Vastaus: Pelialan tulevaisuus?
Mä voisin kuvitella, että Amazonin Fire TV ja Apple TV 2.0 voisivat olla suoranaisia täsmäiskuja pelimarkkinoille. Tämän kaltaiset laitteet voisivat kiinnostaa sitä alkuperäistä Wii-yleisöä, joka on nyt karannut konsolimarkkinoilta tablettien ja kännyköiden ääreen.
Wii U:n yksi merkittävimmistä ongelmista on se, ettei sitä Wiin menestyksestä vastannutta non-gamer yleisöä kiinnosta enää tämän "mobiilivallankumouksen" jälkeen investoida satoja euroja peli-fokusoituneeseen laitteeseen. Non-gamerit saivat todeta, ettei heitä loppupeleissä sitten kuitenkaan kiinnosta videopelit, ja corepelaajat saivat todeta, ettei heitä kiinnosta pidemmän päälle casuaalipelit. Tästä johtuen yhden tuotteen tarjoaminen näille kahdelle, kulutustottumuksiltaan hyvin erillaiselle segmentille ei vaan toimi enää. Wiin menestys johtui suuresti hyvästä ajoituksesta. Ajat ovat muuttuneet, eikä sitä voi enää toistaa.
Fire TV:n kaltaiset laitteet tarjoavat riittävästi käyttötarkoituksia ilman, että niillä edes pelaisi pelejä, jotta sellainen hankitaan huusholliin. Se tarjoaa muun lisäksi pelejä, jotka riittävät vallan mainiosti tuolle kyseiselle segmentille. Lisäksi laitteet voi hyödyntää tabletteja ja kännyköitä peleihin - laitteita joita löytyy joka taloudesta. Voisin kuvitella, että yksinkertaiset casuaalipelit, kuten vaikka esim. joku tabletteja hyödyntävä Pictionary tms. voisivat olla hittituotteita. Kaikki tämä vieläpä hyvin huokeaan hintaan vrt. kotikonsolit.
Kotikonsolibisnes elää murrosvaihetta, jossa vanhojen toimintamallien kannattavuus on päivä päivältä kyseenalaisempi. PS4:llä näyttäisi ainakin tällä hetkellä menevän vielä suht vahvasti, mutta Wii U ontuu pahasti, ja X1:kin tulevaisuus näyttää epävarmalta. Nykyisellään jo hyvinkin nichè-yleisö, joka näitä pelejä ja laitteita ostaa, ei pysty pitämään tuotantokustannuksiltaan paisuvia projekteja kannattavana. Triple A tulee todennäköisesti rajoittumaan muutamaan hyvinkin varman päälle vedettyyn peliin per vuosi, konsolien pelitarjonnan pääosin koostuessa Indie-hutusta, niinkuin tilanne näyttäisi hyvin pitkälti olevan jo tällä hetkellä Wii U:lla ja PS4:llä.Uskon (pelkään) että Triple A tulee ennen pitkää kuolemaan pois kannattamattomana.
Core-yleisö ei tietenkään myöskään katoa mihinkään ja tämä tilanne tarjoaa mahdollisuuksia uusien, tähän kohderyhmään fokusoituneiden strategioiden kehittämiseen, mutta en usko sen olevan alati kasvava suoritusteho ja mega Hollywood-budjettien Triple A