielä edes weaponeita upgradennut koska sille ei ole ollut mitään tarvetta. toivon mukaan siis peli vaikenee jossain vaiheessa. eli omaan makuun pelin parry ja dodge ikkuna on jopa liiankin iso.
Kyllä se siitä vaikeutuu, varsinkin kun menee noille vapaavalintaisilla alueille seikkailemaan. Itselläni ei myöskään päätehtävässä juuri ollut vaikeuksia, mutta nyt on tullut vastaan muutama sellainen pomo, mitkä tappavat 1 iskulla jos et onnistu väistämään. Tähän kun yhdistetään se, että niillä todella paljon HP:tä, eli taistelu kestää helposti yli 10 minuuttia ja yksikin virhe johtaa kuolemaan, niin kyllä siinä vaikeusastetta piisaa. Saatoin tosin olla hieman liian pieni levelinen tuonne alueelle.

Hieman olen huolissani puheista, että niihin osuminen olisi enemmänkin välttämättömyys kuin ansaittu pieni etu. Lähtökohtaisesti pidän sen tuomasta lisämausteesta tuohon vuoropohjaisuuteen, mutta jos ne tappelut liikaa nojaavat sen käyttöön niin voi olla etten jaksa maaliin asti.
Uskoisin, että normaalilla pärjää hyvin jos nyt edes osan iskuista onnistuu väistämään. Expertillä se muuttuu sitten siihen, että lähes kaikki iskut pitää väistää tai torjua.

Tässä on kyse juuri näistä "ultimate" pomoista, joita on ymmärtääkseni muutama ja ovat täysin vapaavalintaisia.

Kyllä se siitä vaikeutuu, varsinkin kun menee noille vapaavalintaisilla alueille seikkailemaan. Itselläni ei myöskään päätehtävässä juuri ollut vaikeuksia, mutta nyt on tullut vastaan muutama sellainen pomo, mitkä tappavat 1 iskulla jos et onnistu väistämään. Tähän kun yhdistetään se, että niillä todella paljon HP:tä, eli taistelu kestää helposti yli 10 minuuttia ja yksikin virhe johtaa kuolemaan, niin kyllä siinä vaikeusastetta piisaa. Saatoin tosin olla hieman liian pieni levelinen tuonne alueelle.

Uskoisin, että normaalilla pärjää hyvin jos nyt edes osan iskuista onnistuu väistämään. Expertillä se muuttuu sitten siihen, että lähes kaikki iskut pitää väistää tai torjua.
Juurikin näin. Jo Normalilla on suositeltavaa opetella ja totutella väistämään, että pärjää taisteluissa. Parryt taas tuovat sopivasti lisää haastetta, jotta niiden käyttö tuntuu väistöäkin palkitsevammalta. Expertistä mulla ei oo kokemusta, mutta omaan makuun toi normal oli just sopiva = saa mokailla ja erehtyä, ilman että siitä rankaistaan kohtuuttomasti. Ja varsinkin mitä pidemmälle peli etenee, sitä tärkeämpää parryyn totuttelu on, sillä jotkut viholliset eivät lopeta ennenkuin on riittävästi parrynnyt.

Juurikin näin. Jo Normalilla on suositeltavaa opetella ja totutella väistämään, että pärjää taisteluissa. Parryt taas tuovat sopivasti lisää haastetta, jotta niiden käyttö tuntuu väistöäkin palkitsevammalta. Expertistä mulla ei oo kokemusta, mutta omaan makuun toi normal oli just sopiva = saa mokailla ja erehtyä, ilman että siitä rankaistaan kohtuuttomasti. Ja varsinkin mitä pidemmälle peli etenee, sitä tärkeämpää parryyn totuttelu on, sillä jotkut viholliset eivät lopeta ennenkuin on riittävästi parrynnyt.
Tässä on vain sellainen juttu, että hyvin lyhyiden aikavälien taju ja asioiden rytmittäminen ovat tutkitusti asioita, joissa ihmisillä on suuria eroja. Jos olet syntynyt näiden asioiden suhteen heikommilla ominaisuuksilla, niin et pysty koskaan oppimaan asioita edes sellaisella tasolla, joka on jollekin onnekkaammalle, eli paremmilla ominaisuuksilla syntyneelle ns. helppo taso. Teille joillekin tuo normaalitaso voi tosiaan tuntua helpolta, mutta esim. itseni kaltaiselle se ei helppo ole, eikä tule olemaankaan, vaikka kuinka treenaisin. Heikot ominaisuudet asiaan liittyen kun on.

Tällaisissa asioissa juurikin korostuu se vaikeustason valinnan mahdollisuus. Tiedän - eri ketjun aihe pidemmässä keskustelussa, mutta kuuluu silti tämän verran mielestäni tämänkin pelin ketjuun. Tässäkin pelissä pitäisi olla selvästi helpompiakin tasoja valittavina. Nyt ei ole oikein otettu huomioon rajoitteisempia ihmisiä. Nykyaikaa olisi myös peleissä ottaa tätäkin puolta enemmän huomioon ja unohtaa ne helvetin pelin kehittäjien visiot, joita täälläkin silti yllättävästi jotkut jopa puolustavat tällaisissa asioissa. Surkea on pelin kehittäjän visio, jos ei halua peliään antaa paremmin mahdolliseksi pelattavaksi myös ominaisuuksiltaan rajoittuneemmille pelaajille.

Viimeksi muokattu:

juu siis oon ite oon jo ACT2:ssa et mulla on nyt 18 tuntia jo peliä takana, että oon tosiaan kierrellyt siellä sun täällä, hahmot taitaa olla levelillä 32 ja toistaiseksi vielä mikään ei ole antanut kunnon haastetta. ei oo tosiaan vielä yksikään fightti kestänyt myöskään 10 minuuttia. niin siis tarkoitin niillä bosseilla ihan kunnon bosseja en eri zonejen bosseja että pääsee eteenpäin vaan ihan tarinallisia bosseja.

Kyllä nuo tavan vihutkin tekee aika paljon damagea ja alussa healttipulloja ihan yksi kpl niin se tukee jo sitä dodge/parry mekaniikkaa. Tiukkaa tulee selvitä lipulta lipulle jos noita ei vaan hanskaa.
juu siis oon ite oon jo ACT2:ssa et mulla on nyt 18 tuntia jo peliä takana, että oon tosiaan kierrellyt siellä sun täällä, hahmot taitaa olla levelillä 32 ja toistaiseksi vielä mikään ei ole antanut kunnon haastetta. ei oo tosiaan vielä yksikään fightti kestänyt myöskään 10 minuuttia. niin siis tarkoitin niillä bosseilla ihan kunnon bosseja en eri zonejen bosseja että pääsee eteenpäin vaan tarinallisia bosseja.
Tässä haiskahtaa nyt vähän taas DestiZ:lle ominainen henkseleiden paukuttelu :D

Kyllä nuo tavan vihutkin tekee aika paljon damagea ja alussa healttipulloja ihan yksi kpl niin se tukee jo sitä dodge/parry mekaniikkaa. Tiukkaa tulee selvitä lipulta lipulle jos noita ei vaan hanskaa.

Tässä haiskahtaa nyt vähän taas DestiZ:lle ominainen henkseleiden paukuttelu :D

tai sitten ihmiset pelaa vaan peliä väärin, esim jos sitä parryä ja dodgea lähestyy samanlailla kun lähestyisi souls peleissä eli reaktio pohjaisesti niin metsään menee ja pahasti tärkein homma on tunnistaa ne tietyt vihjeet jokaisen vihollisen liikkeen kohdalla että millon sitä nappulaa painaa, omasta mielestäni peli antaa aika selvät vihjeet niihin eli kuuluu joku tietty ääni tai sitten välähdys ja sillon painaa joko dodgea tai parryä, sitten tosiaan kun onnistuu vetämään fightit suurinmaksi osaksi Perfect parryllä ja dodgella niin ei se sillon kauaa kestä, ja siihen päälle tunnistaa vihollisten weaknessit ja stackkää weaknessejä kokoajan niin ei bossit kauaa kestä. tosiaan ne weaknessit stackkaa ja tekee kokoajan enemmän ja enemmän damagea, esim jos vihollisen weakness fire niin sillon vaan stackkaa 3:lla hahmolla sitä burningia ja lisää ja lisää niin kas kas kummaa ne burning tekee joka vuoro sen 3-5k damagea. sitten tosiaan kun panostaa vitalityn ja defenceen niin ei kyllä hahmotkaan kuole yhdellä iskulla.

Viimeksi muokattu:
Itselläkin on into laantunut peliin että oletin jotain erilaista mitä peli ekan 4-5 tunnin aikana tarjonnut.. Eli jotenkin jo ärsyttää tuo että jo intron jälkeen peli ollut aika haahuilua ja esim se aika alun yhtäkkinen siirtyminen johonkin kultaiseen kartanoon vain koska se nyt ilmeisesti on taas taiteellisesti hyvä valinta kun täytyy kaikkien saada se oma taiteellisuutensa jotenkin esiin mikä vaivaa mun mielestä nykyään muissakin peleissä.. Eli sellainen kaikkien ideoiden puristus yhteen ilman selkeää omaa päämäärää jota ei ole ainakaan vielä vastaan tullut ja toki toivon että meno tuosta mielenkiintoisemmaksi muuttuisi ja jollain tapaa selkeämmäksi ettei olisi vaan 10h haahuilua ja 10min tarinaa välissä alun jälkeen

tai sitten ihmiset pelaa vaan peliä väärin, esim jos sitä parryä ja dodgea lähestyy samanlailla kun lähestyisi souls peleissä eli reaktio pohjaisesti niin metsään menee ja pahasti tärkein homma on tunnistaa ne tietyt vihjeet jokaisen vihollisen liikkeen kohdalla että millon sitä nappulaa painaa, omasta mielestäni peli antaa aika selvät vihjeet niihin eli kuuluu joku tietty ääni tai sitten välähdys ja sillon painaa joko dodgea tai parryä, sitten tosiaan kun onnistuu vetämään fightit suurinmaksi osaksi Perfect parryllä ja dodgella niin ei se sillon kauaa kestä, ja siihen päälle tunnistaa vihollisten weaknessit ja stackkää weaknessejä kokoajan niin ei bossit kauaa kestä. tosiaan ne weaknessit stackkaa ja tekee kokoajan enemmän ja enemmän damagea, esim jos vihollisen weakness fire niin sillon vaan stackkaa 3:lla hahmolla sitä burningia ja lisää ja lisää niin kas kas kummaa ne burning tekee joka vuoro sen 3-5k damagea. sitten tosiaan kun panostaa vitalityn ja defenceen niin ei kyllä hahmotkaan kuole yhdellä iskulla.
No onhan se silti reaktiopohjaista jos sun pitää reagoida siihen valoon tai ääneen?

No onhan se silti reaktiopohjaista jos sun pitää reagoida siihen valoon tai ääneen?

nojoo onhan se mutta sinänsä se on todella helppoa kun sun ei tarvii keskittyä muuhun, eli hahmoa ei tarvii controlloida tai mitään sen kun katot et millon se antaa sen vihjeen ja painat vaan oikeassa ajassa joko ympyrää tai kolmiota, eli se miten siis ite pelaan että kun vihollisella on vuoro niin edes kato omia hahmoja vaan katon että se vihollinen antaa joko sen äänimerkin tai välähdyksen että millon painan sitä parryä tai dodgea..

nojoo onhan se mutta sinänsä se on todella helppoa kun sun ei tarvii keskittyä muuhun, eli hahmoa ei tarvii controlloida tai mitään sen kun katot et millon se antaa sen vihjeen ja painat vaan oikeassa ajassa joko ympyrää tai kolmiota, eli se miten siis ite pelaan että kun vihollisella on vuoro niin edes kato omia hahmoja vaan katon että se vihollinen antaa joko sen äänimerkin tai välähdyksen että millon painan sitä parryä tai dodgea..
Niin ja se ongelma nimenomaan on se ettei kaikki, minä mukaanlukien, ehdi reagoimaan siihen ku se ääni tai valo yhtäkkiä tulee.

Ei toi nyt rakettitiedettä ole, tietty kaikki tietää mitä tehdä mutta jos ei ehdi niin ei ehdi.

Silloin ei auta "no paina oikees kohas lol"

Niin ja se ongelma nimenomaan on se ettei kaikki, minä mukaanlukien, ehdi reagoimaan siihen ku se ääni tai valo yhtäkkiä tulee.

Ei toi nyt rakettitiedettä ole, tietty kaikki tietää mitä tehdä mutta jos ei ehdi niin ei ehdi.

Silloin ei auta "no paina oikees kohas lol"

nojoo itellä tosiaan on suhteellisen hyvä rytmitaju niin ehkä se sitten vaikuttaa jonkun verran, itelle se on kumminkin aika simppeliä, tosin niin myös kaikki rytmipelit muutenkin. nuorempana olin esim yks suomen parhaita Stepmania näppäimistö pelaajia, niin ehkä niistä on sit jääny jotain käteen et tosiaan lähestyy parryjä äänen kautta jos se on vaan pelissä mahdollista.

Tässä on vain sellainen juttu, että hyvin lyhyiden aikavälien taju ja asioiden rytmittäminen ovat tutkitusti asioita, joissa ihmisillä on suuria eroja. Jos olet syntynyt näiden asioiden suhteen heikommilla ominaisuuksilla, niin et pysty koskaan oppimaan asioita edes sellaiselle tasolla, joka on jollekin onnekkaammalle, eli paremmilla ominaisuuksilla syntyneelle ns. helppo taso. Teille joillekin tuo normaalitaso voi tosiaan tuntua helpolta, mutta esim. itseni kaltaiselle se ei helppo ole, eikä tule olemaankaan, vaikka kuinka treenaisin. Heikot ominaisuudet asiaan liittyen kun on.

Tällaisissa asioissa juurikin koostuu se vaikeustason valinnan mahdollisuus. Tiedän - eri ketjun aihe pidemmässä keskustelussa, mutta kuuluu silti tämän verran mielestäni tämänkin pelin ketjuun. Tässäkin pelissä pitäisi olla selvästi helpompiakin tasoja valittavina. Nyt ei ole oikein otettu huomioon rajoitteisempia ihmisiä. Nykyaikaa olisi myös peleissä ottaa tätäkin puolta enemmän huomioon ja unohtaa ne helvetin pelin kehittäjien visiot, joita täälläkin silti yllättävästi jotkut jopa puolustavat tällaisissa asioissa. Surkea on pelin kehittäjän visio, jos ei halua peliään antaa paremmin mahdolliseksi pelattavaksi myös ominaisuuksiltaan rajoittuneemmille pelaajille.
Jep, ihmisten välillä on ehdottomasti eroa rytmitajun suhteen. En lähde sen enempää tangentille "vaikeustaso osana visiota" -keskusteluun, mutta kysäisisin, että kokeilitko helpointa vaikeustasoa? Itse en sitä testannut, mutta kehittäjät ainakin lupailevat sen olevan rentoa tasoa. Ja toinen mitä mietin niin on se, etten itse kyllä missään vaiheessa väittänyt noita ajoituksia helpoiksi normalilla, mutta kyseessä on mielestäni asia joka on opeteltavissa, jos on siis vähänkään rytmitajua ja jaksaa opetella vihollisten liikehdintää.

Ei kuulosta hyvältä et vuoropohjaiseen peliin tungetaan QTE-myrkkyä. En voi sietää et pitää painaa painikkeita tietyssä järjestyksessä.

Ei kuulosta hyvältä et vuoropohjaiseen peliin tungetaan QTE-myrkkyä. En voi sietää et pitää painaa painikkeita tietyssä järjestyksessä.
En tiedä onko tuo siinä mielessä QTE:tä, että jossain tietyssä oikeassa järjestyksessä pitäisi nappeja painaa. Toki hypyllä väistettävät hyökkäykset tuo tuohon varmaankin tuotakin. Aika vahvasti voi sanoa olevan oikean ajoituksen parryt ja dodget ihan siihen tapaan, kuin vaikka soulslike-peleissä on. Toki sillä erotuksella, että hahmojen liikkumista ei taisteluissa itsessään ohjata.

Viimeksi muokattu:
Jep, ihmisten välillä on ehdottomasti eroa rytmitajun suhteen. En lähde sen enempää tangentille "vaikeustaso osana visiota" -keskusteluun, mutta kysäisisin, että kokeilitko helpointa vaikeustasoa? Itse en sitä testannut, mutta kehittäjät ainakin lupailevat sen olevan rentoa tasoa. Ja toinen mitä mietin niin on se, etten itse kyllä missään vaiheessa väittänyt noita ajoituksia helpoiksi normalilla, mutta kyseessä on mielestäni asia joka on opeteltavissa, jos on siis vähänkään rytmitajua ja jaksaa opetella vihollisten liikehdintää.
En ole vielä kokeillut helpointa tasoa, koska yleensä tapanani on aloittaa pelit lähes aina normaalilla tasolla, ja kynnyskin sitten helpompaan siirtymiseen on varsin korkea, koska sitten kuitenkin yleensä pidän siitäkin, että pelissä on haastetta. Tässäkin toistaiseksi auttanut se, että voi grindata leveliä, jolloin vihut eivät tee enää ihan niin paljon damaa, ja itse tekee sitä vastaavasti enemmän. Silloin kun grindaaminen on mahdollista, turvaudun yleensä siihen vaikeustason helpottamiseksi. Tässä pelissä tuo tarkan ajoituksen hakeminen on kuitenkin sen verran hankalaa kaikesta huolimatta, ja aiheuttaa niin paljon stressiä ja jopa ahdistavuutta peliin, että kyllä tuo vaikeustason helpottaminenkin täytyy laittaa vielä korvan taakse.

pelissä tosiaan voi myös grindata, itsekkin sitä jonkun verran tehnyt, kun grindaaminen yleisesti kuuluu omaan pelitapaan. ehkä silläkin on tosiaan jotain vaikutusta. et jos löydän hyvän spotin grindailla niin yleensä jään sinne joksikin aikaa grindaamaan.

Ylös Bottom