Sitten suomalaiset eivät taida olla kauhean sivistyneitä mitä tulee julkisiin vessoihin (ja joskus jopa omiin kun omia jarrujälkiä edes omasta pöntöstä pakolla putsaile ennen kuin vieraita tulee paikalle).Sitten tuohon traddashin kysymykseen, että mitä minun mielestäni on sivistys? Varmaan Wikipediasta saa hyvän templaten pohjaksi. Lisäisin vielä, että muiden huomioiminen käyttämällä WC-harjaa kuuluu sivistykseen. Jokainen saa rakastaa ketä haluaa jne. En ehkä näitä lähtisi tenttaamaan.
Mutta eli siis sivistyneisyys sinusta voisi ehkä tiivistää siten että miten muita kohdellaan? Tosin jotkut määrittää sivistystään uskontonsa kautta ja pitävät siis muiden hirveätä kohtelua jopa sivistyneenä. Näitähän meillä on hallituksessa.
Eri koulujärjestelmien tähän mukaan ottaminen on hankalaa kun esim. Jenkkilässä taitaa olla ihan ideana pistää julkinen koulutus huonoon jamaan tarkoituksella niin varmaan se sinun ajatus läntisestä koulutuksen sivistyksellisyydestä kärsii ihan näiden "oikeisto" tyyppien toimesta kun halutaan korvata se sivistysmääritelmä omilla.
Sen takia halusin jotakin täsmällisempää kun sivistys ei ole mitenkään kiveen hakattu määritelmä muuta kuin siinä laaksossa missä sen kaivertaja ja kivi on.
Mutta edelleen yksilöinä käsittelen muita jotka pystyy kehittymään halutessaan tai kokemusten kautta. Toki jotkut voi lähteä kehittymään vihaavaan suuntaan.
Mielelläni olen pipipää pomppiessani ilosta mm. Putinin, ISIS kannattajien, sarjamurhaajien, orjuuttajien, diktaattoreiden kuolemista.: On väärin ilakoida toisen kuolemalla, oli sitten ketä tahansa. Henkilöllä täytyy olla päässä häikkiä, jos tekee niin.
Vai pitäisikö vain tyytyä herjaamaan Youtubessa tyyppejä samalla tavalla mitä vaikka Sarkeesian on saannut niskaansa ja yllyttää muita vastaavaan (itse en henk. koht. siitä sisällöstä ollut mihinkään suuntaan mitään mieltä, ajattelin vaan nostaa esille että ne kommentit oli aivan törkeän ylimitotettuja ja enemmän vahingollisia).
Viimeksi muokattu: