Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

Kyllähän ne Destinyjen sun muiden budjetit pyörivät siellä 100 miljoonan dollarin tienoilla, mutta markkinointi se on, mikä siitä AAA-pelien budjetista vie leijonanosan.
Myös tähän kaipaisin konkreettista lähdettä tai vaihtoehtoisesti kaavaa miten Destinyn $100 milj. budjettiarvioon on päästy - ja tämä luku siis sisältää markkinointikulut?
 
Tuossa oli tarkoitus kirjoittaa, että kyllähän ne Destinyjen sun muiden budjetit voivat pyöriä siellä 100 miljoonan dollarin tienoilla..

Tuo nyt oli tuollainen yleisluontoinen heitto, kun muistelin Activisionin sijoittaneen Destinyyn 100 miljoonaa dollaria, kun tekivät sopimuksen Bungien kanssa. Muistin sen tosin väärin, sillä Activision sijoitti 500 miljoonaa dollaria, mikä ei ollut lähelläkään pelin budjettia, kuten tuossa vanhassa uutisessa todetaan. Kuten sanoin, ei noita todellisia budjetteja koskaan paljasteta tarkalleen, jo ihan verotuksellisista syistä, joten linkkejä saat toki odottaa, mutta voi olla pitkä odotus. Minä nyt vain olen henkilökohtaisesti tutustunut pelialaan muutenkin kuin vain lukemalla uutisia ja roikkumalla foorumeilla. Se on taas jokaisen henkilökohtainen asia, uskooko vai ei, eikä sillä minulle ole mitään merkitystä. Alunperin oli tarkoitus käydä vain kommentoimassa tuota Biowaren tilannetta ja EA:n toimintatapoja, ei alkaa käydä keskustelua pelien budjeteista.
 
Voi olla vähän vaikeaa saada tulevaisuudessa osaavaa työvoimaa peliteollisuuteen, jos luvassa on kenkää aina projektin päättyessä ja projektin aikana on työskenneltävä epäinhimillisillä työajoilla ja suoritusmäärillä. Nyt on toki koronan jälkiseurauksena paisutettu työntekijämääriä vähän liikaakin, mutta ongelmana äkkijarrutuksessa on, ettei se ainakaan lisää tehokkuutta ja pelien valmistumisnopeutta. Sonyllahan ei ole kai mitään isoa peliä edes tulossa pitkään aikaan, niin voi olla sellainen ankeuden kierre luvassa, että konsolit eivät mene kaupaksi eikä pelejäkään osteta. Aika nopeasti on päästy siitä tilanteesta, että ihmiset taistelivat konsoleista siihen, että ollaan paniikissa sen vuoksi, ettei tule voittoa entiseen malliin.

Hulluin tilanne on tietysti Bungiella, joka ostettiin isolla rahalla ja jonka suhteen odotukset ovat olleet aivan ylimitoitettuja. Nyt sitten liikevaihto on jäänyt 45% odotettua pienemmäksi. Olettaisin, että Sonyn uudella johdolla on melkoiset paineet saada tilanne kasaan. Tilanne ei silti ole kokonaisuudessaan niin huolestuttava kuin viime päivinä uutisoidusta 10 miljardin arvonlaskusta voisi päätellä. Sony on edelleen pitkällä aikavälillä kasvanut tasaisesti, ja nykyinen romahdus on vain romahdusta aiemmasta ylikuumentuneesta tilanteesta. Ongelmana on, että yleensä kun käyrä suuntaa alaspäin, se helposti jatkaa samaan suuntaan, jos asialle ei tehdä jotain.
 
Voi olla vähän vaikeaa saada tulevaisuudessa osaavaa työvoimaa peliteollisuuteen, jos luvassa on kenkää aina projektin päättyessä ja projektin aikana on työskenneltävä epäinhimillisillä työajoilla ja suoritusmäärillä.

Tämä on monella alalla asiantuntijatyössä standardi ja valitettavasti näin varmasti myös peliteollisuudessa. Toki jonkinlainen ydinporukka varmasti monessa studiossa on olemassa, pitääkin olla, mutta työvoimaa palkataan projektiin ihan varmasti enemmän ja enemmän väliaikaisesti, jotta sitten lopulta saadaan nämä pois kulupuolelta kätevästi, kun projekti on ohi. Tämä on bisnestä.

Työntekijöiden oikeudet varsinkin Yhdysvalloissa on kaukana meidän kotimaisesta standardista, joten siellä on vielä helpompaa irtisanoa työvoimaa ja/tai pitää palkansaajaa lyhyessä pätkäsopparissa, mutta kyllä esimerkiksi tällä hetkellä myös meillä Suomessa yritetään tähän tehdä helpotuksia nimenomaan palkanmaksajan toiveesta, joten jos kokee tämänlaisen kehityksen ongelmalliseksi, niin kannattaa muistaa äänestää sitä vastaan.
 
Voi olla vähän vaikeaa saada tulevaisuudessa osaavaa työvoimaa peliteollisuuteen, jos luvassa on kenkää aina projektin päättyessä ja projektin aikana on työskenneltävä epäinhimillisillä työajoilla ja suoritusmäärillä
Olen ymmärtänyt, että tämä on ihan normaalia alalla. Eli hypitään eri pelifirmojen välillä projekteista toiseen.

Rockstar tätä on näkyvimmin harrastanut, eli isolla rahalla palkataan muskeleita tekemään pelejä, ja potkitaan iso osa väestä pois heti, kun peli valmistuu.
 
Työntekijöiden oikeudet varsinkin Yhdysvalloissa on kaukana meidän kotimaisesta standardista
Toisaalta jenkkilässä tuota heikkoa irtisanomissuojaa kompensoidaan isommilla palkoilla; reilun sadan tonnin vuosituloista on helpompi säästää vähän bufferia mahdollisia työttömyysjaksoja varten. Suomessa nyt tehtävät muutokset eivät tähtää palkkojen nousuun.

Mutta ehkä jatkot tästä aiheesta voi heittää vaikka yleiseen politiikkaketjuun.
 
Olen ymmärtänyt, että tämä on ihan normaalia alalla. Eli hypitään eri pelifirmojen välillä projekteista toiseen.

Rockstar tätä on näkyvimmin harrastanut, eli isolla rahalla palkataan muskeleita tekemään pelejä, ja potkitaan iso osa väestä pois heti, kun peli valmistuu.
Niin, se on normaalia alalla, mutta toisaalta ainakin koodaajilla on mahdollisuus tehdä myös muuta työtä kuin työskennellä peliteollisuudessa, eli poispotkimisen seurauksena on se, että parhaat kyvyt helposti vaihtavat muihin hommiin, jossa rahat saa helpommalla ja työntekijöistä pidetään huolta. Toki taidepuolen tyypeillä on vaikeampaa, mutta heidät ollaan korvaamassa tekoälyllä joka tapauksessa suurelta osin, jos pelifirmojen suunnitelmia seuraa.
 
Voi olla vähän vaikeaa saada tulevaisuudessa osaavaa työvoimaa peliteollisuuteen, jos luvassa on kenkää aina projektin päättyessä ja projektin aikana on työskenneltävä epäinhimillisillä työajoilla ja suoritusmäärillä.

Kuten tuossa muutkin jo kommentoivat, luulen että tämä on aika lailla standardi taide/luovilla aloilla. TV- ja filmituotannot, myös teatteriala, kaikki ovat sellaisia, että osaajia hankitaan projektiluontoisesti, ja kun homma on paketissa osa jatkaa matkaansa seuraavan palkanmaksajan projektiin.
 
Kuten tuossa muutkin jo kommentoivat, luulen että tämä on aika lailla standardi taide/luovilla aloilla. TV- ja filmituotannot, myös teatteriala, kaikki ovat sellaisia, että osaajia hankitaan projektiluontoisesti, ja kun homma on paketissa osa jatkaa matkaansa seuraavan palkanmaksajan projektiin.
Peliteollisuus on kuitenkin erilainen ala kuin nämä mainitsemasi. Luovien alojen käytännöt johtavat huonoihin tuloksiin, koska pelialalla on tärkeää, että on tiettyä pitkäjänteistä osaamista esimerkiksi pelimoottorien suhteen. Voi kestää vuosikausia, ennen kuin käytettävät työvälineet oppii hallitsemaan kunnolla. Sen vuoksi projektit käynnistyvät hitaasti, jos lähdetään uudella työporukalla aina alusta ja jos porukkaa vaihtuu kesken projektin, osaamista häviää ja opetteluvaihe alkaa uudella työntekijällä uudelleen. Suuri syy nykyisiin ongelmiin on juuri tuo tiedon katoaminen ja lyhytjänteisyys, joka ei ole alalle sopiva toimintamalli. Sen vuoksi isot pelitalot ovat pulassa ja parhaat pelit tuppaavat tulemaan pienemmiltä studioilta, joissa ei välttämättä käytetä alalle sopimattomia ja haitallisia toimintamalleja.
 
Toki taidepuolen tyypeillä on vaikeampaa, mutta heidät ollaan korvaamassa tekoälyllä joka tapauksessa suurelta osin
No kyllä mä näkisin, ettei tekoäly kyllä korvaa ketään, vaan tarjoaa ennemminkin taiteilijoille (ja meille koodareille) työkaluja nopeuttamaan tylsät vaiheet töistämme.
 
Käsittääkseni Nintendolla on hieman erilainen lähestyminen tähän työntekijäasiaan. Siellä on ymmärretty pitkäaikaisten työntekijöiden mukanaan tuoma toimintavarmuus ja prosessien sujuvuus vs. kulujen hallinta määräaikaisten projektiryhmien avulla. Ainakin jostain olen saanut sellaisen kuvan, että siellä osaajia yritetään pitää viimeiseen asti talosas. Ongelmatilanteissa pomot ovat osallistuneet talkoisiin ja pudottaneet omia palkkojaan. Varmaan omat ongelmansa tosin sielläkin ja tuskin sekään välttämättä voi säästyä alan yleisiltä trendeiltä. Toisaalta se on niin oman tiensä kulkija, että voi hyvinkin yllättää positiivisesti.

Mitä tulee näihin irtisanomisiin, niin kaikessa ikävyydessään siellä on takuulla leikattavaa monellakin firmalla ja monessa kohtaa. Tiimit paisuivat positiivisessa nosteessa älyttömyyksiin asti ja varmasti tuossa kohtaa myös keksittiin kaikenlaisia mielikuvitusrooleja, mitä moninaisuuskonsultteja (?) tai muita käsienheiluttelijoita näitä nyt onkaan. Vaikka yksilön näkökulmasta nämä ovat inhottavia asioita, ei mikään näistä yrityksistä voi eikä halua harjoittaa hyväntekeväisyyttä työntekijöidensä tuottavuuden suhteen. Asiat toki liittyvät isomminkin jonkinlaiseen jatkuvan kasvun paradoksi-ajatukseen.

Tekoälyn kehittyessä ja erityisesti tekoälyvimman kehittyessä nämä uutiset tulevat todennäköisesti näyttäytymään hyvin kevyiltä tulevien irtisanomisten suuruusluokassa. Viihdeteollisuudessa yleisestikin on odotettavissa valtava murros tekniikan kehittymisen myötä, kun luovien taiteilijoiden tilalle voidaan palkata luovien taiteilijoiden töistä ammennettu tekoäly. Kääntäjille tuskin tulee ainakaan lisätöitä, käsikirjoittajatkin todennäköisesti joutuvat vähän hikoilemaan. Näkökulmasta riippuen mahdollisuudet tai uhkakuvat ovat lähes rajattomat. Tilauspalveluista ainakin Netflix on jo hyödyntänyt uusia sarjoja luodessaan näitä suosituimpia trendejä vuosia sitten ja kokonaisvaltaisempi tekoälyisyys ja toisaalta ihmisälyttömyys tulee lisääntymään jatkossa.

Aika paljon jo ihmisten luomasta viihdesisällöstä on aivan yhdentekevää huttua, joten miksi sitä ei tekisi paljon halvemmalla tietokoneita hyödyntämällä? Niin pitkään kuin fyysistä mediaa on vielä kierrossa, on onneksi vaihtoehtoja.
 
Ei tekoäly suoraan tule korvaamaan mutta tulee tuomaan stressia tekemään asiat aina vaan nopeammin että päästään haluttuun tulokseen..
Ja kun tekoäly antaa enemmän mahdollisuuksia arvioida helpommin erilaisia skenaarioita, niin se voi tuoda myös sellaisia muuttujia luovaan työhön mukaan, joita ei aiemmin samalla tavalla tullut suuria määriä kerralla. Tämä tuo myös omalta osaltaan työtä ja painetta lisää, vaikka tuollaisten skenaarioiden määrittely ja arviointi sinänsä nopeutuu ja helpottuu aiempaan nähden.
 
No kyllä mä näkisin, ettei tekoäly kyllä korvaa ketään, vaan tarjoaa ennemminkin taiteilijoille (ja meille koodareille) työkaluja nopeuttamaan tylsät vaiheet töistämme.
Eli toisin sanoen se nopeuttaa jo nyt hommia niin ei tarvita tulevaisuudessa niin monta koodari :eek::D
 
Tekoäly tulee muuttamaan ja korvaamaan hyvin monia ammatteja ja ammattiryhmiä. ihan mielenkiintoisia visioita löytyy jo nyt, esim. muodissa tekoäly markkinoi tietyn tuotteen trendikkääksi ja tuotteen valmistus voidaan aloittaa jo samantien tehtaissa tekoälyllä ja roboteilla ilman että ihminen on edes mukana valmistuksesta markkinointiin. Ja tämä on vasta alkusoittoa.

Koodaus/pelien kehittäminen ei ole sen luovempaa kun muotikaan, ja nyt löytyy koodaukseen esimerkkejä, missä tekoäly asettaa vaatimukset, koodaa ja testaa tuloksen ilman ihmistäkin. Elämme mielenkiintoisen ajan kynnyksellä.

Pahoittelut off-topicista, mutta tekoälyhän on varmasti jo mukana monella tapaa uuden sukupolven konsolienkin suunnittelussa, valmistuksessa ja markkinoinnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tämä tekoälykeskustelu ei ole tässä ketjussa kovinkaan off-topicia, koska se tosiaan vaikuttaa merkittävästi tuleviin konsolisukupolviin varmasti jo ihan raudan tasolla. Peleissä haasteena on se, mitä korvataan tekoälyllä. Jos sillä korvataan vaikka pelien juonen kirjoittamista, jossain vaiheessa tulee sellainen kohta vastaan monille, missä tekoäly ei enää vaikuta niin houkuttelevalta. Minusta tekoälyllä voi korvata melkein mitä vain ja olennaista on, tuleeko sen avulla hyviä pelejä. Jos pelit ovat hyviä, ei nähdäkseni ole mitään erityistä ongelmaa, jos tekoälyä ei käytetä käyttäjien manipulointiin, esimerkiksi saamaan ostamaan jotain pelin sisäistä lisäroinaa. Pelialalla monet tuntuvat olevan aika huolissaan tekoälystä, uhkaahan se ihan suoraan vähentää työntekijöiden tarvetta.
 
Tekoäly tulee muuttamaan ja korvaamaan hyvin monia ammatteja ja ammattiryhmiä. ihan mielenkiintoisia visioita löytyy jo nyt, esim. muodissa tekoäly markkinoi tietyn tuotteen trendikkääksi ja tuotteen valmistus voidaan aloittaa jo samantien tehtaissa tekoälyllä ja roboteilla ilman että ihminen on edes mukana valmistuksesta markkinointiin. Ja tämä on vasta alkusoittoa.

Koodaus/pelien kehittäminen ei ole sen luovempaa kun muotikaan, ja nyt löytyy koodaukseen esimerkkejä, missä tekoäly asettaa vaatimukset, koodaa ja testaa tuloksen ilman ihmistäkin. Elämme mielenkiintoisen ajan kynnyksellä.

Pahoittelut off-topicista, mutta tekoälyhän on varmasti jo mukana monella tapaa uuden sukupolven konsolienkin suunnittelussa, valmistuksessa ja markkinoinnissa.
Vastuullisuusnäkökulma sekä tekoälyn käytön soveltaminen yhteiskuntarakenteisiin ja sääntelyn velvoitteisiin on kuitenkin pakko pitää koko ajan mukana tekoälystä puhuttaessa. Se tarkoittaa sitä, että nämä joidenkin visionäärien villit ajatukset siitä, kuinka tekoäly syrjäyttäisi jotenkin massiivisesti ihmisen tekemää työtä eivät tule toteutumaan - ainakaan massiivisessa mittakaavassa. Lukuisat juridisetkin seikat tulevat tuon estämään. Ja jos sitten kuitenkin ihan oikeasti tuo massiivinen tekoälylle ihmisten töiden siirtyminen tapahtuisi, olisi ihmiskunnalla käsissään pian mellakoita ja sisällissotia ympäri maailman. Eteen tulee luultavasti myöskin itse Bill Gatesin jo vuosia sitten ennakoima yritysten merkittävästi voimakkaammin verottaminen, sen mukaan mitä enemmän yritykset korvaavat roboteilla ja tekoälyllä ihmisten tekemää työtä ja vähentävät sitä kautta työpaikkojen määrää yhteiskunnissa.

Oma työnantajani on ICT:n hyödyntämisessä ja siihen liittyvässä teknologiassa tunnustetusti Suomen kärkipäätä. Erityisesti yhtiöryhmä on kunnostautunut tietoturvallisuuden yhtenä edelläkävijänä, mutta on panostanut myös kokonaisvaltaisesti ICT:n voimakkaaseen kehittämiseen. Tästä huolimatta meilläkin tehtiin juuri aika tiukka julkilausuma siitä, että tekoälyä halutaan käyttää nimenomaan äärimmäisen vastuullisesti, ja sitä suorastaan kielletään hyödyntämästä muissa kuin tietyissä tarkkaan rajatuissa töiden osa-alueissa. Hiljattain käymäni keskustelut tietohallintojohtajiemme kanssa ovat vakuuttaneet minut siitä, että kuvaamani asetelma ei ole muuttumassa todella pitkään aikaan, jos edes koskaan voi kokonaisvaltaisesti muuttua.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom