Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikä oo hoitotyökään mutta yleinen luulo on saatu niin että se on. Jos naiset pystyy tekemään niitä hommia tuosta vaan. Niin ne luultavasti ei oo oikeasti kovin raskaita fyysisesti.
En tiedä oletko tosissasi vai trollailetko, mutta joka tapauksessa, nyt tuli sellainen aivopieru sieltä.

Äitini oli yöhoitajana lähemmäs 40 vuotta ja voin sanoa, että se työ on fyysisesti todella, todella raskasta. Nostella potilaita, auttaa heitä vessaan jne. Älä ikinä ainakaan tuolla oikeassa maailmassa möläytä tällaista kenellekään. Herranen aika.

Osittain trollailin pakko myöntää. Mutta Jumalasta seuraava asenne ja jatkuva itkeminen netissä kuitenkin on jo vuosia ärsyttänyt.

Eniten vituttaa kun joku, sanotaan nyt suoraan, matalan koulutuksen omaava Lissu alkaa jossain vauva-foorumilla pätemään että siellä ne koodarit vaa nostaa kovaa liksaa ja juo lattea tietokonetta näpytellen.
Kyllä noita Liisoja tälläkin foorumilla näemmä on ;)

Pakko vielä jatkaa tähän 'etätyön luksuselämään' Valvot ne yöt murehtiessa ja kun kuudelta viimein nukahdan niin kahden tunnin päästä soi kello että töihin siitä. No, luksusta on toki ettei tartte hypätä rattiin ja käyttää taas lisää aikaa siihen että sä roudaat 2000kg rautaa ja 90kg läskiä jonnekin toimistolle missä pällistellään sitten. Ja ootellaan että kello tulisi 5 jotta pääsee vittuun sieltä. Vuoden paras ekoteko ja mitä tuotteliain.
Mun on vielä palata tähän asiaan sen verran että sä olet töissä kotona. Sun pää ei enää erota työ/siviili minää. Ne on kaikki samaa.

Joskus skidinä kesähessuna remonttihommissa kun kello löi neljä ni mentiin kotio ja siellä kaikki hyvin.

Etätyö tavallaan myrkyttää sun kodin. Se ihana ns. hybridityö muuttuu kokonaisvaltaiseksi. Olet kokoajan sähköpostien äärellä, katsot että mitähän saatanan sirkustemppuja huomisen palavereissa pitäisi yrittää suorittaa..

Että jos on duuni, kuormittavaakin kun on niin jos sen voi jättää sinne duunipaikalle, on sinusta erisuuri kuin etätyöläisen 'vähemmän kuormittavaa' niinko joku nimimerkki tuossa aiemmin oletti etätöistä. Antaisin vasemman käden jos vois olla vaikka citymarketin kassalla töissä ja samalla pystyä huolehtimaan perheestäni. Ainakaan tarttis tuoda töitä kotiin.

Mutta eihän ihminen tuota tajua ennenko on kokenut sen itse. Sanon vielä kerran. Turha tulla vittuilemaan kuinka kevyttä tää on tai ei ole.

Edit: Joku hyypiö/nimimerkki, mihin yllä viittasin, @Koalitio. sanoin jo kerran että kun et asiasta mitään tiedä niin paree pitää turpa rullalla.

Viimeksi muokattu:
Mutta eihän ihminen tuota tajua ennenko on kokenut sen itse. Sanon vielä kerran. Turha tulla vittuilemaan kuinka kevyttä tää on tai ei ole.

Edit: Joku hyypiö/nimimerkki, mihin yllä viittasin, @Koalitio. sanoin jo kerran että kun et asiasta mitään tiedä niin paree pitää turpa rullalla.

En ole vittuillut sinulle missään vaiheessa. Kun nyt vielä haluat haukkua ja palata asiaan, väännän vielä kerran ratakiskosta. Etätyömahdollisuus on etu.

Kuvitellaan tilanne. Sinulta lähtee nyt tuo etätyömahdollisuus. Sinä menet joka työpäivä työpaikallesi ja teet ne työsi siellä määrättynä aikana.

Onko tällainen muutos sinusta; positiivinen, neutraali, vaiko negatiivinen muutos? Vastauksestasi riippumatta, veikkaan että aika monelle etätyön tekijälle, tuon mahdollisuuden poistaminen olisi negatiivinen asia. Siitä tässä on ollut koko ajan kyse. Ei siitä, että voiko etämahdollisuuden sisältävän työn tekeminen olla vaativaa. Voi varmasti olla. Ehkä tosiaan sinun tilanteeseesi auttaisi tuo mahdollisuuden poisto, tilanteet vaihtelee. Käsittääkseni, sinullakaan siis ei ole kyseessä etätyöpakko? Vaan saat itse päättää, teetkö etänä vai et.

Kuten aiemmin mainittu, koska en ole tehnyt etätyötä, en pysty mitenkään kuvittelemaan millaista olisi työskennellä kotona. Pääni ei pysty millään käsittämään, että olisi työ, jota tehdään kotona. Ajatus on niin absurdi että ylikuormitun jo, kun koitan sitä ajatuksena pyöritellä. Siis töitä? Mutta kotona? Siis ei työpaikalla? Vaan siis nimenomaan kotona? Että tuon konseptin voisi mitenkään sisäistää, pitäisi olla kyllä oikeasti pitkäkestoista kokemusta tuollaisesta.

Tosiaan, tulevaisuudessa minäkin tulen lähes varmuudella tekemään myös etätöitä (ja olen kyllä jo lyhyitä aikoja tehnytkin.). Lupaan ja vannon, että palaan silloin asiaan ja kerron, onko nimenomaan se etätyömahdollisuus aivan hirveä kuormitustekijä, josta kaipailisin veroetua.

En ole vittuillut sinulle missään vaiheessa. Kun nyt vielä haluat haukkua ja palata asiaan, väännän vielä kerran ratakiskosta. Etätyömahdollisuus on etu.

Kuvitellaan tilanne. Sinulta lähtee nyt tuo etätyömahdollisuus. Sinä menet joka työpäivä työpaikallesi ja teet ne työsi siellä määrättynä aikana.

Onko tällainen muutos sinusta; positiivinen, neutraali, vaiko negatiivinen muutos? Vastauksestasi riippumatta, veikkaan että aika monelle etätyön tekijälle, tuon mahdollisuuden poistaminen olisi negatiivinen asia. Siitä tässä on ollut koko ajan kyse. Ei siitä, että voiko etämahdollisuuden sisältävän työn tekeminen olla vaativaa. Voi varmasti olla. Ehkä tosiaan sinun tilanteeseesi auttaisi tuo mahdollisuuden poisto, tilanteet vaihtelee. Käsittääkseni, sinullakaan siis ei ole kyseessä etätyöpakko? Vaan saat itse päättää, teetkö etänä vai et.

Kuten aiemmin mainittu, koska en ole tehnyt etätyötä, en pysty mitenkään kuvittelemaan millaista olisi työskennellä kotona. Pääni ei pysty millään käsittämään, että olisi työ, jota tehdään kotona. Ajatus on niin absurdi että ylikuormitun jo, kun koitan sitä ajatuksena pyöritellä. Siis töitä? Mutta kotona? Siis ei työpaikalla? Vaan siis nimenomaan kotona? Että tuon konseptin voisi mitenkään sisäistää, pitäisi olla kyllä oikeasti pitkäkestoista kokemusta tuollaisesta.

Tosiaan, tulevaisuudessa minäkin tulen lähes varmuudella tekemään myös etätöitä (ja olen kyllä jo lyhyitä aikoja tehnytkin.). Lupaan ja vannon, että palaan silloin asiaan ja kerron, onko nimenomaan se etätyömahdollisuus aivan hirveä kuormitustekijä, josta kaipailisin veroetua.
Olenko mä kertaakaan kiistänyt etteikö etätyö olisi etu?
No, en ole. Sun ei tartte katsoa keskusteluhistoriaa että näin olisin väittänyt.

Olen vaan sanonut että on väärin väittää sen olevan 'vähemmän kuormittavaa' niinko sinä kirjaimellisesti sanoit. On väärin yleistää asioita varsinkaan jos ei tiedä mistä puhuu. Ja joo, jos saat etätyön, tiedätkö, yllätyksenä voin kertoa sinulle niitäkin on erilaisia. Jotkut saa postista 300 kiloa jotain kirjekuoria mitä pitää sitten nuolla kiinni ja postittaa. Jotkut tekee tietokoneella jotain apinanhommaa ko vaikka copypastettaa exceleitä.

Mä jätän tän helposti tähän jos vaan voit tunnustaa että oli väärin tehdä päätelmä että etätyö olisi automaattisesti 'vähemmän kuormittavaa'. Se tässä mua nyppii isolla tavalla. Otan tällaisen väitteen henkilökohtaisesti vittuiluna.

Edit: Itseasiassa nyt kun aloin kelailemaan näitä elämänvalintojani. Niin jos menisikin aina toimistolle eikä ikinään toisi tietokonetta kotiin. Hmm, ehkä sitä ihminen voisi paremmin ja koti olisi koti eikä joku outo kotityöpaikka. Eli lopulta elämä voisi olla vähemmän kuormittavaa tuolla tavoin. Vituttaisi toki raahata sitä 2000kg rautaa sinne tänne päivittäin mutta silti isossa kuvassa.. Jännä juttu

Sinäkin kun ja jos saat sen etätyösi, niin varmasti nautit siitä ettei tartte liikuttaa sitä persettä mihinkään mutta katellaan sitten kymmenen vuoden päästä. (Kyllä, olin melkolailla alan pioneereja tässä ja ollut kotona töissä reilut 10v)

Viimeksi muokattu:
Olen vaan sanonut että on väärin väittää sen olevan 'vähemmän kuormittavaa' niinko sinä kirjaimellisesti sanoit.
Ja minä en ole noin sanonut. Älä irrota sanomisiani kontekstista. Koita vielä huvikseen lukea tuo kommentti, tai edes tuo yksittäinen lause jonka olet jostain syystä hyvin lahjakkaasti väärinymmärtänyt. Siitä ei pitäisi olla noin mahdottoman vaikea saada kiinni.

....Uskon että etätyömahdollisuus on yleisimmin liitännäinen sellaiseen työhön, joka on jo valmiiksi hyvin palkattua ja kuormitukseltaan vaatimattomampaa.

Enkä edelleenkään ole muuttanut tuossa lauseessa esittämääni kantaa tippaakaan.

Ja minä en ole noin sanonut. Älä irrota sanomisiani kontekstista. Koita vielä huvikseen lukea tuo kommentti, tai edes tuo yksittäinen lause jonka olet jostain syystä hyvin lahjakkaasti väärinymmärtänyt. Siitä ei pitäisi olla noin mahdottoman vaikea saada kiinni.

....Uskon että etätyömahdollisuus on yleisimmin liitännäinen sellaiseen työhön, joka on jo valmiiksi hyvin palkattua ja kuormitukseltaan vaatimattomampaa.

Enkä edelleenkään ole muuttanut tuossa lauseessa esittämääni kantaa tippaakaan.
Jaa että tikusta asiaa, no voisitko taipua uskossasi että se ei yleisimmin ole kuormitukseltaan vaatimattomampaa? Sekin riittäisi ;)

Jaa että tikusta asiaa, no voisitko taipua uskossasi että se ei yleisimmin ole kuormitukseltaan vaatimattomampaa? Sekin riittäisi ;)
Ei, sori, mutta tässä asiassa emme tule olemaan samaa mieltä.

Hyvässä hengessä edelleen totean, en ole sanonut, että etätyö olisi automaattisesti kuormitukseltaan vaatimattomampaa.

Ei, sori, mutta tässä asiassa emme tule olemaan samaa mieltä.

Hyvässä hengessä edelleen totean, en ole sanonut, että etätyö olisi automaattisesti kuormitukseltaan vaatimattomampaa.
Mutta uskot näin olevan.

Kai ymmärrät että vänkäät nyt asiasta mistä et tiedä minun kanssa jolla on 10v kokemus asiasta takana

Viimeksi muokattu:
Mistä tällainen uskomus tulee? Yleistät hurjasti tässä, mutta siis täytyyhän siinä olla jotain mistä tämän uskomuksen olet saanut. Vai tarkoitatko fyysisesti kuormitukseltaan vaatimattomampaa? Siitä voisin olla samaa mieltä, mutta muuten omakohtaisen kokemuksen perusteella voin sanoa että ainakin tämä asiantuntija/sovelluskehittäjä työ on pääkopalle aikamoista kuormitusta - teki sen sitten kotona tai toimistolla.

Korona-aikana tehtiin paljon tutkimusta siitä, millaiset työtehtävät voidaan siirtää etätyöksi ja millaisia ei voi siirtää. Sen aikaisissa tutkimuksissa nähtiin viitteitä siitä, että etätyö olisi lisännyt ainakin osalle työntekijöistä työn kuormittavuutta, mutta nyt ihan viimeaikaisissa tutkimuksissa ei ole enää löytynyt yhteyttä. Sitten on ne työt, joita ei voi muuttaa etätöiksi. Voi olla, että osa kokee sairaanhoitajan tai siivoojan työn helpommaksi kuin oman asiantuntijatyönsä. Läsnäoloa vaativat työt ovat usein heikommin palkattuja ja fyysisempiä kuin etänä tehtävät. Esimerkiksi raksahommia ei voi mennä kotiin tekemään.

Jos tarkastellaan kaikkein kuormittavimpia töitä, sitten pitäisi lähteä tarkastelemaan esimerkiksi työkyvyttömyyden, ennenaikaisen kuoleman ja itsemurhan riskejä eri aloilla. Niistäkin on tehty tutkimuksia. Minusta tuntuu, että näissä riskeissä lähityöt olisivat kuitenkin vahvemmin edustettuja kuin etätyöt. Esimerkiksi teollisuudessa, kaivoksissa ja rakennuksilla tapahtuu paljon työkyvyn menetykseen johtavia tapaturmia. Lääkärit johtavat usein itsemurhatilastoja. Joka tapauksessa, ei ole mitään syytä olettaa, että kaikkein vaativimmat työt voitaisiin tehdä etänä tai toisaalta, että kaikki etätyöt olisivat muita kevyempiä. Ihmisetkin ovat erilaisia, toiselle sopii toisenlainen kuormitus kuin toiselle. Jos pitäisi arvioida asiaa kokonaisuutena, kallistuisin kuitenkin enemmän Koalition kannalle, että etätyö ei ole pääsääntöisesti kaikkein kuormittavin vaihtoehto ja jos on, yleensä työt on mahdollisuus tehdä myös konttorilla, eli sitten vain vaihtamaan työtapaa, jos etätyö on liian rankkaa. Itse kyllä työskentelen mielummin konttorilla, eli ei ole ihan tuulesta temmattu, että etätyö olisi kuormittavaa. Toisaalta työskentelen valtavan paljon mielummin asiantuntijatehtävissä kuin vaikka siivoojana. Vaikka etätyö olisi kuormittavaa, ei siitä kuitenkaan tarvitse palkita millään erityisillä veronvähennyksillä. Se on vähän niin kuin etua edun päälle, kuten käsitin Koalition asian ilmaisevan. Jotkut veroedut eivät ole enää nykyaikaa ja kannatan mielummin tasaista pelikenttää kaikille ja ylimääräisten vähennysten karsimista.

Kuormittavuuskeskustelu on sikäli hankala, että ihminen tuppaa kokemaan missä tahansa työssä stressiä ja kuormittavuutta, vieläpä yksilöllisesti.

Itse lähtisin enemmän siitä millaisista asioista tulisi palkita palkalla (ja mieluiten pitää verotus alhaisena), millä taasen verovähennyksillä.
Noin yleisesti ajattelisin että työn tekeminen josta koituu suoria kustannuksia työntekijälle, niin voisi kuulua verovähennyksiin, esim. työmatkat.

Vastaavasti etätyö voisi kuulua tähän koska siitä aiheutuu kuluja (laitteet, tekniikka työympäristö) mutta noin periaatteessa vain jos toimistoa ei ole työnantajalta tarjolla. Jos työntekijä valitsee mieluummin etätyön kun tomistotyön, en pitäisi sitä verovähennyksen perusteena.

Kuormittavuus on hankalampi juttu, psyykkinen on sekin yksi asia, mutta fyysinen kuluttavuus voi ilmetä vasta työuran jälkeen tai sen aikana erilaisina sairauksina. Tällaiset epäsuorat vaikutukset ovat vain hankalia mitata muutoin kun palkalla. Ja koska palkkaukseen vaikuttaa niin moni muukin asia kun työn fyysinen kuormitus, niin suoranaista yhteyttä ei välttämättä näe.

Kuormittavuuskeskustelu on sikäli hankala, että ihminen tuppaa kokemaan missä tahansa työssä stressiä ja kuormittavuutta, vieläpä yksilöllisesti.

Itse lähtisin enemmän siitä millaisista asioista tulisi palkita palkalla (ja mieluiten pitää verotus alhaisena), millä taasen verovähennyksillä.
Noin yleisesti ajattelisin että työn tekeminen josta koituu suoria kustannuksia työntekijälle, niin voisi kuulua verovähennyksiin, esim. työmatkat.

Vastaavasti etätyö voisi kuulua tähän koska siitä aiheutuu kuluja (laitteet, tekniikka työympäristö) mutta noin periaatteessa vain jos toimistoa ei ole työnantajalta tarjolla. Jos työntekijä valitsee mieluummin etätyön kun tomistotyön, en pitäisi sitä verovähennyksen perusteena.

Kuormittavuus on hankalampi juttu, psyykkinen on sekin yksi asia, mutta fyysinen kuluttavuus voi ilmetä vasta työuran jälkeen tai sen aikana erilaisina sairauksina. Tällaiset epäsuorat vaikutukset ovat vain hankalia mitata muutoin kun palkalla. Ja koska palkkaukseen vaikuttaa niin moni muukin asia kun työn fyysinen kuormitus, niin suoranaista yhteyttä ei välttämättä näe.
Siksipä yleistäminen ja uskon asiat olisi varmaan parempi pitää omana tietonaan. Mä taistelen asian puolesta koska tiedän mitä se on ns. 'parhaillaan'.
Ja haistatan vitut kaikille jotka tuosta mitään sanoo uskovansa ja tietävänsä. Varsinkaan jos vielä samassa sanomassaan sanoo ettei edes ole itse moista päässyt kokemaan.

Niin, voisinhan mäkin sanoa itseasiassa että vaikka hoito/sosiaalityö on lasten hommaa. Vähemmän kuormittavaa kun etätyö. Juttelee mummojen kanssa ja tunkee ohrapuuroa niitten naamariin. Easy peasy lemon squeezy. En ole kokeillut enkä tiedä asiasta yhtään mitään mutta näin mä nyt kuitenkin uskon.

Viimeksi muokattu:
Siitä voisin olla samaa mieltä, mutta muuten omakohtaisen kokemuksen perusteella voin sanoa että ainakin tämä asiantuntija/sovelluskehittäjä työ on pääkopalle aikamoista kuormitusta - teki sen sitten kotona tai toimistolla.
Uskon tämän mukisematta. Kysyn kuitenkin, kuka sinulle tuon ammatin ja työn on valinnut?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ei vastauksena kellekään, vaan yleisesti.

Teen nyt taas todella rautalankaisen ja kärjistävän esimerkin, mutta toivon että ymmärrätte. Jos ihminen on lääkäri, insinööri tai arkkitehti, hän on todennäköisesti aika pitkälti omasta halustaan ja kykyjensä mukaan sen ammatin valinnut. Hän olisi voinut hyvin valita myös toisin. Jos ihminen on lähihoitaja, leipuri tai rakennusmies, on isompi todennäköisyys, että hän on tuossa työssä sen takia, että hänen kompetenssinsa ja kykynsä riittävät sille tasolle, mutta eivät välttämättä korkeammalle.

Ja en todellakaan sano, että nuo suorittavat ammatit olisivat vähemmän arvokkaita tai niitten työntekijät huonompia ihmisiä. Tunnen itse etenkin hoitoalan kattavasti, ja arvostan hoitajia aivan todella korkealle.

Asiantuntija on tod. näk. voinut itse tehdä valintansa. Hän saa usein osakseen enemmän vastuuta, kognitiivisesti vaativampia työtehtäviä ja velvollisuuksia johtaa, itseohjautua ja tehdä vaikeita valintoja. Hän on kuitenkin sen työnkuvan itselleen lähes aina itse valinnut, ja saa siitä varmastikin mm. parempaa palkkaa, mahdollisuuden valita tekeekö etänä vai ei jne.

Itse olen toistaiseksi duunari, joskus tulevaisuudessa asiantuntija. Selitän tämän asian nyt varmaan aika kömpelösti, mutta toivon että joku saisi edes jotenkin kiinni mitä koitan sanoa.

-Etätyö ei ole automaattisesti aina vähemmän kuormittavaa kuin ns. lähityö.

-Jos saat ammatissasi valita teetkö etätyötä, se on yksi ammattisi eduista.

-Etätyömahdollisuus on todennäköisesti liitännäisenä mm. asiantuntijatyössä, harvemmin kuin suorittavissa töissä.

-Ihmisellä on mahdollisuus tehdä valintoja ammatinsa suhteen, joillain tosin valinnanvaraa on paljon enemmän kuin toisilla.

-Asiantuntijatehtävät vaativat melko varmasti enemmän spesifiä osaamista, kyvykkyyttä, koulutusta ja kunnianhimoa kuin ns. duunarihommat. Tämä tuo mukanaan vaativia työtehtäviä, mutta myös isompaa korvausta ja muuta mukavaa.

-On toivottavaa että ihminen löytäisi itselleen työn joka hänelle sopii. On kuitenkin fakta, että löytyy ihmisiä jotka vihaavat työtään ja tekevät sitä ihan vain jotta voivat elää. Suomessa tosin voi halutessaan valita olla työskentelemättä jos mieli tekee.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Olen varma, että tästä ei voi väärinymmärtää mitään, ja olemme asioista kaikki samoilla linjoilla ja yhteisymmärryksessä.

Niin, voisinhan mäkin sanoa itseasiassa että vaikka hoito/sosiaalityö on lasten hommaa. Vähemmän kuormittavaa kun etätyö. Juttelee mummojen kanssa ja tunkee ohrapuuroa niitten naamariin. Easy peasy lemon squeezy. En ole kokeillut enkä tiedä asiasta yhtään mitään mutta näin mä nyt kuitenkin uskon.

Saat ehdottomasti uskoa ja sanoa näin, eikä ainakaan minua haittaisi yhtään. Ei ole mitään syytä miksi ottaisin toisen luuloja henkilökohtaisesti.

Itse odotan tulevaisuudessa etätyömahdollisuutta positiivisin mielin, koska on käytännössä varmaa, että se tulee helpottamaan ajankäyttöäni ja vähentämään työn kuormittavuutta. Se on itsessään etu.

Ylös Bottom