Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Joka tapauksessa, en usko, että olisit täällä puolustelemassa Sonya, jos se nyt julkaisisi jotain Wii:lle tulleita third-party pelejä, jota wii:llä on pelattu jo ajat sitten ?

Johan PS3:lle tuli joukko mielenkiintoisia pelejä Wiiltä, kuten No More Heroes, Swords and Soldiers ja House of the Dead: Overkill. Eivät ne ole keneltäkään pois. Hyviä pelejä myös PS3:lla, ja näyttävät millaisia peli-ideoita Wiillä saatiin aikaan.

Sonya voi haukkua monessa asiassa, mutta mielestäni jos puhutaan laatupeleistä, se sylkee yksinoikeuspelejä kyllä hyvällä tahdilla kehen tahansa verrattaessa. Heavy Rain, jne. Lisäksi todella suuri tuki third-party peleille.

Poistin listastasi kaikki Sony-yksinoikeudet, jotka eivät kiinnosta minua. Listaan olisi tullut yksi sarja lisää, jos olisit muistanut God of War -pelit, mutta niistäkään en ole vielä pelannut PS3- enkä PSP-osia (tulevat peluuseen joskus aikanaan jos ehtii ja kiinnostaa).

Sonyn yksinoikeudet ovat pitkälti tuollaista tusinakamaa, joka sivuuttaa suuren osan pelaajista. Kyllä minulle New SMB tai Wii Sports on isompi juttu kuin Resistance tai Infamous, jotkut muut tietenkin voivat ja saavat olla eri mieltä. Mutta jos Sonylla todella olisi Nintendon yksinoikeuksiin verrattavia pelejä, myös PS3 olisi myynyt paremmin. PS4:n laskeminen Sony-yksinoikeusten varaan olisi vaarallista ja tuottaisi vain pettymyksen kaikille muille paitsi kovimmille Sony-faneille.

Kysehän ei ole pelkästään, mitä Wii U:lla nyt on, vaan pelistudiot toisensa jälkeen jättävät Wii U:n täysin pois kuvioista. Kaikki puhuvat vain Sonysta ja Microsoftista. Tämä ei lupaa hyvää. En tiedä sitten, oletko seurannut näitä pelistudioitten haastatteluita ? Vielä ei ole liian myöhäistä, mutta melko vähän joutui Nintendo sinua vakuuttamaan verrattuna, mitä sitten odotat Sonylta ja Microsoftilta. Jostain syystä heidän pitää tarjota paljon enemmän, kuin Wii U:n sinulle. Kyllä Sonyn pelikirjasto tulevaisuutta silmällä pitäen näyttää jo nyt huomattavasti paremmalta kuin Wii U:n ja se on silti ollut markkinoilla jo 4kk. Mitä kaikkea sitten tapahtuukaan tässä välissä ? Se jää nähtäväksi.

Minä olen pettynyt Wii U:n pelivalikoimaan. Se ei ole tällä hetkellä yhtä hyvä kuin mitä Wiin oli samassa vaiheessa omaa elinkaartaan, eikä näytä myöskään parantuvan samalla tahdilla kuin Wiin aikanaan. Silti PlayStation 4:n pelivalikoima vaikuttaa vielä paljon huonommalta, ja se ei todennäköisesti tule parantumaan pitkään aikaan. Sama varmaan pätee seuraavaan Xboxiin.

Edellisessä sukupolvessa Xbox 360:lla oli se etu, että se tuli ensimmäisenä markkinoille. PlayStation 3 taas oli ennakkosuosikki, kun taas Wii oli altavastaaja, jonka menestyksen vain harvat osasivat arvata. X360:n etulyöntiasema antoi tukea myös PS3:lle, koska porttaukset laitteiden välillä olivat helppoja. Siitä huolimatta Wii sai valtavan pelivalikoiman, ja ehdottomasti parhaiten minun makuuni soveltuvan. Miten tässä sukupolvessa käy?

Nyt Wii U on jo tunnettua rautaa, ja se on ensimmäisenä markkinoilla, vaikka onkin kompuroinut pahasti Nintendon viivästysten ja virheiden vuoksi. Wii U ei siis ole tällä hetkellä ennakkosuosikki. Mutta myöskään PS4:llä ei ole enää asemaa, joka Sonylla oli PlayStation 2:n jälkeen. Microsoftin uusi konsoli julkistetaan viimeisenä, ja sen ympärillä pyörii tällä hetkellä paljon negatiivisia huhuja. Ellei Microsoftilla ole todella yllättäviä ässiä hihassaan, kahdeksannen sukupolven kilpailu käydään perinteisin asein: peleillä, hinnalla ja aloittajan hyödyllä. Wii U:lla on kaikesta huolimatta ainakin näillä näkymin kaikki kolme. Se ei välttämättä saa GTA5:ttä eikä "Dragon's Dogma 2":ta, mutta on valtavasti pelaajia, jotka eivät yksinkertaisesti välitä näistä peleistä, tai voivat halutessaan hyvin hankkia ne toiselle konsolille tai PC:lle. Samalla Wii U alkaa vähitellen näyttää paremmalta sijoitukselta kun laitteen oma, erottuva pelivalikoima kasvaa.

Juu ei kyllä vielä tulevan Xboxin pelivalikoima vakuuta, autopeli 'haukotus' ja Kinect heilumista. Varmaan Ryse on ainakin visuaalisesti hieno peli ja onhan se mukava että Kinectille saadaan kunnon räimettäkin, mutta itse en kyllä sitä heilumista tv:n edessä enää jaksa, Wii:llä sitä vuoden harrastin ja se riitti. Varsinkin kun nyt haluaa rentoutua pelien parissa, liikuntaa tulee aivan tarpeeksi muutenkin ja kunnolla, sekä epäilyttää että miten onnistuu kun ahdas tila sohvapöydän takia plus koira heti jaloissa jos tuossa jotain alkaisi heilua. Enkä tiedä miten sensori pitää fokuksen pelaajassa jos tyttöystävä istuu vieressä sohvalla koneella ja liikkuu välillä tai koira menee tv:n edestä tai hyppää sohvalle.

Sonyn yksinoikeudet ovat pitkälti tuollaista tusinakamaa, joka sivuuttaa suuren osan pelaajista. Kyllä minulle New SMB tai Wii Sports on isompi juttu kuin Resistance tai Infamous, jotkut muut tietenkin voivat ja saavat olla eri mieltä. Mutta jos Sonylla todella olisi Nintendon yksinoikeuksiin verrattavia pelejä, myös PS3 olisi myynyt paremmin. PS4:n laskeminen Sony-yksinoikeusten varaan olisi vaarallista ja tuottaisi vain pettymyksen kaikille muille paitsi kovimmille Sony-faneille.

Makuasioita tosiaan, mutta melko vähättelevää tekstiä Sonyn pelisarjoja kohtaan. Ilmeisesti arvostusta ei sinulla juuri ole. Onhan ne kuitenkin myyneet kohtuu hyvin ja on nostettava hattua siitä, että Sony on luonut myös UUSIA IP:tä vanhojen kierrättämisen sijaan (*köh* Mario *köh* Zelda).

Edellisessä sukupolvessa Xbox 360:lla oli se etu, että se tuli ensimmäisenä markkinoille. PlayStation 3 taas oli ennakkosuosikki, kun taas Wii oli altavastaaja, jonka menestyksen vain harvat osasivat arvata. X360:n etulyöntiasema antoi tukea myös PS3:lle, koska porttaukset laitteiden välillä olivat helppoja.

What the...? Portaus xboxilta PS3:lle helppoa? Mistä lähtien? Laitteissa on aivan erilainen arkkitehtuuri ja ohjelmointikirjastot -ja frameworkit. Ja tämä näkyi melko selkeästi PS3 versioiden tasossa verrattuna xbox360 -versioihin.

Juu ei kyllä vielä tulevan Xboxin pelivalikoima vakuuta, autopeli 'haukotus' ja Kinect heilumista. Varmaan Ryse on ainakin visuaalisesti hieno peli ja onhan se mukava että Kinectille saadaan kunnon räimettäkin, mutta itse en kyllä sitä heilumista tv:n edessä enää jaksa, Wii:llä sitä vuoden harrastin ja se riitti. Varsinkin kun nyt haluaa rentoutua pelien parissa, liikuntaa tulee aivan tarpeeksi muutenkin ja kunnolla, sekä epäilyttää että miten onnistuu kun ahdas tila sohvapöydän takia plus koira heti jaloissa jos tuossa jotain alkaisi heilua. Enkä tiedä miten sensori pitää fokuksen pelaajassa jos tyttöystävä istuu vieressä sohvalla koneella ja liikkuu välillä tai koira menee tv:n edestä tai hyppää sohvalle.

Elä huoli, se on Kinect 2.0! :) Sillä onnistuu kaikki ja myös pelaaminen. Mutta täysin samaa mieltä olen minä. Forza periaatteessa kiinnostaisi, mutta yksi autopeli ei saa kelkkaa käännettyä (ja tukeekohan uusi boxi jo vihdoin G25/27 -ratteja?). Tai nuo FPS DLC:den yksinkoikeudet (en ole ikinä ostanut yhtään FPS DLC:tä). Mutta varmasti nämäkin joitain ihmisiä kiinnostavat riittävästi ja tuleehan sieltä varmasti roppakaupalla muutakin pelijulkistusta tässä parin seuraavan kuukauden aikana.

Wii U:lla on kaikesta huolimatta ainakin näillä näkymin kaikki kolme. Se ei välttämättä saa GTA5:ttä eikä "Dragon's Dogma 2":ta, mutta on valtavasti pelaajia, jotka eivät yksinkertaisesti välitä näistä peleistä, tai voivat halutessaan hyvin hankkia ne toiselle konsolille tai PC:lle. Samalla Wii U alkaa vähitellen näyttää paremmalta sijoitukselta kun laitteen oma, erottuva pelivalikoima kasvaa.

Aika uskovaista propagandaa kääntää jo asiat niin, että WiiU:lla on pelivalikoima puolellaan, vaikkei saakaan luultavasti tämän vuoden selkeästi suurinta pelihittiä eli GTAV:sta valikoimiinsa.
Kyllä, kuulun itsekin niihin joita ei kyseinen peli oikeastaan kiinnosta, mutta GTA:t (ja ajankohtaisempana esimerkkeinä myyntilistoilla hyvin pärjäävät uus BioShock ja Tomb Raider) on sellasia pelejä, joiden saamisesta konsolille luulisi Nintendon heppujen antavan just nyt vaikka vasemman pallinsa. Tai no, niinhän se Wii vaan dominoi markkinoita omilla peleillään, joten ehkä tämä onnistuu myös WiiU:n kohdalla. Tottahan se on, että jos WiiU meikäläisen kotiin tiensä löytää niin se on juuri niiden huippupelien takia, joita ei kilpailijoita löydy.
En kai kuitenkaan ole väärässä siinä, että Nintendon ja WiiU-omistajien kannalta optimitilanne olisi nyt se, että kaikki kovimmat multiplatformit tulisivat myös WiiU:lle (ja tietenkin sen ohjainta ja parempaa tehoa hyödyntäen) ja tämän lisäksi olisi sitten niitä WiiU only -herkkuja? Se, että näin ei ole, on mielestäni huolestuttavaa, eikä vain kevyesti ohitettavissa sillä, että "ne muut pelit pelataan sitten toisella konsolilla tai PC:llä". Wiillä selitys toimi aukottomasti, koska ensimmäistä BioShockia ei vain voinut kääntää konsolille. Nyt tilanne on toinen ja selitys ontuu. Jos third partyt eivät jaksa edes nyt tehdä peleistä WiiU-versioita niin mikä on tilanne sitten, kun WiiU ei kilpaile enää samantehoisten konsoleiden kanssa? Saako WiiU kasattua itselleen omanlaisensa laajan pelikirjaston, kuten Wiin kohdalla kävi?

Aika uskovaista propagandaa kääntää jo asiat niin, että WiiU:lla on pelivalikoima puolellaan, vaikkei saakaan luultavasti tämän vuoden selkeästi suurinta pelihittiä eli GTAV:sta valikoimiinsa.

Itse pidän jopa todennäköisenä että paras pelitilanne vuodenvaihteessa on juuri Wii U:lla: Kyllä vuoden etumatka sen takaa vaikka juuri nyt näyttääkin hyvin heikolta. Sitä en tiedä pystyykö Wii U nousemaan enää varteenotettavaksi laitteeksi vuoden turpiin ottamisen jälkeen. Sääli on jos ei pysty sillä Gamepad on varsin oiva innovaatio juuri HC pelaajakunnalle.

Ei tuota GTA:ta ole muillekkaan next gen koneille tällä tiedolla tulossa. Ja molempien isojen taaksepäinyhteensopivuus vaikuttaisi olevan luokkaa ei ole (tai ainakin pahasti hämärän peitossa vielä tällä tietoa).

E: Enkä oikein ymmärrä joidenkin Kinect vastaisuuttakaan. Jos homma on hyvää niin hyvä meille pelaajille, jos se on paskaa niin se kyllä kuihtuu pois. Jokaiseen Boksiin kiinni pultatulla Kinectillä voi kuitenkin lähtökohtaisesti tehdä paljon nastojakin juttuja.

Itse pidän jopa todennäköisenä että paras pelitilanne vuodenvaihteessa on juuri Wii U:lla: Kyllä vuoden etumatka sen takaa vaikka juuri nyt näyttääkin hyvin heikolta. Sitä en tiedä pystyykö Wii U nousemaan enää varteenotettavaksi laitteeksi vuoden turpiin ottamisen jälkeen. Sääli on jos ei pysty sillä Gamepad on varsin oiva innovaatio juuri HC pelaajakunnalle.

Ei tuota GTA:ta ole muillekkaan next gen koneille tällä tiedolla tulossa. Ja molempien isojen taaksepäinyhteensopivuus vaikuttaisi olevan luokkaa ei ole (tai ainakin pahasti hämärän peitossa vielä tällä tietoa).

E: Enkä oikein ymmärrä joidenkin Kinect vastaisuuttakaan. Jos homma on hyvää niin hyvä meille pelaajille, jos se on paskaa niin se kyllä kuihtuu pois. Jokaiseen Boksiin kiinni pultatulla Kinectillä voi kuitenkin lähtökohtaisesti tehdä paljon nastojakin juttuja.

Juu totta totta, vuodenvaihteessa WiiU:lla on varmasti paras pelivalikoima kun kilpailijat ei ole välttämättä edes markkinoilla :p
Tällä hetkellä WiiU kilpailee kuitenkin parhaat päivät nähneensä vanhojen konsoleiden kanssa, joten olisi positiivista ettei se ottaisi ihan 6-0 kuokkaansa niiltä tämän kuluvan vuoden aikana mitä uutuuspeleihin tulee, vaikka toki uusien konsoleiden alkutaival harvoin on 100% hittiputkea.
Eli GTAV ei tietenkään ratkaise tulevaa konsolisukupolvea kun tulee nykyisille, mutta tulevassa sodassa ovat vaikuttamassa taas kymmeniä miljoonia myyvät GTA:n jatko-osat, ja jos tämä kaikista helpoimmin WiiU:lle kääntyväkään ei sille ole tulossa niin voi olla ettei näitä pelejä nähdä käsikonsoleita lukuunottamatta Nintendolla jatkossakaan. En nyt siis tarkoita että yksi pelisarja kaataisi mitään mihinkään suuntaan koko sotaa saati edes meikäläisen ostopäätöstä, mutta GTAV on esimerkki pelistä jonka puuttuminen ei varmasti edistä WiiU:n myyntiä, ja mielestäni Mahen viesti yksinkertaisesti vähätteli tämänkaltaisen superhittipelin merkitystä.

Samaa mieltä kyllä että toivon WiiU:n menestyvän, koska gamepadissa on valtavasti potentiaalia. Ihan muutaman pelin vuoksi en vain aio konsolia ostaa, joten toivon että third partytkin alkaisivat panostamaan konsoliin ihan tosissaan.
Ja Kinect-valituksesta myös samaa mieltä. Jotenkin haluaisin kuvitella, ettei hc-peleihin olla mitään ihan täysin toimimatonta gimmick-paskaa liittämässä just because, mutta mistäpä tuotakaan koskaan tietää.

Minä kyllä pidän jo nykyisestäkin Kinectistä, uusin hankinta PingPong on lähes joka aamu kierrossa. Oiva lämmittely ennen pientä punttia. Tunnistaa loistavasti ala-ja yläkierteet ja minne pallon haluaa lyödä. Tuskin maltan odottaa parantunutta tekniikkaa seuraavalla konsolilla. Vielä kun järkevää integrointia "oikeisiin" peleihin tulee lisää niin meikä diggaa.

En kai kuitenkaan ole väärässä siinä, että Nintendon ja WiiU-omistajien kannalta optimitilanne olisi nyt se, että kaikki kovimmat multiplatformit tulisivat myös WiiU:lle (ja tietenkin sen ohjainta ja parempaa tehoa hyödyntäen) ja tämän lisäksi olisi sitten niitä WiiU only -herkkuja? Jos third partyt eivät jaksa edes nyt tehdä peleistä WiiU-versioita niin mikä on tilanne sitten, kun WiiU ei kilpaile enää samantehoisten konsoleiden kanssa? Saako WiiU kasattua itselleen omanlaisensa laajan pelikirjaston, kuten Wiin kohdalla kävi?

Sillä ei ole oikeasti mitään väliä. Jos haluaisin pelata noita "kovimpia multiplatformeja", niin se onnistuisi ihan millä tahansa laitteella. Wii U ei toisi siihen yhtälöön varsinaisesti yhtään mitään lisää. Minun pelikiikarini tähyävät ihan muihin suuntiin, ja niiden "kovimpien multiplatformien" ulkopuolella juuri Wii U on se laite, jolla on parhaat mahdollisuudet saada mielenkiintoinen pelikattaus.

Jotta Wii U:sta tulisi minulle hyvä pelilaite, sen täytyy jatkaa juurikin Wiin polkua, ja erottua kilpailijoistaan. Jos Wii U nousisi kohtuullisiin myynteihin Bioshockin ja GTA5:n avulla, niin se ei tekisi laitteesta minulle yhtään sen parempaa.

Ehkä joku muu ajattelee toisin, ehkä Batman Wii U:n Gamepadilla tai Zombi U on se kovin juttu koskaan. Minusta taas nämä ovat sitä turhaa "kikkailua", ja Gamepadin käyttö toisena ruutuna yksinpeleissä ei ole tähän mennessä toiminut erityisen hyvin. Siksikään tämäntyyliset pelit eivät kiinnosta minua yhtään enempää Wii U:lla kuin muillakaan konsoleilla.

Sillä ei ole oikeasti mitään väliä.

Ei varmasti henkilökohtaisesta näkökulmasta, tämähän on ymmärrettävää. Myöntänet kuitenkin, että konsolisotaan ja WiiU:n myynteihin liittyen tällä on vaikutusta?

Jos Wii U nousisi kohtuullisiin myynteihin Bioshockin ja GTA5:n avulla, niin se ei tekisi laitteesta minulle yhtään sen parempaa.

Ei päivässä, tietenkään. Mutta olet varmasti samaa mieltä siitä, että jos hypoteettisessa tilanteessa BioShock ja GTA5 liikuttaisivat miljoonia ja miljoonia WiiU:ta niin tämä saattaisi taas kääntää third partyjen katseita enemmänkin WiiU:n suuntaan, minkä luulisi parantavan tarjontaa jatkossa, minkä taas luulisi parantavan myös sinun tilannettasikin? Kai siellä joukossa tulisi sitten muutakin kuin mainittujen esimerkkien kaltaisia pelejä?

Siitä pohjimmaisesta ajatuksesta että myyntiluvuilla ei ole hevonhemmettiä väliä olen pääpiirteittäin samaa mieltä. Mä olin tyytyväinen pelaaja Nintendo 64:n aikaan, vaikka se ei ollutkaan markkinajohtaja, ja päinvastoin Wiin kanssa. PS3:n kanssa en jaksanut pohtia hetkeäkään onko se myynyt muutaman miljoonan enemmän vai vähemmän kuin X0.
Kuitenkin se usein mainitsemasi asia, että WiiU tulee kilpailemaan jatkossa uniikilla pelivalikoimalla (koska muiden next gen -konsoleiden pelit eivät ole sille suoraan portattavissa) on selvästi sidottu myyntilukuihin. Se tarvitsee riittävän käyttäjäpohjan, jotta muutkin kuin Nintendo tekevät lähtökohtaisesti sille räätälöityjä AAA-pelejä. Ja tästä näkökulmasta olen vähän huolissani WiiU:n alkutaipaleesta, vaikka vielä naurankin kaikille "WiiU is dead"-hätäilijöille.

edit: aiemmassa viestissä kirjoitin, ettei third party -käännösten puuttuminen WiiU:lta ja sen ongelmallisuus ole ohitettavissa sillä, että "ne muut pelit pelataan sitten toisella konsolilla tai PC:llä", mutta näköjään olin sitten väärässä :rolleyes:

Portaus xboxilta PS3:lle helppoa? Mistä lähtien? Laitteissa on aivan erilainen arkkitehtuuri ja ohjelmointikirjastot -ja frameworkit. Ja tämä näkyi melko selkeästi PS3 versioiden tasossa verrattuna xbox360 -versioihin.

Ehkä siellä ekojen vuosien versioissa oli isompaakin eroa, mutta suurin osa näistä "face offeista" ovat olleet lähes tasapelejä viimeiset pari vuotta. Tai sitten ne erot ovat aivan marginaalisia ja näkyneet ehkä kovimmille hifisteille. Tämä "erot ovat selkeitä" -myytti voisi jo kuolla pois - erot eivät ole olleet "selkeitä" enää pitkään aikaan.

Minusta on myös huvittavaa sekoittaa se, että PS3:n on ollut asteen haastavampi laite kehittäjillä siihen että "PS3:lla ohjelmointi on todella vaikeaa". Taas yksi vuosien takainen myytti. Kaikki ovat nähneet mitä PS3:sta saa irti kun sen tehot ja kikat saa valjastettua täysillä käyttöön. Kyse on taidosta, resursseista ja puhtaasta halusta jota kaikilla devaajilla ei ole - varsinkaan jos tehdään kahta eri versiota pelistä tiukalla aikataululla. Silloin usein mennään jompi kumpi konsoli "edellä".

Myös ensi sukupolvessa tulee olemaan jotain "eroja" versioiden välillä, eivät nämä laitteet koskaan niin samanlaisia ole. Eiköhän sielläkin taas nämä pikselijumalat ole julistamassa mikä versio on taas "paras".

Enkä oikein ymmärrä joidenkin Kinect vastaisuuttakaan. Jos homma on hyvää niin hyvä meille pelaajille, jos se on paskaa niin se kyllä kuihtuu pois. Jokaiseen Boksiin kiinni pultatulla Kinectillä voi kuitenkin lähtökohtaisesti tehdä paljon nastojakin juttuja.

Itse olen tulkinnut että se tietty vastaisuus tulee siitä (faktasta) että MS on investoinut tuohon Kinectiin kohtuulliset paljon rahaa ja resursseja - puhumattakaan PR-puolesta. Joku mm. maineikas Rare väsää nykyään jotain tusina-Kinect-pelejä ja itse väitän että Kinect on vienyt resursseja pois MS:n muusta portfoliosta viime vuosina. Pakkohan näin on olla, koska niin paljon vähemmän 360:lle tulee exclusive-pelejä (tiettyjen sarjojen ulkopuolella).

Myönnän että itse vähän liikaakin vastustan liikeohjausta, mutta taustalla on pelko siitä että Kinecktistä sun muista tulisi suuressa osaa peleistä tärkeä ominaisuus, jota käyttämättä pelistä jäisi paljon kokematta tai jopa koko peli pelaamatta. Itse kun pelaan paljon pelejä, niin en haluaisi että yksikään kiinnostava peli jäisi pelaamatta liikeohjauksen takia. Tähän mennessä en ole kokenut sen tuoneen mitään lisää omaan pelaamiseeni, mutta ymmärrän että monelle se on hyvä ja ostopäätöstä tukeva ominaisuus, pelaajia kun on erilaisia laidasta laitaan. Mutta katsellaan rauhassa mitä tulee, tiedä vaikka sitä itsekkin vielä innostuisi räpiköimään tv:n edessä.

Ja tosiaan, toivoisin että ne gimmick tusinap kinect pelit jäisivät unholaan. Ms:n panostus muuhun hiipunut samalla kun panostus liikeohjaukseen kasvanut, ei positiivista minusta.

Ai vertaat nyt mun ostopäivää ja muiden alustojen julkaisupäivää, tämä selvä.

Kyllä, koska keskustelin sinun kanssasi, sinun antamiin perusteluihin. Kerroit kuinka hienoa Wii U:lla pelaaminen on, kun on niin rutkasti pelejä mitä pelata. Todellisuudessa siellä oli muutama Nintendon peli ja loput vanhoja viime konsolisukupolven pelejä. Se, että Next-gen laitteelle portataan jopa yli vuoden (tai abouttirallaa vuoden vanhoja) pelejä, on kaikkea muuta kuin sitä, mitä minä odotan seuraavalta konsolisukupolvelta. Jännä nähdä, että se riittää osalle ihmisistä tähän hyppyyn.

Ihmettelet miksi WiiU vakuutti niin helpolla, mutta kun joku homma osuu niin se osuu. Sama homma kuin jollekkin osui 5min pelikuvaa FPS-räiskintää ja kone on ennakkotilauksessa. Outoa,eikö?
Ja et vieläkään nää, miksi ehkä tartuin siihen, että et myöskään sinä välttämättä kovin avoimin silmin katsele muiden yritysten tuotoksia ? Jos kaikki tieto mitä Sony on antanut PS4:taan on 5min pelikuva FPS-räiskinnästä, niin se kertonee kaiken oleellisen.

Johan PS3:lle tuli joukko mielenkiintoisia pelejä Wiiltä, kuten No More Heroes, Swords and Soldiers ja House of the Dead: Overkill. Eivät ne ole keneltäkään pois. Hyviä pelejä myös PS3:lla, ja näyttävät millaisia peli-ideoita Wiillä saatiin aikaan.
Nii-in. Se hiuksen hieno ero on siinä, että PS3 pystyi vuosien mittaa tekemään myös Wii:n kaltaisia pelejä Wii ei PS3 kaltaisia pelejä (teknologia). Nyt puhuttiinkin taas uudesta konsolisukupolvesta. Jos PS4 hienous olisi ollut move, ja se keksittäisiin siis nyt, niin sekö olisi ollut hieno ominaisuus ? Wii U on Nintendon uuden konsolisukupolven laite ja se, että sillä voi nyt pelata pelejä, joita on parhaillaan pelattu yli vuosi sitten ps3/xbox360:lla, ei paljon uudesta konsolisukupolvesta kerro.

Poistin listastasi kaikki Sony-yksinoikeudet, jotka eivät kiinnosta minua. Listaan olisi tullut yksi sarja lisää, jos olisit muistanut God of War -pelit, mutta niistäkään en ole vielä pelannut PS3- enkä PSP-osia (tulevat peluuseen joskus aikanaan jos ehtii ja kiinnostaa).

Kai tajusit, että puhuimme Expressin kanssa siitä, et hän toivoisi, että edes yksi valmistajista keskittyisi peleihin. Minun mielestäni taas oli melkoista kuraa väittää, ettei Sony juuri keskittyisi peleihin ? Mutta siis toimiiko tämä niin, että minulle Wii:llä on tasan 0 mielenkiitoista peliä, niin Nintedo ei panosta peleihin ? Aivan käsittämätöntä ajattelua täällä kyllä harrastetaan. On eri asia väittää, että Sonyn tuottamat pelisarjat ei itseä kiinnosta, kuin se, että väittää ettei yhtiö panostaisi peleihin. Kyllä tätä joutuu argumentoida kattavammin.

Heh kyllä. Ja Angry Birds tekee Wii Sports:sta tusinakamaa ja tätä rataa yadayada. Tuhan kärpästä ei voi olla väärässä. Jos myyntimäärät tekevät Sonyn yksinoikeuksista tusinakamaa, niin jälleen todella hienoa ajattelua. Siellä on Sonyn puolelta myös huonoja yksinoikeuspelejä (yllätys), mutta vastapainona siellä on puolestaan liuta todellisia helmiä. PS4 ei tule tietenkään panostamaan vain yksinoikeuspeleihin, vaan third-party tuki on jo nyt valtaisa. Itselleni yksinoikeuspelit ovat se juttu, minkä perusteella konsolin ostan. koska third-partyja voi pelata sitten millä tahansa (paitsi Wii U:lla). Nyt näyttää siis siltä, että vaihtoehto on joko uusi xbox tai PS4.

Minä olen pettynyt Wii U:n pelivalikoimaan. Se ei ole tällä hetkellä yhtä hyvä kuin mitä Wiin oli samassa vaiheessa omaa elinkaartaan, eikä näytä myöskään parantuvan samalla tahdilla kuin Wiin aikanaan. Silti PlayStation 4:n pelivalikoima vaikuttaa vielä paljon huonommalta, ja se ei todennäköisesti tule parantumaan pitkään aikaan. Sama varmaan pätee seuraavaan Xboxiin.
Tällä hetkellä PS4 pelivalikoima ennen E3-messuja. Listassa puuttuu mm. Sucker Punch, Nauhgty Dogs, Polyphony Digitali ja Quantic Dreams. (kaikki eivät välttämättä toki ole julkaisupelejä, kun ei edes vielä tiedetä millon konsoli julkaistaan).
Assassin's Creed IV
Battlefield 4Deep Down
Destiny
Diablo III
DriveClub
Final Fantasy
Infamous: Second Son
Killzone: Shadow Fall
Sniper Elite 3
Knack
Watch Dogs
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witness
Blacklight: Retribution
Primal Carnage: Genesis

Se, että Next-gen laitteelle portataan jopa yli vuoden (tai abouttirallaa vuoden vanhoja) pelejä, on kaikkea muuta kuin sitä, mitä minä odotan seuraavalta konsolisukupolvelta. Jännä nähdä, että se riittää osalle ihmisistä tähän hyppyyn.

Diablo III
:rolleyes:

Muuten en jaksa enää vääntää, tuntuu olevan loputon suo ja iso värikynä mukana jutuissa.

Muuten en jaksa enää vääntää, tuntuu olevan loputon suo ja iso värikynä mukana jutuissa.

Blacklight: Retribution on myös ollut vuoden tarjolla PC:llä, itselläkin pisti nimittäin sama asia silmään :D

Blacklight: Retribution on myös ollut vuoden tarjolla PC:llä, itselläkin pisti nimittäin sama asia silmään :D

Ette vissiin edes yritä lukea pointteja ? Jos teidän mielestä on sama asia, että PS4 tuo PC:n yksinoikeudet kuin että Wii U tuo pelit PS3:lta ja Xbox360:lta pelattavaksi, niin kyllä minäkin lopetan tähän.
Kaiken lisäksi en todellakaan tulisi tänne kehuskelemaan, kuinka PS4 on hieno next-gen laita ja sitten kertoisin perään kuinka olen pelannut sillä Diablo III:sta. Tuossa viestissä olivat kaikki pelit, mitkä on listattu (saattoi jäädä jotain poiskin) PS4 peleiksi (ei mitään omaa mielipidettä). Mutta nähtävästi Expresskään ei enää pystynyt seisomaan omiensa sanojensa takana ja perustelemaan, miksi Sony ei muka keskity juuri peleihin, vaan halusi vain hassutella. Olisi ollut kyllä mukava lukea argumentoitu mielipiteesi siitä, että Sony on yritys, joka ei panosta peleihin.

Jos tosiaan kohderyhmä on saada aikuiset ukot seisoma-asentoon potkiskelemaan ja miekkailemaan, niin täytyy kyllä tosiaan olla vakuuttavaa ja uskottavaa menoa. Sen verran tylsä ihminen olen minäkin, että mielummin sitä kyllä kapula kädessä sohvan perukoilta pelailee. Tulisipa äkkiä lisää tietoa.
Visuaalisuuden suhteen Ryse vie aivan varmasti pokaalin kotiin komeimmasta julkaisupelistä, mutta katsellaan miten itse pelaaminen on toteutettu. Sitähän ei tiedetä miten Rysen konsepti on muhinut pelin siirtyessä uuden sukupolven konsolille, kyseessä voi yhtä hyvin olla hybridi tapaus missä pelataan tuttuun tyyliin ohjain käpälässä jonka lisäksi tuodaan pientä lisämakua liiketunnistuksen muodossa. Fiksusti toteutettuna voi hyvinkin olla uusi messiaspeli Halon ja Gearssin joukossa. Ehkäpä Microsoftin oma vastine Sonyn God of War -sarjalle?

tottakai, sitten kun se on ollut 4kk markkinoilla.
En vain osaa sisäistää ajattelumallia missä vertaillaan vuonna 2012 julkaistua laittetta edellisen sukupolven kilpailijoihin jotka julkaistiin 05/06. Se ei ole salaisuus eikä mikään miten X0:n ja etenkin PS3:n pelikirjasto oli aivan kamalaa katseltavaa ensimmäiset 6 - 12kk. Sanomattakin selvää että kumpikin konsolivalmistaja haluaa välttää saman virheen ja näillä näkymin kumpikin valmistaja ei säästele paukkujen suhteen kun julkaisevat uudet konsolit. Jo tällä hetkellä varmistettuja Sonyn sisäisten studioiden julkaisupelejä on Killzone: Shadow Fall ja inFamous: Second Son. Se on samantekevää kiinnostavatko nämä pelit sinua, minua, Mahewcoroa tai Haasoa, mutta sitä ei voida kiistää etteikö kyseessä ole ison luokan IP:t kyseessä, kumpikin sarja on kuitenkin niittänyt menestystä tämän sukupolven raudalla ja kerännyt omat faninsa.

Jos huhut pitävät paikkaansa Durangon suhteen niin tällöin Microsoftin uuden konsolin alkuasetelmat näyttävät todella lupaavalta. Jokaiselle pelaajalle löytyy jotain. Autofriikit saavat uutta Forzaa, tosipelaajat Rysen, lapsiperheet Pixar pelin ja FPS pelaajia hemmotellaan karttapaketeilla jotka ilmestyvät ensimmäisenä Microsoftin laitteelle.

E: Enkä oikein ymmärrä joidenkin Kinect vastaisuuttakaan.
Tuskin tässä mitään vastakkaisuutta on vielä nostettu esille, vain varauksellista suhtautumista tulevia pelejä ajatellen. KekkeR00si ja Cobretti tiivistivät omat mietteet melko hyvin.

itse en kyllä sitä heilumista tv:n edessä enää jaksa. Varsinkin kun nyt haluaa rentoutua pelien parissa, liikuntaa tulee aivan tarpeeksi muutenkin ja kunnolla
MS on investoinut tuohon Kinectiin kohtuulliset paljon rahaa ja resursseja
En epäile hetkeäkään etteikö tämä "Kinect 2" toimisi teknisesti hyvin tai jopa erinomaisesti. En vain halua tinkiä tästä comfy couch löhöily meiningistä, mutta katsellaan mitä tuleman pitää. Eiköhän sieltä joskus vielä tule liiketunnistusta hyödyntävä peli mikä a) nostaa oman kiinnostuksen ja b) liiketunnistus ei tunnu päälleliimatulta ominaisuudelta.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Ei päivässä, tietenkään. Mutta olet varmasti samaa mieltä siitä, että jos hypoteettisessa tilanteessa BioShock ja GTA5 liikuttaisivat miljoonia ja miljoonia WiiU:ta

Minä en millään näe, että multiplattarit olisivat Wii U:n pelastus. Aika suurella osalla ihmisistä ketkä ovat ostaneet, tai ovat ostamassa Wii U:n on jo jompi kumpi näistä konsoleista, joilla noita multiplattareita voi pelaa (kuten minä). Toisekseen, jos GTAV tai Bioshock houkuttelee, niin voit ostaa vaikka 70€:lla kirpparilta laitteen, jolla niitä pääset pelaamaan; ei mitään järkeä ostaa Wii U:ta noita pelejä varten.

Se mitä Wii U tarvitsee, on mielenkiintoiset yksinoikeudet, jotka hyödyntävät Wii U:n uniikkia teknologiaa - pelit joita ei voisi toteuttaa muilla alustoilla. Nämä pelit viestivät kuluttajille sitä lisäarvoa, jota Wii U tarjoaa, ei multiplattari, johon on rykäisty joku pause menu ja kartta gamepadin ruudulle jne.

Wii U:n omistajana ottaisin paljon mieluummin jonkun lupaavan yksinoikeuden, kuin GTAV portin.

Minä en millään näe, että multiplattarit olisivat Wii U:n pelastus.

Sana "pelastus" kuulostaa turhankin dramaattiselta, mutta kyllä niillä minusta iso merkitys olisi. Jos 3rd party lähes hylkää Wii U:n jo tässä vaiheessa (tai viesti ainakin kuluttajille on että kovimmat multiplattarit tehdään jatkossakin vain Sonyn ja MS:n konsoleille - muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) niin sitten ollaan taas tilanteessa jossa Wii U ostetaan (lähes) vain Nintendon omien pelisarjojen takia. Onko se enää tätä päivää että konsoli myy vain omilla pelisarjoilla?

Wii U:n omistajana ottaisin paljon mieluummin jonkun lupaavan yksinoikeuden, kuin GTAV portin.

Ymmärrän että haet positiivista asiaa, mutta mielestäni se kääntyy myös hieman negatiiviseksi. Meinaan pointti nimenomaan on että Wii U:lla olisi ideaalitilanteessa molemmat - Nintendon omat vahvat yksinoikeudet JA GTV5. Ettei tarvitsisi valita.

Itse olen vähän äimistynyt siitä miten heppoisin eväin Nintendo lähti seuraavaan sukupolveen. Alkuperäinen Wii oli rajussa alamäessä joten ymmärrän että jotain oli pakko tehdä ja nopeasti, mutta jotenkin silti tuntuu että Wii U tuli liian aikaisin.

Useamman viikon ketjua seuranneena on pakko heittää kommenttia.

Se mitä Sony ja Microsoft saavat tuotua markkinoille tuskin tulee olemaan mitään uutta ja ihmeellistä. Ja hyvä niin, kummankin valmistajan kaikki konsolit löytyy kotoa eikä Netflixiä kummempaa ole tähän mennessä tullut käytettyä. Yksinoikeus AAA pelit tullut toki hankittua kummallekkin mutta multiplattarit xboxille, ehkä siitä syystä että achievementit houkuttavat enemmän kuin trophyt mutta enemmänkin syynä on ohjain. Toki odotan innolla että kumpi täräyttää tarjonnan auki paremmin ja itsekkin hyppään siihen mukaan.

Harmi vain että mielestäni se tämän sukupolven innovaatio on jo ulkona, ja se on Wii U:n gamepad. Te jotka vielä epäilette, kokeilkaapa Batman: Arkham City:lle uudempaa kierrosta. Black Ops 2(co-op jossa toisella telkku, toisella gamepad ruutu)? Tai miten olisi Zombi U? Gamepadin maagisuutta on vaikea selittää skeptikoille mutta jumaliste se vaan toimii! Toki myönnän olevani Nintendon fani mutten "fanipoika" enkä silti ole katunut konsolin ostamista. Jo pelkästään gamepadilla ohjattava nettiselain hakee vertaistaan. Tehkääpä sama jollain ompputabletilla minkä Wii U tekee hetkessä.

Pelit antavat vielä odottaa itseään Nintendon suhteen mutta multiplattarit tulee ostettua varmasti Wii U:lle tästä lähtien. Ja jos yhtään vanhoja merkkejä on uskominen niin kyllä se "jytky" sieltä vielä tulee.

Varmasti ostan myös toisenkin tai kolmannen konsolin tästä sukupolvesta, harmi ettei kumpikaan (ainakaan vielä) tarjoa minulle sitä mitä Nintendo on jo tehnyt.

Ylös Bottom