No tämä nyt ei ole uutinen että tehdään halvimmalla tavalla asiat. Sitä tehdään muuallakin, ikävä kyllä. Vain voitot merkkaa ja jos voi säästää 50 senttiä per tuote, niin se säästetään.Sony on tahallaan huonontanut dualsense-ohjaimet laittamalla niiden tatteihin potentiometrit, jotka kuluvat iän myötä = driftaus. ~50c lisäkustannuksella ne voisivat olla magneettiset, mutta se olisi myynnistä pois.
Miksi päivitykset on muka pc:llä vaikeampia? Miksei voi pelata pc:llä sohvalla? Miten käyttäjähallinta on vaikeampaa? Miten homma on muka konsoleilla yksinkertaisempaa ja missä asiassa tarkalleen?Mulle konsolipelaamisessa on plussia vs. PC digi only jälkeenkin:
päivityksien helppous, sohvapelaamisen helppous, käyttäjähallinta, yksinkertaisuus jne.
Nimenomaanhan konsolit on menneet pc:n maailmaan ajan myötä: päivitykset oli ennen vain pc:llä, käyttäjätilit oli ennen vain pc:llä, konsolit on "monimutkaistuneet" muutenkin PS1/PS2-ajoista.
Itse en koe ettäkö pc:t olisi nykyään sen vaikeampia pelaamiseen. Ne voi myös automatisoida konsolin tasolle jos haluaa ja muutenkin tehdä niistä paljon monipuolisempia tai vaikka yksinkertaisempia, jos vain haluaa. Toki sen tekeminen voi vaatia osaamista mutta myös valmiita laitteita löytyy jos ei halua tai osaa itse mitään tehdä.
Totta kai ihmisten pitää myös olla siihen valmiita mutta ei sitä ole edelleenkään itse keksitty. Se on tuotu kuluttajille ja sitä on puskettu etusijalle koska siellä on isommat voitot. Fyysisestä on haluttu eroon.Olen tästä eri mieltä. Ei kuluttajia voida ohjata kaikkien mahdollisten medioiden osalta vain digitaalisiin kanaviin ilman, että se nähdään kuluttajien mielestä parempana.
Totta kai mutta ei kannata silti kuvitella etteikö juuri digitaaliseen monopolikauppaan olisi tähdättykin. Se tuskin on se vaihtoehto, mistä kuluttajat on haaveilleet vaikka digin ovatkin hyvistä puolista vaihtoehdoksi valinneet.Bisnestä tämä toki on ja siksi Sony katkaisee pään käytettyjen kaupalta ja lainauksilta.
Digi on siis sekä kuluttajien että firmojen valinta. Eri syistä vain.
Tässä on tosin myös se, että kun digiin on totutettu ja ajettu, niin silloin ei tavallaan enää ole vaihtoehtoa. Siksi myös näen että kuluttajat on tähän enemmän ohjattu ja ajettu kuin että olisi tehty tietoinen päätös olla tilanteessa, missä käyttöoikeus digituotteeseen maksaa enemmän kuin fyysinen versio.Juuri näin. Kysyntä määrittelee tarjonnan. Jos kymmenet miljoonat haluavat ostaa satasen digi only -pelin, silloin se lienee satasen arvoinen.
Firmat sen estää. Kysyn aiemman kysymykseni uudestaan: miksi firmat riskeeraisi voittojaan kun voivat saada enemmän?Jäin pohtimaan, että mikä estää kivijalkakauppiaiden tarjoaman hintakilpailun? Onhan nytkin levyt olleet pitkälti vain autentikointia varten ja day 1 patchit olleet välttämättömiä. Vai nappaako Sony Storen kautta isomman siivun kaupan myymästä koodinpätkästä kuin vastaavasta levystä?
En hoksaa mitä tarkoitat muiden tekemisillä ja että miten ne liittyvät vertailuun? Konsolilla pelataan isolla ruudulla, jolloin täytyy paljon enemmän kiinnittää huomiota muihin kuin pc:llä, jossa näytöllä voi saada olla omassa rauhassaan. Tosin itse kyllä siirtyessäni pc:lle pelaisin yhä konsolimaisesti sohvalta ja olohuoneessa. Mikä ihmeen jumitus ihmisillä on olettaa että pc-pelaaminen on yhtä kuin hiiri, näppis, monitori, työpöytä yms. kun se voi olla vain sitä että laite on konsolin sijaan pc? Ohjaimiakin saa niin paljon erilaisia kuin vain haluaa ja itse kyllä pelaisin yhä ohjaimella enkä hiirellä ja näppiksellä.Kuinkahan moni PC:tä helppona pelialustana pitävä omistaa hyvän pöydän, monitorin, hiiren, näppiksen ja ei tarvitse huolehtia toisten pelaajien tekemisistä = jälkikasvun ruutuajasta tai ikärajoista? Toki on olemassa olohuoneversioita, jolloin osa ongelmista häviää.
Itse olen pelannut viimeksi pc:llä ennen X360-aikaa enkä ole kunnollista peli-pc:tä edes omistanut käytännössä koskaan, koska jo aikanaan pelailin pc:llä lähinnä vanhempia tai retropelejä. Silti olen kokenut että pelaaminen ei ole pc:llä vaikeaa ja se on vain helpottunut ajan myötä.
Yhtä lailla pc:nkin saa samaan muotoon tai koteloon, jos vain haluaa.Konsoli on helppo ratkaisu, kun tökkäisee kiinni televisioon ja nettiin, jonka jälkee vehje itse hoitaa päivitykset ja peli käynnistyy nopeimmillaan sekunneissa.
Itse olen joutunut rakentamaan olohuoneratkaisun konsoleitani varten. En tajua miksei samaa vaivaa voisi tehdä pc-pöntön vuoksi tai hankkia pientä pc-kokoonpanoa.
Toki kun puhutaan peruskäyttäjästä, niin se konsoli sujahtaa helpommin tv-tasoon. Vaikka en kyllä tiedä enää näiden nykykonsolien kohdalla onko se edes totta. PS5 vs. joku pc-pönttö, niin ei se enää ole kovin kummoinen kokoero.
Tietääkseni myös pc:llä Steamit ja muut hoitaa päivitykset itse, joten en kyllä tajua miten tuon voi nähdä ongelmana/erilaisena? Kaikki muukin päivittelee pc:llä itse itsensä ja samalla on kuitenkin mahdollisuus estää ne päivitykset ja laite silti toimii ja on netissä, toisin kuin konsoleilla, jotka ei suostu nettihommiin jos on päivitys jonossa.
Viimeksi muokattu: