Keskustelu voi silti jatkua, vaikket sinä ottaisi siihen osaa. Vastasin alunperinkin
@Murdoc :ille, joten mikään pakko sinun ei ollut vastata.
Vertailin käyttäjäarvioita saman pelisarjan sisällä. Eikö ne silloinkaan ole vertailukelpoisia? Eikö ne silloinkaan kerro millaisia Assassin's Creed -pelejä pelaajat haluavat? Se on kuitenkin useamman tuhannen käyttäjän otanta.
Valitettavasti käyttäjäotannat ovat täynnä tuota review bombingia, eikä sitä kuitenkaan pysty useimmiten paikantamaan, että kuinka laajaa se on kunkin pelin kohdalla. Siitä syystä, olen tosiaan itse jo muutaman vuoden ajan noteerannut vain nuo virallisten arvostelijoiden keskiarvot. Toki yli 8 käyttäjäkeskiarvot kertovat varsin varmasti hyvästä pelistä useimmille pelaajille, mutta alle tuon menevissä käyttäjien keskiarvoissa se luotettavuus heikkenee koko ajan. Et voi tietää kuinka paljon kukakin Ubin, EA:n tai jonkun muun suositun vihattavan pelitalon vihaaja on pommittanut mitäkin näiden julkaisijoiden pelejä. Muitakin syitä noihin pommituksiin toki tulee vaikka millä mitalla. Et todellakaan saa mitään varmuutta noiden käyttäjäarvioiden kautta edes pelisarjojen sisällä. Niin paljon nuo vääristyvät milloin mistäkin syistä. Siellä vedetään nollaa tauluun arvosanaksi ihan surutta, jos jokin periaatteellinen juttu vaikkapa ärsyttää. Itse en tuollaista tekisi ikinä.
Esim. TLoU 2 on minulle 7 arvosanan peli, vaikka inhosin syvästi sarjan tarinaa ja suurinta osaa hahmoista. Peli oli kuitenkin teknisesti sen verran hyvää ja tunnelmallista pelattavaa, että alle 7 olisi noiden minua ärsyttäneiden asioidenkin kanssa ollut jo liian vähän. Moni kuitenkin pommitti kyseisen pelin käyttäjäarvosanoihin tylysti nollaa, kun eivät tarinasta ja hahmoista myöskään pitäneet. Tuo tiputti pelin Metacritic-käyttäjäarvosanan 5,8:aan, vaikka peli oli jopa vuoden peli useassa arvostelijoiden äänestyksessä. Käyttäjäarvosana oli siis kuitenkin vain 5,8, ja siis siitä huolimatta, että lukuisat käyttäjät pitivät peliä jumalaisen hyvänä ja se sai siten myös melkoista kymppien tulvaa käyttäjiltä. Kertoo juurikin siitä, miten epäluotettavia nuo käyttäjäarvosanat nykyaikana ovat. Pelisarjan sisällä: TLoU 1 käyttäjäarvosana 9,2 ja vastaavasti TLoU 2 käyttäjäarvosana 5,8. Oletko sitä mieltä, että tuo kertoo sen, mitä pelaajat tuolta pelisarjalta haluavat? Itse en siihen usko, vaikka toki itse olisin toivonut erilaista tarinajatkumoa kakkoseen ja sen jälkeen.
Joo, mutta miksi tämä olisi meille pelaajille hyvä juttu?
Tottakai se on monelle pelaajalle hyvä juttu. Kyllä vuosittain hyvin toistuvat myynnit, sekä myös ne yli 80 keskiarvon arvostelut siitä kertovat, että niin paljon pelaajia on, jotka nimenomaan kyseisistä peleistä pitävät, että tuollaiset pelit ovat juuri niille pelaajille hyvä juttu. Ja koska heille se on nimenomaan hyvä juttu, niin silloin se on aika hiton monelle pelaajalle hyvä juttu. Ei toki juuri sinulle ja sinun tapaasi ajatteleville. Mutta ette te mikään selkeä enemmistö kuitenkaan ole. Teidän pitää sitten vaan suunnata katse muihin peleihin, jos ei kerran ole hyvä juttu.
Muutokset voivat olla pieniä, joilla on iso vaikutus. Tai isoja, joilla on vielä isompi vaikutus. Joka tapauksessa toivottavasti Silent Hill ei tipahtaisi tähän normaaliin vuosipäivitysten kuoppaan.
Pelaajat sen sitten päättävät onko hyvä juttu vai ei, jos Konami tuohon suuntaan menee. Se, jos sinä ja mahdollisesti moni muukaan ette pidä linjasta ei tarkoita sitä, etteikö todella moni voisi kuitenkin siitä pitää. Mahtavaa, että kaikille riittää itselleen sopivia pelejä joka tapauksessa.
Itsekään en toki mitään vuosipäivityksiä toivo tulevan, enkä kyllä usko sellaisia tulevankaan, koska ne pelit tulevat olemaan eri tiimien tekeleitä, joten eivät nyt mitään kopioita toisistaan tule olemaan, vaikka jopa lähes vuosittain uusi peli julkaistaisiinkin. Toki vuosipäivityksistä puhutaan ja tehdään meemiä ja hokemaa, joita sitten mielellään nykyään joka paikassa hoetaan. Näinhän tämä nykymaailma toimii, ja nimenomaan nettiympäristössä.