Ymmärrätkö lainkaan kuinka kehityksenvastainen lause tuo on. Olet oikeasti niin sokea omien suorien tarpeittesi kanssa. Kehityksen jarru. Kirjaimellisesti.
Millä tapaa tarpeellisten ominaisuuksien oleminen laitteessa on kehityksen vastaista? Eikä kyse ole minun tarpeista, sillä kuten olen toistellut, ihan varmasti niitä vanhoja laitteita on hirveitä määriä yhä käytössä. En myöskään ymmärrä miten minun näkemykseni tähän asiaan jarruttaa kehitystä? En minä päätä näistä asioista vaikka mielipiteeni ja näkemykseni asiasta olenkin sanonut. Eli en ole jarru kirjaimellisesti, käytännössä enkä edes teoriassa.
Huomaan että arvostelet nyt ihmisiä jotka tykkää jostain tietyistä laitteista. Huomaatko että tilasin sen Dellin ihan tietoisesti vaikka tiesin että tulee ilman yhtäkään USB-A liitäntää. Kyllä uutta tietokonetta tilatessani tutustun siihen ennen päätöstä.
Sinä nimenomaan vieroksut kehitystä koska sinulla on omat tottumukset ja laitteistot mitkä on kuitenkin jo eilistä päivää. Sinunlaiset ihmiset nimenomaan toimii kehityksen jarruna koska vanhoista standardeista halutaan pitää kiinni (ja ostetaan sieltä Anttilasta (R.I.P.) niitä vanhan standardin laitteistoja.
Miten se on arvostelua jos vain totean sen miten olen asiat nähnyt? Apple on todistettavasti poistanut suuren osan porteista laitteistaan, joten eikö ole ihan faktaa sanoa että niitä ostavat sulattavat tuollaista paremmin?
Et myöskään ole taaskaan kärryillä siitä mistä kirjoitan: jos puhun
olemassa olevista laitteista, niin puhun niistä enkä mistään Anttilasta ostettavista. Totta kai omatkin laitteeni uudistuvat sitä mukaa kun ostan uutta. Varsinkin kuvaamista harrastavana katsoo mieluusti tulevaisuuteen kuin ostaa vaikka jotain nykyajan resoluution kameraa tms.
Kyse oli nyt siitä, että jos minulla on rivi laitteita, jotka liitetään X-tavalla, niin totta kai minä en osta tietokonetta, jossa on vain kaksi Y-liitintä.
En myöskään ymmärrä miten toimin minkäänlaisena jarruna tämän asian suhteen kun muutenkin ostan lähinnä käytettyä. Tuo uusin läppärikin oli käytettynä ostettu. Jos sinä haluat signaloida valmistajalle jotain muuta, niin osta niitä liittimistä puhdistettuja vehkeitä. Minä en ihan heti osta niitä edes käytettynä kun ei ne minun käyttötarpeideni ja laitteideni kanssa ole yhteensopivia.
Ihme valitusta siitä että joku kehtaa ostaa sitä, mikä sopii itselle, samalla kun itse valittaa kun ei valmistajat tee sitä mitä sinä haluat. Huoh.
Minä vastasin kirjaimellisesti sinulle, ja aivan oikein vieläpä. Puhuttiin samasta asiasta. Sinun mielestä on ihan ok että on erilaista johtoa erilaisiin vimputtimiin. Minun mielestä on mielekästä ettei moista edes tartte miettiä kun kaupasta jotain ostaa kun tietää että noita samanlaisia johtoja on riittävästi. Kaikki vaan pelittää tuolla yhdellä johdolla.
Vastasit toki minulle mutta et ymmärtänyt mitä olin kirjoittanut, joten puhuit eri asiasta. En enää jaksa kelata taaksepäin että mikä se oli tarkalleen, joten jatkan vain suoraan tästä mihin asian nyt väänsit:
Eikö se oli ihan sama mikä johto laitteessa on kun kaikissa se johto kuitenkin on? Ja jos tietokoneessa on mahdollisimman monipuolisesti portteja, niin sitä varmemmin ne vanhatkin laitteet saa yhdistettyä.
En myöskään ole ikinä ostanut mitään piuhoja kun ne tulee aina mukana. Latureita ei tule puhelinten mukana enää mutta se piuha on niissäkin yleensä mukana. Miksi siis edes ostat, saati "metsästät" jotain piuhoja vielä erikseen? Tuntuu että teet ongelmia tyhjästä.
Sitä paitsi miten pärjäät "yhdellä johdolla" ellei laitteitakin ole vain yksi? Ei ole ihme jos tarpeet eroaa jos oikeasti menet yhdellä piuhalla etkä vain yhden tyypin liitännällä.
Vähän surullinen esimerkki on noi powerbankit, matkalaturit. Niiden lataus tapahtuu joko micro-USBllä, USB-Alla tai Cllä. Heittelin helvettiin noi micro-USB mallit, ko oli johto kateissa. Ne nyt olikin jo aika vanhoja. no, eniten jostain kumman syystä tulee tuota C mallia käytettyä kun tartte lyhyelle työmatkallekaan muistaa kun sen puhelimen laturin (C-C) ni sillä hoituu kaikki. Applen Macbookissakin oma laturistandardinsa mutta kyllä sekin mukisematta lataa omasta USB-C portista jos sinne virtaa lähtee työntämään.
Joo, edelleen on kätevää kertomasi juttu (enkä ole muuta väittänytkään) mutta tajuatko että kirjoitit juuri siitä asiasta mitä minä en halua tehdä? Heitit laitteita pois. Ne olivat ehkä vanhoja, turhia ja roskiskamaa ja kenties sinulla on massia helvetisti päivittää kaikki uuteen mutta minä en heitä toimivia tavaroita pois tai ole halukas päivittämään jonkin liittimen takia. Niin kauan kuin laitteet toimii ja palvelevat tarpeitani, tulen niitä myös käyttämään. Päivitän sitten kun tulee oikeaa tarvetta. Luonnollisesti. Siis siten, miten nämä oikeasti menee, eikä kuten jossain haavemaailmassa, jossa kaikki vanhat laitteet häviää kun valmistajat alkaa tekemään laitteita, joihin vanhat laitteet ei mene kiinni. Ainakaan ilman tympeitä adaptereita.
Huvittavaa muuten antaa vastaukseksi adapteria kun samalla itse valittaa että pitäisi olla vain yksi piuha kun on niin kätevää. Ne adapterithan taas on tosi käteviä.
Muna - kana vertaus ehkä sekin huono. Varmaan noidankehä olisi se paras kuvaamaan tämän päivän tilannetta.
Voit toki jättää ostamatta mitään uutta ja tukea vanhoja standardeja.
Ei noista vertauksista kyllä nyt oikein mikään tähän sovi. En missään kohtaa sanonut etten ostaisi uudempaa vanhan tilalle tai että tukisin vain vanhoja liitäntöjä. Kuka edes voi olla nykyään käyttämättä tuota jumalaista C-liitintä?
Vähän turhan äärilaitaan olet minua siis sovittelemassa vaikka kyse on aika yksinkertaisesta asiasta: en päivitä turhaan ja haluan käyttää laitteita niin pitkään kuin ne asiansa ajavat. Esimerkiksi tuo Zoom H5 on vuodelta 2014 ja ehkä parhaita laitteita mitä tiedän. Googlasin että onko tuolle seuraajaa, jossa olisi USB-C ja näköjään vuodelta 2025 on. En vain näe tuon ominaisuuksissa mitään, miksi päivittäisin tuon toimivan ja itselle riittävän tuohon mielestäni pöljemmän ulkoasunkin omaavaan vehkeeseen. Rahanhukkaa olisi.
Onko se sitten tavoiteltava status olla kehityksen airut, heittämässä toimivia vanhoja laitteita kierrätykseen ja tuhlata rahaa uusiin? Ei ole kyllä yhtään meikäläisen juttuja.
Toistele ihan rauhassa vaan vaikka kuinka monta kertaa tuota - tuo onkin se ongelma mistä olen maininnut mikäkin useamman kerran - tottumukset vanhoihin teknologioihin (ja niiden tukeminen) on kehityksen jarru.
Btw, Betamax kaatui Sonyn tiukkaan lisensointiin. Siinä missä VHS oli vapaa kaikille. Do your homework.
Niin toistelenkin koska se on fakta. Sinä ihmettelet että miksi hommaa jarrutetaan vaikka asia on itsestäänselvä. Niin se on aina mennyt: tarjonta ja kysyntä. Kyse ei ole myöskään "tottumuksesta" mihinkään vaan siihen että ei ihmisillä ole syytä, rahaa tai halua päivittää jos vanhatkin toimii. Ihme kerskakulutusta pitäisi olla että heittää vanhat heti pois kun tulee joku uusi reikä kylkeen.
Betamax-terveisissä kyse oli siitä ettei tekninen paremmuus ei ole mikään tae yleistymiselle. Asiat yleistyy ns. luonnollisesti eikä kerralla, kuten toivoisit.
Mitä spesifisesti pitäisi tutkia? HDMIllä meni noin 8 vuotta high end laitteista nykypäivän normiksi. Scartilla samanmoinen aika, 8-10 vuotta.
Kysyit minulta että kauanko siirtymässä kestää. Mistä minä tiedän. Tutki itse miten nuo on menneet. Ehkä vastaus on siellä, ehkä ei. Minä veikkaan että USB-A roikkuu VGA:n tapaan pitkään kuvioissa.
Tuetko avoimesti myös Scart liitäntää koska sinulla itselläsi nyt on niitä Betamax ja VHS videonauhureita siellä? Ja näyttöpäätelaitteet missä on pelkkä HDMI on perkeleestä?
Siis täh? Mitä nämä jutut taas on?

Ei minulla mitään muinausteknologiaa ole enkä oleta että ensimmäinen videokamerani toimisi enää nykyvehkeissä. Tyyppi vetelee esimerkkejä jostain muinaishistoriasta kun puhutaan nykypäivän varmaan helpoiten yleisimmästä liittimestä.
Yrität tässäkin tehdä minusta jotain äärilaitaa, mitä en ole.
Näyttöpäätteiden suhteen liittyy käyttötarkoituksesta. Minulle olisi riittänyt jo X360-ajasta lähtien pelkkä HDMI telkkareihin mutta niissä oli aika pitkään laitteita, jotka vaati muita liitäntöjä. PC-puolelta en osaa sanoa että mikä on paras, itsellä oli nekin kiinni HDMI:n kautta vaikka näyttiksessä oli myös DVI. Pitäisi tutkia että onko DVI:ssä jotain hyötyjä esim. väritarkkuudesta tms. Jotkin ammattinäytöt saattaa tulla jollain muulla kuin HDMI:llä mutta tämä on vain arvaus enkä ihmettelisi vaikka sielläkin olisi pelkkää HDMI:tä. Ei minulla ole sen kanssa ongelmaa.
Itse hyppäsin aika nopsahti scartista HDMI:hin koska konsolit tuki tuoreempaa ja ruutuja päivitteli tasaisesti. Niissäkin kuitenkin oli hyvä että sai hetken aikaa vanhempia laitteita kiinni.
Ja kun porttien hyödyistä puhutaan: ekassa videokamerassani on Firewire. Kamera on vuodelta 2001. Koska ostin laitteen tulevaisuutta ajatellen, sain sen kiinni sekä silloisiin laitteisiin että yhä nykyäänkin tietokoneeseen suht vaivatta. Jos olisi ollut vain Firewire, niin en olisi luultavasti sitä ostanut koska siihen aikaan käytännön tarpeet oli pääosin ihan muuta.
Tulevaisuuteen panostaminen hyvästä muttei se, että jätetään taaksepäinyhteensopivuus - saati nykyisyhteensopivuus - huonommaksi. USB kun ei ole mikään menneisyyden liitin vaikka onkin vanha. Itse määrittelen tuon enemmän sen mukaan, minkä verran sille on käyttöä.
USB-C on nyt just jotain 8-10v kun alkanut yleistyä ja olisi aika sen jo olla normi. Mutta kun ei ole. Koska tuota Ata on edelleen kaupat väärällään mikä mua korpeaa.
Ja tämäkö on niiden syy, jotka ostivat aikoinaan sen ajan laitteita, joita haluavat yhä käyttää eivätkä ostaa vehkeitä, joiden kanssa niitä ei saa yhteen tai jos saakin, niin pitää leikkiä adaptereilla?
Tuo on aika pelottava toivomus ettei se A kuole ikinä. Kestävyydestä hankala esittää arvioita mutta yksi syy miksi jouduin uusimaan minun neljänneksivanhimman koneen, se oli muuten Dell 5550 sekin (siksi uskalsinkin toistamiseen kokeilla kun tämä sotaratsu kesti käytössäni yli 5v), mutta siltä ajalta että silloin vielä edes ollut tuo USB-C kovin yleinen ja siinä näin ollen 4 USB-A porttia, niin lopulta niistä toimi vain yksi + että ei toiminut lainkaan ilman että oli virroissa kiinni jatkuvasti.
En minä asiaa mitenkään toivo, vaan luulen vahvasti että säilyy toivomattakin. Niin siis siinä koneessa, jota haukuit jo paskaksi, oli myös paskat liittimet? Kovin yllättävää. Ei kerro kyllä vielä kauheasti muusta kuin tuosta kone-mallista.
Pari kertaa kompastellut noihin USB-C johtoihin just jossain vähän vieraammassa ympäristössä niin ne irtoaa melko helposti niin ehkä tuo vähän jopa suojelee noita itse portteja?
Voipi olla mutta kyllähän ne fyysisesti on heppoisampia siinä missä mini-usbitkin on. Fyysinen koko jo kertoo mielestäni siitä.
Pitää paikkansa jos oletetaan että yhdellä johdolla pysty tekemään kuin yhtä asiaa, mutta väittämäsi on 100% väärä mikäli yhdellä 'töpselillä' voi hoitaa kaiken (monikäyttöinen). Tällöinhän se yksi laite on yksinkertaisempi mutta ihan yhtä monikäyttöinen - ja vieläpä paljon enemmänkin uuden standardin mukana tuomista eduista. Tätä ei vaan voi kiistää. Tai no voit tietysti 'koska ne omat vanhat rojut' mitkä adapterillakin saa toimimaan.
Et sinä voi sillä yhdellä johdolla edelleenkään liittää muita kuin C-piuhoja. Ihme vääntämistä yksinkertaisesta asiasta.

Ai että ihanko pitäisi katsoa täältä mun huushollista? Oletko tosissasi? Juu, no, voin sanoa ettei ole enää johtoviidakkoa samassa määrin mitä esim 10v sitten. Kiitos standardoinnin. Papukaijanaan: less is more. Ennen oli RCAta jostain VHSstä, Scrattia toisesta, jossain olikin jo HDMI. Sitten oli kaikenlaista USB rojua omilla liitännöillään (micro, mini, A ja C). Ja edelleen on mikä on perseestä.
Niin, eli sinulla oli ongelma johtojen kanssa? Minulla ei ole vaikka en ole yhteen piuha-malliin tyytynytkään. Saahan sitä talon täyteen yhdenkin mallin piuhoilla jos niitä levittelee ympäriinsä eikä pidä niitä laitteissaan kiinni. Teet tyhjästä nyt mielestäni ongelman.
Jos se on sinusta ok että kaikelle on oma johtonsa niin sitten se on niin. Itse olen yksinkertainen ihminen ja tykkään yksinkertaisista asioista. Tykkään tästä työpöydän siisteydestäkin. Kun ei ole mitään ylimääräisiä johtohässäköitä. Eri laitteille.
Olisi se aika vaikea käyttää laitetta jos ei olisi sille omaa johtoa, joten kyllä: kaikille laitteille yleensä tarvitsee jonkin piuhan ellei ole langaton. Yhtä paljon niitä johtojakin on riippumatta mitä liitäntää ne käyttää. Jos on kolme C-laitetta -> 3 johtoa. Jos on 3 A-laitetta tai eri eri liitäntöjä 3 kpl -> 3 johtoa. Miten tuosta saa ongelman aikaiseksi taas vain toisessa skenaariossa?
Oletko itse ajatellut juuri tuota noidankehää miksi USB-A on edelleen niin paljon tarjolla? Olet itsekin sanonut että olisi kaunis maailma jos olisi vaan USB-Ctä mutta kun maailma ei nyt vaan ole tuollainen. Miksi ei ole. Siksi kun koska ihmiset ostaa niitä.
Kyse ei ole siitä että "ihmiset ostaa niitä" vaan siitä, että niitä on ostettu ja niitä on käytössä. Niitä varten tarvitaan laitteita, joihin ne saa kiinni. Edelleen kovin yksinkertainen yhtälö.
Veikket minulle vastannutkaan, joo, tämä olisi mielestäni kanssa aika hyvä vaihtoehto nopeuttamaan siirtymää. Jos siis tarkoitit oheislaitteita kuten vaikka kuulokkeita, johdollisia hiiriä yms.
Näinhän se on aina mennytkin? Televisioissa oli scartit HDMI:n rinnalla, VGA ja PS/2 roikkui USB:n mukana, jne.
Itselläni ei vain tällä hetkellä ole sellaista laitekantaa että haluaisin ostaa uutta tietokonetta/läppäriä, jos siihen saa vain yhtä liitäntää kiinni. Saati että muutenkaan ostaisin niitä nykykoneita, joissa ei ole enää kuin pari porttia tarjolla.
Takerrun tähänkin vaikket minulle vastannut tässäkään. Eihän Scart -> HDMI adapterikaan hyödynnä HDMI liittimen etuja. Koska ei pysty. Luonnollisestikaan. Täsmälleen sama asia. Eli kyse todellakin on samasta asiasta. Mielestäsi 'Scart' on tarpeellinen.
En tajua mitä sanot tässä. Mikä sama asia, minkä asian kanssa?
Scart on toki tarpeellinen jos on laitteita, jotka sitä käyttää: olen siis samaa mieltä. Se ei kuitenkaan ole liitin, jota kannattaisi nykyaikaisessa laitteessa enää pitää mukana. Sinä olet poistamassa tämän hetken yleisintä liitintä, joten ei ole ehkä ihan sama asia.
USB-C ei ole merkittävästi parempi? Oliko tuo joku kompakysymys? Oletko USB-Alla vetänyt 120Hz 4k ulkoiseen näyttöön?

Tai siirrellyt dataa? Vaikka ulkoiselle kovolle? Etkä huomaa eroa?
Haluaisitko kuitenkin myös lukea ja ymmärtää viestin ennen vastaamista. Laitteet, jotka pärjää USB-A:lla, eivät luultavasti tarvitse C-liitintä mihinkään. Liitin tarpeiden mukaan.
Totta kai jos nykyään tekee laitteen, niin on hyvä että liitin olisi tuore mutta jos on vaikka nauhuri, niin ei se hyödy mitään 120 hz kuvasignaalista tms. Samasta syystä laitteiden mukana tulee sellainen piuha, joka riittää eikä mikään 8K-resoluutioon pystyvä.
Sinä saat sitä taaksepäinyhteensopivuutta niillä USB-C-USB-A kaapeleilla tai adaptereilla jos tarvii. Se että niitä roikotetaan sen verukkeella mukana uusissakin kannettavissa on suoraan sanottuna ihan perseestä ja vain jarraa kehitystä.
Miten tuo mainitsemasi kaapeli on ratkaisu jos se A-reikä puuttuu nimenomaan uusista koneista? Adaptereiden kanssa tuskin kukaan haluaa kikkailla tai niitä hankkia jos ei ole pakko.
En minä tähän aiheeseen enää voi paljon mitään uutta sanoa. En voi sille faktalle mitään että kuluttajat varmasti vielä tarvitsevat muutakin kuin yhtä liitäntää. Sitä myydään, mitä ostetaan. Tämän toteaminen on nyt jotenkin paha asia?
Minä en edelleenkään aio ostaa yhtään laitetta, joka ei minulle sovi ja jos se on jotain jarruttamista niin ihan sama minulle. Kuka helvetti nyt maksaa itsensä kipeäksi ja ostaa laitteita, joihin pitää sopeutua, sen sijaan että ostaa laitteen, joka on valmiiksi itselle sopiva.
Ja nimenomaan ne käyttävät laitteet kuten PC, konsolit jne on niitä laitteita mihin niitä ei saisi enään laittaa, koska silloin tuosta surkeasta vanhasta liittimestä ei päästä ikinä eroon.
En vieläkään tajua miksi siitä pitää päästä eroon? Sille on niin paljon laitteita ja käyttötapoja että ihan hyvin voi säilyä mukana. Mitä vaikka yksi vanhempi USB-portti haittaa läppärin kyljessä jos siitä kuitenkin monet hyötyy?
Te olette saaneet jonkin pakkomielteen ettei pitäisi olla kuin yhtä liitintä ettekä tunnu käsittävän että on muitakin ihmisiä, joilla on eri tarpeita jne.
Kyllä minullakin on laitteita, joissa tuo vanha liitin on eikä tuota mitään ongelmaa, että on joskus joutunut yhden kympin johdon ostamaan, että saa sen nykyaikaiseen kannettavaan kiinni.
Joo, kiva juttu että sinua ei haittaa ja olet valmis maksamaan ongelman pois. Itse en tuhlaa rahojani laitteisiin, joissa on jo ostaessa vika, joka pitää jollain adapterilla tai piuhalla korjata. Tosin ostin kyllä S24:n josta puuttuu kuulokeliitäntä mutta saatan myydä sen pois kun tympii niin helvetisti tuollaisen oleellisen asian puuttuminen. Adapterin ostin mutta on niin helvetin tympeä kanniskella ja kaivaa tuota aina esille kun pitäisi joku kuuloke nopeaa saada puhelimeen kiinni. Ja kyse on nimenomaan piuhalla yhdistettävistä kuulokkeista, joten langattomat ei ole minulle ratkaisu. Ei jaksa niiden latauksesta huolehtimista kun piuhallinen on aina valmis vaikka makaisin huolehtimatta vuoden käyttämättä. Aina kun voin, valitsen laitteen jossa ei ole akkua. Tai sellaisen, johon saa edes vaihdettua sen, kuten kameroissa on aina ollut.
Ja monipuoliset liitännät laitteessa ei ole hyvä asia jos ne ”monipuoliset” liitännät on vanhoja paskoja, jotka on jo korvattu sillä modernimmalla, paremmalla liittimellä.
Paska on sinun näkemyksesi mutta jos joku liitäntää tarvitsee, on se kaikkea muuta. Pelkkä modernius kun ei tee asioista parempia. Olkoonkin että kuten olen sanonut, on C-liitin parempi, se ei vain ratkaise kaikkia käytännön ongelmia kun/jos liitännät yhtäkkiä supistetaan vain siihen. Ei ole kauhean vaikea asia ymmärtää että nimenomaan käytäntö on tässä se avainsana.
Edelleen: jos joku tulee minulle vaihtamaan laitteet uusiin ilmaiseksi, niin olisin tyytyväinen. Nyt kuitenkin on paljon helpompi valita laite, joka tukee suoraan mahdollisimman monia liitäntöjä.