Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    switch
Toinen Switch 2 kanssa vastaan tullut ongelma on 1440p resoluutio osassa peleistä, vaikkapa Mario Kart World. Oletin että telakka skaalaa pelit 4K resoluution, tämän jälkeen ihmettelin miksi laite syöttää tykille vain 1080p resoluution kuvaa, niin oletin että Denonin vahvistin tukee 1440p resoluutiota. Ei tue. Kuulemma moni muukaan vahvistin ei tätä tue. Ratkaisu on tietysti vetää telakasta toinen suora HDMI johto tykille. Tästä kahden HDMI:n taktiikasta yritin vain uuden vahvistimen hankinnalla päästä eroon. Toinen ongelma on että monissa uusissa projektoreissa on vain yksi HDMI sisääntulo. Mielellään kytkisi kaiken vahvistimen kautta. Luulin että Switch 2 pyörittää pelejä ulkoisella näytöllä 4K resoluutiolla, valitettavasti sen tehot eivät ilmeisesti tähän kaikissa peleissä riitä.
Hmmm, kyllä minulla Kartti syöttää töllölle ihan 4k kuvaa (skaalattuna toki). Mutta tuon vahvari ongelman huomasin itsekin kun ostin juuri tällä viikolla vahvistimen ihan samasta syystä, että saisi vedettyä kaikki konsolit vahvariin ja vahvarilta vain yhden johdon töllöön. Eipä tukenutkaan Denonin AVR-X2800H 1440p resoa. Tämän huomasin itse SF6 kanssa, kun tuo tukee 1440p120hz, ilmeisesti 40fps tilan takia. Jännä, että vahvari mainostaa itseään 4k120hz ja 8k60hz kykeneväksi mutta sitte 1440p120hz ei toimikkaan. Varmaan tuon saisi firmispäivityksellä mutta luulen, että asiakaskunnasta aika pieni osa tarvii tuollaista yhdistelmää.

Silti myös mobiilisovelluksessa on edelleen näköjään niin, että ensimmäisen 11(?) päivän aikana ei näy mitään tunteja, mikä on kyllä aika pöljää.
Tähänkin on tullut muutos! Kunhan pelaa yli 10 tuntia niin ainakin konsoli alkaa näyttämään tunnit eikä tuota ensimmäistä pelipäivää. Bravely Defaultin kanssa nimittäin näky kolmen päivän jälkeen jo tunnit kun olin yli 10:een päässyt.

Pitää seuraavan ostetun pelin kanssa katsoa päteekö sama tuohon sovellukseen.

Hmmm, kyllä minulla Kartti syöttää töllölle ihan 4k kuvaa (skaalattuna toki). Mutta tuon vahvari ongelman huomasin itsekin kun ostin juuri tällä viikolla vahvistimen ihan samasta syystä, että saisi vedettyä kaikki konsolit vahvariin ja vahvarilta vain yhden johdon töllöön. Eipä tukenutkaan Denonin AVR-X2800H 1440p resoa. Tämän huomasin itse SF6 kanssa, kun tuo tukee 1440p120hz, ilmeisesti 40fps tilan takia. Jännä, että vahvari mainostaa itseään 4k120hz ja 8k60hz kykeneväksi mutta sitte 1440p120hz ei toimikkaan. Varmaan tuon saisi firmispäivityksellä mutta luulen, että asiakaskunnasta aika pieni osa tarvii tuollaista yhdistelmää.
Itsellä on samanlainen vahvistin ja 1440p kuva ei tosiaan mene siitä läpi. Mario Kart World näkyy 1080p resoluutiolla. Netissä sanottiin että MKW tukee vain 1440p resoluutiota. Oletko saanut siitä jotenkin 4K kuvaa vahvistimelle?
Laitoin Denonille palautetta 1440p tuesta. Kannattaa varmaan tehdä sama. Nyt joudun sitten ilmeisesti vetämään suoran piuhan Switchin telakasta tykille.

Itsellä on samanlainen vahvistin ja 1440p kuva ei tosiaan mene siitä läpi. Mario Kart World näkyy 1080p resoluutiolla. Netissä sanottiin että MKW tukee vain 1440p resoluutiota. Oletko saanut siitä jotenkin 4K kuvaa vahvistimelle?
Laitoin Denonille palautetta 1440p tuesta. Kannattaa varmaan tehdä sama. Nyt joudun sitten ilmeisesti vetämään suoran piuhan Switchin telakasta tykille.
No voi olla, että muistelen sitten väärin tuo Kartin. Olisin voinut vannoa, että vahvistin näytti 4k signaalia tuossa pelissä.

Itellä ei ole vaihtoehto edes tuo, että laittaisi telkkuun suoraan kun sitten ääni jää vajaaksi. Telkku ei osaa puskea läpi tuota Switchin Linear 5.1 PCM vahvarille niin sitten mentäisiin stereona. Pakko tyytyä tuohon 1080p kuvaan sitte itellä.

Mistä laitoit palautetta Denonille?

No voi olla, että muistelen sitten väärin tuo Kartin. Olisin voinut vannoa, että vahvistin näytti 4k signaalia tuossa pelissä.

Itellä ei ole vaihtoehto edes tuo, että laittaisi telkkuun suoraan kun sitten ääni jää vajaaksi. Telkku ei osaa puskea läpi tuota Switchin Linear 5.1 PCM vahvarille niin sitten mentäisiin stereona. Pakko tyytyä tuohon 1080p kuvaan sitte itellä.

Mistä laitoit palautetta Denonille?
Jostain täältä sai lähetettyä kysymystä.
Denoninkin täytyy ymmärtää miten paljon tälläinen pelikonsoli myy ja sen toiminnassa on ongelmia heidän vahvistimensa kanssa.

Denoninkin täytyy ymmärtää miten paljon tälläinen pelikonsoli myy ja sen toiminnassa on ongelmia heidän vahvistimensa kanssa.

Kiitti, laittelin kanssa viestiä.

Mutta kyllä minä oikein muistin, Kartissa vahvistimen info näyttää kuitenkin 4k60hz, kun taas SF6 1080p120hz. Ohessa kuvat vielä todisteeksi. Tuo SF6 näytti suoraan telkkuun kytkettynä 1440p120hz aiemmin.

Liitetiedostot

• IMG_2582.jpeg
    IMG_2582.jpeg
    160,6 KB · Lukukerrat: 23
  • IMG_2581.jpeg
    IMG_2581.jpeg
    119,2 KB · Lukukerrat: 22
Viimeksi muokattu:
Fixi on löydetty dbrandin suojiin, mutta kun tämä on halvimmillaan suomeen tilattuna lähes 90$ niin ei pitäisi joutu keksimään omia ratkaisuja. Grippi itsessään näyttää todella ergonimeslta mutta koska konsolin suojan kanssa se ei mahdu telakkaan mukana tulee adapteri joka varmasti nostaa tuota hintaa. Jos saisi tilattua pelkät joycon gripit voisi tilata koska nuo varmasti tekee käsikonsolina pelaamisen huomattavasti miellyttävemmäksi.

Mutta kyllä minä oikein muistin, Kartissa vahvistimen info näyttää kuitenkin 4k60hz, kun taas SF6 1080p120hz. Ohessa kuvat vielä todisteeksi. Tuo SF6 näytti suoraan telkkuun kytkettynä 1440p120hz aiemmin.
Tuo on jännä. Tykillä tulee vain ilmoitus kankaalle 1080p. Vahvistimesta en ole katsonut. Täytyy kokeilla. Näetkö näytöstä millaista signaalia sille tulee vahvistimelta? Laitoin Denonin pass through moden päälle ettei se vaikuttaisi kuvan laatuun.

Mulla siellä lukee 1080p60.

Mitä sulla näyttää Switch Dock info kun lopetat pelin?

Onko sulla joku videon skaalaus -> 4K päällä vahvistimessa?

Viimeksi muokattu:
Video mode on Denonista auto ja HDMI upscaler on off. Myös TV näyttää 2160p 60fps Kartissa. Kaikki kolme konsolia on noissa 8k paikoissa ja earcissa töllö kiinni. Ainiin ja Signal formateissa on 8K Enhanced kaikissa.

Viimeksi muokattu:
Video mode on Denonista auto ja HDMI upscaler on off. Myös TV näyttää 2160p 60fps Kartissa. Kaikki kolme konsolia on noissa 8k paikoissa ja earcissa töllö kiinni. Ainiin ja Signal formateissa on 8K Enhanced kaikissa.
Kiitoksia. Tuosta HDMI Standard/Enchanched/Enchanched 8K asetuksesta se näytti olevan kiinni. Tykki ei vaan näytä tykkäävän muusta kun standard tilasta. Kokeilin hetken Enhanched tilassa ja toimi ihan hyvin 4K60 Mario Kartin kanssa, tämän jälkeen ei Tempestin jälkeen enää kuva palannut laitteen päämenussa takaisin. Palasin takaisin standardiin niin toimii. Vastaavaa kuvan katoamista on ollut enhanched tilassa myös muilla laitteilla. Täytyy kokeilla vetää suora hdmi johto Switchistä tykin HDMI2 liittimeen 1440p signaalille.

Tulipa tänään huomattua että Nintendon uusi applikaatio näyttää nyt myös pelitunnit ja näyttää ne tunnin tarkkuudella toisin kuin konsoli joka näyttää edelleen 5 tunnin tarkkuudella 10 tunnista eteenpäin.

Konsolilla Bravely Default näyttää 45 tuntia ja puhelimella näyttää 48 tuntia. Jännä että eivät ole konsolille pistänyt tätä tarkempaa näyttämistä, mutta tämä kyllä kelpaa.

Näytä liitetiedosto 19300Näytä liitetiedosto 19301
Otetaas sen verran pakkia tämän kanssa että näyttäisi 50 tunnin jälkeen palaavan tuohon 5 tuntia kerrallaan liikkumiseen, höh.

Eihän tää Switch 2 näyttö ole hyvä numeroiden valossa, mutta täytyy kyllä myöntää että itse en ole huomanut sen kanssa mitään ongelmia vaikka kuinka yrittäisi katsoa. Varmaan tuo pieni koko minimoi paljon niitä ongelmia mitä kamalista vasteajoista syntyy. HDR on tai off en ole huomannut juurikaan mitään eroa joten eihän tuo ole mikään kunnon HDR näyttö. Mutta puutteista ja ongelmista huolimatta se on paras kannettavan pelilaitteen näyttö jota olen testannut (Switch og, Steam Deck og, Rog Ally)

Eihän tää Switch 2 näyttö ole hyvä numeroiden valossa, mutta täytyy kyllä myöntää että itse en ole huomanut sen kanssa mitään ongelmia vaikka kuinka yrittäisi katsoa. Varmaan tuo pieni koko minimoi paljon niitä ongelmia mitä kamalista vasteajoista syntyy. HDR on tai off en ole huomannut juurikaan mitään eroa joten eihän tuo ole mikään kunnon HDR näyttö. Mutta puutteista ja ongelmista huolimatta se on paras kannettavan pelilaitteen näyttö jota olen testannut (Switch og, Steam Deck og, Rog Ally)

Kun kyseessä on Switch 2, niin laitteessa on kaikki sitä itseään youtube klikkimaailmassa. Sen mitä olen käsikonsolimoodissa pelannut, niin näytöllä ainakin omaan silmään näyttää pelit erittäin hyvältä ja niin näyttää varmasti jokaiselle keskimääräiselle pelurille.

Itsekin käytin tätä ennen OLED mallia ja kyllä minusta siihenkin verrattuna tuo uusi näyttö näyttää upealta. En ole kyllä huomannut mitään ongelmia tuon kanssa. Toki ei se musta OLEDin mustaa ole mutta minusta aikamoista nitpickiä ollut nuo valitukset tuosta näytöstä.

Numeroiden valossa Switch 2:n näyttö ei ole se paras mahdollinen, mutta se on juuri hyvän kokoinen, kirkas ja toistaa värit riittävän hyvin. Tosin olen pelannut suurimman osan ajasta ajopelejä, joissa tuo nopean sivuttaisliikkeen häntiminen ei muutenkaan tule niin herkästi esiin. Jännä nähdä kun ensimmäistä kertaa lähdetään 2D Marion maailmaan, että onko helposti nähtävää vaikutusta.

Ei siis suurta valittamista tälläkään suunnalla, vaikka onhan se toki hieman erikoista että näyttö on hitaampi kuin ensimmäisessä Switchissä. Se ehkä Nintendolla olisi kannattanut varmistaa, ettei jäädä millään osa-alueella edeltäjän taakse.

Ylös Bottom