Tässähän se vastaus enemmän tai vähemmän tuli ihmettelyyni: on kuluja enemmän. Varsinkin talo ylipäänsä maksaa monella tapaa ja jos auto vie joka kuukausi tuon verran, niin selittää hyvin pitkälti eron.Kaikki ei ole samanlaisia rahankäyttäjiä. Itellä ei ole tilillä ikinä löysää vaikka tulot on hyvät. Autoon menee 500€/kk, taloon 700€/kk, siihen sähkölämmitteisen talon kulut päälle plus kaikki muu tarpeellinen maksettava lastenhoidoista sun muista niin vähän jää lopulta käteen.
Eikä tässä ole kyse siitä että olisin itse elänyt tai osaisin rahankäytön jotenkin "paremmin". Kuvittelin vain että ihmisillä voisi olla yhtä lailla mahdollista irrottaa edes kerran kymmenessä vuodessa pari tonnia johonkin. Se on vain jotenkin absurdia että varmasti vähemmän tienaavana (ja omistavana) on eri asemassa kun/jos pitää ostaa jotain kalliimpaa ex temporena. Enkä minäkään sitä kameraostosta tehnyt tuosta vain, vaan se oli monen kuukauden jahkaamisen, vertailun ja pähkäilyn sekä alennuksen odottamisen lopputulos.
Onko nyt nimimerkistä kiinni vai mikä on kun on tulkittu viestini joksikin elämäntapani kehumiseksi? Lähinnä yritän selviytyä miten parhaaksi näen. En tajua miksi ihmettelyni pitää tulkita tällä tapaa kun oikeasti (taas kerran) ihmettelin vain asiaa. Ei siinä ole taustalla mitään "hähää, minulla onnistuu" vaan ihan aidosti vain ihmettelen. Kuvittelisin että olisi paljonkin harrastuksia, joihin saattaa mennä pari tonnia jossain kohtaa "kerran 10 vuodessa" - kuten esimerkissäni. Joku musiikkiväline, harrasteauto tai pc-rauta vaikkapa, siinä missä itsellä oli tuo yksi kuvaamiseen liittyvä ostos.Se on hienoa, kun jotkut osaa rahankäytön paremmin, kun vaikka minä mutta toki se vähän kurjalta tuntuu, kun sitä pidetään jotenkin oletusarvoisena, että eikö nyt kaikilla mene näin.
Ei kai tässä ole taidettu muuta lopulta sanoakaan, kuin että jokainen valitsee sellaisen rahoitustavan kuin parhaaksi kokee.Avainasiana toteaisin vielä, että ihmisten elämät ovat loppujen lopuksi varsin monenlaisilla arvoilla ja arvostuksilla sekä usein paljonkin toisistaan poikkeavilla muuttujilla toimivia, joten en ainakaan itse lähtisi sanomaan millä tavalla kenenkin kannattaa talouttaan hoitaa, kunhan ei jatkuvasti elä yli varojensa, ja ole sen takia yhteiskunnallisissa ongelmissa.