Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Heavy Rain

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luckyman
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Tämän sukupolven vaikuttavin teos. Käsittelee pelaajan tunteita tavalla, johon edes harva elokuva yltää. Tässä todella välität pelihahmon kohtalosta ja pyrit välttämään pahimmat karikot. Niihin väistämättä ajautuessa on suru aitoa, aivan kuten myös ne harvat ilon hetket. Herkille voi olla jopa osin traumaattinen kokemus, sen verta tummilla sävyillä ja paksulla tussilla on käsikirjoitus tähän tehty.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Kyllä se käännös ihan oikein oli. Tosin kommentti annettiin ennen kuin peliä oli vielä julkaistu.

Ok, fair enough, mutta enemmän tuossa Cage mielestäni painottaa sitä, että parhaan kokemuksen saa ekasta pelikerrasta ja niin, että pelin pelaa läpi (ei pelaa chaptereitä uudestaan) vaikka esim. hahmo kuolisi - tai mitä nyt pelissä voi sattua.

Mutta pelin läpäistyä on kyllä helppo olla Cagen linjoilla. Se tietty "magic" varmasti osin häviää toisella pelikerralla - puhumattakaan että keräilee trophyja ja käy chaptereitä läpi. Toisaalta kun pelin eka kerrasta on reilusti yli vuosi kuten mulla, niin nyt varmasti pääsisi taas takaisin pelin fiilikseen. Mutta sitä ekan pelikerran mieletöntä "rushia" tuskin saisi enää aikaan.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Tämän sukupolven vaikuttavin teos. Käsittelee pelaajan tunteita tavalla, johon edes harva elokuva yltää. Tässä todella välität pelihahmon kohtalosta ja pyrit välttämään pahimmat karikot. Niihin väistämättä ajautuessa on suru aitoa, aivan kuten myös ne harvat ilon hetket. Herkille voi olla jopa osin traumaattinen kokemus, sen verta tummilla sävyillä ja paksulla tussilla on käsikirjoitus tähän tehty.

Täytyy ihan uteliaisuudesta kysyä esimerkkejä tästä "traumaattisesta" ja "tunteita upeasti käsittelevästä" pelistä. Taisimme näet pelata ihan eri kokonaisuuksia.

Se Heavy Rain, joka omassa koneessani kävi, oli uskomattoman huonosti kirjoitettu sekasotku, jonka juonessa oli niin valtaisia aukkoja, ettei sitä ollut uskominen.

Miten esimerkiksi:

- Shelby ehti jokaiseen paikkaan laittamaan kaiken valmiiksi Ethanille?
- Miksi Shelbyn ajatukset olivat koko alkupelin tasolla "gotta solve the case!"?
- Miten kukaan ei muka huomannut jättimäisen sähkölaitoksen täydellistä uudelleenkäynnistymistä, tai miten Shelby osasi itse ne virittää?
- Miten poliisit pystyivät pidättämään Ethanin kaikista murhista, mutta jättämään muut epäillyt pois koko yhtälöstä koska "todisteet eivät olleet riittäviä" vaikka samaan hengenvetoon totesivat että Ethan ei ollut lähelläkään ensimmäisiä murhia?
- Poliiseilla ei myöskään ollut MITÄÄN todisteita, muuta kuin "Ethan on kärsinyt hermovaurioita onnettomuuden jälkeen" lausuntoja hänen exältä ja psykiatrilta - jolle Ethan MYÖNSI tämän, eikä piilotellut asiaa, ja tämäkin info saatiin vasta kun poliisit hakkasivat sen hänestä. Mikään pelin toisen puoliskon juonenkäänne poliisiaseman tutkinnoissa ei toimi.
- Miten Jayden muka sai jatkaa duunissa päästettyään Ethanin vapaaksi - varsinkin kun hän oli useamman kerran jo tehnyt itsestään syyllisen muiden työntekijöiden silmissä ja varsinkin kun hänet oli juuri nähty menevän kuulusteluhuoneeseen ja vielä erikseen vaatinut olla yksin vangin kanssa!
- Miten Ethan muka pystyisi satuttamaan itsensä rikottuun lasiin, mitä oli levitetty hulvattomasti ympäri sähkölaitoksen hormia? Ellei sitten Shelby ollut liimannut kaikkia niitä osia maahan pystyyn, mikä olisi vielä riemastuttavampaa?
- Miksi ihmeessä päähenkilön rakastettu reagoi yllättyneesti Shelbyn paljastukseen - hänhän ei ollut edes tavannut tai tietoinen koko hahmosta!
- Shelbyn sanotaan tehneen samanlainen ruljanssi jo useammalle miehelle vuosien mittaan. Mutta miten hän on esimerkiksi onnistunut jättämään Ethanille auton parkkiin ja jättämään sinne ohjeet, videolaitteen ym. parkkihallin omistajan huomaamatta? Jos hän oli taasen jättänyt ne vuosia aiemmin, kerta näin hallin omistaja väittää auton olleen parkissa jo pitkään, niin miten hän on osannut laittaa kaiken juuri täydellisesti kasaan jotta ohjeita varmasti seurataan ilman muutoksia. Koko suunnitelma oli rakennettu uskomattomien sattumien varaan.
- Mistä Ethan oikein sai ensimmäisen origamin saatuaan kohtauksensa puistossa? Pitääkö uskoa että Shelby kävi kiltisti laittamassa tämän hänen käteensä samalla kun kidnappasi hänen poikansa?
- Miksi jokaisella Origami Killerin uhrilla on vielä hänen lähettämät tavarat? Luulisi että poliisi olisi takavarikoinut ne tutkintojen ajaksi, eikä niitä koskaan palauteta varsinkin kun juttu on avoin. Shelbyn koko tarina on yksi jättimäinen juoniaukko.
- Miten kukaan ei ikinä, missään vaiheessa, kyseenalaistanut tai edes raportoinut jättimäisestä verilöylystä, mihin Shelby osallistuu?

Peli on myöskin uskomattoman laiska.

- Peli ei anna Shelbyn kuolla millään tavalla, vaan pakottaa pelaajan pelastautumaan jokaisesta vaaratilanteesta.
- Shelby myöskin vapautetaan hulvattoman kuulustelun jälkeen: "te olitte siis tilassa josta uhri löytyi murhattuna, ette soittaneet poliisia, pakenitte paikalta ja teidän sormenjälkiä oli kaikkialla."
"Nojoo, mutta en vaan tahtonut tuhlata teidän aikaa, minähän olen syytön, näet"
"Aivan, totta, ihan hassua että edes epäilimme teitä, nähdään!"
- Shelby myöskin näytetään seisovan ihan toisaalla kun kirjoituskoneita kaupitteleva mies tapetaan. Vaikka myöhemmin näytetään hänen itse tappaneen tämän. Tietenkin tekotaiteellinen Cage voi väittää tämän kuvastavan miehen mielipuolisuutta, paitsi ettei peli anna missään vaiheessa viitteitä siihen, että hän olis skitsofreeninen, joten koko kohtaus on halpaa ja surkeasti kirjoitettua pelaajan huijaamista.

Parhautta on myös pelin uskomattoman tökerö tapa yrittää luoda "tunteellisia" tilanteita pelin alussa, vääntämällä jokaisesta kliseestä suurta draamaa, vaikkei yhdenkään hahmon motivaatio tunnu toimivan millään logiikan tasolla. Ethanin ajatusmaailma on varmaankin huonointa käsikirjoittamista, mitä peleissä tai elokuvissa on vuosiin nähty.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Turha tästä on lähteä vääntämään, joko kolahtaa tai sitten ei. Aivan kuten taiteessa niin usein. Itse en tarkastele tätä logiikan kautta. Enemmänkin abstraktina kokemuksena, joka epäsuorilla viittauksilla onnistuu nappaamaan tunteet kylmiin sormiin ja ravistelemaan niitä kunnolla.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Turha tästä on lähteä vääntämään, joko kolahtaa tai sitten ei. Aivan kuten taiteessa niin usein. Itse en tarkastele tätä logiikan kautta. Enemmänkin abstraktina kokemuksena, joka epäsuorilla viittauksilla onnistuu nappaamaan tunteet kylmiin sormiin ja ravistelemaan niitä kunnolla.


:D:D:D:D

Kiitän. Päivän naurut. En tietty odottanut että noihin olisi mitään loogista vastausta, Cagekään ei niitä harrasta. Mutta huvittaa nuo "tämä on abstrakti kokemus!" selittelyt, sillä mihinkään tuollaiseen ei ole viitattu ja varsinkin pelintekijät ovat yrittäneet vääntää rautalangasta miten hieno Hollywoodmainen kokemus peli on.

Tosin jätän nuo spoilerin taakse piilotetut juoniaukot tänne, ehkä hyvällä tuurilla joku huomaa ne eikä tuhlaa aikaansa tähän kalkkunaan. Pelin move kontrolleissa oleva edes-takainen wanking liike on ehkä parhaita kuvaamaan peliä. Tietty jos joku tätä pitää jonain tunteellisen tarinankerronan abstraktina riemuvoittona, niin mikäs siinä. Pitäväthän ihmiset Twilightistakin.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

En itse kuitenkaan tiedä miten se platina-määrä pystejä olisi pitänyt peliin ripotella?
Tässähän olisi hyvin voinut soveltaa vaikka (ensimmäisten) CSI-pelien taktiikkaa, eli ihan suosiolla kaikki pystit ensimmäisellä läpipeluulla plakkariin, kävi miten kävi. Vajaa neljännes nimittäin jätti pelin tuollaisenaankin kesken. Toki Cage on jutustellut trophyistäkin. Mitenkuten toimivan ratkaisun kokee löytäneensä (lähinnä sen suhteen milloin ne ponnahtavat ilmoille) mutta toteaa niiden kuitenkin olleen pelin kannalta se ei-juttu. Joihinkin peleihin trophyt nyt vaan sopivat mutta tällaisissa ne kieltämättä ovat enempi pakollista, jopa haitallista painolastia.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Se Heavy Rain, joka omassa koneessani kävi, oli uskomattoman huonosti kirjoitettu sekasotku, jonka juonessa oli niin valtaisia aukkoja, ettei sitä ollut uskominen.

Napataanpa kiinni vaikka tästä, sillä olen täysin erimieltä kokonaisuudesta vaikka hyväksynkin juoneen kohdistamasi kritiikin. Juonessa oli valtaisia aukkoja ja epäloogisuuksia, mutta toki nämä manifestoituvat pääasiassa pelin loppupuolella. Osa pelistä poistetuista kohtauksista olisi mielestäni pitänyt säilyttää Kontrollit olivat välillä aika hanurista.
Siellä voimalan 'tunnelissa' meinasi palaa käpy. Immersio lensi samantien ikkunasta.
Ja ylipäätään Quick Time Eventit. Aika laiska valinta, sanoisin. Silti viihdyin pelin parissa loistavasti. Tämä oli peli, joka herätti tunteita. Tai no, kaipa 'Olipa siisti räjähdys!1yksiyksi' on tunne. Todetaan siis, että tunteita joita en ole ennen videopeleissä kokenut tässä laajuudessa. Ainakin itse pystyin samaistumaan Ethaniin ja väitän, että juuri siinä on vedenjakaja eli jos ei ko 'päähenkilön' kanssa pääse sinuiksi niin voipi jäädä pelikin etäiseksi. Väitän, että tämä peli on siinäkin mielessä tunteita herättävä, että joko tästä todella tykkää tai sitten lähes vihaa.

Parhautta on myös pelin uskomattoman tökerö tapa yrittää luoda "tunteellisia" tilanteita pelin alussa, vääntämällä jokaisesta kliseestä suurta draamaa, vaikkei yhdenkään hahmon motivaatio tunnu toimivan millään logiikan tasolla. Ethanin ajatusmaailma on varmaankin huonointa käsikirjoittamista, mitä peleissä tai elokuvissa on vuosiin nähty.
Ohhoh, mikäs siinä ajatusmaailmassa nyt erityisesti tökki? Ja hei, MIKÄÄN ei alita Hollywoodin kesäleffoja (esim Transformers osa X).
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Sanavalinnastasi sai sellaisen kuvan, että tuo olisi jotenkin vähän. Tosiasiassahan tuo on aivan loistava suoritus, johon moni peli ei pysty.
Hups, itse asiassa siis reilu neljännes jätti kesken. Vähätellä en kuitenkaan tarkoittanut - kuten artikkelikin huomioi, tilastollisestihan tuo 72% läpipelanneita on poikkeuksellisenkin korkea. Nostin tuon esiin lähinnä esimerkkinä siitä, että vaikka pelin trophyt olisi toteutettu niin haasteettomasti, helposti ja tylsästi kuin mahdollista, ei lopputuloksena sittenkään olisi ollut "helppo platina, joka löytyisi sitten kaikilta." Sikälihän Heavy Rain on erikoinen tapaus, että vaikka trophyt ja ylipäätään pelien läpikotainen myllääminen kiinnostaisikin, kynnys siihen on todella korkealla. Sitä vain alitajuisesti pelkää sen ensimmäisen, maagisen kokemuksen vesittymistä.

Väitän, että tämä peli on siinäkin mielessä tunteita herättävä, että joko tästä todella tykkää tai sitten lähes vihaa.
Tämäkin tosiaan joo. On ainakin jäänyt sellainen vaikutelma, että Heavy Rainin kohdalla olisi paljon vähemmän edustusta linjalla "ihan jees" tai "no sellainen perushyvä peli." Samahan se oli aikoinaan Fahrenheitinkin kanssa - joko lähestymistapa uppoaa täysillä tai sitten ei ollenkaan.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Täytyy ihan uteliaisuudesta kysyä esimerkkejä tästä "traumaattisesta" ja "tunteita upeasti käsittelevästä" pelistä. Taisimme näet pelata ihan eri kokonaisuuksia.

Se Heavy Rain, joka omassa koneessani kävi, oli uskomattoman huonosti kirjoitettu sekasotku, jonka juonessa oli niin valtaisia aukkoja, ettei sitä ollut uskominen.

Miten esimerkiksi:

- Shelby ehti jokaiseen paikkaan laittamaan kaiken valmiiksi Ethanille?
- Miksi Shelbyn ajatukset olivat koko alkupelin tasolla "gotta solve the case!"?
- Miten kukaan ei muka huomannut jättimäisen sähkölaitoksen täydellistä uudelleenkäynnistymistä, tai miten Shelby osasi itse ne virittää?
- Miten poliisit pystyivät pidättämään Ethanin kaikista murhista, mutta jättämään muut epäillyt pois koko yhtälöstä koska "todisteet eivät olleet riittäviä" vaikka samaan hengenvetoon totesivat että Ethan ei ollut lähelläkään ensimmäisiä murhia?
- Poliiseilla ei myöskään ollut MITÄÄN todisteita, muuta kuin "Ethan on kärsinyt hermovaurioita onnettomuuden jälkeen" lausuntoja hänen exältä ja psykiatrilta - jolle Ethan MYÖNSI tämän, eikä piilotellut asiaa, ja tämäkin info saatiin vasta kun poliisit hakkasivat sen hänestä. Mikään pelin toisen puoliskon juonenkäänne poliisiaseman tutkinnoissa ei toimi.
- Miten Jayden muka sai jatkaa duunissa päästettyään Ethanin vapaaksi - varsinkin kun hän oli useamman kerran jo tehnyt itsestään syyllisen muiden työntekijöiden silmissä ja varsinkin kun hänet oli juuri nähty menevän kuulusteluhuoneeseen ja vielä erikseen vaatinut olla yksin vangin kanssa!
- Miten Ethan muka pystyisi satuttamaan itsensä rikottuun lasiin, mitä oli levitetty hulvattomasti ympäri sähkölaitoksen hormia? Ellei sitten Shelby ollut liimannut kaikkia niitä osia maahan pystyyn, mikä olisi vielä riemastuttavampaa?
- Miksi ihmeessä päähenkilön rakastettu reagoi yllättyneesti Shelbyn paljastukseen - hänhän ei ollut edes tavannut tai tietoinen koko hahmosta!
- Shelbyn sanotaan tehneen samanlainen ruljanssi jo useammalle miehelle vuosien mittaan. Mutta miten hän on esimerkiksi onnistunut jättämään Ethanille auton parkkiin ja jättämään sinne ohjeet, videolaitteen ym. parkkihallin omistajan huomaamatta? Jos hän oli taasen jättänyt ne vuosia aiemmin, kerta näin hallin omistaja väittää auton olleen parkissa jo pitkään, niin miten hän on osannut laittaa kaiken juuri täydellisesti kasaan jotta ohjeita varmasti seurataan ilman muutoksia. Koko suunnitelma oli rakennettu uskomattomien sattumien varaan.
- Mistä Ethan oikein sai ensimmäisen origamin saatuaan kohtauksensa puistossa? Pitääkö uskoa että Shelby kävi kiltisti laittamassa tämän hänen käteensä samalla kun kidnappasi hänen poikansa?
- Miksi jokaisella Origami Killerin uhrilla on vielä hänen lähettämät tavarat? Luulisi että poliisi olisi takavarikoinut ne tutkintojen ajaksi, eikä niitä koskaan palauteta varsinkin kun juttu on avoin. Shelbyn koko tarina on yksi jättimäinen juoniaukko.
- Miten kukaan ei ikinä, missään vaiheessa, kyseenalaistanut tai edes raportoinut jättimäisestä verilöylystä, mihin Shelby osallistuu?

Peli on myöskin uskomattoman laiska.

- Peli ei anna Shelbyn kuolla millään tavalla, vaan pakottaa pelaajan pelastautumaan jokaisesta vaaratilanteesta.
- Shelby myöskin vapautetaan hulvattoman kuulustelun jälkeen: "te olitte siis tilassa josta uhri löytyi murhattuna, ette soittaneet poliisia, pakenitte paikalta ja teidän sormenjälkiä oli kaikkialla."
"Nojoo, mutta en vaan tahtonut tuhlata teidän aikaa, minähän olen syytön, näet"
"Aivan, totta, ihan hassua että edes epäilimme teitä, nähdään!"
- Shelby myöskin näytetään seisovan ihan toisaalla kun kirjoituskoneita kaupitteleva mies tapetaan. Vaikka myöhemmin näytetään hänen itse tappaneen tämän. Tietenkin tekotaiteellinen Cage voi väittää tämän kuvastavan miehen mielipuolisuutta, paitsi ettei peli anna missään vaiheessa viitteitä siihen, että hän olis skitsofreeninen, joten koko kohtaus on halpaa ja surkeasti kirjoitettua pelaajan huijaamista.

Parhautta on myös pelin uskomattoman tökerö tapa yrittää luoda "tunteellisia" tilanteita pelin alussa, vääntämällä jokaisesta kliseestä suurta draamaa, vaikkei yhdenkään hahmon motivaatio tunnu toimivan millään logiikan tasolla. Ethanin ajatusmaailma on varmaankin huonointa käsikirjoittamista, mitä peleissä tai elokuvissa on vuosiin nähty.

Lähdetkö pelaamaan peliä mentaliteetilla ''mitäköhän paskaa tällä kertaa tarjotaan'' vai aloitatko uuden pelin avoimin mielin nauttien siitä. Peli on omalla tavalla uranuurtaja, sillä peli on tarinankerronnassaan ainutlaatuinen. Toki se ei loppukädessä anna pelaajan valita hirmuisia määriä ja juoniaukkoja on, jotka ovat osin selitettävissä noilla poistetuilla kohtauksilla, mutta siltkin peli ANTAA mukavan kokemuksen suurimmalle osalle pelaajista. Esim. itselleni nuo kontrollit istuivat täydellisesti ja mitään sekoittavaa ei niihin liittyen tapahtunut. Itse ainakin tempauduin peliin mukaan ja se tosiaan käsittelee tunteita ja omaa todella synkän tunnelman ihmisten mentaliteetteihin pureutuen. Itse uskon, että jos avartaisit mieltäsi, olisit nauttinut tästä pelistä. Asenne ratkaisee usein ja yltiönegatiivisella se pelikokemus jää kauas parhaasta; usein paskaksi ja sitten etsitään pelin virheet ja syytetään peliä :rolleyes:

-> OT: Ymmärrän, että jokaisella on peleihin oma mielipide, mutta sinulla tuntuu olevan pelkästään negatiivisia mielipiteitä kaikista peleistä. Legendaarisin oli kun haukuit ps3:n yhden parhaimmista peleistä Demon's Soulsin lyttyyn ja väitit pelanneesi 100 tuntia, etkä ollut päässyt ensimmäisiäkään kenttiä läpi. Arvostelusikin oli kyseisetä hauskaa luettavaa, ja siitä huomasi, että ammattitaitoa on selvästi enemmän kuin ammatikseen pelejä arvioivilla ympäri maailmaa. Pelihän sai aivan tyhjästä RPG -palkintoja ja Vuoden peli -palkintoja.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Onkohan jossain kerätty statistiikkaa siitä, minkä lopun pelaajat ovat saaneet? Itse pelasin vain kerran pelin läpi ja aloitin toista kertaa, mutta tyssäsi kesken mielenkiinnon lopahdettua. Loppuratkaisut on listattu täällä. Omalla kohdalla vastaan tulivat ainakin A New Life ja Case Closed.

Tuo Heavy Rain Wiki on sitten hieman sekavaa luettavaa, mutta kyllä siitä selvän saa. Ja sanomattakin varmaan selvää, että sisältää spoilereita.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Lähdetkö pelaamaan peliä mentaliteetilla ''mitäköhän paskaa tällä kertaa tarjotaan'' vai aloitatko uuden pelin avoimin mielin nauttien siitä. Peli on omalla tavalla uranuurtaja, sillä peli on tarinankerronnassaan ainutlaatuinen. Toki se ei loppukädessä anna pelaajan valita hirmuisia määriä ja juoniaukkoja on, jotka ovat osin selitettävissä noilla poistetuilla kohtauksilla, mutta siltkin peli ANTAA mukavan kokemuksen suurimmalle osalle pelaajista. Esim. itselleni nuo kontrollit istuivat täydellisesti ja mitään sekoittavaa ei niihin liittyen tapahtunut. Itse ainakin tempauduin peliin mukaan ja se tosiaan käsittelee tunteita ja omaa todella synkän tunnelman ihmisten mentaliteetteihin pureutuen. Itse uskon, että jos avartaisit mieltäsi, olisit nauttinut tästä pelistä. Asenne ratkaisee usein ja yltiönegatiivisella se pelikokemus jää kauas parhaasta; usein paskaksi ja sitten etsitään pelin virheet ja syytetään peliä :rolleyes:

Kiitän naurettavasta ja holhoavasta "asenne on vaan väärä!" kommentistasi. Se on hyödytön, mutta kiitän kuitenkin. Yleisesti ottaen kun pelistä maksaa n. 30€ -> niin sille myös haluaa laittaa odotuksia ja vaateita. Kuten esimerkiksi hyvät kontrollit, hyvin kirjoitettu ja näytelty tarina yms. Pieniä, mitättömiä juttuja, eikös? Mutta kun peli on alusta alkaen tasoa Michael Bay kohtaa Stephanie Meyerin niin odotukset tippuvat aika vauhdilla. Tämä ei kuitenkaan ole kehumista varten perustettu sivusto ja keskustelun toinen puoli on aina ne negatiiviset reaktiot. Toki en ihmettele ettei täällä niitä usein näy, varsinkin jos keskustelussa tämä kehuja levittelevä osapuoli on tasoa 12-vuotiaat "sä et vaan ymmärrä!" huutosakkia.

-> OT: Ymmärrän, että jokaisella on peleihin oma mielipide, mutta sinulla tuntuu olevan pelkästään negatiivisia mielipiteitä kaikista peleistä. Legendaarisin oli kun haukuit ps3:n yhden parhaimmista peleistä Demon's Soulsin lyttyyn ja väitit pelanneesi 100 tuntia, etkä ollut päässyt ensimmäisiäkään kenttiä läpi. Arvostelusikin oli kyseisetä hauskaa luettavaa, ja siitä huomasi, että ammattitaitoa on selvästi enemmän kuin ammatikseen pelejä arvioivilla ympäri maailmaa. Pelihän sai aivan tyhjästä RPG -palkintoja ja Vuoden peli -palkintoja.

Ja onnea tästäkin! Kaivoit esille melkein kaksi vuotta vanhan tapahtumasarjan (tähän väliin voisi toivottaa onnea elämän etsimisessä, mutta epäilen sen menevän harakoille), joka jopa ratkaistiin kun huomattiin että käytössä oli ollut väärä PSN namertag. Millä ei tosiaankaan olisi yhtään mitään väliä - jos peli on huono, se on huono. En myöskään pelannut Final Fantasy kolmeatoista muutamaa tuntia pidemmälle, vaikka miten fanit jaksaisivat inttää että se "paranee kahdenkymmenen tunnin kohdalla!" Se ei ole toimivaa kriittistä suhtautumista peleihin. Se on juuri se asenne, mikä pitää pelit, kirjat ja elokuvatkin typeryyden tasolla eikä koskaan pakota niitä parantumaan.

Tässä koko keskustelussa myös tulee ilmi hienosti Heavy Rain-faneille tyypilliset reaktiot (tai pikemminkin kaikille fanaatikoille tyypilliset), mitään ei argumentoida vaan vedotaan olkimies väitteisiin, "et vaan tajuu" huuteluihin ja "mutkun toisetki piti!" tyylisiin inttämisiin. Joten annetaan vain juoniaukkojen rellestää, huonon kerronnan kukoistaa ja toivotaan että herra Cage pysyy pitkään pestissään, sillä häneltä tuntuu tippuvan näitä kalkkunoita tasaisin väliajoin.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Onkohan jossain kerätty statistiikkaa siitä, minkä lopun pelaajat ovat saaneet? Itse pelasin vain kerran pelin läpi ja aloitin toista kertaa, mutta tyssäsi kesken mielenkiinnon lopahdettua. Loppuratkaisut on listattu täällä. Omalla kohdalla vastaan tulivat ainakin A New Life ja Case Closed.

Tuo Heavy Rain Wiki on sitten hieman sekavaa luettavaa, mutta kyllä siitä selvän saa. Ja sanomattakin varmaan selvää, että sisältää spoilereita.

Juu itselle osuivat nuo A New Life, Case Closed ja Origami's Grave. Itse aion pitää vuoden tauon ainakin ennenkuin pelaan uusiksi (jos pelaan), jotta uudelleen pelaaminen tuntuisi joltain, vaikka pelin pelasinkin läpi nelisen kuukautta sitten :)
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Kiitän naurettavasta ja holhoavasta "asenne on vaan väärä!" kommentistasi. Se on hyödytön, mutta kiitän kuitenkin. Yleisesti ottaen kun pelistä maksaa n. 30€ -> niin sille myös haluaa laittaa odotuksia ja vaateita. Kuten esimerkiksi hyvät kontrollit, hyvin kirjoitettu ja näytelty tarina yms. Pieniä, mitättömiä juttuja, eikös? Mutta kun peli on alusta alkaen tasoa Michael Bay kohtaa Stephanie Meyerin niin odotukset tippuvat aika vauhdilla. Tämä ei kuitenkaan ole kehumista varten perustettu sivusto ja keskustelun toinen puoli on aina ne negatiiviset reaktiot. Toki en ihmettele ettei täällä niitä usein näy, varsinkin jos keskustelussa tämä kehuja levittelevä osapuoli on tasoa 12-vuotiaat "sä et vaan ymmärrä!" huutosakkia.

Odotuksia ja vaateita toki saa laittaa ja tuleekin laittaa. Itseäni vain kummastuttaa kun peli on monella tapaa hyvin tehty, joita herra ei huomaa? Asenteellasi uskon hyvin vahvasti, että et tule nauttimaan mistään pelistä ikinä ja jos tuletkin se peli on 1/30. Ja jos 30€ maksaa ja valittaa niin on kumma. Mielestäni 30€ on kohtuu hinta, huomioiden kyseisen ''elokuvan'' kestävän vähintään kymmenisen tuntia, eli 5 Blu-Ray -elokuvan verran, joita saa 10€ /kpl. Suhteellisuuden tajua, varsinkin huomioiden, että ennen pelit maksoivat 70€ /kpl. Käy töissä hyvä mies, ellet itse ole parjaamasi 12v tai jätä ostamatta, kun 30€ on hirveä summa.

Ja mitä tulee negatiivisiin asenteisiin, olen äärimmäisen vittuuntunut NHL 12 -pelistä. Voit lukea kommentteja NHL-topiceista ja huitaista kommenttisi: ''keskustelun toinen puoli on aina ne negatiiviset reaktiot.'' Eipä muuten, mutta jos kyseistä NHL -peliä osaat objektiivisesti arvioida ja täten laittaa samalle viivalle vaikka kyseisen Heavy Rainin kanssa, niin huomaat itsekin kyseisen.

Ja onnea tästäkin! Kaivoit esille melkein kaksi vuotta vanhan tapahtumasarjan (tähän väliin voisi toivottaa onnea elämän etsimisessä, mutta epäilen sen menevän harakoille), joka jopa ratkaistiin kun huomattiin että käytössä oli ollut väärä PSN namertag. Millä ei tosiaankaan olisi yhtään mitään väliä - jos peli on huono, se on huono. En myöskään pelannut Final Fantasy kolmeatoista muutamaa tuntia pidemmälle, vaikka miten fanit jaksaisivat inttää että se "paranee kahdenkymmenen tunnin kohdalla!" Se ei ole toimivaa kriittistä suhtautumista peleihin. Se on juuri se asenne, mikä pitää pelit, kirjat ja elokuvatkin typeryyden tasolla eikä koskaan pakota niitä parantumaan.

Itse asiassa en ''kaivanut''. Pelaan kyseistä peliä juuri uudestaan ja selailin aihealueen kokonaan läpi, josko sieltä saa vinkkejä peliin. Silmään toki osuivat sinun tekstisi ja arvostelusi, jossa valitettiin kuinka kaikki perustuu tuuriin, kenties pelissä, joka eniten vaatii taitoa. Ehkä sinulla kävi Heavy Rainissakin huono tuuri :D

Tässä koko keskustelussa myös tulee ilmi hienosti Heavy Rain-faneille tyypilliset reaktiot (tai pikemminkin kaikille fanaatikoille tyypilliset), mitään ei argumentoida vaan vedotaan olkimies väitteisiin, "et vaan tajuu" huuteluihin ja "mutkun toisetki piti!" tyylisiin inttämisiin. Joten annetaan vain juoniaukkojen rellestää, huonon kerronnan kukoistaa ja toivotaan että herra Cage pysyy pitkään pestissään, sillä häneltä tuntuu tippuvan näitä kalkkunoita tasaisin väliajoin.

En pidä itseäni todellakaan Heavy Rain -fanina. Peli on oikein hyvä ja suurimmaksi osaksi siistä syystä, että se on ainutlaatuinen ja erinlainen. Ehkä itse nautit CoD peleistä netissä, mutta itseäni ei kiinnosta, kun sotapelejäkin on 13 tusinassa, joskin jotkut toki herättävät mielenkiintonikin, mukaanlukien BF3.

Argumentteihin vedoten kerro toki mikä pelissä oli niin huonoa, että se menee kategoriaan ''paskat''? Pelissä on loistavat grafiikat, ajatuksia herättävä juoni, mielenkiintoinen aihepiiri käsitellessään lapsen menetystä ja suurta surua ja kyseinen peli pitää otteessaan kymmenisen tuntia. nämä toki sillä oletuksella, ettet ole tunnevammainen. Miksi edes pelasit pelin loppuun kun se kerta oli niin paska. Argumentoi itse kun argumentoit niin hyvin ja kerro minkä herran nimeen et ota huomioon hyviä puolia vaan aina ne negatiiviset.

Eriäviä mielipiteitä saa toki olla, mutta jos viestissä vedotaan, kuinka peliä kehuvat ovat 12-vuotiaita joko iältään tai henkiseltä tasolta se ei anna hyää kuvaa sinun iästä. Tämä foorumi ei ole täynnä tuollaisia ja kannattaa huomioida se, varsinkin kun esim. topicin pelistä juontuneet viestit ovat hyvinkin kypsiä, lukuunottamatta sinun kyseistä. Suosittelen Suomi24 puolta, jossa keskusteluryhmä painottuu kyseiseen ikäluokkaan. Ehkä siellä synkkaisi paremmin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Vähän taas rajaa henkilökohtaisuuksiin. En lähtenyt ketjua vielä siivoamaan, kun siinä sivussa olisi mennyt ihan hyviäkin kommentteja. Muistutetaan kuitenkin vielä kerran, että pelien hyvyydestä eri mieltä oleva kanssakeskustelija ei ole aina automaattisesti 12-vuotias fanaatikko, joka ei tajua todellisesta pelitaiteesta mitään.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Ohhoh, mikäs siinä ajatusmaailmassa nyt erityisesti tökki? Ja hei, MIKÄÄN ei alita Hollywoodin kesäleffoja (esim Transformers osa X).

Kyl mä kattoisin minkä tahansa Transformersin uusiksi mieluummin kuin uudelleenpelaisin Heavy Rainin. Ja en edes hirveästi pidä Transformerseista, eka oli keskinkertainen ja joka jatko-osa on mennyt vain huonompaan suuntaan...

Heavy Rain oli 2010 ylihypetetyin peli melko kevyesti. Ehkä se olisi pitänyt kokea silloin, itse pelasin tuon vasta nyt vuodenvaihteen tienoilla.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Odotuksia ja vaateita toki saa laittaa ja tuleekin laittaa. Itseäni vain kummastuttaa kun peli on monella tapaa hyvin tehty, joita herra ei huomaa? Asenteellasi uskon hyvin vahvasti, että et tule nauttimaan mistään pelistä ikinä ja jos tuletkin se peli on 1/30. Ja jos 30€ maksaa ja valittaa niin on kumma. Mielestäni 30€ on kohtuu hinta, huomioiden kyseisen ''elokuvan'' kestävän vähintään kymmenisen tuntia, eli 5 Blu-Ray -elokuvan verran, joita saa 10€ /kpl. Suhteellisuuden tajua, varsinkin huomioiden, että ennen pelit maksoivat 70€ /kpl. Käy töissä hyvä mies, ellet itse ole parjaamasi 12v tai jätä ostamatta, kun 30€ on hirveä summa.

Eli "älä valita, ei se niin paljoa maksa"? Kyllä pelistä, kuten elokuvastakin saa laittaa odotukset kohdalleen, kyseessä on kuitenkin kuluttajan ja tekijän välinen sopimus; me maksamme viihteestä ja kerromme kyllä, jos se viihde ei ole kohdallaan maksetun summan ja annetun ajan kanssa.

Hyvin sinä myös osaat tulkita minun asenteita, kun oikein olet kahden pelin perusteella tämän jo näin päättänyt. Sinulta on on kuitenkin mennyt ohi ne kymmenet pelit, joita täälläkin olen kehunut. Eipä tietysti yllätä - se on sinunlaisten ihmisten helppo tapa ohittaa kritiikki.


Ehkä sinulla kävi Heavy Rainissakin huono tuuri :D

Niin kävi, ostin pelin ja pelasin sen läpi. Kokemus oli kyllä huonoa tuuria. Olisi voinut käydä parempi tuuri ja osua se hyvä peli, mitä ihmiset ovat hehkuttaneet, kohdalle. Mutta näinhän siinä käy kun uskoo arvosteluihin.

En pidä itseäni todellakaan Heavy Rain -fanina. Peli on oikein hyvä ja suurimmaksi osaksi siistä syystä, että se on ainutlaatuinen ja erinlainen. Ehkä itse nautit CoD peleistä netissä, mutta itseäni ei kiinnosta, kun sotapelejäkin on 13 tusinassa, joskin jotkut toki herättävät mielenkiintonikin, mukaanlukien BF3.

Millä tavalla se on ainutlaatuinen? Se on sekoitus "choose your own adventure" kirjoja, jatkuvaa quicktime tehtävää ja kasoittain lainattuja eri elokuvien kohtauksia. Siinä ei ole kirjaimellisesti mitään omaperäistä, jopa hahmojen ajatusten kuuleminen on ollut olemassa peleissä jo vuosikymmeniä.

Hienoa myös huomata, että sinun kommenttiesi taso on "höh, et vaan tajuu, pelaat varmaan codia!" ihan kuin ihmisillä jotka eivät pidä Heavy Rainin karmeasti kirjoitetusta dialogista tai juonesta olisivat vain pelkistetyn shoot 'em upin perään.

Argumentteihin vedoten kerro toki mikä pelissä oli niin huonoa, että se menee kategoriaan ''paskat''? Pelissä on loistavat grafiikat, ajatuksia herättävä juoni, mielenkiintoinen aihepiiri käsitellessään lapsen menetystä ja suurta surua ja kyseinen peli pitää otteessaan kymmenisen tuntia. nämä toki sillä oletuksella, ettet ole tunnevammainen. Miksi edes pelasit pelin loppuun kun se kerta oli niin paska. Argumentoi itse kun argumentoit niin hyvin ja kerro minkä herran nimeen et ota huomioon hyviä puolia vaan aina ne negatiiviset.

Tässä kohtaa osoittaisin sinulle tuon pidemmän viestin mikä tuolta edelliseltä sivulta löytyy. Huomaat varmaan valtaisan määrän pelin juoniaukkoja, laiskaa kerrontaa ja typeriä päätöksiä, mitkä olin esittänyt? Kukaan ei ole niitä vielä edes yrittänytkään puolustella, et varsinkaan sinä. Pelin kontrollit olivat myös surkeita; ollakseen tarina jonka pitäisi olla interaktiivinen elokuva, valtaosa ajasta menee pelaajalta visuaalinen anti ohitse kun pitää tuijotella alati muuttuvia quicktime painikkeita.

Jos jotain peliltä pitäisi kehua, niin visuaalinen ilme tosiaan oli hyvä - mutta sekin vaihtelevasti. Välillä näki etteivät kasvojen animaatiot olleet lähelläkään valmista tai verrattavissa muihin pelin animaatioihin ja jotkin tehosteet kuten tuli olivat todella kökköjä. Teknisiä arvoja on kuitenkin minusta turha edes mainita arvosteluissa tätä nykyä - pitäisi olla oletusarvo, että AAA pelillä, jossa budjettia on vaikka muille jakaa, olisi audiovisuaalinen tarjonta kunnossa. Tosin Heavy Rainissa ääninäyttely ja musiikki oli todella ala-arvoista, erityisesti Norman Jaydenin näyttelijä.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Eli "älä valita, ei se niin paljoa maksa"? Kyllä pelistä, kuten elokuvastakin saa laittaa odotukset kohdalleen, kyseessä on kuitenkin kuluttajan ja tekijän välinen sopimus; me maksamme viihteestä ja kerromme kyllä, jos se viihde ei ole kohdallaan maksetun summan ja annetun ajan kanssa.

Hyvin sinä myös osaat tulkita minun asenteita, kun oikein olet kahden pelin perusteella tämän jo näin päättänyt. Sinulta on on kuitenkin mennyt ohi ne kymmenet pelit, joita täälläkin olen kehunut. Eipä tietysti yllätä - se on sinunlaisten ihmisten helppo tapa ohittaa kritiikki.

Ei kiinnosta henkilökohtaisella tasolla sinun kirjoituksesi, joten en niitä myöskään ala haravoimaan. Jotkin tekstisi ovat kuitenkin osuneet silmääni ja ne ovat sisältäneet vähintään yhtä paljon aukkoja kuin sinun valittamassasi pelissäsi.

Millä tavalla se on ainutlaatuinen? Se on sekoitus "choose your own adventure" kirjoja, jatkuvaa quicktime tehtävää ja kasoittain lainattuja eri elokuvien kohtauksia. Siinä ei ole kirjaimellisesti mitään omaperäistä, jopa hahmojen ajatusten kuuleminen on ollut olemassa peleissä jo vuosikymmeniä.

Millä tavalla peli ei ole ainutlaatuinen. Onko se verrattavissa suoraan mihinkään muuhun nykysukupolven peliin? Kyseessä on interaktiivinen elokuva. Se ei ole elokuva eikä varsinaisesti peli. Mihin helvettiin se sitten on tuolloin verrattavissa. Minä en ainakaan pysty sanomaan.

Hienoa myös huomata, että sinun kommenttiesi taso on "höh, et vaan tajuu, pelaat varmaan codia!" ihan kuin ihmisillä jotka eivät pidä Heavy Rainin karmeasti kirjoitetusta dialogista tai juonesta olisivat vain pelkistetyn shoot 'em upin perään.

Juu minun kommenttieni taso on aivan paskaa, mutta suosittelen lukemaan omat viestisi ja vielä kerran viestini uudelleen. Säälin jos et löytänyt tekstistäni muuta kuin kyseisen, joka oli sekin puhtaasti vertauskuvallinen kommentti, jota et tietenkään ymmärrrä kun et lue tai ole kykenevä ymmärtämään. Hyvä huomata, että heti kun pelistä ei pidetä henkilökohtaisella tasolla, niin heti peli on maailmanhistorian paskin peli.

Edelleenkään et vastannut kysymykseen, miksi pelasit pelin loppuun asti kun se kerta oli kamalaa pelattavaa. Ääninäyttely oli mielestäni aivan vähintään kelvollista ja ajoi asiansa, sekä juoni ole oikein mukaansa tempaava. En tiedä tajuatko, mutta koska kyseinen peli on kuitenkin ''videopeli'', se ei oikein voi välttämättä omata 10 Oscarin juonta ja näyttelyä. Kuitenkaan harva videopeli pystyy hyvään juoneen, vai voitko väittää muuta.

Toki tiedostan juonen olevan kyseisessä pelissä tärkeä osanen itse peliä, mutta hyvin suuri osa maailman elokuvistakin on jossain sortunut ristiriitaisuuksiin ja huonoon kuvauksiin. Tuolla logiikalla joutuisit valittamaan lähes kaikista maailman elokuvista ja peleistä ja joutuisit tyytymään Titanicin tasoisiin merkkiteoksiin, josta todennäköisesti keksit kuitenkin valittamista.

Tässä kohtaa osoittaisin sinulle tuon pidemmän viestin mikä tuolta edelliseltä sivulta löytyy. Huomaat varmaan valtaisan määrän pelin juoniaukkoja, laiskaa kerrontaa ja typeriä päätöksiä, mitkä olin esittänyt? Kukaan ei ole niitä vielä edes yrittänytkään puolustella, et varsinkaan sinä. Pelin kontrollit olivat myös surkeita; ollakseen tarina jonka pitäisi olla interaktiivinen elokuva, valtaosa ajasta menee pelaajalta visuaalinen anti ohitse kun pitää tuijotella alati muuttuvia quicktime painikkeita.

Luin kyllä, mutta edelleen juoniaukot ovat selitettävissä poistetuilla kohtauksilla OSITTAIN ja juoni on muuten mukiinmenevä, etteikö peliä voisi pelata. Pelin idea on kuitenkin pelaajan omissa päätöksissä, ei siinä kuinka megalomaaniseksi juoni ajautuu. Olet hyvin mahdollisesti käsittänyt pelit väärällä tavalla, kun odotat jokaisesta merkkiteosta. Ja se ei ole mahdollista jos lähtee pelaamaan peliä etsiäkseen vikoja. Se on vain kylmä fakta, vaikka kuinka haluat väittää vastaan.

Jos jotain peliltä pitäisi kehua, niin visuaalinen ilme tosiaan oli hyvä - mutta sekin vaihtelevasti. Välillä näki etteivät kasvojen animaatiot olleet lähelläkään valmista tai verrattavissa muihin pelin animaatioihin ja jotkin tehosteet kuten tuli olivat todella kökköjä. Teknisiä arvoja on kuitenkin minusta turha edes mainita arvosteluissa tätä nykyä - pitäisi olla oletusarvo, että AAA pelillä, jossa budjettia on vaikka muille jakaa, olisi audiovisuaalinen tarjonta kunnossa. Tosin Heavy Rainissa ääninäyttely ja musiikki oli todella ala-arvoista, erityisesti Norman Jaydenin näyttelijä.

Kyllä olen samaa mieltä. Jossain määrin grafiikat näyttivät rumalta tietyin kohdin, mutta kerroppa tämä. Jos peli olisi tehty ilman ääninäyttelyä pelkän tekstin varassa olisitko tällöin ollut tyytyväinen?

Ja edelleenkin kiinnostaa tunsitko yhtään mitään tätä pelatessasi. Itselläni ainakin heräsi tunteita pintaan jossain määrin kun rakastava isä etsii poikaansa ja pelaajan käsissä on mihin kaikkeen hän on valmis, pelastaakseen rakkaimpansa. Toki tunteet näkyvät sinun argumentoinnissa olevan toissijaisia niin kuin tekstistäsi voin lukea.

Samaan syssyyn voit kertoa mitkä ovat sitten ps3-historian parhaat pelit, kun sitä tuolla aikaisemmin mainitsit.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)


Kiitos kun todistit sanomani todeksi - sinulla ei ole mitään pätevää vasta-argumenttia, joten tyydyt vääntämään samaa itkua "et vaan tajua", "katsoisit POISTETUT kohtaukset", "no eipäs oo!", ilman mitään panostusta esitettyihin kritiikkeihin.

Myöskään "no eihän tämän pitäisi olla mikään mestariteos!" väite ei toimi. Eli myönnät pelaavasi mielellään keskinkertaista, huonosti kirjoitettua ja rikkinäistä tuotetta, koska miksi ihmeessä sitä odottaa erinomaista laatua miltään?

Miksi odottaa hyvin kirjoitettua ja näyteltyä tarinaa (kuten vaikka Uncharted peleissä, tai Mass Effectissä, tai Dragon Agessa, vaikka sekin on rajamailla välillä), tai toimivaa pelimekaniikkaa (kuten Portaleissa, Unchartedissa jo toistamiseen), kun voi vaan sanoa "hei, kato, interaktiivinen elokuva, tämähän on UUTTA!" Mitä se ei myöskään ole, mutta koska en ikääsi tiedä niin voin vain veikata ettet ollut tarpeeksi vanha pelailemaan vielä 90-luvulla tätä samaa "interaktiivinen elokuva" villitystä jo kertaalleen läpi. Pelit olivat juuri samalla tasolla ja koko villitys unohdettiin nopeammin kuin Firefly peruttiin.
 
Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)

Kiitos kun todistit sanomani todeksi - sinulla ei ole mitään pätevää vasta-argumenttia, joten tyydyt vääntämään samaa itkua "et vaan tajua", "katsoisit POISTETUT kohtaukset", "no eipäs oo!", ilman mitään panostusta esitettyihin kritiikkeihin.

Myöskään "no eihän tämän pitäisi olla mikään mestariteos!" väite ei toimi. Eli myönnät pelaavasi mielellään keskinkertaista, huonosti kirjoitettua ja rikkinäistä tuotetta, koska miksi ihmeessä sitä odottaa erinomaista laatua miltään?

Miksi odottaa hyvin kirjoitettua ja näyteltyä tarinaa (kuten vaikka Uncharted peleissä, tai Mass Effectissä, tai Dragon Agessa, vaikka sekin on rajamailla välillä), tai toimivaa pelimekaniikkaa (kuten Portaleissa, Unchartedissa jo toistamiseen), kun voi vaan sanoa "hei, kato, interaktiivinen elokuva, tämähän on UUTTA!" Mitä se ei myöskään ole, mutta koska en ikääsi tiedä niin voin vain veikata ettet ollut tarpeeksi vanha pelailemaan vielä 90-luvulla tätä samaa "interaktiivinen elokuva" villitystä jo kertaalleen läpi. Pelit olivat juuri samalla tasolla ja koko villitys unohdettiin nopeammin kuin Firefly peruttiin.

Pitääkö jokainen argumentti vääntää nettifoorumilla romaanin pituiseksi, jotta sinäkin ymmärrät. Herää jo. En vain jaksa vääntää yleisen vittuilijan kanssa koko päivää ja siten pilata päivääni, varsinkin kun missasit pointtini täysin. Hyvin kuvaavaa on, että pelejä ammatikseen pelaavat, joilla on pelejä satoja ja satoja alla ovat olleet hyvinkin suopeita peliä kohtaan. Millä perusteella väität olevasi yhtään parempi arvotelija kuin hekään? En hae tällä minkäänasteista ''kriitikot ovat aina oikeassa'' -kommenttia, joten turhaa vastaat niin, mutta lähinnä tarkoitan, että heidän löytämänsä hyvät asiat ovat myös osuneet minuun kun pidän pelistä. Ja eivät turhaan nuo valtaosa sitä peliä kehu vai ovatko maailman kaikki kriitikot idiootteja sinun mielestäsi? Metacriticisäkin pelin arvosana on loistava. Lue arvosteluja ja sitä kautta ne hyvät asiat. Ne ovat argumenttini. Huonot puolet joita jankkaat, eivät pilaa hyvää kokemusta.

Jos haukut pelin hauku se hyvin argumentein, mutta ihan turhaa haukutaan vastapuolta 12-vuotiaiksi kakaroiksi. Joku raja. Ja kun kerran vaikutat niin ''vanhalta'' ei käytös ainakaan lapsellisine heittomerkkikommentteineen ole sieltä ikähaarukasta.

Monkey Islandit ja muut kyseiset samaan kategoriaan kuuluvat ovat tuttuja toki 90-luvultakin, mutta ne eivät todellakaan vastaa Heavy Rainia.

Yhteistä säveltä emme tule löytämään, joten voimme lopettaa asiasta puinnin tähän. Sovitaan, että et pidä ja minä pidän.
 
Ylös Bottom