Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armeijassa

Vastaus: Armeijassa

tosin Suomessa tuota ei tule sotatilanteen jälkeen tapahtumaan kun ne miinoituksen on todellakin kartoitettu.
<ot>
Oletuksena lieneekin, että Suomi voittaa seuraavan konfliktin? Vai luovutetaanko muka tiedot puolustusjärjestelmistä voittajalle tuosta vaan?
</ot>
 
Vastaus: Armeijassa

Mielestäni armeijan käyti tulisi olla pakollinen.Ei siihen kuole.Ja mitä periaatteisiin tulee niin voi morjens.

Työkaveri on kotoisin virosta ja sitä ikäpolvea että viro oli silloin venäjän vallassa kun hän armeijan kävi.Armeija kesti päälle 2 vuotta.Helpolla täällä vielä pääsee siihen nähden:D
 
Vastaus: Armeijassa

Niin joo ei kannata tulla "Armeijassa" aiheeseen tulla mainitsemaan "sivari" muuten sitä saa oikean turpakäräjän :) Kun täällä moni on niin isänmaan puolustaja.PERKELE!

Eikös me eletä jo 2000 lukua? vai vieläkös moni ajattelee että sivarit on maanpettureita? tai pitäisikö sitä aloittaa "Sivarissa" ketju?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Armeijassa

Miksi 2000 luvun pitäisi muutta ajatusta siviilipalveluksesta?

Mietin vaan sitä että ilman ukkini sukupolvea asiat voisi olla suomessa PIKKUISEN toisin nyt.Ja tähän perustan mielipiteeni armeijan pakollisuudesta.
 
Vastaus: Armeijassa

Siis nyt jossain pätkii ja pahasti... Miten sivari ei voi olla muka isänmaanpuolustaja?? Ainakin mun tietojen mukaan sivari on "vaihtoehto" armeijalle.. Itse kävin sivarin ja voin sanoa että varmasti olen suurempi isänmaan "fani" kuin moni armeijan käynyt Olin armeijassakin mutta se ei vaan yksinkertaisesti sopinut minulle! Ja ei siellä putkassakaan jaksa loputtomiin olla. Mulle tuli siviilipalvelus ainakin sopivaan aikaan ja paikkaan kun suoritin sen omassa työpaikassa missä olen edelleen. Ja jos nyt joskus sattuu sota vielä syttymään mitä en toivo niin vannon että mut löytää sieltä etulinjasta. Eihän sivarit ole aseistakieltäytyjiä.. Ja eipä toi minun sivarin käynti ole ainakaan vaikuttanut mun elämään mitenkään negatiivisesti. Ja jos jollain on sitä jotain vastaan että olen käynyt sivarin niin voi sen tulla sanomaan minulle ihan kasvotusten. Mun mielestä se on jokaisen oma asia minkä käy kun kummiskin jokainen joutuu käymään jonkun... Vai? Ja viimeinen kirjoiitus tänne ja lähen tästä sitten perustaan oman topicin sivareille :cool: Kun meitä ei tänne kaivata..:)
 
Vastaus: Armeijassa

mutta minusta pakkotyö on melko moraalitonta.
Minulle orjana oleminen on pakkotyön tekemistä käytännössä ilmaiseksi. En tiedä miten sinä haluat määritellä sen.
Puhutaanko tässä edes samasta asiasta?

Kuka on sinulle sanonut että asevelvollisuus = duunipaikka? Siellä opetellaan sodankäyntiin liittyviä asioita.

Aika liioiteltu vertauskuva tuo orjuus.
Orjuus on perinteisessä muodossaan yhteiskunnallinen järjestelmä, jossa ihminen on toisen ihmisen omaisuutta. Ennen orjiksi otettiin niin sotavankeja, rikollisia ja velkaantuneita, kuin siviilejäkin jotka pakotettiin työskentelemään omistajansa hyväksi.
Itse en ainakaan ollut niin hölmö, että luulin valtion omistavani minut kun suoritin palvelustani.

En tiedä johtuuko nämä näkemyserot siitä että nykyään netti on pullollaan kaikenmaailman järjestöjä jotka ovat kaikkea pakollista vastaan ja muiden mielipiteisiin on helpompi vaikuttaa netin kautta kuin silloin, kun kännykkäkin oli juppien leikkikalu ja statuksen nostattaja.

90-luvun alussa kun kävin intin, ei tällaisia keskusteluja ollut orjuuttamisesta, tai itkemisistä kuinka "rankkaa ja vaikeaa" armeijan käynti on. Kun kutsu tuli, niin tottakai hieman kiroiltiin kun sinne piti mennä, mutta se jäi siihen.

Tuo ajatus että -"armeija on paha paikka ja päät räjähtää kun joku minua käskyttää"- on mielestäni naurettavaa ajattelua.

Sinne mennään, ei välttämättä aina ole kivaa, mutta kyllä siellä hauskaakin on.
 
Vastaus: Armeijassa

Siis nyt jossain pätkii ja pahasti...

Sain ainakin itse sellaisen kuvan että joku puhui sivarista siihen malliin että hän toi oman näkemyksensä siihen niin ettei sivari ei ole maataan puolustamassa. Sivareihinkin mahtuu monenlaista porukkaa kuten armeijaan.

Hotti sanoikin tossa kantansa ja kuittaan myös saman.

E: niin ja tarkoitin tuolla sekavalla tekstillä että jos yksi lähtee pois sotaa karkuun niin se tarkoittaisi sitä että kaikki olisi sellaisia. Ja niinhän ei ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Armeijassa

Tosiaan vaikka tykkien käyttö ei olisi niin kehittynyttä kuin meillä, on venäjällä huomattava määrä ohjuksiakin mitkä iskevät erittäin tarkasti mihin halutaan. Ja satelliitit yms paljastavat asemat aika äkkiä.

Ja helikopterit pystyvät välttämään hyvin miinakenttiä sekä nykyisin lentämään yöllä suht vaivattomasti. Joukkojen liikuttelu on niiden avulla huomattavasti nopeampaa kuin ennen ja vaikka meillä metsää onkin voivat helikopterit raivata metsää parilla pommilla tasaisemmaksi jotta porukka pystytyään laskemaan kentälle.

En siis usko tosiaan, että venäläiset saataisiin pysäytettyä mihinkään nykypäivänä. En tosin sano, että Suomi yhtäkkiä vain luovuttaisi kun porukka on tänne marssinutl. Varmasti vastaan taisteltaisiin niin kauan kuin porukka täällä pyörisi luvatta. Ja jos venäläiset alkaisivat systemaattisesti ampumaan jokaisen suomalaisen ketä näkisivät, viimeistään siinä vaiheessa luulis alkavan muiden maiden tulevan apuun.

Se mitä tulee siiihen huijaamiseen. Jos vain kieltäydyt menemästä yli 6kk pääset sieltä 6kk ulos. Se pitää vaan sanoa tarpeeksi selvästi ja niin monta kertaa kuin sitä kysytään. Jos kirjoitat niihin papereihin "voin harkita" tai sanot haastattelijalle "ehkä voisin" niin luultavasti olet siellä sen 12kk. Minusta ne koitti tehdä kuskia, mutta kieltäydyin tarpeeksi monta kertaa jotta se meni perille ja 6kk sieltä lähdin ulos.
 
Vastaus: Armeijassa

Tosiaan vaikka tykkien käyttö ei olisi niin kehittynyttä kuin meillä, on venäjällä huomattava määrä ohjuksiakin mitkä iskevät erittäin tarkasti mihin halutaan. Ja satelliitit yms paljastavat asemat aika äkkiä.

Ja helikopterit pystyvät välttämään hyvin miinakenttiä sekä nykyisin lentämään yöllä suht vaivattomasti. Joukkojen liikuttelu on niiden avulla huomattavasti nopeampaa kuin ennen ja vaikka meillä metsää onkin voivat helikopterit raivata metsää parilla pommilla tasaisemmaksi jotta porukka pystytyään laskemaan kentälle.

En siis usko tosiaan, että venäläiset saataisiin pysäytettyä mihinkään nykypäivänä. En tosin sano, että Suomi yhtäkkiä vain luovuttaisi kun porukka on tänne marssinutl. Varmasti vastaan taisteltaisiin niin kauan kuin porukka täällä pyörisi luvatta. Ja jos venäläiset alkaisivat systemaattisesti ampumaan jokaisen suomalaisen ketä näkisivät, viimeistään siinä vaiheessa luulis alkavan muiden maiden tulevan apuun.

Se mitä tulee siiihen huijaamiseen. Jos vain kieltäydyt menemästä yli 6kk pääset sieltä 6kk ulos. Se pitää vaan sanoa tarpeeksi selvästi ja niin monta kertaa kuin sitä kysytään. Jos kirjoitat niihin papereihin "voin harkita" tai sanot haastattelijalle "ehkä voisin" niin luultavasti olet siellä sen 12kk. Minusta ne koitti tehdä kuskia, mutta kieltäydyin tarpeeksi monta kertaa jotta se meni perille ja 6kk sieltä lähdin ulos.
Ei niillä ohjuksilla mitään tee jos ei tiedetä, mihin ne pitäisi ampua. Amerikkalaisetkaan eivät käytä helikoptereitaan Irakissa, ellei tiedetä paikan olevan turvallinen. Kyllä jenkkiä keljuttaa kun ähly ampuu parin sadan/tuhannen dollarin ohjuksella miljoona taalaa maksaneen kopterin alas ja pakenee paikalta kamelilla. Suomessa on, kuten jo aiemmin mainitsin, kaikki mahdollinen suunniteltu etukäteen. Puolustusvoimat aiheuttaisi viholliselle niin kovat tappiot, ettei Suomen valtaaminen kannattaisi.
 
Vastaus: Armeijassa

Samoiten tästä. Keitä on rivimiehet? Jaetaanko lopuille jotkut yliluonnolliset haarniskat, jotka suojaavat "tulevilta" pommituksilta? Ja kerro vielä, mitä Venäjä mahdollisesti tavoittelisi Suomesta, jos se ensiksi pommittaisi tämän maan isoksi montuksi?


Onko jossain olemassa joku UG tiedotusfoorumi, missä näitä asioita käsitellään? Kerro siitä lisää minullekin. Minkä asioiden totuuspohjaa en pysty varmistamaan?



Tässä se pointti juuri on. Osa tuntuu uskovan, että jos intti on heidän mielestään leikkikoulu, koko puolustusvoimat olisi samanlainen paikka. Heistä on ylivoimaista ymmärtää, että asioita ollaan tosissaan pohdittu, harkittu ja niihin on varauduttu.



No mitä se venäjä täältä meiltä kaipaa muutenkaan? :D Pikkuinen nokare paskaa kartalla.
Toisekseen, mitä olen puheita vertaillut niin kyllä se on aika heikkoa se kuri ja laatu armeijassa nykyään. Leikkikoulu kuten sanoitkin.

Tarkoitan rivimiehillä sellaisia, jotka on arvottomia, eli sotamiehet, korpit yms.. Isot herrat istuu jossakin bunkkerissa ja juo kahvia, kun porukkaa kuolee heidän käskyjensä seurauksesta.

Ylivoimaista on myös ymmärtää se, että miksi armeijan käyneet, jopa korkeammalla olevat on sanoneet minulle, että armeija on mennyt paskempaan suuntaan. Monet myös on sanoneet että menestyminen sodassa on hyvinkin epävarmaa, jos nyt ylipäätään voidaan rinnastaa menestymistä ja sotimista. Ehkä sekin on vain armeijan propagandaa jota ei voi uskoa. ;)

Minua ei voisi vähempää kiinnostaa itkeminen sinun "argumenteillesi" mutta jos vaadit keskustelua, niin voisit jättää ne alentavat kommentit. Ok? ;)

Ja muuten, ethän voi satuttaa minua sellaisella, joka ei pidä paikkaansa. Ärsyttää MUUTEN vaan yleistäminen ja ihmisarvon alentaminen sillä perusteella että ei ole käynyt armeijaa. Jotenkin raivostuttaa vain sellaiset ihmiset, jotka heti luulee tuntevansa toisen, vaikka mitään käsitystä asioista ei ole. :)

Tuohon sivarijuttuun vielä sen verran, että tarkoitin sitä "todellisuuspohjaa" että sivareita ei ole viime sodan aikana ollut ja heille ei ole vielä edes määrätty sodanajan "juttuja", joten se tuskin on yhdenkään alikessun tai sinun päätettävissä että laitetaanko sivarille asetta kouraan. :D
 
Vastaus: Armeijassa

Puhutaanko tässä edes samasta asiasta?

Kuka on sinulle sanonut että asevelvollisuus = duunipaikka? Siellä opetellaan sodankäyntiin liittyviä asioita.

Aika liioiteltu vertauskuva tuo orjuus.



No välillä kyllä tuntuu siltä että ihminen on orja, juuri yhteiskunnalle. Ihminenhän on ennen kaikkea orja ja työläinen. :) Ei tietenkään siten, että olo tuntuisi orjalta ja olot olisi huonot, mutta sääntöjen ja lakien varjolla ihminen on ihan yhtälailla orja.

Sekö tuntuu ihmisarvon mukaiselta että kirmaat muiden asioilla "leikkimässä" sotaa metsissä? :) Juuh koulutustapa hyvinkin. ;)
 
Vastaus: Armeijassa

En siis todellakaan ole armeijaa vastaan, vaikka kaikki nyt varmaan on jäänyt siihen käsitykseen. Mutta eikö voisi olla mahdollista että armeija todellakin siis olisi vapaaehtoinen (koen että vanhat tavat siis on niin pinttyneet, että popula yhä varmuudella menee sinne, juuri kunnioittaakseen perinteitä ja sotaveteraaneja..) tai palkka-armeija, jolla taas saataisiin ammattimaisuutta ja tehokkuutta, niin koulutukseen kuin toimintaa yleensäkin. Ehkä kummatkin? ;) Rahaahan siihen armeijaan kuitenkin menee ja minusta nykyinen järjestelmä on ehkä liiakin pehmeä, ainakin mitä olen kuullut sanottavan.

Ja jos nyt jollekkin ei tullut selväksi, en ole aseistakieltäytyjä vaan karsastan käsitettä "velvollisuus", joka kuitenkin, yhä VIELÄKIN on enemmän monille pakko. :rolleyes:
 
Vastaus: Armeijassa

Ei tietenkään siten, että olo tuntuisi orjalta ja olot olisi huonot, mutta sääntöjen ja lakien varjolla ihminen on ihan yhtälailla orja.
Ilman lakeja ja sääntöjä kaikki olisi paremmin?:rolleyes:

Sekö tuntuu ihmisarvon mukaiselta että kirmaat muiden asioilla "leikkimässä" sotaa metsissä? :) Juuh koulutustapa hyvinkin. ;)
Kenestä "muista" puhut? Olin kyllä siellä ihan omasta tahdosta ja halusta.

Tätä juuri tarkoitin edellisessä viestissäni. Mietitään yhdessä PC:n äärellä onko armeijan koulutus ihmisarvon mukaista vai.
Mikään mikä liittyy oikeaan sotaan ei ole "inhimillistä", mutta ei se voi olla niin vaikeata hyväksyä sitä että mainitsemasi "leikin" varjolla saattaa oppia ihan oikeita asioita ja menetelmiä.
 
Vastaus: Armeijassa

Ilman lakeja ja sääntöjä kaikki olisi paremmin?:rolleyes:

Kenestä "muista" puhut? Olin kyllä siellä ihan omasta tahdosta ja halusta.

Tätä juuri tarkoitin edellisessä viestissäni. Mietitään yhdessä PC:n äärellä onko armeijan koulutus ihmisarvon mukaista vai.
Mikään mikä liittyy oikeaan sotaan ei ole "inhimillistä", mutta ei se voi olla niin vaikeata hyväksyä sitä että mainitsemasi "leikin" varjolla saattaa oppia ihan oikeita asioita ja menetelmiä.


Ei toki, en sitä sano että olisi parempi, tarkoitin lähinnä sitä, että vapaus on vain illuusio. Vapautta kun ei ole olemassa. On olemassa rajoitteita ja sääntöjä, sitten siitä voidaan olla montaa mieltä että onko kaikki säännöt/lait ihan järkeviä. Mutta loppupeleissä nuo kaikki on vain hallinnan vuoksi olemassa olevia asiota. Ihminen on nukke joka esittää rooliaan ja ei se sille mitään voi.

Ja yhdyn tuohon täysin että sota ei ole inhimillistä, mutta liittyykö tuo nykyinen pyssyleikki sotaan mitenkään muuten kuin sillä verukkeella että venäjä hyökkää tänne? Hyökkääkö se edes? Miksi se hyökkäisi? Toki ymmärrän tuon että halusit olla ja tehdä armeijassa asioita, eli oppia. Mitä sitten opit siellä, kerro minullekkin. :)
Ja en todellakaan ole sanomassa että "sotaleikeistä" ei ole hyötyä, mutta onko tuo sitten kaikkien juttu? :) Tarvitseeko sen olla? Pitääkö hakea hyväksyntää sillä että menee armeijaan vaikka se ei kiinnostaisi paskaakaan? :)
 
Vastaus: Armeijassa

Mä ymmärtäsin ton inhon armeijaa kohtaan jos siellä pitäisi olla se 5vuotta tai joku muu järjetön aika mitä muissa maissa ollaan. Täällä kuitenki se 6kk menee äkkiä ja sieltä saa ehkä uusia kavereita sekä uusia kokemuksia. Meno on kuitenkin useimmiten aika löysää joten ei siellä tarvitse suu veressä painaa menemään 24/7.

Ja elämässä on monia asioita jota ei jaksaisi/haluaisi tehdä. Ei varmasti jokainen halua koulussa istua, mutta sinnekkin on pakko mennä. Odotan vaan kun nää marisijat tekee koulutuksestakin vapaaehtoista ettei kenenkään tarvii väkisin mennä kouluun.

Töitäkin pitää tehä, sekään ei ole kaikkien mieleen. Tosin täällä päin on hoivaaminen menny sen verran pitkälle ettei töitä tarvitse tehä jos oikein haluuaa olla laiska.

Kuitenkin kun mietitään pete palikkaa kuka käy töissä ja istuu siellä koulussa kuluttaa hän huomattavasti enemmän aikaa elämästään niihin kuin siihen 6kk sessioon mikä armeijassa kuluu.....
 
Vastaus: Armeijassa

Sivarit voisivat perustaa sen oman threadin kun eivät tähän asiaan kuulu. Ei kannata tulla itkemään sodista ja ihmisvahingoista kun niillä tämä itsenäisyyskin on maksettu. Se jos ei pysty käymään inttiä rauhan aikana ja kunnioittaa edes hieman vanhoja perinteitä ja niitä käsitteitä mitkä saivat tämän maan itsenäisyyden pidettyä niin se kertoo jo paljon ihmisestä.

Armeijan käyminen ei tarkoita sotimista ja tappamista. Se on vaan suurta leikkiä jossa opetetaan vähän arvoja ja opitaan ottamaan käskyjä vastaan. Ja jos ihmiset vastustavat sotimista niin sitten kannattaisi ehdottomasti käydä se intti ja mennä rauhanturvaajaksi. Kotona istuminen tai paskanpuhuminen tuskin edistää sitä rauhaa missään.
 
Vastaus: Armeijassa

Sivarit voisivat perustaa sen oman threadin kun eivät tähän asiaan kuulu. Ei kannata tulla itkemään sodista ja ihmisvahingoista kun niillä tämä itsenäisyyskin on maksettu. Se jos ei pysty käymään inttiä rauhan aikana ja kunnioittaa edes hieman vanhoja perinteitä ja niitä käsitteitä mitkä saivat tämän maan itsenäisyyden pidettyä niin se kertoo jo paljon ihmisestä.

Aamen!
 
Vastaus: Armeijassa

Sivarit voisivat perustaa sen oman threadin kun eivät tähän asiaan kuulu. Ei kannata tulla itkemään sodista ja ihmisvahingoista kun niillä tämä itsenäisyyskin on maksettu. Se jos ei pysty käymään inttiä rauhan aikana ja kunnioittaa edes hieman vanhoja perinteitä ja niitä käsitteitä mitkä saivat tämän maan itsenäisyyden pidettyä niin se kertoo jo paljon ihmisestä.

Armeijan käyminen ei tarkoita sotimista ja tappamista. Se on vaan suurta leikkiä jossa opetetaan vähän arvoja ja opitaan ottamaan käskyjä vastaan. Ja jos ihmiset vastustavat sotimista niin sitten kannattaisi ehdottomasti käydä se intti ja mennä rauhanturvaajaksi. Kotona istuminen tai paskanpuhuminen tuskin edistää sitä rauhaa missään.

Hahah. :D Naurettava kommentti. Onko kunnioituksella ja sodalla mitään tekemistä keskenään? Nope. Minä kunnioitan ihmisiä jotka kunnioittaa toisiaan, en tuollaista mitä sinä heittelet. Ihmistä/ihmisiä tulee kunnioittaa yksilöinä. Toki kova työ on tehty ja ihme kyllä sota päättyi meidän kannaltamme positiivisesti, periaatteessa, mutta mikä hinta siitä maksettiinkaan? Toinen pappani ei halunnut sodasta puhua ja toinen taas kertoi että oli kamalaa ampua ihmistä, on se sitten "vihollinen" tai ei. Järkyttävää että moitit ihmisiä jotka ei halua armeijaan mennä, tuollaisten takia niitä sotia ja siviiliuhreja juuri tulee. ;)

Kyse tässä asiassa on lähinnä juuri niistä perinteistä, joiden nojalla pitäisi olla valmis tappamaan "vihollista". Käsitteenä armeija on väkivaltaa puoltava instituutio, vaikka tuskin kukaan haluaa ampua toista IHMISTÄ. Toki omien arvojen puolustaminen/suojeleminen ja vaaliminen on tärkeää, mutta onko se sen arvoista että sen puolesta pitäisi tappaa? Minulla se riippuu tilanteesta. Jos esim. rakkaideni henkeä uhattaisiin, niin silmää räpäyttämättä kyllä neutralisoisin uhan jos siihen olisi mahdollisuus. Pääsääntöisesti kyllä yrittäisin välttää koko tilannetta, että ei tarvitsisi tuskaa ja surua toiselle/toisille aiheuttaa.

Tämä sitten oli viimeinen postaus tähän aiheeseen viherpiipertäjähipiltä, lainatakseni peppoa. :D
 
Vastaus: Armeijassa

Ei puolustusvoimat ole mikään sodanlietsojakoneisto, sehän on olemassa nimenomaan sodan ehkäisemiseksi. Toivottavasti sitä ei ikinä tarvi käyttää.

En ole itse vielä käynyt inttiäni, käyn sen parin vuoden päästä. Yritän mennä sinne sillä asenteella, että tämä on käytävä ja se loppuu kyllä. Eihän siitä voi tykätä jos aloittaa kitisemisen puolta vuotta aikaisemmin kuten esim. serkkuni. Eräs tyyppi taas meni sinne ihan puhtaalta pöydältä ilman mitään ennakkokäsityksiä ja hyvinhän se siellä pärjää. Olen valmis uhraamaan pari tippaa hikeä tälle kaikelle, josta pidän kiinni. Sivarit (eivät tietysti kaikki) aukokoon päätään miten haluavat, mutta en usko puheisiin, joiden mukaan intissä opetetaan olemaan ajattelematta omilla aivoilla. Siltähän se tosin voi sivustakatsojasta näyttää.

Uskonpa että laulan valan muiden jääkärien joukossa.

E: Ja loppuun vielä että puolustusvoimat on suurempi ja tehokkaampi rauhanpuolustajajärjestö kuin kaikki vasemmistonuoret jne. yhteensä.
 
Vastaus: Armeijassa


Oi, toki. Olen vain jonkun vassarijärjestön propagandapamfletin läpilukenut vässykkä, niinhän se on varmasti helpompi selittää itselleen. Kyse ei voi olla esimerkiksi individualistisesta maailmankatsomuksesta tai väkivallan vastustamisesta. Ei, oikeasti, kukaan ei minulta kysynyt haluanko "opetella sodankäynnin taitoja". Fakta on, että armeija oli pakko käydä rangaistuksen uhalla. Minä en tunne mitään erityistä ylpeyttä siitä, että olen suomalainen. Minä en ole kansalaisuuttani valinnut, enkä määrittele itseäni sen kautta. Osaan muuten kuitenkin käyttää Wikipediaa ja löysin orjuus-artikkelista myös tällaisen:

Wikipedia sanoi:
Kansainvälisen orjuutta vastaan taistelevan Anti-Slavery International-järjestön] mukaan yleisimpiä orjuuden muotoja ovat nykypäivänä:
(snip)
Pakkotyö: vähintään 12,3 miljoonaa ihmistä pakotetaan väkivallalla, muulla rangaistuksella tai näiden uhalla työhön.

Kuulostaa minun korvaani ihan Suomen puolustusvoimilta. Melko valikoiva tuo copypaste-silmäsi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom