Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä ikuisena idealistina toivoisin siis, että pelifirmat ottaisivat huomioon hinnoittelussaan sen, että ostovoima on heikentynyt, ja sen, että hintoja nostamalla he pienentävät sitä porukkaa, joka ostaa jatkossa pelejä - ainakaan julkaisussa. Nyt kannattaisi pienentää siis kustannuksia, ja hyväksyä myös hieman maltillisemmat katteet, eikä vyöryttää aika pitkälle pelien kehittäjien takia kohonneista kustannuksista (liiallinen kalliisiin ja riskialttiisiin AAA-peleihin satsaaminen) vastuuta asiakkaille, joiden ostovoima on heikentynyt.
Ymmärtääkseni pelivalmistajan vinkkelistä kannattaa aluksi myydä peliä kalliilla ja tehdä kermankuorintaa kärsimättömiltä ja hyvätuloisilta. Sitten 6-12kk päästä voi peliä myydä halvemmalla, jolloin yhä useampi kaivaa kuvettaan. Tämä sama analogia toimii moneen muuhun tuotteeseen yhtälailla. Ei ole siis perusteltua tinkiä julkaisussa hinnoittelusta. Toki hinnoittelu riippuu pelin elinkaaresta. Esim. änärit ja fifat vanhenevat nopeasti, jolloin hinnoittelu pitää olla aggressiivisempaa.

Ymmärtääkseni pelivalmistajan vinkkelistä kannattaa aluksi myydä peliä kalliilla ja tehdä kermankuorintaa kärsimättömiltä ja hyvätuloisilta. Sitten 6-12kk päästä voi peliä myydä halvemmalla, jolloin yhä useampi kaivaa kuvettaan. Tämä sama analogia toimii moneen muuhun tuotteeseen yhtälailla. Ei ole siis perusteltua tinkiä julkaisussa hinnoittelusta. Toki hinnoittelu riippuu pelin elinkaaresta. Esim. änärit ja fifat vanhenevat nopeasti, jolloin hinnoittelu pitää olla aggressiivisempaa.
Toki tuossa on kyllä pointtinsa - ainakin joissakin peleissä. Hyvä huomio kuitenkin tuo, että riippuu myös pelityypistä toimiiko noin. Silti olen edelleen sitä mieltä, että pelien kehittäjät ovat kaivaneet itse kuoppaa panostamalla niin paljon kehityskustannuksiltaan korkeisiin mutta samalla erittäin riskialttiisiin AAA-peleihin.

Kyl se Indy vaan 80 maksaa Gigantissakin. Kyl se nyt jää ihan periaatteen takia ostamatta tolla hinnalla. Tuli just ostettua Talos Principle ja Forever Skies, ja Blue Prince pitäs hommata, nii ei täs kiire oo. (+ muut keskenjääneet pelit).

Kyl se Indy vaan 80 maksaa Gigantissakin. Kyl se nyt jää ihan periaatteen takia ostamatta tolla hinnalla. Tuli just ostettua Talos Principle ja Forever Skies, ja Blue Prince pitäs hommata, nii ei täs kiire oo. (+ muut keskenjääneet pelit).
Kyllä se hintansa arvoinen on. Kymppi sinne tänne… ei kannata jäädä odottamaan.

Näissä merkkaa sekin että kun aina on pelejä myös pelattavana ja jonossa, niin mitä kalliimpi peli, niin sitä vähemmän on hinkua ostaa sitä jonoon vuoroa odottamaan. Tai jos se jonon keulaan nyt hyppäisikin, niin silloinkaan ei huvita maksaa siitä, että siellä on sitten se backlog entistä pidempään vaanimassa.

Eli nimenomaan kannattaa jäädä odottamaan jos ei ole pakko päästä heti pelaamaan.

Ihmiset niin täällä kuin muuallakin internetissä tuntuvat luovan itselleen jotain omaa henkilökohtaista FOMOa julkaisupelien kanssa. Aina pitää saada julkaisussa, ei pelata kuin kertaalleen (tai jätetään kesken) ja sitten valitellaan hintoja. Kaikenlisäksi vielä yksinpelien kanssa tätä harrastetaan, mikä tuntuu itselle aivan käsittämättömältä. Netissä tietenkin julkaisun aikaan hype on korkealla ja sitä on vaikea vastustaa, mutta kuitenkin omilla valinnoillaan (odottamalla) saa hintoja alaspäin ja toimivia pelejä. Julkaisussa ostaessa ei yleensä saa kuin keskeneräistä ja kallista.

Moni täälläkin oli varmasti pettynyt Cyberpunkin julkaisuun pelin toimivuuden ja hinnan suhteen, mutta itse ostin sen pleikkakaupasta PS5:lle erittäin toimivana versiona päivitys 1.5:n paikkeilla niinkin korkeaan hintaan kuin 25€. Pelannut kyseisen pelin jo kolme kertaa läpi niin mielestäni oikein hyvä hinta/laatu-suhde kyseisellä pelillä.

Huononeeko peli jotenkin jos odottaa? Itselle tuo Indy vaikuttaa siltä että sen voisi joskus ehkä 10-20€ hintaan ostaa, mutta ei ole kiire pelin pariin. Tai sitten jos tulee jotain muuta peliä varten otettua taas Gamepass niin sitä kautta sitten.

Moni täälläkin oli varmasti pettynyt Cyberpunkin julkaisuun pelin toimivuuden ja hinnan suhteen, mutta itse ostin sen pleikkakaupasta PS5:lle erittäin toimivana versiona päivitys 1.5:n paikkeilla niinkin korkeaan hintaan kuin 25€. Pelannut kyseisen pelin jo kolme kertaa läpi niin mielestäni oikein hyvä hinta/laatu-suhde kyseisellä pelillä.
Itse ostin Xboxille Cyberpunkin heti julkaisussa enkä kyllä missään kohtaa ollut pettynyt. Ei mulla mitään kovin ihmeellisiä bugeja tullut koskaan vastaan mutta onhan peli muuttunut aika mukavasti ajan saatossa.

Mutta ei tule tosiaan paljoa pelejä ostettua julkaisussa. Yleensä odottelen että ovat siinä 20-30€ hinta luokassa. Tähän auttaa kyllä aika paljon GP:n tilaus jolloin pelejä riittää pelattavaksi ja kokeiltavaksi.

Ihmiset niin täällä kuin muuallakin internetissä tuntuvat luovan itselleen jotain omaa henkilökohtaista FOMOa julkaisupelien kanssa. Aina pitää saada julkaisussa, ei pelata kuin kertaalleen (tai jätetään kesken) ja sitten valitellaan hintoja. Kaikenlisäksi vielä yksinpelien kanssa tätä harrastetaan, mikä tuntuu itselle aivan käsittämättömältä. Netissä tietenkin julkaisun aikaan hype on korkealla ja sitä on vaikea vastustaa, mutta kuitenkin omilla valinnoillaan (odottamalla) saa hintoja alaspäin ja toimivia pelejä. Julkaisussa ostaessa ei yleensä saa kuin keskeneräistä ja kallista.
En usko että ihmiset hintoja kritisoivat siksi että on pakko päästä heti pelaamaan tai siitä, miten peliä lopulta pelaa. Uskoisin että hintoja kritisoidaan ihan vain siksi, että ne on kalliita ja taas kerran nousivat.

Muuten kyllä ihan asiaa, koska mitään (tai ainakaan kaikkea) ei ole pakko pelata heti jne.

Ostin ison spessuversion jostain alesta kun ne halusi niistä eroon ja nautin pelin joskus vuosi tai pari sen jälkeen. Järkeähän näissä saa ja kannattaa käyttää. Tosin CP77 on vähän ääriesimerkki. Suurin osa peleistä ei noin pahasti julkaisuaan kämmää.

Huononeeko peli jotenkin jos odottaa? Itselle tuo Indy vaikuttaa siltä että sen voisi joskus ehkä 10-20€ hintaan ostaa, mutta ei ole kiire pelin pariin. Tai sitten jos tulee jotain muuta peliä varten otettua taas Gamepass niin sitä kautta sitten.
Se olisikin ehkä ratkaisu että ominaisuuksia ja toimintoja alettaisiin peleistä tiputtaa vaikka viikottain: mitä aiemmin ostat, sitä enemmän saat. Katsotaan niin tämä vielä toteutuu. :D

Tämä on juuri se asenne minkä takia pelien hinnat vaan nousee.
Niin kauan kun isot massat ajattelee näin niin hinnat nousee, koska pelit menee kaupaksi.
Jos mä maksan jostain 80e niin kyseessä on joko erikoisversio jossa tulee soundtrack tai muuta kivaa mukana tai sitten joku vanhempi peli jonka vaan haluan hyllyyn vaikka tiedän ettei se todellakaan ole sen arvoinen.
Toisaalta vanhojen käytettyjen pelien kohdalla tuo ei sentään anna julkaisijoille viestiä, että hinta on ok.

Mun mielestä great circle on muutenkin korkeintaan 49e arvoinen.
Tarina on hyvä ja voittaa helposti temple of doomin ja last crusaden, mutta joka hub alueella on ne samat lääkepullojen, skill bookkien ja radio taajuuksien keräämiset, valokuvan ottamiset ja identtinen tappelu areena.
Eli toisinsanoen sitä samaa copy paste filleriä mistä ubia aina kritisoidaan, mutta tämä saa kaiken anteeksi, koska se on indiana jones.
Olisi edes new game plus niin voisi keskittyä pelkkään tarinaan kun kaikki tärkeimmät kyvyt ja muut on hommattu. Silloin tämä toimisi niin paljon paremmin.

Tämä on juuri se asenne minkä takia pelien hinnat vaan nousee.
Niin kauan kun isot massat ajattelee näin niin hinnat nousee, koska pelit menee kaupaksi.
Jos mä maksan jostain 80e niin kyseessä on joko erikoisversio jossa tulee soundtrack tai muuta kivaa mukana tai sitten joku vanhempi peli jonka vaan haluan hyllyyn vaikka tiedän ettei se todellakaan ole sen arvoinen.
Toisaalta vanhojen käytettyjen pelien kohdalla tuo ei sentään anna julkaisijoille viestiä, että hinta on ok.

Mun mielestä great circle on muutenkin korkeintaan 49e arvoinen.
Tarina on hyvä ja voittaa helposti temple of doomin ja last crusaden, mutta joka hub alueella on ne samat lääkepullojen, skill bookkien ja radio taajuuksien keräämiset, valokuvan ottamiset ja identtinen tappelu areena.
Eli toisinsanoen sitä samaa copy paste filleriä mistä ubia aina kritisoidaan, mutta tämä saa kaiken anteeksi, koska se on indiana jones.
Olisi edes new game plus niin voisi keskittyä pelkkään tarinaan kun kaikki tärkeimmät kyvyt ja muut on hommattu. Silloin tämä toimisi niin paljon paremmin.
Hyvä peli on mielestäni kyseessä, mutta kyllä kieltämättä tuota itsensä toistoa on aika paljon. Itse koin, että enemmän käytännössä, kuin yleensä Ubin peleissä. Itseäni ei silti haittaa tuo, että eri alueilla on samankaltaisia suoritettavia asioita, kunhan niihin on saatu sellaisia hauskoja ideoita mitä esim. Valhallan monissa pikkutehtävissä oli. Siellähän oli vallan mainioita kieli poskessa kerrottuja minitarinoita, tai sitten ihan oikeasti traagisia minitarinoita. Ja oivaltaakin piti asioita paljon, ihan ilman sitä aina Ubin perisynniksi järjestään väitettyä markkeri kartalla-elementtiä, jota ei muuten sellaisenaan ollut myöskään Avatarissa, eikä muistaakseni Great Circlessäkään (ei toki Ubin pelikään) ihan kaikessa suoraviivaisesti ole. Itse en kyllä ihan täysin sokkonakaan jaksa kaikkea etsiä, joten joissain tilanteissa nuo markkerit ovat jopa ihan tervetulleita.

Ylös Bottom