Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saat ehdottomasti uskoa ja sanoa näin, eikä ainakaan minua haittaisi yhtään. Ei ole mitään syytä miksi ottaisin toisen luuloja henkilökohtaisesti.

Itse odotan tulevaisuudessa etätyömahdollisuutta positiivisin mielin, koska on käytännössä varmaa, että se tulee helpottamaan ajankäyttöäni ja vähentämään työn kuormittavuutta. Se on itsessään etu.
Ihailen että olet noin suvaitsevainen muiden hulluille uskomuksille. Itse en siihen kykene.

Miten kaikista keskusteluista saadaan nykyisin näin paljon porua aikaiseksi?

Jos teet työtä jota pystyy tekemään kotoa:
+Ei menetä aikaa tai rahaa työmatkaan
+Ruokapuoli on helpompaa tai ainakin halvempaa
+Jos on väsynyt, voi mahdollisesti ottaa lounastauolla päikkärit
+Ei ole helposti häirittävissä kollegoiden puolesta

-Ei työpaikan sosialisointia
-Ei selkeää eroa kodin ja työpaikan välillä
-Todennäköisesti huonompi työergonomia/valot jne.
-Kahvi maksaa
-Helposti häirittävissä perheen puolesta

Ite en tykkää tehdä kotoa töitä. Haluan eri ympäristön, mutta en mene toimistolle kuin pakon edestä kun työmatkat kestää tunti suuntaansa.

Todella yksilöllistä, että kelle se kotiympäristö on kuormittavampi kuin toimisto. Aika ja rahasäästö on kuitenkin kiistaton etu kotoa työskennellessä.

Uskon tämän mukisematta. Kysyn kuitenkin, kuka sinulle tuon ammatin ja työn on valinnut?
Kysyt tätä varmasti vähän sarkastisesti, mutta vastaan kuitenkin. :) Itse olen itselleni tietenkin uran suunnan valinnut. Asiantuntijatehtäviin en varsinaisesti ole tuosta noin vaan päätynyt, vaan edennyt urallani aloittaen niin sanotuista duunari IT-hommista, eli puhelimen päässä olevasta IT-tuesta, ja siitä sitten vähitellen kouluttautunut lisää, saanut lisää vastuuta ja sitä kautta oma osaaminen noussut niin että uusien vaativampien työtehtävien haku on ollut mahdollista. Tähän urakehitykseen on mennyt noin 18 vuotta siitä, kun ensimmäisen IT-alan työpaikan sain. Toisin sanoen tämä nykyinen aivonuppia kuormittava työ ei ole tullut yllätyksenä tai ettenkö sitä kohti olisi pyrkinyt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ei vastauksena kellekään, vaan yleisesti.

Teen nyt taas todella rautalankaisen ja kärjistävän esimerkin, mutta toivon että ymmärrätte. Jos ihminen on lääkäri, insinööri tai arkkitehti, hän on todennäköisesti aika pitkälti omasta halustaan ja kykyjensä mukaan sen ammatin valinnut. Hän olisi voinut hyvin valita myös toisin. Jos ihminen on lähihoitaja, leipuri tai rakennusmies, on isompi todennäköisyys, että hän on tuossa työssä sen takia, että hänen kompetenssinsa ja kykynsä riittävät sille tasolle, mutta eivät välttämättä korkeammalle.

Ja en todellakaan sano, että nuo suorittavat ammatit olisivat vähemmän arvokkaita tai niitten työntekijät huonompia ihmisiä. Tunnen itse etenkin hoitoalan kattavasti, ja arvostan hoitajia aivan todella korkealle.

Asiantuntija on tod. näk. voinut itse tehdä valintansa. Hän saa usein osakseen enemmän vastuuta, kognitiivisesti vaativampia työtehtäviä ja velvollisuuksia johtaa, itseohjautua ja tehdä vaikeita valintoja. Hän on kuitenkin sen työnkuvan itselleen lähes aina itse valinnut, ja saa siitä varmastikin mm. parempaa palkkaa, mahdollisuuden valita tekeekö etänä vai ei jne.

Itse olen toistaiseksi duunari, joskus tulevaisuudessa asiantuntija. Selitän tämän asian nyt varmaan aika kömpelösti, mutta toivon että joku saisi edes jotenkin kiinni mitä koitan sanoa.

-Etätyö ei ole automaattisesti aina vähemmän kuormittavaa kuin ns. lähityö.

-Jos saat ammatissasi valita teetkö etätyötä, se on yksi ammattisi eduista.

-Etätyömahdollisuus on todennäköisesti liitännäisenä mm. asiantuntijatyössä, harvemmin kuin suorittavissa töissä.

-Ihmisellä on mahdollisuus tehdä valintoja ammatinsa suhteen, joillain tosin valinnanvaraa on paljon enemmän kuin toisilla.

-Asiantuntijatehtävät vaativat melko varmasti enemmän spesifiä osaamista, kyvykkyyttä, koulutusta ja kunnianhimoa kuin ns. duunarihommat. Tämä tuo mukanaan vaativia työtehtäviä, mutta myös isompaa korvausta ja muuta mukavaa.

-On toivottavaa että ihminen löytäisi itselleen työn joka hänelle sopii. On kuitenkin fakta, että löytyy ihmisiä jotka vihaavat työtään ja tekevät sitä ihan vain jotta voivat elää. Suomessa tosin voi halutessaan valita olla työskentelemättä jos mieli tekee.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Olen varma, että tästä ei voi väärinymmärtää mitään, ja olemme asioista kaikki samoilla linjoilla ja yhteisymmärryksessä.
Olen siis ollut kanssasi kokoajan samaa mieltä siitä että etätyöskentely tai juurikin se että saa valita mistä työnsä tekee on jo itsessään etu, ja olen vähän kahden vaiheilla työhuonevähennyksen suhteen. En sitä ole hakenut moneen vuoteen, mutta tavallaan ymmärrän sen pointin kuitenkin miksi sellainen on ollut olemassa.

Minusta kaikkea erilaista osaamista pitäisi arvottaa yhtä lailla, sillä en minä esimerkiksi osaa sairaanhoitajan, kirvesmiehen tai putkimiehen hommia. Heillä on sen oman alansa asiantuntemus ja siitä pitäisi saada kunnon korvaus. Heillä ei ole useinkaan etätyön mahdollisuutta, mutta varmasti ainakin osittain ovat siitä olleet tietoisia, kun ovat alallensa kouluttautuneet. Uskon myöskin että joku saattaa pyrkiä ihan innoissaan myös fyysisesti kuormittavaan työhön. Ei ehkä juuri sen takia että se on fyysisesti kuormittavaa, mutta jos se on muuten mieleistä. En minä nykyisessä työssäni varsinaisesti tykkää siitä että se on kuormittavaa, mutta työ on silti suurimman osan ajasta muuten mielekästä.

Mun on vielä palata tähän asiaan sen verran että sä olet töissä kotona. Sun pää ei enää erota työ/siviili minää. Ne on kaikki samaa.

Joskus skidinä kesähessuna remonttihommissa kun kello löi neljä ni mentiin kotio ja siellä kaikki hyvin.

Etätyö tavallaan myrkyttää sun kodin. Se ihana ns. hybridityö muuttuu kokonaisvaltaiseksi. Olet kokoajan sähköpostien äärellä, katsot että mitähän saatanan sirkustemppuja huomisen palavereissa pitäisi yrittää suorittaa..

Että jos on duuni, kuormittavaakin kun on niin jos sen voi jättää sinne duunipaikalle, on sinusta erisuuri kuin etätyöläisen 'vähemmän kuormittavaa' niinko joku nimimerkki tuossa aiemmin oletti etätöistä. Antaisin vasemman käden jos vois olla vaikka citymarketin kassalla töissä ja samalla pystyä huolehtimaan perheestäni. Ainakaan tarttis tuoda töitä kotiin.
Ymmärrän tämän täysin mutta samalla totean että itsellä on tästä huolimatta ollut erittäin helppoa vaihtaa työroolista kotirooliin silloin kun etänä olen ollut. Ei pienintäkään kiusausta katsoa puhelinta tai muutakaan. Toki joskus, kun työasioita on mieleen tullut, olen saattanut puhelimesta jotain tarkistaa, mutta nuo asiat saattaa pyöriä mielessä vaikka tekisi toimistollakin töitä, kuten 99 % ajasta teenkin, joten ei liity varsinaisesti mitenkään etätyöhön.

Kun työt loppuu, niin työpuhelin jemmaan ja log out kaikesta työhön liittyvästä. Samalla sohvalle saatan jäädä silti istumaan vaikka tätä foorumia lukemaan ja moodi on vaihdettu täysin vapaalle.

Mutta ymmärrän kyllä siis täysin ongelman vaikka itsellä on - ainakin vielä ja näillä olemattomilla etätöilläni - ollut helppo vetää raja.

Miten kaikista keskusteluista saadaan nykyisin näin paljon porua aikaiseksi?

Jos teet työtä jota pystyy tekemään kotoa:
+Ei menetä aikaa tai rahaa työmatkaan
+Ruokapuoli on helpompaa tai ainakin halvempaa
+Jos on väsynyt, voi mahdollisesti ottaa lounastauolla päikkärit
+Ei ole helposti häirittävissä kollegoiden puolesta

-Ei työpaikan sosialisointia
-Ei selkeää eroa kodin ja työpaikan välillä
-Todennäköisesti huonompi työergonomia/valot jne.
-Kahvi maksaa
-Helposti häirittävissä perheen puolesta

Ite en tykkää tehdä kotoa töitä. Haluan eri ympäristön, mutta en mene toimistolle kuin pakon edestä kun työmatkat kestää tunti suuntaansa.

Todella yksilöllistä, että kelle se kotiympäristö on kuormittavampi kuin toimisto. Aika ja rahasäästö on kuitenkin kiistaton etu kotoa työskennellessä.
Omalta kohdaltani noiden plussien ja miinuksien summaukset:

Työmatkoihin ei mene rahaa muutenkaan jos kulkee pyörällä mutta jos ei kulje töihin, jää hyötyliikunta pois, jonka kautta minulle siis miinus.
Ruoat otan joka tapauksesta kotoa, joten hinta ja laatu ei muutu mihinkään, oli kotona tai toimistolla: rasiointi ja roudaus jää tosin pois, joten sen kautta se on plussa. Päikkäreitä en ole ikinä ottanut, joten ei tarvetta etänäkään. Kollegoiden häirintä ja sosialisointi jää pois, mikä on vain plussaa. Etätyössä en ole kokenut kodin muuttuvan työpaikaksi, joten en itse ole asiaa nähnyt mitenkään ongelmana. Ergonomia huonompaa koska en ole siihen panostanut koska niin vähän etätöitä teen: jos tekisin enemmän, panostaisin tietysti ja ongelmaa ei olisi. Kahvi ei ole ilmaista töissäkään (tuo omat -meininki), joten ei plussia tai miinuksia siitä. Perhe voi häiritä mutta yleensä ei kyllä ole työaikaan edes paikalla ja jos on, niin ymmärtäneet selkeästi antaa työrauhan.

Ei nuo plussat ja miinuksetkaan nyt siis mitenkään yleisiä faktoja ole, jotka pätee kaikkiin ihmisiin ja tilanteisiin.

Ymmärrän tämän täysin mutta samalla totean että itsellä on tästä huolimatta ollut erittäin helppoa vaihtaa työroolista kotirooliin silloin kun etänä olen ollut. Ei pienintäkään kiusausta katsoa puhelinta tai muutakaan. Toki joskus, kun työasioita on mieleen tullut, olen saattanut puhelimesta jotain tarkistaa, mutta nuo asiat saattaa pyöriä mielessä vaikka tekisi toimistollakin töitä, kuten 99 % ajasta teenkin, joten ei liity varsinaisesti mitenkään etätyöhön.

Kun työt loppuu, niin työpuhelin jemmaan ja log out kaikesta työhön liittyvästä. Samalla sohvalle saatan jäädä silti istumaan vaikka tätä foorumia lukemaan ja moodi on vaihdettu täysin vapaalle.

Mutta ymmärrän kyllä siis täysin ongelman vaikka itsellä on - ainakin vielä ja näillä olemattomilla etätöilläni - ollut helppo vetää raja.

Omalta kohdaltani noiden plussien ja miinuksien summaukset:

Työmatkoihin ei mene rahaa muutenkaan jos kulkee pyörällä mutta jos ei kulje töihin, jää hyötyliikunta pois, jonka kautta minulle siis miinus.
Ruoat otan joka tapauksesta kotoa, joten hinta ja laatu ei muutu mihinkään, oli kotona tai toimistolla: rasiointi ja roudaus jää tosin pois, joten sen kautta se on plussa. Päikkäreitä en ole ikinä ottanut, joten ei tarvetta etänäkään. Kollegoiden häirintä ja sosialisointi jää pois, mikä on vain plussaa. Etätyössä en ole kokenut kodin muuttuvan työpaikaksi, joten en itse ole asiaa nähnyt mitenkään ongelmana. Ergonomia huonompaa koska en ole siihen panostanut koska niin vähän etätöitä teen: jos tekisin enemmän, panostaisin tietysti ja ongelmaa ei olisi. Kahvi ei ole ilmaista töissäkään (tuo omat -meininki), joten ei plussia tai miinuksia siitä. Perhe voi häiritä mutta yleensä ei kyllä ole työaikaan edes paikalla ja jos on, niin ymmärtäneet selkeästi antaa työrauhan.

Ei nuo plussat ja miinuksetkaan nyt siis mitenkään yleisiä faktoja ole, jotka pätee kaikkiin ihmisiin ja tilanteisiin.
Huomaa sana yksilöllistä viestini lopussa. En halunnut kirjoittaa sivutolkulla kaikenkattavaa tekstiä siitä, kuinka joillekin kahvi ei ole ilmaista työpaikalla tai kuinka pyörää voi käyttää jne.Ihan samalla tavalla sä voit muuten aamulla tehdä pyörälenkin ja palata kotia sorvin ääreen.

Jos sulla on vapaus valita kotitoimiston ja toimiston väliltä, antaa se sulle joustavuutta elämään.

Huomaa sana yksilöllistä viestini lopussa. En halunnut kirjoittaa sivutolkulla kaikenkattavaa tekstiä siitä, kuinka joillekin kahvi ei ole ilmaista työpaikalla tai kuinka pyörää voi käyttää jne.Ihan samalla tavalla sä voit muuten aamulla tehdä pyörälenkin ja palata kotia sorvin ääreen.
Et siis halua kirjoittaa kaikenkattavaa tekstiä siitä, kuinka joillekin kahvi ei ole ilmaista työpaikalla mutta voit kirjoittaa sillä oletuksella se olisi ilmaista ja listata sen yhdeksi toimiston eduista? :D Samainen lista muutenkin sisältää paljon asioita, jotka ei varmasti ole yhteneväisiä kaikkien työpaikkojen kesken, joten ei se mikään keskustelun päättävä yleiskatsaus tai vertailu kyllä mielestäni ollut.

Minun pointtini siis oli että muuttujia on paljon, joten tuollaiset listat on aina subjektiivisia.

Jos sulla on vapaus valita kotitoimiston ja toimiston väliltä, antaa se sulle joustavuutta elämään.
Totta kai mutta ei se tee listatuista asioista sellaisia että ne pätisivät kautta linjan.

Et siis halua kirjoittaa kaikenkattavaa tekstiä siitä, kuinka joillekin kahvi ei ole ilmaista työpaikalla mutta voit kirjoittaa sillä oletuksella se olisi ilmaista ja listata sen yhdeksi toimiston eduista? :D Samainen lista muutenkin sisältää paljon asioita, jotka ei varmasti ole yhteneväisiä kaikkien työpaikkojen kesken, joten ei se mikään keskustelun päättävä yleiskatsaus tai vertailu kyllä mielestäni ollut.

Minun pointtini siis oli että muuttujia on paljon, joten tuollaiset listat on aina subjektiivisia.

Totta kai mutta ei se tee listatuista asioista sellaisia että ne pätisivät kautta linjan.
Ei taas yksi infinity-väittely:D

Listasin ne yleisimmät plussat ja miinukset mitä tulee etä- ja toimistotöihin loppukaneettina kuitenkin, että kaikki on yksilöstä kiinni. Jollekin kotona työskentely on helpotus, toista se kuormittaa fyysisesti ja henkisesti.

Ne pätevät yleisestiottaen, mutta yksilöillä on eroa. Itselle toimiston kaukana olo on haitta, koska on pieni apsi kotona ja ei ole mitään jakoa siten saada rauhaa keskittyä kunnolla. Sulla on omat olosuhteesi kuten monella muulla.

Itse löysin ratkaisun lähihotellin ravintolasta joka on päiväsaikaan tyhjä. Ostan kupin kahvia/syön joskus ja olen ystävystynyt henkilokunnan kanssa.

Pidän kollegoiden kanssa sosialisoinnista, mutta työn luonteen vuoksi näen heitä ehkä max. kerran kuussa.

Listasin ne yleisimmät plussat ja miinukset mitä tulee etä- ja toimistotöihin loppukaneettina kuitenkin, että kaikki on yksilöstä kiinni. Jollekin kotona työskentely on helpotus, toista se kuormittaa fyysisesti ja henkisesti.
Ongelma vain on siinä ettei ne ole mitään "yleisimpiä" eikä siis välttämättä mene kuten sanot, kuten yritin jo sanoa.

Samaa mieltähän me ollaan siitä että se on yksilöllistä, on vain pöljää olla väittämässä jotain plussia ja miinuksia yleisiksi, kun ei meistä kukaan voi sanoa mikä on yleistä ja mikä ei. Ellet jostain tutkimuksesta ole noita tietoja saanut.

Ne pätevät yleisestiottaen, mutta yksilöillä on eroa. Itselle toimiston kaukana olo on haitta, koska on pieni apsi kotona ja ei ole mitään jakoa siten saada rauhaa keskittyä kunnolla. Sulla on omat olosuhteesi kuten monella muulla.
Siis sinä tajuat täysin mitä tarkoitan (yksilölliset erot) ja ollaan samoilla linjoilla mutta silti väität että ne listasi asiat muka pätisivät yleisesti ottaen? En tajua miten tajuat mutta et kuitenkaan tajua. :S Millä perusteella se sinun listasi muka on yleisesti pätevä? Helpoin esimerkki kahvi: väitätkö tosiaan että ilmainen kahvi työpaikoilla on yleisempää kuin "tuo omasi"-malli tai maksullisuus? Minä en väitä kumpaakaan vaan epäilen ettäkö tuota voisi noin yleistää.

Ongelma vain on siinä ettei ne ole mitään "yleisimpiä" eikä siis välttämättä mene kuten sanot, kuten yritin jo sanoa.

Samaa mieltähän me ollaan siitä että se on yksilöllistä, on vain pöljää olla väittämässä jotain plussia ja miinuksia yleisiksi, kun ei meistä kukaan voi sanoa mikä on yleistä ja mikä ei. Ellet jostain tutkimuksesta ole noita tietoja saanut.

Siis sinä tajuat täysin mitä tarkoitan (yksilölliset erot) ja ollaan samoilla linjoilla mutta silti väität että ne listasi asiat muka pätisivät yleisesti ottaen? En tajua miten tajuat mutta et kuitenkaan tajua. :S Millä perusteella se sinun listasi muka on yleisesti pätevä? Helpoin esimerkki kahvi: väitätkö tosiaan että ilmainen kahvi työpaikoilla on yleisempää kuin "tuo omasi"-malli tai maksullisuus? Minä en väitä kumpaakaan vaan epäilen ettäkö tuota voisi noin yleistää.
On ne yleisimpia. Sa nyt vain tahdoit tapasi mukaan tarttua siihen vahapatoisimpaan, eli kahvi-juttuun, jonka kirjoitin pilke silmakulmassa muutenkin.

Lue se eka viestini uudestaan. Listasin asioita ja lopussa totesin asioiden olevan yksilollista, mutta aika- ja rahaetu ovat kiistattomia. Sa aloit sitten puhumaan hyotyliikunnasta ja evaiden pakkaamisista. Koko viestini alkoi pointilla, etta miten on saatu nain iso vaanto ja riitely aikaiseksi tasta aiheesta.

Toistan sen jalleen kerran ja lopetan tahan: jos voit tehda tyotasi toimistolta ja myos kotoa, se tarjoa joustavuutta. Ei pelkastaan ajansaaston suhteen vaan myos ajankayton, kuten henkilokohtaisten juttujen tekemiseen kesken tyopaivan. Ja pliis, ala kerro tarinaa kuinka kayt ruokakaupassa lounastunnilla toimistolta kasin.

On ne yleisimpia. Sa nyt vain tahdoit tapasi mukaan tarttua siihen vahapatoisimpaan, eli kahvi-juttuun, jonka kirjoitin pilke silmakulmassa muutenkin.
No kun ei ne ole eikä kahvi-juttu edes ollut ainoa vaan myös ruoka sekä kulkemisen hinta on asioita, jotka ei mene välttämättä yleisesti noin. Ja jos menee, niin näytä se todeksi. Et voi listata tuollaista faktalistaa jos ne ei ole faktaa. Minun tai kenenkään muunkaan tavat eivät taas ole sellainen asia, joka kannattaa aiheeseen mukaan ottaa ja keskustelua sen kautta vielä entisestään lisätä, vai oletko eri mieltä? Eli puhuttaisiinko aiheesta.

Lue se eka viestini uudestaan. Listasin asioita ja lopussa totesin asioiden olevan yksilollista, mutta aika- ja rahaetu ovat kiistattomia. Sa aloit sitten puhumaan hyotyliikunnasta ja evaiden pakkaamisista. Koko viestini alkoi pointilla, etta miten on saatu nain iso vaanto ja riitely aikaiseksi tasta aiheesta.
Yleisestihän me asiasta ollaankin samaa mieltä, kuten jo totesin, mutta kirjoitin myös että se lista oli subjektiivinen. Ne hyötyliikunnat ja eväät oli esimerkkejä siitä, miksi se listasi oli subjektiivinen.

Itse asiastahan minä en ole eri mieltä enkä väännä. Sinulla vain oli viestissäsi lista, joka alkoi sanoilla "jos teet töitä kotoa", eli siinä siis yritettiin sanoa että listan kohdat olisivat jotenkin se yleisen näkemys tai kokemus asioista vaikka ne eivät sitä ole. Sitten oli omia mielipiteitä ja lopussa toteamus että subjektiivisia asioita ovat - no niin ovatkin, joten mikä se lista sitten oli?

Minä en ole sanomassa että joku yksittäinen kohta tai kohdat listassa on vääriä, minä kyseenalaistan koko listan, koska meillä ei ole kummallakaan tietoa mikä on kenellekin tai esim. enemmistölle plussaa tai miinusta tai edes totta. Ei työmatkakulut voi olla plussa tai miinus jos kuluja ei vaikka pyöräilyn kautta ole, näin esimerkiksi. Samoin "ruokapuoli" ei voi olla "ainakin halvempaa" jos syö samoja ruokia töissä kuin kotona, eli ottaa ne kotoa joka tapauksessa.

Minä en kuitenkaan sano että kaikilla olisi eväitä mukana tai pyöräilisivät. Sinä olit kuitenkin se, joka sanoit että kaikilla menisi rahaa ruokailuun tai kulkemiseen. Millä perusteella? Eli kertaalleen vielä: lista on subjektiivinen, toisin kuin olet antanut tekstissä ymmärtää.

Toistan sen jalleen kerran ja lopetan tahan: jos voit tehda tyotasi toimistolta ja myos kotoa, se tarjoa joustavuutta. Ei pelkastaan ajansaaston suhteen vaan myos ajankayton, kuten henkilokohtaisten juttujen tekemiseen kesken tyopaivan. Ja pliis, ala kerro tarinaa kuinka kayt ruokakaupassa lounastunnilla toimistolta kasin.
Missään kohtaa viestini pointti ei ole ollut kertoa miten omat työasiat menevät vaan se, että listasi ei ole mikään faktalista, jonka mukaan kaikilla työelämä menee. Ei ole niin vaikeaa. Tuosta muusta me ollaan vieläpä samaa mieltä: totta kai se on joustoa ja etu, riippumatta siitä mitä syö tai millä kulkee. Tuntuu ettet ole ymmärtänyt alunperinkään mitä olen yrittänyt sanoa vaikka itse olen kyllä ymmärtänyt sinun viestisi. Ollut ainoastaan eri mieltä listastasi, joka oli koko pointin kannalta myös täysin turha.

Yleisestihän me asiasta ollaankin samaa mieltä, kuten jo totesin, mutta kirjoitin myös että se lista oli subjektiivinen. Ne hyötyliikunnat ja eväät oli esimerkkejä siitä, miksi se listasi oli subjektiivinen.
Subjektiivinen lista, kyllä, mutta siinä @karpaasi on silti oikeassa että aika- ja rahaetu ovat kiistattomia. Aikaetu nyt on täysin selvä juttu, kun työmatkoihin menee väkisin jotain aikaa. Oli se sitten tunti per suunta tai vaikka vain 5 minuuttia. Rahaetukin on kiistaton vaikka söisi eväitä ja vaikka kulkisi töihin pyörällä. Pyörän osat kuitenkin kuluu, joten huolto maksaa. Vähintään nyt uudet kumit pitää silloin tällöin ostaa, joten väkisin rahaa menee ainakin vähän enemmän, jos käy toimistolla vs. tekee töitä etänä. Toki hyötyliikunnan edut ymmärrän, mutta ei se sitä rahan menoa poista.

Hankala tosiaan löytää mitään dataa siitä kuinka moni esim. Suomessa syö eväitä töissä, kuinka monella on lounasetu ja kuinka moni syö työpaikan ruokalassa. Sama homma työmatkan suhteen. Kuinka moni menee pyörällä, kuinka moni omalla autolla ja kuinka moni julkisilla.

Noin äkkiseltään sanoisin kuitenkin, että mitä isompi yritys, sen varmemmin ihmiset esim. syö työpaikan ruokalassa. Tästä on omakohtaista kokemusta ja kyllä siellä vaan aivan järkyttävä määrä jengiä käy syömässä. Toisin sanoen jos ruokailu on tehty helpoksi ja kohtuu halvaksi, ihmiset siihen kyllä tarttuvat vs. omat eväät. Sitten pitäisi lähteä laskemaan työntekijöiden määriä, jos otetaan ne isot yritykset, joissa on työpaikkaruokala vs. kaikki pienemmät yritykset, joissa omat eväät on se juttu.

Toivoisi liikunnan kannalta, että useampi menisi pyörällä töihin, mutta jälleen kerran se määrä minkä näkee ihmisiä junassa, busseissa tai autojonoissa, niin saa ainakin uskomaan, että isompi osa ihmisistä kulkee jollakin maksullisella vekottimella töihin. Toki tämä on henkilökohtainen otanta siitä mitä itse näkee, mitään tilastoja ei ole antaa.

Mulla on ollut monessa työpaikassa lounasetu, joka tekee syömisestä edullisempaa. Nykyään lounasetu on yleensä ollut muutaman euron luokkaa. Pitkään aikaan en ole ollut sellaisessa paikassa, jossa olisi oma ruokala, mutta katson sen kyllä eduksi työpaikkaa valitessani. Lounasetukin on kiva, koska yleensä lounasravintoloista saa aika paljon paremman lounaan melkein samalla hintaa kuin vaikka eineksiä ostamalla. Kotona tulee tietysti kustannuksia myös, sen vuoksihan tuo verovähennys on alun perin otettu käyttöön. Aika paljon saa laskea kaikkea ja arvioida, mikä olisi edullisinta tai parasta. Ehkä kannattaa mennä kuitenkin sen oman kokemuksen mukaan ja arvioida itse. Kotiin jämähtämällä voi kuitenkin menettää osan niistä hyödyistä, jotka tekevät työn teosta kannattavaa hyvinvointinäkökulmasta tarkasteltuna.

Toivoisi liikunnan kannalta, että useampi menisi pyörällä töihin, mutta jälleen kerran se määrä minkä näkee ihmisiä junassa, busseissa tai autojonoissa, niin saa ainakin uskomaan, että isompi osa ihmisistä kulkee jollakin maksullisella vekottimella töihin. Toki tämä on henkilökohtainen otanta siitä mitä itse näkee, mitään tilastoja ei ole antaa.
Tulevaisuudessa tulee olemaan entistä vaikeampaa myös tätäkin harrastaa, kun hallitus leikkasi myös työsuhdepyörien veroedutkin. Näin se budjetti pelastetaan! (Hallitushan ei näistä mitään saa, eli koko leikkaus on puhdasta työntekijöiden kiusaamista alusta alkaen.) https://yle.fi/a/74-20157869

Etätyö = tee missä vaan milloin vaan eli seuraat maileja ku päivällä ei välttis kummempia. Sit kun kypsyttää niin mennäänpä toimistolle ja huomaat et kaikki on etänä. Yksinäistä. Helppoo? Ei.

Voiko valittaa? No, vähän. Mutta sellaista se on.

Etätyö = tee missä vaan milloin vaan eli seuraat maileja ku päivällä ei välttis kummempia. Sit kun kypsyttää niin mennäänpä toimistolle ja huomaat et kaikki on etänä. Yksinäistä. Helppoo? Ei.

Voiko valittaa? No, vähän. Mutta sellaista se on.
Entäs ne x määrää asiakkuuksia ja x määrää dokkareita ja toteutussuunnitelmia mitkä pitäisi saada ulos huomiseen mennessä? Perata läpi massiivinen RFP ja etsiä ne kaikki pommit sieltä, koska myyjät tietenkään sitä tajunnut kysyä kun vasta pari päivää ennenko pitäisi RFPn vastaus antaa asiakkaalle?
Kirjoittelet noita ja email huutaa kokoajan ja joku huutelee chatissa että mitä tämän tai tämän kanssa tehdää tehokkaasti katkaisten keskittymisen. Nyt kun ajattelen, niin tuo taitaakin olla syy miksi mieluummin teen iltaisin töitä. Saa tehdä rauhassa.

Mä mieluusti vaihtaisin duuneja sun kanssa (jos et siis sarkasmilla kirjoitellut) :)

Viimeksi muokattu:
Subjektiivinen lista, kyllä, mutta siinä @karpaasi on silti oikeassa että aika- ja rahaetu ovat kiistattomia. Aikaetu nyt on täysin selvä juttu, kun työmatkoihin menee väkisin jotain aikaa. Oli se sitten tunti per suunta tai vaikka vain 5 minuuttia. Rahaetukin on kiistaton vaikka söisi eväitä ja vaikka kulkisi töihin pyörällä. Pyörän osat kuitenkin kuluu, joten huolto maksaa. Vähintään nyt uudet kumit pitää silloin tällöin ostaa, joten väkisin rahaa menee ainakin vähän enemmän, jos käy toimistolla vs. tekee töitä etänä. Toki hyötyliikunnan edut ymmärrän, mutta ei se sitä rahan menoa poista.
En minä edelleenkään yleisesti ollut eri mieltä asiasta: etäilyllä säästää aikaa ja rahaa mutta lista nyt ei vain välttämättä mene noin eikä meistä kukaan taida pystyä mitään faktoja laittamaan, mikä on yleisintä. En minä muuta siinä halunnut sanoa.

Jos kuitenkin mennään subjektiivisiin huomioihin ja tässä kohtaa pyörän osiin, niin olen nyt viisi vuotta ajanut samoilla renkailla. Ei niissä mitään vikaa ole ja pumpattava ilma on ilmaista. Muita osia olen kyllä ostanut: ketjun, hammasrattaita jne., joten totta kai siihen rahaa menee enemmän tai vähemmän mutta kuten sanoin, jos pyörällä on kulkenut niin sen jääminen pois voi ollakin terveyden kannalta isompi miinus mitä melko harvoin ostettavien osien kulut voisivat olla.

Tosin pyöriäkin on niin erilaisia. Omani maksoi 120 euroa: käytetty 3-vaihteinen. Joku ostaa 5000 euron pyörän ja sen huoltokin maksaa varmaan enemmän kuin mitä olen pyörääni viiden vuoden aikana laittanut.

Hankala tosiaan löytää mitään dataa siitä kuinka moni esim. Suomessa syö eväitä töissä, kuinka monella on lounasetu ja kuinka moni syö työpaikan ruokalassa. Sama homma työmatkan suhteen. Kuinka moni menee pyörällä, kuinka moni omalla autolla ja kuinka moni julkisilla.
Niin, nimenomaan. Koska dataa ei ole, niin ei mitään listoja ole argumentteina järkevää listailla. En minäkään ollut väittämässä että nämä omat valintani tai esittämäni vaihtoehdot olisivat muka suositumpia.

Ylös Bottom