Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jarppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc
GOG lisätty 4 Final Fantasy peliä ja kaikissa taitaa olla nyt 60% alennus

Mietin tälläsen tilaamista.

Tuo tulis emulaattori käyttöön, satunnaiseen netin selaamiseen kun tartten vaikka opas videoita sekä vr puolella kiinnostaa alyx ja ihan se vanilla fallout 4 vr.
Luulisi tehojen riittävän sillä mun mielestä tässä on sama kone ja hienosti pyörii kaikki cyberpunkista lähtien joten luulis noin vanhojen vr pelienkin toimivan.
Pelitestit alkaa kohdasta 6:10

Redditistä luin psvr2:n käyttöä pc:n kanssa ja mulle tuli yllätyksenä se kuinka jotkut peliläppärit käyttää vaan sitä emolla olevaa paskaa näyttistä kun sen kytkee ulkoiseen näyttöön kiinni ja kehoitettiin tarkistamaan asia valmistajan sivuilta.
No en minä ainakaan löydä koko konetta asuksen sivuilta joten aika vaikea tarkistaa.
Tarkoitus kun on laittaa kone sohvapyödälle ja hdmi piuhalla kuva telkkariin.
Kiva bonus olis sekin jos tuolla toimis psvr 2. On siinä ainakin kaks eri display port paikkaa, mutta ainakin quest sitten toimisi virtual desktopin kautta.

Tuli heitettyä tuo läppäri tilaukseen.
Osaako joku sanoa onko tuolla mahiksia pelata uusinta wrc:tä vr moodissa.
Itse kun en tajua pc spekseistä enää mitään kun nimen perään on aina vaan lätkäisty viikon lottonumerot :D

Koneen speksit:

Prosessori - AMD Ryzen 7 7445HS Processor 3.2GHz (22MB Cache, up to 4.7GHz, 6 cores, 12 Threads)

Keskusmuisti - 8GB DDR5-5600 SO-DIMM * 2

Näytönohjain -NVIDIA® GeForce RTX 4050 Laptop GPU (194 AI TOPs) 6GB GDDR6

Pelin minimi vaatimukset:
Suoritin: AMD Ryzen 5 2600X Intel i5 9600K
Muisti: 8 GB RAM
Grafiikka: Nvidia GTX 1060 Radeon RX Vega 56

Pelin suositukset:
Suoritin: AMD Ryzen 7 3700X Intel i5 10600K
Muisti: 16 GB RAM
Grafiikka: Nvidia RTX 2070 Radeon RX 5700 XT

Graffoista varmasti pakko karsia, mutta se ei ole ongelma sillä mä pelaan edelleen ekan psvr:n kanssa dirt rallya ja driveclubia enkä usko tuon näyttävän edes minimi asetuksilla niin pahalta mitä nuo.

Äkkiseltään vaikuttaisi että minimi täyttyy ehdottomasti ja suosituksetkin taitaa melko lailla olla mitä suositellaan. Prossu ei ihan vastaa suosituksen esimerkkiä mutta näyttis kai on vähän jo ylikin sen. Enitenhän tuo jää kiinni muistista, josta puuttuu puolet suositusten määrästä. Vai onko tuossa siis 16 ja tuo on vain pöljästi merkattu niin että alkaa 8:lla? Ilmeisesti tuo "* 2" lopussa meinaa että onkin 16 gb, eli sekin sitten ok.

Niin ja varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata. Jos suositusasetukset vastaa VR-vaatimuksia niin vastaus on sitten kyllä. Jos paljon enemmän vaativat niin vastaus menee ehkä:n kautta ei:hin.

Prosessori - AMD Ryzen 7 7445HS Processor 3.2GHz (22MB Cache, up to 4.7GHz, 6 cores, 12 Threads)

Ainakin näyttiksen muistin määrä aiheuttaa ongelmia, mutta voi se kuitenkin kehnohkosti peliä varmaan pyörittää. UE5 ei ole muutenkaan VR:lle hyvä engine, valitettavasti.

Tuli itsekin laitettua PSVR2 pc:lle, DR2 pyöri ihan ongelmitta. Vajaan kk:n päästä tulee kaverin vanha gpu päivitykseksi, niin paranee silläkin rintamalla hieman (RTX 2070 -> RTX 3080). HL Alyx tuli myös ostettua aleista ja Fallout 4 VR. Ensimmäinen pitäisi ainakin pelata jossain vaiheessa ja ehkä ykkösenkin VR-modi.

Tuli heitettyä tuo läppäri tilaukseen.
Osaako joku sanoa onko tuolla mahiksia pelata uusinta wrc:tä vr moodissa.
Itse kun en tajua pc spekseistä enää mitään kun nimen perään on aina vaan lätkäisty viikon lottonumerot :D

Koneen speksit:

Pelin minimi vaatimukset:
Suoritin: AMD Ryzen 5 2600X Intel i5 9600K
Muisti: 8 GB RAM
Grafiikka: Nvidia GTX 1060 Radeon RX Vega 56

Pelin suositukset:
Suoritin: AMD Ryzen 7 3700X Intel i5 10600K
Muisti: 16 GB RAM
Grafiikka: Nvidia RTX 2070 Radeon RX 5700 XT

Graffoista varmasti pakko karsia, mutta se ei ole ongelma sillä mä pelaan edelleen ekan psvr:n kanssa dirt rallya ja driveclubia enkä usko tuon näyttävän edes minimi asetuksilla niin pahalta mitä nuo.
Mun mielestä kyllä teoriassa pyörii mutta VR:ssä mennään aika rajoilla.

CPU on ihan riittävä ja RTX 4050 on selvästi pelin minimiä tehokkaampi, mutta VR vaatii käytännössä sen pelin suositustason raudan. Suurin pullonkaula on VR:ssä muisti ja näytönohjaimen teho vakaaseen FPS:ään johon 16 GB RAM on käytännössä pakollinen.

Graffoja joutuu varmasti tiputtamaan reilusti (low/medium ja resoluutiota alas,), mutta jos Dirt Rally ja Driveclub PSVR:llä on kelvannut, niin ei tämäkään varmaan rumempi ole.

Ite veikkaan että aika nuhainen VR kokemus on. 50 numeroon loppuvat näyttikset on huonoja tehoiltaan, halpoja ne on mikä on taas hyvä asia. Mutta kun tuossa on kyseessä vielä läppäri niin nuo osat on huonompia kuin pöytäkoneessa vastaavat. VR puolesta on kokemusta kyseisestä pelistä 3080 mallisella pöytäkoneella silloin kun VR julkaistiin kyseiseen peliin. Sillon se oli niin pelikelvoton kokemus että ei tarvinnut pitkään pelata. Sitä on kyllä luultavasti päivitetty paremmaksi sen jälkeen.

Ei tota EA Sport WRC VR:ää kuulema oo päivitetty oikeestaan yhtään ja kun pelin kehitys lopetettiin, niin päivitystä myöskään ei ole tulossa.

Mietin tälläsen tilaamista.

Tuo tulis emulaattori käyttöön, satunnaiseen netin selaamiseen kun tartten vaikka opas videoita sekä vr puolella kiinnostaa alyx ja ihan se vanilla fallout 4 vr.
Luulisi tehojen riittävän sillä mun mielestä tässä on sama kone ja hienosti pyörii kaikki cyberpunkista lähtien joten luulis noin vanhojen vr pelienkin toimivan.
Pelitestit alkaa kohdasta 6:10

Redditistä luin psvr2:n käyttöä pc:n kanssa ja mulle tuli yllätyksenä se kuinka jotkut peliläppärit käyttää vaan sitä emolla olevaa paskaa näyttistä kun sen kytkee ulkoiseen näyttöön kiinni ja kehoitettiin tarkistamaan asia valmistajan sivuilta.
No en minä ainakaan löydä koko konetta asuksen sivuilta joten aika vaikea tarkistaa.
Tarkoitus kun on laittaa kone sohvapyödälle ja hdmi piuhalla kuva telkkariin.
Kiva bonus olis sekin jos tuolla toimis psvr 2. On siinä ainakin kaks eri display port paikkaa, mutta ainakin quest sitten toimisi virtual desktopin kautta.

Tuo näyttiksen 6GB vram voi tulla nopeasti ongelmaksi VR-peleistä. Jos pystyy mitenkään 200€ panostamaan lisää niin tässä olisi todella paljon tehokkaampi näytönohjain 8GB muistilla. En usko että Alyx on kauhena nautinnollinen kokemus tuolla 4050 kortilla. Nuo speksivaatimukset ovat pöytäkoneen näytönohjaimille ja tuo 4050 mobiili on paljon hitaampi kuin pöytäkoneen 4050.

Tuo näyttiksen 6GB vram voi tulla nopeasti ongelmaksi VR-peleistä. Jos pystyy mitenkään 200€ panostamaan lisää niin tässä olisi todella paljon tehokkaampi näytönohjain 8GB muistilla. En usko että Alyx on kauhena nautinnollinen kokemus tuolla 4050 kortilla. Nuo speksivaatimukset ovat pöytäkoneen näytönohjaimille ja tuo 4050 mobiili on paljon hitaampi kuin pöytäkoneen 4050.

Hieman myöhäistä vaihtaa kun tosiaan eilen laitoin tuon tilaukseen ja se on jo lähetettykin.
Samalla tuli otettua se psvr2 adapteri kun se oli vain 1.8e/kk lisää niin samapa se on ottaa vaikka ei sitten toimiskaan.
Redditissä ainakin jollain on ollut tufin f16 malli ja sillä tuo on toiminut kun on vaan laittanut usb-c -> display port piuhan väliin ja tuollainen näyttää verkkiksessä olevan 8e.
Tuossa ainakin on kummassakin usb-c paikassa display port tuki.

Enkä mä ede haaveile alyxin pelaamisesta maksimi asetuksilla vaan tärkeintä olis saada se vaan pelattua vaikka tarttis tiputtaa se quest pelin näköseks.
Tiedä sitten koska sitä pääsee testaamaan sillä mun piti se ja fallout ostaa tänään kun mun mielestä niiden tarjoukset loppui 6. päivä, mutta siellä olikin jo normi hinta. Fallout sentään on heti perään viikonloppu tarjouksessa 15e joten sen saa ostettua.

Hieman myöhäistä vaihtaa kun tosiaan eilen laitoin tuon tilaukseen ja se on jo lähetettykin.
Samalla tuli otettua se psvr2 adapteri kun se oli vain 1.8e/kk lisää niin samapa se on ottaa vaikka ei sitten toimiskaan.
Redditissä ainakin jollain on ollut tufin f16 malli ja sillä tuo on toiminut kun on vaan laittanut usb-c -> display port piuhan väliin ja tuollainen näyttää verkkiksessä olevan 8e.
Tuossa ainakin on kummassakin usb-c paikassa display port tuki.

Enkä mä ede haaveile alyxin pelaamisesta maksimi asetuksilla vaan tärkeintä olis saada se vaan pelattua vaikka tarttis tiputtaa se quest pelin näköseks.
Tiedä sitten koska sitä pääsee testaamaan sillä mun piti se ja fallout ostaa tänään kun mun mielestä niiden tarjoukset loppui 6. päivä, mutta siellä olikin jo normi hinta. Fallout sentään on heti perään viikonloppu tarjouksessa 15e joten sen saa ostettua.
Jättää vain paketin noutamatta niin se palautuu automaattisesti telialle. Lisäksi on 14vrk palautusoikeus vaikka konetta olisi käyttänyt.
Se voi hyvin olla että Alyx ei tuolla koneella pyöri pelattavasti joten suosittelen vahvasti tuon RTX 5060 koneen ostamista, ero on kuin yöllä ja päivällä.
Voit tilata tuon toisen koneen ja jättää tosiaan tuon 4050 koneen postiin.

Edit. Lisäksi tuolla RTX 5060 pelailee jo mitä tahansa PC-peliä ihan hienosti ja on ihan oikeasti pelinäytönohjain. Olen varma, että tulet myöhemmin olemaan tyytyväinen että vaihdoitkin tuohon.

Edit2. Koitin tutkia tuota Acerin Displayport asiaa, mutta mistään en löytänyt vahvistusta siihen toimiiko USB-C kautta. Outoa kyllä koska vanhemmissa malleista tieto löytyi että toimii. Tässä vielä yksi hinta-laatusuhteeltaan erinomainen vaihtoehto ja lisäksi tallennustilaa on tuplasti enemmän ja RAM-muistia 24GB joka riittää melkein mihin vain vielä pitkän aikaa. Lisäksi Lenovon laatu on erinomaista. Lopullinen päätös on tietysti sinun, mutta ihan pienellä lisäpanostuksella saa aivan uskomattoman paljon enemmän pelisuorituskykyä ja voi pelata vaikka uusimmat AAA-pelit tällä. Tuo RTX 5060 vastaa aikalailla RTX 4070 näytönohjainta.

Edit3 Tässä vielä arvostelu tuosta Lenovon koneesta ja kyllä saa kehuja.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom