Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5 Pro

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsekin ostin viimein Pron eilen, nykyinen pleikkari on PS4 Slim, joten on tässä jonkun aikaa odoteltu sopivaa hetkeä. Kiinnostavaa pelattavaa ei kuitenkaan ole niin paljoa ollut, että kannattaisi hankkia. Oikeastaan ostin vain sen takia, että pääsen pelaamaan Gran Turismo seiskaa paremmilla asetuksilla, jos se nyt innostaisi. Tulossa on toki vielä pari kiinnostavaa peliä pleikkarille ja Ghost of Tsushima ja Yotei on pelaamatta.
Vedä nyt ainakin Yotei, siihen saat palamaan aikaa sen verran että tulee toivottavasti kaipaamasia nimikkeitä kauppoihin. Itse olen ollut ihan myyty tähän Crimson Desert peliin. Prostahan se ottaa kuulemma kaiken irti. Uusi PSSR yms

Olen kyllä Jogin kanssa samaa mieltä, että tuo Crimson Desertin performance tilassa on aivan karsea kuva perus PS5:lla. Periaatteessa ei saisi niin huonotasoista edes julkaista. Todella iso ero PS5 Pro versioon, normaalia isompi ero. Saa nähdä, jos päivityksillä paranee. Kuten esim. Horizon Forbidden Westin performance tilalle kävi aikoinaan. Paskasta tuli kelvollinen ja PS5 Pro teki sitten siitä vielä loistavan.

Onneksi CD:n Balanced modessa ei ole mitään isompaa vikaa perus PS5:lla ja saa ihan laadukkaan pelikokemuksen. Toki hurjimmat myllytykset vielä itseltä kokematta. Paljon parempi kuin vaikkapa mitä Star Wars Outlaws tarjosi perus PS5:lla.

Jännä nähdä mitä CD Projekt Red saa aikaan Cyberpunkin 2077 PS5 Pro päivityksellä. Riittäkö tehot muuhun kuin Pisserin parempaan kuvaan? Raskas peli, mutta ehkä ne saa jotain muitakin parannuksia revittyä irti.

Itselläkin kävi mielessä josko tässä ennen Pron hinnannousua sen hankkisin, mutta oon nyt melko varma, että julkkaripäivänä hommatulla perusPlösöllä mennään tämä konsolipolvi. Tuntuupahan sitten Ps6 julkaisussa isommalta visuaaliselta harppaukselta. Meinaan on se Pro silti vähän turhan tyyris välipäivitys mitä sillä rahalla lopulta siinä saa

Itselläkin kävi mielessä josko tässä ennen Pron hinnannousua sen hankkisin, mutta oon nyt melko varma, että julkkaripäivänä hommatulla perusPlösöllä mennään tämä konsolipolvi. Tuntuupahan sitten Ps6 julkaisussa isommalta visuaaliselta harppaukselta. Meinaan on se Pro silti vähän turhan tyyris välipäivitys mitä sillä rahalla lopulta siinä saa
Sama suunnitelma mikäli pleikkari pysyy hengissä siihen saakka.

Siis lähinnä että joillain pelintekijöillä on noissa perf moodeissa alkanut lipsua luokattomaksi resot ja ruudunpäivitys.. ja kelvollinen vasta prolla. Tilanne jota ei pitäisi konsoleilla syntyä. Pro saa olla tarkempi jne mutta se ote ei saa lipsua peuskonsoleilla.
Miksei saa lipsua? Mikä hemmetin sääntö tämä nyt on?

Konsoliversiot on olleet *aina* huonompia. Sen takia nyt on näitä Pro-versioita on kehitetty viime vuodet, jotta pelit saataisiin edes jollain tapaa lähemmäs pc-versioita

Miksei saa lipsua? Mikä hemmetin sääntö tämä nyt on?

Konsoliversiot on olleet *aina* huonompia. Sen takia nyt on näitä Pro-versioita on kehitetty viime vuodet, jotta pelit saataisiin edes jollain tapaa lähemmäs pc-versioita
mikä siinä nyt närää tai ihmetystä aiheuttaa?.. kautta aikojen on ollut tärkeää että konsoli pelit on mahdollisimman siloteltuja, tasaiset ruudunpäivitykset, hyvä kuva kaikkiaan.. se on se sääntö ja nyt sitten kokoajan lisääntyy lipsuminen, resot repsottaa, ruudunpäivitys takkuaa enemmän, useammin. Veikkaan että ennen oli nuo sony/xbox laatuseulakin sellainen että ei ihan läpi mennyt jos vaikka ruudunpäivitys oli mitä sattuu.

mikä siinä nyt närää tai ihmetystä aiheuttaa?.. kautta aikojen on ollut tärkeää että konsoli pelit on mahdollisimman siloteltuja, tasaiset ruudunpäivitykset, hyvä kuva kaikkiaan.. se on se sääntö ja nyt sitten kokoajan lisääntyy lipsuminen, resot repsottaa, ruudunpäivitys takkuaa enemmän, useammin. Veikkaan että ennen oli nuo sony/xbox laatuseulakin sellainen että ei ihan läpi mennyt jos vaikka ruudunpäivitys oli mitä sattuu.
Jo Ps1-sukupolvessa oli alhaiset ruudunpäivitykset. Ps2-sukupolvessa oli alhaiset ruudunpäivitykset ja Ps3-sukupolvessa oli jo alhaiset ruudunpäivitykset. Ps4-sukupolvea kritisoitiin, kun resoluutio ei ollutkaan 4K ja ruudunpäivitys jäi jopa 30fps:stä. Ps5 jäi ruudunpäivitys jäi monessa pelissä alle 30fps:n, jonka vuoksi ps5 pro piti tulla pelastaan.

Jo Ps1-sukupolvessa oli alhaiset ruudunpäivitykset. Ps2-sukupolvessa oli alhaiset ruudunpäivitykset ja Ps3-sukupolvessa oli jo alhaiset ruudunpäivitykset. Ps4-sukupolvea kritisoitiin, kun resoluutio ei ollutkaan 4K ja ruudunpäivitys jäi jopa 30fps:stä. Ps5 jäi ruudunpäivitys jäi monessa pelissä alle 30fps:n, jonka vuoksi ps5 pro piti tulla pelastaan.
Ja näin tulee jatkumaan aina, graffat lyödää aina raudan maximii ja sit arvotaan 30fps ja heilahtelevan 60fps väliltä. Onneks on loistavasti optimoitujakin pelejä.

Konsolipelaaminen on kompromissipelaamista ja se on yleensä nimenomaan tarkoittanut heikompaa ruudunpäivitystä kun grafiikka ja "katso miltä tämä peli näyttää!!1!" myy paremmin kuin se että "tässä on tasainen ja sulava ruudunpäivitys".

Toki mitä pidemmälle on päästy, niin sitä enemmän on näkynyt myös 60 fps pelejä mutta ikävä totuus on, että aina siitä tingitään eikä grafiikoista. Mutta onneksi sentään nykyään voi monesti jo valita kumman haluaa.

60fps oli PS4lla harvinaisuus. Performance modet tuotiin peleihin koska pelaajat tottuivat niihin crossgen aikoina ja syntyy aina valitusta jos niitä ei tarjota oli kuvanlaatu mitä tahansa. CPU ja GPU alkavat olla alimitoitettuja 60fps nyt kun crossgen on loppunut. Pro helpottaa kuvanlaadussa mutta ei muuta CPUta. Silti väitetään ettei kukaan tarvitse next-gen...

Nextgeniä tarvitaan jos on pakko pumpata grafiikkaa aina vain ylemmäs. Itselleni riittäisi kyllä jo nykyisenkaltaiset pelikokemuksetkin eikä tarvitsisi välttämättä enää hypätä korkeammalle tasolle, jossa vaaditaan taas enemmän tehoja. Itse kaipaa muutenkin enemmän sitä sisältöä kuin kiiltoa vaikka tietysti molempi parempi, jos mahdollista saada. Voin kuitenkin hyvillä mielin tinkiä grafiikoista jos peli on hyvä ja pyöriin pelattavasti, mikä on tietysti aina vähän riippuvainen siitä että minkä genren pelistä on kyse. Lähtisin itse kuitenkin jo siitä ettei 60 fps olisi huono minimi genrestä riippumatta.

Nextgeniä tarvitaan jos on pakko pumpata grafiikkaa aina vain ylemmäs. Itselleni riittäisi kyllä jo nykyisenkaltaiset pelikokemuksetkin eikä tarvitsisi välttämättä enää hypätä korkeammalle tasolle, jossa vaaditaan taas enemmän tehoja. Itse kaipaa muutenkin enemmän sitä sisältöä kuin kiiltoa vaikka tietysti molempi parempi, jos mahdollista saada. Voin kuitenkin hyvillä mielin tinkiä grafiikoista jos peli on hyvä ja pyöriin pelattavasti, mikä on tietysti aina vähän riippuvainen siitä että minkä genren pelistä on kyse. Lähtisin itse kuitenkin jo siitä ettei 60 fps olisi huono minimi genrestä riippumatta.
Sita grafiikkaa/resoa on pitanyt myos pumpata ylemmaksi kun telkkujen koko on kasvanut jatkuvasti. Pikaisen googlauksen perusteella yli 90% ps5:n peleista tukee 60fps, joten kylla tossa minimissa ollaan jo melkein.

Kyllä se nyt lopulta kamelinselkä katkesi kuitenkin ja lähti Pro tilaukseen ja heti ärsyttää mutta samalla edes vähän olen innoissani.. En edes millään lailla pysty edes puolustaan tuota ostostani!
Ja hommasin mukaan ainoan fyysisen version digitaalisena nyt tarjouksesta eli Gran Turusmo 7 joka ainut aktiivinen levypeli mitä pelannut eli tuo vs levyasema niin mieluummin 40e digiversio Gt.stä Prolla jatkossa eikä enää fyysisiä itselle

Viimeksi muokattu:
Itse ostin kyllä levyaseman ja sen juuri pistin kasaan. Kivasti muutaman ps4 pelin levyllä sai hankittua kyseisten pelien ps5 remasterin muutamalla eurolla. Toki digitaalisen kirjaston pelien remastereiden hankkiminen oli vielä helpompaa. Ainoastaan last of usia ei saanut päivitettyä koska part 1 on eri peli.

Itse taas kun Gt7 ollut ainoa fyysinen peli vuosiin, niin sitten ostin sen nyt diginä 40e hintaan mikä halvempi kuin levyasema, kun tuo on ollut vuosiin ainoa peli mikä Plegen sisällä on ollut. Eli nyt saa nähdä miten Pro tuo itselle mitään arvoa

No nyt kun testailin GT7 niin ei se ihan hirveästi tuonut muuta kuin sujuvan ruudunpäivityksen ja nopsat latausajat. Aika rumahan tuo peli on vaikka Rellun keulamerkki hohtaa kuin Naantalin aurinko. Toisesta ääripäästä kokeilin Flatout nelosta, joka näytti ihan kauhealta aiemmin ja nyt se näytti siedettävältä. Ilmeisesti se pleikka nelosen pelien kaunistaminen sitten voi toimia jossain peleissä. Vähä sama kokemus The Last Guardianin kanssa. Vielä testasin Horizon Zero Dawnin remasteria ja oli hieno muuten, mutta hahmojen kuminaamat kauheita, varsinkin märkinä. Olen vakuuttunut, että Prolla kannattaa pelata jotain muutaman euron kirppispelejä, joita ei jaksanut sahata PS4:lla. Varmaan sitten jotain uusiakin, jos sattuu nykyään ilmestymään kiinnostavia pelejä.

Vielä ei kone ole saapunut mutta miten tiedonsiirto käy perus Ps5 välillä uuteen Prohon?
ei kai tuossa mitään kummempaa eroa ole?

jos netistä lataa niin harvoilla on liittymiä mitkä koettelee nykykonsolien luku/kirjoitus kykyä. ja sitten jos vaikka USB tikulla vetelee niin onko USB mallia pappa ja vaari (USB-A) vai jotain modernimpaa kuten USB-C?.
USB-A versiot niin saat kyllä varmasti käydä kahvilla parilla sukulaisilla ennenkuin on edes joku pieni kymmengigainen peli siirtynyt.

oli miten oli, niin tietdonsiirtokyvykkyydet PS5 ja PS5 Pro ei varmaan juurikaan eroa tuossa asiassa. Pelien sisällä jossain tuolla saattaakin olla eroa miten dataa siirrellään.

Ja omalla tunnuksella kun menee Pro, niin kaikki on siellä saatavilla ihan kuten sen vanhan kanssa. Toki joutuu ne ladata uudestaan.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom