-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ei vastauksena kellekään, vaan yleisesti.
Teen nyt taas todella rautalankaisen ja kärjistävän esimerkin, mutta toivon että ymmärrätte. Jos ihminen on lääkäri, insinööri tai arkkitehti, hän on todennäköisesti aika pitkälti omasta halustaan ja kykyjensä mukaan sen ammatin valinnut. Hän olisi voinut hyvin valita myös toisin. Jos ihminen on lähihoitaja, leipuri tai rakennusmies, on isompi todennäköisyys, että hän on tuossa työssä sen takia, että hänen kompetenssinsa ja kykynsä riittävät sille tasolle, mutta eivät välttämättä korkeammalle.
Ja en todellakaan sano, että nuo suorittavat ammatit olisivat vähemmän arvokkaita tai niitten työntekijät huonompia ihmisiä. Tunnen itse etenkin hoitoalan kattavasti, ja arvostan hoitajia aivan todella korkealle.
Asiantuntija on tod. näk. voinut itse tehdä valintansa. Hän saa usein osakseen enemmän vastuuta, kognitiivisesti vaativampia työtehtäviä ja velvollisuuksia johtaa, itseohjautua ja tehdä vaikeita valintoja. Hän on kuitenkin sen työnkuvan itselleen lähes aina itse valinnut, ja saa siitä varmastikin mm. parempaa palkkaa, mahdollisuuden valita tekeekö etänä vai ei jne.
Itse olen toistaiseksi duunari, joskus tulevaisuudessa asiantuntija. Selitän tämän asian nyt varmaan aika kömpelösti, mutta toivon että joku saisi edes jotenkin kiinni mitä koitan sanoa.
-Etätyö ei ole automaattisesti aina vähemmän kuormittavaa kuin ns. lähityö.
-Jos saat ammatissasi valita teetkö etätyötä, se on yksi ammattisi eduista.
-Etätyömahdollisuus on todennäköisesti liitännäisenä mm. asiantuntijatyössä, harvemmin kuin suorittavissa töissä.
-Ihmisellä on mahdollisuus tehdä valintoja ammatinsa suhteen, joillain tosin valinnanvaraa on paljon enemmän kuin toisilla.
-Asiantuntijatehtävät vaativat melko varmasti enemmän spesifiä osaamista, kyvykkyyttä, koulutusta ja kunnianhimoa kuin ns. duunarihommat. Tämä tuo mukanaan vaativia työtehtäviä, mutta myös isompaa korvausta ja muuta mukavaa.
-On toivottavaa että ihminen löytäisi itselleen työn joka hänelle sopii. On kuitenkin fakta, että löytyy ihmisiä jotka vihaavat työtään ja tekevät sitä ihan vain jotta voivat elää. Suomessa tosin voi halutessaan valita olla työskentelemättä jos mieli tekee.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olen varma, että tästä ei voi väärinymmärtää mitään, ja olemme asioista kaikki samoilla linjoilla ja yhteisymmärryksessä.