Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Aika samoilla fiiliksillä täällä. Todella ennalta-arvattava ja varman päälle vedetty juttu. Paljon puhetta jostain sosiaalisista piirteistä, share napista ja pilvipelaamisesta, jotka ei sano minulle yhtikäs mitään, sekä Sonyn pressitilaisuuksien perinteitä noudattaen esirendattua videota esirendatun videon päällä.
Siis täh ? Muun muassa Killzonea
pelattiin lavalla livenä. Tämän lisäksi peli lähetettiin Killzonen facebookiin share-toiminnolla suoraan pelin päätyttyä. Eikai tämän konkreettisemmin tätä voi esittää ?
Myös se, että laite näyttäisi olevan lähempänä PC infrastruktuuria, pelitarjontaa ja toimintoja, mitä konsolit koskaan aikaisemmin on mielestäni ehdottomasti huono homma. Olisin kaivannut jotain uniikkia tarjontaa. Mikä on sitten syy olla siirtymättä täysin PC pelaajaksi?

Ihan oikeastikko rupeat nyt vänkäämään siitä, että arkkitehtuuri muistuttaa PC-arkkitehtuuria. Sonylla on vahva yksinoikeuspelien kirjo ja konsoleilla yhteensä vielä valtavampi. Jos mitkään näistä yksinoikeuspelleistä ei kiinnosta, sinulla ei ole taloudellisia vaikeuksia PC-pelaamiseen siirtymisellä ja hermosi kestävät pientä näpertelyä / kikkailua, niin ei mikään sinua estä PC-pelaajaksi siirtymistä. Arkkitehtruuriratkaisulla Sony jo todisti olevan konsolipelaajien kannalta hyviä ominaisuuksia, koska nyt saamme nauttia
lisänä muun muassa Blizzardin peleistä. Ei tästä nyt mitään haittaa pitäisi olla ainakaan.
Mielenkiintoisimman näköisiä pelijulkaisuja oli Watch Dogs, joka tulee Wii U:lle myös...
Näyttäisi siltä, että Wii U:lla voi tosiaankin olla edelleenkin ihan hyvät mahdollisuudet pärjätä tässä konsoligeneraatiossa. Pallo on siis Microsoftilla nyt.
Itse näkisin, että Wii U:n ei todellakaan tämän jälkeen kannata lähteä kilpailemaan samoille markkinoille Sonyn ja Microsoftin kanssa. Wii U:n olisi nyt ehdottomasti keskityttävä omiin peleihinsä ja hyödynnettävä omia teknologioitaan. Saas nähdä, millä tasolla nyt kolmen konsolin multiplatterit alkaa tulla, jääkö Wii U:n versioit huomattavasti jälkeen Sonyn ja Microsoftin vastaavia ?
Tulihan tuota seurattua kunnes streami alkoi pätkiä niin pahasti ettei siinä ollut enää mitään järkeä. Ironista kuinka Sony julkistaa kovasti streamausta hyödyntävän konsolinsa noin surkealla streamilla.
Ei lainkaan huono aloitus Sonylta. Pari suht kiinnostavaa peliäkin oli näytillä, mutta se ei vielä riitä myymään konsolia. Nättiä kyllä oli, jopa siinä määrin, että esirenderöidyn ja real-time renderöinnin rajaa ei aina huomannut. Saattoi tosin johtua siitä, että streamia oli pakko katsoa 240p resolla että näki muutakin kuin diaesityksen.
Itsellä toimi hd-tasoisena streami ja pientä pätkimistä oli havaittavissa vain siellä täällä, ei mitään murheellisempaa. Jännä, että toimii noin eri tavalla. Tässä huomaa hyvin stream-teknologian ongelmia, joita Gaikai joutuu myös tulevaisuudessa ratkomaan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kaiken kaikkiaan vahva esitys Sonylta. Omat toivomukset uudesta konsolisukupolvesta täyttyivät siltä osin, mitä niistä nyt kerrottiin. Vielähän jäi paljon kysymyksiä, kuten resoluutio, fps, verkkopelien pelaajamäärät ym. mitkä selviävät varmsti vuoden mittaa uusien paljastuksien myötä.
Sony piti selvästi tämän teknologia julkistuksena, jota tukemaan sitten kasattiin tarvittavat pelit ja tekniikkademot. Oikeastaan Guerrillaa ja Sucker Punchia lukuun ottamatta kaikki Sonyn omat "kuumat" pelitalojen pelit jäivät vielä paljastamatta. Tämä lupaa melkoista yksinoikeuspelien pommitusta E3:lle / tuleville pelimessuille.
Microsoftilla on täysi työ kyllä esitellä oma konsolinsa. Sony hyötyi siitä, että sai "ensimmäisenä" esitellä uuden konsolisukupolven grafiikan. Microsoftin täytyy rakentaa show nyt muihin elementteihin. Pelirintamalla se saa Sonylta niskaansa mm. Naughty Dogin, Polyphony Digitalin, Quentic Dreams sekä Santa Monican johon sen olisi vastattava omilla yksinoikeuspeleillään. Suurin valttikortti Bungie on nyt menetetty. Ironisesti Bungie lupasi jopa Sonylle yksinoikeusmateriaalia Destinyyn. Yleensähän nuo yksinoikeusmateriaalit ovat yhtä tyhjän kanssa, mutta ajatuksena hyvin vaikea olisi ollut tätä vielä jokin aika sitten uskoa
Uskon silti Microsoftilla olevan suuria suunnitelmia ja Bungien "menetys" oli heillä varmasti tiedossa aika päivää sitten. Mitä uusia pelitaloja / pelejä sillä on hihassaan, se on todella mielenkiintoista nähdä. Joka tapauksessa tosissaan saa Microsoft siihen nyt panostaa, leikkimään ei parane rueta.
Kinectin en millään usko olevan pääosassa uudessa Microsoftin Xbox:ssa. Uskon sen taistelevan Sonyn Gaikai/move/share - palveluja vastaan ominaisuus puolella, johon Microsoftilla on varmasti myös oma sanansa Kinectin lisäksi sanottavana. Toki jos näin yllättävästi tapahtuisi, että Microsoft lähtisikin ihan omalle tielleen olisi markkinoilla kolme hyvin erilaista konsolia.
Vihdoinkin tämä tapahtuu. Jo pelkkä uusi grafiikka/teknologia/ominaisuudet sai itsessäni taas vanhan palon pelaamista kohtaan heräämään. Liian kauan ollaan menty tällä nykyisellä sukupolvella. Toki nämä eivät ole mitään ilman sisältöä, mutta pelialalla on tällä hetkellä niin laadukkaita studioita, etten jaksa uskoa, että siitä muodostuu ongelmaa edelleenkään. Vuoden päästä minulta löytyy joko PS4 tai uusi Xbox, tällä hetkellä vaaka toki vahvasti pleikkarin puolella, kun toisesta ei juuri mitään olla kuultu. Voi olla, että vasta kesällä päästään jatkamaan tätä mietintää.
-----------------------------------------------------------
Edit.
Muutama viikko sitten Sonyn fanipojat olivat vielä sitä mieltä, ettei 4 gigaa muistia voi millään loppua kesken. Onneksi Sony oli kannattajiaan kaukonäköisempi tällä kertaa
Fanipoikaa lukuunottamatta voin allekirjoittaa sen, että itse olin vahvasti sitä mieltä, että 4 gigaa tulee riittämään pelaamiseen. Olin selvästi aliarvioinut palvelut, enkä ajatellut ominaisuuksia kuten, "sammuta pleikkari ja jatka pelaamista siitä mihin se jäi." Vieläkin tuntuu vaikealta ajatella, että itse peli veisi suoraan 4 gigaa keskusmuistia, mutta Sony selvästi panosti käyttäjäystävällisyyteen ja palveluihin. Itselle nämä ei niin tärkeässä osassa ole, mutta en nyt voi sanoa, että niistä haittakaan olisi. Tässä asiassa nyt onneksi ei hirveästi harmita, vaikka voikin todeta olleensa hyvin väärässä. Hintaanhan tämä vaikuttaa, muuten pelaajien etuhan tämä on.
PS2 32mb ram -> PS3 512mb ram -> PS4 8192mb ram. Jos seuraava fyysinen konsolisukupolvi nähdään, niin vieläköhän tahti jatkuu samana. PS5 -> 131072mb ram (~131 gigaa keskusmuistia)
