Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kännykät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaps
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse myös mainitset tuosta mitä Apple harrasti paljon ennen kuin siihen puututtiin: omien standardien tekeminen. Ihan samaa hommaahan se lopulta on kuin sekin että pakotetaan naamatunnistukseen sormenjäljen sijasta jättämällä vaihtoehtoja pois.

Ja Applelta, siinä missä monelta muultakin suunnalta, on voinut tulla vaikka ja mitä hyvääkin mutta ei sillä ole mielestäni väliä jos puhutaan vaikka siitä miten porukka on joutunut ostamaan ties mitä adaptereita että saa laitteita Applen laitteisiin kiinni. Nykyisin varmasti asia vähän helpottunut kun niin monet saa yhdistettyä langattomasti mutta on niitä meemikuvia ollut asiasta paljon netissä miten on niin hieno läppäri, jossa sitten on kiinni joku adapteri, jossa tuhat eri lisälaitetta. Tosi "kätevä".
Jep, Apple tosiaan innovoi paljon ja yritti tehdä niistä standardeja, aika huonolla menestyksellä. Mutta oli tosiaan tuossa USB hommassa aikalailla etunenässä. PS/2 liittimiä hiirille jä näppiksille ei varmaan kukaan ikävöi. RGP johtoa näytölle ja LPT(? muistaakseni) tulostimelle.
Eihän se nyt tietenkään Applen ansiosta ole että USBstä muodostui standardi mutta nappasin kiinni tuohon että joskus vähemmän on enemmän pitkässä juoksussa. :)
Eihän tuo ole edes mikään ihmeellinen akkukesto? Töissä en edes muista milloin olen vaihtanut paristot hiireen. Sen vaihtoväli on ihan varmasti enemmän kuin useampi kuukausi. Googlekin kertoo että hiirissä se voi olla 1-6 kuukauteen. En tosin tiedä mitä "taikaa" se tekee, jotta imee noin pikaisesti akkunsa mutta ilmeisesti se on sitten jotenkin parempi kuin perushiiret tms.

Ja siis en halua tässä olla mikään Apple-vastainen mutta kun piti oikein tarkistaa että onko tuo muka ihmeellinen saavutus ja eihän tuo edes ole. Tai sitten et vain ole tajunnut että se kestää vähän useammankin kuukauden?
No on toi hiiri aika kiva. Siinä kun on touchpad tavallaan siinä samassa. Jos vaikka jotain exceliä haluaa mennä oikealle niin sormella silittelee sitä kun tietokoneen touchpädiä ikään niin sitten se menee se excel sinne mihin komentaa. Toikin oli itseasiassa aluksi mulle semmoinen kauhistus ja käytinkin jonkunaikaa ihan tämmöistä paristoilla toimivaa perushiirtä mutta meni hermo kun oli jonkun adapterin päässä kun ollut USB-C vaan A.

Tämä on kanssa yksi asia mistä pitäisi kaikkien tietokonetuottajien luopua on nämä kaikki muut paitsi USB-C ni tarttis sitten olla aina ihan mutkallaan että minkälaista vehjettä sitä pitäisi oikein ostaa

Jep, Apple tosiaan innovoi paljon ja yritti tehdä niistä standardeja, aika huonolla menestyksellä.
Minä taas koen että niissä ei ole pyritty muuhun kuin siihen että saataisiin myytyä omia lisälaitteita kun muut ei toimi. Se mihinkään standardiin pyrkimistä ole ollut.

Mutta oli tosiaan tuossa USB hommassa aikalailla etunenässä. PS/2 liittimiä hiirille jä näppiksille ei varmaan kukaan ikävöi. RGP johtoa näytölle ja LPT(? muistaakseni) tulostimelle.
No ei varmaan ikävä enää mutta kyllä niitä yllättävän pitkään saattoi ihmiset tarvita. Aika vasta oli vielä ihan normia nähdä VGA-liittimiä yrityskoneissa, ellei ole vieläkin osassa. Syy on se jo mainitsemani että on (vanhoja) laitteita niin paljon että tarvitsee ne vanhat liittimet. Ei ihmiset, saati yritykset kerralla hyppää uusiin laitteisiin, joten ei niitä voi kerralla jättää pois.

Eihän se nyt tietenkään Applen ansiosta ole että USBstä muodostui standardi mutta nappasin kiinni tuohon että joskus vähemmän on enemmän pitkässä juoksussa. :)
En voisi enempää olla eri mieltä. Vähemmän on aina vähemmän jos jollekin on tarve. Tietysti.

No on toi hiiri aika kiva. Siinä kun on touchpad tavallaan siinä samassa. Jos vaikka jotain exceliä haluaa mennä oikealle niin sormella silittelee sitä kun tietokoneen touchpädiä ikään niin sitten se menee se excel sinne mihin komentaa. Toikin oli itseasiassa aluksi mulle semmoinen kauhistus ja käytinkin jonkunaikaa ihan tämmöistä paristoilla toimivaa perushiirtä mutta meni hermo kun oli jonkun adapterin päässä kun ollut USB-C vaan A.
Ok. No jospa se sitten sen vuoksi imee sitä energiaa noin nopeasti. Itse tykkään siitä että paristoja tarvitsee vaihtaa niin harvoin ettei edes muista milloin ne on viimeksi vaihtanut.

Tämä on kanssa yksi asia mistä pitäisi kaikkien laitteistotuottajien luopua on nämä kaikki muut paitsi USB-C ni tarttis sitten olla aina ihan mutkallaan että minkälaista vehjettä sitä pitäisi oikein ostaa
Tästä ollaan niin eri mieltä kuin vain voi. Minulla ainakin on hirveästi laitteita, jotka on vanhemman USB:n mallia eikä niitä ole aikomusta päivittää vain liittimen vuoksi uudempaan. On kameroita, nauhureita, kuulokkeita, peliohjaimia, ulkoisia kovalevyjä ja ties mitä.

Ajan myötä noita tietysti päivittää jos niistä aika jättää tai eivät enää palvele käytössä mutta jos palvelee, niin tarvitsen niille myös liittimet. Peliläppärissä alkaa olemaan jo tiukalla saada muistitikku ja nauhuri yhtä aikaa kiinni kun ei ole kuin 2 x (wanha) USB.

Kuinka monella muuten on muistitikkuja ja monellako on sellaisia, jotka on USB-C? Veikkaan että aika vähän on sellaisia. Tosin ehkä niitäkään ei kukaan enää käytä tms. Mutta jos muistitikkuja käyttää, niin varmasti joku 90-95 prosenttia on vielä vanhaa mallia.

Valitettavasti nämä siirtymät ei tapahdu kerralla, joten se että valmistaja pudottaa liittimiä, vaikuttaa varmasti moniin käyttäjiin. Itsellä on ns. normi-USB ja kuulokeliitäntä varsinkin sellaisia että ei huvittaisi luopua. Enkä tiedä miten kestävä USB-C on pitkässä juoksussa mutta vähän veikkaisin että vanhempi malli on kestävämpi. Tosin kyllä minäkin ottaisin mieluummin C:tä jos saisi kaikki ilmaiseksi siihen päivitettyä.

En voisi enempää olla eri mieltä. Vähemmän on aina vähemmän jos jollekin on tarve. Tietysti.

Tästä ollaan niin eri mieltä kuin vain voi. Minulla ainakin on hirveästi laitteita, jotka on vanhemman USB:n mallia eikä niitä ole aikomusta päivittää vain liittimen vuoksi uudempaan. On kameroita, nauhureita, kuulokkeita, peliohjaimia, ulkoisia kovalevyjä ja ties mitä.
Eri mieltä oleminen on keskustelun suola :) Ei kai täälläkään ikinä kukaan oikeen mistään juttelisi jos kaikki olisi yesyes miehiä/naisia :)
Mä olen sitä mieltä ettet näe metsää puilta. Isoa kuvaa.
Jos tietokonevalmistajat ei valmistaisi kun USB-C ränkylöitä - niin sitten noi oheistuotevalmistajat ei valmistaisi kuin USB-C ränkylöitä. Ja ongelma olisi näin ollen ratkaistu. Mutta ko jotkut valmistajat edelleen roikkuu tuossa USB-Assa niin tietysti sitten valmistetaan laitteitakin tuolle jo nyt vanhentuneelle 'formaatille'(?) Onko formaatti vai standardi? standardi varmaan. Ainiin btw, se mun Dellin 5550 ränkylä, ei muuten ollut siinäkään ko USB-C portteja.

Joku väkivaltainen USB-C pakko hoituu adaptereilla. Mitkä koetaan hankaliksi (kuten minä koin).
Reippaasti nyt vaan sinne tulevaisuuteen. Vanhat ränkylät kyllä aina saa toimimaan tavalla tai toisella. Mutta ko kauppaan menee ostamaan uutta ränkylää niin ohan se hienoa että jos ois standardi ja tietäisi ilman mitään tutkimista että on yhteensopiva. Eli just tää nykyinen USB-C. Tätä sinäkään et varmasti voi kiistää.

Hiiri ottanut 90% latausta tässä jaaritellessa. :)
Ja ei ole sitä ihme, mikä se semmoinen scroll wheel. Koska touchpad. silittelee sormella sitä hiirtä ylös-alas vaikka nettisivuja scrollaillessa- tiedän että toi kapistus näyttää vähän hölmöltä, mutta se nyt vaan toimii eikä varaa mitään portteja tietokoneesta. Mullon tuossa 3 USB-Ctä. Yksi on ulkoiselle näytölle, toinen nyt vaan roikottelee tuossa, kännykkää latailen sillä ja kolmas on vapaa. Niin, voihan vaikka PS5 ohjainta latailla kanssa tuolla. Tai vaikka niitä ihme ohjaimia mitkä tuli sen PSVR2 kanssa. PSVR1 niissä ohjaimissa oli joku micro/mini USB tms, ihanaa. ku niitä johtoja sitten ikinä mistään löytänyt ko ole ollut juurikaan yleisiä niin niitä sitten kaappien pohjalta tahtonut löytyä ylimääräisiäkään. Karmeeta paskaa.

Olisiko unelmatietokone semmoinen missä olisi USB-C (vaikka pari kappaletta näitä), Micro-USB (yksi), Mini USB (yksi), USB-A (ehkä 2 tai 3), HDMI (2 varmuuden vuoksi), Display port (1). Noihan on kaikki edelleen elossa. Ainiin, USB-C osaa kaiken mitä nuokin. Mä olen kolme näyttöä saanut yhdellä johdolla näkymään tosta läppäristäni kun uteliaisuudesta testailin. Turha varmaan kertoa enempää mitä mallia oli johto. (johdot)

Ainiin vielä semmoinen että joo, SD kortit unohtu, lukijatpitää löytyä SD, miniSD, microSD.

Joskus muutos sattuu mutta niinko sanoin, pitkässä juoksussa, saattaa olla ihan ok. Less is more.

P.s. joo muistitikku ja USB-C - yllätyin kuinka oli harvassa nämä. Herran vuonna 2025 kun kävin kaupoilla. Just tuosta syystä olisi tietokonelaitteistovalmistajilla aika lopettaa tietokoneiden valmistaminen tuolla USB-Alla

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom