Clive & Wrench (ps5)
Banjo & Kazooie tyylinen collectathon tasoloikka jota lähinnä yks tyyppi teki 12 vuotta.
Pelin rakenne on hyvin tuttu sillä tarjolla on 11 teemoiltaan vaihtelevaa maailmaa ja jokaisessa on kerättävänä 10 ancient stonea joita tarvitaan tietty määrä jotta pääsee seuraavaan pomomatsiin.
Yhteensä noita on 110, mutta en osaa sanoa kuinka monta niitä vaaditaan loparia varten sillä mä pystyin skippaamaan koko viimeisen maailman ja menemään suoraan pomomatsiin kun mulla oli niitä 95.
Tietenkin pomon voittamisen jälkeen palasin tekemään sen vikan maailman.
Tässä on myös kerättävänä 10 000 (kyllä, luit oikein) taskukelloa. No ei niitä sentään oikeasti noin montaa ole sillä eri väriset taskukellot on eri arvoisia ihan kuten vaikka spyron jalokivet.
Se mikä mua hämmentää on se, että multa puuttuu noita vielä yli 900 vaikka yhdestä kentästä mä keräsin kaikki, yhdestä puuttuu 4, toisesta 8 ja kaikista lopuista alle 20 joten luvut ei nyt mitenkään täsmää. Mistä ne loput saa?
Itse pelaaminen toimii hyvin ja sulla on aika tutut perus liikkeet eli juoksu, normi hyppy, korkea hyppy, pitkä hyppy, tupla hyppy ja sitten voit leijua ilmassa heiluttamalla sitä apina kaveria kohtuu rajusti ympäriinsä. Viholliset tapetaan myös sillä apinalla huitomalla. Tosi ystävyys kestää vaikka mitä ilmeisesti
Tässä on myös viittauksia muihin peleihin vaikka kuinka. Esim egyptissa tulee vastaan Laran vaatteisiin pukeutunut mimmi jonka nimi on Laura Cruz joka oli Laran orkkis nimi ennen kuin siitä tehtiin Lara Croft.
Kreikassa on seinällä juliste jossa mainostetaan kaunista delfiini saarta ja alhaalla lukee kuinka paikalliset ei enää heittele turisteja. Tuon on pakko olla super mario sunshine viittaus.
Soundtrack on myös hemmetin hyvä ja kun mä joskus yli kuukausi sitten rippasin sen erikoisversion mukana tulleen cd:n koneelle niin kuuntelin sen kolmesti peräkkäin.
Miinuksena tekniset ongelmat.
Tässä on 30fps moodi ja 60fps moodi, mutta jos haluaa pelata 60fps moodissa niin sun täytyy mennä pleikkarin asetuksista sinne mistä valitaan mitä asetuksia suosit peleissä ja valita sieltä performance. Mitään valintaa peli itse ei tarjoa.
Mä en huomannut graffoissa mitään eroa joten pelasin performance moodissa ja se toimi hyvin hieman yli puolet pelistä, mutta sitten ruudunpäivitys alkoi nykimään todella pahasti aina kun ruudulla oli enemmän vettä joka oli outoa sillä sitä oli kreikka kentässäkin paljon eikä siellä ollut mitään ongelmia.
Kokeilin käynnistää pelin uudestaan, mutta se ei tehnyt mitään muutosta. Ehkä olis kannattanut käynnistää myös koko konsoli uudestaan.
Sen viimeisen maailman pelasin sitten 30fps moodissa ja sillä ei ollut tuollaisia droppeja.
Lisäksi kohtuu usein kameraa kääntäessä melkein kaikki assetit katoaa ruudulta sekunnin murto-osaksi. Pelaamiseen tuo ei koskaan vaikuttanut, mutta onhan tuo aika häiritsevää kun 90% koko maailmasta katoaa vaikka se onkin vaan nopea vilaus.
30fps moodissa noin kävi kerran.
Ongelmista huolimatta tämä oli mun mielestä erittäin mainio tasoloikka joka sopi viime aikoina pelaamieni retro pelien sekaan kuin nenä päähän.
Se kuinka hyvä tai huono asia tuo on riippuu ihan pelaajasta.
Tätä näyttää vieläkin olevan coolshopissa saatavilla hyvään hintaan.
PS4 collectors edition 19e
PS5 collectors edition 28e
PS5 perus peli 16.5e
Switch perus peli 14e
PS4 perus peli 12.5e
Tuossa vielä yks harvoja positiivisia videoita pelistä.