Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oikeistolaiset poliitikot ja ministerit maasta riippumatta tavoittelevat lähinnä taloudellista hyötyä heille itselleen. Eivät kannattajilleen vaan juuri itselleen, henkilökohtaisesti. Samalla ajetaan tiukkoja sääntöjä kaikille muille paitsi itselle.

Vielä joku aika sitten ainakin luin netistä jonkun jenkkiläisen kommentin, jossa hän puhkui että "meistä KAIKISTA tulee rikkaita Trumpin myötä, saattepa nähdä!" Tässä vaiheessa pitäisi jo olla hyvin selvää, että ei niitä superrikkaita kiinnosta duunarien asiat lainkaan. Heiltä otetaan rahaa ja se laitetaan vaan surkailematta omaan taskuun. Ja MAGA tuulettaa kiihkeästi että nyt on oikea meininki.

Suomessa on melkolailla sama tilanne. Trumpin ja Muskin juttuja myötäillään ja Kokoomuksen siivellä rikastutaan ja duunareita kyykytetään.
Ihmettelen syvästi että miksi ihmeessä jotkut tavalliset työläiset haluavat pitää heidät vallassa? Mitä koette tästä itse hyötyvänne?

Vaatii aivan erityistä "olen-valmis-maksamaan-satasen-ettei-kaveri-saa-viittäkymppiä" -asennetta että tavan kansalaisena haluaa henkeen ja vereen tukea ja puolustaa tällaista politiikkaa. Olla valmis kärsimään ja elämään kovaa elämää itse, ainoana palkintona tieto siitä, että itseä ärsyttävät tyypit kärsivät myös.

Eli rupuisen screenshotin perusteella 0.48% osuudesta puolet nostaa toimeentulotukea. Näin siinä käy kun noita tilastoja lukee viha silmissä. Jos toki laittaisit ihan koko tutkimuksen, niin siitä voisi paremmin tulkita jotain, mutta ei tämäkään anna mitään muuta todistetta kuin sen, että sinulla oli ihan tarkkaan mielessä keitä "nämä ihmiset" ovat ja mitä oikein ajoit takaa valituksellasi siitä, kuka on oikeutettu apuun.

"Suomessa asui Tilastokeskuksen mukaan 43 534 arabiaa äidinkielenään puhuvaa vuoden 2024 lopulla. Heistä yli puolet, 22 918 henkilöä, sai perustoimeentulotukea Kelasta vuoden aikana."

Tyhmempikin ymmärtää suhteuttaa luvut tilastoissa, jotta ne on tulkittavissa.

Kysyn uudestaan, missä kohtaa valehtelin?
Oikeistolaiset poliitikot ja ministerit maasta riippumatta tavoittelevat lähinnä taloudellista hyötyä heille itselleen. Eivät kannattajilleen vaan juuri itselleen, henkilökohtaisesti. Samalla ajetaan tiukkoja sääntöjä kaikille muille paitsi itselle.

Vielä joku aika sitten ainakin luin netistä jonkun jenkkiläisen kommentin, jossa hän puhkui että "meistä KAIKISTA tulee rikkaita Trumpin myötä, saattepa nähdä!" Tässä vaiheessa pitäisi jo olla hyvin selvää, että ei niitä superrikkaita kiinnosta duunarien asiat lainkaan. Heiltä otetaan rahaa ja se laitetaan vaan surkailematta omaan taskuun. Ja MAGA tuulettaa kiihkeästi että nyt on oikea meininki.

Suomessa on melkolailla sama tilanne. Trumpin ja Muskin juttuja myötäillään ja Kokoomuksen siivellä rikastutaan ja duunareita kyykytetään.
Ihmettelen syvästi että miksi ihmeessä jotkut tavalliset työläiset haluavat pitää heidät vallassa? Mitä koette tästä itse hyötyvänne?

Vaatii aivan erityistä "olen-valmis-maksamaan-satasen-ettei-kaveri-saa-viittäkymppiä" -asennetta että tavan kansalaisena haluaa henkeen ja vereen tukea ja puolustaa tällaista politiikkaa. Olla valmis kärsimään ja elämään kovaa elämää itse, ainoana palkintona tieto siitä, että itseä ärsyttävät tyypit kärsivät myös.
Näin se on, rahasta riidellään. Ihan sama koskee vasemmistoa.

"Suomessa asui Tilastokeskuksen mukaan 43 534 arabiaa äidinkielenään puhuvaa vuoden 2024 lopulla. Heistä yli puolet, 22 918 henkilöä, sai perustoimeentulotukea Kelasta vuoden aikana."

Tyhmempikin ymmärtää suhteuttaa luvut tilastoissa, jotta ne on tulkittavissa.

Kysyn uudestaan, missä kohtaa valehtelin?
Eli jäädessäsi kiinni valehtelusta (voidaan toki kiltisti sanoa tietoisesta vääristelystä), lähdet perinteiselle "olette tyhmiä jos ette tajua minua" linjalle. Tuosta sinun omasta artikkelista:
Kelan tilastoasiantuntijan Tuomas Sarparannan mukaan laskuissa on hyvä ottaa huomioon pari seikkaa.

Ensinnäkin tuensaajahenkilöksi rekisteröitymiseen riittää, että on saanut toimeentulotukea yhden kalenterikuukauden aikana. Kaikki eivät siis välttämättä ole nostaneet toimeentulotukea koko vuotta.

Toiseksi tilastossa on huomioitu kaikki perustoimeentulotuen saajahenkilöt, ei vain etuuden hakijoita. Perustoimeentulotuki on kotitalouskohtainen etuus.

– Eli vaikkapa alaikäiset lapset perustoimeentulotukea saavassa perheessä rekisteröityvät etuuden saajiksi, Sarparanta sanoo.

Lasten osuus somalin- ja arabiankielisistä väestöryhmistä on huomattava. Esimerkiksi arabiaa äidinkielenään puhuvista perustoimeentulotuen saajahenkilöistä 40 prosenttia oli 0–17-vuotiaita vuonna 2024, Sarparanta huomauttaa.
Edit lisäys: Kuten myös artikkelissa todetaan, perustoimeentulotuki on viimeinen oljenkorsi, joka on hurjat 500e kuukaudessa. Sillä yritetään pelastaa viimeinenkin ripe ihmisyyttä, mitä on jäljellä, kun mitään muuta apua ei ole saatavilla. En toivoisi kenenkään joutuvan tilanteeseen, jossa se on ainoa askel eteenpäin.

Eli sinun koko paasaus "tiettyjen ihmisten" suuresta ongelmasta saada apua rajoittuu 0.48% väestöstä. Eli selvästi ongelma on keitä autetaan, ei se kuinka monta saa apua.

Ainakin eräs duunarikaverini äänestää Kokoomusta, koska on hienoa äänestää rikkaita, omien sanojensa mukaan. Lisäksi samainen kaveri pitää tolkutonta veroprosenttia, että voi kehuskella asialla. Kaikki hänet tuntevat toki tajuaa miten järjetöntä on duunarina pitää 40 veroprosenttina, mutta kai sillä tuntemattomiin voi tehdä vaikutuksen.

Eli jäädessäsi kiinni valehtelusta (voidaan toki kiltisti sanoa tietoisesta vääristelystä), lähdet perinteiselle "olette tyhmiä jos ette tajua minua" linjalle. Tuosta sinun omasta artikkelista:

Eli sinun koko paasaus "tiettyjen ihmisten" suuresta ongelmasta saada apua rajoittuu 0.48% väestöstä. Eli selvästi ongelma on keitä autetaan, ei se kuinka monta saa apua.
Sarparannan seikat koskevat kaikkia kieliryhmiä. Voit arvioida omaan elämänkokemukseesi perustuen mihin kieliryhmiin seikat vaikuttavat milläkin tapaa.

Sinä teet juuri sitä mitä aiemmin mainitsin eli puolustelet ja lakaiset maton alle, vaikka tilasto kertoo totuuden.

(Transasiaakin ajat, vaikka he ovat koko väestöön verrattuna marginaalissa, mutta se on eri asia)
Ainakin eräs duunarikaverini äänestää Kokoomusta, koska on hienoa äänestää rikkaita, omien sanojensa mukaan. Lisäksi samainen kaveri pitää tolkutonta veroprosenttia, että voi kehuskella asialla. Kaikki hänet tuntevat toki tajuaa miten järjetöntä on duunarina pitää 40 veroprosenttina, mutta kai sillä tuntemattomiin voi tehdä vaikutuksen.
Urpoja riittää, se on selvä.

Nyt kun ollaan päästy rahasta riitelyyn, ja siihen kuka mistäkin hyötyy, niin eikö ensin pidä vetää jonkinlainen raja siihen kuka on rikas?

Jos 5000 euroa kuukaudessa tienaava henkilö saa verohelpotuksia kokoomukselta, mutta verokorotuksia vasemmistolta, niin onko hän silloin rikas ja hyötyykö tietyn puolueen äänestämisestä? Vaikka siis olisi ihan palkkalistoilla oleva duunari. Tai vastaavasti koituuko hänelle haittaa tietyn puolueen äänestämisestä?

Silloin varmaan ainakin luokitellaan rikkaaksi, jos omistaa useamman kiinteistön, joista saa vaikka vuokraa tai osakkeista osinkoja. Voiko tässäkin tapauksessa ajatella hyötyvänsä tietyn puolueen äänestämisestä tai haittaa tietyn toisen puolueen suunnalta?

Toiseen suuntaan taas ajatellen, niin mikä määrä progressiivista verotus on kohtuullista? Yhteiskunta tarvitsee tietyn määrän rahaa pyöriäkseen, joten kuinka paljon enemmän pitää ottaa näiltä vielä määrittelemättömiltä rikkailta. Missä kohtaa menee tienestien raja, että joutuukin maksamaan suhteessa liikaa ja missä kohtaa ihmisen oma hyöty ja yhteiskunnan hyöty kohtaavat.

Yhtälö ei tietenkään ole helppo, mutta kyllä minä ainakin näen molemmat puolet tässä asiassa, vaikka olen ihan tavankansalainen ja kuukausipalkallinen duunari.

Itse oikeasti tykkään todella kovasti Pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskuntajärjestelmästä. Se ei tietenkään ole täydellinen, kuten ei mikään ikinä voi ollakaan, mutta sanoisin että se on paras tai ainakin tasa-arvoisimmat lähtökohdat varmistava systeemi, mistä maapallolla sen historian aikana elänyt ihmislaji on saanut nauttia. Vai tuleeko jollain haastajia mieleen?

Toivoisin ihan oikeasti, että se olisi voimissaan vielä tulevien sukupolvien aikana. Tällä hetkellä on toki näköpiirissä isoja eksistentiaalisia uhkia. Niistä huolimatta, olisi kuitenkin hyvä olla vaipumatta fatalismiin, ja uskottava siihen että hyvillä ja kestävillä valinnoilla tästä voidaan säilyttää vielä ainakin ne kriittisimmät perustukset seuraavien sukupolvien nautittaviksi. Itse yleispositiivisena ihmisenä pidän harmillisena, että pelonmongertajat ja muut jonninjoutavat ideologit tuntuvat olevan niin taitavia pelottelemaan ihmisten tulevaisuudennäkymät maantasalle.

Itse en ainakaan vielä kuulu ihan rikkaimpien joukkoon(noin 2000€/kk). Siitä huolimatta, näen selvästi, että oikeistolla on parhaimmat edellytykset saada tämä systeemi säilytettyä edes jossain määrin. Vasemmistoa ei näin kärjistetysti sanottuna tunnu paljoa liikuttavan, jos Suomi saataisiin jonnekin oikeiden kehitysmaiden tasolle.

Siitä huolimatta, näen selvästi, että oikeistolla on parhaimmat edellytykset saada tämä systeemi säilytettyä edes jossain määrin. Vasemmistoa ei näin kärjistetysti sanottuna tunnu paljoa liikuttavan, jos Suomi saataisiin jonnekin oikeiden kehitysmaiden tasolle.
En ymmärrä miten meillä säilyy hyvinvointiyhteiskunta ajamalla ihmiset esim. ruokajonoihin, asunnottomiksi, leikkaamalla koulutuksesta? Vasemmisto ajaa sitä että kaikilla olisi samat mahdollisuudet, ei vain rikkailla, kuten nyt alkaa näyttämään. Esimerkiksi juuri nykyinen hallitus väläytti että työtön voisi mennä opiskelemaan mutta maksaa sen niistä vähäisistä tuistaan mistä ei riitä nykyään edes ruokaan rahaa. Niistä tuista mistä nyt leikataan koko aika. Vasemmisto ei halua mitään "kehitysmaata" vaan että sinulla, minulla, kaikilla, on mahdollisuus tässä maassa eikä kenenkään tarvitse pelätä kuinka tulee selviämään seuraavaan päivään. Oikeisto ja "hyvinvointiyhteiskunta"... Pahoinvointiyhteiskuntaa meillä nytkin ajetaan.

Itse en ainakaan vielä kuulu ihan rikkaimpien joukkoon(noin 2000€/kk). Siitä huolimatta, näen selvästi, että oikeistolla on parhaimmat edellytykset saada tämä systeemi säilytettyä edes jossain määrin. Vasemmistoa ei näin kärjistetysti sanottuna tunnu paljoa liikuttavan, jos Suomi saataisiin jonnekin oikeiden kehitysmaiden tasolle.
Millä perusteella? Mitä oikeistohallitus on tehnyt viimeisten vuosien aikana, mikä olisi auttanut Suomea merkittävästi? Tällä hetkellä kaikilla mittauksilla maalla menee huonommin, kuin pahimpien lamavuosien. Samalla ihmisoikeuksia on poljettu, vähemmistöjä on avoimesti demonisoitu ja hallitus on laskenut rimaa kaikin tavoin sillä saralla, miten ihmisistä puhutaan vallanpitäjien toimesta.

Eli yksinkertaisesti: miten mielestäsi Suomen taso on säilytetty hyvänä?

Vasemmistoa ei näin kärjistetysti sanottuna tunnu paljoa liikuttavan, jos Suomi saataisiin jonnekin oikeiden kehitysmaiden tasolle.

Pohjoismainen hyvinvointivaltio on nimenomaan leimallisesti ja erityisesti sosiaalidemokraattinen valtio. Kannattaa tutustua historiaan, jos oletat sen tuhon tulevan vasemmalta.

Ja itse olen asunut useassa maassa ja useammassa maanosassa, eikä parempaa tai toimivampaa valtiomuotoa ole tullut vastaan, joten on helppo allekirjoittaa sama. Pohjoismainen hyvinvointivaltio on parasta mihin ihmiskunta on pystynyt. Ja siksi, minulle annetut alennukset tuloveroissa annan mielelläni takaisin, jos ne menevät jatkossakin tasa-arvoisen yhteiskunnan ylläpitämiseen.

Työttömyyden lisäksi lapsiköyhyys on ollut rajussa kasvussa nykyisen hallituksen politiikan ansiosta ja tästä voi jäädä todella rajut seuraukset tuleville sukupolville. Ja tämä hallitus on täysin oikeistolainen. Joten jos haluaa tuloksien kautta arvioida nykyisen, täysin oikeistolaisen politiikan tasoa, niin ei hyvältä näytä.

Lapsiköyhyys on sydäntäriipaisevaa, jos on itse kokenut. Kaikkein eniten riipaisee niiden lasten kohtalo, joiden molemmat vanhemmat ovat menettäneet elämänhallinnan ja ne vähänkin rahat menevät muuhun kuin lasten suihin. Tähän ei oikein auta toimeentulotuen lisääminen muutamalla satasella.

Lapsiköyhyys on sydäntäriipaisevaa, jos on itse kokenut. Kaikkein eniten riipaisee niiden lasten kohtalo, joiden molemmat vanhemmat ovat menettäneet elämänhallinnan ja ne vähänkin rahat menevät muuhun kuin lasten suihin. Tähän ei oikein auta toimeentulotuen lisääminen muutamalla satasella.
Ja mihinköhän tämä fakta liittyy?

Pohjoismainen hyvinvointivaltio on nimenomaan leimallisesti ja erityisesti sosiaalidemokraattinen valtio. Kannattaa tutustua historiaan, jos oletat sen tuhon tulevan vasemmalta.
Itse en ole onnistunut spottaamaan yhtäkään merkittävää puoluetta suomalaisella puoluekentällä, joka haluaisi päästä sosiaalidemokraattisesta mallista eroon. Myönnen etten itse tajua taloudesta mitään, ja joskus muistelen kuulleeni joltain ekonomistilta väitteen, ettei oikein kukaan tajua taloudesta juurikaan mitään. En kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että lainaa voidaan aina ottaa loputtomiin, eikä se lainan ottaminen koskaan tulee vaikeutumaan tai pysähtymään. Mielestäni on ihan järkevää ottaa käyttöön toimia, joilla saataisiin säästeltyä sitä varten, jos joskus ihan oikeasti tulisi eteen vaikeat ajat. Nyt ollaan vielä aika helpossa tilanteessa, eikä perusasioita ole jouduttu ajamaan alas. Joskus niinkin saattaa käydä.

En ymmärrä miten meillä säilyy hyvinvointiyhteiskunta ajamalla ihmiset esim. ruokajonoihin, asunnottomiksi, leikkaamalla koulutuksesta? Vasemmisto ajaa sitä että kaikilla olisi samat mahdollisuudet, ei vain rikkailla, kuten nyt alkaa näyttämään. Esimerkiksi juuri nykyinen hallitus väläytti että työtön voisi mennä opiskelemaan mutta maksaa sen niistä vähäisistä tuistaan mistä ei riitä nykyään edes ruokaan rahaa. Niistä tuista mistä nyt leikataan koko aika. Vasemmisto ei halua mitään "kehitysmaata" vaan että sinulla, minulla, kaikilla, on mahdollisuus tässä maassa eikä kenenkään tarvitse pelätä kuinka tulee selviämään seuraavaan päivään. Oikeisto ja "hyvinvointiyhteiskunta"... Pahoinvointiyhteiskuntaa meillä nytkin ajetaan.
Kuten monessa muussakin länsivaltiossa, rahat vaan tahtovat loppua kesken. Kuinka pitkään velan suhdetta BKT:een verrattuna voidaan kasvattaa? Otetaan lisää lainaa, jotta voidaan maksaa tämänhetkisen lainojen korot? Milloin raja tulee vastaan ja koko järjestelmä todella romahtaa ja työttömät eivät saa enää mitään tukia?

Tuskin kukaan täällä haluaa kurittaa köyhiä. Kaikki haluavat vain itselleen mahdollisimman hyvän ja turvallisen elämän. Oikeasti rikkaiden rankominen on eri asia, mutta sitten riskeerata an näiden varakkaiden lähtö muualle, kuten täällä briteissä on nyt nähty tapahtuvan. Millä ne veromenetykset sitten paikataan?

Mun on vaikea uskoa, että kukaan täällä haluaa leikata köyhiltä tai antaa verohelpotuksia rikkaille, tää keskustelu on jälleen kerran vain niin pirun kärjistettyä.

Mun on vaikea uskoa, että kukaan täällä haluaa leikata köyhiltä tai antaa verohelpotuksia rikkaille, tää keskustelu on jälleen kerran vain niin pirun kärjistettyä.
Voi kun olisikin vain uskon asia. Mutta juuri sitä täällä tehdään, siitähän on ihan mustaa valkoisella. Jos ei halua tehdä, miksi niin tehdään? Miksi ne verohelpotukset osuu rikkaille? Miksi köyhiltä leikataan? Meillä on sakkia ennätysmäärä nyt tippunut ja tippumassa sinne toimeentulotuen piiriin. Leipäjonot ennätyspitkiä. Samaan aikaan kaatuu hyväntekeväisyyspuljuja kuin sieniä sateella kun ei ole varaa joten kukaan ei auta. Tämä lisää epätoivoa. Epätoivo lisää epätoivoisia tekoja; rikollisuus, itsemurhat jne. Ei tosiaan ole mikään uskon asia.

Itse en ole onnistunut spottaamaan yhtäkään merkittävää puoluetta suomalaisella puoluekentällä, joka haluaisi päästä sosiaalidemokraattisesta mallista eroon. Myönnen etten itse tajua taloudesta mitään, ja joskus muistelen kuulleeni joltain ekonomistilta väitteen, ettei oikein kukaan tajua taloudesta juurikaan mitään. En kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että lainaa voidaan aina ottaa loputtomiin, eikä se lainan ottaminen koskaan tulee vaikeutumaan tai pysähtymään. Mielestäni on ihan järkevää ottaa käyttöön toimia, joilla saataisiin säästeltyä sitä varten, jos joskus ihan oikeasti tulisi eteen vaikeat ajat. Nyt ollaan vielä aika helpossa tilanteessa, eikä perusasioita ole jouduttu ajamaan alas. Joskus niinkin saattaa käydä.
Tämä hallitus on ottanut enemmän lainaa kuin edellinen ja silti leikataan yhä nuorilta, köyhiltä ja taiteesta.

Voi kun olisikin vain uskon asia. Mutta juuri sitä täällä tehdään, siitähän on ihan mustaa valkoisella. Jos ei halua tehdä, miksi niin tehdään? Miksi ne verohelpotukset osuu rikkaille? Miksi köyhiltä leikataan? Meillä on sakkia ennätysmäärä nyt tippunut ja tippumassa sinne toimeentulotuen piiriin. Leipäjonot ennätyspitkiä. Samaan aikaan kaatuu hyväntekeväisyyspuljuja kuin sieniä sateella kun ei ole varaa joten kukaan ei auta. Tämä lisää epätoivoa. Epätoivo lisää epätoivoisia tekoja; rikollisuus, itsemurhat jne. Ei tosiaan ole mikään uskon asia.
Tarkoitin täällä, tällä foorumilla.

Ylös Bottom