Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Gamesindustry sivulle on tullut lukijoilta kyselyitä että miten Brittilän pelimarkkinat voi ja heillä on analyysi.
What's going wrong at UK games retail? -gi.biz
Ihmisten pelikulutuskäyttäytyminen on muuttunut siten, että ostetaan vähemmän pelejä ja tankataan niitä dlc:llä. Titanfall 2, Call of Duty, Dishonored 2 ja Watch Dogs 2 möivät selvästi huonommin kuin edellinen osa. Rahaa kuluu silti paljon peleihin kun ostetaan dlc:tä.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

UBISOFT luopuu pakollisesta DLC-sisällöstä uusissa peleissään ja alkaa tukemaan pelejään 5-10 vuotta julkaisusta.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa on Rainbow Six Siegen tyylistä DLC-mallia. Kaikki pelilliset uudistukset tulevat kaikille esim. uudet kartat ja pelattavat hahmot, mutta kosmeettiset muutokset esim. aseiden ja hahmojen uudet skinit jäävät maksumuuriin taakse. Edellä mainittu malli on ollut tuottavampi Ubisoftille kuin perinteisen season pass-malli, jossa kartat ja uudet hahmot ovat olleet maksullista DLC-sisältöä.

Nyt jäädään odottamaan, että seuraako muut isot julkaisijat samaa mallia.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

UBISOFT luopuu pakollisesta DLC-sisällöstä uusissa peleissään ja alkaa tukemaan pelejään 5-10 vuotta julkaisusta.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa on Rainbow Six Siegen tyylistä DLC-mallia. Kaikki pelilliset uudistukset tulevat kaikille esim. uudet kartat ja pelattavat hahmot, mutta kosmeettiset muutokset esim. aseiden ja hahmojen uudet skinit jäävät maksumuuriin taakse. Edellä mainittu malli on ollut tuottavampi Ubisoftille kuin perinteisen season pass-malli, jossa kartat ja uudet hahmot ovat olleet maksullista DLC-sisältöä.

Nyt jäädään odottamaan, että seuraako muut isot julkaisijat samaa mallia.

Sen päivän kun näkis, että EA/DICE julkaisee kaikki BäFän tai vastaavan kartat ilmaiseksi "day 1"... :D En jaksa uskoa, että on ihan heti tapahtumassa, valitettavasti. :(
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Sen päivän kun näkis, että EA/DICE julkaisee kaikki BäFän tai vastaavan kartat ilmaiseksi "day 1"... :D En jaksa uskoa, että on ihan heti tapahtumassa, valitettavasti. :(

Ei Ubisoft tee tätä omaa hyvyyttään vaan sen takia, että tämä on taloudellisesti parempi vaihtoehto heille. Sen verran pitää ottaa sanojaan takaisin EA:n kohdalla, joka tarjoaa samanlaista mallia Titanfall 2:n kanssa. Pelillinen DLC on ilmaista, mutta kosmeettiset härpäkkeet ovat maksullisia.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Gears of War 4:n ja Titanfall 2:n kanssa toimitaan myös näin, että kartat tulevat kaikille. Onhan tuo varsin selkeä päätös, ja varmasti loppujen lopuksi jopa tuottavampaa. Muuten kun on suurena vaarana pelaajakannan jakautuminen niihin joilla on DLC ja niihin joilla ei ole.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Black Fridayn johdosta katselin konsolipelien hintoja ja useasta suht tuoreesta julkaisusta on höylätty ~40% pois alkuperäisestä myyntihinnasta. Näihin mm. lukeutuu:

Gears of War 4* (1,5kk vanha julkaisu)
TitanFall 2** (1kk vanha julkaisu)
Deus Ex*** (3kk vanha julkaisu)

* CDON: 29,95€
* Discshop: 39,95€
** CDON: 33,95€
** Discshop: 42,95€
*** CDON: 19,95€
*** Discshop: 29,95€

Tätä en laittaisi yksinomaan Mustan Perjantain piikkiin, sillä sama pisti silmään myös DOOMin, Quantum Breakin ja Uncharted 4:n tapauksessa, joita myytiin about puoleen hintaan sen jälkeen kun julkaisusta oli vierähtänyt reilut pari kuukautta.

Vielä viime sukupolven aikana pelien hintojen lasku ei ollut yhtä räikeää ja tästä olen melko varma, sillä persaukisena opiskelijana näitä on aina tullut seurattua tarkalla silmällä. Jos ja kun sama meininki jatkuu myös jatkossa, niin tämänhän pitäisi entistä enemmän ajaa kuluttajia odottamaan muutaman kuukauden ajan kunnes a) AAA-pelistä on murskattu pahimmat bugit & tekniset ongelmat pois ja b) myyntihinta on ehtinyt tippua puoleen. Tämä taas omalta osalta johtaa ennakkomyyntien laskuun, mikä taas johtaa siihen että kaupat tankkaavat vähemmän pelejä markettien hyllyille alhaisten ennakkomyyntien takia - tai ainakin itse järkeilisin asian tällä tavalla.

Hankala kuvitella että tämä on kestävällä pohjalla(?) Jännästi Nintendon 1st party ei kärsi samasta ongelmasta, sillä esimerkiksi Splatoon* ja Super Mario Maker** kustantavat pitkälti saman verran mitä vuosi takaperin kun nämä julkaistiin.

* CDON: 44,95€
* Discshop: 44,95€
** CDON: 49,95€
** Discshop: 59,95€

Kommentteja?
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Black Fridayn johdosta katselin konsolipelien hintoja ja useasta suht tuoreesta julkaisusta on höylätty ~40% pois alkuperäisestä myyntihinnasta. Näihin mm. lukeutuu:

Gears of War 4* (1,5kk vanha julkaisu)
TitanFall 2** (1kk vanha julkaisu)
Deus Ex*** (3kk vanha julkaisu)

Tätä en laittaisi yksinomaan Mustan Perjantain piikkiin, sillä sama pisti silmään myös DOOMin, Quantum Breakin ja Uncharted 4:n tapauksessa, joita myytiin about puoleen hintaan sen jälkeen kun julkaisusta oli vierähtänyt reilut pari kuukautta.

Jatkosarjoja, jotka eivät jaksa enää sytyttää samalla tavoin kuin aikaisemmin. Yksinoikeuksia, usein vielä pienemmälle laitekannalle, joka tuskin auttaa maailmanvalloituksessa. Ei ole uudistuttu tarpeeksi ja on jämähdetty vanhaan kaavaan. Itse diggaan noista lähes kaikista, mutta silti jätin ostamatta (pl. Titanfall 2).

Osa syynä myös se, miten jo aiemmin ilmestyneet genren pelit pysyvät peluutuksessa ilmaisten sisältöpäivitystensä ansiosta (Siege, Overwatch). Lisäksi julkaisu BF1 ja IW:n väliin tekee väistämättä väliinputoajia.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Jos ja kun sama meininki jatkuu myös jatkossa, niin tämänhän pitäisi entistä enemmän ajaa kuluttajia odottamaan muutaman kuukauden ajan kunnes a) AAA-pelistä on murskattu pahimmat bugit & tekniset ongelmat pois ja b) myyntihinta on ehtinyt tippua puoleen. Tämä taas omalta osalta johtaa ennakkomyyntien laskuun, mikä taas johtaa siihen että kaupat tankkaavat vähemmän pelejä markettien hyllyille alhaisten ennakkomyyntien takia - tai ainakin itse järkeilisin asian tällä tavalla.

Hankala kuvitella että tämä on kestävällä pohjalla(?) Jännästi Nintendon 1st party ei kärsi samasta ongelmasta, sillä esimerkiksi Splatoon* ja Super Mario Maker** kustantavat pitkälti saman verran mitä vuosi takaperin kun nämä julkaistiin.
Joidenkin on vain saatava ne uutuuspelit välittömästi ilmestymispäivänä hinnasta välittämättä, joten tuskin tuota porukkaa kauheasti kiinnostaa meneekö hinnanlaskuihin sitten lopulta kaksi vai neljä kuukautta.

Omasta mielestä joku 70€ pelistä tuntuu totaalisen tärähtäneeltä kun tietää että jossain vaiheessa sen saa kuitenkin sillä parilla kympillä, mutten juuri pelaakaan multiplayereitä muuta kuin irl-kavereiden kanssa, joten harvoin on mikään pakko olla mukana alusta asti. Samasta syystä Nintendon konsolitkaan ei kauheasti houkuttele kun pelit on tuplaten kalliimpia kuin kilpailijoilla.
 
Olisikohan tämä oikea ketju laittaa mitä NeoGAFille kävi viikonloppuna.
NeoGAF siis on / oli maailman isoimpia ellei isoin peliaiheinen keskustelupalsta. K.o. palstalla oli noin 200k rekisteröitynyttä käyttäjää,

Kyseinen englanniksi oleva juttu kertoo aika tarkasti mitä NeoGAFin omistaja on tehnyt aikanaan (nainen syyttää omistajaa hyväksikäytöstä).

https://waypoint.vice.com/en_us/art...uct-allegations-rocking-neogafs-last-48-hours

Waypoint.vice.com sanoi:
After speaking with NeoGAF's owner, the woman behind the allegations, and a number of moderators, a messy picture about gaming's watercooler forum emerges.


Over the weekend, one of the most popular video game forums, NeoGAF, suddenly went offline. Following allegations of sexual misconduct by the site's owner, Tyler Malka, many of the message board's moderators quit in protest, threads referencing the allegations were deleted, and NeoGAF's users began revolting in protest. NeoGAF is back online, as of this writing, but remains "down for maintenance."

^^
Linkissä paljon asiaa & tekstiä, mikäli kiinnostaa suosittelen lukemaan.

NeoGAF tuskin tulee palautumaan siihen mitä se aikanaan oli. Nyt irtisanoutuneet (vapaaehtoistyötä, eivät olleet palkollisia) moderaattorit ovat perustamassa uutta Resetage sivustoa. Ilmeisesti k.o. sivusto lyödään pystyyn lähiaikoina, piti olla tänään mutta siihen on tullut muutama viivytys.

Uuden palstan yksi moderaattoreista tulee olemaan Internetin syväkurkku (etenkin Nintendoa koskevissa asioissa) Emily Rogers ArcadeGirl64 Twitterissä.

Muita moderaattoreita tullee olemaan NeoGAFista tutut Shinobi, Nibel, Cerium (joka omista rahoistaan pisti uuden saitin pystyyn) ja kasa muita.

Tässä saattaa käydä samallalailla kuin kävi Muropalstalle, vanha kuihtuu pikkuhiljaa kun uusi (Io-tech) nousee tuhkasta. Resetageen on Discordin kautta värvätty aika paljon kommuuneja mukaan käyttäjineen (vapaaehtoista toki) alussa ja enempää eivät ensimmäiseen aaltoon hyväksyneet. Eli ensimmäiseen aaltoon päässeet pääsevät rekisteröitymään ensimmäisenä uudelle palstalle kunhan se on julkaistu.

Mielenkiinnolla tulen seuraamaan asian kehittymistä.
 
Rixa: Ainakin nimimerkkien perusteella OpenCritic foorumille on moni NeoGAF käyttäjä ja moderaattori tehnyt tunnuksen.
 
Rixa: Ainakin nimimerkkien perusteella OpenCritic foorumille on moni NeoGAF käyttäjä ja moderaattori tehnyt tunnuksen.

Jep, mä varmaan hyppään tuonne Resetageen kunhan seon pystyssä / sinne saa luotua tunnukset.

Muu keskustelu / sikailu ketjussa on juttua tästä.

Eipä tule kyseisiä ketjuja luettua niin en arvannut että sieltä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Xboxin 1st party johtaja kyseenalaistaa yksinpelien taloudellisen kannattavuuden:

Xbox boss Shannon Loftis, who heads up Xbox Publishing for first-party games, believes single-player-only games aren't dead but they do have questions to face around their economic viability. Speaking to GameSpot today, Loftis said the demand by gamers for higher quality experiences comes with a price tag. While storytelling is still of paramount importance, the economics of single-player-only titles is "complicated" in today's industry due to the dramatic and constant evolution of the game market.

...

But overall, Loftis said the call for higher-quality experiences can result in a big production budget. The suggestion is that some publishers might be understandably spooked putting so much money into a project when their return is not as much a sure-thing as it could be for a product with more potential revenue streams beyond the initial game sale.

E: Samaan aikaa Twitterissa Insomniac Games harmittelee ettei Sunset Overdrive 2:lle löydy julkaisijaa.
 
Viimeksi muokattu:
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Myös Sonylla on noteerattu mikromaksut & Games as a Service mallin rahalliset hyödyt. Jatkossa nämä ovat entistä suuremmassa roolissa SIE:n omissa peleissä:

During the Sony Corporation’s quarterly financial conference call for investors and analysts, the company’s executives have talked more about the plans for the PlayStation business.

...

There are mitigating factors to the effect of the console cycle on revenue: the business model used to be a business-to-business royalty-based model, but now it has shifted to direct sales to consumers. Hardware sales are still important, but the number of monthly active users is getting more relevant, alongside PlayStation Plus subscribers and how much time they spend on Sony’s services and consoles.

Therefore, according to Yoshida-san, the axis is shifting from hardware to user base

...

We also hear that third-party sales of in-game items and content is very significant for Sony as well. On the first-party side, compared to other companies, the proportion for Sony of in-game sales is still relatively low, but under Kodera-san’s leadership there will be “appropriate exploration and decisions taken in the future.”

Kun katsoo EA:n, Activisionin, Microsoftin, WB:n ja muiden suurten pelijulkaisijoiden suuntaan, niin eihän tämä yllätys ole. Silti tämänkaltaiset uutiset harmittaa melkoisesti. Etenkin kun vielä nykyisellään Sonyn 1st & 2nd party AAA-tarjonta on vahvasti kallellaan tarinavetoisiin yksinpeleihin:

- Detroit
- GoW
- Spiderman
- SotC
- Days Gone
- TLoU II
- Ghost of Tsushima

Kiinnostava nähdä mikä tilanne on sitten ~5 vuoden päästä. Esim. kuinka moni yllämainituista peleistä ei saa jatkoa, koska näihin ei pysty leipoa moninpeliä, joka omalta osalta pitäisi pelaajat aktiivisena pelin ääressä.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Gamesindustry sivulle on tullut lukijoilta kyselyitä että miten Brittilän pelimarkkinat voi ja heillä on analyysi.
What's going wrong at UK games retail? -gi.biz
Ihmisten pelikulutuskäyttäytyminen on muuttunut siten, että ostetaan vähemmän pelejä ja tankataan niitä dlc:llä. Titanfall 2, Call of Duty, Dishonored 2 ja Watch Dogs 2 möivät selvästi huonommin kuin edellinen osa. Rahaa kuluu silti paljon peleihin kun ostetaan dlc:tä.
Titanfall 2:n huonoon myyntiin vaikutti paljon myös aivan pieleen mennyt julkaisuajankohta.
Se julkaistiin Battlefieldin ja CoD:in välissä, vähemmän tunnettuna nimeä se jäi niiden jalkoihin pahasti.
 
Onneksi on indiepelit ja Nintendo (koputan puuta), niin tästä on vielä itselle ajanvietteeksi. 70 euroa pelistä ja 700 euroa päälle ollakseen muiden pelaajien kanssa samalla viivalla ei maistu.
 
Ylös Bottom