Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Menee vähän PC vs konsoli väännöksi mutta pakko sanoa tuohon, että onhan PC nyt aivan selvästi edelleen monimutkaisempaa pelaamista mitä konsolipelaaminen. Tuntuu älyttömältä, että tätäkin väittelyä edelleen tarvii käydä. Konsoli on plug and play laite eikä sinun tarvitse tietää komponenteista yms yhtään mitään, että saat hyvän kokemuksen. Menet kauppaan, ostat konsolin x, kytket sen töllöön ja alat pelata. PC puolella pitää jonkin verran olla perillä siitä millaisia osia koneessa on ja mihin se pystyy. Suurinosa PC koneista myös vaatii sen windowsin jne käyttöä, softien asentelua, ajureiden päivittelyä jne ennen ku se on käyttövalmis. Steam machine tuo toki tähän helpotusta mutta se on siltikin pohjimmiltaan Pc. Sitten on vielä itse pelin asetusten läpikäynti. Moni peli toki nakkaa jonkinlaiset automaattiset asetukset käyttöön, ettei tarvisi säätää mitään grafiikka asetuksia ja kattoa, että millä peli pyörii parhaiten mutta aina niissä silti joutuu vähän värkkäämään ja olla enemmän teknistä tietämystä siitä mitä mikänenkin asetus tekee. Tähän päälle vielä konsolien yksinoikeudet jne niin ei tämä ihan niin yksinkertainen asia ole. Itse esim pidän Sonyn yksinoikeuksista todella paljon. Mielestäni Nintendon jälkeen parhaat yksinoikeudet selvästi ja ilman niitä oma pelaaminen olisi napsun verran harmaampaa.
PC:n voi ostaa ilman tietoa komponenteista siinä missä kuluttaja ostaa konsolin tietämättä onko Switch vai PS5 sopivampi itselle. PC on nykyään myös aika pitkälti plug n play jos ostaa valmiin paketin eikä kasaa itse. Ja se mitä olen peliläppärillä säätänyt, niin se on itse päivitellyt itseään ilman että olen mitään tehnyt sille. Mitä magiaa tämä mahtaa olla ja miten minulle on eksynyt ilmeisesti se ainoa pc-laite, joka tuollaista osaa? Hankala uskoa etteikö pönttö-pc:iltä onnistuisi sama. Ja jos ei, niin on peliläppärikin pc.

Jos Windowsin käyttö taas on haaste, niin joku SteamOS-laite lienee ratkaisu. Konsolitkin on muuten, varsinkin nykyään, myös "pohjimmiltaan pc:itä". Varsinkin kun niissäkään ei enää säädöltä ole vähään aikaan vältytty vaan on jatkuvasti joku päivitys peliin tai järjestelmään jonossa.

Toki en ole täysin eri mieltä kanssasi, sillä jos pitää valita kumpi on "hankalampi", niin onhan se tietysti pc. Sanon vain että ero on niin pieni että en itse koe että tuosta pitäisi valinnan olla enää kiinni, varsinkin kun ottaa huomioon miten laaja valikoima erilaisia pc-laitteita on tarjolla.

Aivan turha kyllä ainakaan mulle tulla sanomaan, että nyt kun ollaan digi onlyjä kohta niin konsoleissa ei enään ole mitään myyntivaltteja PC:hen verrattuna. IMO, ihan täyttä paska puhetta.
Ainakin itse kirjoitin että minulle ei ole enää siinä kohtaa eroa niin paljon ja ne minulta menee ne konsolipelaamisen edut, jolloin voin ihan yhtä hyvin pelata pc:llä koska en koe sitä sen hankalammaksi.

Juttu ei ole 50c säästö vaan se, että ohjain alkaa driftaamaan ja Sony myy uuden ohjaimen. Tietävät ongelman tasan tarkkaan. Vastuutonta.
Voi sekin olla takana mutta ensisijaisesti näissä mennään aina sillä, mikä on halvinta. Olisi kyllä mielenkiintoinen tilanne jos ne paremmat tatit olisikin halvempia: valittaisiinko silloin ne vai mentäisiinkö kalliimmilla, jotka aiheuttaa uusintaostoksia?

Tarvitsee säätää. En tiedä yhtään PC:tä suoraan paketista, joka pystyy vaikkapa pleikkarin yksinkertaisuuteen. Jos sellaisia on, saa vinkata.
Aina puhutaan vain "säädöstä" tarkentamatta mitä se tarkalleen on. Päivitykset esim. saa tai on yhtä automaattisia kuin konsoleillakin ja koneet saa valmiina ja asennettuina paketteina, joten mikä se "säätö" on, josta puhutaan? Onko nämä puheet oikeita kokemuksia vai jotain muinaismuistoja tai oletuksia asiasta? Onko siis nykyajan pc:llä pelaamisesta kokemusta vai vain ajatus jostain menneisyydestä?

Itse en kokenut pc-pelaamista erityisen haastavana edes yli 10 vuotta sitten, joten vaikea nähdä että mitä se säätö nykyään voi muka olla. En väitä etteikö sellaista voisi olla mutta usein vähän tuntuu että tämä on vain mantra, mistä ei ole omakohtaista kokemusta.

Pelit ovat "hieman" muuttuneet sitten PS1 ja PS2.
Tämä ei silti ole argumentti siihen asiaan mistä oli kyse ja vain tukee omaa näkemystäni siitä että konsolit ja pc on yhä lähempänä toisiaan.

Mikä on estänyt tähän asti olemalla 100% fyysisen median käyttäjä Playstation -alustalla? Miksi valtaosa on siirtynyt digiin?
Helppous, kätevyys, laiskuus. Ei siinä kohtaa ole mietitty että se myös tarkoittaa monopoliasemaa kaupassa yleistyessään.

Miten se ohjaus on oikein tehty, kun yleisesti digiversioiden hinnat ovat fyysisen tasalla tai korkeampia? Ei ainakaan hintasignaalilla.
Eikö tähän ole vastattu jo moneen kertaan? Sitä on nostettu paljon enemmän esille ja se on ja siitä on tehty helpompaa. En minä kiellä digin kätevyyttä mutta digin yleistyminen johtaa myös huonoihin asioihin. Ja ne huonot asiat on taas firmoille hyviä.

Miksi siis levyversiot ovat olleet kaupoissa edullisempia? Kysyn ihan tosissaan: mikä estää saman pelkkien pelikoodien osalta.
Koska fyysiset oli vähän pakkokin roikuttaa mukana tähän asti mm. konsolien jälleenmyyjien vuoksi jne. Ei sille välttämättä ole enää yhtä paljon syytä olemassa. Ja jos onkin, niin kuinka moni pelikauppa menestyy myymällä lirpakkeita? Ainakin ne kivijalkakaupat (tai myynti yleensä tulee muuttumaan tosi paljon jos niitä jäljelle jää.

Anna vinkki sopivasta olohuonetietokoneesta. Mielelläni harkitsen sellaisen ostamista, kerran käyttö on helppoa käyttäjäkohtaisesti eikä tarvitse ajureiden sun muiden kanssa nysvätä.
En osaa sellaista vinkkiä antaa. Katselisin ensisijaisesti SteamOS-laitteita jos haluaa minimoida säädön. Itse en kokisi erityisen haastavana ihan perus-Windowsillakin menoa mutta jokainen kokee asiat eri tavalla.

Ja aivan varmasti kuluttajat äänestävät lompakollaan, jos hinta on liian kova.
No ei ole äänestetty nytkään, vaan digin hinta on hyväksytty, ilmeisesti sen "kätevyyden"* vuoksi. Pitkälti sen ansiosta nykyinen hintatasokin on saavutettu, sillä siellä ne hinnat on aina ensin nousseet ja pysyneet, kun taas fyysisenä on päässyt yleisesti vähintään sen 10 euroa halvemmalla.

* = kun ei tarvitse vaihtaa levyä tai käydä fyysisesti tuotetta ostamassa/käsitellä.

Kyllä me tarvitaan uusia naamoja. Nuorissa tuo pelialan tulevaisuus on. Meinaan jos ja kun nyky nuoria kiinnostaa enemmän heilua tiktok videoilla kuin käyttää aikaa pelaamiseen niin kusessa ollaan. Kyllä tuolla ikä hommalla on kaikki väliä. Fyysisen poistuminen on pikku juttu. Luulen että nuoret on jo tottunut pelinsä lataileen storesta kuin juokseen kaupasta ostaan. Juu eka laite itsellä oli sega mega drive, mut eipä se nyt musta tee mitenkään ihmeellistä asiantuntijaa. 35-45 peli vaikuttajat on kaikki veistetty samasta puusta.
Keskityt nyt vain tähän ikä-asiaan vaikka alunperin kirjoittelit paljon muutakin. Ei kukaan varmasti ole uusia ja nuoria vastaan millään lailla. Luepa mitä muuta kirjoittelit siihen viestiisi, mikä ei liittynyt pelkästään ikään.

Lopulta aika odotettu päätös Sonyltä, mutta tietysti ei se mukavana asiana tule pelaajille. Itse olen siirtynyt kauan sitten digikuluttajaksi ja omistajuus ei ole enää pitkään aikaan kiinnostanut itseäni eri asioissa. Joten itselle Sonyn ilmoitus ei muutoksia tuo.

Huonompi homma tietysti osalle pelaajille ja hieman jopa pelialalle. Se, kun ei ole itseäni yhtään haitannut jos joku tykkää ja ostaa fyysistä peleistä.

Tällä hetkellä datakeskukset todistetusti tuhoavat juomakelpoista vettä, aiheuttavat terveysongelmia ja merkittäviä päästöjä, joista ollaan vasta nyt pääsemässä kärryille, kun tutkivat journalistit ovat paljastaneet niiden oikean laidan.

Levyt ja niiden kotelot ovat mitätön osa ongelmaa verrattuna tähän. Varsinkin jos se tarkoittaa samalla kuluttajien ja taiteen polkemista.
Mutta ei ne datakeskukset vähenisi vaikka kaikki pelit olisivat fyysisiä ja 100%:sti levyllä, niitä rakennettaisiin silti lisää. Kumpi on ympäristölle huonompi: 100 datakeskusta vai 100 datakeskusta ja 1 000 000 fyysistä peliä? Ja todettakoon että nämä ovat päästä heitettyjä lukuja ennenkuin niihin kukaan tarttuu.

Enkä tässä puolustele datakeskuksia vaan hyvähän se olisi jos niitä voisi olla vähemmän, mutta suoratoiston yleisyys ja AI:n valtava tuleminen tarkoittaa että niiden määrä ei tule vähenemään pitkään aikaan.

Keskityt nyt vain tähän ikä-asiaan vaikka alunperin kirjoittelit paljon muutakin. Ei kukaan varmasti ole uusia ja nuoria vastaan millään lailla. Luepa mitä muuta kirjoittelit siihen viestiisi, mikä ei liittynyt pelkästään ikään.
Kyllä tiedän mitä kirjoitin. Nämä 3 % yrittää juuri nytkin vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin tuottamalla älyttömän määrän youtube roska videota kyseisestä asiasta. Seuraavaksi ruvetaan kerään nimilistaa joka sit lähetetään sonylle. Toki ne nimet pitää saada siltä 97%. Näillä pelimedian edustajilla on myös vaikutusta koko pelialaan.

Ei ole ihme kun pelien tekeminen kestää nykyään niin kauan, kun Digital Foundry tutkii ja arvioi jokaisen ruohonkorren 300% zoomilla. DF John Linneman jo kerkesi myös eilen ottaan tähän fyysiseenkin kantaa.

Itse kaipaan ammattitaitoista pelimediaa joka pitää sisällään myös sen ettei asioista ota itseensä tai ne vaikuttaa alentavasti esim. pelien arvioihin.

Yleisesti koko peliala on näiden 3% 35-45 herrojen mieltymyksistä kiinni.

Ylös Bottom