Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

WipEout HD

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: WipEout HD

Tässä nyt aatoksia pitemmän nettisession jälkeen.

Plussat on jo aika pitkälle lueteltu mut tässä uusiksi:

- Hostilla hyvät mahdollisuudet säätää peliä miten tykkää, yhden radan kisoja voi vetää, tournament tais olla 14 kisaa pisimmillään, mutta tästä en oo varma. Neljää ja kuutta vedin itse.

12. Siitä saa jopa trophyn kun sellaisen vetää läpi. Otin sitten sen jälkeen kun olitte häipyneet (joo, olin yksi nimetön joukossanne) ja jäin hostiksi 12 radan kisan satunnaisten eurooppalaisten kanssa ilman mitään havaittavaa lagia.

- Kaikki radat on auki netissä, vaikka yksinpelitilassa ei olis yhtään rataa ajettu läpi.

Joo, mikä sitten myös aiheuttaa sitä että on parilla ekalla kerralla vähän hukassa kun tulee uusi vastaan, mutta ei haittaa, tämä on Hauskaa. Eikä ne uusia ja outoja enää kovin kauaa ole...

Miinuksia:

- Puhechat on hanurista, pätkii ja on puuroa ainakin mulla molempiin suuntiin. Käytössä Logitechin USB-headset.

Ei ole käytössä mitään headsettiä tms. Höpinät kuului suht selvästi tännepäin.

- Lobbyyn tarttis tekstiviestimen puhechatin kaveriksi, menee mikittömillä säädöksi XMB:n puolella. Eli hidasta ja kankeaa.

Oishan se ihan kätevä, mutta toisaalta eipä tässä kauheasti tarvitse viestiä. Kavereiden kesken pelatessa ehkä tulee säädettyä jotain, mutta ainakin mulla kommunikointi tapahtuu irc:n välityksellä viereiseltä läppäriltä.

- Kisaa ei voi tulla speccaamaan kesken kaiken eli jos matsi on kesken niin lobbyyn ei pääse. Ilmoittaa jotain erroria, josta mulla ei ole tietoa. Hostasin koko ajan mutta viestiä tuli tämänkaltaisista ongelmista.

Vähän ennen yhdeksää mulla pukkasi pitkään 'An error has occurred. Cannot join channel. Please try again' (tjsp) virhettä. Sitten vaan yhtäkkiä taas toimi.

Miinusta myös siitä että tuossa kisatuloksia katsellessa ei voi vaihtaa musakkia vaan se pitää tehdä kesken kisan (tai poistua kokonaan online tilasta). Oma vika tietysti kun valitsee levyn johon kyllästyy, mutta kun levy ehti jo soida kerran kokonaan...

Tuohon auttaa jonkin verran filttereiden käyttö, eli määrittelee itse, minkä tyyppisiä kisoja hakee ja missä luokassa, niin valikoima hiukan karsiutuu, eikä lista muutu välttämättä niin vauhdikkaasti.

Juu, filtterit vaan voisi olla vähän joustavampia ja mukavampia käyttää mutta auttaahan ne toki.

Olipa miellyttävää voittaa pari kuuden pelaajan kisaa putkeen ja huomata sitten, että kaikki muut on jenkkejä. Hienoa olla suomalainen. :D

Ei pitäs valittaa, kun näin hyvää saa harvoin noinkin halvalla mutta... Eli kaverikutsujen mahdollisuus vois tulla jossain päivityksessä.

Alkaa listaa olla aika hyvin jo, vois laittaa jotain viestiä jonnekin asiasta. Studio Liverpool on varmaan hyvä osoite. Pitää muistaa kehua kans. :D

I LOVE THIS GAME!!! Viime yönä melkein kerkes nukkumaankin kun silmät kierossa pelailin! Ihan loistava.

WipEout HD ei pyörikään aidosti 1920*1080-resolla - ainakaan koko ajan. Sen sijaan se vaihtelee resoa lennosta tilanteen mukaan jopa yksittäisten freimien välillä: "The actual amount of horizontal resolution being dropped can change on a frame by frame basis: 1728x1080, 1645x1080, 1600x1080, 1440x1080." Lisää pikselinviilaaja Quaz51:n havainnoista voi lukea täältä.

ei ollut mikään yllätys. Pyöriikö oikeesti yksikään peli rehellisesti 1920x1080?
Mut ei sen väliä.. itellänikin on "vain" 40" HD-ready enkä huomais muutenkaan eroa ja oli pelien resot mitä hyvänä, näyttää ne (etenkin wipeout) todella hienoilta!

Lillasti harmittaa kun ei pääse tähänkään paneutumaan ajan kanssa. PSP:n Wipeouteissa oli kaikki kullat kerätty ja muutamassa radassa epävirallinen maailmanennätys time trialissa ;)

WipEout HD ei pyörikään aidosti 1920*1080-resolla - ainakaan koko ajan. Sen sijaan se vaihtelee resoa lennosta tilanteen mukaan jopa yksittäisten freimien välillä: "The actual amount of horizontal resolution being dropped can change on a frame by frame basis: 1728x1080, 1645x1080, 1600x1080, 1440x1080." Lisää pikselinviilaaja Quaz51:n havainnoista voi lukea täältä.

Itse pelailen parhaillaan WipEouttia Eizon 24" S-PVA monitorilla 1080p tilassa, ja näyttö on aika armoton. Ihmettelin tosissaan, että miten tuntuu, että resoluutio vaihtelee ja samaten n 20 pikselin korkuista tearing häiriötä ruudun yläkulmassa.

Oheisessa linkissä siis selvitetään, että Wipeout käyttää dynaaamista framebufferia. Aivan loistava idea muuttaa resoluutiota lennossa, Taas yksi syy siihen miksitällainen peli ei ikinä olisi PC:llä mahdollinen. Sama rauta kaikilla alla, antaa mahdollisuudet tämän kaltaiselle optimoinnille. Täydellistä!

Paras. peli. ikinä.

Itse pelailen parhaillaan WipEouttia Eizon 24" S-PVA monitorilla 1080p tilassa, ja näyttö on aika armoton. Ihmettelin tosissaan, että miten tuntuu, että resoluutio vaihtelee ja samaten n 20 pikselin korkuista tearing häiriötä ruudun yläkulmassa.
Tuota monitoria Bitille testannut kaveri kertoi, että todennäköisesti repeily johtaa siitä monitorista ja sen hitaasta S-PVA-paneelista. Oli havainnut samaa ilmiötä flatpanels.dk:n testisoftallakin.

Ostin pelin tänään ja :eek: On kylä komea ilmestys! Kiva pelata 40 tuumaisella FullHD telkulla, nam nam :D Vielä kun laitoin omat musiikit taustalle, niin on todella mukavaa pelailla tuota. Olen vaan niin käsi tuossa pelissä, että huh huh! Ilman avustusta seinä kutsuu all the time. Olisi vielä yksi kysymys, mistä ihmeestä pelin kielen saa vaihdettua? Ei siksi että minulla olisi sille tarvetta, mutta heräsi ihan mielenkiinto kun peli oli heti suomeksi, niin englantia ei näkynyt missään? Ottaako store automaattisesti huomioon sen, että pleikka sijaitsee Suomessa niin kielikin on suomi? Mitä jos sattuu olemaan vaikkapa englanninkielinen ja asuu Suomessa, niin siinähän on kiva homma seilata valikoissa kun on kaikki suomeksi :D

Olisi vielä yksi kysymys, mistä ihmeestä pelin kielen saa vaihdettua? Ei siksi että minulla olisi sille tarvetta, mutta heräsi ihan mielenkiinto kun peli oli heti suomeksi, niin englantia ei näkynyt missään?
Taitaa tämäkin peli ottaa kielensä XMB:n käyttökielestä.

Tuota monitoria Bitille testannut kaveri kertoi, että todennäköisesti repeily johtaa siitä monitorista ja sen hitaasta S-PVA-paneelista. Oli havainnut samaa ilmiötä flatpanels.dk:n testisoftallakin.

Kyseessä on siis Eizo S2431W, prad.de tarjoaa hyvän arvostelun kyseisestä laitteesta. Pidän täysin mahdollisena, että se ylhäällä näkyvä distortiokaistale johtuisi monitorista, mutta uskoisin, että se liittynee tuohon dynamiseen framebufferiin ja resoluution vaihteluun lennossa.

S-PVA paneeleja aivan turhaan parjataan pelikäytössä, kaikki Sonyn nykyiset LCD TV:kin ovat M-PVA paneeleilla varustettuja ja overdrive kompensoi paneelin "hitautta". Repeily ei kuulu S-PVA paneelien haittoihin vaan jos sellaista esiintyy on se monitorin eloktroniikan vaillinaisesti toteutetun overdriven syytä. Input lag ei myöskään ole enää laadukkaiden S-PVA monitorien ongelma, edullisten kylläkin.

Omalla monitorillani ei missään muussa materiaalissa vastaavaa ilmiötä ole näkynyt, esim PS3:n 1080p60 pelien timantti, eli Ridge Racer 7 on silkinsulava. Koen, että olen tearing ilmiölle myös tavallista herkempi (ikinä en ole ilman v-synciä mitään pystynyt PC:llä ajamaan ja XP:n ikkunoiden siirtelyn v-syncittömyys on aina korvennut minua aivan jumalattomasti, onneksi Vistassa on vsync päällä ikkunoinnissa).

Eli asiaan, kyseinen tearing ilmiö on minulle täysin uusi monitorini kanssa ja täysin spesifi vain Wipeut HD:lle. Distortiokaistale näkyy vain 1080p resoluutiossa (ei 720p) ja ottaa noin 15-20 pikseliä kuvaruudun yläosasta. Mitään muuta repeilyä kuvassa ei ole nähtävissä vaan peli on täysin silkysmooth. Onko joku muu nähnyt tätä artefaktaa vastaavilla asetuksilla?

Itseasiassa niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin myös LCD TV:ssä on overscannia, mutta se kuinka paljon vai onko ollenkaan riippuu valmistajasta. Overscannilla pitäisi jäädä LCD TV:llä näkymättä tuo häiriö.

Googlettamalla löysin vain yhden kohtalontoverin asian tiimoilta:

"really, really liked it! it looks and plays as good as I hoped. The graphics is great, even though you dont get much time looking at it:P
Is it just me getting a blurry edge on the upper side though? not horrible, but it shouldnt be there

Comment by BlueViper Sep 25, 2008 @ 10:43 pm"

Edittiä vielä:

Testasin huvikseni vielä tuolla flatpanels.dk:n testisoftalla, vaikka on tullut jo kaikilla mahdollisilla tullut testattu. Eipä ole parhaasta päästä nuo testit, mutta minkään valtakunnan repeilyä ei ole havaittavissa. lagom.ln tarjoaa muuten viimeisen päälle testikuviot LCD paneelin testaamiseen kätevässä muodossa (ei siällä liiketestejä). Input lagiähän PVA paneelilla aina jonkin verran esiintyy, mutta esiintyykö liikaa on sitten toinen asia. Jos leipä olisi headshoteista kiinni luulisi, että jokin 100-120Hz CRT ilman Vsynciä olisi urheilijan valinta.

Ja vielä Edittiä:

Tiedä sitten kiinnostaako tällainen nippelöinti ketään, mutta kokeilin nyt sitten vielä 32D3000 1366x768 paneelilla interpoloituna 1080p resossa ja toden totta overscan leikkaa näppärästi tuon häiriön pois. Monitoreissa kun ei overscannia ole tulee se näkyviin. Tuo Sonyn 32D3000 näyttää ilmeisesti vain PC-Inputissa kuvan ilman overscannia pixel per pixel. Eli LCD TV:n kautta pelattuna ei tuota pitäisi normaalisti näkyä.

Ja itseasissa olisi pitänyt katso noita tuon alkuperäisen linkin kuvankaappauksia jo alunperin tarkemmin, sillä siellähän se sama artefakta näkyy kuin minullakin. Viimeisessä kuvassa eli wipeout1500-2.jpg näkyy parhaiten, eli aivan yläreunassa, tearing.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Onko tietoa pääseekö Europelaajien kanssa pelaamaan, jos ostaa pelin Jenkkistoresta?

Ei custom soundtrackeja tule varmaan pahemmin käytettyä, kun niitä ei voi sotkea ton varsinaisen soundtrackin sekaan. Toivottavasti tulisi ladattavana sisältönä vaan lisää 5.1 miksattuja kappaleita.

Ei custom soundtrackeja tule varmaan pahemmin käytettyä, kun niitä ei voi sotkea ton varsinaisen soundtrackin sekaan. Toivottavasti tulisi ladattavana sisältönä vaan lisää 5.1 miksattuja kappaleita.

En mä jaksa kuunnella unettavaa aerobicmusaa kisan aikana. Customoidut soittolistat käytössä koko ajan. Harmi vaan ettei omaa musaa voi soitella lobbyssa.

Jotenkin tuntu että liiga oli todella vaikea.. ekaa rataa oon koittanu ja tuntuu että alus (mikään alus) ei kulje mihinkään vaikka X on pohjassa.. muut painaa heti menemään. Muuten kyllä loistava peli.. en oo vielä muita modeja koittanu.. saatikka onlinea.
Itse huomasin pienoisen ongelman myös. Olin laittanut sensitivityn kaasulle 100%:in ja nappia sai oikeasti painaa turhankin kovaa, että liikutaan täysillä. Nyttemmin löysätty tuota ja alkaa jo pysyä muiden mukana suorilla.

Ylös Bottom