Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eihän tolla hinnalla määritellä mikä on indie peli vai ei
En mielestäni sanonutkaan että hinta määrittelisi mikä on indietä ja mikä ei. Toisaalta jos tarkkoja ollaan niin kyllä hinnankin perusteella voi päätellä pitkälti millaisesta pelistä on kyse.

Mutta tarkoitin siis sanoa että 30 euroa ei ole indie-pelistä mielestäni paljon jos sille saa vastinetta. Indie-pelejä kun kuitenkin on myös niin laidasta laitaan, joista osa on todella lyhyitä/suppeita kokemuksia ja toiset jo lähentelee AAA-tasoa.

Täytyy tämäkin hakea Gigantista, kun 55e näyttää olevan hinta ja konsolien digikaupat taas yrittää rahastaa 80e tästäkin. Eli 25e säästö jälleen. On kyllä hullua touhua, kun digitaalisen pitäisi periaatteessa olla selvästi halvempi. Kun fyysiset tehdään, pakataan ja kuljetetaan kauppoihin(unohtamatta, että fyysinen työllistää monta ihmistä ja heidän palkat maksetaan myös) .
Miten Gigantti tässä aina onnistuu. Tuleva Doom maksaa fyysisenäkin 80€, niin saas nähä mihin hintaan Gigantti sitä julkkarissa myy.

Miten Gigantti tässä aina onnistuu. Tuleva Doom maksaa fyysisenäkin 80€, niin saas nähä mihin hintaan Gigantti sitä julkkarissa myy.
Mähän olin vuosia Gigantissa tuttu näky, koska käytännössä jokainen PS4 ja jopa Switchin pelit oli aina julkaisupäivänä viikkotarjouksessa 45-50e. Ja siellä tuli viikoittain rampattua.

Sitten se vaan loppui kuin seinään, samalla kertaa sössivät nettikaupan.
Nykyään nämä julkkarialet koskevat vain isoimpia ja tunnetuimpia julkaisuja.

XCX tuskin julkkarialeja näkee, joten se lähti VPD kautta tilaukseen ja tätä toivottavasti päätyisi pieni erä Hämeenlinnaan. Tuosta nopeasti alen hyödyt katoaa kun paukauttaa postikulut päälle.

Mitä tulee digien hintaan niin kilpailun puute tekee sen että pelit maksaa poikkeuksetta enemmän kuin fyysiset. Niin älyttömältä kuin se tuotteen kustannusmielessä onkin.

Digitaalisen hinnat pysyy myös siksi korkealla että porukka selvästi ostaa niitä silläkin hinnalla. FOMOt ja pakko saada heti jne., jolloin se 10-30 euron lisähinta ei ilmeisesti tunnu missään. Eihän minkään tuotteen hinta pysyisi korkealla jos kukaan ei tuotetta pyyntihinnalla ostaisi, riippumatta siitä onko kilpailua vai ei.

Olen samaa mieltä, että digihinnat on liian kalliita yleisesti mutta eihän nyt Gigantin tai yksittäisen kaupan normaalia halvempaa hintaa voi lähtä vertaamaan pelin normaaliin hintaan jonain perusteluna, että fyysinen on halvempi, kun digitaalinen. Kyllä se ovh tuolle pelille on fyysisenäkin ihan sama 80€ mitä se on digitaalisenakin.
Montako kauppaa pitää olla että voi sanoa että fyysisenä se ei silti käytännössä ole 80 euroa? Tällä hetkellä kuusi kauppaa myy alle 70 eurolla ja kaksi 55 eurolla.

Ovh-hinnat on muutenkin sellaisia että harvoin tuotteita niillä hinnoilla myydään. Ainakin omat kokemukset ovh-hinnoista on sitä. Nimensä mukaisesti se on vain ohjevähittäishinta eikä mikään pakote ja käytännössä tuo näkyy niin, että harvoin mitään myydään ovh:lla. Paitsi tietysti diginä, ja silti porukka maksaa.

Mutta jos haluat vain sanoa että "fyysisenkin ovh on 80 euroa", niin eipä siihen kukaan voi vastaan sanoa. Käytäntö on kuitenkin mielestäni se mikä merkitsee ja jos fyysistä ei myydä ovh:lla, niin mikä järki sitä on ottaa vertailuun.

Viimeksi muokattu:
Tuo 80€ tulee olemaan uusi normaali hinta isommille peleille, ehkä jopa 89€ lähitulevaisuudessa.
Tuodaan tämä keskustelu oikeaan ketjuun ja jatketaan, että olen samaa mieltä. Nintendon ilmoitus uusista hinnoista oli se viimeinen Rubicon ylitettäväksi. Seuraavan asettaa GTA6, enkä olisi lainkaan yllättynyt mikäli sillä olisi hinta jo lähempänä tuota 90-100€.

Esimerkiksi Metal Gear Delta on nyt himpun verran alle 80€: https://www.gigantti.fi/product/gam...-delta-snake-eater-day-one-edition-ps5/791723

Eivätkä ne tästä tipu nopeasti, eivätkä varsinkaan jos julkaisijat saavat puskettua läpi fyysisen median alasajon. Silloin voidaan olla varmoja, että kuluttajat tulevat maksamaan kaikesta entistä korkeamman hinnan.

Nintendo jos joku on IMO oikeutettu nostamaan omien peliensä hintoja. On nuo vaan järkiään niin laadukkaita tekeleitä, että harva kehittäjä tuohon samaan tasoon pystyy. Toinen tällainen on Rockstar, noita tulee niin harvakseltaan ja ne ovat niin jäätävällä tasolla olevia pelejä, että kyllä tuosta uudesta GTA:stakin tulee vaikka 100€:kin maksettua jos siitä sen verran pyydetään.
Samaa mieltä, että jos laadun ja viimeistelyn perusteella hintoja aletaan maksamaan, niin on tiettyjä tahoja, joille olisi se helppo myöntää. Nintendo pääasiassa tekee erittäin toimivia ja hiottuja pelejä heti julkaisuun ja Rockstar taas ihan älyttömän määrän kaikkea ekstraa teoksiinsa aina niistä hevosten kutistuvista palleista lähtien. Näiden teoksiin on panostettu ja se näkyy muutenkin kuin rahan kulumisessa, joskin kyllähän Rockstarilla sitä massia myös kuluu vaikka sitä myös sitten sisäänkin tulee.

Mutta itse en GTA:sta tai mistään muustakaan silti maksaisi 100 euroa enkä mitä luultavimmin edes 80 taikka 70 euroa. Mikään peli ei ole itselle niin ihmeellinen ettäkö tuollaisia hintoja maksaisin. Spesiaaliversiot, kokoelmat ja gotyt sitten asia erikseen, vaikka esimerkiksi spessuversioidenkin hinnat on nousseet samalla kun sisältö on joko vähentynyt, huonontunut tai digitalisoitunut (mikä on minulle melkein nollan arvoista ellei kyse oli merkittävästä lisäpelattavasta, eikä jostain kulta-aseista tai yhdestä lyhyestä tehtävästä).

Ei sillä, en minä silti tykkää noin kalliista pelien hinnoista ja kyllä tässä jo ihan tosissaan saa miettiä mitä raskii ostaa ja mitä jättää tuonnemmaksi.
Tämäpä lienee se asia, josta aika lailla kaikki pystyy olemaan samaa mieltä. Haluan nähdä sen tyypin, joka vaikka ajattelee että pelit on liian halpoja. Varmasti sellaisiakin on mutta lienevät vähemmistössä tai kyse on siitä, että myöntää että pelit on halpoja vaikka johonkin muinaiseen aikaan tai muuhun suhteutettuna, millä ei minusta taas ole mitään merkitystä nykyaikaan, jota kuitenkin nyt on eletty jo aika paljon pidempään kuin sitä kalliiden pelien aikaa.

Kukas sen päättäis mikä voi olla kallis ja mikä voi olla halpa. Sitä paitsi joku gta tulee myymään monelle koneelle niin paljon et hinta vois olla 30e nii silti takois järkyttävät rahat.

Pelit niin kallliita etten niitä uutena enää osta. 40-50€ aivan max itselle.

Mutta itse en GTA:sta tai mistään muustakaan silti maksaisi 100 euroa enkä mitä luultavimmin edes 80 taikka 70 euroa.
Juu, tämä on ihan jokaisen henkilökohtainen asia mihin sen rajan vetää. Itse kyllä siitä uudesta GTA:sta maksan vaikka sen 100€ kun tiedän, että seuraavaa odotellaan sitten taas sen 10v. Mutta ei tuommoista hintaa tulisi maksettua ihan jokaisesta AC:sta, Forzasta tai Mortal Kombatista. Pelien osto siis vähenisi mutta ei suinkaan loppuisi noilla hinnoillakaan, koska pelaaminen on kuitenkin itselle se rakkain harrastus ja paras tapa rentoutua ja unohtaa arjen murheet. :)
Kukas sen päättäis mikä voi olla kallis ja mikä voi olla halpa. Sitä paitsi joku gta tulee myymään monelle koneelle niin paljon et hinta vois olla 30e nii silti takois järkyttävät rahat.

Pelit niin kallliita etten niitä uutena enää osta. 40-50€ aivan max itselle.
No valmistaja itse tietenkin ja pelaajat sitten päättää loppupeleissä kokeeko sen hinnan sopivaksi vai ei. Niinkun tähänkin asti.

Omalla kohdalla pelien ostelu väheni jopa nykyisillä 70 €/kpl hinnoilla sillä samalla hetkellä, kun GameStop liikkeensä sulki. Siihen asti oli helppoa ja 'kannattavaa' tehdä jopa heräteostoksia, kun tiesi, että läpi pelattuaan siitä pelistä saisi vielä puolet hankintahinnasta takaisin, kun vaihtaa eteenpäin. GameStoppien lopetettua olen ostellut vain 'ehdottomasti pakko saada'-tason pelejä täyteen hintaan ja heräteostokset ovat jääneet käytännössä kokonaan pois. Tämä on käytännössä tarkoittanut noin 5-6 pelin ostoa per kalenterivuosi maksimissaan.

Jostain GTA 6:sta voisin, todella pitkin hampain, maksaa yli 80 euroa julkaisussa. Juuri siitä syystä, kuten ylläkin on mainittu, että sen tietää jo etukäteen, että sarjan seuraavaa osaa joutuu odottamaan sen kymmenen vuotta, joten pelillä on arvoa pitkään. GTA on kuitenkin pelimaailman 'erikoistapaus' aina, kun tulee ulos ja käytännössä ainoa poikkeustapaus. Oikeastaan mitään muuta nimikettä ei tältä istumalta tule mieleen, josta suostuisin heti tuollaisia hintoja maksamaan. Sen sanon satavarmana, että yksikään Nintendon nimike ei ole sellainen, josta voisin missään tilanteessa maksaa enemmän kuin 'perushintaisesta' PS5-pelistä.

Juu, tämä on ihan jokaisen henkilökohtainen asia mihin sen rajan vetää. Itse kyllä siitä uudesta GTA:sta maksan vaikka sen 100€ kun tiedän, että seuraavaa odotellaan sitten taas sen 10v. Mutta ei tuommoista hintaa tulisi maksettua ihan jokaisesta AC:sta, Forzasta tai Mortal Kombatista. Pelien osto siis vähenisi mutta ei suinkaan loppuisi noilla hinnoillakaan, koska pelaaminen on kuitenkin itselle se rakkain harrastus ja paras tapa rentoutua ja unohtaa arjen murheet. :)
Minä en taas pääse yhtään sisään siihen ajattelun että maksaa enemmän siksi että jonkin pelin jatko-osaa saa odotella pitkään ja/tai sen parissa menee paljon aikaa. Aika monista peleistä täytyisi tuossa kohtaa olla valmis maksamaan enemmän. Dishonoredin, josta paljon pidin, jatko-osaa ei välttämättä edes tule, joten tällä logiikalla minun pitäisi kai siitä maksaa sitten vaikka 100 euroa. En kuitenkaan maksaisi koska se tuntuisi silti liian kovalta.

Minulla siis ei ole poikkeuksia asiaan. Jo 70 euroa on sellainen, etten välttämättä ole ostamassa. Ihan sama mistä pelistä, pituudesta tai jatko-osan odottelun määrästä on kyse.

Minä en taas pääse yhtään sisään siihen ajattelun että maksaa enemmän siksi että jonkin pelin jatko-osaa saa odotella pitkään ja/tai sen parissa menee paljon aikaa. Aika monista peleistä täytyisi tuossa kohtaa olla valmis maksamaan enemmän. Dishonoredin, josta paljon pidin, jatko-osaa ei välttämättä edes tule, joten tällä logiikalla minun pitäisi kai siitä maksaa sitten vaikka 100 euroa. En kuitenkaan maksaisi koska se tuntuisi silti liian kovalta.

Minulla siis ei ole poikkeuksia asiaan. Jo 70 euroa on sellainen, etten välttämättä ole ostamassa. Ihan sama mistä pelistä, pituudesta tai jatko-osan odottelun määrästä on kyse.
Juu no tässä me erotaan ajatusmallissa toisistamme. Eikai siinä sen kummempaa ymmärtämistä ole. :)

Ja Dishonored 3 on muuten ehdottomasti peli, josta olisin valmis maksamaan vaikka sen 100€ (en toki edelleenkään toivoisi, että maksaisi niin paljon) jos sellainen tulisi. Sen verran loistavasta pelisarjasta on kyse.

Tavallaan ymmärrän miksi esim. GTA:sta voisi maksaa korkeaa hintaa, mutta samaan aikaan mietin, että se on luultavasti peli jota tuetaan aktiivisesti seuraavat +8 vuotta - ainakin. Eli miksi kiirehtisin ostamaan sitä täyteen hintaan? Uutuuden viehätys on tietysti ihan olennainen juttu tässä, mutta luultavasti saisin parin vuoden päästä jonkun GTA VI Definite Editionin halvemmalla hinnalla lisäsisällön kera ja bugit korjattuna.

Tavallaan ymmärrän miksi esim. GTA:sta voisi maksaa korkeaa hintaa, mutta samaan aikaan mietin, että se on luultavasti peli jota tuetaan aktiivisesti seuraavat +8 vuotta - ainakin. Eli miksi kiirehtisin ostamaan sitä täyteen hintaan? Uutuuden viehätys on tietysti ihan olennainen juttu tässä, mutta luultavasti saisin parin vuoden päästä jonkun GTA VI Definite Editionin halvemmalla hinnalla lisäsisällön kera ja bugit korjattuna.
GTA VI on näitä pelejä, joita ollaan odotettu jo vuosikausia. Se on jopa nykyisen konsolisukupolven odotetuin yksittäinen peli. Eli tietenkin sitä pitää päästä pelaamaan HETI. Vaikka sitten sillä sadan euron hinnalla.

Ymmärrän kyllä mitä tuolla tarkoitetaan, eli sitä että se ei ole se AAA-pelin hinta, joka nykyään on kai jotain 80-90 euron paikkeilla.
En oo 90€ pelejä nähny.
Ja Dishonored 3 on muuten ehdottomasti peli, josta olisin valmis maksamaan vaikka sen 100€ (en toki edelleenkään toivoisi, että maksaisi niin paljon) jos sellainen tulisi. Sen verran loistavasta pelisarjasta on kyse.
Mä voisin ehkä 100€ maksaa TES VI: stä.

Siis onhan pelien hinnat nykyään kalliita ja kallistuvat yhä vaan. Silti sitten kun alan suhteuttamaan pelien hintoja muihin harrastuksiin ja vapaa-ajan puuhiin, niin ei ne enää tunnukaan niin kalliilta.

Esimerkiksi jos menee käymään teatterissa/keikalla/baletissa, niin lippu saattaa maksaa helposti kolminumeroisen summan rahaa ja tapahtuma on kuitenkin ohi jo parissa tunnissa. Tai jonkin harrastuksen yksi tunti maksaa helposti jo kymppejä. Pääsylippu museoon pari kymppiä (ilman museokorttia). Näihin verrattuna kun mietin, miten paljon sekä määrällisesti että laadullisesti saan iloa myös peleistä, niin ei ne pelien hinnat mahdottomilta tunnu.

Kivahan se olisi jos pelit olisi halvempia, mutta jos hinnat nousee, niin kyllä mä varmaan yhä maksan sen pyydetyn hinnan niistä peleistä, jotka itseä kiinnostaa. Voi olla että sellaiset ”ehkä kiinnostaa” pelit jää herkemmin kauppaan odottamaan aleja, mutta ei hinnan nousu vaikuttaisi mun kohdalla esim. seuraavan Zeldan, Xenobladen, 3D Marion, Silksongin, Horizonin yms. ostamiseen. Toki olen etuoikeutetusta asemassa, kun on säännölliset ok tulot, eikä esim. lapsia, joihin menisi paljoa rahaa. Ymmärrän, että jos talous on tiukemmalla, niin tilanne on varmasti eri.

Itseeni taas väkisin hintojen nouseminen tulee vaikuttamaan. Vaikka ihan täyttä viikkoa teen viikossa töitä, niin kyllähän lapsiarki vie sen verran paljon rahaa, ettei täyttä hintaa kovin monesta pelistä voi vain maksaa. Toisaalta tässä toki auttaa se, että olen enemmän alkanut ostamaan pelejä fyysisenä, joten ne saa myytyä eteenpäin ja se auttaa seuraavan pelin hankinnassa.

Mutta silti tiukkaa tekee ja tulen turvautumaan entistä enemmän jatkossa alennuksiin, vanhojen pelien ostamiseen ja backlogin purkuun.

Viimeksi muokattu:
Siis onhan pelien hinnat nykyään kalliita ja kallistuvat yhä vaan. Silti sitten kun alan suhteuttamaan pelien hintoja muihin harrastuksiin ja vapaa-ajan puuhiin, niin ei ne enää tunnukaan niin kalliilta.

Esimerkiksi jos menee käymään teatterissa/keikalla/baletissa, niin lippu saattaa maksaa helposti kolminumeroisen summan rahaa ja tapahtuma on kuitenkin ohi jo parissa tunnissa. Tai jonkin harrastuksen yksi tunti maksaa helposti jo kymppejä. Pääsylippu museoon pari kymppiä (ilman museokorttia). Näihin verrattuna kun mietin, miten paljon sekä määrällisesti että laadullisesti saan iloa myös peleistä, niin ei ne pelien hinnat mahdottomilta tunnu.
Omenat ja appelsiinit, tai jotain. Mielestäni tässä pitäisi paremminkin miettiä sitä että 15 euron leffalippu olisikin yhtäkkiä 20 euroa eikä eri viihteen muotoa toisiinsa. Ne on eri viihteen muotoja ja tietenkin niillä on myös eri hinnat.

Sekin on paljolti ihmisestä kiinni mikä on minkäkin arvoista. Itse olen festarit, leffassa käynnit ja muut jättänyt ajat sitten hyvin minimiin kun hinnat on nousseet. Eivät ole enää mielestäni hinnan arvoisia. Sama tilanne, mikä on ollut jo pidempään pelien hintojen kanssa, viimeistään siitä lähtien kun ne ovh:t nousi 70 euroon.

Ja jos on pakko verrata muihin viihdemuotoihin, niin miksei sitten vaikka striimipalveluihin? 12 eurolla kuukaudeksi niin paljon katsottavaa kuin haluaa: aika halpa tuntihinta. Tai jos haluaa suoremman vertauksen, niin vaikka Game Pass. On eroa, jos sitä haluaa tällaisen vertailun kautta vähän väkisellä saada aikaiseksi.

Tässä muutenkin vertailussa joutuisi ottamaan lähtökohdaksi sen, että nuo muut hinnat olisivat oikein hinnoiteltuja koska niihin verrataan. Minusta ne eivät ole, vaan suurin osa niistä on kalliita, joten niissä käydään harvoin jos koskaan. Vai onko monella esimerkiksi kovinkin monta tuntia tapana käydä baletissa tai (ei elokuva) teatterissa? Nehän ovat paremminkin esimerkkejä siitä, miten hinta tekee noista joko harvempien viihdettä tai harvemmin "kulutettua" viihdettä.

Kivahan se olisi jos pelit olisi halvempia, mutta jos hinnat nousee, niin kyllä mä varmaan yhä maksan sen pyydetyn hinnan niistä peleistä, jotka itseä kiinnostaa. Voi olla että sellaiset ”ehkä kiinnostaa” pelit jää herkemmin kauppaan odottamaan aleja, mutta ei hinnan nousu vaikuttaisi mun kohdalla esim. seuraavan Zeldan, Xenobladen, 3D Marion, Silksongin, Horizonin yms. ostamiseen. Toki olen etuoikeutetusta asemassa, kun on säännölliset ok tulot, eikä esim. lapsia, joihin menisi paljoa rahaa. Ymmärrän, että jos talous on tiukemmalla, niin tilanne on varmasti eri.
On minullakin sen verran rahaa että ei ole siitä kiinni mutta on myös periaate ja ajatus, että en maksa jos en koe että hinta ja tuote kohtaisivat. Minusta mikään peli ei vain ole edes 70 euron arvoinen. Ehkä joku kokoelma tai spessuversio mutta ei perusversio mistään pelistä.

Mutta tottahan se lienee että yhä useampi joutuu ja alkaa miettimään alennuksia tai pelien entistä tarkemmin valikoimista. Se on sitten "varman päälle" ja joka vuotinen AC, COD tai muut selkeydet, kuten GTA. Aika suppeaksi voi käydä pelivalikoima jos vain nämä myy.

Tosin tässähän auttaa kyllä se, jos pienemmät pelit vain yhä olisivat halvempia ja nämä "premiumit" yrittäisi nyhtää mitä tohtivatkin.

Omenat ja appelsiinit, tai jotain. Mielestäni tässä pitäisi paremminkin miettiä sitä että 15 euron leffalippu olisikin yhtäkkiä 20 euroa eikä eri viihteen muotoa toisiinsa. Ne on eri viihteen muotoja ja tietenkin niillä on myös eri hinnat.
Alta löytyvästä linkistä voi katsoa leffalippujen hinnan kehitystä. Keskihinta on n. 20 v aikana lähes tuplaantunut, eli 2004 keskihinta oli 7€, ja 2023 sille arvioitiin muodostuvan 13€. En jaksa katsoa, mitä se oli lopulta tai paljonko on viimeisin tieto, mutta kyllähän se niin on, että inflaatio vaikuttaa aivan kaikkiin hintoihin tavalla tai toisella.

Mitenkäs ne pelien hinnat sitten?

Inflaation unohtaminen aiheuttaa näissä asioissa aina kohtalaista harhaisuutta, mutta se on sinsä ihan inhimillistä. Tietysti tähän vaikuttaa myös oma tulojen kehitys, eli miten omat tulot kehittyvät suhteessa inflaatioon. Ihan viime vuosina on varmasti monella palkankorotukset hävinneet inflaatiolle, jolloin se myös tuntuu kukkarossa. Viihteessä tietysti vaikuttavat monet muutkin asiat, merkittävinä tirtysti tuotantokustannukset ja kysyntä.

Edit: Lisätään vielä, että peleissä hintoja tarkastetaan/nostetaan yleensä hyvin harvakseltaan, joten hyppäyksetkin ovat kerralla suuria. Ja tietysti absoluuttinen hinnan muutos on vaikkapa leffalippuun verrattuna tietysti suurempi, vaikka suhteellinen hinnanmuutos olisi sama. Tuossa Ylen jutussa ei mainittu, onko käppyrä inflaatiokorjattu, mutta ilmesesti se ei ole, eli tuo 7€ vuonna 2004 olisi n. 10,3€ nykyrahassa. PS2-pelit maksoivat 2004 tienoilla muistaakseni 50€/kpl ja se inflaatiokorjattuna 2024 vuodelle tekee 73,8€. Nyt jos 80€:n hinnoilla mennään seuraavat vuosi tai pari, kunnes konsolisukupolvi vaihtuu, niin ollaan päästy aika lailla siihen 2004 50€:n reaalitasolle. Tosin seuraavan sukupolven myötä saatetaan taas yrittää nostaa hintoja, mutta en tiedä kuinka iso riski siinä olisi ja se olisi hieman aikaistakin, kun nyt tämä 80€ on juuri vakiintumassa. Paineita varmasti olisi saada pidettyä paisuneet budjetit jotenkin aisoissa, niin ei tuota hintapainetta olisi niin paljoa.

Viimeksi muokattu:
Alta löytyvästä linkistä voi katsoa leffalippujen hinnan kehitystä. Keskihinta on n. 20 v aikana lähes tuplaantunut, eli 2004 keskihinta oli 7€, ja 2023 sille arvioitiin muodostuvan 13€. En jaksa katsoa, mitä se oli lopulta tai paljonko on viimeisin tieto, mutta kyllähän se niin on, että inflaatio vaikuttaa aivan kaikkiin hintoihin tavalla tai toisella.

Mitenkäs ne pelien hinnat sitten?

Inflaation unohtaminen aiheuttaa näissä asioissa aina kohtalaista harhaisuutta, mutta se on sinsä ihan inhimillistä. Tietysti tähän vaikuttaa myös oma tulojen kehitys, eli miten omat tulot kehittyvät suhteessa inflaatioon. Ihan viime vuosina on varmasti monella palkankorotukset hävinneet inflaatiolle, jolloin se myös tuntuu kukkarossa. Viihteessä tietysti vaikuttavat monet muutkin asiat, merkittävinä tirtysti tuotantokustannukset ja kysyntä.

Edit: Lisätään vielä, että peleissä hintoja tarkastetaan/nostetaan yleensä hyvin harvakseltaan, joten hyppäyksetkin ovat kerralla suuria. Ja tietysti absoluuttinen hinnan muutos on vaikkapa leffalippuun verrattuna tietysti suurempi, vaikka suhteellinen hinnanmuutos olisi sama. Tuossa Ylen jutussa ei mainittu, onko käppyrä inflaatiokorjattu, mutta ilmesesti se ei ole, eli tuo 7€ vuonna 2004 olisi n. 10,3€ nykyrahassa. PS2-pelit maksoivat 2004 tienoilla muistaakseni 50€/kpl ja se inflaatiokorjattuna 2024 vuodelle tekee 73,8€. Nyt jos 80€:n hinnoilla mennään seuraavat vuosi tai pari, kunnes konsolisukupolvi vaihtuu, niin ollaan päästy aika lailla siihen 2004 50€:n reaalitasolle. Tosin seuraavan sukupolven myötä saatetaan taas yrittää nostaa hintoja, mutta en tiedä kuinka iso riski siinä olisi ja se olisi hieman aikaistakin, kun nyt tämä 80€ on juuri vakiintumassa. Paineita varmasti olisi saada pidettyä paisuneet budjetit jotenkin aisoissa, niin ei tuota hintapainetta olisi niin paljoa.
Se on vaan niinkin, että kun hinnat tarpeeksi korkealle nostetaan, niin jotkut lopettavat sitten kokonaan kyseisen tuotteen käytön. Näin on käynyt omalla kohdallani esim. elokuvissa käynnin suhteen. Ainakin 5 vuotta on siitä, kun viimeksi kävin elokuvissa ihan omalla kustannuksellani. Syynä pilviin kohonneet elokuvalippujen hinnat, sekä se, että pystyn ne leffat katsomaan sitten muutaman kuukauden sisällä omalta kotisohvaltani paljon halvemmalla ja kuitenkin itseäni miellyttävämmin. Leffateatterin häiriötekijöitä ei ole, ja jos vaikkapa vessassa pitää käydä kesken leffan, niin ei muuta kuin pause päälle ja sitten taas leffa pyörimään, kun vessasta palaa. Mutta se suurin tekijä miksi en enää elokuvissa käy lainkaan, on siltikin leffalippujen hinta. En suostu maksamaan kertakäyttöviihteestä noin kovia hintoja jo ihan periaatteesta.

Pienistä tuloista ei silti ole kohdallani kyse, kun vuosipalkka alkaa olla jo 100 000 euron paikkeilla. Siitä huolimatta katson todella tarkkaan kuinka paljon maksan mistäkin. Periaatteenani on myöskin, etten mitään isoja katteita ole kellekään valmis omalta osaltani kuittaamaan, jos vain suinkin mahdollista. Tämä siksi, että en usko sellaiseen tiukkaan voiton maksimointiin, vaan tasapainoiseen, ja pidemmän tähtäimen kannattavuuteen asiakasystävällisyyden kautta pyrkivään hinnoitteluun. Voiton maksimointi on ahneutta, jonka taas katson aiheuttavan yhteiskuntiin ja ylipäätään koko maailmaan valtavasti ongelmia.

Ylös Bottom