Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hollow Knight: Silksong

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DestiZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

DestiZ

Well-Known Member
7bgaj1pmaig21.webp

Nimi: Silksong
Kehittäjä: Team Cherry
Julkaisija: Team Cherry
Alustat: PC (Steam), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch, Nintendo Switch 2
Lajityyppi: metroidvania
Julkaisu: 4.9.2025

Tehdääs pelille tosiaan ihan oma ketju, kerta julkaisu 2 viikon päästä, varmasti puhetta tulee riittämään pelistä.

julkaisutraileri

eri medioiden mietteitä pelistä

Viimeksi muokattu:
Nämä pelit eivät kyllä ole sitten millään pelejä minulle. Ensinnäkin, en ole lainkaan innoissani sivulta kuvatuista 2D peleistä. Ja ikävä kyllä pelin graafinen tyyli on muutenkin sellaista pelkistettyä ällösöpöilyä, jota en voi yleensä sietää. Kaiken kukkuraksi, en pidä sinänsä siitä, että pelissä on niin vahva ötökkäpainotteisuus. En ole siis ylipäätään ollenkaan ötököiden ystävä, joten peleissäkään ei sellainen jatkuvasti ötököihin perustuva pelimaailma kiinnosta pätkääkään. Moni tuntuu toki näistä peleistä pitävän, joten varmaan tietyt asiat on tehty hyvin. Itselleni nuo edellä mainitsemani asiat vievät kuitenkin lähes kaiken mielenkiinnon näistä peleistä. Mutta nauttikaa ihmeessä te, jotka pidätte näitä pelejä jopa mestariteoksina!

Viimeksi muokattu:
Tuli edeltävää osaa useampia tunteja pelailtua ja sinänsä ihan hyvin tehty peli vaikutti olevan, mutta en mäkään kovin helposti enää lämpene 2D peleille. Pelin graafinen tyylikään ei oikein maistunut. Eli kesken jäi. Tulee varmaan kokeiltua viimeistään PS+ yms. pelinä, mutta enpä usko että ennen sitä.

Tää on mulle kyllä tän vuoden (tai viimeisen 6 vuoden…) odotetuin peli. Rakastin Hollow Knightia ja se on tullut pelattua alusta loppuun läpi kahdesti siten, että toisella kerralla taistelin läpi nekin viimeiset haasteet, joita en ekalla kerralla päihittänyt. (Paitsi Godhome:en en koskenut. Siitä saakoon nauttia mua paremmat ja bossrusheista enemmän pitävät pelaajat). Hollow Knight on ihan heittämällä mun lemppari metroidvania ja yksi mun kaikkien aikojen lempi peleistä. Odotukset tätä kohtaan on siis tosi korkealla.

Uskomatonta, että tämä on vihdoin niin pitkän ajan jälkeen oikeasti tulossa ulos. Toivottavasti tästä tulee julkaisupäivänä myös fyysinen versio. Vaikka jos ei tulisi niin ostaisin varmaan silti julkaisupäivänä digiversion ja sitten fyysisen version, kun se tulisi…

Hollow Knight on yksi parhaista peleistä ikuna koskaan. Ja sen soundtrack on myös upea ja mahtava. Odotukset kovat, mutta on kyllä niin ahdas syksy kaiken maailman pelijulkaisujen kanssa, että en taida ottaa pelattavaksi ihan heti. Joulukuussa vissiin olisi tarpeeksi aikaa perehtyä tähän.

Aiemmin jossain ketjussa sanoin, että ei tässä suuria odotuksia ole, kun on ollut niin pitkä odotus, mutta.... trailerista nousi ihokarvat pystyyn. Katsoo nyt, pystyykö odottelemaan.

Kiva tietää, että on kestänyt niin pitkään sen takia, että Team Cherry ei vaan malttanut lopettaa pelin työstämistä, koska oli niin kivaa. Kuulostaa mainiolta.

Oho, olipa yllätys että se viimein tulee ja näinkin nopeasti. Eka Hollow Knight on täällä pelattu joskus vuosia sitten ja oikein mukiin menevä metroidvania se oli. Ihan sitä fanaattisinta hehkutusta en ole ymmärtänyt sillä ei HK mielestäni pelimekaanisesti kovin paljon muista genren peleistä eroa. Ehkä se on tuo art style ja yleinen tunnelma mitä moni fanittaa. Onhan se komea ja uniikki, ei sitä voi kiistää.

Ei varmaan julkkarissa mutta kun metroidvania nälkä iskee niin vois harkita ottaa peluuseen.

Tuli ensimmäinen pelattua aikoinaan Switchillä ja aivan uskomaton pelikokemus oli kyllä kyseessä. Iski niin kovaa että hankin myös Xboxille. Jos metroidvaniat iskee, suosittelen todellakin. Tämä jatko-osa tulee aivan varmana hankittua.

Tuli ensimmäinen pelattua aikoinaan Switchillä ja aivan uskomaton pelikokemus oli kyllä kyseessä. Iski niin kovaa että hankin myös Xboxille. Jos metroidvaniat iskee, suosittelen todellakin. Tämä jatko-osa tulee aivan varmana hankittua.
Se kai se suurin ongelma on itselleni näihin peleihin liittyen, että en kyllä pidä metroidvania-peleistä lainkaan. Ainoat metroidvania-pelit, joista olen edes hetkittäin nauttinut, ovat Guacamelee! ja Orii and the Blind Forest. Niissäkin oli vain ajoittain hetkensä, enkä kumpaakaan jaksanut koskaan loppuun pelata. Muita metroidvania-pelejä en ole sitten alkua pidemmälle jaksanut pelata. Aina se sama tylsä sapluunaa ja sitä tylsemmät grafiikat ja pelimaailmat. Kai se ydinjuttu minulle on se, etteivät 2D grafiikat ja kyseisten pelimaailmojen rajoittuneisuus ole enää vuosikymmeniin miellyttäneet minua lainkaan. Ovat tuntuneet jotenkin pelaamisen muinaisjäänteeltä - vähän samaan tapaan kuin pongin kaltaiset simppelit mailapelit.

Se kai se suurin ongelma on itselleni näihin peleihin liittyen, että en kyllä pidä metroidvania-peleistä lainkaan. Ainoat metroidvania-pelit, joista olen edes hetkittäin nauttinut, ovat Guacamelee! ja Orii and the Blind Forest. Niissäkin oli vain ajoittain hetkensä, enkä kumpaakaan jaksanut koskaan loppuun pelata. Muita metroidvania-pelejä en ole sitten alkua pidemmälle jaksanut pelata. Aina se sama tylsä sapluunaa ja sitä tylsemmät grafiikat ja pelimaailmat. Kai se ydinjuttu minulle on se, etteivät 2D grafiikat ja kyseisten pelimaailmojen rajoittuneisuus ole enää vuosikymmeniin miellyttäneet minua lainkaan. Ovat tuntuneet jotenkin pelaamisen muinaisjäänteeltä - vähän samaan tapaan kuin pongin kaltaiset simppelit mailapelit.
Ihan pakko kysyä, että mitä tällaisilla kommenteilla on tarkoitus saavuttaa? Et tykkää genrestä, etkä edellisestä osasta mutta silti pitää käydä pelin ketjussa haukkumassa sekä genre, että edeltävä peli ja vieläpä todella kärkkäästi. Ja vielä useamman viestin verran. Suoraan sanottuna todella typerää ja omahyväistä touhua. En itse koe, että omamielipiteeni olisi niin tärkeä, että menisin jonkin minun mielestäni huonon pelin ketjuun haukkumaan kuinka genre on paskaa ja peli on paskaa ja MINÄ en siitä pidä. Koen, että on kaikkien kannalta parempi, että en keskustele siinä ketjussa ollenkaan.

Eikä tämä tarkoita, että pitää olla vain yltiöpositiivista hehkutusta: Itellä ainakin on aika iso huoli tästä, että tuleeko iso pettymys kun kehitysaika on ollut niin pitkä ja porukan odotukset valtavat. Toivottavasti ei toki mutta hiukkasen itteä huolettaa ja syönyt jopa vähän intoa peliä kohtaan vaikka eka osa onkin yksi parhaista metroidvanioista kautta aikojen.

Ihan pakko kysyä, että mitä tällaisilla kommenteilla on tarkoitus saavuttaa? Et tykkää genrestä, etkä edellisestä osasta mutta silti pitää käydä pelin ketjussa haukkumassa sekä genre, että edeltävä peli ja vieläpä todella kärkkäästi. Ja vielä useamman viestin verran. Suoraan sanottuna todella typerää ja omahyväistä touhua. En itse koe, että omamielipiteeni olisi niin tärkeä, että menisin jonkin minun mielestäni huonon pelin ketjuun haukkumaan kuinka genre on paskaa ja peli on paskaa ja MINÄ en siitä pidä. Koen, että on kaikkien kannalta parempi, että en keskustele siinä ketjussa ollenkaan.

Eikä tämä tarkoita, että pitää olla vain yltiöpositiivista hehkutusta: Itellä ainakin on aika iso huoli tästä, että tuleeko iso pettymys kun kehitysaika on ollut niin pitkä ja porukan odotukset valtavat. Toivottavasti ei toki mutta hiukkasen itteä huolettaa ja syönyt jopa vähän intoa peliä kohtaan vaikka eka osa onkin yksi parhaista metroidvanioista kautta aikojen.
No sanotaan vaikka, että sinä koet sitten niin. Ja minä taas toisin. Ei tämä sen kummempaa ole kuin mielipiteiden vaihtoa. Jäin sitä sinänsä miettimään, että miksi en itse asiassa tuosta Hollow Knightista pidä sitten millään, ja onko tosiaan vain tuo aiemmin toteamani pelin piirrostyyli ja ötökät syynä, kun tuo @BaDari kommentti (että nämä pelit ovat ehdottomia kaikille metroidvanioiden ystäville) sai minut pohtimaan asiaa siitä näkökulmasta, että olenko itse asiassa edes koskaan pitänyt metroidvania-peleistä? Kun tuota ajatusta kävin tarkemmin mielessäni läpi, niin olikin sitten todettava, ettei ole kuin kaksi metroidvania-peliä, joista olen edes hetkittäin pitänyt.

Itse asiassa, tuon edellä mainitun pitäisi juurikin selventää mielipidettäni Hollow Knightiin, eli itse peliä enemmän tuossa mättää minulle ylipäätään se, etten pidä koko genrestä. Tämän taas pitäisi olla merkki itse kullekin, ettei minun kommenteillani ehkä muutoin ole tähän peliin liittyen painoarvoa, paitsi ehkä sellaiselle pelaajalle, joka ei minun tavoin pidä yleensäkään metroidvania-peleistä. Sellaiselle kommenttini voisivat olla ihan aiheellinen mietinnän paikka, ja voisi vaikuttaa myös ihan aiheellisesti vaikkapa ostopäätökseen pelin kohdalla.

Itse en esim. rehellisesti sanoen ollut edes aiemmin tajunnut Hollow Knightin olevan tosiaankin hyvin selkeä metroidvania-peli. Minä kun olin kuullut peliä hehkutettavan enemmänkin jonkinlaisena 2D-soulslikenä. Ja itse kun olen ehdoton soulslike-pelien fani, niin sitten tuntui, että ehkä Hollow Knightkin voisi olla hyvä peli minulle. Mutta pariin eri kohtaan Hollow Knightia (kerran jo useita vuosia sitten ja nyt toisen kerran pari päivää sitten) kokeiltuani, joudun toteamaan sen, että nämä pelit eivät vain ole minulle. Tämän kokemusteni jakamisen ja myös niiden tarkemman perustelun sai aikaan se, että Silksongin julkaisu tuli esille, ja ketjussa oli sitten pari kommenttia, joista löysin hieman samaa, kuin omista tuntemuksistani Hollow Knightiin liittyen.

Joskus tuntuu, että jotkut täällä vähän liikaakin närkästyvät siitä, jos heidän ehdotonta suosikkipeliään tai suosikkigenreään arvostellaan. Silloin voisin sen toki ymmärtääkin, jos samassa ketjussa käy sama henkilö lukuisia samansisältöisiä kommentteja yhä uudelleen laukomassa. Tuo oli kuitenkin vasta toinen kommenttini (ja tuli siis spontaanina vastakommenttina @BaDari :n metroidvania vertauksen sisältäneeseen kommenttiin), ja sinänsä myös perustelin selkeästi pointteja siitä, miksi juuri minulle Hollow Knight ei toimi. En kyllä ainakaan itse jaksa hermostua (enkä ole hermostunut aiemminkaan) siitä, mikäli omia suoskkipelejäni joku käy kovasti dissaamassa, varsinkin jos vaivautuu perustelemaan, miksi juuri hänelle joku peli ei toimi. Toki jos perusteluissa mättää mielestäni joku, tai tuodaan esille jotain mitä en itse lainkaan peliin liittyen ole kokenut, niin voihan siinä olla hetken debattiinkin aihetta, mutta eihän debatissa mitään pahaa ole, niin kauan kuin ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Omasta mielestäni ne ovat päinvastoin yksi tällaisen foorumin suola, kunhan ei mennä siis toki asiattomuuksiin. Itseäni ei ainakaan kiinnostaa sivukaupalla lukea mistään pelistä vain hymistelyä ja ylistystä maailmaa halaten. Toki ihan mukavaa on se, kun jotain peliä pelaavat jakavat peleissä saamiaan kokemuksia, mutta se kun jaksetaan kuorossa ylistää vaan jotakin, niin on omalta osaltaan varsin tylsää ja hedelmätöntä luettavaa. Ennemmin luen itse vaikka debatteja, kunhan ne ovat asiallisia ja perusteltuja. Ja tosiaan pelien sisältä jaetut kokemukset ovat sinänsä ihan mielenkiintoista luettavaa - olivat ne sitten positiivisia tai negatiivisia kokemuksia.

Sellainen huomio vielä, että tunnut olevan kovin herkkä sille, jos suosikkipeliäsi joku arvostelee. Ja olen huomannut myös sen, että erityisesti minun kommenttini omia suosikipelejäsi kohtaan aikalailla järjestään aiheuttavat sinulle jonkinlaista harmistumista tai jopa suuttumista. Miksi ihmeessä siis et käytä minuun foorumin sivuuta-toimintoa? Muutoinhan se on siten moderaattoreiden tehtävä kommentoida jos täällä mennään heidän mielestään asiattomuuksiin, tai joku asiaa alkaa liikaa toistua.

Viimeksi muokattu:
No sanotaan vaikka, että sinä koet sitten niin. Ja minä taas toisin. Ei tämä sen kummempaa ole kuin mielipiteiden vaihtoa. Jäin sitä sinänsä miettimään, että miksi en itse asiassa tuosta Hollow Knightista pidä sitten millään, ja onko tosiaan vain tuo aiemmin toteamani pelin piirrostyyli ja ötökät syynä, kun tuo @BaDari kommentti (että nämä pelit ovat ehdottomia kaikille metroidvanioiden ystäville) sai minut pohtimaan asiaa siitä näkökulmasta, että olenko itse asiassa edes koskaan pitänyt metroidvania-peleistä? Kun tuota ajatusta kävin tarkemmin mielessäni läpi, niin olikin sitten todettava, ettei ole kuin kaksi metroidvania-peliä, joista olen edes hetkittäin pitänyt.

Itse asiassa, tuon edellä mainitun pitäisi juurikin selventää mielipidettäni Hollow Knightiin, eli itse peliä enemmän tuossa mättää minulle ylipäätään se, etten pidä koko genrestä. Tämän taas pitäisi olla merkki itse kullekin, ettei minun kommenteillani ehkä muutoin ole tähän peliin liittyen painoarvoa, paitsi ehkä sellaiselle pelaajalle, joka ei minun tavoin pidä yleensäkään metroidvania-peleistä. Sellaiselle kommenttini voisivat olla ihan aiheellinen mietinnän paikka, ja voisi vaikuttaa myös ihan aiheellisesti vaikkapa ostopäätökseen pelin kohdalla.

Itse en esim. rehellisesti sanoen ollut edes aiemmin edes tajunnut Hollow Knightin olevan tosiaankin hyvin selkeä metroidvania-peli. Minä kun olin kuullut peliä hehkutettavan enemmänkin jonkinlaisena 2D-soulslikenä. Ja itse kun olen ehdoton soulslike-pelien fani, niin sitten tuntui, että ehkä Hollow Knightkin voisi olla hyvä peli minulle. Mutta pariin eri kohtaan Hollow Knightia (kerran jo useita vuosia sitten ja nyt toisen kerran pari päivää sitten) kokeiltuani, joudun toteamaan sen, että nämä pelit eivät vain ole minulle. Tämän kokemusteni jakamisen ja myös niiden tarkemman perustelun sai aikaan se, että Silksongin julkaisu tuli esille, ja ketjussa oli sitten pari kommenttia, joista löysin hieman samaa, kuin omista tuntemuksistani Hollow Knightiin liittyen.

Joskus tuntuu, että jotkut täällä vähän liikaakin närkästyvät siitä, jos heidän ehdotonta suosikkipeliään tai suosikkigenreään arvostellaan. Silloin voisin sen toki ymmärtääkin, jos samassa ketjussa käy sama henkilö lukuisia samansisältöisiä kommentteja yhä uudelleen laukomassa. Tuo oli kuitenkin vasta toinen kommenttini (ja tuli siis spontaanina vastakommenttina @BaDari :n metroidvania vertauksen sisältäneeseen kommenttiin), ja sinänsä myös perustelin selkeästi pointteja siitä, miksi juuri minulle Hollow Knight ei toimi. En kyllä ainakaan itse jaksa hermostua (enkä ole hermostunut aiemminkaan) siitä, mikäli omia suoskkipelejäni joku käy kovasti dissaamassa, varsinkin jos vaivautuu perustelemaan, miksi juuri hänelle joku peli ei toimi. Toki jos perusteluissa mättää mielestäni joku, tai tuodaan esille jotain mitä en itse lainkaan peliin liittyen ole kokenut, niin voihan siinä olla hetken debattiinkin aihetta, mutta eihän debatissa mitään pahaa ole, niin kauan kuin ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Omasta mielestäni ne ovat päinvastoin yksi tällaisen foorumin suola, kunhan ei mennä siis toki asiattomuuksiin. Itseäni ei ainakaan kiinnostaa sivukaupalla lukea mistään pelistä vain hymistelyä ja ylistystä maailmaa halaten. Toki ihan mukavaa on se, kun jotain peliä pelaavat jakavat peleissä saamiaan kokemuksia, mutta se kun jaksetaan kuorossa ylistää vaan jotakin, niin on omalta osaltaan varsin tylsää ja hedelmätöntä luettavaa. Ennemmin luen itse vaikka debatteja, kunhan ne ovat asiallisia ja perusteltuja. Ja tosiaan pelien sisältä jaetut kokemukset ovat sinänsä ihan mielenkiintoista luettavaa - olivat ne sitten positiivisia tai negatiivisia kokemuksia.

Sellainen huomio vielä, että tunnut olevan kovin herkkä sille, jos suosikkipeliäsi joku arvostelee. Ja olen huomannut myös sen, että erityisesti minun kommenttini omia suosikipelejäsi kohtaan aikalailla järjestään aiheuttavat sinulle jonkinlaista harmistumista tai jopa suuttumista. Miksi ihmeessä siis et käytä minuun foorumin sivuuta-toimintoa? Muutoinhan se on siten moderaattoreiden tehtävä kommentoida jos täällä mennään heidän mielestään asiattomuuksiin, tai joku asiaa alkaa liikaa toistua.
Mutta miksi? Mitä tuollaisella kommentoinnilla hyötyy, että käy ilmoittamassa useamman viestin voimin, että tämä on mielestäni paskaa eikä voisi vähempää kiinnostaa? Ei se foorumin ilmapiiriä ainakaan paranna yhtään. Varsinkin jos sen ilmaisee niin kärkkäästi, kun sinä tunnut tekevän. Meinaatko tosiaan, että se vaikuttaa jonkun pelaajan ostopäätökseen, että käyt ilmoittamassa, että et tykkää ötököistä ja metroidvaniat on niin nähty? Ja ei minua kiinnosta yhtään mitä mieltä olet peleistä mistä minä tykkään ja en minä sinun mielipiteitäsi halua muuttaa. Mielestäni tällainen ”keskustelu” huonontaa vain valtavasti näiden foorumien laatua.

Mutta miksi? Mitä tuollaisella kommentoinnilla hyötyy, että käy ilmoittamassa useamman viestin voimin, että tämä on mielestäni paskaa eikä voisi vähempää kiinnostaa? Ei se foorumin ilmapiiriä ainakaan paranna yhtään. Varsinkin jos sen ilmaisee niin kärkkäästi, kun sinä tunnut tekevän. Meinaatko tosiaan, että se vaikuttaa jonkun pelaajan ostopäätökseen, että käyt ilmoittamassa, että et tykkää ötököistä ja metroidvaniat on niin nähty? Ja ei minua kiinnosta yhtään mitä mieltä olet peleistä mistä minä tykkään ja en minä sinun mielipiteitäsi halua muuttaa. Mielestäni tällainen ”keskustelu” huonontaa vain valtavasti näiden foorumien laatua.
Perustelin jo miksi. Edelleenkin, sivuuta minut ja anna modejen hoitaa heidän hommansa. En minä kirjoituksiani ja niiden oikeutusta ala sinun mielipiteesi perusteella pohtimaan. Sorry, vaan, mutta minua ei sinänsä voisi vähempää kiinnostaa mitä mieltä juuri sinä olet nimenomaan siitä mitä kirjoitan tai miten sen teen. Debatoida voimme toki peleistä ja olla siis niistä sivistyneesti eri mieltä, mutta se, jos et pidä siitä, että tuon mielipiteitäni esiin peleistä, tai mistään muustakaan, ei tosiaan kiinnosta minua pätkääkään. Laita nyt vaan minut sivuutukseen, jos et halua mielipiteitäni lukea.

Viimeksi muokattu:
Perustelin jo miksi. Edelleenkin, sivuuta minut ja anna modejen hoitaa heidän hommansa. En minä kirjoituksianija niiden oikeutusta ala sinun mielipiteesi perusteella pohtimaan. Sorry, vaan, mutta minua ei sinänsä voisi vähempää kiinnostaa mitä mieltä juuri sinä olet nimenomaan siitä mitä kirjoitan tai miten sen teen. Debatoida voimme toki peleistä ja olla siis niistä sivistyneesti eri mieltä, mutta se, jos et pidä siitä, että tuon mielipiteitäni esiin peleistä, tai mistään muustakaan, ei tosiaan kiinnosta minua pätkääkään. Laita nyt vaan minut sivuutukseen, jos et halua mielipiteitäni lukea.
Asia selvä! Jatka vaan samaan malliin! Tiesinkin, että turha sinulle on palautetta antaa tai asiaa kysellä, kun ei se johda mihinkään.

Asia selvä! Jatka vaan samaan malliin! Tiesinkin, että turha sinulle on palautetta antaa tai asiaa kysellä, kun ei se johda mihinkään.
Eipä se sinunkaan kohdallasi johda koskaan yhtään mihinkään meidän välinen keskustelu. Se on kuule sellainen homma, että olemme keskimäärin melkein mistä tahansa asiasta kanssasi eri mieltä, joten jos et kestä erimielisyyttä, niin eihän sinun kanssasi kannata yrittääkään keskustella. Eikä toki sinunkaan minun minun kanssani yrittää keskustella tähän tapaan mitä nyt yrität jeesustella. Siitä syystä juurikin itse laitoin aikoinaan sinut sivuutukseen. Poistin sen kuitenkin, koska olen aina ajatellut, että ihmisille ja asioille pitää antaa uusia mahdollisuuksia - ainakin jossakin vaiheessa. Tässä nyt kuitenkin sinun kanssasi sama homma toistuu aina. Eikä siinä mitään, ei välttämättä sivuutukseen tarvitse puolin tai toisin laittaa, mutta en kyllä näe, että juuri nyt käydyn kaltainen keskustelu johtaa sinänsä yhtään mihinkään järkevään. Parempi vaikka vaan olla kommentoimatta toisillemme. Itse kyllä pystyn siihen ilman sivuuttamistakin, jos et sinänsä ala itse haastamaan kirjoituksiani tai kirjoittamistapaani.

Ehkä se on tuo art style ja yleinen tunnelma mitä moni fanittaa.
Joo pidän kyllä tosi paljon pelin visuaalisesta tyylistä ja tunnelmasta, mutta on Hollow Knightissa paljon muutakin, joka tekee tästä mulle parhaan metroidvanian.

Yksi iso plussa Hollow Knightissa on, miten epälineaarinen peli on. Monet metroidvaniatkin on loppujen lopuksi melko tylsän lineaarista reitiltään (esim. Orit ja Metroid Dread oli itselle tällaisia), mutta Hollow Knightissa ihan alun jälkeen voi omien päätöksien seuraksena kiertää maailman hyvinkin eri reittejä. Omat kaksi läpipeluuta eteni täysin eri reittejä maailman ympäri, vaikka loppujenlopuksi molemmilla läpipeluukerroilla tuli tutkittua maailma hyvinkin tarkkaan.

Pidän myös todella paljon Hollow Knightin monipuolisista ja osittain myös tosi haastavista pomoista. Taistelu on ylipäätänsä hauskaa ja muuttuu yhä vaan kiinnostavammaksi, kun pelin edetessä kyvyt lisääntyvät.

Ja onhan tässä myös liikkuminen tosi miellyttävää ja huikeaa tuntea, kun siinä kehittyy kokoajan paremmaksi. Kun tokalla läpipeluulla piiiitkän yrittämisen jälkeen vihdoin läpäisin Path of pain:in, niin fiilis oli ihan mieletön. Tunsi oikeasti saaneensa pelin mekaniikat haltuun.

Ja ehkä tärkeintä: Haasteesta huolimatta peli tuntui kuitenkin aina reilulta ja kuolemat sekä pomoissa että kentissä liikkuessa oli täysin omaa syytä. Tiesi että kunhan vaan kehittyy paremmaksi, niin haasteen suoritus on aina kyllä mahdollinen.

Ylös Bottom