OK
Well-Known Member
EA on ostamassa Titanfall sarjasta tunnetun studion. Electronic Arts to acquire Titanfall maker Respawn for as much as $455 million
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
EA on ostamassa Titanfall sarjasta tunnetun studion. Electronic Arts to acquire Titanfall maker Respawn for as much as $455 million
Myös tähän kaipaisin konkreettista lähdettä tai vaihtoehtoisesti kaavaa miten Destinyn $100 milj. budjettiarvioon on päästy - ja tämä luku siis sisältää markkinointikulut?Kyllähän ne Destinyjen sun muiden budjetit pyörivät siellä 100 miljoonan dollarin tienoilla, mutta markkinointi se on, mikä siitä AAA-pelien budjetista vie leijonanosan.
Voi olla vähän vaikeaa saada tulevaisuudessa osaavaa työvoimaa peliteollisuuteen, jos luvassa on kenkää aina projektin päättyessä ja projektin aikana on työskenneltävä epäinhimillisillä työajoilla ja suoritusmäärillä.
Olen ymmärtänyt, että tämä on ihan normaalia alalla. Eli hypitään eri pelifirmojen välillä projekteista toiseen.Voi olla vähän vaikeaa saada tulevaisuudessa osaavaa työvoimaa peliteollisuuteen, jos luvassa on kenkää aina projektin päättyessä ja projektin aikana on työskenneltävä epäinhimillisillä työajoilla ja suoritusmäärillä
Toisaalta jenkkilässä tuota heikkoa irtisanomissuojaa kompensoidaan isommilla palkoilla; reilun sadan tonnin vuosituloista on helpompi säästää vähän bufferia mahdollisia työttömyysjaksoja varten. Suomessa nyt tehtävät muutokset eivät tähtää palkkojen nousuun.Työntekijöiden oikeudet varsinkin Yhdysvalloissa on kaukana meidän kotimaisesta standardista
Niin, se on normaalia alalla, mutta toisaalta ainakin koodaajilla on mahdollisuus tehdä myös muuta työtä kuin työskennellä peliteollisuudessa, eli poispotkimisen seurauksena on se, että parhaat kyvyt helposti vaihtavat muihin hommiin, jossa rahat saa helpommalla ja työntekijöistä pidetään huolta. Toki taidepuolen tyypeillä on vaikeampaa, mutta heidät ollaan korvaamassa tekoälyllä joka tapauksessa suurelta osin, jos pelifirmojen suunnitelmia seuraa.Olen ymmärtänyt, että tämä on ihan normaalia alalla. Eli hypitään eri pelifirmojen välillä projekteista toiseen.
Rockstar tätä on näkyvimmin harrastanut, eli isolla rahalla palkataan muskeleita tekemään pelejä, ja potkitaan iso osa väestä pois heti, kun peli valmistuu.
Voi olla vähän vaikeaa saada tulevaisuudessa osaavaa työvoimaa peliteollisuuteen, jos luvassa on kenkää aina projektin päättyessä ja projektin aikana on työskenneltävä epäinhimillisillä työajoilla ja suoritusmäärillä.
Peliteollisuus on kuitenkin erilainen ala kuin nämä mainitsemasi. Luovien alojen käytännöt johtavat huonoihin tuloksiin, koska pelialalla on tärkeää, että on tiettyä pitkäjänteistä osaamista esimerkiksi pelimoottorien suhteen. Voi kestää vuosikausia, ennen kuin käytettävät työvälineet oppii hallitsemaan kunnolla. Sen vuoksi projektit käynnistyvät hitaasti, jos lähdetään uudella työporukalla aina alusta ja jos porukkaa vaihtuu kesken projektin, osaamista häviää ja opetteluvaihe alkaa uudella työntekijällä uudelleen. Suuri syy nykyisiin ongelmiin on juuri tuo tiedon katoaminen ja lyhytjänteisyys, joka ei ole alalle sopiva toimintamalli. Sen vuoksi isot pelitalot ovat pulassa ja parhaat pelit tuppaavat tulemaan pienemmiltä studioilta, joissa ei välttämättä käytetä alalle sopimattomia ja haitallisia toimintamalleja.Kuten tuossa muutkin jo kommentoivat, luulen että tämä on aika lailla standardi taide/luovilla aloilla. TV- ja filmituotannot, myös teatteriala, kaikki ovat sellaisia, että osaajia hankitaan projektiluontoisesti, ja kun homma on paketissa osa jatkaa matkaansa seuraavan palkanmaksajan projektiin.
No kyllä mä näkisin, ettei tekoäly kyllä korvaa ketään, vaan tarjoaa ennemminkin taiteilijoille (ja meille koodareille) työkaluja nopeuttamaan tylsät vaiheet töistämme.Toki taidepuolen tyypeillä on vaikeampaa, mutta heidät ollaan korvaamassa tekoälyllä joka tapauksessa suurelta osin
Ja kun tekoäly antaa enemmän mahdollisuuksia arvioida helpommin erilaisia skenaarioita, niin se voi tuoda myös sellaisia muuttujia luovaan työhön mukaan, joita ei aiemmin samalla tavalla tullut suuria määriä kerralla. Tämä tuo myös omalta osaltaan työtä ja painetta lisää, vaikka tuollaisten skenaarioiden määrittely ja arviointi sinänsä nopeutuu ja helpottuu aiempaan nähden.Ei tekoäly suoraan tule korvaamaan mutta tulee tuomaan stressia tekemään asiat aina vaan nopeammin että päästään haluttuun tulokseen..
Eli toisin sanoen se nopeuttaa jo nyt hommia niin ei tarvita tulevaisuudessa niin monta koodariNo kyllä mä näkisin, ettei tekoäly kyllä korvaa ketään, vaan tarjoaa ennemminkin taiteilijoille (ja meille koodareille) työkaluja nopeuttamaan tylsät vaiheet töistämme.
Vastuullisuusnäkökulma sekä tekoälyn käytön soveltaminen yhteiskuntarakenteisiin ja sääntelyn velvoitteisiin on kuitenkin pakko pitää koko ajan mukana tekoälystä puhuttaessa. Se tarkoittaa sitä, että nämä joidenkin visionäärien villit ajatukset siitä, kuinka tekoäly syrjäyttäisi jotenkin massiivisesti ihmisen tekemää työtä eivät tule toteutumaan - ainakaan massiivisessa mittakaavassa. Lukuisat juridisetkin seikat tulevat tuon estämään. Ja jos sitten kuitenkin ihan oikeasti tuo massiivinen tekoälylle ihmisten töiden siirtyminen tapahtuisi, olisi ihmiskunnalla käsissään pian mellakoita ja sisällissotia ympäri maailman. Eteen tulee luultavasti myöskin itse Bill Gatesin jo vuosia sitten ennakoima yritysten merkittävästi voimakkaammin verottaminen, sen mukaan mitä enemmän yritykset korvaavat roboteilla ja tekoälyllä ihmisten tekemää työtä ja vähentävät sitä kautta työpaikkojen määrää yhteiskunnissa.Tekoäly tulee muuttamaan ja korvaamaan hyvin monia ammatteja ja ammattiryhmiä. ihan mielenkiintoisia visioita löytyy jo nyt, esim. muodissa tekoäly markkinoi tietyn tuotteen trendikkääksi ja tuotteen valmistus voidaan aloittaa jo samantien tehtaissa tekoälyllä ja roboteilla ilman että ihminen on edes mukana valmistuksesta markkinointiin. Ja tämä on vasta alkusoittoa.
Koodaus/pelien kehittäminen ei ole sen luovempaa kun muotikaan, ja nyt löytyy koodaukseen esimerkkejä, missä tekoäly asettaa vaatimukset, koodaa ja testaa tuloksen ilman ihmistäkin. Elämme mielenkiintoisen ajan kynnyksellä.
Pahoittelut off-topicista, mutta tekoälyhän on varmasti jo mukana monella tapaa uuden sukupolven konsolienkin suunnittelussa, valmistuksessa ja markkinoinnissa.