Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Heavy Rain

Vastaus: Heavy Rain

Heavy Rainin tekijöillä on taito tehdä jotain hyvin erillaista. Vaikka kyseessä onkin tekniikka demo, onnistuu se kolkuttelemaan tuota tunnepuolta aivan kuten Heavy Rain teki pitkin matkaa. Tälläistä haluaisi konkretisoituvan heiltä pian myös peliksi:
Huhuh! Kara palautti välittömästi mieleen Rachelin Blade Runnerista :D Onko Cage ilmoittanut milloin tai mille alustalle (PS3 /PS4) tuleva projekti julkaistaan?
 
Onko Cage ilmoittanut milloin tai mille alustalle (PS3 /PS4) tuleva projekti julkaistaan?
Ei ole mitään aikataulua, mutta alusta on lähes varmasti PS3. Mies kun kehui sitä, kuinka paljon potkua nyky-Pleikkaristakin pystyy vielä repimään, ja PS3:lle tämä Kara-teknologiademokin tehtiin.
 
Vastaus: Heavy Rain

Sain Heavy Rainin pelattua viime yönä loppuun ja täytyy sanoa, että loppuratkaisu oli kyllä valtaisa pettymys.

Peli oli aina murhaajan paljastumiseen asti erittäin nautittava ja mielenkiintoinen. Melko tuoreena isänä pelin alku onnistui vetoamaan tunteisiini enemmän kuin yksikään peli aiemmin. Harva elokuvakaan on aiheuttanut vastaavanlaista samaistumista. Mutta se loppu. Miksi? Mitvit? Iskikö kirjoittajilla deadlinet päälle vai mitä h**vettiä?

<spoileria murhaajan henkilöllisyydestä ja pelin juonenkäänteistä>
Ymmärsin kyllä, että Ethanilla saattaa olla vähän muistikatkoja, mutta miksi hän heräili origami kädessään murhaajan lapsuudenmaisemista? Minulle on ihan ok, että asioita jätetään selittämättä ja katsojan/pelaajan mielikuvituksen varaan (diggaan esimerkiksi David Lynchiä), mutta tuollainen kuvio, jolla Ethan yritetään maalata pelaajan silmissä murhaajaksi tulisi kyllä avata lopussa.

Ja sitten se murhaaja, jonka pelin aikajanan mukaan olisi tullut olla noin 40 vuotias (pelissä mainittiin, että noin kymmenenvuotiaat pojat esiintyivät takaumassa 30 vuoden takaa). No oli kyllä todella heikkokuntoinen nelikymppinen. Muutenkin hahmon toimet ja ajatukset ennen paljastusta alkoivat tuntua täysin naurettavilta. Ja se murha siellä antiikkiliikkeessä. Jos voisi edes ajatella, että murhaajalla oli kaksi persoonaa, niin ok, mutta kun paljastuksen jälkeen ilmenee, että mies oli toiminut koko ajan tietoisena asioista keräten todisteita pois kuljeksimasta.

Ainakin omalla kohdallani "loppuratkaisu" pilasi koko pelinautinnon. Joo vaadin ehkä peleiltä paljon, mutta sen verran on ehtinyt tähän ikään pelata, että enää ei viitsisi heittää aikaa hukkaan tällaisten pelleilyjen kanssa. Myönnän, että draaman kirjoittajana pelintekijät voisivat kyllä onnistua. Mutta mysteerin kirjoittajina heistä ei ole mihinkään. Ysärin teinikauhuleffoissa tottui siihen, että murhaaja on aina se, jota vähiten yritetään maalata murhaajaksi ja näinpä murhaajan arvasi aina leffan alussa. Tässä oli vähän sama tilanne, mutta itse en jaksanut uskoa, että pelintekijät olisivat lähteneet tälle linjalle. No kai tää jollekin toimii.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Heavy Rain

Samaa mieltä. Huikeaa, jopa henkeäsalpaavaa settiä. Jos joku tulee näyttämään suuntaa pelikehitykselle tulevaisuudessa, niin uskon sen olevan David Cage.

Ikävä kyllä Cage on ö-luokan P.T Barnum, jonka tämäkin video oli valtaosin Asimovia ja Wachovski-veljesten The Second Renaissance tarinoiden apinointia. Vielä on pitkä matka pelikehityksen muuttamiselle ja suunnan näytölle firmalla, joka tekee edelleen vain quicktime pelejä (kuten Shen Mue aikanaan).
 
Vastaus: Heavy Rain

Vielä on pitkä matka pelikehityksen muuttamiselle ja suunnan näytölle firmalla, joka tekee edelleen vain quicktime pelejä (kuten Shen Mue aikanaan).

Pelimekaniikka palveli tarinaa ja toimi Heavy Rainissa. Se on eri asia kuin että joku peli olisi pilattu "quicktime mekaniikalla". Vaikea Heavy Rainiä on kuvitella muunlaiseksi peliksi kuin mitä se oli - ja tämä pätee myös ohjaukseen.

On tietysti isompi kysymys, että missä tilassa koko peliteollisuus on jos Heavy Rainin kaltainen peli "mullistaa" koko teollisuuden, koska se nyt kuitenkin on vain hieman erilainen (ja laadukas) aikuisten peli. Siis peli joita luulisi olevan jo muitakin markkinoilla. Mutta eipä tunnu olevan. Kiitos David Cagen kaltaisten tyyppien, että pelejä voi katsella muistakin kulmista kuin niistä mitkä myyvät 5 miljoonaa kappaletta julkaisussa.
 
Vastaus: Heavy Rain

On tietysti isompi kysymys, että missä tilassa koko peliteollisuus on jos Heavy Rainin kaltainen peli "mullistaa" koko teollisuuden, koska se nyt kuitenkin on vain hieman erilainen (ja laadukas) aikuisten peli. Siis peli joita luulisi olevan jo muitakin markkinoilla. Mutta eipä tunnu olevan. Kiitos David Cagen kaltaisten tyyppien, että pelejä voi katsella muistakin kulmista kuin niistä mitkä myyvät 5 miljoonaa kappaletta julkaisussa.
Hear, hear! Jos Heavy Rain toi Asimovin tai Wachovskit pelimaailmaan niin luulisi jo pelkästään sen olevan ainakin kohteliaan hyväksyvän nyökkäyksen arvoinen suoritus. Tainnut olla viime aikoina niitä harvoja pienen kuppikunnan pelejä, jotka onnistuvat jossain määrin lyömään läpi myös hollywood-henkisessä valtavirrassa ja hyvä näin. Vielä kun saisi Cagen vähän aktiivisemmaksi kuin kahdesti vuosikymmenessä mutta toisaalta vaaransa siinäkin :)
 
Vastaus: Heavy Rain

Kaksi vuotta odottelin tämän pelin pelaamista vältellen kaikkia kaikkia mahdollisia ennakkotietoja arvostelut ja trailerit mukaanlukien. Perjantaina hetki vihdoin koitti: pleikkari, Heavy Rain ja pari vapaapäivää edessä. Täydellistä.

Tapa jolla peli ja tarina imaisi sisäänsä oli ihan käsittämätön. Pelaamista ei pystynyt lopettamaan kesken. En muista että olisin vastaavaalla tavalla uppoutunut mihinkään peliin ikinä. Uskomaton, intensiivinen ja täydellisyyttä hipova pelikokemus. Tässä on oikeasti vaarana, että Heavy Rainin jälkeen mikään muu peli ei tunnu enää miltään.

Pelin loppuratkaisu ei ollut ihan täysin mieleeni, vaikka toimikin oikein mainiosti. Tästä en jaksa kuitenkaan valittaa yhtään tämän ainutlaatuisen kokemuksen jälkeen.

Samaan putkeen pelailin myös tuon lisäosan. Ei olisi pitänyt... Vähän huono fiilis jäi tuosta parin minuutin pyristelystä. Ääninäyttely tökki eikä tapahtumat oikein sopineet alkuperäisen juonen rinnalle.

Edit: Loppuratkaisua (murhaajaa siis) sulateltu taas hetki lisää ja perhana, alan oikeastaan pitää ratkaisusta.

Muilta osin onnistuin saamaan varsin täydellisen lopetuksen. Matkan varrella tuli leikeltyä sormea irti, juotua myrkkyä ja Madisonkin lämpeni minulle!

Lopussa satamassa Madison riensi avukseni, penska pelastui kaivosta ja Ethan ampui Shelbyä joka putosi lopulta veteen. Muut selvisivät hengissä, eikä esimerkiksi Jayden sotkeutunut loppuhulinoihin ollenkaan.

Laurenin kanssa uppoavassa autossa tein hädissäni väärän ratkaisun. Tämä jäi ehkä eniten häiritsemään. Kuten jo sanottu, niin peli tosiaankin sai välittämään hahmoistaan. Refleksimäisenä paniikkiratkaisuna onnistuin myös ampumaan sen jeesushihhulin, mutta se ei sentään jäänyt kaivelemaan mieltä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Heavy Rain

Monta kertaa olen yrittänyt uudelleen pelata peliä mutta jostain syystä on jäänyt kesken itselläni. En tiedä, pelistä katosi se magia joka siinä oli aivan ensimmäisellä peli kerralla kun ei tiennyt mitä seuraavaksi luvassa. Eikä oikeastaa ole viitsinyt edes trophyjen takia pelata peliä uudelleen läpi.
Peli on kyllä kokonaisuutena loistava.

Mitenkäs muilla oletteko uudelleen pelanneet peliä?
 
Vastaus: Heavy Rain

Monta kertaa olen yrittänyt uudelleen pelata peliä mutta jostain syystä on jäänyt kesken itselläni. En tiedä, pelistä katosi se magia joka siinä oli aivan ensimmäisellä peli kerralla kun ei tiennyt mitä seuraavaksi luvassa. Eikä oikeastaa ole viitsinyt edes trophyjen takia pelata peliä uudelleen läpi.
Peli on kyllä kokonaisuutena loistava.

Mitenkäs muilla oletteko uudelleen pelanneet peliä?
En ole pelannut läpi, tämä on tavallaan yhden pelikerran peli. Vaikka platinatrophy onkin suht. helppo, niin ei vaan huvita pelata uudestaan läpi.
 
Vastaus: Heavy Rain

En ole pelannut läpi, tämä on tavallaan yhden pelikerran peli. Vaikka platinatrophy onkin suht. helppo, niin ei vaan huvita pelata uudestaan läpi.
Aikalailla samoissa tunnelmissa. Vaikka tuosta on jo se pari vuotta niin eipä täälläkään ole vielä uusintakierrosta aloitettu. Tuskin sitäkään nyt ikuisuuksia tulee pantattua mutta tuossa ensimmäisen pelikerran magiassa tosiaan oli sitä jotain, mitä ei vaan haluaisi rikkoa. Pelin yksittäiset tapahtumat ja jaksotus alkavat onneksi jo hiljalleen unohtumaan mutta kun tuo lopulta uudestaan pelailuun päätyy, tuskinpa mitään tulee tehtyä radikaalisti toisin kuin mihin vaisto jo ensimmäisellä kerralla ohjasi. Vaikeustason ehkä voisi nostaa tappiin, jotta olisi suurempia mahdollisuuksia kokea tarina jollain ihan uudella ja yllättävällä tavalla.
 
Vastaus: Heavy Rain

Pelin yksittäiset tapahtumat ja jaksotus alkavat onneksi jo hiljalleen unohtumaan mutta kun tuo lopulta uudestaan pelailuun päätyy, tuskinpa mitään tulee tehtyä radikaalisti toisin kuin mihin vaisto jo ensimmäisellä kerralla ohjasi.

Sepä se. Aivan erilainen peli kuin Heavy Rain, mutta nyt kun pitkästä aikaa pelasin Mass Effect 2:n uudestaan läpi (ja aikaa siis oli jo mennyt ekasta kerrasta) niin pelasin taas paragonia, pussailin saman mimmin kanssa, yms. Tällä kertaa vain olin huolellisempi ja pedantimpi.

Pelkän platinan perässä Heavy Rainin pelaaminen tarkoittaisi että pitäisi osin pelata peli tiettyjen ohjeiden ja muiden mukaan, mikä ei oikein innosta.
 
Vastaus: Heavy Rain

Mitenkäs muilla oletteko uudelleen pelanneet peliä?

Aloitin toista kierrosta kun ensimmäisen kerran pelin läpäisin, mutta innostus sitten loppui.
Voisi vielä kerran pelata läpi ja myydä pelin pois. En enään oikein muista mitä siinä tapahtui :) Sekä toinen variaatio lopusta olisi hauska nähdä.
 
Vastaus: Heavy Rain

Monta kertaa olen yrittänyt uudelleen pelata peliä mutta jostain syystä on jäänyt kesken itselläni. En tiedä, pelistä katosi se magia joka siinä oli aivan ensimmäisellä peli kerralla kun ei tiennyt mitä seuraavaksi luvassa. Eikä oikeastaa ole viitsinyt edes trophyjen takia pelata peliä uudelleen läpi.
Peli on kyllä kokonaisuutena loistava.

Mitenkäs muilla oletteko uudelleen pelanneet peliä?
No sillon joskus tuli vedettyä nimenomaan trophyjen perässä sit uudestaan, mutta sen jälkeen ei olekaan tullut pelailtua tätä mestariteosta. Peli tosiaan on yksi parhaimmista mitä olen _koskaan_ pelannut, mutta en ole raaskinut uudelleen pelata vielä. Josko nyt muistutuksen myötä sitä voisi yrittää taas pelailla, mutta kuten sanoit siitä on todennäköisesti hävinnyt se magia kun tietää jo mitä tapahtuu.
 
Vastaus: Heavy Rain

Sepä se. Aivan erilainen peli kuin Heavy Rain, mutta nyt kun pitkästä aikaa pelasin Mass Effect 2:n uudestaan läpi (ja aikaa siis oli jo mennyt ekasta kerrasta) niin pelasin taas paragonia, pussailin saman mimmin kanssa, yms. Tällä kertaa vain olin huolellisempi ja pedantimpi.
Joo, Mass Effectien (ja mikseipä vaikka Falloutien ja Infamousten) kanssa sille tutulle reitille tuntuu olevan miltei helpompi urautua, kun vaihtoehdot tuppaavat olemaan vähän turhankin mustavalkoista hyvistelyä tai pahistelua. Ihan kuten Fahrenheitissa aikoinaan, Heavy Rainissa ilahdutti annettujen vaihtoehtojen neutraalius ja arvaamattomuus; pientä hajua saattoi olla siitä, mitä "kannatti" tehdä mutta varmuutta ei oikeastaan koskaan. Ehkä tuostakin syystä uudelleenpeluuta tulee pantattua varmaan jo vähän liiankin kanssa - jotenkin sitä vain oudosti pelkää, että uusinta rikkoo peruuttamattomasti sen alkuperäisen taian siinä missä noita muita, etäisesti samaa valinnanvapautta tarjoavia pelejä pistää uusintakierrokselle ihan mielellään ja menosta nauttii jopa entistä enemmän. Ei Heavy Rain nyt mikään elämää suurempi kokemus ole mutta pirun kova ja rohkeasti erilainen esitys joka tapauksessa.
 
Vastaus: Heavy Rain

Pelaajalehti.com:

Uutinen: Sonyn E3-ässä: Quantic Dreamin seuraava peli julki? : Sonyn E3-ässä: Quantic Dreamin seuraava peli julki? / Uutiset / Pelaajalehti

Ottaen huomioon konsoleiden välisen huikean taistelun, tämä on loistava asia Sonyn kannalta. Microsoftilla pyyhkii hyvin ja Nintendo julkaisee jo uuden konsolin. Toivon kovasti, että Quantic Dream onnistuu vakuuttamaan ja jopa mullistamaan videopelikokemuksella, jonka he tulevat suomaan pelaajilleen.

Itselläni Quantic Dreamin julkaisut ovat luokassa "Naughty Dog" ja "EA". Peukut pystyyn QD:lle!
 
Vastaus: Heavy Rain

Jää vähän epäselväksi onko tämä positiivinen vai negatiivinen kommentti QD:tä kohtaan :p

Positiivinen :) Heavy Rain vakuutti itseni syvästi tarinallaan, vaikka on myönnettävä, että loppuratkaisu olisi voinut olla parempi. Kenties ne leikatut kohdat olisi pitänyt sisällyttää mukaan tähän tuotokseen? Peli on mielestäni omalla tavallaan uranuurtaja ja osoitus, että pelin ei tarvitse olla ainoastaan väkivaltaa. Tarina ja ainutlaatuinen idea riittävät mainiosti.

Tämän vuoksi uskallan odottaa jopa jotain mullistavaa. Minimissään on odotettavissa ainakin loistava peli jos ei muuta :)
 
Vastaus: Heavy Rain

David Cage avaa itseään pelintekijänä. Siellä haetaan niitä tunteita mukaan ja sidotaan pelaaja osin tätä kautta väkevästi tarinaan. Juuri tämä oli seikka joka nosti Heavy Rainin klassikoksi. Tilaisuudessa paljastuu myös miten henkilökohtaisella tasolla pelissä itseasiassa liikuttiin hänen osalta. Mukana myös ihqu Ellen Page (BEYOND: Two Souls).

[video=youtube;Sf2TvPMQNcw]http://www.youtube.com/watch?v=Sf2TvPMQNcw[/video]
 
Vastaus: Heavy Rain

Playstation Blog julkaissut haastattelun, jossa David Cage ja Ellen Page jatkavat siitä mihin paneelissa jäivät aiheesta BEYOND: Two Souls. Molemmat kertovat miten nopeasti pyritään luomaan tunneside pelaajan ja pelihahmojen välille. Samalla myös kuvaa pelinteon eri vaiheista.

[video=youtube;mra_yIaPCO4]http://www.youtube.com/watch?v=mra_yIaPCO4[/video]
 
Ylös Bottom