Asioita joita voi kokeilla
Käynnistä konsoli uudelleen. Muistele, onko ongelma ilmennyt useammin kuin kerra...
1. Käynnistä konsoli uudelleen.
2. Muistele, onko ongelma ilmennyt useammin kuin kerran. Jos kohtaat tämän ongelman ensimmäistä kertaa, ongelma ei välttämättä ilmene enää uudelleen, eikä vianmääritystä ehkä tarvitse tehdä.
3. Selvitä, onko Xbox 360 -konsolin ilmanvaihto hyvä ja onko konsoli lähellä jotakin lämmönlähdettä.
* Jos Xbox 360 -konsoli on sijainnissa, jonka ilmanvaihto on huono, katkaise virta konsolista ja siirrä konsoli sitten sijaintiin, jossa on riittävä ilmanvaihto, kuten pöydän päälle tai avoimeen hyllyyn. Jos ongelma ratkeaa, aiempi sijainti ei todennäköisesti ollut riittävä ilmanvaihdon suhteen, jotta Xbox 360 -konsoli toimisi oikein.
* Lämmönlähteitä ovat esimerkiksi televisiot, tietokoneet, näytöt ja muut sähkölaitteet. Katkaise virta konsolista ja siirrä konsoli pois lämmönlähteen läheltä tai katkaise virta lämmönlähteestä ja siirrä se pois konsolin läheltä.
* Lue Xbox 360 -ohjekirjasta tietoja konsolin oikeasta sijoittamisesta.
4. Katkaise virta järjestelmästä ja irrota sitten kaikki siihen kiinnitetyt lisälaitteet. Irrota myös Xbox-kiintolevy. Kokeile, ilmeneekö ongelma yhä.
5. Jos ongelma ei ilmene, kun kiintolevy on irrotettu, kokeile Xbox 360 -kiintolevyn välimuistin tyhjentämistä. Kun Xbox 360 -kiintolevy on liitettynä konsoliin, toimi seuraavasti:
1. Etsi Xbox 360 Dashboardin System-osa.
2. Valitse Memory, valitse Hard Drive ja sitten tarkastele laiteasetusten näyttöä painamalla Y-painiketta.
3. Paina Xbox 360 -ohjaimen X-painiketta, paina X-painiketta uudelleen, paina vasenta bumper-painiketta, paina oikeaa bumper-painiketta, paina X-painiketta ja paina sitten X-painiketta uudelleen.
4. Kun näkyviin tulee kehote vahvistaa järjestelmän ylläpitotoimi, valitse Yes painamalla A-painiketta.
6. Jos tämä ongelma ilmenee, kun kiintolevy on liitetty, eikä välimuistin tyhjentäminen ratkaissut ongelma, luo uusi pelaajaprofiili ja kokeile, ilmeneekö ongelma yhä. Jos ongelma ei ilmene käytettäessä uutta pelaajaprofiilia, ongelma saattaa liittyä alkuperäiseen pelaajaprofiiliin tai jonkin alkuperäiseen pelaajaprofiiliin liittyvän pelin (tai useiden pelien) tallennettuihin tietoihin. Voit vahvistaa tämän poistamalla alkuperäisen pelaajaprofiilin kaikkien niiden pelien tallennetut tiedot, joissa ongelma ilmenee.
7. Jos tämä ongelma ilmenee vain offline-pelien kanssa, siirry vaiheeseen 8. Jos ongelma ilmenee vain Xbox Live -verkkopelien kanssa, tämä ongelma saattaa liittyä Internet-yhteyteen. Saat lisätietoja napsauttamalla seuraavaa artikkelin numeroa, jolloin pääset lukemaan artikkelin Microsoft Knowledge Base -tietokannassa:
909817 (
http://support.microsoft.com/kb/909817/ ) Xbox Live -palvelun suorituskyky on huono käytettäessä Xbox 360 -konsolia tai alkuperäistä Xbox-konsolia (tämä artikkeli saattaa olla englanninkielinen)
8. Jos konsolisi on PAL-konsoli, kokeile PAL-asetuksen muuttamista PAL 60 -asetukseksi. Saat lisätietoja napsauttamalla seuraavaa artikkelin numeroa, jolloin pääset lukemaan artikkelin Microsoft Knowledge Base -tietokannassa:
917304 (
http://support.microsoft.com/kb/917304/ ) Xbox 360: Xbox 360 -konsoli on määritetty käyttämään PAL 50 Hz -asetusta, eikä jonkin Xbox 360 -pelin pelaaminen konsolilla onnistu (tämä artikkeli saattaa olla englanninkielinen)
9. Jos tämä ongelma ilmenee, kun konsolissa ei ole levyä, siirry vaiheeseen 12.
10. Selvitä, aiheutuuko ongelma käyttämästäsi levystä, kokeilemalla joitakin samankaltaisia Xbox 360 -yhteensopivia levyjä konsolissa. Käytä samantyyppistä levyä, kuten peliä, DVD-elokuvaa tai CD-musiikkilevyä ja kokeile, aiheutuuko ongelma tietystä levystä.
Jos kyseessä on levykohtainen ongelma, tarkista, onko levyssä näkyvää vikaa tai likaa. Pitele levyä sen reunoista koskettamatta ylä- tai alapintaan sormin. Puhdista levy pyyhkimällä sitä pehmeällä kankaalla keskeltä ulospäin. Älä käytä levyn puhdistamiseen liuottimia tai kemikaaleja.
Jos tämä ongelma ilmenee vain yhden levyn kanssa eikä levyn puhdistaminen ratkaise ongelma, etsi Microsoft Knowledge Base -tietokannasta tietoa siitä, onko kyseisen levyn kanssa mitään tunnettuja ongelmia, ja siirry sitten vaiheeseen 11. Jos tunnettuja ongelmia ei ole, vaihda levy jälleenmyyjällä.
11. Jos näiden toimien tekeminen ei ratkaissut ongelmaa, ota yhteyttä Xbox-asiakastukeen. Lisätietoja yhteyden ottamisesta Xbox-asiakastukeen on seuraavassa verkkosivustossa:
http://www.xbox.com/fi-fi/support/