Vastaus: Heavy Rain (LTTP 21.02.2012)
Eli "älä valita, ei se niin paljoa maksa"? Kyllä pelistä, kuten elokuvastakin saa laittaa odotukset kohdalleen, kyseessä on kuitenkin kuluttajan ja tekijän välinen sopimus; me maksamme viihteestä ja kerromme kyllä, jos se viihde ei ole kohdallaan maksetun summan ja annetun ajan kanssa.
Hyvin sinä myös osaat tulkita minun asenteita, kun oikein olet kahden pelin perusteella tämän jo näin päättänyt. Sinulta on on kuitenkin mennyt ohi ne kymmenet pelit, joita täälläkin olen kehunut. Eipä tietysti yllätä - se on sinunlaisten ihmisten helppo tapa ohittaa kritiikki.
Ei kiinnosta henkilökohtaisella tasolla sinun kirjoituksesi, joten en niitä myöskään ala haravoimaan. Jotkin tekstisi ovat kuitenkin osuneet silmääni ja ne ovat sisältäneet vähintään yhtä paljon aukkoja kuin sinun valittamassasi pelissäsi.
Millä tavalla se on ainutlaatuinen? Se on sekoitus "choose your own adventure" kirjoja, jatkuvaa quicktime tehtävää ja kasoittain lainattuja eri elokuvien kohtauksia. Siinä ei ole kirjaimellisesti mitään omaperäistä, jopa hahmojen ajatusten kuuleminen on ollut olemassa peleissä jo vuosikymmeniä.
Millä tavalla peli ei ole ainutlaatuinen. Onko se verrattavissa suoraan mihinkään muuhun nykysukupolven peliin? Kyseessä on interaktiivinen elokuva. Se ei ole elokuva eikä varsinaisesti peli. Mihin helvettiin se sitten on tuolloin verrattavissa. Minä en ainakaan pysty sanomaan.
Hienoa myös huomata, että sinun kommenttiesi taso on "höh, et vaan tajuu, pelaat varmaan codia!" ihan kuin ihmisillä jotka eivät pidä Heavy Rainin karmeasti kirjoitetusta dialogista tai juonesta olisivat vain pelkistetyn shoot 'em upin perään.
Juu minun kommenttieni taso on aivan paskaa, mutta suosittelen lukemaan omat viestisi ja vielä kerran viestini uudelleen. Säälin jos et löytänyt tekstistäni muuta kuin kyseisen, joka oli sekin puhtaasti vertauskuvallinen kommentti, jota et tietenkään ymmärrrä kun et lue tai ole kykenevä ymmärtämään. Hyvä huomata, että heti kun pelistä ei pidetä henkilökohtaisella tasolla, niin heti peli on maailmanhistorian paskin peli.
Edelleenkään et vastannut kysymykseen, miksi pelasit pelin loppuun asti kun se kerta oli kamalaa pelattavaa. Ääninäyttely oli mielestäni aivan vähintään kelvollista ja ajoi asiansa, sekä juoni ole oikein mukaansa tempaava. En tiedä tajuatko, mutta koska kyseinen peli on kuitenkin ''videopeli'', se ei oikein voi välttämättä omata 10 Oscarin juonta ja näyttelyä. Kuitenkaan harva videopeli pystyy hyvään juoneen, vai voitko väittää muuta.
Toki tiedostan juonen olevan kyseisessä pelissä tärkeä osanen itse peliä, mutta hyvin suuri osa maailman elokuvistakin on jossain sortunut ristiriitaisuuksiin ja huonoon kuvauksiin. Tuolla logiikalla joutuisit valittamaan lähes kaikista maailman elokuvista ja peleistä ja joutuisit tyytymään Titanicin tasoisiin merkkiteoksiin, josta todennäköisesti keksit kuitenkin valittamista.
Tässä kohtaa osoittaisin sinulle tuon pidemmän viestin mikä tuolta edelliseltä sivulta löytyy. Huomaat varmaan valtaisan määrän pelin juoniaukkoja, laiskaa kerrontaa ja typeriä päätöksiä, mitkä olin esittänyt? Kukaan ei ole niitä vielä edes yrittänytkään puolustella, et varsinkaan sinä. Pelin kontrollit olivat myös surkeita; ollakseen tarina jonka pitäisi olla interaktiivinen elokuva, valtaosa ajasta menee pelaajalta visuaalinen anti ohitse kun pitää tuijotella alati muuttuvia quicktime painikkeita.
Luin kyllä, mutta edelleen juoniaukot ovat selitettävissä poistetuilla kohtauksilla OSITTAIN ja juoni on muuten mukiinmenevä, etteikö peliä voisi pelata. Pelin idea on kuitenkin pelaajan omissa päätöksissä, ei siinä kuinka megalomaaniseksi juoni ajautuu. Olet hyvin mahdollisesti käsittänyt pelit väärällä tavalla, kun odotat jokaisesta merkkiteosta. Ja se ei ole mahdollista jos lähtee pelaamaan peliä etsiäkseen vikoja. Se on vain kylmä fakta, vaikka kuinka haluat väittää vastaan.
Jos jotain peliltä pitäisi kehua, niin visuaalinen ilme tosiaan oli hyvä - mutta sekin vaihtelevasti. Välillä näki etteivät kasvojen animaatiot olleet lähelläkään valmista tai verrattavissa muihin pelin animaatioihin ja jotkin tehosteet kuten tuli olivat todella kökköjä. Teknisiä arvoja on kuitenkin minusta turha edes mainita arvosteluissa tätä nykyä - pitäisi olla oletusarvo, että AAA pelillä, jossa budjettia on vaikka muille jakaa, olisi audiovisuaalinen tarjonta kunnossa. Tosin Heavy Rainissa ääninäyttely ja musiikki oli todella ala-arvoista, erityisesti Norman Jaydenin näyttelijä.
Kyllä olen samaa mieltä. Jossain määrin grafiikat näyttivät rumalta tietyin kohdin, mutta kerroppa tämä. Jos peli olisi tehty ilman ääninäyttelyä pelkän tekstin varassa olisitko tällöin ollut tyytyväinen?
Ja edelleenkin kiinnostaa tunsitko yhtään mitään tätä pelatessasi. Itselläni ainakin heräsi tunteita pintaan jossain määrin kun rakastava isä etsii poikaansa ja pelaajan käsissä on mihin kaikkeen hän on valmis, pelastaakseen rakkaimpansa. Toki tunteet näkyvät sinun argumentoinnissa olevan toissijaisia niin kuin tekstistäsi voin lukea.
Samaan syssyyn voit kertoa mitkä ovat sitten ps3-historian parhaat pelit, kun sitä tuolla aikaisemmin mainitsit.