Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]
Juu, itseasiassa se pelin "IP" on aikaa kovaa valuuttaa pelimarkkinoilla ja vaikuttaa paljonkin julkaisijoiden asenteeseen ja diileihin. Julkaisija kuitenkin kantaa sitten ne suurimmat (taloudelliset) riskit.
(OT) Esim. Remedyn soppari on aika ainutlaatuinen monessakin mielessä, eli firma omistaa vielä Waken IP:n (vaikka MS pelin julkaisi). Sitä en tosin osaa sanoa, että onko firma laittanut projektiin miten paljon omaa rahaa ennen tuota MS-diiliä..
Mm. Housemarque "joutui" luovuttamaan PS3-peliensä IP:n myös Sonylle, joka sitten kuittaa taas pelinkehityskustannuksista tulleet laskut. Win some - lose some.
Olisiko jopa niin, että juuri tuo oli se pääsyy aikataulun siirtoon. Eli tarvitaan varmaan tietty aika saada itse peli levyille ja kauppojen hyllyille. PD ei saanut pysyttyä (syystä tai toisesta, ehkä jopa heistä riippumattomista syistä..) aikataulussa niin, että peli olisi ehtinyt kauppoihin tuohon ensi kuun alkuun. Itse peli olisi ehkä ollut valmis..
Kyllähän se näin menee, että valmistuksen kustannukset viimekädessä maksaa se joka tuoteen myy (joko loppuasiakkaalle tai jälleenmyyjille).
Juu, itseasiassa se pelin "IP" on aikaa kovaa valuuttaa pelimarkkinoilla ja vaikuttaa paljonkin julkaisijoiden asenteeseen ja diileihin. Julkaisija kuitenkin kantaa sitten ne suurimmat (taloudelliset) riskit.
(OT) Esim. Remedyn soppari on aika ainutlaatuinen monessakin mielessä, eli firma omistaa vielä Waken IP:n (vaikka MS pelin julkaisi). Sitä en tosin osaa sanoa, että onko firma laittanut projektiin miten paljon omaa rahaa ennen tuota MS-diiliä..
Mm. Housemarque "joutui" luovuttamaan PS3-peliensä IP:n myös Sonylle, joka sitten kuittaa taas pelinkehityskustannuksista tulleet laskut. Win some - lose some.
En millään usko että peli olisi ollut jo outbox-laatikossa odottamassa painoon lähtöä. Ei kai painokoneita enää siinä vaiheessä pysäytetä.
Olisiko jopa niin, että juuri tuo oli se pääsyy aikataulun siirtoon. Eli tarvitaan varmaan tietty aika saada itse peli levyille ja kauppojen hyllyille. PD ei saanut pysyttyä (syystä tai toisesta, ehkä jopa heistä riippumattomista syistä..) aikataulussa niin, että peli olisi ehtinyt kauppoihin tuohon ensi kuun alkuun. Itse peli olisi ehkä ollut valmis..