Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Silksongilla on sen verran kysyntää että olisi lähes saman myynyt myös siijen 29,90€ hintaan.
Väitän että olisi myynyt saman tuotakin kalliimmalla helposti. Hollow Knightilla on sen verran pidetty ja paljon pelattu peli, että jatko-osalle olisi varmasti löytänyt ostajia korkeammallakin hinnalla.
Muutta kiva että Team Cherry antoi tuon meille noin puoli-ilmaiseksi. Varmasti tuollakin hinnalla tulevat tienaamaan paremmin kuin hyvin, kun pelillä on käytännössä vain 3 päätekijää…
 
Ihan perustuen siihen kuinka laadukas ja pitkäkin peli vielä on. 29,90€ olisi mielestäni ollut se oikea hinta kyseiselle pelille...

En kyllä jaa tätä ajatusta yhtään. Pelin luonut studio ja pelin julkaisia ovat syystä tai toisesta laittaneet tuon hinnan kuluttajaystävälliselle tasolle, ja jos jotain, se on minusta aivan mahtava juttu. Iso voitto pelaajille, ja hieno näytös siitä, että hyviä pelejä saadaan aikaan vielä ilman että niitä hintoja täytyy hivuttaa ylemmäs ja ylemmäs. Hyvä vaan, jos Silksong myy kuin häkä, ja siinä sivussa syö muiden samantyylisestä yleisöstä kilpailevien pelejen myyntiä. Se ei ole minusta mikään Silksongin menestyksen varjopuoli, tai kehittäjästudion vika että hinta olisi "liian alhainen". Se on viesti koko pelialalle, että tehkää hyviä pelejä ja tarjotkaa niitä hyvään hintaan, niin pelaajat luultavimmin tykkää.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että ei pelejä pelkästään hyväntekeväisyyttään tehdä ja nykyään pelien tekeminen maksaa yhä enemmän ja enemmän. Jollakin ne kulut pitää kattaa, että voi jatkaa pelien tekoa jatkossakin. Toki kivahan se on näin pelaajana saada Sinksongin tasoinen peli 20€:lla ja uskon, että on siellä varmasti Team Cherryllä laskettu mitä pyytää, että saa vähän takaisinkin.

Se on viesti koko pelialalle, että tehkää hyviä pelejä ja tarjotkaa niitä hyvään hintaan, niin pelaajat luultavimmin tykkää.
Voisin melkein lyödä pääni pantiksi, että reilusti suurinosa pelialalla työskentelevistä yrittää tehdä hyviä pelejä, joista pelaajat nauttii. Ainakin niistä, jotka oikeasti tekevät sitä peliä. Se ei vain ole ihan niin yksinkertaista, kuin että tehkää vaan hyviä pelejä. Taso on valtavan korkealla nykyään ja laadukkaita pelejä tulee älytöntä tahtia ja pelaajat ovat kokoajan kriittisempiä siitä mitä pelata. Uskon myös että yleinen pelien hintojen nousukin perustuu paljon muuhunkin, kuin tekijöiden ahneuteen.
 
Eihän se tyhmä ole joka pyytää….kyllä 80€ on posketon hinta, mutta se on sitten oma valinta jos välttämättä haluaa sen maksaa tai joku muu maksaa puolesta.
 
Nyt kun tämä aihe on pinnalla niin voisin mainita kuinka ne tuoreemmat namcon arcade porttaukset on aivan naurettavan hintaisia.
Esim ridge racer on 17e ja ajettavana on yksi auto ja kaksi rataa.
Olkoon vaan kuinka uskollinen ja laadukas porttaus tahansa, mutta sisältö ei todellakaan vastaa hintaa.


Jos ridge raceria haluaa pelata niin 10e hintaan saa samasta paikasta psp:n ridge racers 2:n jossa on iso nippu ratoja aina ekasta pelistä ridge racer vitoseen saakka ja se näyttääkin paremmalta.
 
Eihän se tyhmä ole joka pyytää….kyllä 80€ on posketon hinta, mutta se on sitten oma valinta jos välttämättä haluaa sen maksaa tai joku muu maksaa puolesta.
Mistä me tiedetään, että tuo 80€ on valmistuskustannuksiin nähden posketon hinta? Onhan se kova hinta mutta olisi kiva saada suhteutettua se valmistuskustannuksiin ja siihen paljonko tuolla hinnalla pitää peliä myydä kappaleina, että se on kannattavaa tekijöille.
 
Mistä me tiedetään, että tuo 80€ on valmistuskustannuksiin nähden posketon hinta? Onhan se kova hinta mutta olisi kiva saada suhteutettua se valmistuskustannuksiin ja siihen paljonko tuolla hinnalla pitää peliä myydä kappaleina, että se on kannattavaa tekijöille.
Juu puhuinkin pelaajan näkökulmasta. En minä tuota kovin terveenä hinnoitteluna pidä muille kun parhaimmille a la nintendo, joka voi pyytää lähes mitä haluaa.

Tuntemattomammat kehittäjät lähtevät varmasti alemmasta hintatasosta. Eiköhän jokaisella ole omat myyntiennusteensa eri hinnoille ja sieltä sitten valitaan optimi.
 
Juu puhuinkin pelaajan näkökulmasta. En minä tuota kovin terveenä hinnoitteluna pidä muille kun parhaimmille a la nintendo, joka voi pyytää lähes mitä haluaa.

Tuntemattomammat kehittäjät lähtevät varmasti alemmasta hintatasosta. Eiköhän jokaisella ole omat myyntiennusteensa eri hinnoille ja sieltä sitten valitaan optimi.
Juu tottakai minä maksaisin peleistä myös mielummin vähän kuin paljon mutta jos realiteetit on, että joko peleistä pyydetään 80€ tai niitä ei tehdä ollenkaan niin mielummin valitsen 80€. Haluan kuitenkin edelleen pelata myös isoja, kovilla tuotantoarvoilla tehtyjä pelejä, kuten vaikka GTA, TLOU jne.
 
Voisin melkein lyödä pääni pantiksi, että reilusti suurinosa pelialalla työskentelevistä yrittää tehdä hyviä pelejä, joista pelaajat nauttii. Ainakin niistä, jotka oikeasti tekevät sitä peliä.

Tämä on varmastikin totta ja tästä päästään siirtymään toiseen peleihin ja hintakehitykseen liittyvään näkökulmaan. Peliala alkaa olemaan ihan törkeän pöhöttynyt kaikenlaisten jonninjoutavien käsienheiluttelijoitten ja managerien suojatyöpaikkojen ansiosta. Enkä myöskään menisi sanomaan, että pelien taso olisi nykyään mitenkään erityisen erinomainen. Ennemminkin, tuntuu että suurimmat studiot ja arvokkaimmat ip:eet senkun heikkenevän paisuessaan.

Silksongia työsti kourallinen ihmisiä, Clair Obscuria muutamisenkymmentä henkeä. Samaan aikaan, vaikkapa Concordin, Dragon Age the Failguardin tai Starfieldin jokaisen kehityksessä oli osallisena varmaan pienen kaupungin väkiluvun verran ihmisiä, ja kaikki tietävät minkälaista keskinkertaista tauhkaa noiden teosten kohdalla saatiin. Kun pelasin Clair Obscuria, en suinkaan ajatellut; olisipa tämä peli kalliimpi, koska se ansaitsisi olla yhtä kallis kuin kaikki nyt myynnissä olevat 70-80€ pelit. Vaan ennemminkin, onpa hienoa että näin edullinen peli voi olla näin timanttisen hyvä. Kumpa ihmiset antaisivat tukensa mieluummin tällaisille peleille, kun noille kalliimmille ja laadullisesti selvästi heikommille peleille.

Mielestäni peli ei yksinkertaisesti voi olla, "Liian hyvä liian halvalla." Ns. liian hyvä hintalaatusuhde kuulostaa kuluttajan näkökulmasta aivan loistavalta asialta, ja toivon sellaisia pelejä julkaistavan yhä vaan enemmän.
 
Tämä on varmastikin totta ja tästä päästään siirtymään toiseen peleihin ja hintakehitykseen liittyvään näkökulmaan. Peliala alkaa olemaan ihan törkeän pöhöttynyt kaikenlaisten jonninjoutavien käsienheiluttelijoitten ja managerien suojatyöpaikkojen ansiosta. Enkä myöskään menisi sanomaan, että pelien taso olisi nykyään mitenkään erityisen erinomainen. Ennemminkin, tuntuu että suurimmat studiot ja arvokkaimmat ip:eet senkun heikkenevän paisuessaan.

Silksongia työsti kourallinen ihmisiä, Clair Obscuria muutamisenkymmentä henkeä. Samaan aikaan, vaikkapa Concordin, Dragon Age the Failguardin tai Starfieldin jokaisen kehityksessä oli osallisena varmaan pienen kaupungin väkiluvun verran ihmisiä, ja kaikki tietävät minkälaista keskinkertaista tauhkaa noiden teosten kohdalla saatiin. Kun pelasin Clair Obscuria, en suinkaan ajatellut; olisipa tämä peli kalliimpi, koska se ansaitsisi olla yhtä kallis kuin kaikki nyt myynnissä olevat 70-80€ pelit. Vaan ennemminkin, onpa hienoa että näin edullinen peli voi olla näin timanttisen hyvä. Kumpa ihmiset antaisivat tukensa mieluummin tällaisille peleille, kun noille kalliimmille ja laadullisesti selvästi heikommille peleille.

Mielestäni peli ei yksinkertaisesti voi olla, "Liian hyvä liian halvalla." Ns. liian hyvä hintalaatusuhde kuulostaa kuluttajan näkökulmasta aivan loistavalta asialta, ja toivon sellaisia pelejä julkaistavan yhä vaan enemmän.
Joo samaa mieltä, ei sellaista ole kuin liian hyvä liian halvalla. Tekijät pyytää sen minkä parhaaksi näkee ja pelaajat maksaa jos kokee sen arvoiseksi.

Mutta jos katsoo viimevuosien pelejä niin onhan pelien taso yleisesti aivan jäätävän kova. Tällekkin vuotta Singsong, Clair, KCD2 jne
 
Pitää tosiaan muistaa että Team cherry tekee pelejä tosiaan vain 3 hengen tiimillä (ja jonkun verran kai ostanut jotain yksittäisiä juttuja oman tiimin ulkopuolelta). Pelin tekeminen todennäköisesti on siis maksanut aika paljon vähemmän kuin satojen tai tuhansien ihmisten tiimien tekemien pelien kohdalla. Tällöin tosiaan tuolla 20 eurollakin pääsee voitolle poikkeuksellisesti. Valtaosalle pelifirmoista tämä tuskin on mahdollista.

Kyllä mä koe että pelintekijöidenkin pitää saada työstään palkkaa ja pelifirman voittoa. Ei niitä pelejä muuten enää tulevaisuudessa tulisi uusia. Siksi en tosiaankaan oleta, että kaikki pelit pitäisi pystyä saamaan tuolla 20 eurolla, vaikka toki se kivaa olisi.
 
Pitää tosiaan muistaa että Team cherry tekee pelejä tosiaan vain 3 hengen tiimillä (ja jonkun verran kai ostanut jotain yksittäisiä juttuja oman tiimin ulkopuolelta). Pelin tekeminen todennäköisesti on siis maksanut aika paljon vähemmän kuin satojen tai tuhansien ihmisten tiimien tekemien pelien kohdalla. Tällöin tosiaan tuolla 20 eurollakin pääsee voitolle poikkeuksellisesti. Valtaosalle pelifirmoista tämä tuskin on mahdollista.

Kyllä mä koe että pelintekijöidenkin pitää saada työstään palkkaa ja pelifirman voittoa. Ei niitä pelejä muuten enää tulevaisuudessa tulisi uusia. Siksi en tosiaankaan oleta, että kaikki pelit pitäisi pystyä saamaan tuolla 20 eurolla, vaikka toki se kivaa olisi.
Jep, sanoit asian huomattavasti selvemmin, kun minä. :D
 
Mutta jos katsoo viimevuosien pelejä niin onhan pelien taso yleisesti aivan jäätävän kova. Tällekkin vuotta Singsong, Clair, KCD2 jne

Täysin samaa mieltä. Erinomaisia pelejä tulee jatkuvalla syötöllä ja tänäkin vuonna näyttää taso olevan todella korkealla. Oma fiilis on, että taso on korkeampaa kuin koskaan 80-luvulta tähän päivään.
 
Siis onko nyt ongelma, että 30 euroa pelistä on "liian" halpa, ja 80 euroa liian paljon? Jestas. Kaikkea sitä taas. Kyllä minä ainakin hyppisin onnesta, jos saisin omat haluamani pelit mahdollisimman halvalla.
 
Juu tottakai minä maksaisin peleistä myös mielummin vähän kuin paljon mutta jos realiteetit on, että joko peleistä pyydetään 80€ tai niitä ei tehdä ollenkaan niin mielummin valitsen 80€. Haluan kuitenkin edelleen pelata myös isoja, kovilla tuotantoarvoilla tehtyjä pelejä, kuten vaikka GTA, TLOU jne.
Rankka yksinkertaistus. Kyllä niitä edelleen tehtäisiin vaikka kukaan ei maksaisi 80€. Toki osa peleistä voisi sen seurauksena olla lyhempiä tai vaatia DLC:tä tms. millä sitten kompensoitaisiin alempaa hintaa.

En minä silti usko että 80€ on mikään ehdoton raja AAA-peleille. Jos katsoo vaikka Nintendon sukupolvipäivityksiä halutuimme peleille, niin ahneushan sieltä paistaa. Sitten on toki isomman tuotantoarvon pelejä, varmasti seuraava GTA voisi maksaa melkein mitä vain ja kävisi kaupaksi.

Mutta kukin ostakoon millä hinnalla ja mitä lystää. Itse kun siirryin PC-puolelle ja backlogia on tuhannen pelin verran, niin jaksan kyllä odotella hinnanalennuksia aika huolella. Yhdestäkään AAA-pelistä ei ole tarvinnut vielä yli 45€ maksaa ja pidän sitä sievoisena erävoittona kun konsolipuolella 60€ oli normihinta.
 
Rankka yksinkertaistus. Kyllä niitä edelleen tehtäisiin vaikka kukaan ei maksaisi 80€.
Millä perusteella? Jos peli ei tuota niin paljon, että sillä maksetaan kehityskulut ja jäädään edes vähän plussan puolelle niin millä kuvittelet, että vastaavanlaisia pelejä tehtäisiin jatkossa? Edelleenkään, ei pelejä vain hyvää hyvyyttään meidän viihteeksikkään tehdä. Minusta niin kauan, kun ei tiedetä tarkkoja lukuja siitä paljonko jonkin ison AAA-pelin kehittäminen maksaa ja kuinka monta kappaletta 80€ hintaisia pelejä pitää saada kaupaksi, että tuo ym asia toteutuu niin en lähtisi noin rohkeasti julistamaan, että on yksinkertaistus ja niitä tehtäisiin edelleen.
En minä silti usko että 80€ on mikään ehdoton raja AAA-peleille.
En minäkään tiedä/usko, että se mikään ehdoton raja on ja tapauskohtaistahan tuo varmasti on. Mutta ilman mitään raakaa faktaa en usko myöskään siihen, että ihan ahneuttaan pelien hinnat on nousussa (kuten kaiken muunkin hinnat).
Itse kun siirryin PC-puolelle ja backlogia on tuhannen pelin verran, niin jaksan kyllä odotella hinnanalennuksia aika huolella. Yhdestäkään AAA-pelistä ei ole tarvinnut vielä yli 45€ maksaa ja pidän sitä sievoisena erävoittona kun konsolipuolella 60€ oli normihinta.
Aina säästää jos malttaa odottaa. Sama se on konsolipuolella.
 
Mutta ilman mitään raakaa faktaa en usko myöskään siihen, että ihan ahneuttaan pelien hinnat on nousussa (kuten kaiken muunkin hinnat).
Viittasin Nintendoon ahneena. Ei sinun tarvikkaan uskoa mutta minä uskon ettei Mario Kartin sukupolvipäivityksen hintalappua voi muulla perustella. Bravo Nintendo, fiksusti hoidettu heidän kannaltaan. Hyödynnetään oma platformi pelien myyntihinnassa maksimaalisesti.

Edelleenkään, ei pelejä vain hyvää hyvyyttään meidän viihteeksikkään tehdä.
Minulle on hyvin selvää että pelien julkaisijat eivät välitä meistä pelaajista muuta kun rahanansaintamielessä. Ja ihan taatusti ne ennusteut tuottokäppyrät ja budjetit mietitään parhaimpien talousoppien mukaan. Tai jos haluaa sanoa saman nätimmin, pelijulkaisijat välittävät pelaajasta yhtä paljon kun audi välittää autoilijasta.

Jos pelit myyvät edelleen hyvin 80€ hintalapulla, siitä tulee äkkiä uusi normaali. Jos eivät, niin kyllä siellä keksitään monta erilaista tapaa, millä voittoa syntyy sillä fläppitaulun 70€ myyntiennuste käyrälläkin.
 
Viittasin Nintendoon ahneena. Ei sinun tarvikkaan uskoa mutta minä uskon ettei Mario Kartin sukupolvipäivityksen hintalappua voi muulla perustella. Bravo Nintendo, fiksusti hoidettu heidän kannaltaan. Hyödynnetään oma platformi pelien myyntihinnassa maksimaalisesti.
Olisi kiva tietää kuin moni tuon on erikseen ostanut vs ostanut konsolin kylkiäisinä. Noissa kahdessa versiossa kun hintalappu on ihan erilainen. Mutta Nintendo ei ollut todellakaan ensimmäinen, joka pyysi pelistään tuota summaa. Mutta ehkä on pienoista cherry-pickkausta valita Mario Kart esimerkikisi, kun puhuttiin nousseista pelien hinnoista yleensä. Mutta edelleenkin, niin kauan, kun ei tiedetä noiden hintalappuja niin mennään puhtaasti uskon varassa. Itse en usko, että pelien hinnat yleisesti puhdasta ahneuttaan on nousemassa, samaan tapaan, kun ei minkäänkään muunkaan tuotteiden hinnat.
Minulle on hyvin selvää että pelien julkaisijat eivät välitä meistä pelaajista muuta kun rahanansaintamielessä. Ja ihan taatusti ne ennusteut tuottokäppyrät ja budjetit mietitään parhaimpien talousoppien mukaan.
Varmasti näin mutta niinhän minä sanoinkin, että ei pelejä hyväntekeväisyyttään tehdä. Pitää niistä voittoakin saada ja voi ihan hyvin olla, että pienemmät hinnat ei enään riitä kattamaan kehityskustannuksia ja tuomaan voittoa samalla tavalla, kun ennen.

Saatan toki olla sinisilmäinen mutta minusta on aika kyynistä ajatella, että yleinen pelien (tai ihan minkä tahansa muunkin) hintojen nousu on pelkkää julkaisijoiden ahneutta.
 
Ylös Bottom