Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kännykät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaps
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse myös mainitset tuosta mitä Apple harrasti paljon ennen kuin siihen puututtiin: omien standardien tekeminen. Ihan samaa hommaahan se lopulta on kuin sekin että pakotetaan naamatunnistukseen sormenjäljen sijasta jättämällä vaihtoehtoja pois.

Ja Applelta, siinä missä monelta muultakin suunnalta, on voinut tulla vaikka ja mitä hyvääkin mutta ei sillä ole mielestäni väliä jos puhutaan vaikka siitä miten porukka on joutunut ostamaan ties mitä adaptereita että saa laitteita Applen laitteisiin kiinni. Nykyisin varmasti asia vähän helpottunut kun niin monet saa yhdistettyä langattomasti mutta on niitä meemikuvia ollut asiasta paljon netissä miten on niin hieno läppäri, jossa sitten on kiinni joku adapteri, jossa tuhat eri lisälaitetta. Tosi "kätevä".
Jep, Apple tosiaan innovoi paljon ja yritti tehdä niistä standardeja, aika huonolla menestyksellä. Mutta oli tosiaan tuossa USB hommassa aikalailla etunenässä. PS/2 liittimiä hiirille jä näppiksille ei varmaan kukaan ikävöi. RGP johtoa näytölle ja LPT(? muistaakseni) tulostimelle.
Eihän se nyt tietenkään Applen ansiosta ole että USBstä muodostui standardi mutta nappasin kiinni tuohon että joskus vähemmän on enemmän pitkässä juoksussa. :)
Eihän tuo ole edes mikään ihmeellinen akkukesto? Töissä en edes muista milloin olen vaihtanut paristot hiireen. Sen vaihtoväli on ihan varmasti enemmän kuin useampi kuukausi. Googlekin kertoo että hiirissä se voi olla 1-6 kuukauteen. En tosin tiedä mitä "taikaa" se tekee, jotta imee noin pikaisesti akkunsa mutta ilmeisesti se on sitten jotenkin parempi kuin perushiiret tms.

Ja siis en halua tässä olla mikään Apple-vastainen mutta kun piti oikein tarkistaa että onko tuo muka ihmeellinen saavutus ja eihän tuo edes ole. Tai sitten et vain ole tajunnut että se kestää vähän useammankin kuukauden?
No on toi hiiri aika kiva. Siinä kun on touchpad tavallaan siinä samassa. Jos vaikka jotain exceliä haluaa mennä oikealle niin sormella silittelee sitä kun tietokoneen touchpädiä ikään niin sitten se menee se excel sinne mihin komentaa. Toikin oli itseasiassa aluksi mulle semmoinen kauhistus ja käytinkin jonkunaikaa ihan tämmöistä paristoilla toimivaa perushiirtä mutta meni hermo kun oli jonkun adapterin päässä kun ollut USB-C vaan A.

Tämä on kanssa yksi asia mistä pitäisi kaikkien tietokonetuottajien luopua on nämä kaikki muut paitsi USB-C ni tarttis sitten olla aina ihan mutkallaan että minkälaista vehjettä sitä pitäisi oikein ostaa

Jep, Apple tosiaan innovoi paljon ja yritti tehdä niistä standardeja, aika huonolla menestyksellä.
Minä taas koen että niissä ei ole pyritty muuhun kuin siihen että saataisiin myytyä omia lisälaitteita kun muut ei toimi. Se mihinkään standardiin pyrkimistä ole ollut.

Mutta oli tosiaan tuossa USB hommassa aikalailla etunenässä. PS/2 liittimiä hiirille jä näppiksille ei varmaan kukaan ikävöi. RGP johtoa näytölle ja LPT(? muistaakseni) tulostimelle.
No ei varmaan ikävä enää mutta kyllä niitä yllättävän pitkään saattoi ihmiset tarvita. Aika vasta oli vielä ihan normia nähdä VGA-liittimiä yrityskoneissa, ellei ole vieläkin osassa. Syy on se jo mainitsemani että on (vanhoja) laitteita niin paljon että tarvitsee ne vanhat liittimet. Ei ihmiset, saati yritykset kerralla hyppää uusiin laitteisiin, joten ei niitä voi kerralla jättää pois.

Eihän se nyt tietenkään Applen ansiosta ole että USBstä muodostui standardi mutta nappasin kiinni tuohon että joskus vähemmän on enemmän pitkässä juoksussa. :)
En voisi enempää olla eri mieltä. Vähemmän on aina vähemmän jos jollekin on tarve. Tietysti.

No on toi hiiri aika kiva. Siinä kun on touchpad tavallaan siinä samassa. Jos vaikka jotain exceliä haluaa mennä oikealle niin sormella silittelee sitä kun tietokoneen touchpädiä ikään niin sitten se menee se excel sinne mihin komentaa. Toikin oli itseasiassa aluksi mulle semmoinen kauhistus ja käytinkin jonkunaikaa ihan tämmöistä paristoilla toimivaa perushiirtä mutta meni hermo kun oli jonkun adapterin päässä kun ollut USB-C vaan A.
Ok. No jospa se sitten sen vuoksi imee sitä energiaa noin nopeasti. Itse tykkään siitä että paristoja tarvitsee vaihtaa niin harvoin ettei edes muista milloin ne on viimeksi vaihtanut.

Tämä on kanssa yksi asia mistä pitäisi kaikkien laitteistotuottajien luopua on nämä kaikki muut paitsi USB-C ni tarttis sitten olla aina ihan mutkallaan että minkälaista vehjettä sitä pitäisi oikein ostaa
Tästä ollaan niin eri mieltä kuin vain voi. Minulla ainakin on hirveästi laitteita, jotka on vanhemman USB:n mallia eikä niitä ole aikomusta päivittää vain liittimen vuoksi uudempaan. On kameroita, nauhureita, kuulokkeita, peliohjaimia, ulkoisia kovalevyjä ja ties mitä.

Ajan myötä noita tietysti päivittää jos niistä aika jättää tai eivät enää palvele käytössä mutta jos palvelee, niin tarvitsen niille myös liittimet. Peliläppärissä alkaa olemaan jo tiukalla saada muistitikku ja nauhuri yhtä aikaa kiinni kun ei ole kuin 2 x (wanha) USB.

Kuinka monella muuten on muistitikkuja ja monellako on sellaisia, jotka on USB-C? Veikkaan että aika vähän on sellaisia. Tosin ehkä niitäkään ei kukaan enää käytä tms. Mutta jos muistitikkuja käyttää, niin varmasti joku 90-95 prosenttia on vielä vanhaa mallia.

Valitettavasti nämä siirtymät ei tapahdu kerralla, joten se että valmistaja pudottaa liittimiä, vaikuttaa varmasti moniin käyttäjiin. Itsellä on ns. normi-USB ja kuulokeliitäntä varsinkin sellaisia että ei huvittaisi luopua. Enkä tiedä miten kestävä USB-C on pitkässä juoksussa mutta vähän veikkaisin että vanhempi malli on kestävämpi. Tosin kyllä minäkin ottaisin mieluummin C:tä jos saisi kaikki ilmaiseksi siihen päivitettyä.

En voisi enempää olla eri mieltä. Vähemmän on aina vähemmän jos jollekin on tarve. Tietysti.

Tästä ollaan niin eri mieltä kuin vain voi. Minulla ainakin on hirveästi laitteita, jotka on vanhemman USB:n mallia eikä niitä ole aikomusta päivittää vain liittimen vuoksi uudempaan. On kameroita, nauhureita, kuulokkeita, peliohjaimia, ulkoisia kovalevyjä ja ties mitä.
Eri mieltä oleminen on keskustelun suola :) Ei kai täälläkään ikinä kukaan oikeen mistään juttelisi jos kaikki olisi yesyes miehiä/naisia :)
Mä olen sitä mieltä ettet näe metsää puilta. Isoa kuvaa.
Jos tietokonevalmistajat ei valmistaisi kun USB-C ränkylöitä - niin sitten noi oheistuotevalmistajat ei valmistaisi kuin USB-C ränkylöitä. Ja ongelma olisi näin ollen ratkaistu. Mutta ko jotkut valmistajat edelleen roikkuu tuossa USB-Assa niin tietysti sitten valmistetaan laitteitakin tuolle jo nyt vanhentuneelle 'formaatille'(?) Onko formaatti vai standardi? standardi varmaan. Ainiin btw, se mun Dellin 5550 ränkylä, ei muuten ollut siinäkään ko USB-C portteja.

Joku väkivaltainen USB-C pakko hoituu adaptereilla. Mitkä koetaan hankaliksi (kuten minä koin).
Reippaasti nyt vaan sinne tulevaisuuteen. Vanhat ränkylät kyllä aina saa toimimaan tavalla tai toisella. Mutta ko kauppaan menee ostamaan uutta ränkylää niin ohan se hienoa että jos ois standardi ja tietäisi ilman mitään tutkimista että on yhteensopiva. Eli just tää nykyinen USB-C. Tätä sinäkään et varmasti voi kiistää.

Hiiri ottanut 90% latausta tässä jaaritellessa. :)
Ja ei ole sitä ihme, mikä se semmoinen scroll wheel. Koska touchpad. silittelee sormella sitä hiirtä ylös-alas vaikka nettisivuja scrollaillessa- tiedän että toi kapistus näyttää vähän hölmöltä, mutta se nyt vaan toimii eikä varaa mitään portteja tietokoneesta. Mullon tuossa 3 USB-Ctä. Yksi on ulkoiselle näytölle, toinen nyt vaan roikottelee tuossa, kännykkää latailen sillä ja kolmas on vapaa. Niin, voihan vaikka PS5 ohjainta latailla kanssa tuolla. Tai vaikka niitä ihme ohjaimia mitkä tuli sen PSVR2 kanssa. PSVR1 niissä ohjaimissa oli joku micro/mini USB tms, ihanaa. ku niitä johtoja sitten ikinä mistään löytänyt ko ole ollut juurikaan yleisiä niin niitä sitten kaappien pohjalta tahtonut löytyä ylimääräisiäkään. Karmeeta paskaa.

Olisiko unelmatietokone semmoinen missä olisi USB-C (vaikka pari kappaletta näitä), Micro-USB (yksi), Mini USB (yksi), USB-A (ehkä 2 tai 3), HDMI (2 varmuuden vuoksi), Display port (1). Noihan on kaikki edelleen elossa. Ainiin, USB-C osaa kaiken mitä nuokin. Mä olen kolme näyttöä saanut yhdellä johdolla näkymään tosta läppäristäni kun uteliaisuudesta testailin. Turha varmaan kertoa enempää mitä mallia oli johto. (johdot)

Ainiin vielä semmoinen että joo, SD kortit unohtu, lukijatpitää löytyä SD, miniSD, microSD.

Joskus muutos sattuu mutta niinko sanoin, pitkässä juoksussa, saattaa olla ihan ok. Less is more.

P.s. joo muistitikku ja USB-C - yllätyin kuinka oli harvassa nämä. Herran vuonna 2025 kun kävin kaupoilla. Just tuosta syystä olisi tietokonelaitteistovalmistajilla aika lopettaa tietokoneiden valmistaminen tuolla USB-Alla

Viimeksi muokattu:
Mobilepay on todella hyvä ja kätevä. Juurikin torimyynneissä sitä tullut paljon käytettyä. Sinne vaan laitetaan sovellukseen tilinumero minne haluaa rahojen menevän, ostajalle puhelinnumero millä löytää ja rahat kilahtaa suoraan tilille. Ei vois helpompaa olla.

Vähän eri aiheesta tähän väliin. Toimituksen postilaatikkoon putoilee jatkuvasti aika erikoisia lehdistötiedotteita, joilla ei ole mitään tekemistä pelaamisen kanssa, mutta tämä oli mielestäni ihan lukemisen arvoinen. Eli kännykän käytön vaikutus silmien terveyteen.

Laitan liirumlaarumin spoilereihin, saa itse kukin lukea niin paljon kuin kiinnostaa, mutta noi vinkit silmien säästämiseksi kannattaa kyllä kaikkien vilkaista läpi.

Ennen arki tarjosi luonnostaan hetkiä, jolloin silmät saivat lepoa lähelle katsomisesta. Älypuhelinten aikakaudella näiden hetkien määrä on kuitenkin pudonnut murto-osaan. Instrumentariumin kyselyn (n=1002) mukaan 73 % suomalaisista ottaa puhelimen esiin lähes jokaisella tauolla.

"Meistä on tullut ruutujen ketjukäyttäjiä. Kännykkä on vienyt lepohetket silmiltämme ja korvannut ne kaikkein kuormittavimmalla katselulla. Mikään ei rasita silmiä niin paljon kuin lähietäisyys, pieni teksti, kirkas ruutu ja loputon sisältövirta", Torvela sanoo.

Kansainväliset tutkimukset kuvastavat hyvin, millaisen rasituksen äärellä silmämme nykyään ovat: Ihmiset keskittävät katseensa uuteen kohteeseen keskimäärin 333 kertaa tunnissa. Näistä kerroista 85 % on "läheltä lähelle" -vaihtoja, usein ruudulta toiselle.* Kännykkää katsotaan keskimäärin 34 senttimetrin etäisyydeltä.**

Suomalaisilla on paljon silmäoireita

Instrumentariumin kyselytutkimuksessa 76 % suomalaisista kertoo silmiensä väsyvän ainakin välillä ruutujen katselusta ja 77 % kertoo kärsineensä jonkinlaisista silmäoireista vuoden sisällä.

"Ensin tuli koronapandemia, sen jälkeen etätyön yleistyminen. Kun kasvokkaiset palaverit, luennot, kahvihetket ja lounaat ovat vaihtuneet ruutuaikaan, silmien lepohetket ovat vähentyneet radikaalisti", Torvela kertoo.

Ruutujen ketjukäyttö korostuu nuorilla aikuisilla. Instrumentariumin kyselyn mukaan 18–34-vuotiaat kaivavat kännykän taskustaan kaikkein herkimmin. Nuoret myös katsovat puhelinta lähempää kuin vanhempansa.**

"Huolestuttavinta on se, että nuorilla on yhtä paljon silmäoireita kuin ikäihmisillä. Kun tämä diginatiivi sukupolvi varttuu keski-ikään, heillä on väistämättä enemmän kroonisia silmävaivoja kuin vanhemmillaan."

Miksi lähelle katsominen kuormittaa?

Ihmisen silmät ovat kehittyneet liikkuvaan elämäntapaan, jossa katse suuntautuu välillä lähelle, välillä kauas. Siksi esimerkiksi metsässä liikkuminen tekee silmille hyvää. Nykyarki, jossa pysähdytään tuntikausiksi katsomaan lähietäisyydeltä kännyköitä, tietokoneita ja tabletteja, kuormittaa silmiä erittäin yksipuolisesti.

"Silmät eivät ole tottuneet siihen, että niiden pitää palvella valtaosan päivästä 30–80 sentin päähän. Ennemmin tai myöhemmin ne alkavat väsyä ja oireilla."

Miksi silmät eivät jaksa jatkuvaa lähelle katsomista?

"Ensinnäkin silmän lihakset, jotka vastaavat tarkennuksesta ja silmien kääntymisestä sisäänpäin, ovat jatkuvassa jännitystilassa ja ylikuormittuvat. Toiseksi intensiivinen keskittyminen ruutuihin saa meidät räpyttelemään vähemmän, mikä kuivattaa silmiä", Torvela kertoo.

Silmät kaipaavat säännöllisiä taukoja, joiden aikana katse käännetään kauemmas. Näin silmän lihakset pääsevät rentoutumaan ja räpyttelytiheys kasvaa.

Osa oireista voi kroonistua

Digitaalinen näkökuorma voi aiheuttaa kymmeniä erilaisia oireita. Yleisimpiä niistä ovat päänsärky, silmien kuivuminen sekä erilaiset väsymyksen ja kivun tuntemukset silmissä.

"Hyvä uutinen on, että terveet silmät palautuvat kovastakin rasituksesta. Silmät eivät voi mennä pilalle digitaalisesta näkökuormasta", Torvela sanoo.

Tietyt oireet voivat kuitenkin hoitamattomina kroonistua, ennen kaikkea päänsärky ja kuivasilmäisyys. Oireet eivät yleensä synny pelkästä digirasituksesta, vaan kova rasitus paljastaa jonkin piilevän silmävaivan, joka vaatii hoitoa tai oikeanlaisia silmälaseja.

"Jos silmät joutuvat tsemppaamaan korjatakseen orastavaa vaivaa, vaikkapa heikentynyttä lähinäköä, ne väsähtävät nopeasti. Tämä voi heijastua päänsärkynä, jota ihminen ei välttämättä osaa yhdistää silmiin."

Vinkit: miten vähentää silmien rasitusta?

Instrumentariumin optometristi Riikka Torvela antaa viisi vinkkiä, joilla huolehtia silmien hyvinvoinnista digiruutujen täyteisessä maailmassa.

1. Haasta itsesi pitämään täysin ruutuvapaita taukoja.
"Luo itsellesi vähintään yksi uusi, täysin ruutuvapaa rutiini päivässä. Katso koko bussimatka ulos ikkunasta, sovi kollegoiden kanssa kännykkäkielto lounastauolle tai ota ruutuvapaa tunti iltoihin."

2. Vähennä levotonta multitaskingia ruutujen välillä.
"Katseluetäisyyden vaihtaminen läheltä kauas rentouttaa silmiä, mutta 'läheltä lähelle' -vaihdot tietokoneen ja kännykän välillä väsyttävät silmiä paljon. Keskity tietoisesti yhteen asiaan kerralla."

3. Suorista kättäsi puhelinta katsoessasi.
"Moni katsoo puhelinta 20–30 sentin päästä, siis äärimmäisen kuormittavalta etäisyydeltä. Pidä puhelin ja muut ruudut vähintään 35–40 sentin päässä. Tämä vaatii käden suoristamista noin 90 asteen kulmaan."

4. Säädä näytön kirkkaus vastaamaan ympäristöä.
"Jos istut hämärässä huoneessa ja tuijotat kirkasta ruutua, silmäsi väsyvät nopeasti. Älypuhelimista ja tietokoneista löytyy automaattinen kirkkauden säätö, ja suosittelen sen käyttöä. Kontrastia voi tasoittaa myös lisäämällä valaistusta huoneessa."

5. Tarkista silmiesi kunto ja silmälasiesi toimivuus säännöllisesti.
"Jos ihmisellä on hoitamaton silmävaiva, heikentynyt näkö tai sopimattomat lasit, silmät ylikuormittuvat helposti. Ajantasaiset lasit ja kostea silmän pinta ovat kovaa valuuttaa digintäyteisessä elämänmenossa."

Mä olen sitä mieltä ettet näe metsää puilta. Isoa kuvaa.
Minä taas koen että me puhutaan vähän kyllä nyt eri asioista. Alla tarkemmin.

Jos tietokonevalmistajat ei valmistaisi kun USB-C ränkylöitä - niin sitten noi oheistuotevalmistajat ei valmistaisi kuin USB-C ränkylöitä. Ja ongelma olisi näin ollen ratkaistu.
Täh? Mitä ihmettä nyt oikein selität? Olen jo kahdesti kirjoittanut että ihmisillä on niitä vanhoja laitteita, joissa on eri liittimiä kuin mitä uudet on, joten niiden vuoksi niitä vanhojakin liittimiä yhä tarvitaan.

Se että nyt tehtäisiin vain tiettyä liitintä käyttäviä laitteita ei aiheuta kuin sen ettei niitä vanhoja laitteita voi käyttää uusien kanssa. Ainakaan ilman jotain adaptereita, kuten Applen laitteissa usein on pakko tehdä. Ei ole kauhean kätevää ja ainakin itse valitsisin yhä tietokoneen, jossa on myös vanhan mallisia USB-portteja.

Mutta ko jotkut valmistajat edelleen roikkuu tuossa USB-Assa niin tietysti sitten valmistetaan laitteitakin tuolle jo nyt vanhentuneelle 'formaatille'(?) Onko formaatti vai standardi? standardi varmaan. Ainiin btw, se mun Dellin 5550 ränkylä, ei muuten ollut siinäkään ko USB-C portteja.
Vai että roikkuvat. Sitä valmistetaan mille on tarvetta tai tilausta. Ihmisillä nyt vain sattuu olemaan ihan hirveästi laitteita, jotka käyttää sitä yhä yleisempää liitintä.

Itseä jo kyrsii se että PS5 Pro:ssa ei ole edessä kuin C-liittimiä, joten en saa pidempää USB-A-piuhaa siihen eteen kiinni. Tässä oikein oiva esimerkki siitä miten voi olla joku laite tai tässä tapauksessa piuha, joka tarvitsee eri liittimen mitä laite tarjoaa. Ei minkään konsolin mukana tule yhtä pitkää USB-piuhaa mitä Series X:n mukana tuli. Se on USB-A/USB-C-piuha eli toisessa päässä C ja toisessa A. On paras latauspiuha mikä itselläni on kun voi laittaa ohjaimeen kiinni ja jatkaa pelaamista kauempaakin kuin 1,5 metrin päästä.

Joku väkivaltainen USB-C pakko hoituu adaptereilla. Mitkä koetaan hankaliksi (kuten minä koin).
Niin, hankalia, tympeitä, ärsyttäviä ja epäkäytännöllisiähän ne on ja vaikka sillä asia "hoituukin", niin paska vaihtoehto se on.

Reippaasti nyt vaan sinne tulevaisuuteen. Vanhat ränkylät kyllä aina saa toimimaan tavalla tai toisella. Mutta ko kauppaan menee ostamaan uutta ränkylää niin ohan se hienoa että jos ois standardi ja tietäisi ilman mitään tutkimista että on yhteensopiva. Eli just tää nykyinen USB-C. Tätä sinäkään et varmasti voi kiistää.
Mitä sinä nyt selität että "tietää että on yhteensopiva"? Eihän se ole yhteensopiva jos tarpeet on laajemmat kuin yksi liitäntä. :D

Ja yhä toistan itseäni: se että uudessa laitteessa on vain yhtä liitäntää ei muuta niiden vanhojen laitteiden yhteensopivuutta yhtäkkiä sopimaan siihen uuteen laitteeseen. Sinulla ilmeisesti kaikki laitteet on yhtäkkiä yhteensopivia jos ostat laitteen, jossa on vain USB-C:tä?

Ja ei ole sitä ihme, mikä se semmoinen scroll wheel. Koska touchpad. silittelee sormella sitä hiirtä ylös-alas vaikka nettisivuja scrollaillessa- tiedän että toi kapistus näyttää vähän hölmöltä, mutta se nyt vaan toimii eikä varaa mitään portteja tietokoneesta.
Ei kai mikään hiiri varaa portteja jos toimii vaikka bluetoothilla, jos sen nyt näkee merkittäväksi eduksi.

Mullon tuossa 3 USB-Ctä. Yksi on ulkoiselle näytölle, toinen nyt vaan roikottelee tuossa, kännykkää latailen sillä ja kolmas on vapaa. Niin, voihan vaikka PS5 ohjainta latailla kanssa tuolla. Tai vaikka niitä ihme ohjaimia mitkä tuli sen PSVR2 kanssa. PSVR1 niissä ohjaimissa oli joku micro/mini USB tms, ihanaa. ku niitä johtoja sitten ikinä mistään löytänyt ko ole ollut juurikaan yleisiä niin niitä sitten kaappien pohjalta tahtonut löytyä ylimääräisiäkään. Karmeeta paskaa.
Itsellä taas niin päin että ei ole yhtään (kaksipäistä) USB-C-piuhaa Dualsensen latauspiuhan lisäksi, joten se on se erikoispiuha, jota aina ärsyttää etsiä. Se on katsos siitä kiinni mitä laitteita, piuhoja ja tarpeita itsellä on. Kaikissa puhelimien latureissakin USB-C-piuhat on aina toisesta päästä sitä vanhempaa USBia. Ja se on järkevää, koska kaikki laturitkin on aina sillä. Yhtään sellaista laturiakaan ei ole mistään talouteeni eksynyt, missä olisi USB-C-reikä.

Joten yhä: käyttäjiä ja tarpeita on hyvin erilaisia. Väitän että monet tarvitsee yhä paljon muitakin liittimiä kuin pelkkää C:tä.

Olisiko unelmatietokone semmoinen missä olisi USB-C (vaikka pari kappaletta näitä), Micro-USB (yksi), Mini USB (yksi), USB-A (ehkä 2 tai 3), HDMI (2 varmuuden vuoksi), Display port (1). Noihan on kaikki edelleen elossa. Ainiin, USB-C osaa kaiken mitä nuokin. Mä olen kolme näyttöä saanut yhdellä johdolla näkymään tosta läppäristäni kun uteliaisuudesta testailin. Turha varmaan kertoa enempää mitä mallia oli johto. (johdot)
Huoh. Mitä hyötyä sen USB-C:n monipuolisuudesta on jos ei ole laitteita joita siihen saa kiinni? :D

Olemassa olevat laitteet on yhä se ongelma eikä se etteikö voisi olla laitetta, jossa on vain C-reikiä. Jos sinä päivität minulle kaikki laitteet toimimaan C-piuhalla/liittimellä niin tervetuloa. Tai jos se uusi laite, jossa on vain C-liittimiä tekee sen, niin joo, voin harkita ostamista. Sekin riippuisi vielä hinnasta ja tarpeesta, koska minulla nyt on kaikki tarpeelliset laitteet, niin en näe syytä vain jonkin vähempien liittimien vuoksi ostaa uutta. Tuntuisi jopa typerältä panostaa laitteeseen, jonka kanssa joutuisin säätämään enemmän kun ei saa nykyisiä laitteita siihen kiinni ilman adaptereita ja muuta säätämistä.

Ainiin vielä semmoinen että joo, SD kortit unohtu, lukijatpitää löytyä SD, miniSD, microSD.
No mites ajattelit tämän ratkaista? Kameroihin USB-C-kortit? Itsellä on kameroita myös useita ja kyllä ne muistikortit vain lukijan vaatii. Nekin on järjestään olleet kaikki vanhempaa USB-liitäntää eikä edes uusin ja kallein ole minulla USB-C. Enkä tiedä miksi olisikaan koska olisihan se paljon heppoisampi. A-liitin on paljon jämerämpi.

Joskus muutos sattuu mutta niinko sanoin, pitkässä juoksussa, saattaa olla ihan ok. Less is more.
Joo, ajan myötä varmasti voi olla pelkkää C-reikää mutta siihen menee aika paljon aikaa että kaikki laitteet on saatu päivitettyä siihen. Kyse ei ole siitä että ostat laitteen tai pari ja homma on ok. Tai ehkä sinulla on vain joku puhelin ja läppäri eikä mitään muuta?

P.s. joo muistitikku ja USB-C - yllätyin kuinka oli harvassa nämä. Herran vuonna 2025 kun kävin kaupoilla. Just tuosta syystä olisi tietokonelaitteistovalmistajilla aika lopettaa tietokoneiden valmistaminen tuolla USB-Alla
Mielestäsi ratkaisu tilanteeseen on siis että tehdään SER-jätettä hirveistä määristä laitteita vain sen takia että voidaan omenoida laitteet käyttämään mahdollisimman vähän erilaisia liittimiä?

Ei ne vanhat muistitikut ja muut laitteet häviä mihinkään vaikka valmistajat lopettaisi just nyt kaiken muun kuin USB-C:n lisäämisen vehkeisiinsä. Ei minulla ainakaan ole halua "päivittää" toimivia laitteita vain sen takia että pitäisi muka olla joku USB-C. Jos ne toimii, niin ostan laitteita joilla niitä voi yhtä käyttää.

Toinen esimerkki missä harvemmin kai C-liitintä näkee on ulkoiset kovalevyt. Niitäkin luulisi aika monella olevan.

Vaikka C-liitin on kätevä ja yleistynyt niin en vain jaksa uskoa ettäkö vanhempi liitin koskaan kuolisi kokonaan. Niitä laitteita ja tarpeita liittimellä on vain niin järkyttävästi. Apple ja muut "futuristiset" valmistajat toki jättää pikku hiljaa kaiken pois ajattelua myöten, sillä nythän siihen ollaan jo tekoälyn muodossa menossa.

--- aiheen vaihto ---

Vähän eri aiheesta tähän väliin. Toimituksen postilaatikkoon putoilee jatkuvasti aika erikoisia lehdistötiedotteita, joilla ei ole mitään tekemistä pelaamisen kanssa, mutta tämä oli mielestäni ihan lukemisen arvoinen. Eli kännykän käytön vaikutus silmien terveyteen.
Mielenkiintoinen aihe tämäkin. Voisin vähän omia kokemuksia kommentoida (tähänkin) asiaan:

Ennen arki tarjosi luonnostaan hetkiä, jolloin silmät saivat lepoa lähelle katsomisesta. Älypuhelinten aikakaudella näiden hetkien määrä on kuitenkin pudonnut murto-osaan. Instrumentariumin kyselyn (n=1002) mukaan 73 % suomalaisista ottaa puhelimen esiin lähes jokaisella tauolla.
Tämä on niin totta. Jo vuosia sitten huomannut asian. Itse olen oikeastaan aina auto- ja muilla matkoilla ollut se, joka lähinnä katselee ulos ikkunasta tai muita tuijottamassa ruutujaan. Pidemmillä juna-matkoilla toki sitten on läppäri käytössä osan matkaa mutta ei kuitenkaan jatkuvasti.

Mikään ei rasita silmiä niin paljon kuin lähietäisyys, pieni teksti, kirkas ruutu ja loputon sisältövirta", Torvela sanoo.
Tässä on "hauskaa" se että itsellä menee homma niin että ensin töissä ruutujen edessä, sitten kotona vielä pelaamista (sentään yli metrin päästä) ja kirjojen lukua. Kaikki sitä mikä rasittaa silmiä. Ei ole ihme että tarvitsee silmätippoja kun silmät kuivuu. Puhelinta en tosin käytä juurikaan. Kerran parissa viikossa selaa Instagramin seuratut läpi ja hoitaa pakolliset viestittelyt ja muut kuten pankkiasiat ja siinäpä se. En ole ikinä ollut niitä, jotka on kasvaneet puhelimeensa kiinni vaan miettinyt jopa useamman kerran että pääsisipä siitä kokonaan eroon. Vaan ei voi, pakollinen se nykyihmiselle on. Itsellä vain niin vähän käyttöä että jos ei olisi pakollisia asioita sillä tehtävä, usein siis liikkeelläkin, niin voisi oikeasti harkita että ei olisi ollenkaan.

Instrumentariumin kyselytutkimuksessa 76 % suomalaisista kertoo silmiensä väsyvän ainakin välillä ruutujen katselusta ja 77 % kertoo kärsineensä jonkinlaisista silmäoireista vuoden sisällä.
Itsellä oli niin pahat silmäoireet että sain jopa laseille reseptin. Myöhemmin huomasin toki että väärä diagnoosi, sillä silmätipoilla homma parani. Oli vain niin helvetin kuivat silmät että haittasi jo näköä. Lasitkin ehdin ostaa ja vahvuudet sellaiset että joku sitä mietti jo että mitä järkeä edes olla noin pieniä mutta joo, totta kai ne minulle ne siellä myi ja itsekin luulin että nyt alkaa rillipäänä elo. Siinä laitteessa, millä ne lasien vahvuuksia tai jotain asettelevat, oli ero lasien ja ilman kanssa huomattava, joten totta kai itsekin luulin että ne tarvitsen.

"Ensin tuli koronapandemia, sen jälkeen etätyön yleistyminen. Kun kasvokkaiset palaverit, luennot, kahvihetket ja lounaat ovat vaihtuneet ruutuaikaan, silmien lepohetket ovat vähentyneet radikaalisti", Torvela kertoo.
Siis millä logiikalla kahvihetket ja lounaat on korvattu ruutuajalla? Itse kyllä yhä juon kahvin ja syön lounaan noissa kohtaa eikä siihen ole milloinkaan kuulunut mikään ruutu mukaan.

Ruutujen ketjukäyttö korostuu nuorilla aikuisilla. Instrumentariumin kyselyn mukaan 18–34-vuotiaat kaivavat kännykän taskustaan kaikkein herkimmin. Nuoret myös katsovat puhelinta lähempää kuin vanhempansa.**
Ei mitenkään yllättävää. Itse elin aikaa ennen kännyköitä ja vielä täysi-ikäisenäkään en ollut niissä kiinni. Tosin silloin ne oli tosiaan vain kännyköitä eikä mitään älyluureja. Älyluurinkin hommasin melko myöhään, joskus 2014 tai 2015 muistaakseni. Eikä se ikinä ole ollut sellainen vehje, mitä tulisi tuntikausia katseltua.

Digitaalinen näkökuorma voi aiheuttaa kymmeniä erilaisia oireita. Yleisimpiä niistä ovat päänsärky, silmien kuivuminen sekä erilaiset väsymyksen ja kivun tuntemukset silmissä.

"Hyvä uutinen on, että terveet silmät palautuvat kovastakin rasituksesta. Silmät eivät voi mennä pilalle digitaalisesta näkökuormasta", Torvela sanoo.
Näistä itsellä kokemusta ainakin silmien kuivumisesta ja väsymyksen ja kivun tunteesta silmissä. Tosiaan niin paljon että lasitkin ehdin hommata asiaa korjaamaan vaikka pelkät silmätipat onneksi auttoivat. Niitä nyt käyttänyt siitä lähtien aamuin illoin. Päänsärkyäkin on ajoittain ollut mutta se nyt voi olla myös lihasjumitusta, joten en tiedä miten paljon liittyy silmiin.

Suvussa on myös glaukoomaa, minkä vuoksi kävin myös kuvauttamassa silmänpohjan. Onneksi ei ainakaan vielä ollut merkkejä siitä. Silmänpainetauti siis, joka voi viedä näön jos ei hoideta. Isällä näkö sen vuoksi mennyt todella huonoksi.

1. Haasta itsesi pitämään täysin ruutuvapaita taukoja.
"Luo itsellesi vähintään yksi uusi, täysin ruutuvapaa rutiini päivässä. Katso koko bussimatka ulos ikkunasta, sovi kollegoiden kanssa kännykkäkielto lounastauolle tai ota ruutuvapaa tunti iltoihin."
Pyöräily töihin ja takaisin onkin näköjään luonnollisesti luonut yhden tällaisen hetken. Samoin toki kotona arkiaskareet kun ei ruuan laittamisen, pyykkihommien tai siivouksen aikana nyt mitään ruutuja toljoteta.

3. Suorista kättäsi puhelinta katsoessasi.
"Moni katsoo puhelinta 20–30 sentin päästä, siis äärimmäisen kuormittavalta etäisyydeltä. Pidä puhelin ja muut ruudut vähintään 35–40 sentin päässä. Tämä vaatii käden suoristamista noin 90 asteen kulmaan."
Tämän suhteen on varmaan ollut huono valinta valita pienempikokoisempia puhelimia, joita tietysti joutuu vähän lähempää katselemaan. No, ei auta, en minä halua mitään isoja vehkeitä käyttää vaan pitää voida yhdellä kädellä käytellä jne.

4. Säädä näytön kirkkaus vastaamaan ympäristöä.
"Jos istut hämärässä huoneessa ja tuijotat kirkasta ruutua, silmäsi väsyvät nopeasti. Älypuhelimista ja tietokoneista löytyy automaattinen kirkkauden säätö, ja suosittelen sen käyttöä. Kontrastia voi tasoittaa myös lisäämällä valaistusta huoneessa."
Kysyisin että eikö kaikilla muka ole tuo automaattinen asetus päällä jos se on olemassa? Samoin vaihtelen valaistusta aina sen mukaan, mitä vaikka televisiosta katselee tai jos lukee kirjaa, niin on erilainen valaistus.

5. Tarkista silmiesi kunto ja silmälasiesi toimivuus säännöllisesti.
"Jos ihmisellä on hoitamaton silmävaiva, heikentynyt näkö tai sopimattomat lasit, silmät ylikuormittuvat helposti. Ajantasaiset lasit ja kostea silmän pinta ovat kovaa valuuttaa digintäyteisessä elämänmenossa."
Muistakaa että ilmaiset näöntarkastukset saa aika monessa liikkeessä. Saattaa pöljälle tietysti maksaa lopulta turhien silmälasien hinnan vaikka selviäisi silmätipoilla mutta jos on fiksu niin pääsee ilmaiseksi - siis jos ei tule tarvetta laseille tms.

---

No, tiedä miten tekniikka toimii mutta kyllä se toimii pimeällä ja puhelimen kamera on aika laajakulmainen niin kaikki vaan sujuu luontevasti. Siis ettei tartte tunkea sitä luuria siihen silmien eteen jne. vähän kurkkaa sinnepäin niin avautuu se luuri. Ja ihan sama onko mulla rillit päässä vai ei.
Tämä meni aiemmin ohi. Onko se tunnistus siis joku IR-homma vai miten se voi toimia pimeässä? No, ihan sama minulle vaikka toimisikin, en silti halua kameralla lukitusta avata. Kunnollisen sormenjäljenlukijan puuttuminen on siis yhä ja aina minulle iso miinus puhelimessa.

Viimeksi muokattu:
Minä taas koen että me puhutaan vähän kyllä nyt eri asioista. Alla tarkemmin.

Täh? Mitä ihmettä nyt oikein selität? Olen jo kahdesti kirjoittanut että ihmisillä on niitä vanhoja laitteita, joissa on eri liittimiä kuin mitä uudet on, joten niiden vuoksi niitä vanhojakin liittimiä yhä tarvitaan.

Se että nyt tehtäisiin vain tiettyä liitintä käyttäviä laitteita ei aiheuta kuin sen ettei niitä vanhoja laitteita voi käyttää uusien kanssa. Ainakaan ilman jotain adaptereita, kuten Applen laitteissa usein on pakko tehdä. Ei ole kauhean kätevää ja ainakin itse valitsisin yhä tietokoneen, jossa on myös vanhan mallisia USB-portteja.

Vai että roikkuvat. Sitä valmistetaan mille on tarvetta tai tilausta. Ihmisillä nyt vain sattuu olemaan ihan hirveästi laitteita, jotka käyttää sitä yhä yleisempää liitintä.

Itseä jo kyrsii se että PS5 Pro:ssa ei ole edessä kuin C-liittimiä, joten en saa pidempää USB-A-piuhaa siihen eteen kiinni. Tässä oikein oiva esimerkki siitä miten voi olla joku laite tai tässä tapauksessa piuha, joka tarvitsee eri liittimen mitä laite tarjoaa. Ei minkään konsolin mukana tule yhtä pitkää USB-piuhaa mitä Series X:n mukana tuli. Se on USB-A/USB-C-piuha eli toisessa päässä C ja toisessa A. On paras latauspiuha mikä itselläni on kun voi laittaa ohjaimeen kiinni ja jatkaa pelaamista kauempaakin kuin 1,5 metrin päästä.

Niin, hankalia, tympeitä, ärsyttäviä ja epäkäytännöllisiähän ne on ja vaikka sillä asia "hoituukin", niin paska vaihtoehto se on.

Mitä sinä nyt selität että "tietää että on yhteensopiva"? Eihän se ole yhteensopiva jos tarpeet on laajemmat kuin yksi liitäntä. :D

Ja yhä toistan itseäni: se että uudessa laitteessa on vain yhtä liitäntää ei muuta niiden vanhojen laitteiden yhteensopivuutta yhtäkkiä sopimaan siihen uuteen laitteeseen. Sinulla ilmeisesti kaikki laitteet on yhtäkkiä yhteensopivia jos ostat laitteen, jossa on vain USB-C:tä?

Ei kai mikään hiiri varaa portteja jos toimii vaikka bluetoothilla, jos sen nyt näkee merkittäväksi eduksi.

Itsellä taas niin päin että ei ole yhtään (kaksipäistä) USB-C-piuhaa Dualsensen latauspiuhan lisäksi, joten se on se erikoispiuha, jota aina ärsyttää etsiä. Se on katsos siitä kiinni mitä laitteita, piuhoja ja tarpeita itsellä on. Kaikissa puhelimien latureissakin USB-C-piuhat on aina toisesta päästä sitä vanhempaa USBia. Ja se on järkevää, koska kaikki laturitkin on aina sillä. Yhtään sellaista laturiakaan ei ole mistään talouteeni eksynyt, missä olisi USB-C-reikä.

Joten yhä: käyttäjiä ja tarpeita on hyvin erilaisia. Väitän että monet tarvitsee yhä paljon muitakin liittimiä kuin pelkkää C:tä.

Huoh. Mitä hyötyä sen USB-C:n monipuolisuudesta on jos ei ole laitteita joita siihen saa kiinni? :D

Olemassa olevat laitteet on yhä se ongelma eikä se etteikö voisi olla laitetta, jossa on vain C-reikiä. Jos sinä päivität minulle kaikki laitteet toimimaan C-piuhalla/liittimellä niin tervetuloa. Tai jos se uusi laite, jossa on vain C-liittimiä tekee sen, niin joo, voin harkita ostamista. Sekin riippuisi vielä hinnasta ja tarpeesta, koska minulla nyt on kaikki tarpeelliset laitteet, niin en näe syytä vain jonkin vähempien liittimien vuoksi ostaa uutta. Tuntuisi jopa typerältä panostaa laitteeseen, jonka kanssa joutuisin säätämään enemmän kun ei saa nykyisiä laitteita siihen kiinni ilman adaptereita ja muuta säätämistä.

No mites ajattelit tämän ratkaista? Kameroihin USB-C-kortit? Itsellä on kameroita myös useita ja kyllä ne muistikortit vain lukijan vaatii. Nekin on järjestään olleet kaikki vanhempaa USB-liitäntää eikä edes uusin ja kallein ole minulla USB-C. Enkä tiedä miksi olisikaan koska olisihan se paljon heppoisampi. A-liitin on paljon jämerämpi.

Joo, ajan myötä varmasti voi olla pelkkää C-reikää mutta siihen menee aika paljon aikaa että kaikki laitteet on saatu päivitettyä siihen. Kyse ei ole siitä että ostat laitteen tai pari ja homma on ok. Tai ehkä sinulla on vain joku puhelin ja läppäri eikä mitään muuta?

Mielestäsi ratkaisu tilanteeseen on siis että tehdään SER-jätettä hirveistä määristä laitteita vain sen takia että voidaan omenoida laitteet käyttämään mahdollisimman vähän erilaisia liittimiä?

Ei ne vanhat muistitikut ja muut laitteet häviä mihinkään vaikka valmistajat lopettaisi just nyt kaiken muun kuin USB-C:n lisäämisen vehkeisiinsä. Ei minulla ainakaan ole halua "päivittää" toimivia laitteita vain sen takia että pitäisi muka olla joku USB-C. Jos ne toimii, niin ostan laitteita joilla niitä voi yhtä käyttää.

Toinen esimerkki missä harvemmin kai C-liitintä näkee on ulkoiset kovalevyt. Niitäkin luulisi aika monella olevan.

Vaikka C-liitin on kätevä ja yleistynyt niin en vain jaksa uskoa ettäkö vanhempi liitin koskaan kuolisi kokonaan. Niitä laitteita ja tarpeita liittimellä on vain niin järkyttävästi. Apple ja muut "futuristiset" valmistajat toki jättää pikku hiljaa kaiken pois ajattelua myöten, sillä nythän siihen ollaan jo tekoälyn muodossa menossa.
Sä puhut juurikin tuosta muna-kana hommasta. Ja metsät ja puut.
Mitä tarkoitin sanoa, siirtymä yhteen standardiin on hankalaa ja ennenkaikkea hidasta kun näitä vanhoja standardeja roikotetaan mukana.
Valmistaja tekee tietokoneen esim. USB-A porteilla = oheistuotevalmistajat tekee tuotteita USB-A porteilla.
Valmistaja(t) tekee tietokoneensa pelkillä USB-C porteilla = kysyntä oheistuotteisiin USB-A romahtaa. Oheistuotevalmistajat, no, mitä tekee, siirtyy USB-Cn.

Kaunis tulevaisuus vain yhdellä standardilla vaatisi tietysti vähän kaikilta hetkellistä kivunsietoa adaptereineen päivineen ko on noita vanhoja ränkylöitä roikkumassa. Se harmittaa että edelleen kaupan hyllyt on edelleen ihan syrjällään kaikenlaista rojua missä USB-A. Onko tietokonelaitekanta sitten kentällä edelleen että valtaosa tykkää USB-Ata käyttää.
Tämän muuttamiseksi tarvittaisiin vähän jämäkkyyttä mistä mainitsinkin (eli simppelisti valmistaja ei vaan laita siihen tietokoneeseen muita portteja kuin tuon USB-Cn)

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom