Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

On kuitenkin vaikea nähdä, että PS4:llä tulisi olemaan edes yhtä hyvä tilanne kuin nyt kompuroivalla Wii U:lla.

Wii U lähtee liikkeelle julkaisijoiden kannalta aivan eri tilanteesta kuin seuraava Xbox ja PS4. Jos ne olisivat rakentamassa Wii U:sta tärkeää alustaa seuraavaksi viideksi vuodeksi niin jokainen iso PS360 julkaisu löytyisi tällä hetkellä Wii U:lta. Eli julkaisijat ovat käytännössä jo Wii U:n julkistamisesta lähtien 2011 uskoneet Wii U:n menestymättömyyteen koska resursseja ei ole sille annettu

Voi olla että sekä seuraava Xbox että PS4 myyvät hitaasti mutta pelit tulevat aluksi ilmestymään neljälle konsolille. Riippuen uusien konsolien myyntivauhdista PS3 ja 360 pudotetaan pois 1-3 vuoden aikana
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Täällä tuntuu olevan yleinen fakta, että MS tuo uuden konsolinsa suurin piirtein samaan hintaa, kuin myyvät nykyistään. Ja jos se on suorituskyvyltään yhtä hyvä tai lähes yhtä hyvä kuin PS4, niin mitenkä se on mahdollista? Kokoaako ne koneensa jollain orjatyövoimalla? Lisäksi sanotaan, että MS kattaa myynnistä tehdyt "tappiot" Liven tuotoilla. Livesta saadut rahat siis eivät menekkään sen kehittämiseen ja ylläpitoon, vain ovat vain helppoa rahaa pelaajilta? Onko MS:llä varaa tehdä "tappiota" n. 150-200d per myyty konsoli. Sehän tarkoittaisi satojen miljoonien aukkoa vuodessa, joka pitäisi täyttää muilla myynneillä. Itseasiassa n. 6,7M myytyä konsolia tekee jo yhden miljardin dollarin vajeen, kun myydään 150d:n tappiolla per konsoli.

Ehkä olisi parempi odotella, että MS julkistaa uuden konsolinsa ennen kuin voidaan huudella sen olevan näin ja näin paljon halvempi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Larzi selitetään sitten rautalangasta.

MS ei tuo markkinoille ns. yhtä tehokasta konsolia mitä PS4 on. Ainoa suuri ero on ilmeisesti muistin nopeudella, mutta suljetuissa systeemeissä se ero tulee jossain vaiheessa näkymään. Muuten periaatteessa identtiset laitteet. MS luultavasti myös tehnyt AMD:n kanssa pitempään yhteistyötä ja hyvissä ajoin päättänyt rautatason ratkaisuista. Tosin mitään varmuutta ei vielä ole sillä MS ei ole konsoliaan vielä esitellyt. Kaikki voi vielä muuttua.

Livestä saadut rahat menevät palvelun kehittämiseen ja ylläpitoon, mutta senkin jälkeen niistä jää perusnettoa korvaamaan muita kuluja. MS:llä kun on muidenkin tuotteiden takia serveriarmeijoita ympäri maailmaa, joten niitä ei pyöritetä pelkästään Liven kustannuksilla. Voisi sanoa, että ne ovat helppoa rahaa pelaajilta, asia jonka piti vaikuttaa jo Xbox:n aikoihin, piti vaikuttaa tässä generaatiossa ja taas kerran pitäisi vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin seuraavassakin. Mutta valitettavasti MS saa sitä helppoa rahaa liiankin helposti. Sony tajusi tämän vähän liian myöhään kun luulivat saavansa PS3:lle hirmumyynnit ja voitot. PSN+ on suora vastike Livelle ja seuraavan generaation suhteen kaikki on vielä mahdollista Sonynkin leirissä.

MS pistää konsolinsa hinnan sellaiselle tasolle, että 0 tulosta saavat ja jos kilpailu on kovaa niin myyvät tappiolla. Aivan kuten tekivät alkuperäisen Xboxin kohdalla. MS:n kohdalla konsolin tuottamaa tappiota pystytään korvaamaan muilla tuloilla kuten Livellä. Mihinkään hirmutappioihin ei tietenkään ole varaa MS:lläkään, mutta Sonylla ei ole varaa myydä tappiolla yhtään. Kuitenkin ennakoitujen hardware-uutisien perusteella MS:llä on hieman enemmän pelivaraa kuin Sonylla.

Larzi minun kirjoitelmani olikin odotukset mitä voi olla tulossa, älä ota sitä vakavasti. Se on lähes varmaa, että MS hinnoittelee tuotteensa halvemmaksi kuin PS4. Heiltä nyt on tulossa erilaisia paketteja kuitenkin ulos. Tosin samaa odotetaan Sonyltakin.

EDIT: Seuraavan xbox:n valmistuskustannukset ovat n.200-350d. Sonyn PS4:n sitten pelkästään muistista johtuen 50-100d enemmän. Sitten asia erikseen mitä sopimuksia MS ja Sony ovat AMD:n etc. valmistajien kanssa tehneet. Nuo on heitetty siis suurinpiirtein pc-rautaa vertaamalla. Tosin massatuotantona komponentteja saa halvemmalla mikä nyt on hieman huomioitu tuohon.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos nyt heittäisin tähän väliin oman haaveeni ps4 taaksepäin yhteensopivuudesta, ton gaikai pilven avullahan voitaisiin toteuttaa peli kuin peli ps3:n kirjastosta, joten olisiko kaukaa haettu haave siitä että asetat ps3 pelin asemaan ja palvelu antaa pelata sitä peliä niin kauan kuin levy on asemassa.
Ps3:n valikoissahan oli ps3 pelien kohdalla nuo pelin nimet ja mahdolliset introanimaatiot mutta samalla tavalla tuskin ps1/2 pelien kohdalla toi tunnistus tulisi enään toimimaan koska niiden kohdalla luki aina vain ps1 tai ps2 alustettu pelilevy.
Onko muuten ton ps4 cd levyjen toistosta mitään tietoa, br ja dvd levyjen toisto on ainakin vilkkunut noissa teknisissä tiedoissa mutta cd levyistä ei ole ollut puhetta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Onko muuten ton ps4 cd levyjen toistosta mitään tietoa, br ja dvd levyjen toisto on ainakin vilkkunut noissa teknisissä tiedoissa mutta cd levyistä ei ole ollut puhetta.
Koska teknisissä spekseissä on mainittu vain BD- ja DVD-kieputusnopeudet, on huhujen mukaan tuki CD-levyille poistettu kokonaan. Myöskään varhaisten PS3-mallien SACD-tukea ei PS4:ssä nähtäne.

Se pakollinen disclaimer: tiedot eivät ole varmoja ja voivat muuttua laitteen julkaisuun mennessä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Koska teknisissä spekseissä on mainittu vain BD- ja DVD-kieputusnopeudet, on huhujen mukaan tuki CD-levyille poistettu kokonaan. Myöskään varhaisten PS3-mallien SACD-tukea ei PS4:ssä nähtäne.

Se pakollinen disclaimer: tiedot eivät ole varmoja ja voivat muuttua laitteen julkaisuun mennessä.

On vaikea uskoa että omia CD-levyjä ei voisi siirtää kovalevylle. Täytynyt olla vain unohdettu listalta tämä seikka - ehkä ihan siksi, että tämä on itsestäänselvyys.

Jos kuitenkin tämä pitää paikkaansa, eiköhän keksivä keinot löydä. Säästyypähän kovotilaakin kun saadaan tarkasti määritellä pakatun musiikin laatu ja siirtää se sitten digidiginä - olettaen että tuo onnistuu :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itselleni on herännyt kysymys tuosta PS4:n muistista. Välillä tulee etsittyä vanhalle PC:lle mahdollista korvaajaa uudet pelit silmälläpitäen. Erilaisia konepaketteja läpikäyneenä en ole juurikaan törmännyt tuohon GDDR5 muistiin, vaan tarjolla on aina tuota vanhempaa. Kuinka hyvin tuo pleikkarin käyttämä muisti on yleistynyt PC-pelaajien keskuudessa?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itselleni on herännyt kysymys tuosta PS4:n muistista. Välillä tulee etsittyä vanhalle PC:lle mahdollista korvaajaa uudet pelit silmälläpitäen. Erilaisia konepaketteja läpikäyneenä en ole juurikaan törmännyt tuohon GDDR5 muistiin, vaan tarjolla on aina tuota vanhempaa. Kuinka hyvin tuo pleikkarin käyttämä muisti on yleistynyt PC-pelaajien keskuudessa?

Ddr4 taitaa olla muistina yleistymässä seuraavaksi. High end näytönohjaimissa toki löytyy jo gddr5 muistia. Eli Sony on kyllä sillä saralla melkolailla kehityksen etulinjassa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kuinka hyvin tuo pleikkarin käyttämä muisti on yleistynyt PC-pelaajien keskuudessa?

Kaikissa "oikeissa" pelaamiseen tarkoitetuissa näytönohjaimissa käytetään sitä. Esim. verkkiksen tarjonta: 439 tuotetta löytyi. Keskusmuistina tietokoneissa käytetään tosiaan ddr3:sta ja joskus vuoden päästä on tulossa ddr4, wikipedia/GDDR5 tuolta lisälukemista tuosta näyttismuistista.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä tilanteessa PlayStation 4:n kalliimpi ja grafiikkaan painottuva teknologia voi olla Sonylta paha virhe, jonka he ovat tuomittuja tekemään perintönsä perusteella, mutta PC-tyyppinen arkkitehtuuri ja verkkososiaalisuuden ominaisuudet voivat jossakin määrin auttaa PS4:ää saamaan pelejä. On kuitenkin vaikea nähdä, että PS4:llä tulisi olemaan edes yhtä hyvä tilanne kuin nyt kompuroivalla Wii U:lla.

Piti oikein tarkistaa mielipiteeni, että olenko muka OIKEASTI nyt samaa mieltä Mahen kanssa....:D

Mutta joo, odotin mielenkiinnolla Sonyn uutta laitejulkistusta, erityisesti syystä, että halusin nähdä mikä on Sonyn siirto, joka muuttaisi Playstationin kulun taas voitokkaaksi. PS3 ei ollut mikään jymymenestys (vaikkakin ihan kelpo konsoli, jolle löytyy monta hyvää peliä) ja Vita kyntää pohjamutia; laite, jonka strategia perustuu tuohon samaan vanhan jatkamiseen paremmilla tehoilla. Sonyn viimevuosien toimet ovat olleet katastrofaalisia bisnesperspektiivistä analysoituna ja oletin, että tässä vaiheessa pitää vetää pöytä sileäksi ja miettiä koko konsepti uusiksi.

Suureksi yllätyksekseni Sony päätti olla tekemättä juuri mitään, ja jatkaa saumattomasti siitä, mihin PS3 jätti. Näyttäisi siltä, että multiplattaritkin julkaistaan sekä uusille, että edellisen sukupolven laitteille. Toki siellä on parempaa tekstuuria, resoluutiota ja frameratea yms. josta perus teknologiasta valveutunut videopelifoorumi-kommentoija on varmasti ihan tulessa, mutta nämä eivät ole asioita, joilla myydään laitteita massoille, erityisesti PS4:n oletetusti korkealla hintalapulla.
Nyt mukana paketissa ei ole edes tuota uutta levymediaa, joka on perinteisesti auttanut Sonya konsoleidensa myynneissä. En yksinkertaisesti nähnyt tuossa lanseerauksessa yhtikäs mitään, joka nostaisi PS4:n menestykseksi. Tuon pohjalta odottaisin, että PS4 tulee myymään parhaimmillaankin kohtalaisesti.

Ennen kuin alatte vihaamaan, niin minä henkilökohtaisesti kyllä toivon parasta menestystä kaikille konsoleille. Aion todennäköisesti ostaa ne kaikki ja varmasti löydän jokaiselta alustalta itselleni mielekkäitä pelejä. Toivon siis olevani väärässä ja PS4:n todistautuvan menestykseksi. Itseäni vain ehkä hiukan huolestuttaa tuo kehityksen suunta, joka on havaittavissa kotikonsolimarkkinoilla. En usko, että Wii U:n heikko menestys johtuu pelkästään laadukkaiden pelien, tai tehojen yms. puutteesta, vaan siitä, että ihmiset yksinkertaisesti kaipaavat konkreettista muutosta ja uudistuksia, lompakolle sopivaan hintaan. Wiin menestys oli todiste tästä. Kyse on yhtä alustaa suuremmasta muutoksesta videopelikulutustottumuksissa, johon konsolivalmistajien pitäisi osata reagoida. Saattaa hyvinkin olla totta, että tämän hetkinen kehityksen suunta johtaa kotikonsolien kuolemaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kaikissa "oikeissa" pelaamiseen tarkoitetuissa näytönohjaimissa käytetään sitä. Esim. verkkiksen tarjonta: 439 tuotetta löytyi. Keskusmuistina tietokoneissa käytetään tosiaan ddr3:sta ja joskus vuoden päästä on tulossa ddr4, wikipedia/GDDR5 tuolta lisälukemista tuosta näyttismuistista.

Olin tuon wikipedian artikkelin lukenut ja se siinä hieman hämäsikin, kun siinä puhuttiin näytönohjainten muistista. Kiitoksia vastauksista. Mielenkiinnolla odotellaan mitä Sony saa tuolla koneellaan aikaiseksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En yksinkertaisesti nähnyt tuossa lanseerauksessa yhtikäs mitään, joka nostaisi PS4:n menestykseksi.

Itse näen nämä painotukset sosiaaliseen pelaamiseen tälläisenä täkynä. Kunhan early-adoptorit alkavat puskea pelikuvaa netin medioihin, herää mielenkiinto myös massoissa. Täytyy myös muistaa Playstation 4 Eye, joka astuu samoille markkinoille Kinect 2.0 kanssa. Näiden (sosiaalinen pelaaminen+kamera+facebook) yhdistelmä voi olla uuden sukupolven se suuri juttu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itseäni vain ehkä hiukan huolestuttaa tuo kehityksen suunta, joka on havaittavissa kotikonsolimarkkinoilla. En usko, että Wii U:n heikko menestys johtuu pelkästään laadukkaiden pelien, tai tehojen yms. puutteesta, vaan siitä, että ihmiset yksinkertaisesti kaipaavat konkreettista muutosta ja uudistuksia, lompakolle sopivaan hintaan. Wiin menestys oli todiste tästä. Kyse on yhtä alustaa suuremmasta muutoksesta videopelikulutustottumuksissa, johon konsolivalmistajien pitäisi osata reagoida. Saattaa hyvinkin olla totta, että tämän hetkinen kehityksen suunta johtaa kotikonsolien kuolemaan.

Tämä on hyvä pointti ja olen itsekin yrittänyt mietiskellä konsolien tulevaisuutta pidemmällä tähtäimellä. Sillä jossain kohdassa muutosta on kai vaan pakko tapahtua. Vai onko? Ehkä joskus vielä vuonna 2030 meillä on PlaystationX, Xbox GT3000 sekä kenties joku ValveAppleTech Y ja edelleen pelejä pelaillaan tavallisella kahdella analogitatilla varustetulla nykyisen mallisella padilla. Tehoja on tietysti enemmän eli nurmikko realistisen tuuheaa, tekoäly veitsenterävää ja liikkuvia juttuja ruudulla realistisen paljon. Ja näin jatketaan maailman loppuun asti. Välillä tulee Wiin tyylisiä härpäkkeitä, jotka jäävät yhden sukupolven ihmeiksi ja taas kerran todetaan, että pelaaminen on universaalissa optimissaan kun pyöritellään peukaloita analogipadilla.

En muista osasivatko aikoinaan 8-bittisten konsoleiden pelaajat kaivata analogitatteja, mutta niiden tuleminen ohjaimeen oli eräs selkeä yksittäinen muutos pelaamisessa. Ne mahdollistivat kokonaan uuden tyyppisen pelaamisen ja pelit. Samalla ne kuitenkin (varmaankin) aiheuttivat vastarintaa, koska ne soveltuivat huomattavasti tavallisia nappuloita huonommin esim. tasoloikkien vaatimiin täsmällisiin toimintoihin. Osa pelaajista ei varmaankaan nähnyt niissä minkäänlaista tulevaisuutta, ainakaan positiivista. Olen koettanut pelata tateilla jotain C64:n pelejä, niin kyllä se on täyttä tuskaa. Jälkikäteen katsottuna se oli kuitenkin pelaamiselle tärkeä (ehkä elintärkeäkin) edistysaskel.

Itse luulen, että tällaisia samanlaisia pelaamista muuttavia juttuja on vielä tulossa ja että ne jutut voivat tuntua aluksi epämiellyttäviltä, koska ne eivät sovellu nykyiseen pelaamisen kulttuuriin niin hyvin. Sitä en tietenkään osaa ennustaa mikä se muutos on ja minusta tuntuu, että eivät konsoleita ja pelejä tuottavat tahotkaan sitä osaa ennustaa. Pitää vain ottaa riski, kokeilla kepillä jäätä ja katsoa miten pelejä ostava kansa reagoi. Siksi näkisin mielelläni jokaisen uuden konsolin julkistuksessa jotain linjausta pelaamisen tulevaisuuden suhteen eikä vaan lisää tehoja. Nyt tuntuu, että nuo analogitatit on valitettavasti edellinen radikaali edistysaskel pelaamisessa. Itse pelit tietysti kehittyvät ja muuttuvat ajan myötä omaa tahtiaan, mutta näkisin mielelläni kehitystä ja uusia ideoita myös konsoleissa.

Ehkä kyse on vain kilpailun puutteesta. Nykyiset konsolivalmistajat uskovat, että jatkamalla hyväksi(?) havaitulla linjalla, saavutetaan riittävää menestystä jatkossakin. Jos pelikonsolikentällä nyt tuleekin yhtäkkiä Apple, Valve tai joku muu, niin voipi olla, että säpinää alkaa syntyä. Uudet tulijat tuskin voivat luottaa pelkkään konsolin tehoon.

Tai ehkä olen väärässä ja koko peliala jatkaa lineaarisella linjalla tästäkin eteenpäin hamaan tulevaisuuteen. Onneksi on vielä ainakin yksi kortti kääntämättä tässä sukupolvessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse näen nämä painotukset sosiaaliseen pelaamiseen tälläisenä täkynä. Kunhan early-adoptorit alkavat puskea pelikuvaa netin medioihin, herää mielenkiinto myös massoissa. Täytyy myös muistaa Playstation 4 Eye, joka astuu samoille markkinoille Kinect 2.0 kanssa. Näiden (sosiaalinen pelaaminen+kamera+facebook) yhdistelmä voi olla uuden sukupolven se suuri juttu.

Samaa mieltä kanssasi kuomaseni. Voisi verrata tätä nykyälyluureihin. Nyt kun luureissa jokaisessa on speksit kunnossa, niin alkaa näyttään siltä, ettei kuluttajia voisi vähempääkään kiinnostaa, onko luurissa neljä vai kahdeksan ydintä. Kaikki katseet kääntyvät sisältöön ja uusiin innovaatioihin. Eli uudesta Pleikkaristahan ei periaatteessa paljastettu vielä mitään. Veikkaisin, että tuo "Share"-toiminto tulee olemaan "se juttu". Se mitä toiminto tekee, on tahallaan jätetty vielä mysteeriksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En muista osasivatko aikoinaan 8-bittisten konsoleiden pelaajat kaivata analogitatteja, mutta niiden tuleminen ohjaimeen oli eräs selkeä yksittäinen muutos pelaamisessa.

Eivät todellakaan osanneet. Oli pitkä aika, jolloin monille ainoa järkevä peliohjain oli yksinappinen digitaalinen joystick. Konsolien padit olivat epäilyttäviä koska niissä oli useampia nappeja eikä varsinaista tikkua. Siksi niistä kehitettiin versioita, johon voi itse ruuvata semmoisen säälittävän pienen tikun d-padin keskelle. Digitaalisen joystickin kulta-aika kesti 70-luvun lopusta 90-luvun alkuun.

Analogisista ohjaimista on hyötyä lähinnä kolmiulotteisuutta hyödyntävissä peleissä. Siksi muutos tapahtui juuri silloin kun 3d-pelit alkoivat lyödä läpi. Innovaatio ohjaimissa oli pakon sanelema ja johtui pelien muutoksesta. Varmaankin uusi ohjainmallistandardi syntyy kun havaitaan, ettei nykyisillä ohjaimilla pysty pelaamaan yhtä hyvin joitakin pelejä kuin jollakin uudella ratkaisulla. Nykyinen gamepad on kohtuullisen hyvä kaikissa konsoleille tyypillisissä pelimuodoissa ja se osittain myös rajoittaa sitä, millaisia pelejä kannattaa tehdä.

En oikein usko Nintendon ratkaisuun, että kehitetään ensin uusi ohjain ja sitten mietitään millaisia pelejä sille tehdään. Toisaalta Wiin ja Wii U:n uudet ohjaimet tuovat lisää mahdollisuuksia ja siksi ovat hyviä kehityksen kannalta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En usko, että Wii U:n heikko menestys johtuu pelkästään laadukkaiden pelien, tai tehojen yms. puutteesta, vaan siitä, että ihmiset yksinkertaisesti kaipaavat konkreettista muutosta ja uudistuksia, lompakolle sopivaan hintaan. Wiin menestys oli todiste tästä. Kyse on yhtä alustaa suuremmasta muutoksesta videopelikulutustottumuksissa, johon konsolivalmistajien pitäisi osata reagoida. Saattaa hyvinkin olla totta, että tämän hetkinen kehityksen suunta johtaa kotikonsolien kuolemaan.
Niin, asioita on helppo käännellä oman mielipiteensä tueksi- todisteeksi. Ohitat kokonaan mahdollisuuden, että Wii oli vain yksi poikkeus ketjussa, joka onnistui myymään laitetta pelikansan lisäksi ihmisille, jotka eivät olisi koskaan ostaneet "tehokonsoleita". Kilpailu on tasaisempaa kuin ennen ja nyt myydyt konsolit menevät kolmeen leiriin aika tasaisesti(Wii silti selvä ykkönen, PS3 ja Xbox todella tasoissa). Jos nyt käy niin, että PS4, (huhuttu) Xbox720 ja Wii U kaikki floppaa, eikä yksikään konsoleista myy, voidaan rueta jonkunlaisia johtopäätelmiä konsolialan kuolemasta tekemään. Sekä Xbox360 ja PS3 myivät silti 75 miljoonaa kappaletta, vaikea nähdä, että nyt yhtäkkiä 150 miljoonaa ihmistä jättää pelaamisen, koska pleikkari tai xbox eivät lähteneet innovoimaan "riski-ideoita". (Microsoftin puolelta tosin mitäänhän ei vielä tiedetä edes.)

Aivan yhtä helposti minä voisin väittää "todistukseksi", että Wii:n suuntaus oli vain yhden kerran ihme, mistä Wii U:n heikko menestys on todistus. Odotellaan nyt kuitenkin ihan rauhassa, ja katsastellaan parin - kolmen ensimmäisen vuoden myyntimäärät ja lähetään sitten arpomaaan konsolialan kuolemasta. Uskon, että E3 on tulossa hullu tänä vuonna ja näämme kaikilta kolmelta sellaisen peli ryöpytyksen, että puheet konsolialan kuolemasta voidaan unohtaa. Toivottavasti olen oikeassa.



Ehkä kyse on vain kilpailun puutteesta. Nykyiset konsolivalmistajat uskovat, että jatkamalla hyväksi(?) havaitulla linjalla, saavutetaan riittävää menestystä jatkossakin. Jos pelikonsolikentällä nyt tuleekin yhtäkkiä Apple, Valve tai joku muu, niin voipi olla, että säpinää alkaa syntyä. Uudet tulijat tuskin voivat luottaa pelkkään konsolin tehoon.

Tai ehkä olen väärässä ja koko peliala jatkaa lineaarisella linjalla tästäkin eteenpäin hamaan tulevaisuuteen. Onneksi on vielä ainakin yksi kortti kääntämättä tässä sukupolvessa.

Nintendon näyttö ohjaimessa, pleikkarin mahdollisuus striimata PS4:n pelit suoraan vitan näytölle ja jatkaa pelaamista sillä sekä tulevaisuudessa mahdollisuus pelata jopa koko PlayStation - pelikirjaston kaikkia pelejä pilvipalvelun kautta, share, sosiaalisuus sekä Nintendolla että Sonylla. Ei tuo minusta nyt hirveästi siltä kuulosta, että kilpailusta olisi puutetta. Lisäksi Sonylta jäi vielä liuta ominaisuuksia pimentoon, mitkä selviävät tulevaisuudessa. Microsoftilla toki vielä kaikki kortit näyttämättä.

Uusilla tulijoilla tilanne on siinä mielessä hankala, että konsolibisneksessä on melekosta ruuhkaa jo. Vaikea sinne esimerkiksi paremmalla AAA-pelikirjastolla on tulla riehumaan. "Tehokonsoleita" meillä on jo kaksi mistä valita, Sonyn ja Microsoftin (jos huhut pitävät paikkaansa). Uudet tuulet voivat juurikin lähteä etsimään myyntireikiä muilla innovaatioilla. Mielestäni se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tällä hetkellä kahden suurimmista tehokonsoli valmistajista pitäisi radikaalisti lähteä muuttamaan suuntaansa.

Edit. Yksi mahdollisuushan on, että jo seuraava konsolisukupolvi nähdään täysin pilvessä. Tämän jälkeen käyttäjien ei tarvitse huolehtia tehoista, takuista ym. Maksavat vain kk/vuosi - maksuja serverikonteista. Teknologian kehittyessä konsolit muokkaavat olemassa oloaan varmasti teknologiakehityksen mukana. Milloin muutoksia tapahtuu, on toki hyvin varhaista lähteä arpomaan. Mikä tahansa arvaus on yhtä hyvä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Fanipoika ei mielestäni ole ihminen joka on johonkin suuntaan kallistunut, jokainen on kuten itse sanoit. Ihmisen on luonnostaan vaikea laittaa kahta asiaa täysin samanarvoiseen asemaan.

Fanipojan kriteerit täyttyy mielestäni siinä kohtaa kun ei pystytä mihinkään järkevään objektiivisuuteen, vaan se oma konsoli on paras/kaunein/voittamaton. Siinä omassa konsolissa ei ole vikoja, se on kaikinpuolin virheetön. Muiden valmistajien konsolit taas ovat kokonaisuudessaan suuria epäonnistumisia, oli siitä faktaa tai ei. Luetaan uutisia kuin "piru raamattua", kaikki negatiiviset asiat muiden konsoleista on tuotava esille ja tietysti omasta konsolista vain ja ainoastaan positiiviset uutiset. Maalataan ylitseampuvia skenaarioita mitä sillä omalla konsolilla voidaan nyt/tulevaisuudessa tehdä. Fanipoika ei yleensä myöskään ole pahemmin tutustunut muiden valmistajien tuotteisiin, silloin esiintyy järjestään asiavirheitä. Ei haluta vaan nähdä totuutta, vaan rakennetaan jotain omia "pilvilinnoja". Fanipojilla on myös sellainen ikävä piirre, että aiheuttavat toimillaan joskus myötähäpeää "omassa porukassa":D


Edit: Mielipiteitä tottakai saa esittää ja arvailuja tulevaisuudesta. Kuitenkin on pidettävä mielessä faktat ja tulkita niitä kuten kuuluu. On myös muistettava ettei yksi konsoli ole koskaan sopiva kaikille, ihmiset haluavat tehdä konsoleillaan eri asioita. Siksi on hyvä että valinnan varaa on ja jokainen saa pelattua pelejä joita haluaa. Toivon tähän ketjuun osallistuvien ottavan mahdolliset fanipoika-lasit pois silmiltä ennen kirjoittamista, se on kaikille mukavampaa.

Juurikin näin asian itsekin ajattelen. Sitä fanipoikakorttia tunnutaan täällä vain mielestäni hieman liikaa heiluvan. Kovin nopsaan aletaan syyttelemään sokeasta fanituksesta. Välillä syystä, välillä ilman. Kyllä objektiivisuuteen pitäisi pystyä siinäkin asiassa. :)
Fanejahan täällä ollaan kaikki ja aika hemmetin kärkkääksi keskustelu tuntuu välillä muuttuvan. Nolona minun on pakko tunnustaa, etten tälle medialle enää kovin paljoa aikaani anna. Silloin tällöin käyn lukemassa. Itseäni harmittaa se, että kun tulen mielestäni mielenkiintoisen aiheen keskusteluketjuun, joutuu lukemaan mielettömän määrän juupas eipäs -väittelyitä, mustamaalaamista, vähättelyä, paisuttelua ja kaikkea muuta pikkumaista. Itse asia käy vähiin. Olen oikeasti kiinnostunut järkevästä spekulaatiosta uuden peliteknologian ympärillä ja sitä toivon tästäkin ketjusta löytyväni. Homma on vaan herkkää. Samaa kai se on aiheesta riippumatta foorumilla, kuin foorumilla.

Mutta takaisin asiaan. Onko muilla sama pelko, että PSN menee maksulliseksi ja tuoko se mitään todellista valttikorttia Miiversen tai Liven suuntaan? Itselläni fiilikset on hieman sellaiset, että toivon parasta mutta pelkään pahinta. Ottiko Sony opikseen PS3:n ja Xbox360:n eroavaisuuksista?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta takaisin asiaan. Onko muilla sama pelko, että PSN menee maksulliseksi ja tuoko se mitään todellista valttikorttia Miiversen tai Liven suuntaan? Itselläni fiilikset on hieman sellaiset, että toivon parasta mutta pelkään pahinta. Ottiko Sony opikseen PS3:n ja Xbox360:n eroavaisuuksista?

Minulle tuo perustason maksuttomuus(PSN+ on sitten ihan eri juttu) on sen verran tärkeä, että se itsessään jo ratkaisee hankinko uuden sukupolven konsolia vai en. Wii U:ssa tietääkseni on ilmainen nettipeli(korjatkaa jos olen väärässä), eli mikäli Sony lähtee samalle polulle Microsoftin(joka tuskin luopuu xbox Livellä rahastamisesta) kanssa, minä vaihdan yksinkertaisesti leiriä. Enemmistö PS4 peleistä tulee olemaan ladattavassa muodossa(pois lukien suuret julkaisut) ja niihin käsiksi pääsemiseen vaaditaan internet -yhteys. jos uuteen PSN:ään kirjautumiseen edellytetään jonkun saamerin Gold -jäsenyyden ostoa, on vastaukseni kuuluva muodossa: Terve ja hyvästi, kunnes tulette taas järkiinne.

En ole niin addiktoitunut moninpelien maailmaan, (saati pelaamiseen) että viitsisin niistä karkeloista alkaa makselemaan yhtään enempää, kuin aikaisemmin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Minulle tuo perustason maksuttomuus(PSN+ on sitten ihan eri juttu) on sen verran tärkeä, että se itsessään jo ratkaisee hankinko uuden sukupolven konsolia vai en. Wii U:ssa tietääkseni on ilmainen nettipeli(korjatkaa jos olen väärässä), eli mikäli Sony lähtee samalle polulle Microsoftin(joka tuskin luopuu xbox Livellä rahastamisesta) kanssa, minä vaihdan yksinkertaisesti leiriä.

En ole niin addiktoitunut moninpelien maailmaan, että viitsisin niistä karkeloista alkaa makselemaan.

Se vain on harmillista, että Wii U:lle ei tule samoja pelejä. Läheskään.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Onko muilla sama pelko, että PSN menee maksulliseksi ja tuoko se mitään todellista valttikorttia Miiversen tai Liven suuntaan? Itselläni fiilikset on hieman sellaiset, että toivon parasta mutta pelkään pahinta. Ottiko Sony opikseen PS3:n ja Xbox360:n eroavaisuuksista?

Itsehän ainakin hieman pelonsekaisin tuntein tuota PSN:n maksullisuutta odottelen. Ilmaisella verkkopelillä olen valmis maksamaan PS4:sta heti julkkarissa sen 500 euroa, mutta mikäli siihen laitetaan 40-50 euron vuosittainen lisämaksu nettipelistä, mikä nykykonsoleilla on käytännössä pakollinen perustoiminto, tippuu kipuraja nopeasti 200-250 euroon (mihin hintaan PS4:sta ei varmastikaan muutamaan vuoteen saa).

Sony on uudessa PlayStationissa selkeästi panostanut yhteisöllisyyteen mm. somen ja share-toimintojen osalta, ja myöskin Gaikai tuo uusia toteutusmahdollisuuksia pelien pelaamiseen ja julkaisuun verkkopuolella. Nämä toiminnot ovat varmasti ainakin osittain maksun takana. Itse toivon, että PS4:ssa nykyiset verkkotoiminnot olisivat ilmaisia, jonka lisäksi olisi sitten nykyisenlainen PS Plus ja kenties vielä uusia yhteisöllisyystoimintoja peruspakettia monipuolisemmin tukeva PS "X". Ilmainen verkkopeli on varmasti vahvuus, mikäli Sony pystyy luomaan kuluttajille kuvan, että PS4:sta pystyy käyttämään täysipainoisesti ilman lisämaksuja. Share-toimintojen pitäminen myös ilmaisena voisi toisaalta tuoda paljon "ilmaista" markkinointia konsolille somessa, varsinkin mikäli X720 ei tue vastaavaa toimintoa.

On kuitenkin todettava, että Sonylla on hyvin perusteltuja syitä verkkopelaamisen siirtämiseksi maksulliseksi perustoiminnoksi. Microsoftin esimerkki osoittaa, että valtaosalla pelaajista ei ole ongelmaa maksaa verkkopelaamisesta. Miksi kuluttajilta ei sitten revittäisi ylimääräisiä rahoja pois? Itse jätän konsolin siinä tapauksessa ostamatta tai siirrän ostoa eteenpäin, mutta hintapolitiikalla 350(+250) varmasti tulee vähintään yhtä paljon ostajia kuin pyytämällä 500(+0).
 
Ylös Bottom