No sanotaan vaikka, että sinä koet sitten niin. Ja minä taas toisin. Ei tämä sen kummempaa ole kuin mielipiteiden vaihtoa. Jäin sitä sinänsä miettimään, että miksi en itse asiassa tuosta Hollow Knightista pidä sitten millään, ja onko tosiaan vain tuo aiemmin toteamani pelin piirrostyyli ja ötökät syynä, kun tuo
@BaDari kommentti (että nämä pelit ovat ehdottomia kaikille metroidvanioiden ystäville) sai minut pohtimaan asiaa siitä näkökulmasta, että olenko itse asiassa edes koskaan pitänyt metroidvania-peleistä? Kun tuota ajatusta kävin tarkemmin mielessäni läpi, niin olikin sitten todettava, ettei ole kuin kaksi metroidvania-peliä, joista olen edes hetkittäin pitänyt.
Itse asiassa, tuon edellä mainitun pitäisi juurikin selventää mielipidettäni Hollow Knightiin, eli itse peliä enemmän tuossa mättää minulle ylipäätään se, etten pidä koko genrestä. Tämän taas pitäisi olla merkki itse kullekin, ettei minun kommenteillani ehkä muutoin ole tähän peliin liittyen painoarvoa, paitsi ehkä sellaiselle pelaajalle, joka ei minun tavoin pidä yleensäkään metroidvania-peleistä. Sellaiselle kommenttini voisivat olla ihan aiheellinen mietinnän paikka, ja voisi vaikuttaa myös ihan aiheellisesti vaikkapa ostopäätökseen pelin kohdalla.
Itse en esim. rehellisesti sanoen ollut edes aiemmin edes tajunnut Hollow Knightin olevan tosiaankin hyvin selkeä metroidvania-peli. Minä kun olin kuullut peliä hehkutettavan enemmänkin jonkinlaisena 2D-soulslikenä. Ja itse kun olen ehdoton soulslike-pelien fani, niin sitten tuntui, että ehkä Hollow Knightkin voisi olla hyvä peli minulle. Mutta pariin eri kohtaan Hollow Knightia (kerran jo useita vuosia sitten ja nyt toisen kerran pari päivää sitten) kokeiltuani, joudun toteamaan sen, että nämä pelit eivät vain ole minulle. Tämän kokemusteni jakamisen ja myös niiden tarkemman perustelun sai aikaan se, että Silksongin julkaisu tuli esille, ja ketjussa oli sitten pari kommenttia, joista löysin hieman samaa, kuin omista tuntemuksistani Hollow Knightiin liittyen.
Joskus tuntuu, että jotkut täällä vähän liikaakin närkästyvät siitä, jos heidän ehdotonta suosikkipeliään tai suosikkigenreään arvostellaan. Silloin voisin sen toki ymmärtääkin, jos samassa ketjussa käy sama henkilö lukuisia samansisältöisiä kommentteja yhä uudelleen laukomassa. Tuo oli kuitenkin vasta toinen kommenttini (ja tuli siis spontaanina vastakommenttina
@BaDari :n metroidvania vertauksen sisältäneeseen kommenttiin), ja sinänsä myös perustelin selkeästi pointteja siitä, miksi juuri minulle Hollow Knight ei toimi. En kyllä ainakaan itse jaksa hermostua (enkä ole hermostunut aiemminkaan) siitä, mikäli omia suoskkipelejäni joku käy kovasti dissaamassa, varsinkin jos vaivautuu perustelemaan, miksi juuri hänelle joku peli ei toimi. Toki jos perusteluissa mättää mielestäni joku, tai tuodaan esille jotain mitä en itse lainkaan peliin liittyen ole kokenut, niin voihan siinä olla hetken debattiinkin aihetta, mutta eihän debatissa mitään pahaa ole, niin kauan kuin ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Omasta mielestäni ne ovat päinvastoin yksi tällaisen foorumin suola, kunhan ei mennä siis toki asiattomuuksiin. Itseäni ei ainakaan kiinnostaa sivukaupalla lukea mistään pelistä vain hymistelyä ja ylistystä maailmaa halaten. Toki ihan mukavaa on se, kun jotain peliä pelaavat jakavat peleissä saamiaan kokemuksia, mutta se kun jaksetaan kuorossa ylistää vaan jotakin, niin on omalta osaltaan varsin tylsää ja hedelmätöntä luettavaa. Ennemmin luen itse vaikka debatteja, kunhan ne ovat asiallisia ja perusteltuja. Ja tosiaan pelien sisältä jaetut kokemukset ovat sinänsä ihan mielenkiintoista luettavaa - olivat ne sitten positiivisia tai negatiivisia kokemuksia.
Sellainen huomio vielä, että tunnut olevan kovin herkkä sille, jos suosikkipeliäsi joku arvostelee. Ja olen huomannut myös sen, että erityisesti minun kommenttini omia suosikipelejäsi kohtaan aikalailla järjestään aiheuttavat sinulle jonkinlaista harmistumista tai jopa suuttumista. Miksi ihmeessä siis et käytä minuun foorumin sivuuta-toimintoa? Muutoinhan se on siten moderaattoreiden tehtävä kommentoida jos täällä mennään heidän mielestään asiattomuuksiin, tai joku asiaa alkaa liikaa toistua.