Dragonfly
KonsoliFIN Alumni
Tämä vaan ei nykyisellä konsolirakenteella tule ikinä tapahtumaan. Se ei hyödytä konsolivalmistajaa millään tavalla. Siinä menisi se 30% siivu ohi suun. Siksi ainoa keino milloin tällaista voisi edes tapahtua on PC:n ja konsolin yhdistäminen. Steam Machine on tässä ensimmäinen askel. Siinä on kenelle tahansa valmis paketti pienessä koossa, jonka laitat TV-tasolle piuhan päähän ihan niinkuin minkä tahansa konsolin, mutta sinulla onkin täysi vapaus ostaa pelit mistä vaan digikaupasta. Tässä on hulluinta se, että Steam on tässä tapauksessa sekä laitevalmistaja että kauppapaikan omistaja, mutta antavat silti mahdollisuuden ostaa pelit myös muilta kauppapaikoilta. Eli juuri päinvastoin kuin konsoleilla.Näinhän se on, meille kuluttajille tosiaan olisi aivan erinomaista, jos "walled garden" jäisi historiaan myös konsoleilla, mutta ainakaan vielä näin ei ole ollut. Me lopulta maksetaan enemmän vain siksi, että näin on. Kilpaillut markkinat toimii tässäkin paremmin kuin suljettu kauppapaikka ja monopoli.
Se mitä Project Helix tulee olemaan on vielä kysymysmerkki, mutta ainakin sillä on mahdollisuus jatkaa Steam Machinen viitoittamaan suuntaan. Tarjotaan siis pieni siisti valmis paketti, joka näyttää ja tuntuu konsolilta, mutta tarjoaa PC puolen edut pelien ostamisen suhteen. Ihan kuten Steamin big picture -käyttöliittymän kanssa, myös Xbox Experience -käyttöliittymän pitää tuntua helpolta ja sitä pitää pystyä käyttämään vaivatta peliohjaimella - kuin konsolia ikään. Jos raja hämärtyy sen suhteen mikä on konsoli ja mikä on PC, niin myös laitteen määritelmä muuttuu vähemmän merkitykselliseksi. Onhan se jo nyt nähty näiden käsikonsoliPC -laitteiden kanssa. Joo, ne on pohjimmiltaan PC:eitä, mutta samalla ne on kuin käsikonsoleita käyttönsä suhteen. Mitä enemmän päästään pois siitä mielikuvasta, että PC pelaaminen on jatkuvaa säätämistä tai työpöydän ääressä istumista, niin sitä enemmän tällaisilla olohuonePC:llä on mahdollisuuksia.