Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hell Is Us

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huoh. Itse sinä tuon Rebecan mainitsit ja sitä ihmettelit. Miksei siihen nyt olisi saanut vastata? Eikö muka ole loogista, että toinen hahmo pelissä ei tiedä tuon hahmon kohtaloa ja toinen tietää paremmin?
Sen ottaminen mukaan tuli kyllä jo selväksi kun mainitsin että hetken ehdin ihmetellä että miksi tulee eri infoa eri paikoista. Ei siis samanlainen asia kuin se mielestäni merkittävämpi juttu että peli ei kaikesta laita sitä perusinfoa talteen. Tosin jos tuokin olisi tullut vastaan vastaavasti alueen alussa, jonka jälkeen seikkailisi 2-3 tuntia muualla, niin saattaisi olla että olisi yhtä lailla tuossakin ollut muistissa kaivelemista. Mutta ei siis tosiaan sen kummoisempi juttu kuin hetkittäinen "miksi tämä sanoo ihan muuta kuin mitä toinen/faktat"-hetki.

No ei tuossa pelkkien nimienkään varassa tarvinnut kyllä mennä. Aika selkestä tuon näki viestin sisällöistäkin mihin liittyy.
En taas muista tarkalleen mitä siellä luki mutta aika samanlaisia kohtaloita tässä kyllä on vastaan tullut, joten ei se ainakaan minulla mitään kelloja soittanut automaattisesti että heti olisi tiennyt mihin se tavara kuuluu. Toisaalta sitten sekin on sotkenut että löytää tavaroita sieltä ja täältä eikä sitten muista mistä ne oli vaikka sillä löytöpaikalla on usein ollut merkitystä siihen että osaa yhdistää sen oikeaan ihmiseen.

Mitä aliarviointia se on jos kysyn, että maltatko keskittyä ja eihän mene suorittamalla? Olen huomannut muista ketjuista ja olet tainnut itsekin sanoa, että olet sen tyylinen pelaaja. Ja juurihan sanoin, että olen samaa mieltä, että noi nimet jne pieni tieto voisi kertyä noihin ”hyviin tekoihin” samaan tapaan, kun nuo päätehtävänkin tutkimukset. Eli samaa mieltä olen, että voisi jäädä jonnekki talteen mutta yhtäkkiä olenkin eri mieltä, kun vain sanoin, että en itse kokenut noita yhtään epäselviksi.
No koin nyt vähän tympeäksi ikään kuin vihjata että kokemus onkin vain seurausta jostain tietystä pelitavasta, joka sekin on lähinnä sinun tulkintasi siitä. Ei se, että pelaa pelit täysin läpi ja platinan perässä tarkoita että niitä juoksee läpi vaikka se vaihtoehto ehkä monelle voi ensimmäisenä tullakin mieleen. En itse ole koskaan ollut vain pystien perässä vaan keskittynyt ensisijaisesti peliin ja nimenomaan siihen, että saan siitä kaiken irti. Koin siis että tuo sinun kysymyksesi oli ennemminkin oletus että syy on vain pelitavassani vaikka se ei sitä kuitenkaan nyt oikeasti ole. Jos jotain pitää syyttää niin muistia.

Paras tässä olisi myös erotella kaksi tekijää: muisti ja keskittyminen. Ne on eri asioita eikä keskittyminenkään auta jos muisti ei pelitä niin hyvin että muistaa kaikki yksityiskohdat. Itsellä on ne nimet aina oikeassakin elämässä hakusessa ja muistan ihmiset vasta kun tulee oikeasti oltua enemmän tekemisissä. Siinä ei siis joku random-NPC:n nimi välttämättä ole asia, joka säilyy mielessä tuntien ajan kun tekee kaikkea muuta.

Mutta ollaan kuitenkin samoilla linjoilla, joten todetaanko nyt vain että minä en muista kaikkea vaikka keskittyisin ja sinä muistat ehkä paremmin. Minä olisin hyötynyt siis enemmän jos ne perusinfot jäisi pienistäkin jutuista pelin logiin talteen eikä se varmaan muiltakaan pelikokemusta pilaisi.
 
Mutta ei siis tosiaan sen kummoisempi juttu kuin hetkittäinen "miksi tämä sanoo ihan muuta kuin mitä toinen/faktat"-hetki.
Tähän jo vastasinkin. Mielestäni aika loogista miksi eri hahmot tietää eri asioita, mahdollisesti ristiriitaisia asioita.
Mutta ollaan kuitenkin samoilla linjoilla, joten todetaanko nyt vain että minä en muista kaikkea vaikka keskittyisin ja sinä muistat ehkä paremmin. Minä olisin hyötynyt siis enemmän jos ne perusinfot jäisi pienistäkin jutuista pelin logiin talteen eikä se varmaan muiltakaan pelikokemusta pilaisi.
Näinhän se on.
 
Mä en ainakaan aina pelatessa todellakaan pysty keskittymään täysin siihen, riippuen jo ihan muusta perheestä. Ja vaikka pystyisinkin niin en kaipaa yhtään pelejä missä on liikaa muistettavaa. Saati sitten että kiinnostaisi pätkääkään tehdä mitään muistiinpanoja. Tämä peli alkaa kuulostamaan enemmän ja enemmän siltä ettei taida olla ihan mua varten. Kaikkea ei tarvitse antaa tarjottimella, mutta en välitä oikein siitä toisesta ääripäästäkään.
 
Mä en ainakaan aina pelatessa todellakaan pysty keskittymään täysin siihen, riippuen jo ihan muusta perheestä. Ja vaikka pystyisinkin niin en kaipaa yhtään pelejä missä on liikaa muistettavaa. Saati sitten että kiinnostaisi pätkääkään tehdä mitään muistiinpanoja. Tämä peli alkaa kuulostamaan enemmän ja enemmän siltä ettei taida olla ihan mua varten. Kaikkea ei tarvitse antaa tarjottimella, mutta en välitä oikein siitä toisesta ääripäästäkään.
Täsmälleen samat ajatukset. Haaste ja päättelyn tarve kyllä ihan hyväkin juttu, mutta minkäänlaisia muistiinpanoja en todellakaan halua peliä pelatessa alkaa tekemään. Mielestäni pelissä on menty ainakin tietyiltä osin metsään, mikäli joko pitää olla hyvä muisti, tai sitten pitää tehdä muistiinpanoja, jotta pystyy pulmia ja tehtäviä ratkaisemaan.

Nykyaikaa pitäisi olla se, että kaikki pelissä käydyt keskustelut ovat jostakin pelin sisäisestä logista luettavissa tai kuunneltavissa. Juuri sellaisia pelien hankaloittamisia en ainakaan itse kaipaa, että joko muistat itse kaiken yksityiskohtia myöten tai sitten joudut tekemään muistiinpanoja pulmien ratkaisemiseksi, jos ei huippumuistia ole.

En ymmärrä, miksi peleissä pitäisi olla nimenomaan hankaluuksia (sellaista turhaa pikkusälää, joka ei ole innostavaa, vaan alkaa pelkästään ärsyttämään toistuessaan, kuten vaikkapa kompassin katsominen jostain muualta, kuin jatkuvasti näkyvästä hudista) ja työläyttä sinänsä. Haasteita toki mielelläänkin, mutta kaikenlainen hankaluus ja työläys pitää kyllä saada eliminoitua - edes valikosta itse valitsemalla, jos sitten joillekin askeettisille puristeille halutaan kuitenkin taata joku itsensäkiduttamismahdollisuus pelata peliä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ainakaan aina pelatessa todellakaan pysty keskittymään täysin siihen, riippuen jo ihan muusta perheestä. Ja vaikka pystyisinkin niin en kaipaa yhtään pelejä missä on liikaa muistettavaa. Saati sitten että kiinnostaisi pätkääkään tehdä mitään muistiinpanoja. Tämä peli alkaa kuulostamaan enemmän ja enemmän siltä ettei taida olla ihan mua varten. Kaikkea ei tarvitse antaa tarjottimella, mutta en välitä oikein siitä toisesta ääripäästäkään.
Ei kannata ainakaan minun viesteille antaa liian isoa painoarvoa siinä mielessä että nuo uupuvat infot olisi iso osa peliä. Kuten yritin siellä ohessa sanoa, niin peli kyllä pitää hyvin dataa kaikesta merkittävästä. Se kritisoimani on tähän asti ollut ihan sitä sivujuttua, joka ei ainakaan vielä ole mitenkään ollut pakollista saati pääjuttuihin liittyvää. Itseäni toki ihmetyttää miksei pelin datalogi voi pitää noistakin kirjaa mutta pääpointtina nyt kuitenkin että peli kyllä pitää kaikesta tärkeästä infosta tiedot valikossa tallessa.

Tätä voisi ehkä vähän verrata tiedonkäsittelyssä Outer Wildsiin, joka tosin keräsikin sitten ihan kaiken ylös. Siinä, kuten tässäkin, jää kuitenkin pelaajan vastuulle yhdistellä sitä infoa jotta pääsee eteenpäin.

Itse pelaan aika paljon puzzleiluja ja muuta vastaavaa, joten en ole kokenut mitään ihmeellistä haastetta tai uutta, mitä ei olisi muualla tullut vastaan, mutta ehkä jos ei ole vastaavia pelannut niin voi hetken kestää asennoitua siihen mitä pelaajalta odotetaan.

Toisaalta ei tähän asti ole tullut kuin perusjuttuja vastaan: erilaisia avaimia, RE-pelien kaltaisia esineiden laittamisia oikeisiin paikkoihin jne. Esineiden paikat ei sitten ole välttämättä sitä "ruutu ruutuun, ympyrä ympyrään" vaan pitää vähän papereista tai muualta selvittää että mikä asia menee mihinkin. Ei omasta mielestäni mitään mahdotonta mutta hankala arvioida mitä noista on yleisemmin ajateltu.

Tosin olihan se hieman huvittava että joku "tutkijaporukka" (näin epämääräisesti sanottuna) ei ollut saanut selvitettyä jotain "mysteeriä" ja pelaajajamppa tulee sisään ja ratkoo sen viidessä minuutissa kun lukee tiedot näiden papereista ja tietokoneilta. Ainoa mikä tuossa itseäni "hämmensi" oli se, että epäilin että voiko se olla edes niin helppo että menee heti sillä mikä tuli mieleen kun ovesta astui sisään ja ensimmäisen tai toisen asian skannasi, missä tuli jo se "palikoiden" järjestys ilmi. Tuossa puzzlessa oli paljon elementtejä mutta itse ratkaisu oli tosiaan niin helppo että aloin jo epäilemään kunnes ajattelin että "fuck it" ja heitin ne kuten ensimmäisenä tuli mieleen ja läpi meni.

Menee varmaan taas ihan huonoksi vertaukseksi mutta vähän tuli Uncharted-fiilikset kun siinäkin luettiin merkintöjä, joista sitten tulkita/selvittää että mitä pitää tehdä että pääsee eteenpäin. Ja siis tosiaan tykkään tuollaisista vaikka ne ehkä vähän jo tutuksi on tulleetkin.

En tosin tiedä minkälaista on jatkossa luvassa. Tuo oli ensimmäinen isompi puzzle, kaikki muut on ollut vielä suoraviivaisempia tai tavalla tai toisella tiiviimpiä.

---

Yleensä ottaen tämä peli on kyllä imaissut nyt mukaansa aika vahvasti. Todella mukava ja tyydyttävä pelata. Varsinkin liikkuminen on niin sulavaa ja eteneminen nopeaa. Taistelu ja aseen sekä varusteiden kehittäminen on vielä vähän hakusessa. Huolimatta siitä että mikään ei ole ollut esteenä vaan eteenpäin kyllä pääsee ja laumatkin lakoavat. Tuntuu vain ettei silti hallitse sitä niin hyvin kuin haluaisi.

Mitä alueiden kokoon tulee: nyt kävin kolmannella alueella ja sain sen tutkittua siinä 2-3 tunnin pelisession aikana kokonaan sen osalta mihin ekalla kerralla pääsee. Hieman netistä kurkistamalla arvioisin että tutkimatta jäi 10-20 % pinta-alasta. Ei siis ainakaan tuo kolmaskaan alue vielä mitenkään erityisen laaja ollut. Enkä sanoisi että niille voi hirveän helposti eksyä, ainakaan koon vuoksi. Itse kyllä tykkään tiiviimmistä kentistä/alueista, joten minun osalta tuo on vain plussaa että on näitä tiiviimpiäkin kokemuksia. Eikä tämä toki ole putkeakaan missään nimessä mutta jotain soulslikejen/Unchartedin ja pienempien open worldien väliltä. Eihän tuohon maailman/alueiden kokoon suoraa verrokkia tosiaan ole mutta paremmin en osaa sitä tähän hätään kuvailla. Ainakin tuoreimmalla, eli kolmannella alueella oli aika paljon kapeikkoja ja muuta rajattua reittiä.

Jo tässä vaiheessa uskaltaa kuitenkin sanoa ettei tässä todellakaan rahat menneet hukkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Täsmälleen samat ajatukset. Haaste ja päättelyn tarve kyllä ihan hyväkin juttu, mutta minkäänlaisia muistiinpanoja en todellakaan halua peliä pelatessa alkaa tekemään. Mielestäni pelissä on menty ainakin tietyiltä osin metsään, mikäli joko pitää olla hyvä muisti, tai sitten pitää tehdä muistiinpanoja, jotta pystyy pulmia ja tehtäviä ratkaisemaan.

Nykyaikaa pitäisi olla se, että kaikki pelissä käydyt keskustelut ovat jostakin pelin sisäisestä logista luettavissa tai kuunneltavissa. Juuri sellaisia pelien hankaloittamisia en ainakaan itse kaipaa, että joko muistat itse kaiken yksityiskohtia myöten tai sitten joudut tekemään muistiinpanoja pulmien ratkaisemiseksi, jos ei huippumuistia ole.

En ymmärrä, miksi peleissä pitäisi olla nimenomaan hankaluuksia (sellaista turhaa pikkusälää, joka ei ole innostavaa, vaan alkaa pelkästään ärsyttämään toistuessaan, kuten vaikkapa kompassin katsominen jostain muualta, kuin jatkuvasti näkyvästä hudista) ja työläyttä sinänsä. Haasteita toki mielelläänkin, mutta kaikenlainen hankaluus ja työläys pitää kyllä saada eliminoitua - edes valikosta itse valitsemalla, jos sitten joillekin askeettisille puristeille halutaan kuitenkin taata joku itsensäkiduttamismahdollisuus pelata peliä.

Hieman offtopic, aikoinaan oisko metal gear 1 ps1 jossa joku täti tai joku antoi ohjeita "snake look out of the game" tjsp. Jossa oli jotkut ohjeet printattu pelin ulkopuolelle manuaaliin. Toisaalta hauskaa jos pelaaminen jotenkin viedään siitä itse pelistä ulos, tässä nyt ei semmosta ole muuta kun että "tee se itse muistiinpanot", mitä mä nyt lähinnä puolivitsillä itse heitin että vois helpottaa ja näin tehää myös pelaamisesta jollain tapaa erilaista, mutta toki tämä ei ole suunniteltu tällei pelaattavaks, eri asia sit jos pelin mukana tulis joku muistivihko ja ohjeita tjsp. Mut eiköhän tässä pärjää ilman tätä mun omaa suomalaisen kirjakaupan muistivihko ideaa. :D
 
Hieman offtopic, aikoinaan oisko metal gear 1 ps1 jossa joku täti tai joku antoi ohjeita "snake look out of the game" tjsp. Jossa oli jotkut ohjeet printattu pelin ulkopuolelle manuaaliin. Toisaalta hauskaa jos pelaaminen jotenkin viedään siitä itse pelistä ulos, tässä nyt ei semmosta ole muuta kun että "tee se itse muistiinpanot", mitä mä nyt lähinnä puolivitsillä itse heitin että vois helpottaa ja näin tehää myös pelaamisesta jollain tapaa erilaista, mutta toki tämä ei ole suunniteltu tällei pelaattavaks, eri asia sit jos pelin mukana tulis joku muistivihko ja ohjeita tjsp. Mut eiköhän tässä pärjää ilman tätä mun omaa suomalaisen kirjakaupan muistivihko ideaa. :D
Kyseisessä kohdassa piti ottaa radiolla yhteyttä henkilöön (Meryl), jonka taajuudesta ei ollut tietoa. Oikea taajuus taas löytyi pelin kotelon takaa, yhtenä pelin kuvakaappauksista. Tuohon aikaan ei myöskään paljoa googlailtu oikeaa taajuutta. :D
 
Täsmälleen samat ajatukset. Haaste ja päättelyn tarve kyllä ihan hyväkin juttu, mutta minkäänlaisia muistiinpanoja en todellakaan halua peliä pelatessa alkaa tekemään. Mielestäni pelissä on menty ainakin tietyiltä osin metsään, mikäli joko pitää olla hyvä muisti, tai sitten pitää tehdä muistiinpanoja, jotta pystyy pulmia ja tehtäviä ratkaisemaan.

Nykyaikaa pitäisi olla se, että kaikki pelissä käydyt keskustelut ovat jostakin pelin sisäisestä logista luettavissa tai kuunneltavissa. Juuri sellaisia pelien hankaloittamisia en ainakaan itse kaipaa, että joko muistat itse kaiken yksityiskohtia myöten tai sitten joudut tekemään muistiinpanoja pulmien ratkaisemiseksi, jos ei huippumuistia ole.

En ymmärrä, miksi peleissä pitäisi olla nimenomaan hankaluuksia (sellaista turhaa pikkusälää, joka ei ole innostavaa, vaan alkaa pelkästään ärsyttämään toistuessaan, kuten vaikkapa kompassin katsominen jostain muualta, kuin jatkuvasti näkyvästä hudista) ja työläyttä sinänsä. Haasteita toki mielelläänkin, mutta kaikenlainen hankaluus ja työläys pitää kyllä saada eliminoitua - edes valikosta itse valitsemalla, jos sitten joillekin askeettisille puristeille halutaan kuitenkin taata joku itsensäkiduttamismahdollisuus pelata peliä.
Oot vaan tottunut liikaa Ubisoftin peleihin. Mielestäni on vaan hyvä asia et joutuu vähän aivojakin käyttämään, eikä tarvitse kaikkien pelien olla aivot narikkaan päämäärätöntä painikkeiden päätöntä rämpyttämistä. Etkä ole tainnu demoa pidemmälle tätä pelata?

Kirjoituksesi perusteella sellainen mestariteos nimeltä Blue Prince on jäänyt sulta kokematta. Eipä tähän muuta voi sanoo et kaikki pelit ei oo kaikille. Erittäin hienoa että edes jotkut kehittäjät yrittävät tehdä massasta poikkeavia pelejä, eikä mennä ubi-kaavalla jossa aita on matalin, eiku siis se aita puuttuu kokonaan, sori.
 
Oot vaan tottunut liikaa Ubisoftin peleihin. Mielestäni on vaan hyvä asia et joutuu vähän aivojakin käyttämään, eikä tarvitse kaikkien pelien olla aivot narikkaan päämäärätöntä painikkeiden päätöntä rämpyttämistä. Etkä ole tainnu demoa pidemmälle tätä pelata?

Kirjoituksesi perusteella sellainen mestariteos nimeltä Blue Prince on jäänyt sulta kokematta. Eipä tähän muuta voi sanoo et kaikki pelit ei oo kaikille. Erittäin hienoa että edes jotkut kehittäjät yrittävät tehdä massasta poikkeavia pelejä, eikä mennä ubi-kaavalla jossa aita on matalin, eiku siis se aita puuttuu kokonaan, sori.
Tässä ei kyllä demon perusteella vielä kannata ostopäätöstä tehdä, itse olin jo jättämässä tämän mut jokin sai sit "katotaas nyt vielä" ja onneks niin tein. Mut kyllä olen myös sitä mieltä et vähän ois saanu helpottaa tuota salapoliisin työtä, otsalohosta lähti palat irtoilee jo ekan 5h aikana :D
 
Oot vaan tottunut liikaa Ubisoftin peleihin. Mielestäni on vaan hyvä asia et joutuu vähän aivojakin käyttämään, eikä tarvitse kaikkien pelien olla aivot narikkaan päämäärätöntä painikkeiden päätöntä rämpyttämistä. Etkä ole tainnu demoa pidemmälle tätä pelata?

Kirjoituksesi perusteella sellainen mestariteos nimeltä Blue Prince on jäänyt sulta kokematta. Eipä tähän muuta voi sanoo et kaikki pelit ei oo kaikille. Erittäin hienoa että edes jotkut kehittäjät yrittävät tehdä massasta poikkeavia pelejä, eikä mennä ubi-kaavalla jossa aita on matalin, eiku siis se aita puuttuu kokonaan, sori.
Eihän tuo nyt liity mitenkään siihen, että pidän Ubisoftin peleistä, vaan siihen, että ne käydyt keskustelut pitäisi olla jossakin luettavissa, eikä vaan oman muistin varassa, ihmisten muisteissa on todella paljon eroja, ja ite lukeudun juurikin niihin ihmisiin, joilla ei tuollaista tarkasti ja kattavasti toimivaa muistia ole. Siis itsekin pidän siitä, että joutuu päättelemään sinänsä, eikä valmiita ratkaisuja anneta tarjottimella, mutta minulla pitää olla se apuväline, että voin silti lukea pelissä kaiken sen mitä pelin aikana on puhuttu, koska muuten ei ole mitään jakoa muistaa kaikkia olennaisia asioita, joiden pohjalta pitäisi pystyä sitten pulmia ratkomaan. Kiva, jos sinulla on niin hyvä muisti, että tuollainen onnistuu ilman keskustelulogia, mutta todellakaan kaikilla muilla ei sellaista ole.

Ja vielä siitä, että tykkäisin vaan peleistä, joissa asiat ovat helppoja, ei oikein mätsää sen kanssa, että suosikkipelejäni ovat Fromsoftin pelit sekä muutenkin kaikenlaiset haastavat soulsliket ja vastaavat. On eri asia tehdä pelistä haastava, kuin turhauttava ja hankala pelata asioissa, joissa sillä hankaluudella ei ole pelikokemuksen kannalta minkäänlaista positiivista vaikutusta.

Et myöskään näköjään ymmärtänyt oikein kirjoittamaani, joten totean vielä sen, että en edes kritisoinut Hell Is Usia pelinä kaiken kaikkiaan. Minähän kirjoitin demoa kokeiltuani, että pelissä oli enemmän hyvää, kuin odotin. Totta, että muutama juttu pelissä minua arveluttaa. Aluksi kartan puutteen luulin olevan erityisesti sellainen, mutta demoa kokeiltuani huomasin, ettei sillä oikeastaan ole niin suurta merkitystä, koska pelimaailma on oikeastaan aika paljon Souls-pelien tyyppinen, eli vain semiavoin rakenteeltaan, eikä Souls-peleissäkään ole karttaa tullut juurikaan kaivattua. Toki Elden Ringissä oli kartta avoimessa maailmassa kulkiessa, mutta kun Hell Is Us ei ole täysin avoimessa maailmassa, niin siinä en sitten itsekään karttaa kaipaa.

Muutoin olen kirjoittanut, että Hell Is Us on jossain vaiheessa varma hankinta itselleni, mutta silti arveluttaa erityisesti tuo vihujen kovin selkeä samankaltaisuus sekä bossitaisteluiden puute. Itse kun koen, että taistelupainotteisissa mielikuvitukselliseen maailmaan sijoittuvissa peleissä pitää olla mielikuvituksellisesti erilaisia ja kiehtovia vihuja. Myös bossitaistelut ovat tosi tärkeitä itselleni taistelupainotteisissa peleissä, koska ne lisäävät tunnelmaa, ja yleensä myös pelin haastetta. Edellä mainittujen asioiden lisäksi tuo on jossain määrin harmillinen asia, jos keskustelulogia ei ole, mistä voi sinänsä lukea kaikki aiemmin pelissä käydyt keskustelut, koska sitten sivutehtävien ratkominen menee todennäköisesti mahdottomaksi. Toki tämä johtanee omalla kohdallani siihen, että Google tulee olemaan ystäväni, kun peliä jossain vaiheessa pelaan, ja mahdollisesti haluan sivutehtäviäkin saada tehtyä.

Muistini on siis aina ollut sen verran huono yksityiskohtaisten asioiden osalta, että pitäisi sitten pelin aikana alkaa tekemään muistiinpanoja, jos haluaisin sivutehtäviä tehdä, pelissä jossa keskustellaan paljon, mutta keskustelulogia ei sitten kuitenkaan jää talteen. Sen olen kuitenkin todennut jo ajat sitten, että peleissä muistiinpanojen tekeminen ei ole nykypäivää, enkä siis sellaiseen aio kuitenkaan ryhtyä missään pelissä.

Muuta kritiikkiä en kuitenkaan Hell Is Usiin liittyen ole esittänyt, ja olen sen sinänsä selvästi todennut, että hankintaan peli menee, mutta ehkä vasta jonkinlaisista aleista, koska kuitenkin jotain arveluttavaakin on erityisesti noiden kovin samanlaisten vihollisten ja selkeiden bossitaisteluiden puuttumisen muodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo nyt liity mitenkään siihen, että pidän Ubisoftin peleistä, vaan siihen, että ne käydyt keskustelut pitäisi olla jossakin luettavissa, eikä vaan oman muistin varassa, ihmisten muisteissa on todella paljon eroja, ja ite lukeudun juurikin niihin ihmisiin, joilla ei tuollaista tarkasti ja kattavasti toimivaa muistia ole. Siis itsekin pidän siitä, että joutuu päättelemään sinänsä, eikä valmiita ratkaisuja anneta tarjottimella, mutta minulla pitää olla se apuväline, että voin silti lukea pelissä kaiken sen mitä pelin aikana on puhuttu, koska muuten ei ole mitään jakoa muistaa kaikkia olennaisia asioita, joiden pohjalta pitäisi pystyä sitten pulmia ratkomaan. Kiva, jos sinulla on niin hyvä muisti, että tuollainen onnistuu ilman keskustelulogia, mutta todellakaan kaikilla muilla ei sellaista ole. Ja vielä siitä, että tykkäisin vaan peleistä, jossa asiat ovat helppoja, ei oikein mätsää sen kanssa, että suosikkipelejäni ovat Fromsoftin pelit sekä muutenkin kaikenlaiset haastavat soulsliket ja vastaavat. On eri asia tehdä pelistä haastava, kuin turhauttava ja hankala pelata asioissa, joissa sillä hankaluudella ei ole pelikokemuksen kannalta minkäänlaista positiivista vaikutusta.

Ja koska et näköjään ymmärtänyt oikein kirjoittamaani, niin totean vielä sen, että en edes kritisoinut Hell of Usia pelinä kaiken kaikkiaan. Minähän kirjoitin demoa kokeiltuani, että pelissä oli enemmän hyvää, kuin odotin. Totta, että muutama juttu pelissä minua arveluttaa. Aluksi kartan puutteen luulin olevan erityisesti sellainen, mutta demoa kokeiltuani huomasin, ettei sillä oikeastaan ole niin suurta merkitystä, koska pelimaailma on oikeastaan aika paljon Souls-pelien tyyppinen, eli vain semiavoin rakenteeltaan, eikä Souls-peleissäkään ole karttaa tullut juurikaan kaivattua. Toki Elden Ringissä oli kartta avoimessa maailmassa kulkiessa, mutta kun Hell is Us ei ole täysin avoimessa maailmassa, niin siinä en sitten itsekään karttaa kaipaa.

Muutoin olen kirjoittanut, että Hell is Us on jossain vaiheessa varma hankinta itselleni, mutta silti arveluttaa erityisesti tuo vihujen kovin selkeä samankaltaisuus sekö bossitaisteluiden puute. Itse kun koen, että taistelupainotteisissa mielikuvitukselliseen maailmaan sijoittuvissa peleissä pitää olla mielikuvituksellisesti erilaisia ja kiehtovia vihuja. Myös bossitaistelut ovat tosi tärkeitä itselleni taistelupainotteisissa peleissä, koska ne lisäävät tunnelmaa, ja yleensä myös pelin haastetta. Edellä mainittujen asioiden lisäksi tuo on jossain määrin harmillinen asia, jos keskustelulogia ei ole, mistä voi sinänsä lukea kaikki aiemmin pelissä käydyt keskustelut, koska sitten sivutehtävien ratkominen menee todennäköisesti mahdottomaksi.

Muistini on siis aina ollut sen verran huono yksityiskohtaisten asioiden osalta, että pitäisi sitten pelin aikana alkaa tekemään muistiinpanoja, jos haluaisin sivutehtäviä tehdä, pelissä jossa keskustellaan paljon, mutta keskustelulogia ei sitten kuitenkaan jää talteen. Sen olen kuitenkin todennut jo ajat sitten, että peleissä muistiinpanojen tekeminen ei ole nykypäivää, enkä siis sellaiseen aio kuitenkaan ryhtyä missään pelissä. Muuta kritiikkiä en kuitenkaan Hell is Usiin liittyen ole esittänyt, ja olen sen sinänsä selvästi todennut, että hankintaan peli menee, mutta ehkä vasta jonkinlaisista aleista, koska kuitenkin jotain arveluttavaakin on erityisesti noiden kovin samanlaisten vihollisten muodossa.
No ei tämä onneksi turhauttavan tai liian vaikean puolelle mene. Nuo mistä ei jää on aika pieniä juttuja ja päätehtävistä taas jää jälki.
 
No ei tämä onneksi turhauttavan tai liian vaikean puolelle mene. Nuo mistä ei jää on aika pieniä juttuja ja päätehtävistä taas jää jälki.
Hyvä toki, jos päätehtäviin liittyen on niin, mutta jos sivutehtäviin liittyen ei kuitenkaan jälkeä jää, niin on sekin mielestäni harmi. Toki ei niin paha asia, kuin olisi, jos ei mistään keskusteluista jälkeä jäisi.
 
Nyt on kymmenisen tuntia peliä takana. Jotenkin vaikea palata tän pariin mut sit aina kun tulee pelattua buun menee useampi tunti kerralla ja nytkin meni 3-4h. En tiedä onko se tuo pelin synkkä maailma vai se että tähän pitää vähän asennoitua erilailla koska pelimaailman tutkiminen ei ole karttamerkkien perässä juoskemista niin jotenkin ei saa sitä pelaamis fiilistä päälle niin helposti.

Pieneen bugiinkin törmäsin kun tutkin tuota 3 aluetta kun yhtäkkiä vaan alko tökkimään tikkaisiin meno. Hahmo ei suostunut heti kiipeämään niitä vaan seisoi muutaman sekunnin aina niiden edessä. Hävisi kun teleporttasin toiselle alueelle. Et jos jollain tulee eteen niin tietää mitä tehdä.

Neljännen alueen selvittyäni act 1 loppuu ja homma selkeästi aukeaa enemmän kun sai 3 uutta paikkaa mihin voi mennä haluamassaan järjestyksessä. Edelleen sillä isolla miekalla mennään. Aseita on löytynyt pikku miekka, iso miekka, tupla kirveet ja keihäs. Niitä löytää useamman kappaleen samaa asetta koska voit päivittää niitä eri efekteillä joten ne tehoaa paremmin erilaisiin vihollisiin.

Tais yks bossikin tulla vastaan mutta se ei ollut kun vähän vaikeampi tavallinen vihollinen joten siltäkään kantilta katsottuna tämä ei ole souls peli koska kunnon bosseja ei ole ainakaan 10h aikana ollut.

Jos joku asia pitää sanoa mikä oikeasti ärsyttää kaikkien pienten valitusten lisäksi on pelin kenttäsunnittelu joka on välillä aika tyhmää. Tai ei sinällään kenttäsuunnittelu vaan se että hahmo ei osaa kiivetä polven korkuisten esteiden yli ja selkeästi näet että noiden parin pikku kiven takana on paikka mihin mennä mutta tarvitset avaimen oveen joka pitää löytää ties mistä vaikka hahmo voisi yhtä hyvin kiivetä niiden pikku kivien päältä.

No ei tuollaista ihan hirveästi ole tullut vastaan mutta yhdessä kohtaa oli niin räikeä että ihan nauratti. Pirun koukuttavaa menoa edelleen ja todella mukavaa vaihtelua kaikkiin peleihin missä asiat on merkattu kartalle. En todellakaan toivo että tämä yleistyisi ainaakn niin ettei kartta ole vaihtoehtona mutta tälleen välillä menee kyllä ja tuo omanlaisensa fiiliksen peliin. Päätarinan seuramaaminen ei ole mikään ongelma ollut mutta sitten jos pitäisi muistaa jotain sivujuttuja niin menee kyllä pään rapsutukseks. Eiköhän se lopulta mene vaan siihen että tutkii kaikki paikat uudestaan mutta vaan uusien avainten ja infon kera josko pääsis johonkin uuteen paikkaan.

Tämä nyt ei sinällään eroa vaikka jostain metroidvania peleistä missä vaikka kartta oliskin niin silti juokset niitä samoja paikkoja uudestaan etsien jotain mitä olet missannut tai jos pääsis johki uuteen mestaan.
 
Täällä vajaat 10h takana ja olen vasta hieman päässyt 3. aluetta tutkimaan kun edellisellä tuli käännettyä melkein jokainen kivi. Tykkään kyllä pelin tavasta olla pitämättä pelaajaa kädestä ja mielestäni kaikki olennainen on kyllä löytynyt pelin sisäisestä ”muistiosta”. Tunnelman ja maailman luomisessa on onnistuttu mutta taistelumekaniikka kaipaisi vähän parannuksia etenkin kohdissa joissa pitää ensin ”pehmittää” vihua sopivasti ennen kuin pääsee lyömään iskuja perille.
 
Tässä ei kyllä demon perusteella vielä kannata ostopäätöstä tehdä, itse olin jo jättämässä tämän mut jokin sai sit "katotaas nyt vielä" ja onneks niin tein. Mut kyllä olen myös sitä mieltä et vähän ois saanu helpottaa tuota salapoliisin työtä, otsalohosta lähti palat irtoilee jo ekan 5h aikana :D
Puzzlejen ja muiden kanssa kannattaa muista se, että jos ei hoksaa niin menee muualle. Monesti se ratkaisu on yksinkertaisesti se, ettei kaikkea infoa ole vielä nähnyt tai saanut. Tämä pätee tietysti ihan kaikissa peleissä ja osittain oikeassakin maailmassa: jos ei joku heti toimi, niin etäisyyden ottaminen tai lisäinfon löytäminen/etsiminen voi olla ratkaiseva tekijä.

Aluksi kartan puutteen luulin olevan erityisesti sellainen, mutta demoa kokeiltuani huomasin, ettei sillä oikeastaan ole niin suurta merkitystä, koska pelimaailma on oikeastaan aika paljon Souls-pelien tyyppinen, eli vain semiavoin rakenteeltaan, eikä Souls-peleissäkään ole karttaa tullut juurikaan kaivattua. Toki Elden Ringissä oli kartta avoimessa maailmassa kulkiessa, mutta kun Hell Is Us ei ole täysin avoimessa maailmassa, niin siinä en sitten itsekään karttaa kaipaa.
Tästä hyvin samaa mieltä ja omat ajatukset meni juuri maailman suhteen soulseihin, olkoonkin että Hell is Usissa on enemmän ja isompia laajempiakin alueita. Tosin nyt kolmas alue* on lähempänä Resident Eviliä tai Silent Hilliä hyvin rajattuine alueineen. Alue itsessään on ehkä siisteimpiä/vaikuttavimpia mitä tullut tässä tai monessa muussakaan pelissä vastaan. Siitä tarkemmin spoilerissa alempana.

(* kolmas alue siis minulle, sillä olisin päässyt 4-5 eri alueelle tuossa kohtaa.)

Muutoin olen kirjoittanut, että Hell Is Us on jossain vaiheessa varma hankinta itselleni, mutta silti arveluttaa erityisesti tuo vihujen kovin selkeä samankaltaisuus sekä bossitaisteluiden puute. Itse kun koen, että taistelupainotteisissa mielikuvitukselliseen maailmaan sijoittuvissa peleissä pitää olla mielikuvituksellisesti erilaisia ja kiehtovia vihuja. Myös bossitaistelut ovat tosi tärkeitä itselleni taistelupainotteisissa peleissä, koska ne lisäävät tunnelmaa, ja yleensä myös pelin haastetta.
Kaikki eri viholliset ehtii nähdä toiselle alueella saapuessa. Siitä pamahti trophy, joten sen vuoksi tämä jäi mieleen. Vihuissa on tosin elementti-tyyppisiä eroja, joten ihan niin yksinkertainen asia ei ole että sanoisi määrän olevan joku X. Vaihtelua tulee siis elementti-pohjaisten erojen ja vihulaumojen koostumuksen kautta.

Itse olen jopa tykännyt että saa opetella tiiviimpää kattausta kuin että tulisi jatkuvasti uutta mörköä eteen. Tykkään tosin myös souls-tyyppisestä hommasta että jatkuvasti on jotain uutta vihulaista tarjolla pomoineen kaikkineen. Tässä ei kuitenkaan ole tuo suppea vihuvalikoima haitannut koska pelissä on niin paljon kaikkea muutakin eikä tunnu että vihujen monipuolisuus olisi merkittävä asia mitenkään.

Edellä mainittujen asioiden lisäksi tuo on jossain määrin harmillinen asia, jos keskustelulogia ei ole, mistä voi sinänsä lukea kaikki aiemmin pelissä käydyt keskustelut, koska sitten sivutehtävien ratkominen menee todennäköisesti mahdottomaksi. Toki tämä johtanee omalla kohdallani siihen, että Google tulee olemaan ystäväni, kun peliä jossain vaiheessa pelaan, ja mahdollisesti haluan sivutehtäviäkin saada tehtyä.
Joo, tämä on tympeää. Eilen taas sain pari tehtävää, joista ei näy tiedoissa kuin tehtävän nimi eikä siitäkään voi päätellä loputtomia. Muistin varassa siis saa mennä ellei googlaa tai pidä muistiinpanoja.

Muuta kritiikkiä en kuitenkaan Hell Is Usiin liittyen ole esittänyt, ja olen sen sinänsä selvästi todennut, että hankintaan peli menee, mutta ehkä vasta jonkinlaisista aleista, koska kuitenkin jotain arveluttavaakin on erityisesti noiden kovin samanlaisten vihollisten ja selkeiden bossitaisteluiden puuttumisen muodossa.
Ei nämä kritiikin aiheet silti mielestäni ole sellaisia etteikö tätä voisi suositella. Hintaakin vain sen 50-55 euroa, joten kaupoille vain mars jos yhtään kiinnostaa. Näitä soisi kuitenkin tukevan, niin ehkä jatko-osaan hiovat nämä pienetkin valituksen aiheet kuntoon.

Nyt on kymmenisen tuntia peliä takana. Jotenkin vaikea palata tän pariin mut sit aina kun tulee pelattua buun menee useampi tunti kerralla ja nytkin meni 3-4h. En tiedä onko se tuo pelin synkkä maailma vai se että tähän pitää vähän asennoitua erilailla koska pelimaailman tutkiminen ei ole karttamerkkien perässä juoskemista niin jotenkin ei saa sitä pelaamis fiilistä päälle niin helposti.
Tutkiminen tässä juuri imee mukaansa ja se on myös sitä minkä koen yhtäläiseksi soulsien kanssa: niissä on se "tutkin vielä tuon paikan"-fiilis koko ajan olemassa.

Pieneen bugiinkin törmäsin kun tutkin tuota 3 aluetta kun yhtäkkiä vaan alko tökkimään tikkaisiin meno. Hahmo ei suostunut heti kiipeämään niitä vaan seisoi muutaman sekunnin aina niiden edessä. Hävisi kun teleporttasin toiselle alueelle. Et jos jollain tulee eteen niin tietää mitä tehdä.
Eihän tässä vain ole mitään sellaista että jos on vihujen lähellä niin ei voi kiivetä? En ole ihan varma onko koska yleensä tapan kaikki vihut joka tapauksessa enkä ole yrittänyt ovia, vipuja tai tikkaita kun on lähistöllä vihulaisia.

Neljännen alueen selvittyäni act 1 loppuu ja homma selkeästi aukeaa enemmän kun sai 3 uutta paikkaa mihin voi mennä haluamassaan järjestyksessä. Edelleen sillä isolla miekalla mennään. Aseita on löytynyt pikku miekka, iso miekka, tupla kirveet ja keihäs. Niitä löytää useamman kappaleen samaa asetta koska voit päivittää niitä eri efekteillä joten ne tehoaa paremmin erilaisiin vihollisiin.
Hetkinen? Minä sain 4-5 paikkaa auki kun olin käynyt vain kolmella alueella. :O

Aseiden efekteistä pohdin juuri tuota että onko niissä joku "kivi-paperi-sakset"-meininki kun niissä puzzleissa ja muissa on puhuttu niiden asioiden vastakohdista tms. En kuitenkaan ole jaksanut perehtyä koska tässä ei tunnu oikeasti tarvitsevan pahemmin päivitellä mitään kun pärjää ilmankin. Kuolemia kyllä tullut mutta usein jo toinen yrittämä menee läpi. Aseiden "gradea" olen päivitellyt aina kun voi mutta en muuta. Ja elementit niihin olen valinnut vähän fiilispohjalta. Samoin niitä kaikkia asioita on loadoutissa mutta en ole oikein päässyt tai edes yrittänyt sisään siihen systeemiin kunnolla.

Tais yks bossikin tulla vastaan mutta se ei ollut kun vähän vaikeampi tavallinen vihollinen joten siltäkään kantilta katsottuna tämä ei ole souls peli koska kunnon bosseja ei ole ainakaan 10h aikana ollut.
"Pomoina" ne taitaa toimia lähinnä sen kautta millä tasolla vihu on ja mitä elementtejä sillä on kaverina. Tai montako ja minkälaista vihua on edessä.

Jos joku asia pitää sanoa mikä oikeasti ärsyttää kaikkien pienten valitusten lisäksi on pelin kenttäsunnittelu joka on välillä aika tyhmää. Tai ei sinällään kenttäsuunnittelu vaan se että hahmo ei osaa kiivetä polven korkuisten esteiden yli ja selkeästi näet että noiden parin pikku kiven takana on paikka mihin mennä mutta tarvitset avaimen oveen joka pitää löytää ties mistä vaikka hahmo voisi yhtä hyvin kiivetä niiden pikku kivien päältä.
Tämä taas on asia, josta tykkään. Typerää tietysti että ei pääse alle polven korkuisistakaan kiviröykkiöistä mutta pidän ylipäänsä perinteisestä tavasta rajata (ja rytmittää) pelialueita. Tästähän tulee juuri Resident Evilit mieleen kun oikeasti voisi vain rikkoa ikkunan, kiivetä aidan yli tai nostaa jalkaa vähän ylemmäs. Mutta tuo kuuluu hommaan. Ja tämäkin on seikkoja, jotka tuo mieleen itselle ne soulsit. Ei niissäkään sitä hyppyä ollut ja kenttiä rajattiin hyvinkin pitkälti noilla "muka-esteillä".

Päätarinan seuramaaminen ei ole mikään ongelma ollut mutta sitten jos pitäisi muistaa jotain sivujuttuja niin menee kyllä pään rapsutukseks. Eiköhän se lopulta mene vaan siihen että tutkii kaikki paikat uudestaan mutta vaan uusien avainten ja infon kera josko pääsis johonkin uuteen paikkaan.
Itsellä oli eilen erään "luolaston" kanssa se ongelma että se oli niin sokkeloinen että en löytänyt sieltä kahta arkkua, joihin epäilin saaneeni avaimet/palikat. Ja se oli siis noinkin tiiviin alueen kanssa, joten ei ihme että isommassa kuvassa ei muista jos sai jostain tehtävän eikä sen jälkeen muista että kuka, mitä ja missä kun/jos siitä ei ole mitään merkintää missään.

Ja jottei souls-maininnat loppuisi ikinä, oli tuo "luolasto" ihan kuin soulseista revitty kaikkine oikoreittien avaamisine ja muineen. Myös ne "ai, nyt tulin täältä"- ja "missä helvetissä nyt olen"-ajatukset oli sellaisia mitä olen nimenomaan soulseissa eniten kokenut.

Visuaalisesti tuo paikka oli ihan helvetin hieno. Ja niitä on kyllä peli tarjonnut muutenkin tasaisesti: eri tavoin hienoja maisemia ja paikkoja.

Tämä nyt ei sinällään eroa vaikka jostain metroidvania peleistä missä vaikka kartta oliskin niin silti juokset niitä samoja paikkoja uudestaan etsien jotain mitä olet missannut tai jos pääsis johki uuteen mestaan.
Niin, no ehkä sen verran että kyvyillä ei juuri ole merkitystä vaan se on enemmän sitä "punaisen avaimen" etsimistä "punaiseen oveen". Ikiwanha homma siis sen osalta.

---

Pakko kirjoittaa ja hehkuttaa peliä lisää nyt kun eilen haahuilin kolmannella alueella. Kyse siis Talju-nimisestä paikasta. Spoileriin, koska toivon että jokainen kokee paikan itse eikä lue siitä nyt täältä:
Koko paikkahan on kuin kunnianosoitus Silent Hillille tai Resident Evil 2:lle. Kylä, jossa on tapahtunut kauheita, ja jota myös peittää todella sankka "sumu". Ihan järkyttävän hieno ja siisti kenttä/alue kaikessa karuudessaan.

Tämä oli myös alue, jolla kunnolla aloin katsella taas ympärille. Pelihän ei ole tähänkään mennessä pelännyt esitellä kuolleita ihmisiä, joiden joukossa myös lapsia. Täällä kuitenkin taas keskityin kunnolla siihen, minkä ohi ja osittain päällä kulkee. Siellä täällä ja ympäriinsä, joka puolella, on kuolleita lapsia, naisia ja miehiä. Siinä kohtaa kun alueen alussa saa kartan ja tajuaa siellä olevan ala-asteen, tuli jotenkin se ymmärrys että niin, taitaa olla karua maisemaa luvassa.

Enpä muista äkkiseltään että missä pelissä ylipäänsä olisi lapsia, ellei kyse ole jostain lasten pelistä. Yleensä kauhupeleissäkin vältellään lasten ja eläinten ruumiita mutta ei tässä. Ja tämä kuvasto on siis virkistävää, sillä se on realismia. Karua ja hirveää mutta realistista. Se on typerää että yleensä lapsille ja eläimille ei missään (pelien) katastrofissa tai kauheudessa käy mitään, tai näitä ei vain missään näy - yleensä edes elävinä - mutta tässä pelissä ei pelätä näyttää aikuismaista materiaalia.

Joku voi tuonkin kokea mässäilyksi tms. mutta minusta on vain realistista että jos aikuiset menehtyvät, niin eivät lapsetkaan voi välttyä ikäviltä asioilta. Varmasti pitkälti tällaista ei haluta laittaa peleihin (tai muuhunkaan viihteeseen) sen vuoksi että se voi rajata yleisöä. Monilla jää mieleen jo "se elokuva, jossa se koira kuoli", joten sillä on iso merkitys ja nuo koetaan erittäin voimakkaasti.

Tosin itse olen huomannut kuin ruumiissa olisi joku outo "sotkufiltteri" tai grafiikka, jolloin niissä ei ole kunnon yksityiskohtia. Pidän tuotakin vain hienona yksityiskohtana, sillä se sekä etäännyttää asiasta että tekee siitä häiritsevämpää. Enkä edes tiedä onko tuo tarkoituksellista. Minulle nuo ruumiit on kuitenkin pitkälti olleet tai menneet vain osaksi ympäristöä. Niihin on turtunut ja osaltaan ehkä muiden pelien takia: tällaistahan se on aina dystopia-fiktiossa, siinä missä luurangot ja verikin. Mutta ne tietyt asiat, erot muihin vastaaviin, laittaa muistamaan ettei ne ole vain ympäristöä.

Siitä en muuten tässä(kään) pelissä tykkää että välillä asiat vaikuttavat toisiinsa sillä tavalla että menettää sisältöä. Teet asian 1, jolloin asiat 2 ja 3 eivät enää etene koska asiassa 1 oleva hahmo päätyy johonkin ratkaisuun. Näistä on toki vinkit olemassa mutta laitetaan spoileriin esimerkki miksi asia ärsyttää ja harmittaa:
Toisella alueella on koira, jota sotilas ei päästä vapauteen jos yrittää painaa "free"-komentoa narun kohdalla. Kolmannella alueella selviää kenen koira on mutta tälle ei voi sanoa asiasta mitään. Osio 2:ssa toiselle alueelle tulee muutoksia, jonka kautta koiran voi vapauttaa ja antaa sen pannan omistajalleen alueella kolme. Alueella kolme on kuitenkin myös tyyppi, jolle voi antaa erään kulkuneuvon avaimet. Mikäli annat avaimet tyypille ennen kuin koira on vapautettu, jää koira omilleen. Jos et, se ilmeisesti siirtyy jonnekin jatkopaikkaan eli tarina sen osalta jatkuu.

Se mikä tässä ehkä eniten itseäni harmitti, oli se ettei koirasta voinut sanoa mitään omistajalle. Samoin ensimmäisessä osiossa ei saa mitään vinkkiä, miten koiran voisi sotilaalta vapauttaa. Jos sitten vain pelailee luonnollisesti eteenpäin, tehden asioita ilmestymisjärjestyksessä, voi erittäin helposti tehdä nuo asiat ns. väärässä järjestyksessä. Miten pelaaja voisi pelin toisen osion alkaessa tietää että "NYT sen koiran voi vapauttaa" ja mennä ensin sinne eikä jo kolmannella alueella olleessaan vain anna avaimia tyypille, joka on heti ulkona siitä paikasta, josta toinen osio alkaa.

Ja kyllä, tuo avain-tyyppi kertoi vievänsä porukan pois kun saa ajoneuvon mutta missään ei edelleenkään tuossa kohtaa voi tietää että asiat on muuttuneet ja koiran voi juuri nyt vapauttaa ja viedä pannan omistajalle.

Ihan helvetin paskaa tehtävä-/seuraussuunnittelua ja menee jo samalle tasolle kuin soulsien "tämä nyt vain olisi pitänyt tietää"-meininki.

Ja juuri tällaisten takia tulee luettua trophy guidesta ne "missables"-hommat, jotta ei tee asioita "väärin" vaan miten kehittäjät on ne ajatelleet, vaikka niissä ei mitään logiikkaa olisikaan. Ei minulla ole aikaa ja intoa pelata peliä uusiksi läpi vain sen takia että siellä on joku tuollainen. Ja kun valitukseen päästiin, niin miksi pelissä ei voi olla useampaa tallennuspaikkaa, joihin tallentaa juuri tällaisten varalta? Taas jotain "realismia", vai?

Jos realismia haettaisiin niin minä olisin kertonut sille omistajalle että missä se koira on. Ja minä olisin hoitanut sen irti. Kyse on vain siitä että peliin on laitettu joku täysin typerä "logiikka", mitä ei pelaaja voi sokkona pelatessaan kuin vahingossa saada oikein. Minä halusin sen koiran vapauttaa mutta jos olisin pelannut peliä luonnollisesti, olisi se jäänyt naruunsa kiinni. Eikä se olisi ollut minun vaan paskan tehtäväsuunnittelun ja/tai niiden seurausta vika.

Jos peleissä pitää jotain tällaista olla, niin tavalla tai toisella pitäisi pelaajalle tulla selväksi että nyt tapahtuu jotain merkittävää ja/tai jossain on jo tapahtunut jotain sellaista, jolla voi olla iso merkitys tehtävien edistämiselle. Nyt olisi käytännössä pitänyt täysin sattumanvaraisesti hypätä aiemmalle alueelle tekemään asia ennen kuin olisi nenän edessä olleen asian tehnyt, jotta saisi sen toisen alueen asian tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Puzzlejen ja muiden kanssa kannattaa muista se, että jos ei hoksaa niin menee muualle. Monesti se ratkaisu on yksinkertaisesti se, ettei kaikkea infoa ole vielä nähnyt tai saanut. Tämä pätee tietysti ihan kaikissa peleissä ja osittain oikeassakin maailmassa: jos ei joku heti toimi, niin etäisyyden ottaminen tai lisäinfon löytäminen/etsiminen voi olla ratkaiseva tekijä.


Tästä hyvin samaa mieltä ja omat ajatukset meni juuri maailman suhteen soulseihin, olkoonkin että Hell is Usissa on enemmän ja isompia laajempiakin alueita. Tosin nyt kolmas alue* on lähempänä Resident Eviliä tai Silent Hilliä hyvin rajattuine alueineen. Alue itsessään on ehkä siisteimpiä/vaikuttavimpia mitä tullut tässä tai monessa muussakaan pelissä vastaan. Siitä tarkemmin spoilerissa alempana.

(* kolmas alue siis minulle, sillä olisin päässyt 4-5 eri alueelle tuossa kohtaa.)


Kaikki eri viholliset ehtii nähdä toiselle alueella saapuessa. Siitä pamahti trophy, joten sen vuoksi tämä jäi mieleen. Vihuissa on tosin elementti-tyyppisiä eroja, joten ihan niin yksinkertainen asia ei ole että sanoisi määrän olevan joku X. Vaihtelua tulee siis elementti-pohjaisten erojen ja vihulaumojen koostumuksen kautta.

Itse olen jopa tykännyt että saa opetella tiiviimpää kattausta kuin että tulisi jatkuvasti uutta mörköä eteen. Tykkään tosin myös souls-tyyppisestä hommasta että jatkuvasti on jotain uutta vihulaista tarjolla pomoineen kaikkineen. Tässä ei kuitenkaan ole tuo suppea vihuvalikoima haitannut koska pelissä on niin paljon kaikkea muutakin eikä tunnu että vihujen monipuolisuus olisi merkittävä asia mitenkään.


Joo, tämä on tympeää. Eilen taas sain pari tehtävää, joista ei näy tiedoissa kuin tehtävän nimi eikä siitäkään voi päätellä loputtomia. Muistin varassa siis saa mennä ellei googlaa tai pidä muistiinpanoja.


Ei nämä kritiikin aiheet silti mielestäni ole sellaisia etteikö tätä voisi suositella. Hintaakin vain sen 50-55 euroa, joten kaupoille vain mars jos yhtään kiinnostaa. Näitä soisi kuitenkin tukevan, niin ehkä jatko-osaan hiovat nämä pienetkin valituksen aiheet kuntoon.


Tutkiminen tässä juuri imee mukaansa ja se on myös sitä minkä koen yhtäläiseksi soulsien kanssa: niissä on se "tutkin vielä tuon paikan"-fiilis koko ajan olemassa.


Eihän tässä vain ole mitään sellaista että jos on vihujen lähellä niin ei voi kiivetä? En ole ihan varma onko koska yleensä tapan kaikki vihut joka tapauksessa enkä ole yrittänyt ovia, vipuja tai tikkaita kun on lähistöllä vihulaisia.


Hetkinen? Minä sain 4-5 paikkaa auki kun olin käynyt vain kolmella alueella. :O

Aseiden efekteistä pohdin juuri tuota että onko niissä joku "kivi-paperi-sakset"-meininki kun niissä puzzleissa ja muissa on puhuttu niiden asioiden vastakohdista tms. En kuitenkaan ole jaksanut perehtyä koska tässä ei tunnu oikeasti tarvitsevan pahemmin päivitellä mitään kun pärjää ilmankin. Kuolemia kyllä tullut mutta usein jo toinen yrittämä menee läpi. Aseiden "gradea" olen päivitellyt aina kun voi mutta en muuta. Ja elementit niihin olen valinnut vähän fiilispohjalta. Samoin niitä kaikkia asioita on loadoutissa mutta en ole oikein päässyt tai edes yrittänyt sisään siihen systeemiin kunnolla.


"Pomoina" ne taitaa toimia lähinnä sen kautta millä tasolla vihu on ja mitä elementtejä sillä on kaverina. Tai montako ja minkälaista vihua on edessä.


Tämä taas on asia, josta tykkään. Typerää tietysti että ei pääse alle polven korkuisistakaan kiviröykkiöistä mutta pidän ylipäänsä perinteisestä tavasta rajata (ja rytmittää) pelialueita. Tästähän tulee juuri Resident Evilit mieleen kun oikeasti voisi vain rikkoa ikkunan, kiivetä aidan yli tai nostaa jalkaa vähän ylemmäs. Mutta tuo kuuluu hommaan. Ja tämäkin on seikkoja, jotka tuo mieleen itselle ne soulsit. Ei niissäkään sitä hyppyä ollut ja kenttiä rajattiin hyvinkin pitkälti noilla "muka-esteillä".


Itsellä oli eilen erään "luolaston" kanssa se ongelma että se oli niin sokkeloinen että en löytänyt sieltä kahta arkkua, joihin epäilin saaneeni avaimet/palikat. Ja se oli siis noinkin tiiviin alueen kanssa, joten ei ihme että isommassa kuvassa ei muista jos sai jostain tehtävän eikä sen jälkeen muista että kuka, mitä ja missä kun/jos siitä ei ole mitään merkintää missään.

Ja jottei souls-maininnat loppuisi ikinä, oli tuo "luolasto" ihan kuin soulseista revitty kaikkine oikoreittien avaamisine ja muineen. Myös ne "ai, nyt tulin täältä"- ja "missä helvetissä nyt olen"-ajatukset oli sellaisia mitä olen nimenomaan soulseissa eniten kokenut.

Visuaalisesti tuo paikka oli ihan helvetin hieno. Ja niitä on kyllä peli tarjonnut muutenkin tasaisesti: eri tavoin hienoja maisemia ja paikkoja.


Niin, no ehkä sen verran että kyvyillä ei juuri ole merkitystä vaan se on enemmän sitä "punaisen avaimen" etsimistä "punaiseen oveen". Ikiwanha homma siis sen osalta.

---

Pakko kirjoittaa ja hehkuttaa peliä lisää nyt kun eilen haahuilin kolmannella alueella. Kyse siis Talju-nimisestä paikasta. Spoileriin, koska toivon että jokainen kokee paikan itse eikä lue siitä nyt täältä:
Koko paikkahan on kuin kunnianosoitus Silent Hillille tai Resident Evil 2:lle. Kylä, jossa on tapahtunut kauheita, ja jota myös peittää todella sankka "sumu". Ihan järkyttävän hieno ja siisti kenttä/alue kaikessa karuudessaan.

Tämä oli myös alue, jolla kunnolla aloin katsella taas ympärille. Pelihän ei ole tähänkään mennessä pelännyt esitellä kuolleita ihmisiä, joiden joukossa myös lapsia. Täällä kuitenkin taas keskityin kunnolla siihen, minkä ohi ja osittain päällä kulkee. Siellä täällä ja ympäriinsä, joka puolella, on kuolleita lapsia, naisia ja miehiä. Siinä kohtaa kun alueen alussa saa kartan ja tajuaa siellä olevan ala-asteen, tuli jotenkin se ymmärrys että niin, taitaa olla karua maisemaa luvassa.

Enpä muista äkkiseltään että missä pelissä ylipäänsä olisi lapsia, ellei kyse ole jostain lasten pelistä. Yleensä kauhupeleissäkin vältellään lasten ja eläinten ruumiita mutta ei tässä. Ja tämä kuvasto on siis virkistävää, sillä se on realismia. Karua ja hirveää mutta realistista. Se on typerää että yleensä lapsille ja eläimille ei missään (pelien) katastrofissa tai kauheudessa käy mitään, tai näitä ei vain missään näy - yleensä edes elävinä - mutta tässä pelissä ei pelätä näyttää aikuismaista materiaalia.

Joku voi tuonkin kokea mässäilyksi tms. mutta minusta on vain realistista että jos aikuiset menehtyvät, niin eivät lapsetkaan voi välttyä ikäviltä asioilta. Varmasti pitkälti tällaista ei haluta laittaa peleihin (tai muuhunkaan viihteeseen) sen vuoksi että se voi rajata yleisöä. Monilla jää mieleen jo "se elokuva, jossa se koira kuoli", joten sillä on iso merkitys ja nuo koetaan erittäin voimakkaasti.

Tosin itse olen huomannut kuin ruumiissa olisi joku outo "sotkufiltteri" tai grafiikka, jolloin niissä ei ole kunnon yksityiskohtia. Pidän tuotakin vain hienona yksityiskohtana, sillä se sekä etäännyttää asiasta että tekee siitä häiritsevämpää. Enkä edes tiedä onko tuo tarkoituksellista. Minulle nuo ruumiit on kuitenkin pitkälti olleet tai menneet vain osaksi ympäristöä. Niihin on turtunut ja osaltaan ehkä muiden pelien takia: tällaistahan se on aina dystopia-fiktiossa, siinä missä luurangot ja verikin. Mutta ne tietyt asiat, erot muihin vastaaviin, laittaa muistamaan ettei ne ole vain ympäristöä.

Siitä en muuten tässä(kään) pelissä tykkää että välillä asiat vaikuttavat toisiinsa sillä tavalla että menettää sisältöä. Teet asian 1, jolloin asiat 2 ja 3 eivät enää etene koska asiassa 1 oleva hahmo päätyy johonkin ratkaisuun. Näistä on toki vinkit olemassa mutta laitetaan spoileriin esimerkki miksi asia ärsyttää ja harmittaa:
Toisella alueella on koira, jota sotilas ei päästä vapauteen jos yrittää painaa "free"-komentoa narun kohdalla. Kolmannella alueella selviää kenen koira on mutta tälle ei voi sanoa asiasta mitään. Osio 2:ssa toiselle alueelle tulee muutoksia, jonka kautta koiran voi vapauttaa ja antaa sen pannan omistajalleen alueella kolme. Alueella kolme on kuitenkin myös tyyppi, jolle voi antaa erään kulkuneuvon avaimet. Mikäli annat avaimet tyypille ennen kuin koira on vapautettu, jää koira omilleen. Jos et, se ilmeisesti siirtyy jonnekin jatkopaikkaan eli tarina sen osalta jatkuu.

Se mikä tässä ehkä eniten itseäni harmitti, oli se ettei koirasta voinut sanoa mitään omistajalle. Samoin ensimmäisessä osiossa ei saa mitään vinkkiä, miten koiran voisi sotilaalta vapauttaa. Jos sitten vain pelailee luonnollisesti eteenpäin, tehden asioita ilmestymisjärjestyksessä, voi erittäin helposti tehdä nuo asiat ns. väärässä järjestyksessä. Miten pelaaja voisi pelin toisen osion alkaessa tietää että "NYT sen koiran voi vapauttaa" ja mennä ensin sinne eikä jo kolmannella alueella olleessaan vain anna avaimia tyypille, joka on heti ulkona siitä paikasta, josta toinen osio alkaa.

Ja kyllä, tuo avain-tyyppi kertoi vievänsä porukan pois kun saa ajoneuvon mutta missään ei edelleenkään tuossa kohtaa voi tietää että asiat on muuttuneet ja koiran voi juuri nyt vapauttaa ja viedä pannan omistajalle.

Ihan helvetin paskaa tehtävä-/seuraussuunnittelua ja menee jo samalle tasolle kuin soulsien "tämä nyt vain olisi pitänyt tietää"-meininki.

Ja juuri tällaisten takia tulee luettua trophy guidesta ne "missables"-hommat, jotta ei tee asioita "väärin" vaan miten kehittäjät on ne ajatelleet, vaikka niissä ei mitään logiikkaa olisikaan. Ei minulla ole aikaa ja intoa pelata peliä uusiksi läpi vain sen takia että siellä on joku tuollainen. Ja kun valitukseen päästiin, niin miksi pelissä ei voi olla useampaa tallennuspaikkaa, joihin tallentaa juuri tällaisten varalta? Taas jotain "realismia", vai?

Jos realismia haettaisiin niin minä olisin kertonut sille omistajalle että missä se koira on. Ja minä olisin hoitanut sen irti. Kyse on vain siitä että peliin on laitettu joku täysin typerä "logiikka", mitä ei pelaaja voi sokkona pelatessaan kuin vahingossa saada oikein. Minä halusin sen koiran vapauttaa mutta jos olisin pelannut peliä luonnollisesti, olisi se jäänyt naruunsa kiinni. Eikä se olisi ollut minun vaan paskan tehtäväsuunnittelun ja/tai niiden seurausta vika.

Jos peleissä pitää jotain tällaista olla, niin tavalla tai toisella pitäisi pelaajalle tulla selväksi että nyt tapahtuu jotain merkittävää ja/tai jossain on jo tapahtunut jotain sellaista, jolla voi olla iso merkitys tehtävien edistämiselle. Nyt olisi käytännössä pitänyt täysin sattumanvaraisesti hypätä aiemmalle alueelle tekemään asia ennen kuin olisi nenän edessä olleen asian tehnyt, jotta saisi sen toisen alueen asian tehtyä.
Päädyin jo eilisillan aikana ostamaan pelin sitten MS:n Storesta boksille, koska pelissä on tosiaan niin paljon itselleni kiinnostavia elementtejä, kuten esim. tiivis tunnelma ja kiinnostava pelimaailma. Puntarissa ehkä lopulta eniten ostopäätökseen johtanut asia oli kuitenkin se, että pelin julkaisuhinta on digiversionakin vain 59 euroa. Olen tuota jonkin verran pähkäillyt, että jos haluan tukea tuon kaltaista varsin kohtuullista hinnoittelua, niin voisi silloin kannattaa ostaa minua erityisesti kiinnostavat pelit jo ennen ekoja aleita, jotta menee tilastoihin täyteen hintaan ostettuna pelinä. Tämä oli kyllä tietynlaista jaakobinpainia, ja sormi kävi pariinkin otteeseen ostonapin kohdalla, mennäkseen vielä pois, kunnes lopulta sitten päätin pelin ostaa.

Muutaman tunnin ehdin peliä pelata, ja pääosin fiilikset olivat positiivisia. Itseään toistavat viholliset, ja jossain määrin taistelu muutenkin, eivät itseäni varsinaisesti innostaneet, mutta vaikutti siltä kuitenkin, että ehkä noiden kanssa pystyn elämään. Jokunen simppeli pähkinä tuli ratkaistua, mutta ne eivät vielä mitään kovin kummoisia olleet. Varmaan tulee ihan merkittävästikin hankalampia ja mielenkiintoisempia puzzleja sitten jatkossa. Sellainen asia alkoi hieman ärsyttämään, että health packejä ei juuri tullut ihan alun jälkeen vastaan, ja kun tuli tuollaisia isompia vihollisryppäitä, sekä muuten jonkin verran vahvempia vihuja vastaan, niin meni jo aika vähiin nuo health packit. Toki pelissä on se joku partikkelien oikealla ajoituksella imemismahdollisuus terveyden palauttamiseen, mutta ainakaan vielä en ole sitä osannut kovin vakaasti hyödyntää. Välillä toki onnistuukin, mutta ei riittävän tasaisesti. Vähän sama juttu kuin minkä tahansa pelin parryn kanssa, eli en opi sellaisten ajoitusta millään, muuta kuin satunnaisesti onnistuvaksi.

Tuo health packien niukka jakaminen ja niiden kuluminen ihan yhteen tai kahteen alkaa muistuttaa Resident Evil-pelien survival meininkiä (toki monista muista asioista olen yleensä RE-peleissä pitänyt), minkä ystävä en kuitenkaan varsinaisesti ole. Ennemmin maistuisi sellainen Souls-pelien estus flaskien kaltainen healthin parannuskuvio, eli jollakin pisteellä uusiutuisi tuo terveyden parannusväline, johonkin tiettyyn kappalemäärään. Tuo siirtymiseen käytettävä auto voisi esim. olla paikka, jossa tuon health packien palauttaminen tiettyyn määrään olisi ollut hyvä toteuttaa. Tai sitten jopa noilla manuaalisave-paikoilla.

Vielä en voi sanoa pelin kaapanneen minua mukaansa ihan kunnolla, vaan tuli vielä illan aikana halua pelata muutakin, joten jatkoin nyt pitkään kesken ollutta KCD 1:n DLC:n Theresa-seikkailua, joka oli kyllä itselleni vähän turhankin hapokasta menoa, kun tuntui alun osalta olevan aikamoista fetch-questia, ja sitten yhtäkkiä muuttuikin melkein pelkäksi hiippailuksi, mikä on varsinkin paljon toistuessaan peleissä minulle aikamoinen turnoffi. No, jos jotain, niin tunnelmaa tuossakin aika hyvin on, mitä myös Hell Is Usissa tuntuu olevan, vaikka ei tosiaan ihan kunnolla koukuttumista nyt minulle vielä ole siihenkään päässyt tulemaan. Voi olla, että nyt kun ei ole mitään peliä meneillään, mikä kunnolla koukuttaisi, niin pelejä tulee aika paljon vaihdeltua ihan päivittäin. Aiemmin tänä vuonna peräkkäin pelaamani Tainted Grail: Fall of Avalon sekä Wuchang: Fallen Feathers, veivät kumpikin aivan täysin mennessään niin, ettei mitään muita pelejä tullut päiväkausiin pelattua. Vastaavaa elämystä en nyt ainakaan vielä ole Hell Is Usista saanut, mutta ihan ok peliltä on joka tapauksessa jo tähän mennessä tuntunut.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kesti sen koukun saanti johki kolmanteen alueeseen, sit olin myyty, saattoi kyllä jo tokassa alkaa innostus nousemaan ilmoihin.
 
Mulla kesti sen koukun saanti johki kolmanteen alueeseen, sit olin myyty, saattoi kyllä jo tokassa alkaa innostus nousemaan ilmoihin.
Tarkoitetaanko alueilla aina sellaista kokonaisuutta, mihin on sillä autolla siirrytty? Jos siitä on kyse, niin eilen pääsin aloittamaan sitä toista aluetta. En kuitenkaan kauaa sitä vielä jaksanut pelata, vaan tuli tuolloin halu pelata välillä muutakin. Montako eri aluetta pelissä kaiken kaikkiaan on? Voi laittaa vaikka spoilereihin tuon tiedon, jos joku ei vaikkapa haluaa ennakkoon tuollaista asiaa tietää.
 
Päädyin jo eilisillan aikana ostamaan pelin sitten MS:n Storesta boksille, koska pelissä on tosiaan niin paljon itselleni kiinnostavia elementtejä, kuten esim. tiivis tunnelma ja kiinnostava pelimaailma. Puntarissa ehkä lopulta eniten ostopäätökseen johtanut asia oli kuitenkin se, että pelin julkaisuhinta on digiversionakin vain 59 euroa. Olen tuota jonkin verran pähkäillyt, että jos haluan tukea tuon kaltaista varsin kohtuullista hinnoittelua, niin voisi silloin kannattaa ostaa minua erityisesti kiinnostavat pelit jo ennen ekoja aleita, jotta menee tilastoihin täyteen hintaan ostettuna pelinä. Tämä oli kyllä tietynlaista jaakobinpainia, ja sormi kävi pariinkin otteeseen ostonapin kohdalla, mennäkseen vielä pois, kunnes lopulta sitten päätin pelin ostaa.

Muutaman tunnin ehdin peliä pelata, ja pääosin fiilikset olivat positiivisia. Itseään toistavat viholliset, ja jossain määrin taistelu muutenkin, eivät itseäni varsinaisesti innostaneet, mutta vaikutti siltä kuitenkin, että ehkä noiden kanssa pystyn elämään. Jokunen simppeli pähkinä tuli ratkaistua, mutta ne eivät vielä mitään kovin kummoisia olleet. Varmaan tulee ihan merkittävästikin hankalampia ja mielenkiintoisempia puzzleja sitten jatkossa. Sellainen asia alkoi hieman ärsyttämään, että health packejä ei juuri tullut ihan alun jälkeen vastaan, ja kun tuli tuollaisia isompia vihollisryppäitä, sekä muuten jonkin verran vahvempia vihuja vastaan, niin meni jo aika vähiin nuo health packit. Toki pelissä on se joku partikkelien oikealla ajoituksella imemismahdollisuus terveyden palauttamiseen, mutta ainakaan vielä en ole sitä osannut kovin vakaasti hyödyntää. Välillä toki onnistuukin, mutta ei riittävän tasaisesti. Vähän sama juttu kuin minkä tahansa pelin parryn kanssa, eli en opi sellaisten ajoitusta millään, muuta kuin satunnaisesti onnistuvaksi.

Tuo health packien niukka jakaminen ja niiden kuluminen ihan yhteen tai kahteen alkaa muistuttaa Resident Evil-pelien survival meininkiä (toki monista muista asioista olen yleensä RE-peleissä pitänyt), minkä ystävä en kuitenkaan varsinaisesti ole. Ennemmin maistuisi sellainen Souls-pelien estus flaskien kaltainen healthin parannuskuvio, eli jollakin pisteellä uusiutuisi tuo terveyden parannusväline, johonkin tiettyyn kappalemäärään. Tuo siirtymiseen käytettävä auto voisi esim. olla paikka, jossa tuon health packien palauttaminen tiettyyn määrään olisi ollut hyvä toteuttaa. Tai sitten jopa noilla manuaalisave-paikoilla.

Vielä en voi sanoa pelin kaapanneen minua mukaansa ihan kunnolla, vaan tuli vielä illan aikana halua pelata muutakin, joten jatkoin nyt pitkään kesken ollutta KCD 1:n DLC:n Theresa-seikkailua, joka oli kyllä itselleni vähän turhankin hapokasta menoa, kun tuntui alun osalta olevan aikamoista fetch-questia, ja sitten yhtäkkiä muuttuikin melkein pelkäksi hiippailuksi, mikä on varsinkin paljon toistuessaan peleissä minulle aikamoinen turnoffi. No, jos jotain, niin tunnelmaa tuossakin aika hyvin on, mitä myös Hell Is Usissa tuntuu olevan, vaikka ei tosiaan ihan kunnolla koukuttumista nyt minulle vielä ole siihenkään päässyt tulemaan. Voi olla, että nyt kun ei ole mitään peliä meneillään, mikä kunnolla koukuttaisi, niin pelejä tulee aika paljon vaihdeltua ihan päivittäin. Aiemmin tänä vuonna peräkkäin pelaamani Tainted Grail: Fall of Avalon sekä Wuchang: Fallen Feathers, veivät kumpikin aivan täysin mennessään niin, ettei mitään muita pelejä tullut päiväkausiin pelattua. Vastaavaa elämystä en nyt ainakaan vielä ole Hell Is Usista saanut, mutta ihan ok peliltä on joka tapauksessa jo tähän mennessä tuntunut.
Kannattaa opetella tuo energian palautus sillä oikealla ylänapilla. Se on pääasiallinen tapa palauttaa tässä energiaa takaisin. Katsot vain, että se valkoinen renkula on kiinteä hahmosi ympärillä ja silloin painat sitä nappia. Tuo on aika löysä ajoitukseltaan, että ei tarvitse olla kauhea hoppu siinä milloin painaa. Tuossa vain huomioitava, että jos vihu kerkeää osua välissä niin sitten menetät tuon mahdollisuuden siltä kertaa saada energiaa takaisin.
 
Ylös Bottom