Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jarppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc
Näinhän se on, meille kuluttajille tosiaan olisi aivan erinomaista, jos "walled garden" jäisi historiaan myös konsoleilla, mutta ainakaan vielä näin ei ole ollut. Me lopulta maksetaan enemmän vain siksi, että näin on. Kilpaillut markkinat toimii tässäkin paremmin kuin suljettu kauppapaikka ja monopoli.
Tämä vaan ei nykyisellä konsolirakenteella tule ikinä tapahtumaan. Se ei hyödytä konsolivalmistajaa millään tavalla. Siinä menisi se 30% siivu ohi suun. Siksi ainoa keino milloin tällaista voisi edes tapahtua on PC:n ja konsolin yhdistäminen. Steam Machine on tässä ensimmäinen askel. Siinä on kenelle tahansa valmis paketti pienessä koossa, jonka laitat TV-tasolle piuhan päähän ihan niinkuin minkä tahansa konsolin, mutta sinulla onkin täysi vapaus ostaa pelit mistä vaan digikaupasta. Tässä on hulluinta se, että Steam on tässä tapauksessa sekä laitevalmistaja että kauppapaikan omistaja, mutta antavat silti mahdollisuuden ostaa pelit myös muilta kauppapaikoilta. Eli juuri päinvastoin kuin konsoleilla.

Se mitä Project Helix tulee olemaan on vielä kysymysmerkki, mutta ainakin sillä on mahdollisuus jatkaa Steam Machinen viitoittamaan suuntaan. Tarjotaan siis pieni siisti valmis paketti, joka näyttää ja tuntuu konsolilta, mutta tarjoaa PC puolen edut pelien ostamisen suhteen. Ihan kuten Steamin big picture -käyttöliittymän kanssa, myös Xbox Experience -käyttöliittymän pitää tuntua helpolta ja sitä pitää pystyä käyttämään vaivatta peliohjaimella - kuin konsolia ikään. Jos raja hämärtyy sen suhteen mikä on konsoli ja mikä on PC, niin myös laitteen määritelmä muuttuu vähemmän merkitykselliseksi. Onhan se jo nyt nähty näiden käsikonsoliPC -laitteiden kanssa. Joo, ne on pohjimmiltaan PC:eitä, mutta samalla ne on kuin käsikonsoleita käyttönsä suhteen. Mitä enemmän päästään pois siitä mielikuvasta, että PC pelaaminen on jatkuvaa säätämistä tai työpöydän ääressä istumista, niin sitä enemmän tällaisilla olohuonePC:llä on mahdollisuuksia.
 
Mielestäni Steam Machine ei ole konsoli, eikä oikeastaan edes konsolimainen. Se on paketista otettaessa Linux-PC, jossa pyörii oletuksena Steam. Linuxin vuoksi toivon sille menestystä ja pitkää ikää, hinnan puolesta en. Tai voihan sitä tietenkin sanoa konsoliksi, koska se pyörittää esimerkiksi Playstation-emulaattoria. Ytimeltään se on kuitenkin rajallisin päivitysmahdollisuuksin varustettu PC, jolla voit pyörittää vaikka Open Officea. Vastaavia ratkaisuja on nähty tosiaan jo vuosikausien ajan. Omassa olohuoneessani on Linux-PC, joka on kasattu pieneen koteloon ja jossa Steam on keskiössä. Ei se siitä huolimatta ole konsoli, vaan PC.

Valve myy laitetta ilmeisesti nollatappiolla. Valven pelikauppa kattaa 75 % PC-pelaamisesta. Se, että joku saattaisi ostaa laitteella silloin tällöin jonkun pelin GOG:sta ei liikuta Valvea pätkän vertaa juuri näistä syistä. Microsoftillahan ei ihan näin ole, mutta käyttöjärjestelmämonopoli sekä 100 miljardilla ostetut isot nimikkeet voivat tuoda tähän oman mausteensa.

Minusta aika helppo määritelmä konsolille ja PC:lle on niiden natiivisti (en laske tähän epävirallisia fanikäännöksiä) pyörittämät pelit. PC:llä pelataan PC-pelejä ja konsolilla konsolipelejä. Jos pelaan puhelimellani konsolin pilvipalvelupeliä tai emulaattoria, ei se siitä vielä konsolia tee. PC:lle on saatavilla varsinaisen käyttöjärjestelmän päällekin lukuisia eri käyttöliittymiä (muitakin kuin Steam Big Picture), joiden ulkonäköön on haettu inspiraatiota konsoleista. Edelleen siellä taustalla on kuitenkin PC.

Vaikka konsolien rauta on muuttunut aikojen saatossa koko ajan lähemmäs tavallista PC-rautaa, on minun edelleen helppo tunnistaa konsolipelit juuri konsolipeleiksi. Kotelossakin kun lukee Playstation 1, 2, 3, 4 tai 5. Kun laitan levyn samalla tavalla nimettyyn konsoliin, peli käynnistyy. Yleensä sama merkintä tarkoittaa myös sitä, että peli on optimoitu juuri sille laitteelle kyseisen raudan ehdoilla.

Vaikka PC on tullut kauaksi pahimmista säätövuosistaan, on siellä edelleen kompastelua esimerkiksi eri näytönohjainten tukemisen kanssa. Crimson Desert ei ainakaan julkaisussa suostunut toimimaan lainkaan Intelin näytönohjaimilla. Windows 11:n ongelmat olivat alkujaan sellaista luokkaa, että siitä tuli yleinen ivan aihe. Ilmeisesti ainakin jossain määrin tilanne on sittemmin parantunut. Esimerkkejä kuitenkin riittää.
 
Katselen tätä enemmän sen kannalta miten normaali Windowsin asennusprosessi menee. Toki töiden kautta on paljon joutunut myös asentelemaan koneita, mutta silloin se prosessi ei vastaa juurikaan normaalia kuluttajatietokoneen asennusta.
Ei se toki normaali prosessi olekaan kun ovat sen mahdollisuuden tarkoituksella piilottaneet ja on ns. "työläämpi" mutta käytännössä kuitenkin niin pieni juttu että hankala itse käyttää tuota termiä "työläämpi". Sama kuin vertailisi että nostaako hiekanjyvän vai pikkukiven: ihan yhtä triviaalihomma kummin vain. Tietysti isoin ero tulee siitä että pitää tietää että vaihtoehto edes on olemassa.

Tässä muun muassa syitä miksi työelämässä vähänkin isommassa firmassa niin tiedostojen kuin käyttöoikeuksien hallinta on yleensä keskitettyä. Ei niitä siinä paikallisella koneella värkätä. Se on lähinnä ruutu ja tapa päästä käsiksi muualla oleviin sovelluksiin, tiedostoihin ja asioihin.
Kyllä. Olen joskus harkinnut että laittaisi kotiinkin jonkin pääkoneen, josta kaikki data tulisi päätteille mutta en ole saanut aikaiseksi. Isoin ongelma tuossa on se, etten haluaisi pitää mitään laitteita jatkuvasti päällä ja tuo jo sen käytännön kannalta vaatisi. Pilvipalveluihin en haluaisi hirveää määrää dataa siirtää, lähinnä sen vuoksi kun sitten siitä pitää alkaa maksamaankin jotain. Mieluummin pidän itsellä useamman datalevyn, joihin varmuuskopioin tavaraa.

Juu, ihan ymmärrettävää. Se ei silti tarkoita etteikö joku joka vaan ostaa Windows PC:n pelikoneeksi menisi niillä oletusvalinnoilla ja sitten hänellä jo olisikin Microsoft tili. Lisäksi onhan sinullakin Microsoft tili, kun olet ilmeisesti useammankin Xboxin omistanut. Sillä samalla tilillä voisit kirjautua myös Windowsiin.
Niin, onhan se ollut jo sieltä Messenger-ajoista lähtien mutta haluan siis että pc on paikallisella asennuksella. Ei siinä sen kummempaa ole. En vain ole kaivannut mitään tili-integraatiota pc:lle.

Ja jos nyt puhutaan tileistä ja kirjautumisista, niin täytyyhän Steam Machineenkin kirjautua. Tuskin se prosessi kauheesti eroaa esim. siitä miten Xboxiin ja Playstationiin kirjaudutaan. Tai mahdollisesti tulevaan Project Helixiin.
Joo, no jotenkin koen nuo asialle pyhitetyt laitteet erillisinä: pleikkarille PS-tili, Xboxille Xbox-tili, Steam-laitteelle Steam-tili. En kuitenkaan omista mitään "MS-laitetta" vaan pc:n, joten vaikka siinä MS Windows onkin, niin en vain halua siihen kirjautua koska sitä ei ole aiemminkaan vaadittu.

Ehkä eniten näissä ärsyttää itseäni se että tilejähän käytetään aina profilointiin ja aina kun vain mahdollista, niin jätän ne tekemättä ja käytän laitteita (yms.) enemmän anonyyminä. Toki tämäkin on taistelua tuulimyllyjä vastaan kun niitä tilejä ja seurantaa on joka paikassa mutta silti.
 
Ei se toki normaali prosessi olekaan kun ovat sen mahdollisuuden tarkoituksella piilottaneet ja on ns. "työläämpi" mutta käytännössä kuitenkin niin pieni juttu että hankala itse käyttää tuota termiä "työläämpi". Sama kuin vertailisi että nostaako hiekanjyvän vai pikkukiven: ihan yhtä triviaalihomma kummin vain. Tietysti isoin ero tulee siitä että pitää tietää että vaihtoehto edes on olemassa.
Joo, se on selvää, miksi joku asia on laitettu oletukseksi ja miksi joku on "työläämpi".
Kyllä. Olen joskus harkinnut että laittaisi kotiinkin jonkin pääkoneen, josta kaikki data tulisi päätteille mutta en ole saanut aikaiseksi. Isoin ongelma tuossa on se, etten haluaisi pitää mitään laitteita jatkuvasti päällä ja tuo jo sen käytännön kannalta vaatisi. Pilvipalveluihin en haluaisi hirveää määrää dataa siirtää, lähinnä sen vuoksi kun sitten siitä pitää alkaa maksamaankin jotain. Mieluummin pidän itsellä useamman datalevyn, joihin varmuuskopioin tavaraa.
Kotona en niin koe tähän tarvetta, koska käyttäjämäärä on niin pieni. Työpaikalla taas edes Windowsin asennus ei voi olla niin että asennetaan koneeseen Windows normaalilla ohjatulla toiminnolla ja sitten mietitään päivityksiä ja mitä ohjelmistoja siihen laitetaan. Sen täytyy olla keskitetty asennuspaketti, jotta vältytään eroavaisuuksilta ja jotta koneiden päivittäminen on yhtenäistä ja helppoa.
Niin, onhan se ollut jo sieltä Messenger-ajoista lähtien mutta haluan siis että pc on paikallisella asennuksella. Ei siinä sen kummempaa ole. En vain ole kaivannut mitään tili-integraatiota pc:lle.
Eikä pakko olekaan, lähinnä alleviivasin sitä, että siellä se tili jo on.
Joo, no jotenkin koen nuo asialle pyhitetyt laitteet erillisinä: pleikkarille PS-tili, Xboxille Xbox-tili, Steam-laitteelle Steam-tili. En kuitenkaan omista mitään "MS-laitetta" vaan pc:n, joten vaikka siinä MS Windows onkin, niin en vain halua siihen kirjautua koska sitä ei ole aiemminkaan vaadittu.
Tavallaan joo, mutta tätähän vaikka nyt sitten tuleva Project Helix tai Xbox ROG Ally hämärtävät. Eivät ole Xboxeja konsoleina, mutta kun kirjaudut laitteelle Microsoft tilillä, niin käyttö on hyvin samankaltaista. Niin ja jos nyt Helix vielä pyörittää Xbox konsolipelit, mutta myös PC pelit eri kauppapaikoilta, niin onko se Xbox vai PC? Ja pitääkö siihen siksi kirjautua Xbox tilillä? Tosin onko sillä väliäkään miten sen laitteen tuossa kohtaa nimeää?
Ehkä eniten näissä ärsyttää itseäni se että tilejähän käytetään aina profilointiin ja aina kun vain mahdollista, niin jätän ne tekemättä ja käytän laitteita (yms.) enemmän anonyyminä. Toki tämäkin on taistelua tuulimyllyjä vastaan kun niitä tilejä ja seurantaa on joka paikassa mutta silti.
Totta. Harmillisesti samaan aikaan tilien käyttö tekee monesti laitteiden käytöstä niin paljon helpompaa. Missä tilanteessa sitten haluaa ottaa periaatteen päällimmäiseksi ja missä kohtaa taas haluaa tiedostonsa saataville eri laitteiden välillä? Ja selaimen suosikit ja asetukset kulkemaan mihin ikinä kirjautuukin. Nuoralla tasapainoilua ehkäpä.
 
Ylös Bottom