Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 [Hype & hankintahekumointi | 24.11.]

Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Olihan se nyt liian hyvää ollakseen totta. Tuskinpa tullaan näkemään peliä tämän vuoden puolella.. Odotin kyllä että olis jo muutaman viikon päästä tullut mutta ei, niin ei!

Gran ''Ikuisuusprojekti'' Turismo 5
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Miten GTA IV:he voi mennä noin paljo enemmä rahaa vaikka siihen ei esim. lisensoitu muuta kuin musat?

Onhan siellä paljon sisältöä. Josta tosin aika paljon jää kokonaan näkemättä/kokematta. Kilpa-ajopelin sisältö on helppo mitata - näin monta rataa, näin monta autoa, tällaiset fysiikat, tällaiset pelimuodot, nämä lisenssit ja kaikki tällä tarkkuudella toteutettuna. GTA:n sisällön voi mitata vaikka niin, että kävele pelin jokainen katu päästä päähän ja ilmoita kun valmis.

Noita kahta on tietysti melko mahdoton verrata toisiinsa, että ei nyt mennä siihen sen tarkemmin. Pitäisi tietää sekin miten paljon GT5:ssä on hyödynnetty pelisarjan aikaisempaan koodia ja miten paljon GTA IV:ssä on GTA 3:sta perittyä jne.

Vähän muuten veikkaan että vaikka Gran Turismossa on paljon lisensoitua sisältöä, ovat lisenssit olleet varsin edullisia. Koko pelihän on autovalmistajille kuin interaktiivinen mainos, kunhan vaan ovat päässeet sopimuksiin autojen vaurioitumisesta yms.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Mielenkiintoista on tuon homman rahoitus. Jos on 100 äijää vääntämässä tuota peliä maksaa se sen 10meur vuodessa (ehkä enempikin) jo pelkkinä henkilöstö kuluina. Tuo peli tulee maksamaan varmaan 20-30meur joten saa sitä aika monta kappaletta myydä jotta tuossa hommassa on järkeä...tosin ei se ole kuin noin 500tuhatta kappaletta joten jos peli myy yli miljoona kopiota niin homma on voitollista ja rahaa on hinkata seuraavaa peliä kolme vuotta..
Peliä on ennakkovarattu pelkästään jenkeissä yli 200.000 kappaletta, ja esimerkiksi GT3 ollaan myyty yli 14 miljoonaa kappaletta. Nämäkin tiedot ovat VIISI vuotta vanhoja, luoja tietää kuinka paljon on myyty tänä päivänä.
2005 oltiin myös myyty koko sarjan pelejä yli 40 miljoonaa kappaletta.

Tästä voidaan siis päätellä vähän, onko homma tuottoisaa vai ei. :)

Gran Turismo Sales Data News
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]

Tarkemmat ja ehkä ajantasalla olevat GT:n myyntilistat löytyy Polyphony Digitalin sivuilta:
Gran Turismo Series Software Title List
total: 56M
GT5p: 5M

Mutta selvää luulisi PD:n johdolle olevan että jouluksi pitää saada paketti kasaan ja lomakausi on sama kuin "juna meni jo" ja se ei odota. Tämä voi jo vaikuttaa merkittävästi PS3:n joulumyyntiin ja tietenkin X360 hyväksi. Suuri ja mahtava Sony setä mahtaa olla riemuissaan. Hiljattain LBP2 lipsahti myös ensi vuodelle, ne kaksi peliä mitkä piti olla Sonyn "joulu 2010" yksinoikeus valtit. Ryssivät hommat oikein kunnolla...
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]

Luotto on "pojilla" siihen, että GT5 myy niin monta miljoonaa, että se tuottaa myös hyvin voittoa kaikille osapuolille. Ja vaikea on suoraan sanottuna nähdä, että peli jotenkin floppaisi tai ei "toisi omiaan takaisin". Monet valittavat (ymmärrettävää), mutta lopulta pelin ostavat.

Tässä on vähän sama kuin isoissa Holltwood-leffoissa: Osaan laitetaan rahaa niin perkuleesti (vs osa, jotka saavat pienemmän budjetin), mutta sitten tuottokin on usein aika kova. Ei aina tietenkään ja siksi viihdebisnes on usein myös riskien ottamista. GT5:sen tapauksessa puhuisin kuitenkin "hallitusta riskistä".

Jos Forza 3 on myynyt nyt 3+ miljoonaa maailmanlaajuisesti, niin siitä voi varmaan päätellä missä parhaiden autopelien myynnit nyt menevät (en tosin väitä, että tuo on joku "katto" - tai edes ennätys). Ei GT5:sen odoteta kuitenkaan myyvän "10 miljoonaa viikossa" tms, eikä sen tarvitse olla maailman täydellisin autopeli.

Mutta selvää luulisi PD:n johdolle olevan että jouluksi pitää saada paketti kasaan ja lomakausi on sama kuin "juna meni jo" ja se ei odota.

Kyllä veikkaan, että Sonyn johto on tehnyt selväksi jo aikaa sitten, että peli on saatava nyt ensi jouluksi. Aika ideaali ajankohta myydä ikärajatonta peliä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]

Eiköhän siellä joku turvavyön lukitusmekanismi ollut pielessä tai vast. Varmaan niillä olis ollu koodi riittävän kypsää julkaistavaks ja loput sitte DLC:nä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]

Nyt tulee näköjään GT Academy 2010- ohjelma Nelonen Sportilta, jos jotain kiinnostaa..
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]

[video=youtube;Nf-piMzyb_0]http://www.youtube.com/watch?v=Nf-piMzyb_0[/video]

Koskahan se peli julkaistaan kun ei PD pysty pitämään lupauksia enään :(
 
Onko ne sittenkin kuunnellut just mua, ny ne alko tekee 800 autoon cockpittiä ja sit ne tajus et eihä meil oo tuhatta kuvaa joka auton sisustuksista, nyt ne toivoo et joulupukki sit tuo joka auton kuvattavaks, sit alkaa mallinnus ja peli ilmestyy viimisenä pelinä koko ps3:lle, heti julkasun jälkeen Sony lyö kaik resurssit ps4:een ja ps3:n netti puoli suljetaan, näin sama peli myydään meil tolloille ps4:n kera jotta päästään nettiin pelaamaan.

Noh, oikeestaan helpotus, wrc ja F1 koukuttaa viel varmasti 2kk, ja koukuttais jopa enempi ni kerkii niitäkin vähä pelaamaan. Samaten jos kerkeis ennen ilmestymistä tulee veronpalautukset ni saan sen g27:n :)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Mielenkiintoista on tuon homman rahoitus. Jos on 100 äijää vääntämässä tuota peliä maksaa se sen 10meur vuodessa (ehkä enempikin) jo pelkkinä henkilöstö kuluina. Tuo peli tulee maksamaan varmaan 20-30meur joten saa sitä aika monta kappaletta myydä jotta tuossa hommassa on järkeä...tosin ei se ole kuin noin 500tuhatta kappaletta joten jos peli myy yli miljoona kopiota niin homma on voitollista ja rahaa on hinkata seuraavaa peliä kolme vuotta..

Niin tosiaan ollaan oikeasti jo lähempänä 100miljoonaa kuin 50miljoonaa. Muutenkin kun laskee mitä oikeasti kehittäjä saa pelistä, niin noilla nykyisillä kuluilla peliä tulee myydä useampia miljoonia että tehdään edes nollatulos. Todennäköisesti kyllä myydäänkin, mutta ei noilla kuluilla pelistä kovin nopeasti rahasampoa tule.

Mielestäni ainoa tyhmä asia on ollut antaa edes vihjeitä jostain julkaisupäivistä. Parasta olisi kehittää ihan vaan niin pitkälle että oikeasti tiedetään että pelin voi sitten julkaista 1-2kk päästä. Kyllähän kehittäjän pitäisi osata se hahmottaa, koska peli on sen 1-2kk ennen julkaisua jo painossa... muutenhan tuo on erinomaista toimintaa, että tehdään peliä huolella kunnes se on tarpeeksi hyvä. Kunhan nyt ei Duke Nukem Foreveriä tule...
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]

Tuntuu uskomattomalta, että pelin voi vetää takaisin piirustuslaudalle parikyt päivää ennen julkaisua. Senhän pitäisi olla jo painossa tällä hetkellä?? Varmaan jossain on sitten pari laatikollista valmiita gt5-levyjä jotka vähin äänin hävitetään.. Menee hermo tuohon japanilaiseen viilausmentaliteettiin. Pelinhän piti olla prosenttia vaille valmis jo melkein vuosi sitten! Jonkun pitäisi jo sanoa niille että "nyt et hio enää, tulee vaan tehdyn näköinen! Nyt vedetään!"
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Niin tosiaan ollaan oikeasti jo lähempänä 100miljoonaa kuin 50miljoonaa. Muutenkin kun laskee mitä oikeasti kehittäjä saa pelistä, niin noilla nykyisillä kuluilla peliä tulee myydä useampia miljoonia että tehdään edes nollatulos. Todennäköisesti kyllä myydäänkin, mutta ei noilla kuluilla pelistä kovin nopeasti rahasampoa tule.

Ei välttämättä kannata käyttää pelkästään ajattelumallia: Peli maksaa X-määrän - joten myynnit täytyy olla Y-luokkaa. Vaikka GT5 maksaisikin +80milj. täytyy muistaa että Polyphony on tehnyt tämän viiden vuoden sisällä rahaa pelin raakaversiolla eli GT5P:lla, jonka myynnit olivat vain 5milj.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Ei välttämättä kannata käyttää pelkästään ajattelumallia: Peli maksaa X-määrän - joten myynnit täytyy olla Y-luokkaa. Vaikka GT5 maksaisikin +80milj. täytyy muistaa että Polyphony on tehnyt tämän viiden vuoden sisällä rahaa pelin raakaversiolla eli GT5P:lla, jonka myynnit olivat vain 5milj.

Niin ja kannattaa ajatella muutenkin et jos yks sarjan peleistä tuottaa vaikka 5 miljoonaa enemmän kuin tavoitteisiin oli kirjoitettu, ja sit yks osa jäis 5 miljoonaa tavoitteitasta, niin siltin ollaan +-0 tilanteessa.

Ja aikaisempia sarjoja on niin paljon myyty, ja myydään varmaan tänäpäivänäkin, että tuloja kyl on kokoajan jotka jakaantuu sit uuden sarjan myynnin kanssa. Varmasti voittoa tulee niin paljon tästäkin et seuraavaa osaa taas hiotaan kunnolla
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]

Tuntuu uskomattomalta, että pelin voi vetää takaisin piirustuslaudalle parikyt päivää ennen julkaisua.

Ongelma on varmaan siinä, ettei kukaan tiedä miksi tuo viimeinen julkaisupäivän siirto tapahtui. Ja fanien on vaikea hahmottaa pelien kehityksen "aikajanaa" täysin muutenkaan, koska se tapahtuu suurimmalta osin suljettujen ovien takana. Miksi GT5, Alan Wake, Final Fantasy XIV tai Dukem Nukem Forever ovat olleet (olivat) niin kauan kehityksessä? Syyt ovat kaikissa varmasti erilaiset ja tapauskohtaiset.

Kuka tietää, ehkä syynä oli vain joku iso bugi, joka oli pakko korjata tai sitten joku "piraattiaukko" jonka Sony halusi tukkia (viittaan näihin epätoivoisiin Jailbreak-yrityksiin). Tai ehkä se "lippuepisodi" ( Italian city upset with Gran Turismo 5 PlayStation 3 News - Page 1 | Eurogamer.net ) tms. Kuka tietää..

EDIT: Yamauchin kommentit vähän ympäripyöreitä (mikä ei sekään yllätä tietysti..):
http://www.eurogamer.net/articles/2010-10-14-gt5-delayed-to-iron-out-kinks

Mutta juu, jos ei tule jouluksi niin omakin usko menee. JOSSAIN se raja näissäkin menee, koska kyse lopulta vain autopelistä. (Mutta toivottavasti maailman suurimmasta ja parhaimmasta.. ;) )
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]

eiks tän pitäny alunperin olla yks ps3n julkasupeleistä?

Ei. GT5 julkistettiin vuoden 2006 E3-messuilla, joten ei olisi ollut mitään saumaa saada sitä julkaisupeliksi.

Siellä kyllä julkistettiin sitten myös (ladattava) "Gran Turismo HD", eli ilmainen maistiainen PS3:lle. Tuo oli mukana heti PS3-konsolin julkaisussa (ja siitä myöhemmin "Gran Turismo 5 Prologue" tuli sitten Euroopassa 2008).

Minusta ainakin nuo "maistiaiset" kertovat sen, ettei GT5:sta ollut tarkoitus saada ainakaan pariin vuoteen ulos. Kyllä tuo Prologuenkin tuominen markkinoille on vaatinut tiimiltä panosta (=vienyt keskittymistä ja aikaa pääprojektiin) - ei sitä yhdessä yössä olla päätetty ja puskettu viikossa ulos. Mutta kyllä se tavallaan pari vuotta "myöhästyi" - riippuen vähän spekuloinnista ja laskutavasta. Mutta sitä en usko, että täyden GT5:sen olisi pitänyt olla ulkona esim. 2008.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Ei välttämättä kannata käyttää pelkästään ajattelumallia: Peli maksaa X-määrän - joten myynnit täytyy olla Y-luokkaa. Vaikka GT5 maksaisikin +80milj. täytyy muistaa että Polyphony on tehnyt tämän viiden vuoden sisällä rahaa pelin raakaversiolla eli GT5P:lla, jonka myynnit olivat vain 5milj.

Niin tulot tuosta olivat varmaan kuitenkin melko pienet kappaletta kohden. Hyvä muistaa sekin, että tosiaan ei konsolipelin hinnasta kovinkaan suuri prosentti mene kehittäjän taskuun (riippuen toki kehittäjän diilistä). Siis siitä hinnasta minkä Matti Meikäläinen maksaa. Toki kustannuksia vasten ymmärtää juurikin miksi tuollainen maksullinen demo julkaistiin. Rahoittamaan loppu kehittelyä. Muutenhan on ymmärrettävä että esim. se mitä joskus tienattu GT4:sta on aika kauan sitten jo todennäköisesti mennyt muihin kuluihin, eikä jäänyt vain pankkitilille odottelemaan ja vielä siellä makaa sekä nyt maksa kuluja. Veikkaan, en tiedä, että Sonykin sitoutunut kuitenkin hoitamaan tietyn osan kuluista(koska ottaa ison osan tuloistakin), ainakin tiettyyn pisteeseen saakka. Samoin se että kehitellään peli kerralla täysin valmiiksi auttaa sitä, että voidaankin pelin julkaistua melkein koko tiimi siirtää sitten muihin tehtäviin(uuteen projektiin). Eipä tarvitse enää kauheasti koodaajia murskailemaan bugeja, tms.

Itsehän otin vain kantaa väitteeseen pelin kehittämisen hinnasta joka oli tuossa tekstissä 20-30miljoonaa ja samoin myynnissä puhuttiin että 500k-1m myynti jo veisi pelin omilleen/toisi voittoa. Turha tätä taloudellista diibadaabaa;) jatkaa, mutta ajattelin että monen olisi hyvä tajuta se, että pelintekijät eivät montaakaan prosenttia saa siitä pelin hinnasta minkä he maksavat, varsinkaan näissä tilanteissa kun on iso julkaisija mukana. Toki koska GT-sarja myynyt hyvin, niin varmasti ehdot selvästi paremmat kuin olisi jos uusi kehittäjä isolle julkaisijalle. Merkittävin asia myynnissä taloudellisen seikan lisäksi on se, että hyvä myynti auttaa jatkossa saamaan paremman sopimuksen julkaisijan kanssa. Ja niinkun tässä tapauksessa pidemmän ajan kehittelyyn ja työrauhaa. Siksi peliä voidaan viilata loppuun saakka, which is nice.
 
Ylös Bottom