Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kysy mitä vain -ketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DarkShadow
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oppineille verkkoniiloille teoreettinen kysymys.

Setup.
Alakerran sähkökaapissa reititin ja WiFi. Reitittimestä seinä LANit kaikkialle ala/yläkerran huoneisiin minne tarttee.
Alakerran huoneessa siitä yhdestä LANistä on kytkimen avulla taianomaisesti tehty monta LANia. (telkkua, tietokonetta, konsoleita)
Yläkerrassa ei ole kytkimiä, mutta Access point LANin päässä vahvistamassa alakerran reitittimen WiFiä. On vain 1 LAN per huone.

Kysymys on että onko riskiä vääntää vaikka yhteen yläkerran huoneeseen myös kytkin minkä taakse LANin päässä nuo samat rimputtimet, telkut, tietokoneet, ja konsolit? Että alkaako olemaan liika paljon shittiä kiinni LANeissa? Kaistaa on se giga niin sen pitäisi riittää kun täällä edes asu enää kun kaksi ihmistä mutta mietin että onko jotain.. Hm, riskiä että se alkuperäinen reititin menee ihan paskaksi jos on pari kytkintä, Sen kymmenisen laitetta yhteenlaskettuna molemmissä kiinni langalla ja sitten xyz määrää siellä alkuperäisessä WiFissä ja toiset samat LANin päässä olevassa Access Point WiFissä.

Toisekseen, ymmärtänyt että kytkimet pitäisi olla melkoisen pomminvarmoja, tuli mieleen että jos laittaa kytkimen suoraan toisen kytkimen perään johdolla, mitä tapahtuisi? Itsellä ei toistaiseksi ainakaan moista tarvetta ole mutta tulipahan mieleen. Eli mieleen tuli että onko haittaa jakaa noita LANeja kytkimien muodossa niin paljon kun IP avaruutta riittää? Lagia? Muuta ropleemaa?

Edit:
Chat GTPn ulosanti:
Näytä liitetiedosto 19975
Eli että pidetään ne kytkimet reitittimen eri LAN loirojen päässä eikä ketjuteta. (jos ketjutetaan, niin menee kytkimien konffaamiseksi ettei tule looppeja.). Jossain toimistohommissa varmaan joutuisi miettimään jotain ketjutuksia muttei sentäs kotonaan parin telkkarin ja tietokoneen takia :D

Lähti tuosta mancavesta, 30Gt lataus oli yli tunnin noiden WiFi hommelien kanssa APstä huolimatta..
En usko, että tulee mitään ongelmia laitemäärän suhteen.

Mulla menossa muun rempan yhteydessä kaapelointi yms. hommat. Todennäköisesti laitan kaksi kytkintä ketjuun niin et jälkimmäinen kytkin saa myös virran verkkokaapelia pitkin edeltävältä kytkimeltä.

Tuli ostettua Ubiquiti UniFi Express UX 7 reititin. Vähän kirpas hinnan puolesta, mutta on kyl ihan jees laite hallinnan ja ulkonäön puolesta, hyvin on toiminutkin.
 
Todennäköisesti laitan kaksi kytkintä ketjuun niin et jälkimmäinen kytkin saa myös virran verkkokaapelia pitkin edeltävältä kytkimeltä.
Kerrohan lisää jos jaksat tästä kun on kokemusta. Ei siinä että moista informaatiota välttämättä tarvitsisin, mutta kiinnostaa :)
 
Mulla menossa muun rempan yhteydessä kaapelointi yms. hommat. Todennäköisesti laitan kaksi kytkintä ketjuun niin et jälkimmäinen kytkin saa myös virran verkkokaapelia pitkin edeltävältä kytkimeltä.
Heräsi kysymys että miksi? Säästää yhden (tai kaksi. kolme, neljä jopa? Säästää kappaleen johtotilavuudesta vedellessä alkupaikasta päätepaikkaan pitäen sisällään xyz määrää välipysäkkejä? Tuo itseasiassa kuulostaa aika kivalta ratkaisulta. Meillä on sähkökaapissa omat RJ45t joka huoneelle. Sinun setupissa olisi vaan yksi ns. lähtö ja voisit periaatteessa sijoittaa reitittimen näinollen minnevaan asuntoa? Hmm. ehkä. 1x sisääntulo reitittimelle minkä saman sisääntulon pitäisi toimia ulostulona aiemmalle kytkimelle alkuperäisestä sisääntulosta katsottuna? :D ? En mä näistä oikeasti mitään tajua. kuulostaa siltä että mahdollisesti jotain pommeja tuolla saattaa olla ja harmaita hiuksia? Tai sitten en vaan osaa (enkä osaakkaan). Mutta joskytkimet on konffattavissa niin kai se on helppoa sanoa että tämä reikä on sisääntulo ja loput ulosmeneviä reikiä. Jotain tommosta varmaan pitäisi huomioida myös reitittimessä.

Onko testattu kuivana? Ennenkuin sementoi johtoratkaisun seinien sisään ;) En epäile etteikö saisi toimimaan tuota ja on, kuten sanoin, kiehtova ajatus.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli vastaava setup käytössä vuosia sitten. Silloin ekana jonossa ollut kaapelimodeemi piti asettaa siltaavaksi, ettei seuraava laite vähän väliä tiputtanut laitteita, pääsääntöisesti pleikkaria, verkosta. Mutta tästä on jo kymmenkunta vuotta ainakin ja luulen, että laitteet ovat kehittyneet.
 

Onko tämmönen mistään kotoisin, kun olis tarvetta kopioida joitain CD-levyjä tietokoneelle?

Kaikkea kun ei suoratoistosta löydy, eikä ole CD-asemaa. Ohan mul sellanen Yamahan karuselli-soitin johon menee 5 levyä, mut sitä ei lasketa.
 
Onko tämmönen mistään kotoisin, kun olis tarvetta kopioida joitain CD-levyjä tietokoneelle?
Varmastikin ajaa asiansa. Mullon Asusin jokin vastaava slim-tyylinen ulkoinen CD/DVD-asema. Ei tarvinnut tehdä muuta kuin laittaa USB-piuha koneeseen kiinni, ja laite oli saman tien käyttövalmis.
 
Kysytäänpä täällä, jos joku osaisi ottaa kantaa seuraavaan asiaan.

Olen aloittelemassa VHS-kasettien digitointiprojektia. Tarkoitus olisi digitoida lähes jokainen kasetti mitä omasta arkistosta löytyy, ja niitä löytyy kyllä aika paljon. Varmasti satoja kasetteja ja tuhansia tunteja yhteensä, joista merkittävä osa itse 2000-vuosikymmenellä televisiosta LP-nopeudella tallennettuja nauhoja. Näiden pitäisi olla suurimmaksi osaksi ihan hyvässä kunnossa koska ne on säilytetty koteloissaan huoneenlämmössä, eikä esim. vintillä. Toinen puolisko arkistosta on myyntikasetteja, joista osaa en ole koskaan itse katsonut eli niiden kunto on enemmän tai vähemmän kysymysmerkki.

Pitäisi siis päättää, millaisen nauhurin tähän digitointiin valitsen. Itselläni on tavallinen Akai VS-G770, joka kuitenkin on nyt vähintään kuvapäiden perushuollon tarpeessa, kun pelkkä itse tehty puhdistus ei palauttanut kuvaa täysin. Voidaan kuitenkin olettaa että huolto saa sen kuntoon. Lähes kaikki itse tallennetut nauhat on tallennettu tällä kyseisellä laitteella. Jos tätä huoltotarvetta ei olisi ilmennyt niin käyttäisin digitointilähteenä varmaankin tätä laitetta sen kummemmin miettimättä, mutta tulin nyt sitten miettineeksi, että...

...kuinkahan paljon Super VHS -nauhuri parantaisi tavallisten VHS-kasettien kuvanlaatua, vai parantaisiko se? Varmaankin S-Video-kaapelilla nyt edes hiukan selkeämpää kuvaa saisi kuin komposiittivideolla, jota Akai työntää ulos. Huolletut S-VHS-nauhurit ovat aika kalliita ja huoltamatonta en oikein viitsi ostaa.

Pyörittelen tässä vaihtoehtoina, että sijoittaisinko muutaman satasen esimerkiksi JVC HR-S7700EU -malliin (linkki), vai tyytyisinkö tavallisen Akain laatuun, joka on oletettavasti huollettuna tasainen, mutta ei yhtä hyvä. Tarkoitus olisi tehdä tosiaan laajamittainen, "lopullinen" digitointi kaikista nauhoista, mikä tietysti puoltaisi sitä että paras mahdollinen laite kannattaa valita, mutta useamman satasen sijoitus nauhuriin tuntuu silti aika kovalta.

Tallennusketjun digitaalinen puoli on jo valmis, joten jäljellä olisi lähinnä nauhurin valinta. Ajan signaalin nauhurista Sonyn tallentavalle DVD-digiboxille, joka ottaa vastaan sekä komposiittia että S-Videota, ja vaikuttaa näyttävän tasaisesti myös Akain lähettämän signaalin, jossa ei tietääkseni ole sisäistä TBC:tä. Tämä DVD-laite tosin ei toimi tallennusvälineenä vaan ainoastaan A/D-muuntimena, eli varsinainen tallennus tapahtuu vasta tästä HDMI-lähteestä PC:llä. Tässä ketjussa tulee tällä tavalla itsestään tehtyä jo konversio 50i:stä 50p:hen.

Osaisiko joku sanoa, kuinka paljon noin ylipäänsä S-VHS -nauhuri ja S-Video toisi laadunparannusta tavalliseen VHS-nauhuriin ja komposiittivideoon nähden, kun toistetaan tavallisia VHS-kasetteja? S-VHS-kasetteja minulla ei tietääkseni ole digitoitavana yhtään, eli kaikki ovat tavallisia VHS:iä, sekä LP- että SP-nopeuksilla. Myös jos joku tietää aivan erityisen hyvän nauhurin juuri tähän tarkoitukseen, niin otan kaikki vinkit vastaan.
 
Kysytäänpä täällä, jos joku osaisi ottaa kantaa seuraavaan asiaan.

Olen aloittelemassa VHS-kasettien digitointiprojektia. Tarkoitus olisi digitoida lähes jokainen kasetti mitä omasta arkistosta löytyy, ja niitä löytyy kyllä aika paljon. Varmasti satoja kasetteja ja tuhansia tunteja yhteensä, joista merkittävä osa itse 2000-vuosikymmenellä televisiosta LP-nopeudella tallennettuja nauhoja. Näiden pitäisi olla suurimmaksi osaksi ihan hyvässä kunnossa koska ne on säilytetty koteloissaan huoneenlämmössä, eikä esim. vintillä. Toinen puolisko arkistosta on myyntikasetteja, joista osaa en ole koskaan itse katsonut eli niiden kunto on enemmän tai vähemmän kysymysmerkki.

Pitäisi siis päättää, millaisen nauhurin tähän digitointiin valitsen. Itselläni on tavallinen Akai VS-G770, joka kuitenkin on nyt vähintään kuvapäiden perushuollon tarpeessa, kun pelkkä itse tehty puhdistus ei palauttanut kuvaa täysin. Voidaan kuitenkin olettaa että huolto saa sen kuntoon. Lähes kaikki itse tallennetut nauhat on tallennettu tällä kyseisellä laitteella. Jos tätä huoltotarvetta ei olisi ilmennyt niin käyttäisin digitointilähteenä varmaankin tätä laitetta sen kummemmin miettimättä, mutta tulin nyt sitten miettineeksi, että...

...kuinkahan paljon Super VHS -nauhuri parantaisi tavallisten VHS-kasettien kuvanlaatua, vai parantaisiko se? Varmaankin S-Video-kaapelilla nyt edes hiukan selkeämpää kuvaa saisi kuin komposiittivideolla, jota Akai työntää ulos. Huolletut S-VHS-nauhurit ovat aika kalliita ja huoltamatonta en oikein viitsi ostaa.

Pyörittelen tässä vaihtoehtoina, että sijoittaisinko muutaman satasen esimerkiksi JVC HR-S7700EU -malliin (linkki), vai tyytyisinkö tavallisen Akain laatuun, joka on oletettavasti huollettuna tasainen, mutta ei yhtä hyvä. Tarkoitus olisi tehdä tosiaan laajamittainen, "lopullinen" digitointi kaikista nauhoista, mikä tietysti puoltaisi sitä että paras mahdollinen laite kannattaa valita, mutta useamman satasen sijoitus nauhuriin tuntuu silti aika kovalta.

Tallennusketjun digitaalinen puoli on jo valmis, joten jäljellä olisi lähinnä nauhurin valinta. Ajan signaalin nauhurista Sonyn tallentavalle DVD-digiboxille, joka ottaa vastaan sekä komposiittia että S-Videota, ja vaikuttaa näyttävän tasaisesti myös Akain lähettämän signaalin, jossa ei tietääkseni ole sisäistä TBC:tä. Tämä DVD-laite tosin ei toimi tallennusvälineenä vaan ainoastaan A/D-muuntimena, eli varsinainen tallennus tapahtuu vasta tästä HDMI-lähteestä PC:llä. Tässä ketjussa tulee tällä tavalla itsestään tehtyä jo konversio 50i:stä 50p:hen.

Osaisiko joku sanoa, kuinka paljon noin ylipäänsä S-VHS -nauhuri ja S-Video toisi laadunparannusta tavalliseen VHS-nauhuriin ja komposiittivideoon nähden, kun toistetaan tavallisia VHS-kasetteja? S-VHS-kasetteja minulla ei tietääkseni ole digitoitavana yhtään, eli kaikki ovat tavallisia VHS:iä, sekä LP- että SP-nopeuksilla. Myös jos joku tietää aivan erityisen hyvän nauhurin juuri tähän tarkoitukseen, niin otan kaikki vinkit vastaan.
Minun ymmärrys on että S-VHS nauhuri ei VHS kasetin materiaalista tee yhtään parempaa.
Tuo projektisi on kyllä kuulostaa aika massiiviselta, toivotan voimia ja kärsivällisyyttä! :)
 
Yleensä kaikki ylimääräinen analogisen signaalin parantaminen voi tehdä siitä myös paskempaa. Eihän noin vanhoista vehkeistä saa selvää kuin kokeilemalla eikä silloin kannata laittaa rahaa kiinni kalliisiin vehkeisiin. S-Video voi parantaa kuvaa, mutta ei kannata laskea sen varaan. S-VHS nauhuri voi parantaa kuvaa, jos se on parempilaatuinen ja paremmassa kunnossa, mutta se on käytännössä sama asia videokasetille kuin VHS-nauhuri. Joissakin kalliissa S-VHS-nauhureissa oli erikoisominaisuuksia, joista voisi olla hyötyä, mutta en ole niihin niin perehtynyt. Itse tyytyisin siihen, mitä tavallisella videonauhurilla saa aikaiseksi ja pitäisin huolen siitä, että en jälkieditoi materiaalia alkuperäistä huonommaksi. Jokainen ylimääräinen vaihe on riski.
 
Tuo projektisi on kyllä kuulostaa aika massiiviselta, toivotan voimia ja kärsivällisyyttä! :)
Onhan se iso projekti, mutta ei lainkaan raskas vaan täynnä tekemisen iloa. :)

Tässä on tullut vanha, 8-vuotiaana aloitettu ja aikanaan täysi-ikäisyyden kynnykselle saakka jatkunut harrastus elvytettyä monellakin tavalla. Tallensin aika monipuolisesti silloin erilaisia moottoriurheilulähetyksiä TV:stä, ensin VHS:lle ja sittemmin DVD:lle. Kaikki nämä ovat edelleen tietysti tallessa, mutta uusien tallennusten tekeminen loppui vuoden 2013 päätteeksi. Vaikka eri lajeja on vaihtelevassa määrin tullut seurattua senkin jälkeen, niin tällä välin vallan ottanut suoratoistokulttuuri on pitänyt huolen siitä ettei mitään pysyvää jäänyt pitkään aikaan talteen.

Viime vuonna innostuin pitkästä aikaa katselemaan vanhoja tallennuksiani, ja huomasin kuinka tunnearvoltaan arvokas asia se näin pitkästä aikaa katsottuna onkaan. Tulin myös ajatelleeksi juuri tuota mainitsemaani asiaa, ettei nykyisistä katsotuista lähetyksistä jää itselle mitään pysyvää tallennetta tai välttämättä edes muistikuvaa, koska ne herkästi hukkuvat kaiken muun ilmestyvän ja katoavan kertakäyttömedian sekaan. Yksi ajatus johti toiseen ja aloin nähdä vallitsevan tilanteen paitsi teknisenä haasteena, niin myös mahdollisuutena jatkaa sitä samaa harrastusta ja suoranaista henkilökohtaista missiota, joka vain oli unohtunut yli 12 vuoden ajaksi. Seurasi hiukan selvitystyötä ja pari laitehankintaa, ja nyt kisalähetykset tallentuvat taas kuten silloin ennen, tallennuslähteiden, -medioiden ja -metodien toki hiukan (täysin) muututtua tässä välissä. :) Samalla katselen vanhoja kilpailuja kronologisessa järjestyksessä, ja ehkä jonain päivänä (vuosien päästä) ehdin edetä katsomaan uudelleen myös tänä vuonna tallennettuja lähetyksiä.

Tämän vuoksi VHS-kasettien digitointikaan ei tunnu raskaalta projektilta, vaikka se kokoluokassaan varsin suuri onkin. Jokainen arkistoitu lähetys ja pian myös digitoitu kasetti tuo lämpimän tunteen siitä, että tietää tallentaneensa palasen sitä maailmaa, joka muuten vääjäämättä katoaisi kaiken muun mediasisällön sekaan ja lopulta unohtuisi.

Voisin runoilla asiasta paljon pidemminkin, mutta ehkä tämä nyt riittää. :D On kuitenkin kiva toteuttaa tällaista täysin henkilökohtaista projektia, kun tietää että aika ja vaiva ei mene "hukkaan" vaan sitä tavallaan varastoi itse itseään varten.

Tuohon alkuperäiseen asiaan liittyen, katsotaan tosiaan ensin mitä paikallinen huoltoliike saa tehtyä tuolle Akain perusnauhurille. Kyllä sekin on laadultaan ihan hyvä jos se kuntoon tulee, mutta koska kyseessä on henkilökohtaisesti tärkeä projekti, kysymys kuuluukin että kuinka hyvä on riittävä? Ehkä riittävänä voidaan pitää sitä laatua, jolla nauhat on aikanaan tallennettu ja katsottu, jolloin tuo perusnauhuri laadukkaalla kaappausketjulla kyllä riittää. Jos taas nauhuria ei saada kuntoon, niin houkutus hankkia aiempaa parempi laite olisi suurehko. Saahan S-VHS-nauhurin kohinanpoisto- ja muut kuvanparannusominaisuudet myös käännettyä pois päältä mikäli ne tallennusjäljelle huonoa tekevät. Silloin ero tulisi siis lähinnä S-Videon ja komposiittivideon eroista. Voi olla, ettei sekään olisi kovin merkittävä ainakaan LP-nopeudella tallennetuissa nauhoissa. Mutta katsellaanpa tilannetta.
 
Tuohon VHS-projektiin liittyen:

Itselläni on reilu läjä Video8, Hi8- ja Digital8-nauhoja, jotka pitäisi käydä läpi. Suurin osa ja tärkeimmät on toki jo siirretty mutta en ole ihan varma onko esim. lomituksen poistoa tehty parhaalla mahdollisella tavalla.

Tuosta laitteiston etsimisestä tuli mieleen se, että jossain kohtaa ehdin miettiä jo Digital8-kamerasta luopumista, kunnes tajusin että sehän on aika arvokas ja hyödyllinen kapistus näissä digitointi-hommissa. Sillä onnistuu todella hyvin noiden Hi8-nauhojen siirto digitaaliseen muotoon - ja muistaakseni myös toisinkinpäin, sillä siirsin aikoinaan pc:llä editoimani videot aina tyhjälle Digital8-nauhalle katselua varten. Kameraan voi muistaakseni kytkeä myös VHS- tai vastaavan laitteen, jonka jälkeen vain toinen pää tietokoneeseen ja matsku siirtyy suoraan sinne.

Pieni googlailu muistin avuksi toi mm. tällaisen kommentin kamerasta:

"This is the "extremely" desirable Sony DIGITAL 8 camera. Should (usually) playback the Video 8, Hi 8 and Digital 8 tapes. I use mine to transfer all the various Sony recorded tapes to the computer. GREAT camera -- enjoy."

Ja mallihan oli siis Sony DCR-TRV330.

Joskus sitä on tehnyt järkeviä ostoksia vaikka on ollut nuori. Tuo oli ensimmäinen kamerani ja nimenomaan vieläpä videokamera, jonka halusin pystyvän tiettyihin asioihin: tärkeimpänä materiaalin editointi pc:llä. Toiseksi tärkeimpänä se että pystyi kuvaamaan typeriä "kauhu- ja toimintaelokuvia" sekä sketsejä - kuinkas muutenkaan. En oikeastaan tajunnut kuinka hyvän laitteen ostin ennen kuin se on nykyaikana saanut lisäarvoa muinaisen materiaalin siirto- ja muuntolaitteena. Toki se oli aikanaan videokameranakin hyvä mutta eipä sitä materiaalia kovin isolta ruudulta kehtaa nykyään katsella. Resoluutio kun on 480p.

Kameran lisäksi paketissa oli Pinnacle Studion editointisofta ja videonkaappauskortti (capturecard) tietokoneeseen. Nämäkin on yhä tallessa. Korttia olin jo yhdessä kohtaa romujen ohessa myymässä, koska nykykoneet ilmeisesti pystyy pelkän Firewiren kautta tekemään saman(?), mutta jätin sitten myymättä kun alkoi tulla niin paljon kiinnostusta, jotta oletin kortilla olevan ehkä enemmän arvoa mitä luulin.

Joskus näköjään myös hyötyä siitä että jemmaa vanhoja laitteita kaapeissaan eikä hankkiudu heti eroon kun tulee uudempaa. Eipä muuten ole monen tonnin järkkärissäkään NightShottia! :D

Tuo kamera meni eläkkeelle viimeistään siinä kohtaa kun alkoi pokkareissa olla 720p-videokuvaus. Oli jo se niin iso ero ettei tuota isompaa rohjaketta viitsinyt enää käyttää kun taskuun sai parempaa videota kuvaavan laitteen.
 
Ylös Bottom