Mielestäni, ei ole mitään pohjaa sanoa, että ihmiset jotka osallistuvat häiriköintiin ja aktivismiin ns. hyvän aatteen nimissä, olisivat niitä, jotka varmuudella toimivat oikeellisemmin, tietävät paremmin, saavat aikaan enemmän. Samalla kun taas ne, jotka kritisoivat kyseisen touhun hölmöyttä ja itsekkyyttä, olisivat sitten osa sitä ongelmallista joukkoa, joka haluaa että maapallo tuhoutuu, kaikki luonto saastutetaan, ei välitetä asioista. Melkoista olkiukkoilua ja bad faith argumentointia moinen.
Missä vaiheessa keskustelua on sanottu että esim. Elokapinassa olisi kaikki puhtaita pulmusia tai ylipäänsä parempaa väkeä? Täällä on esimerkiksi sanottu että verratessa natseihin tai CannonBalliin (oikeasti) on aika selvä mikä porukka ajaa hyvää asiaa.
Rohkeudesta olen itse myös puhunut ihan sen takia, että en minä haluaisi mennä ottamaan halveksuntaa ja väkivallan uhkaa vastaan kuten monet aktivistit tekevät.
Missä kohdassa niitä varsinaisia Elokapinan ihmisiä on jalustalle nostettu? Ajamaansa asiaa on lähinnä mielestäni todettu hyväksi ja erityisesti paremmaksi kuin ne typerät verrokit, kuten natsit ja rikollisjärjestö. Kannattaisi ehkä lukea niitä viestejä, ensi sijassa omiaan, että mitä höpöhöpöä sitä kirjoittelee. Kukaan muu ei tunnu puhuvan samasta asiasta ja kun kirjoitettua kritisoi, niin se on muka olkiukkoilua tai "bad faithia".
Tiedän, että et sinäkään mikään luonnonystävä ole. Sen mukaan mitä olen juttujasi lukenut, olen saanut kuvan että olet sellaisesta hyvin hyvin kaukana. Ja se ei minua tietenkään haittaa enkä sinua siitä kritisoi. Eläköön kukin miten parhaaksi näkee. Jokainen on vastuussa itsestään ja omista teoistaan. Tuollainen elokapinatyyppien keskuudessa kovin yleisesti toistuva "tehkää kuten minä sanon, alkää niinkuin minä teen" kaksinaismoralismilla ratsastus on kuitenkin sellaista, että se on mielestäni ihan aiheellista nostaa esille. Heillä ei usein ole mitään oikeutusta sille korkeammalla moraalilleen, vaikka tuntuvat jostain syystä niin usein kuvittelevan. He kun oikeasti tekevät jotain.
Missä kohtaa keskustelu teoista siirtyi siihen, kuinka hyviä ihmisiä tässä keskustelussa olevat tyypit ovat ja miksi se on oleellista tässä asiassa?
En todellakaan halua kuulua elokapinaan. Minulle on varsin helppoa vaikuttaa asioihin, ilman öykkärimäistä kiusaamista.
Aika naiivia saa olla jos kuvittelee että Elokapinan ajamat asiat on sellaisia, joita on helppo yhtään kenenkään ajaa. Taidat siis puhua jostain ihan muista asioista, joita itse ajat. Vai onko se sitä että lajittelet ja arjessasi elät asiallisesti? Eli voit vaikuttaa omiin valintoihisi? Se ei ole mitään vaikuttamista.
Yritän sanoa, että elokapinatyyppiset kaverit ovat hyvin usein moraaliposeeraavia häiriköitä ja valtatrippaavia kiusaajia, joiden toiminta kumpuaa ideologisesta fundamentalismista. He kuvittelevat, että heidän tarkoituksensa pyhittää keinot, ja antaa oikeutuksen ties mille typerälle. Pahimmillaan vaaralliselle toiminnalle. He tuottavat pääasiassa kaaosta ja harmia, hyvin harvoin mitään oikeasti hyvää. Ja edelleen, mieltä saa ilmaista, mutta tuollaiset yhteiskunnan vakauden järkyttämiseen tähtäävät toimet, kuten liikenteen tukkiminen tai putkien täyttäminen ei ole mielestäni hyveellistä tai kunnioitettavaa.
"hyvin usein"? Missä olet näihin tyyppeihin sitten tutustunut ja mikä on otantasi heistä? Minä en voi sanoa tietäväni yhtään millaista porukkaa siellä on. Tiedän lähinnä mitä tekevät ja mitä asiaa ajavat. Ja sen perusteella muodostan mielipiteeni. Ihan sama vaikka siellä olisi itse Hitler mukana, olisi hän silti ajamassa asiaa, joka on parempi kuin ne täällä verrokeiksi annetut, plus ihan yleiselläkin tasolla. Ja Elokapinan, kuten muidenkin ryhmien yksilöt voidaan kyllä tuomita omista teoistaan ja elämästään, en vain koe että se oli tässä keskustelussa mitenkään oleellinen pointti. En myöskään ymmärrä mitä sillä argumentilla yritetään sanoa? Kerro toki minulle mikä sen pointti on. Vaikka se olisi ylimielisiä kusipäitä täynnä, ajavat he silti ja yhä asioita, joilla pyritään kaikkien hyvään.
Mikä on syy? Odotas ku lainaan itse itseäni vielä kerran, jos satuit olla huomaamatta:
Edelleen hyväksyn kannan ja mielipiteen mitä heillä on, mutta en sitä miten tuovat sitä esille. Ihan vaan tarttei tuosta lähteä vääntämään.
Ymmärsin jo ajat sitten että haluat käsitellä asiaa noin oudon yksipuolisesti ja valikoivasta. Esitin myös kysymyksen, että miksi haluat näin tehdä ja vastauksesi siis periaatteessa on: koska kysyin niin alunperin? Etkö itse muka tajua kuinka turhaa on kysyä noin rajattu asia ilman siihen merkittävästi liittyä muita puolia?
Minä tajuan mitä sinä kirjoitit ja että kirjoitit vain siitä mutta en tajua miksi rajaat asian noin tarkasti.
Onko sinulla jotain erityistä syytä miksi jotain spesifistä kohtaa isommassa kontekstissa ei voisi kritisoida objektiivisesti jättäen kaiken muun arvostelematta? Shakkipeli on hyvä mutta hevonen on ihan paska nappula.
On. Kenelläkään ei käytännössä voi olla asiaan minkäänlaista eriävää sanottavaa jos asiaa käsitellään tietyllä tavalla rajaten.
Kuten jo sanoin, pitää lait olla kaikille samat. Siitä tuskin kukaan on eri mieltä. Vasta siinä vaiheessa tulee eriäviä kommentteja kun aletaan puhua lain rikkomisen syistä, jolloin ihmisillä on enemmän tai vähemmän ymmärrystä eri motiiveille. Ymmärrätkö nyt mitä minä taas yritän tässä sanoa?
Kyllä. Viittasin tuolla esim niihin kertoihin, kun sinä, toveri Nevada, olet mainostanut yhtenään tapahtuvaa lentomatkusteluasi ynnä muuta. En sinua siitä kritisoi, totean vaan, että kovin vähän sinulla olisi varaa valistaa kanssaihmisiä ympäristöasioissa. Sori, älä ota tätä henkilökohtaisesti. Se, että joku ei pidä elokapinasta, ei ole sama, kuin että hän ei tiedä, tai häntä ei kiinnosta ympäristöasiat. Ajattelen ainakin itse aihetta varsin paljon, ja se ei ole yhtään kiitos elokapinoiden tai vastaavien.
Mitä tämä homma nyt on? Missä kohtaa joku on sinun ympäristöasioitasi edes kritisoinut tai niistä saarnannut? Eikö tässä ollut Elokapinasta kyse? Loppuuko sanomiset itse asiasta kun pitää puhua omista ja muiden kirjoittajien teoista? Onko joku sanonut ettei sinua kiinnostaisi ympäristöasiat? Nämä on kaikki menneet kyllä minulta ohi. Luulin että puhutaan aktivisteista.
Olen täysin ja ehdottoman varma, että saan hyvää aikaan enemmän, kun jätän liittymättä elokapinaan, sen sijaan että siihen liittyisin.
Puhut varmasti yhä yleisesti hyvästä ja aikaansaamisesta etkä varmastikaan samoista asioista, joita Elokapina ajaa. En nimittäin ihan äkkiä usko että pystyt niitä asioita kauhean tehokkaasti ajamaan. Hattua toki nostan jos voit. Ja sen oman piirin kunnossa pitäminen ei riitä mihinkään - jos siis vertaat aktivisteihin.
Minä mielelläni yhä näkisin ne paremmat ja toimivammat tavat, joilla aktivistien ajamat asiat voi toteuttaa. Tuskin niitä tulen näkemään.
Uskon että sama pätee kauttaaltaan lähes kehen tahansa, joka pyrkii parantamaan omaa elämäänsä ja kehittämään yhteisöään.
Aika epämääräistä tekstiä. Mitä se "oman elämän parantaminen" tai "yhteisön kehittäminen" tarkalleen on ja miten se on parempaa tai edes samaan aiheeseen liittyvää kuin aktivistien ajamat asiat? Totta kai omaa elämää voi ja yhteisöään voi jokainen kehittää kun jättää muuta (kuten aktivismin) tekemättä mutta ihan eri asia on se, että onko ne asiat yhtään samoja, joita siellä aktivismin piirissä tehdään.
Veikkaanpa siis että puhut ihan eri asioiden kehittämisestä. Plus että "oman elämän kehittäminen" on melko pienen piirin touhua. Miksi siis edes verrata näitä.
Halusin lähinnä vastata noihin viesteihin, joissa julistettiin elokapinan rohkeutta, hyveellisyyttä ja tarpeellisuutta. Itse en näe sellaiselle perusteita.
Niin, rohkeutta olla sylkykuppina ja väkivallan uhan alla. Hyveellisyyttä, erityisesti kun vertailtiin CannonBalliin ja natseihin. Tarpeellisuutta, koska ympäristöasiat ei tunnu etenevän perinteisen vaikuttamisen kautta koska öljyn pitää palaa, kasvun olla jatkuvaa ja kulutuksen jatkua.
On nämä selitetty siellä aika selkeästi, eikä tarvitse olla edes Elokapinan puolella että voi nämä asiat myöntää.
Ihminen, joka tuhoaa julkista omaisuutta tai koittaa hankaloittaa poliisin työtä tai tavallisten ihmisten elämää, ei ole tiedostava sankari, vaikka sellaiseksi identifoituisi. Ennemminkin itsekeskeinen öykkäri.
En usko aktivistien kokevan itseään sankareiksi. Enkä tiedä miksi sinä näin ajattelet. Oletko muodostanut jonkin viholliskuvan, jota on helpompi vihata kuin tajuta että siellä on ihan tavallisia ihmisiä?
Olennaista on, että pelastaako tämä liike planeetan toimillaan.
Sanotko siis että kaikki taistelut, jotka ei ole olleet voitettuja, ovat olleet turhia? Teoilla on aina merkitystä ja vaikutusta, oli se kuinka pientä tahansa. Asiat myös kasaantuu. Asioita kehitetään aiempien pohjalle.
Olennaista on, että edes yritetään, koska perinteiset keinot eivät tunnu toimivan.
Ei löydy ymmärrystä lain rikkomiselle. Säännöistä viis kunhan vaan oma kanta saadaan esille? Aivan turhaan nekin työllistää poliiseja, ja entäs jos joku saa vaikka sairaskohtauksen ja kuolee sen takia kun ambulanssi ei pääse ajoissa paikan päälle tien tukkimisen takia, niin kukas siitä sitten vastuun ottaa? Tämähän on täysin ok koska hyvää tällä vaan tarkoitetaan? On kyllä niin ristiriitaista, et sori vaan ku ei löydy ymmärrystä, enkä edes halua ymmärtää.
Ei varmaan kukaan ole sanonut että kaikki keinot on TÄYSIN ok. Tiivistettynä on sanottu, että käytetyt keinot voi nähdä vähemmän pahoina riippuen motiiveista/tekijästä.
Annan helpon esimerkin:
1. Joku tappaa ihmisen, joka uhkaa hänen lastansa.
2. Joku tappaa ihmisen joka löi häntä kerran.
Koetko että molemmissa tapauksissa voidaan tuomita tekijä pelkästään tappamisen takia eikä muita asioita tarvitse ottaa huomioon eikä ne muut asiat vaikuta omaan näkemykseesi tilanteesta? Koetko että molemmat tappajat ovat yhtä pahoja ja että molemmilla oli yhtä oikeuttava syy teolleen?
Molemmat on tappajia ja that's it? Näinhän se on, mutta ihan oikeudessa asti käydään läpi myös syyt teolle.
Asia pitäisi lain puitteissa järjestää aiheuttamatta muille haittaa, koska muuten hyvää tarkoittavasta asiasta katoaa pohja alta.
Lain puitteissa? Eli edes lakia ei saisi rikkoa? Mitenkäs se jo mainittu Rosa Parks? Hän ei edes aiheuttanut muille oikeaa haittaa mutta lakia kyllä rikkoi.
Aina laki ei mene yksiin oikeudenmukaisuuden tai moraalin kanssa.
Ihan semmonen juttu vielä jos täällä länsimaissa luovutaan kokonaan polttomoottoriautoista, niin mitäs luulette mitä vanhoille autoille tapahtuu? No nehän menee kehitysmaihin. Ei taida Kiinaakaan kiinnostaa ilmasto-asiat.
Mitäs luulet mitä maailmalle käy jos ei tehdä ikinä mitään koska kukaan muukaan ei tee. Ala-asteen meininkiä nämä tällaiset "mutta kun ei tuokaan".
En minä kuvittele että yksi maa tai edes maanosa voi yksin koko palloa pelastaa mutta en halua myöskään lähteä sille linjalle ettei tehdä mitään koska "ei nuokaan". Se on ainakin varma että jos siihen lähdetään niin vielä vähemmän kukaan mitään tekee, ja miksi tekisi, jos ei kukaan muukaan.
Itse olen vihreiden asioiden kannalla, jos se jäi epäselväksi.
Helppo olla ajatuksen tasolla ja sillä lailla, ettei se vaadi itseltä juuri mitään. Myönnän itsekin pitkälti olevani samaa. Omat nurkkani hoidan, kuten jokaisen pitäisi, mutta enpä minä tämän ajoittaisen inttämisen lisäksi mitenkään missään vaikuta näiden asioiden eteen. En tosin myöskään väitä niin tekeväni, tai olevani jotenkin parempi ihminen tms.
PS. Taitaa E-kapinan tyypit muuten käyttää nettiä, joka suurimmaksi osaksi käy fossiilisella energialla? Ja tämän ansiosta saavat myös näkyvyyttä enemmän, nii on tää ristiriitaista. Kunhan vaa trollaavat menemään.
Voisiko mennä vielä vähän enemmän saivarteluksi niin saadaan keskustelusta entistä laadukkaampi?