Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tekniikka kehittyy niin suurin harppauksin, että en ihmettele yhtään jos parin ”genin” päästä pelikoneena toimii joku ns. älylaite. Paritat vain ohjaimen valitsemaasi laitteeseen ja nautit pelistä. En minä tarvitsisi pelaamiseen dedikoitua konsolia jos sen voisi hoitaa yhtä hyvin tabletilla, puhelimella tai televisiolla joita taloudesta löytyy riesaksi asti.



Ei fyysisen tallennustilan tarvitse muistuttaa CD/DVD/BR -levyä. Alle postimerkin kokoista yhden teratavun SSD-muistia on valmistettu jo muutama vuosi sitten. Ei ehkä arkipäivää vielä, mutta entä 5-10 vuoden päästä?

Nimenomaan tämä. Pelin ei myöskään tästä syystä tarvitsisi olla pelkästään ladattava digipeli, vaan peli voitaisiin myydä myös valmiiksi "ladattuna" tuolle fyysiselle peli-muistikortille.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Onko siellä jotain ison luokan pelejä myös tarjolla?

Esim juurikin pcarsin kokoluokan pelejä, tai nyt esim dirt rally pc puolella jota huhutaan konsoleille jne. Vai jotain pienempien pelitalojen hieman edullisempia pelejä?
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Miten ison budjetin pelien kauppa käy nykyään jos remastereita ei lasketa? Pelit-lehti ei ole pitkään aikaan kirjoittanut tästä mitään. No Man's Sky kävi ainakin hyvin kaupaksi.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Miten ison budjetin pelien kauppa käy nykyään jos remastereita ei lasketa? Pelit-lehti ei ole pitkään aikaan kirjoittanut tästä mitään.
Eihän tuo kauhean terveellä pohjalla ole. Tämän vuoden julkaisuista äkkiseltään tulee mieleen kaksi isomman profiilin peliä (QB, DE:MD), joiden myynnit mielletään kehnoiksi.

- Quantum Break
ZhugeEX: Quantum Break first month sales in the US at retail. The game didn't bomb but this is very poor performance.
ZhugeEX: Quantum Break also had a poor 2nd month, the game has yet to sell over 200k at retail in the US according to NPD's Packaged Software feed.
CiWSpR3XEAA_zkP.jpg


- Deus Ex: Mankind Divided
NeoGAF: Deus Ex: Mankind Divided's UK sales are [UPDATE: worse than expected]
[Week 34, 2016] DEUS EX: MANKIND DIVIDED < 50,400 / NEW
[Week 35, 2016] DEUS EX: MANKIND DIVIDED < 14,100 / 64,500 (-72%)
[Week 34, 2011] DEUS EX: HUMAN REVOLUTION - 96,000 / NEW
[Week 35, 2011] DEUS EX: HUMAN REVOLUTION - 51,800 / 147,800 (-46%)
Deus Ex: Mankind Divided is reported to need to sell 3 million copies to break even.

Toisaalta keväällä julkaisun Uncharted 4:n myynnit olivat suht vakuuttavat. Pienemmästä laitekannasta huolimatta UC4 myi paremmin mitä UC3.
Ckm8MSTWUAQdCq6.jpg:large
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Mulla on myös muistikuva että joitain floppeja olisi tullut viime aikoina, mutta sirpaletiedosta on vaikea yhdistää koko kuvaa.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

pelialan tulevaisuus alkoi ärsyttää silloin kun tuli ps3 store josta sai ostaa DIGITAALISIA pelejä fyysisten sijaan. Huonompaan suuntaan olalan aina vain menossa tuon takia.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

pelialan tulevaisuus alkoi ärsyttää silloin kun tuli ps3 store josta sai ostaa DIGITAALISIA pelejä fyysisten sijaan. Huonompaan suuntaan olalan aina vain menossa tuon takia.

Eihän kukaan silti estä ostamasta pelejä fyysisinä. Digitaalinen kauppapaikka peleille on ehdottoman hyvä asia. Sekä pienempien pelien jakelun että pelien helpomman saatavuuden vuoksi. Miten olisi käynyt kaikkien niiden latauspelihelmien, kuten esimerkiksi Ori and the Blind Forest, Inside, Valiant Hearts: The Great War ja Child of Light, jos digitaalista kauppapaikkaa ei olisi?

Latauspelien lisäksi myös pienet julkaisuerät ovat tehneet joidenkin pelien hankkimisen hankalaksi. Esimerkiksi WiiU:lle julkaistua Project Zero: Maiden of the Black Wateria ei tunnu löytyvän fyysisenä mistään, mutta siellä se on WiiU:n kauppapaikalla digitaalisesti kaikkien ulottuvilla.

Digitaaliset kauppapaikat mahdollistavat myös pelien lataamisen (ja asentamisen) ennen julkaisua, jotta peliä pääsee pelaamaan heti vuorokauden vaihduttua. Hyviä ominaisuuksia, ja vaikka ostankin paljon pelejä fyysisinä versioina, ei digitaalista kauppapaikkojen hyviä puolia käy kieltäminen. Hinnat toki saisivat olla hieman fyysisiä versioita alhaisempia.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Eihän kukaan silti estä ostamasta pelejä fyysisinä. Digitaalinen kauppapaikka peleille on ehdottoman hyvä asia. Sekä pienempien pelien jakelun että pelien helpomman saatavuuden vuoksi. Miten olisi käynyt kaikkien niiden latauspelihelmien, kuten esimerkiksi Ori and the Blind Forest, Inside, Valiant Hearts: The Great War ja Child of Light, jos digitaalista kauppapaikkaa ei olisi?

Latauspelien lisäksi myös pienet julkaisuerät ovat tehneet joidenkin pelien hankkimisen hankalaksi. Esimerkiksi WiiU:lle julkaistua Project Zero: Maiden of the Black Wateria ei tunnu löytyvän fyysisenä mistään, mutta siellä se on WiiU:n kauppapaikalla digitaalisesti kaikkien ulottuvilla.

Tuo on yksi tapa katsoa asiaa, mutta tässä on toinen: mitä jos digitaaliset julkaisut vähentävät levyjulkaisuja? Minä olisin mieluusti ottanut esimerkiksi tuon Child of Lightin fyysisenä julkaisuna, mutta kauppoihin tuotu julkaisu on tätä erityisen ärsyttävää sarjaa, jossa muovikotelosta löytyy latauskoodi digipeliin. Mitä ihmeen järkeä?

Project Zeron tapauksessa voi hyvin veikata, että ilman digijulkaisua niitä levypelejä oltaisiin painettu enemmän. Nyt digijulkaisua voi käyttää helppona tekosyynä tehdä vähemmän levypelejä, ja tällä tavalla potentiaalisesti kiinnostuneita asiakkaita ajetaan vasten tahtoaan digijulkaisuja kohti - sillä hinnalla, että osa kiinnostuneista jättää sitten pelin ostamatta.

Näiden kahden pelin kohdalla ei myöskään puhuta mistään pikkulafkoista, joilla ei olisi varaa tehdä kunnollista määrää fyysisiä julkaisuja sen digijulkaisun rinnalle. Ubisoft ja Nintendo tuskin kaatuisivat, jos Project Zeroa olisi painettu edes kaksinkertainen määrä, ja jos sieltä Child of Lightin kotelosta olisikin löytynyt oikea pelilevy. Sen sijaan kauppoihin laitetaan näitä koodeja muovikoteloissa ihan tarkoituksellisesti hämäämään ostajia.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tuossa digitaalisessa jakelussa on myös semmoinen ongelma, että se ei poista tekijänoikeuslakeja. Oli naivia ja typerää luulla ps3:en alkuaikoina että laitteen kauppapaikalle tulisi helvetisti vanhoja psone -pelejä. Siinähän kävi sitten niin, että pelejä tuli vain muutama ja ps4:en siiryttäessä on tullut vain "muutama" kakkosen peli. Eli tuo digitaalisointi ei todellakaan kata eikä tule kattamaan laajaa retrokokoelmaa konsoleille. Kun pelejä saa fyysisesti, niin niillä voi turvata laajat kokoelmat omaan käyttöön eikä tarvise pelätä palveluiden lakkauttamista koneille. Tuo digitalisointi voi tuhota paljon tulevaisuudessa.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tuossa digitaalisessa jakelussa on myös semmoinen ongelma, että se ei poista tekijänoikeuslakeja. Oli naivia ja typerää luulla ps3:en alkuaikoina että laitteen kauppapaikalle tulisi helvetisti vanhoja psone -pelejä. Siinähän kävi sitten niin, että pelejä tuli vain muutama ja ps4:en siiryttäessä on tullut vain "muutama" kakkosen peli. Eli tuo digitaalisointi ei todellakaan kata eikä tule kattamaan laajaa retrokokoelmaa konsoleille. Kun pelejä saa fyysisesti, niin niillä voi turvata laajat kokoelmat omaan käyttöön eikä tarvise pelätä palveluiden lakkauttamista koneille. Tuo digitalisointi voi tuhota paljon tulevaisuudessa.

Juurikin näin. Yksi PS4:n isoja ongelmia on, että vanhoja pelejä ei ole kunnolla saatavilla. Vielä törkeämpää on, että edes PS2-peleistä ei ole päällekkäisyyttä PS3:lla ladattavina julkaistujen PS2-pelien ja PS4:llä julkaistujen PS2-pelien kanssa. Wii U:llakin vanhojen pelien tarjonta romahti Wiihin verrattuna, mutta Wii U:lla sentään päällekkäiset pelit pystyy päivittämään Wii-moodista Wii U -moodiin pikkurahalla - jopa silloin, kun kyseessä ei ole ihan sama peli, esim. Super Probotector -> Contra III. Ja vaikka Wiillä oli erittäin laaja tarjonta, niin edes Wiin Virtuaalikonsolissa ei julkaistu läheskään kaikkea mahdollista, mitä olisi voinut toivoa.

Lisäksi on sitten noiden lisenssien epävarmuus ja ongelmat. Tässä Game Sackin uudessa jaksossa kerrotaan tapauksesta, jossa digitaalisena ostetun Limbon lisenssi oli vain kadonnut, no, limboon, ja "ostettu" peli oli revertoitunut demomuotoon:



Kun aina välillä kuulee tällaisista ongelmista, niin se vähentää entisestään halukkuutta maksaa isoja rahoja digipeleistä.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Oli naivia ja typerää luulla ps3:en alkuaikoina että laitteen kauppapaikalle tulisi helvetisti vanhoja psone -pelejä. Siinähän kävi sitten niin, että pelejä tuli vain muutama

Aina luotettavan Wikipedian mukaan jenkkistoresta löytyy 265 ykköspleikan peliä. Mielestäni helvetisti kuvaa kyllä tuota määrää huomattavasti paremmin kuin muutama.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PS_one_Classics_(North_America)
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tähän pieni mainos Peliviikon tapahtumista. Tänään mm. keskustellaan pelialalla työskentelystä ja sinne työllistymisestä.

Peliviikon olohuoneessa (www.peliviikko.fi/olohuone) järjestetään keskiviikkona, torstaina ja perjantaina teemakeskusteluita asiantuntijavierailla. Tänään Peliviikon olohuoneessa keskustellaan työskentelemisestä ja työllistymisestä pelialalle. Asiantuntijavieraina ovat Suomen pelinkehittäjät ry:n puheenjohtaja Elina Arponen ja Neogames Finland ry:n johtaja KooPee Hiltunen. Keskustelu tapahtuu chattaamalla ja kaikki ovat tervetulleita kysymään Elinalta ja KooPeeltä kysymyksiä tai seuraamaan keskustelua.

Lähetys alkaa tänään keskiviikkona klo 14:00 kestäen aina 15:00 asti.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Lähetys alkaa tänään keskiviikkona klo 14:00 kestäen aina 15:00 asti.
Tosi huonoon aikaan tulee, kun töissä kulkee. Parituntia myöhemmin niin ois hyvä. Tosin tuolle ajallekin on varmaan joku syy?
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tosi huonoon aikaan tulee, kun töissä kulkee. Parituntia myöhemmin niin ois hyvä. Tosin tuolle ajallekin on varmaan joku syy?
Chatin loppupuolella mainittiin, että mahdollisesti siistitty versio keskustelusta julkaistaan Peliviikkojen blogiin.

Lyrtsi: Järjestetäänkö torstain ja perjantain sessio samaan aikaan kuin tänään?
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tänään tosiaan oli myös klo 14 - 15. Siihen miksi ne on tähän aikaan, en osaa sanoa. En tosiaan ole noita järjestämässä tai kytkyssä järjestäjiin.
https://www.facebook.com/pelipaiva Ilmoittavat täällä vieraat ja ajat. Kannattaa pistää seurantaan huomenna, että mikä huomisen aikataulu on. Vielä ei ole ilmoitettu huomista..

Pitää katsoa, jos noi löytäis jälkikäteenkin.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tämän päivän lähetys:

Tänään Peliviikon olohuoneen viimeisessä chatissa keskustellaan pelaamisen eri tasoista. Mitä tapahtuu, kun pelaaminen alkaa muuttumaan harrastuksesta urheiluksi? Vieraina pelit aikuisella iällä löytänyt Kari Lahti, pelaamisen seuraavalla tasolla taisteleva Maria "MCMXLV" Hästbacka ja elektronisen urheilun asiantuntija Erkka Jouste Suomen elektronisen urheilun liitosta. Keskustelu alkaa kello 14:00 osoitteessa:
www.peliviikko.fi/olohuone
 
Ylös Bottom