Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ekassa tormented soulsissa saa myös aika alussa avattua naulapyssyn joka on pelin paras ase ja tarkoitettu lähinnä new game+ vetäisyyn.
Ekan kerran kun luin ohjeet tuon avaamiseen niin luulin sitä vitsiksi sillä siinä piti muistaakseni kiertää joku patsas kolme kertaa ja katsoa jotain tiettyä taulua ja muuta yhtä naurettavaa.
Tuo on se ainoa syy miksi uskaltauduin tuon ostamaan joten toivottavasti tuo sitten myös toimii :D
Täh? Tuonhan saa ihan normaalisti juonen mukaan pelatessa ja on eka ase mikä annetaan ja johon löytyy myös eniten ammuksia eli nauloja. :D

Tuo keinokin kuulostaa oudolta vaikka vähän vastaava asian kiertäminen piti tehdä eräässä puzzlessa. Tauluja ei tarvinnut katsoa, ellei lasketa toista puzzlea, jossa taulussa oli vihje.

Mutta nyt kun sanoit noista patsaista, niin jokin outo koodi pelin läpäisyruudussa oli, joka viittaisi tuohon mitä sanoit. Naulapyssyn avautuminen sillä olisi kuitenkin outoa sillä sen saa muutenkin ekaksi aseeksi. Pitääpä googlailla. Piti itse asiassa muutenkin tarkistaa että mitä se koodi tarkoittaa.

Täh? Tuonhan saa ihan normaalisti juonen mukaan pelatessa ja on eka ase mikä annetaan ja johon löytyy myös eniten ammuksia eli nauloja. :D

Tuo keinokin kuulostaa oudolta vaikka vähän vastaava asian kiertäminen piti tehdä eräässä puzzlessa. Tauluja ei tarvinnut katsoa, ellei lasketa toista puzzlea, jossa taulussa oli vihje.

Mutta nyt kun sanoit noista patsaista, niin jokin outo koodi pelin läpäisyruudussa oli, joka viittaisi tuohon mitä sanoit. Naulapyssyn avautuminen sillä olisi kuitenkin outoa sillä sen saa muutenkin ekaksi aseeksi. Pitääpä googlailla. Piti itse asiassa muutenkin tarkistaa että mitä se koodi tarkoittaa.
Ilmeisesti NG+ siitä naulapyssystä saa parannellun version, joka on sitten pelin paras ase. Tällaista itse googlettelin eilen.

Joo, kävin itsekin googlailemassa mutta ei tänne muistanut/ehtinyt enää asiasta kirjoittelemaan. Naulapyssyhän se siis tosiaan on mutta jokin turboahdettu tripla-malli. Pitääpäs melkein tehdä niin että vetäisee speedrun-trophyn sillä, varsinkin kun selkeästi on siihen oikeinkin sopiva vehje.

Ei varmasti tule toimimaan. Tai en kyllä itse jaksa uskoa. SH2 oli kyllä loistava remake, mutta jo tuo f jakaa jo suht paljon mielipiteitä. Jos katsoo Silent Hillejä aikaa ennen kakkosen remakea, niin eipä siellä mitään loistokasta kyllä ole tullut. Varsinkin tämä Silent Hill Ascensions, josta ei juuri puhuta jostain kumman syystä. Ettei vain käy niin kuin AC-sarjalle takavuosina. Toki tässä vaiheessa emme tiedä, että kuinka monta peliä siellä on kehityksessä.
Avaatko hieman, miten AC-sarjalle kävi? Kolmanneksi viimeisin AC-peli, eli Valhalla on koko pelisarjan ylivoimaisesti myydyin peli n. 25 miljoonan kappaleen myynneillä. Eli ainakin siihen saakka meni koko pelisarjalla pelkästään nousujohteisesti. Arvosanatkin olivat yli 80 Metacriticin keskiarvoissa. Toki viimeisin eli Shadows on kai ollut jonkin sortin pettymys myyntien suhteen, mutta kyllä senkin kanssa jostain 5-10 miljoonan myynneistä käsittääkseni puhutaan. Se toiseksi viimeisin AC-julkaisu, eli kompaktimpi Mirage on sitten edelleen ainoa alle 80 jäänyt AC-peli, kun jäi 76:een keskiarvon osalta,

Viimeksi muokattu:
Avatko hieman, miten AC-sarjalle kävi? Kolmanneksi viimeisin AC-peli, eli Valhalla on koko pelisarjan ylivoimaisesti myydyin peli n. 25 miljoonan kappaleen myynneillä. Eli ainakin siihen saakka meni koko pelisarjalla pelkästään nousujohteisesti. Arvosanatkin olivat yli 80 Metacriticin keskiarvoissa. Toki viimeisin eli Shadows on kai ollut jonkin sortin pettymys myyntien suhteen, mutta kyllä senkin kanssa jostain 5-10 miljoonan myynneistä käsittääkseni puhutaan. Se toiseksi viimeisin AC-julkaisu, eli kompaktimpi Mirage on sitten edelleen ainoa alle 80 jäänyt AC-peli, kun jäi 76:een keskiarvon osalta,
Myynnit ei suoraan vertaannu laatuun niinkun olet tainnut itsekin joskus sanoa. Ja Unity ja Syndicate ei tainnut myöskään päästä tuon yli 80p rajan yli. Ja eikö tämä keskustelu AC:n nykytilasta ole käyty jo muutenkin tarpeeksi monta kertaa läpi? Saavuttetaanko sen saman matopurkin avaamisella enään mitään?

Myynnit ei suoraan vertaannu laatuun niinkun olet tainnut itsekin joskus sanoa. Ja Unity ja Syndicate ei tainnut myöskään päästä tuon yli 80p rajan yli. Ja eikö tämä keskustelu AC:n nykytilasta ole käyty jo muutenkin tarpeeksi monta kertaa läpi? Saavuttetaanko sen saman matopurkin avaamisella enään mitään?
Mene vaan takavasemmalle kiitos, jos et kerran halunnut asiallisesti keskusteluun osallistua. Minä kysyin ihan aiheellisesti, että mitä sille AC-sarjalle tapahtui, kun se suunta on kuitenkin jo pitkään ollut se, että myynnit ovat olleet nousussa, ja ne viimeisimmät ovat jo pidempään (Miragea lukuunottamatta) saaneet sen vähintään 80 arvosanakeskiarvoksi. Eli jos ei voi katsoa sekä myyntejä että arvosanoja samanaikaisesti, niin mitä sinun mielestäsi pitäisi katsoa?

Jokainen katsoo toki omasta näkökulmastaan pelejä, mutta jos puhutaan yleisesti, että AC-sarjalle tapahtui jotain erityistä, niin kuulisin mielelläni, mitä se sitten oli, kun en ainakaan mitään erityisen negatiivista löydä missään vaiheessa tapahtuneen, kun puhutaan yhdessä myynneistä ja arvosanoista.

Ja niistä matopurkeista ja niiden avaamisista, niin sinä olet nimenomaan se kirjoittaja, joka sellaista harrastaa. Ei pelkästään minua kohtaan, vaan muutamaa muutakin kirjoittajaa kohtaan. Jaksat tulla jotain henkilökohtaista avautumista naamioituna johonkin jeesusteluun tai muuhun vastaavaan tuomaan aina sopivan tilanteen tullen. Pahansuopaa ja asenteellista kirjoittelua tiettyihin kirjoittajiin kohdistuen viimeisen päälle.

Sovitaanko niin, että minä en vastaa sinun viesteihisi tästä lähtien, jos sinäkään et vastaa minun viesteihini. Saadaan sopu säilymään tällä foorumilla tältä osin, eikä kenenkään tarvitse sinänsä käyttää tympeää sivuuta-toimintoa, jonka olen itsekin todennut keskusteluiden mukana pysymisen kannalta turhan rajoittavaksi toiminnoksi.

Minulla ei ole todellakaan mitään tarvetta keskustella sinun kanssasi yhtään mistään, jos sinä pystyt vastaisuudessa myös pitäytymään samalla tavalla viesteihini vastailemisesta, kun en niitä ole sinulle ensinnäkään missään tilanteessa tarkoittanut. Enkä siis tämän viestin jälkeen tule viesteihisi vastaamaan, jos siis saisimme tästä nyt yhteisymmärryksen. Kaikki siinä voittavat, jos sinäkin voit siihen myöntyä

Viimeksi muokattu:
Mene vaan takavasemmalle kiitos, jos et kerran halunnut asiallisesti keskusteluun osallistua. Minä kysyin ihan aiheellisesti, että mitä sille AC-sarjalle tapahtui, kun se suunta on kuitenkin jo pitkään ollut se, että myynnit ovat olleet nousussa, ja ne viimeisimmät ovat jo pidempään (Miragea lukuunottamatta) saaneet sen vähintään 80 arosanakeskiarvoksi. Eli jos ei voi katsoa sekä myyntejä että arvosanoja samanaikaisesti, niin mitä sinun mielestäsi pitäisi katsoa?

Jokainen katsoo toki omasta näkökulmastaan pelejä, mutta jos puhutaan yleisesti, että AC-sarjalle tapahtui jotain erityistä, niin kuulisin mielelläni, mitä se sitten oli, kun en ainakaan mitään erityisen negatiivista löydä missään vaiheessa tapahtuneen, kun puhutaan yhdessä myynneistä ja arvosanoista.

Ja niistä matopurkeista ja niiden avaamisista, niin sinä olet nimenomaan se kirjoittaja, joka sellaista harrastaa. Ei pelkästään minua kohtaan, vaan muutamaa muutakin kirjoittajaa kohtaan. Jaksat tulla jotain henkilökohtaista avautumista naamioituna johonkin jeesusteluun tai muuhun vastaavaan tuomaan aina sopivan tilanteen tullen. Pahansuopaa ja asenteellista kirjoittelua tiettyihin kirjoittajiin kohdistuen viimeisen päälle.

Sovitaanko niin, että minä en vastaa sinun viesteihisi tästä lähtien, jos sinäkään et vastaa minun viesteihini. Saadaan sopu säilymään tällä foorumilla tältä osin, eikä kenenkään tarvitse sinänsä käyttää tympeää sivuuta-toimintoa, jonka olen itsekin todennut keskusteluiden mukana pysymisen kannalta turhan rajoittavaksi toiminnoksi.

Minulla ei ole todellakaan mitään tarvetta keskustella sinun kanssasi yhtään mistään, jos sinä pystyt vastaisuudessa myös pitäytymään samalla tavalla viesteihini vastailemisesta, kun en niitä ole sinulle ensinnäkään missään tilanteessa tarkoittanut. Enkä siis tämän viestin jälkeen tule viesteihisi vastaamaan, jos siis saisimme tästä nyt yhteisymmärryksen. Kaikki siinä voittavat, jos sinäkin voit siihen myöntyä
Mitä helvettiä? Mielestäni viesti oli täysin asiallinen ja sisälsi ihan valideja pointteja mutta se olet sinä joka hyökkäät jälleen kerran henkilökohtaisuuksilla keskusteluun.

Ja ei sovita. Minä saan vastata kenelle haluan, eikä sinulla ole siihen mitään asiaa puuttua. Minä en voi sille mitään jos et kestä sitä, että sinun väitteitäsi haastetaan. Ja aika vaikeaksi menisi foorumeilla keskustelu, jos vastata saa vain niille, jotka ovat suoraan kohdistaneet viestinsä sinulle.

Ja minä puhuin matopurkin avaamisesta tämän keskustelun osalta. Vai voitko todella väittää ettei AC-pelien nykytilasta olla käyty sama keskustelu jo monen monta kertaa saati käyty samat asiat läpi joka kerta? Ihan jokaisen osalta. AC on liian pitkä, toistaa itseään, Ubisoft kaava ja siihen sama litanja vastaväitteitä. Ihanko tosissaan väität etteikö tuota keskustelua ole käyty jo melko monta kertaa ja jopa useassa eri ketjussa? Se oli ihan asiallinen ja validi kysymys mielestäni enkä mennyt millään tavalla henkilökohtaisuuksiin toisin kuin tämä sinun hyökkäyksesi viestiäni kohtaan.

Ja edelleenkin, Mirage ei ole ainoa alle 80p peli sarjassa niinkuin alkuperäisessä viestissäsi väität ja toin siihen kaksi esimerkkiä, nyt kun mietin niin Rogue taitaa olla myös yksi sellainen. Mutta tyypillistä sinulta, että menet henkilökohtaisuuksiin, kun väitteidesi todenperäisyyttä kyseenalaistetaan.

Viimeksi muokattu:
Mitä helvettiä? Mielestäni viesti oli täysin asiallinen ja sisälsi ihan valideja pointteja mutta se olet sinä joka hyökkäät jälleen kerran henkilökohtaisuuksilla keskusteluun.

Ja ei sovita. Minä saan vastata kenelle haluan, eikä sinulla ole siihen mitään asiaa puuttua. Minä en voi sille mitään jos et kestä sitä, että sinun väitteitäsi haastetaan. Ja aika vaikeaksi menisi foorumeilla keskustelu, jos vastata saa vain niille, jotka ovat suoraan kohdistaneet viestinsä sinulle.

Ja minä puhuin matopurkin avaamisesta tämän keskustelun osalta. Vai voitko todella väittää ettei AC-pelien nykytilasta olla käyty sama keskustelu jo monen monta kertaa saati käyty samat asiat läpi joka kerta? Ihan jokaisen osalta. AC on liian pitkä, toistaa itseään, Ubisoft kaava ja siihen sama litanja vastaväitteitä. Ihanko tosissaan väität etteikö tuota keskustelua ole käyty jo melko monta kertaa ja jopa useassa eri ketjussa? Se oli ihan asiallinen ja validi kysymys mielestäni enkä mennyt millään tavalla henkilökohtaisuuksiin toisin kuin tämä sinun hyökkäyksesi viestiäni kohtaan.

Ja edelleenkin, Mirage ei ole ainoa alle 80p peli sarjassa niinkuin alkuperäisessä viestissäsi väität ja toin siihen kaksi esimerkkiä, nyt kun mietin niin Rogue taitaa olla myös yksi sellainen. Mutta tyypillistä sinulta, että menet henkilökohtaisuuksiin, kun väitteidesi todenperäisyyttä kyseenalaistetaan.
No oli arvattavissa vastauksesi. Mutta tämä jääköön viimeiseksi viestikseni sinulle tällä foorumilla. Kirjoittele ihan mitä vaan roskaa sinua huvittaa toki. Provoillahan sinä tosiaan osaat, jos et jostakusta kirjoittajasta täällä pidä henkilökohtaisesti. Henkilökohtaisesti en toki pidä sinusta pätkääkään kirjoittajana, ja tiedän, että sama on toisinkin päin, joten olisi se ihan fiksua tällaisessa asetelmassa, vain jättää se vastailu puolin ja toisin. Kenenkään muun kanssa minulla ei tällaista asetelmaa olekaan, joten toki samaa mieltä olen yleisesti siitä mitä totesitkin, että vaikeaksi menee kirjoittelu, jos pitää miettiä kenen viesteihin voi vastata. Meidän tapauksessa ei vaan ole puolin tai toisin mitään pointtia toisillemme viestiä. Tätä asetelmaa ei luulisi olevan tarvetta miettiä tai kyseenalaistaa sen enempää, ellei olekin ihan tärkeä juttu saada mennä sitten jatkossakin henkilökohtaisuuksiin ja asiattomuuksiin. Se nimittäin on myös asiattomuutta, jos on tärkeää tietyille kirjoittajille aina kommentoida, että mitä saisi kirjoittaa ja mitä taas ei. Anna vaan moderaattoreiden hoitaa tuo homma ja raportoi heille, jos minä tai joku muu kirjoittaa mielestäsi väärää asiaa johonkin ketjuun. Mutta tosiaan tee vaan mitä huvittaa, sen tyyppinen tapaus vaikutat toki olevankin.

Ja muuten pointti oli joka tapauksessa, että AC-pelien arvosanoissa ja myynneissä ei ole mitään erityistä ainakaan negatiiviseen suuntaan tapahtunut käytännössä missään vaiheessa. Jos et ymmärtänyt varsinaista pointtia, niin en voi sille mitään. Sen kuitenkin toin nimenomaan esiin, että myynnin tai arvosanojen puolesta mitään pahoja notkahduksia ei ole ollut, ja suunta on ollut jo pidempään pelisarjan osalta noissa asioissa hyvä. Eli sen olisin halunnut kuulla siltä toiselta kirjoittajalta, että mikä oli mennyt sitten mönkään AC-peleissä aikanaan, kun kuitenkaan myynnit eivätkä yleiset arvosanat sellaista puoltaneet? Puhehan oli siitä, voisiko Silent Hill-pelisarja menestyä sillä kaavalla, että julkaisuja tulisi aiempaa useammin. Joku sitten kyseenalaisti mielestäni sen, että tuollainen tapa tehdä pelejä ei voisi toimia. Ja käytti samalla hieman epäselvästi AC-pelisarjaa esimerkkinä.

Siitä syystä toin siis esiin sen pointin, että AC-sarja on menestynyt entistä paremmin nimenomaan viime vuosina, jolloin niitä julkaisuja on tullut tiheämmin, olisin siis halunnut kuulla, mikä se syy oli ottaa AC-pelisarja negatiiviseksi esimerkiksi asiassa. En kuitenkaan pyytänyt mitään kysymykseni sivuuttavaa diibadaabaa, jota toki tulit sitten sivusta auliisti tyrkyttämään ja samalla nimenomaan itse myrkytit koko keskustelun. Toki hieno homma, jos sait siitä hyvän olon ja tyydytyksen jotenkin.

Viimeksi muokattu:
No oli arvattavissa vastauksesi.
Eli kehittelit tuon omasta päästäsi, kun en henkilökohtaisuuksiin mennyt. Mutta sinun vastauksesi on vain lisää henkilökohtaisuuksia. Mutta tämäpä ei ole mitään uutta, siihen on kyllä koko foorumi tottunut, että kun sinulle esittää eriävän mielipiteen niin tässä on lopputulos.

Kenenkään muun kanssa minulla ei tällaista asetelmaa olekaan, joten toki samaa mieltä olen yleisesti siitä mitä totesitkin, että vaikeaksi menee kirjoittelu, jos pitää miettiä kenen viesteihin voi vastata.
Vai ei ole ketään muuta kohtaan samaa asetelmaa. :D Helppo olisi kaivaa useampikin muu esimerkki siitä, kun julistat sivuuttavasi milloin kenetkin kirjoittajista. Yhteinen nimittäjä näillä kirjoittajilla on se, että ne haastavat väitteitäsi, etkä osaa enään heille vastata asiallisesti. Lopputulos on sitten juurikin tämä mitä nähdään nyt. Itsekin toin nuo asiat asiallisesti esille menemättä henkilökohtaisuuksiin mutta sinun vastauksesi oli taas jotain muuta.

Se nimittäin on myös asiattomuutta, jos on tärkeää tietyille kirjoittajille aina kommentoida, että mitä saisi kirjoittaa ja mitä taas ei.
Ei ole. Et vain pitänyt siitä, kun todistin väitteesi virheelliseksi.

Anna vaan moderaattoreiden hoitaa tuo homma ja raportoi heille, jos minä tai joku muu kirjoittaa mielestäsi väärää asiaa johonkin ketjuun.
Sori nyt vaan mutta en moderoinut yhtään mitään. Kysyin vain kannattaako tuo sama keskustelu käydä joka ketjussa uudestaan. Ehkä jopa sinun yllätykseksesikin ajattelin, että et ole niin tyhmä, ettet tietäisin mikä se vastaus on AC sarjaasi esittämään kysymykseen. Mutta ehkäpä olin väärässä.

En kuitenkaan pyytänyt mitään kysymykseni sivuuttavaa diibadaabaa, jota toki tulit sitten sivusta auliisti tyrkyttämään ja samalla nimenomaan itse myrkytit koko keskustelun. Toki hieno homma, jos sait siitä hyvän olon ja tyydytyksen jotenkin.
Enpä kyllä äkkiseltään tiedä mitään mikä myrkyttäisi keskusteluja enemmän, kun tämän kaltainen viestintä ja sinun viestiesi kaltaiset henkilökohtaiset hyökkäykset. Siinä vaiheessa, kun kanssa foorumin asiallinen viesti ja validi kysymys on ”sivusta auliisti tyrkyttämää diibadaabaa” niin kyllä se olet sinä joka sen keskustelun myrkyttää menemällä henkilökohtaisuuksiin ja komentamalla, ettei tämä kanssa foorumisti saisi vastata kenen viesteihin haluaa. Mutta kuten jo sanoin. Tyypillinen vastaus sinulta, kun argumentit loppuu kesken.

Myynnit eivät todellakaan ole laadun tae. AC-sarja ei ole tästä ainoa esimerkki. Voisi mainita vaikkapa urheilupelien vuosipäivitykset, jotka AC-sarjan tapaan junnaavat liikaa paikoillaan ja tyrkyttävät turhan ahkerasti mikromaksuja.

Mitä tulee arvosanoihin, niin Unity, Syndicate, Rogue, PSP:n Bloodlines ja Vitan Liberation ovat kaikki alle 80 pistettä, kuten on myös iso joukko DLC:eitä. Arvosanahuippu saavutettiin kakkososalla ja Brotherhood sekä Black Flag vielä kolkuttelivat 90 pisteen portteja. Siitä on käytännössä tiputtu tasaiseen 80 pisteen suorittamiseen, joka tehdään niin varmaan päälle kuin mahdollista.

Jos siis siirretään keskustelu takaisin Silent Hilliin, niin kaikista vähiten haluaisin kaavoihin kangistumista tai varman päälle suorittamista. Tätä vuosittain julkaiseminen vain liian usein tuottaa, kun ei ehditä innovoida tarpeeksi. Seuraava peli on vaan puskettava ulos. Toivottavasti näin ei Silent Hillille käy, sarja kun tuntuu elävän nyt jonkin sortin nousukautta.

Myynnit eivät todellakaan ole laadun tae. AC-sarja ei ole tästä ainoa esimerkki. Voisi mainita vaikkapa urheilupelien vuosipäivitykset, jotka AC-sarjan tapaan junnaavat liikaa paikoillaan ja tyrkyttävät turhan ahkerasti mikromaksuja.

Mitä tulee arvosanoihin, niin Unity, Syndicate, Rogue, PSP:n Bloodlines ja Vitan Liberation ovat kaikki alle 80 pistettä, kuten on myös iso joukko DLC:eitä. Arvosanahuippu saavutettiin kakkososalla ja Brotherhood sekä Black Flag vielä kolkuttelivat 90 pisteen portteja. Siitä on käytännössä tiputtu tasaiseen 80 pisteen suorittamiseen, joka tehdään niin varmaan päälle kuin mahdollista.

Jos siis siirretään keskustelu takaisin Silent Hilliin, niin kaikista vähiten haluaisin kaavoihin kangistumista tai varman päälle suorittamista. Tätä vuosittain julkaiseminen vain liian usein tuottaa, kun ei ehditä innovoida tarpeeksi. Seuraava peli on vaan puskettava ulos. Toivottavasti näin ei Silent Hillille käy, sarja kun tuntuu elävän nyt jonkin sortin nousukautta.

Jos f:n tapaan tulevat Silent Hillit poikkeavat kaavasta, niin se on hyvä asia.

SH1Remake kuitenkin nyt tällä hetkellä on se itselle odotetuin, koska en ole alkuperäistä koskaan pelannut.

Jos f:n tapaan tulevat Silent Hillit poikkeavat kaavasta, niin se on hyvä asia.

SH1Remake kuitenkin nyt tällä hetkellä on se itselle odotetuin, koska en ole alkuperäistä koskaan pelannut.
Juu tässä SH:ssa on tosiaan vähän erilainen tilanne, kun noita pelejä tuntuu tekevän useampi eri tiimi ja kaikki tekevät vähän omaa juttuaan. Saa nähdä mitä tuosta tulee. Blooperiin on kyllä ainakin SH1R:n kanssa nyt kova luotto SH2R ja Cronoksen jälkeen. :)

Muistaakseni olet nimenomaan itse sanonut, että yli 80 arvosteluarvosanat kielivät yleensä hyvästä pelistä, ja myös alle tuon yleisarvosanan olevissa peleissä voi olla myös hyviä pelejä. Tätä mieltä olen toki itsekin. AC-peleistä voi toki kukin henkilökohtaisesti olla mitä mieltä hyvänsä (kuten toki mistä tahansa pelistä tai pelisarjasta), mutta se minun pointtini edelleen on se, että on varsin vaikeaa yleisesti todeta, että AC-pelien suunta olisi ollut väärä, kun kuitenkin parhaat myynnit on tehty kolmanneksi viimeisen pelin (eli Valhallan) osalta, eivätkä kaksi viimeisistäkään peleistä ole mitenkään täysin flopanneet myyntien tai arvosanojenkaan puolesta. Toki juurille palannut kompaktimpi ja suljetumman maailman Mirage sai sen alimman arvosanakeskiarvon Metacriticissä, mitä sarja on pitkään aikaan saanut, eli 76. Vastaavasti sarjan viime vuosien tyyliin (suuret avoimet maailmat ja kymmenien tuntien tarina) enemmän painottunut Shadows sai edelleen sen vähintään 80 arvosanaksi (81) Metacriticissa.

Jos taas ajatellaan keskustelussa olleen Silent Hill-pelisarjan historiaa, niin sehän oli hyvin epätasainen sekä arvosanojen että myyntien puolesta, vaikka sarjaan tuli uusia pelejä vain useiden vuosien välein. Siellä on Metacritic-arvosanoissa sellasia hieman yli 70 tai jopa vain hieman yli 60 arvosanan pelejä, vaikkei mitään vuosittaista pelien julkaisemista olla lähelläkään oltu. Eli ei se harvoin julkaiseminen sen parempi tae ole laadulle. Nyt tiheästi julkaistut viimeaikaiset Silent Hill-pelit (Silent Hill 2 Remaster ja Silent Hill f) ovat saaneet kumpikin varsin hyvän Metacritic-arvosanan, eli 86. Ovat toki molemmat olleet ihan eri kehittäjätiimien tekemiä.

Avainasiana jatkon kannalta on joka tapauksessa se, että jos vuosittain Silent Hill-pelejä julkaistaan, niin usemmalla pelillä on oltava käytännössä oma tiiminsä, ja toki mielellään mahdollisimman osaavat sellaiset. Ei niitä vain yhdellä tai kahdellakaan tiimillä lykätä mihinkään AAA-tuotantoarvojen pelisarjaan vuosittain hyviä arvosanoja ja myyntejä saavia uusia pelejä.

Viimeksi muokattu:
Muistaakseni olet nimenomaan itse sanonut, että yli 80 arvosteluarvosanat kielivät yleensä hyvästä pelistä, ja myös alle tuon yleisarvosanan olevissa peleissä voi olla myös hyviä pelejä.
Miten tämä muuttaa mitään mitä kirjoitin? AC sarjan pelit tehdään laadukkaasti, mutta tylsästi. Ne täyttävät hyvän pelin tarkistuslistan ihan kuten nykypäivän avoimen maailman pelin kuuluu. Sillä saa kelpo arvosanat ja brändi myy.

Jos katsoo vähän syvemmälle, niin vaikka nyt Valhallan käyttäjien antama keskiarvo asettuu 61 pisteeseen, kun taas esim. Black Flagilla se on paljon lähempänä kriitikoiden antamaa arvosanaa 83 pisteessä.
Tätä mieltä olen toki itsekin. AC-peleistä voi toki kukin henkilökohtaisesti olla mitä mieltä hyvänsä (kuten toki mistä tahansa pelistä tai pelisarjasta), mutta se minun pointtini edelleen on se, että on varsin vaikeaa yleisesti todeta, että AC-pelien suunta olisi ollut väärä, kun kuitenkin parhaat myynnit on tehty kolmanneksi viimeisen pelin (eli Valhallan) osalta, eivätkä kaksi viimeisistäkään peleistä ole mitenkään täysin flopanneet myyntien tai arvosanojenkaan puolesta.
Voihan pelisarjan suunta olla väärä, vaikka se myisi juuri nyt hyvin. Tai saisi kriitikoilta kelvollisia arvosanoja.

Toki juurille palannut kompaktimpi ja suljetumman maailman Mirage sai sen alimman arvosanakeskiarvon Metacriticissä, mitä sarja on pitkään aikaan saanut, eli 76. Vastaavasti sarjan viime vuosien tyyliin (suuret avoimet maailmat ja kymmenien tuntien tarina) enemmän painottunut Shadows sai edelleen sen vähintään 80 arvosanaksi (81) Metacriticissa.
Käyttäjien antamat pisteet
Shadows: 62
Mirage: 70
Jos taas ajatellaan keskustelussa olleen Silent Hill-pelisarjan historiaa, niin sehän oli hyvin epätasainen sekä arvosanojen että myyntien puolesta, vaikka sarjaan tuli uusia pelejä vain useiden vuosien välein. Siellä on Metacritic-arvosanoissa sellasia hieman yli 70 tai jopa vain hieman yli 60 arvosanan pelejä, vaikkei mitään vuosittaista pelien julkaisemista olla lähelläkään oltu. Eli ei se harvoin julkaiseminen sen parempi tae ole laadulle. Nyt tiheästi julkaistut viimeaikaiset Silent Hill-pelit (Silent Hill 2 Remaster ja Silent Hill f) ovat saaneet kumpikin varsin hyvän Metacritic-arvosanan, eli 86. Ovat toki molemmat olleet ihan eri kehittäjätiimien tekemiä.
Mutta siellä yritetään edes vähän erilaisia juttuja. Nostan enemmän hattua Silent Hillin sekametelisopalle kuin vuoden välein julkaistavalle "samalle" pelille. Jotain kertoo se mihin kulttimaineeseen ja pelaajien suosioon jopa huonommin pärjänneet Silent Hillit ovat nousseet.
Avainasiana jatkon kannalta on joka tapauksessa se, että jos vuosittain Silent Hill-pelejä julkaistaan, niin usemmalla pelillä on oltava käytännössä oma tiiminsä, ja toki mielellään mahdollisimman osaavat sellaiset. Ei niitä vain yhdellä tai kahdellakaan tiimillä lykätä mihinkään AAA-tuotantoarvojen pelisarjaan vuosittain hyviä arvosanoja ja myyntejä saavia uusia pelejä..
Tottakai, mutta myös se, etteivät lähde tekemään mihinkään tiettyyn muottiin Silent Hilliä, vaan edelleen kokeillaan, rikotaan rajoja ja ollaan (uhka)rohkeita.

Viimeksi muokattu:
Miten tämä muuttaa mitään mitä kirjoitin? AC sarjan pelit tehdään laadukkaasti, mutta tylsästi. Ne täyttävät hyvän pelin tarkistuslistan ihan kuten nykypäivän avoimen maailman pelin kuuluu. Sillä saa kelpo arvosanat ja brändi myy.

Jos katsoo vähän syvemmälle, niin vaikka nyt Valhallan käyttäjien antama keskiarvo asettuu 61 pisteeseen, kun taas esim. Black Flagilla se on paljon lähempänä kriitikoiden antamaa arvosanaa 83 pisteessä.

Voihan pelisarjan suunta olla väärä, vaikka se myisi juuri nyt hyvin. Tai saisi kriitikoilta kelvollisia arvosanoja.

Käyttäjien antamat pisteet
Shadows: 62
Mirage: 70

Mutta siellä yritetään edes vähän erilaisia juttuja. Nostan enemmän hattua Silent Hillin sekametelisopalle kuin vuoden välein julkaistavalle "samalle" pelille. Jotain kertoo se mihin kulttimaineesaan ja pelaajien suosioon jopa huonommin pärjänneet Silent Hillit ovat nousseet.

Tottakai, mutta myös se, etteivät lähde tekemään mihinkään tiettyyn muottiin Silent Hilliä, vaan edelleen kokeillaan, rikotaan rajoja ja ollaan (uhka)rohkeita.
Tässä on asia, jossa olemme täysin eri linjoilla. Keskustelun jatkaminen ei siis johda mihinkään. Minä puhun yleisestä linjasta ja arvosanoista arvostelijoilta. Käyttäjäarvosanat eivät valitettavasti kerro oikeastaan yhtään mitään pelisarjoista, jotka tunnetusti jakavat käyttäjiä kovasti, koska sellaiset pelisarjat saavat tolkuttomasti huonoimman arvosanan pommitusta tietyiltä porukoilta. AC on tunnetusti sellainen pelisarja, jolla tämä kohtalo on, joten siksi sen kohdalla korostuu nimenomaan virallisten arvostelijoiden arvostelujen merkitys. Toki olen joutunut vuosien varrella henkilökohtaisesti päätymään tähän kaikkienkin pelien osalta, koska tuo käyttäjien arvostelu on juurikin edellä mainituista syistä aivan liian epäluotettava, ja usein eri syistä kovin polarisoitunut.

Vuosittain pelien tekeminen samaan pelisarjaan, on sen verran vahvasti nimenomaan bisnes edellä tehty ratkaisu, että uskoisin sieltä tulevan aika varman päälle tehtyä tavaraa. Melkoisen varmasti ei ainakaan kovin uhkarohkeita kokeiluita saada sellaisen kautta. Tai jos saadaan, niin ehkä jonain yksittäisen vuoden irrallisena kokeiluna. Toki itsekin toivon tietynlaista vaihtelua. Mutta loppujen lopuksi eiväthän nimenomaan pelisarjojen pelit juurikaan koskaan toisistaan ihan valtavasti eroa. Yleensä suurimmat erot tulevat seikkailun sijainnista ja tarinan sekä hahmojen nyansseista. Näissä on toki lähes kaikissa pelisarjoista eronsa. Se miten mielenkiintoisesti nuo erot on sitten toteutettu, on sitten jokaisen pelaajan henkilökohtainen juttu.

Itse en sitten nimenomaan toivo hyviltä pelisarjoilta juurikaan pelimekaniikkojen muutoksia, jos mekaniikat ovat jo aiemmin toimineet. Noiden radikaaleilla muutoksilla kun aiheutetaan lähinnä usein se, että pelisarjan peli ei enää toimi ja maistu yhtä hyvin kuin aiemmin. Liian usein tällaista tehdään väkisin nykyaikana. Ei pyörää pidä lähteä keksimään uudelleen. Olen muutenkin muutoskriittinen ja vastustan yleensä asioissa muutosta vain muutoksen vuoksi. Pitkäänkin olleet asiat voivat edelleen olla hyviä ja toimia aivan yhtä hyvin juuri nyt, kuin joskus aiemmin. Maailman sijainti, tarinat ja henkilöt kaipaan toki itsekin uusina ja omanlaisinaan kussakin pelissä.

Muuten sekin on pakko todeta, että kovasti esille tuomasi AC Black Flag on nimenomaan kyseisen pelisarjan pahimmin copy pasteen sortuva peli. Siinä toki laivat toivat jotain uutta (toki niitä nähtiin jo AC3:ssa, mutta kuvio vietiin pidemmälle AC Black Flagissa). Itselleni kyseinen AC Black Flag jäi lopulta ehkä jopa tylsimmäksi AC-peliksi, koska sen pelimaailma oli aivan mahdottoman geneerinen. Jokainen pikkukaupunki oli niin kovin samanlainen, ja sellaiset merkittävät maantieteelliset ja arkkitehtuurin erot jäivät merkittävästi vähemmälle AC-pelisarjan muihin peleihin nähden. Yksi harvoja AC-pelejä, joka on jäänyt minulle edelleen kesken. Tai itse asiassa juuri tuolta alkupuolelta pelisarjaa jokunen kesken jäänyt löytyy, eli juurikin ne mitkä ovat hieman heikompia arvosanoja saaneet, eli AC Unity, AC Syndicate ja AC Rogue. Niitä jotain 2D AC-pelien irvikuvia en edes itse koe aidoiksi AC-peleiksi, enkä niitä ole yhtä lukuunottamatta edes pelannut, enkä siitä yhdestäkään pitänyt lainkaan, ja se jäi siten alkupuolelle kesken.

Viimeksi muokattu:
Jätän tämän vain tähän

michael-jackson-thriller.gif

Tässä on asia, jossa olemme täysin eri linjoilla. Keskustelun jatkaminen ei siis johda mihinkään.
Keskustelu voi silti jatkua, vaikket sinä ottaisi siihen osaa. Vastasin alunperinkin @Murdoc :ille, joten mikään pakko sinun ei ollut vastata.
Minä puhun yleisestä linjasta ja arvosanoista arvostelijoilta. Käyttäjäarvosanat eivät valitettavasti kerro oikeastaan yhtään mitään pelisarjoista, jotka tunnetusti jakavat käyttäjiä kovasti, koska sellaiset pelisarjat saavat tolkuttomasti huonoimman arvosanan pommitusta tietyiltä porukoilta. AC on tunnetusti sellainen pelisarja, jolla tämä kohtalo on, joten siksi sen kohdalla korostuu nimenomaan virallisten arvostelijoiden arvostelujen merkitys. Toki olen joutunut vuosien varrella henkilökohtaisesti päätymään tähän kaikkienkin pelien osalta, koska tuo käyttäjien arvostelu on juurikin edellä mainituista syistä aivan liian epäluotettava, ja usein eri syistä kovin polarisoitunut.
Vertailin käyttäjäarvioita saman pelisarjan sisällä. Eikö ne silloinkaan ole vertailukelpoisia? Eikö ne silloinkaan kerro millaisia Assassin's Creed -pelejä pelaajat haluavat? Se on kuitenkin useamman tuhannen käyttäjän otanta.
Vuosittain pelien tekeminen samaan pelisarjaan, on sen verran vahvasti nimenomaan bisnes edellä tehty ratkaisu, että uskoisin sieltä tulevan aika varman päälle tehtyä tavaraa. Melkoisen varmasti ei ainakaan kovin uhkarohkeita kokeiluita saada sellaisen kautta.
Joo, mutta miksi tämä olisi meille pelaajille hyvä juttu?
Tai jos saadaan, niin ehkä jonain yksittäisen vuoden irrallisena kokeiluna. Toki itsekin toivon tietynlaista vaihtelua. Mutta loppujen lopuksi eiväthän nimenomaan pelisarjojen pelit juurikaan koskaan toisistaan ihan valtavasti eroa. Yleensä suurimmat erot tulevat seikkailun sijainnista ja tarinan sekä hahmojen nyansseista. Näissä on toki lähes kaikissa pelisarjoista eronsa. Se miten mielenkiintoisesti nuo erot on sitten oteutettu, on sitten jokaisen pelaajan henkilökohtainen juttu.

Itse en sitten nimenomaan toivo hyviltä pelisarjoilta juurikaan pelimekaniikkojen muutoksia, jos mekaniikat ovat jo aiemmin toimineet. Noiden radikaaleilla muutoksilla kun aiheutetaan lähinnä usein se, että pelisarjan peli ei enää toimi ja maistu yhtä hyvin kuin aiemmin. Liian usein tällaista tehdään väkisin nykyaikana. Ei pyörää pidä lähteä keksimään uudelleen. Olen muutenkin muutoskriittinen ja vastustan yleensä asioissa muutosta vain muutoksen vuoksi. Pitkäänkin olleet asiat voivat edelleen olla hyviä ja toimia aivan yhtä hyvin juuri nyt, kuin joskus aiemmin. Maailman sijainti, tarinat ja henkilöt kaipaan toki itsekin uusina ja omanlaisinaan kussakin pelissä,
Muutokset voivat olla pieniä, joilla on iso vaikutus. Tai isoja, joilla on vielä isompi vaikutus. Joka tapauksessa toivottavasti Silent Hill ei tipahtaisi tähän normaaliin vuosipäivitysten kuoppaan.

No oli arvattavissa vastauksesi. Mutta tämä jääköön viimeiseksi viestikseni sinulle tällä foorumilla. Kirjoittele ihan mitä vaan roskaa sinua huvittaa toki. Provoillahan sinä tosiaan osaat, jos et jostakusta kirjoittajasta täällä pidä henkilökohtaisesti. Henkilökohtaisesti en toki pidä sinusta pätkääkään kirjoittajana, ja tiedän, että sama on toisinkin päin, joten olisi se ihan fiksua tällaisessa asetelmassa, vain jättää se vastailu puolin ja toisin. Kenenkään muun kanssa minulla ei tällaista asetelmaa olekaan, joten toki samaa mieltä olen yleisesti siitä mitä totesitkin, että vaikeaksi menee kirjoittelu, jos pitää miettiä kenen viesteihin voi vastata. Meidän tapauksessa ei vaan ole puolin tai toisin mitään pointtia toisillemme viestiä. Tätä asetelmaa ei luulisi olevan tarvetta miettiä tai kyseenalaistaa sen enempää, ellei olekin ihan tärkeä juttu saada mennä sitten jatkossakin henkilökohtaisuuksiin ja asiattomuuksiin. Se nimittäin on myös asiattomuutta, jos on tärkeää tietyille kirjoittajille aina kommentoida, että mitä saisi kirjoittaa ja mitä taas ei. Anna vaan moderaattoreiden hoitaa tuo homma ja raportoi heille, jos minä tai joku muu kirjoittaa mielestäsi väärää asiaa johonkin ketjuun. Mutta tosiaan tee vaan mitä huvittaa, sen tyyppinen tapaus vaikutat toki olevankin.

Ja muuten pointti oli joka tapauksessa, että AC-pelien arvosanoissa ja myynneissä ei ole mitään erityistä ainakaan negatiiviseen suuntaan tapahtunut käytännössä missään vaiheessa. Jos et ymmärtänyt varsinaista pointtia, niin en voi sille mitään. Sen kuitenkin toin nimenomaan esiin, että myynnin tai arvosanojen puolesta mitään pahoja notkahduksia ei ole ollut, ja suunta on ollut jo pidempään pelisarjan osalta noissa asioissa hyvä. Eli sen olisin halunnut kuulla siltä toiselta kirjoittajalta, että mikä oli mennyt sitten mönkään AC-peleissä aikanaan, kun kuitenkaan myynnit eivätkä yleiset arvosanat sellaista puoltaneet? Puhehan oli siitä, voisiko Silent Hill-pelisarja menestyä sillä kaavalla, että julkaisuja tulisi aiempaa useammin. Joku sitten kyseenalaisti mielestäni sen, että tuollainen tapa tehdä pelejä ei voisi toimia. Ja käytti samalla hieman epäselvästi AC-pelisarjaa esimerkkinä.

Siitä syystä toin siis esiin sen pointin, että AC-sarja on menestynyt entistä paremmin nimenomaan viime vuosina, jolloin niitä julkaisuja on tullut tiheämmin, olisin siis halunnut kuulla, mikä se syy oli ottaa AC-pelisarja negatiiviseksi esimerkiksi asiassa. En kuitenkaan pyytänyt mitään kysymykseni sivuuttavaa diibadaabaa, jota toki tulit sitten sivusta auliisti tyrkyttämään ja samalla nimenomaan itse myrkytit koko keskustelun. Toki hieno homma, jos sait siitä hyvän olon ja tyydytyksen jotenkin.
Jotkut vaan haluaa esittää oman mielipiteensä faktana, ottamatta huomioon muita asioita.

Ettei vain käy niin kuin AC-sarjalle takavuosina. Toki tässä vaiheessa emme tiedä, että kuinka monta peliä siellä on kehityksessä.
Haluatko kertoa mitä tällä tarkoitit kun tänne saatiin aikamoinen väittely aikaiseksi?

Itse tulkitsen tämän niin että AC alkoi toistaa itseään pahasti ja monet pelaajat siihen kyllästyi. Ei siihen siinä tapauksessa ole tarvetta mitään arvosanoja tai muutakaan ottaa mukaan. Se toisteisuus on yhä AC-pelien taakkana vaikka uudemmat sitä eivät enää välttämättä niin pahasti edes tekisi.

Lisäksi olettaisin että tämä liittyy nimenomaan niihin vanhoihin AC-peleihin, eli ennen kuin niistä tuli jotain wannabe-roolipelejä.

Ja jos pelisarjaa tehdään tiuhalla tahdille, voi sen kohtalo olla juuri se, mistä AC-pelejä on syytetty: itseääntoistavuus.

Voin toki olla tulkintojeni kanssa väärässäkin.

Hauskana kevennyksenä tähän vielä se, että pelaajat saattaa silti näitä ostaa vaikka tiedostavat että tarjolla on sitä samaa. Omissa tutuissa paljon porukkaa, jotka ostaa aina änärin saatesanoilla tyyliin "samaa paskaahan se taas on mutta pitäähän se silti ostaa". Se on se tuttuus ja helppous kun tietää mitä saa vaikka siihen olisikin jo vähän kyllästynyt ja homma nähty.

Myynnit ei siis sen vuoksi niinkään kerro siitä kuinka hyvä peli on vaan luotettavasti se kertoo vain sen, paljonko peliä on myyty.

Ylös Bottom