Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

PlayStation 4:n käyttöjärjestelmä varaakin 8 gigasta huomattavasti paljon suuremman osuuden kuin tähän asti on huhuiltu. Digital Foundry selvitti, että PS4:n OS:n osuus on peräti 3,5 gigatavua, ja tuon päälle varataan vielä gigatavun verran "joustavaan käyttöön". Eli pelikehittäjille on takuuvarmasti käytössään aina "vain" 4,5 gigatavua, ja sen lisäksi voivat saada maksimissaan gigan verran lisää riippuen siitä, mitä kaikkea lisäominaisuuksia käyttävät.

PlayStation 4 reserves 3.5GB of its 8GB GDDR5 memory for the operating system, leaving 4.5GB of space for game code, according to current PlayStation 4 documentation shown to Digital Foundry by a well-placed development source. However, further sources suggest that an additional 1GB of "flexible memory" may be reclaimed from the OS reservation, based on availability.

HOX! Artikkeli on toistaiseksi julkaistu vain Eurogamerin portugalinkielisellä versiolla, mutta englanninkielinen versiokin ilmestynee tuota pikaa.

Update! Päivitetty lähdelinkki ja lisätty lainaukset eng.kielisestä artikkelista.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mielenkiintoista kuulla, mihin kaikkeen tuota muistia taustalla oikein varataan. Mitä siellä pyöritellään muuta kuin taustalatauksia ja voicechattia?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä video havainnollistaa, kuinka PS4 on huomattavasti pienempi PlayStation 3:n alkuperäiseen "fat"-malliin verrattuna:



Tämä ero tulee esille myös laitteiden painossa: PlayStation 4 painaa vain 2,8 kilogrammaa verrattuna 5 kilon painoiseen PS3 fattiin, ja se on lähempänä 2,1 kg:n painoista PS3:n kolmatta "Super Slim"-versiota. Jos tämä on PS4:n alkuperäinen julkaisuversio, saadaanko sitä ajan myötä vielä pienemmäksi ja kevyemmäksi?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä video havainnollistaa, kuinka PS4 on huomattavasti pienempi PlayStation 3:n alkuperäiseen "fat"-malliin verrattuna:

Täällä julkaisu-fatti ja siihen nähden on kokoeroa kyllä ihan merkittävästi. Uskomatonta miten ovat saaneet noihin kuoriin vielä virtalähteen ja jäähdytyksen.

Jos tuo tarkoittaa sitä matkaa minkä päässä pitää seistä kinectistä niin ei tuo auta mitään, tuskin kukaan haluaa hyppelehtiä metrin päässä telkkarista.

Siinä pompitaan lähellä televisiota ja kun ojennat kätesi kohti ruutua, voidaan hyvinkin mennä jopa alle tuon metrin kuvaruudusta. Playstation Camera nappaa jo 30 sentistä alkaen.

Lähde: http://s12.postimage.org/kr1exub9p/controller.png
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos tämä on PS4:n alkuperäinen julkaisuversio, saadaanko sitä ajan myötä vielä pienemmäksi ja kevyemmäksi?

Laitteen pieneminen ja keventyminen on mahdollista, mutta valmistustekniikan rajat alkavat tulla vastaan. PS3:n prosessori tehtiin alussa 90 nm valmistustekniikalla, slimissä se on enää 45 nm.

PS4:n prosessori valmistetaan 32 nm tekniikalla. Pienemmäksikin päästään, esim. tietokonepuolella aletaan siirtyä 22 nm prosesseihin. Kuitenkin yhä pienemmäksi mentäessä valmistus tulee haastavammaksi ja siirtymät tekniikoiden välillä kestävät yhä kauemmin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mielenkiintoista kuulla, mihin kaikkeen tuota muistia taustalla oikein varataan. Mitä siellä pyöritellään muuta kuin taustalatauksia ja voicechattia?
Tarkempia tietoja ei ole, mutta tilanne lienee varsin pitkälle samanlainen kuin PS3:nkin elinkaaren alkuvaiheissa. Selitin tätä PlayStation 4 -ketjussa parisen viikkoa sitten.

OS:n "muistijalanjälki" (eli käyttöjärjestelmän varaaman muistin määrä) on kuitenkin asia, joka ei ole millään lailla kiveen hakattu, vaan perinteisesti se on konsolin alkutaipaleella "tarpeettoman suuri", eli sinne on tarkoituksella jätetty ylimääräistä ihan vain mahdollisia uusia ominaisuuksia varten. Esimerkiksi PS3:n varhaisissa firmware-versioissa käyttis vei yhteensä 96 megatavua (64+32), mutta jo maaliskuussa 2008 OS:n muistivaraus oli saatu puristettua 43 megatavuun, vaikka uusia ominaisuuksia olikin matkan varrella lisätty. Tuon uudempia (vahvistettuja) tietoja ei ole, mutta jo tosiaan nelisen vuotta sitten huhuiltiin PS3:n käyttiksen vievän enää 24 megatavua. Eli kun aikaa kului, pelit saivat koko ajan lisää muistia käyttöönsä. Toisaalta muistijalanjäljen jatkuvassa puristamisessa tulee jossain vaiheessa piste, jolloin muistin kulutusta ei vaan enää saada mielekkäällä vaivalla pienemmäksi, ja uusien, pelien aikana toimivien, ominaisuuksien lisääminen ei enää onnistu. Juuri tuosta syystä mm. Cross-Game Chat jäi PS3:lla pelkäksi haaveeksi, koska muistibudjetti oli jo käytetty loppuun.

Lisäksi peli voi käyttää valinnaisia käyttöjärjestelmän tarjoamia palveluita, jos pelikehittäjä ei välttämättä halua keksiä jokaista pyörää uudestaan. Vaikkei PS3:lla selainta voikaan käyttää kaikkien pelien aikana, on joissain (todella harvoissa) peleissä sisäänrakennettuna myös selain. Käytännössä se haukkaa yli 40 megatavua saman tien, joten ymmärrettävästi PS3:n muistibudjetilla ei ole ollut mielekästä tarjota selainta jatkuvana taustapalveluna.

"Eihän se voi olla 3,5 gigaa, koska alunperin PS4:ssä piti olla muistia vain 4 gigaa, joten peleille olisi jäänyt vain puoli gigaa!" huutaa varmaan joku jossain. Vaan asia ei ole ihan suoraviivainen. PS4:n käyttöjärjestelmän muistibudjetti oli aiemmissa huhuissa vain 512 megatavua (tai 1 gigatavua vähän huhusta riippuen), joka olisi 4 Gt:n järjestelmässä jättänyt peleille edelleen 3-3,5 gigaa. Tätä puoltaa myös Digital Foundryn näkemys.

Sony docs have only spoken of a 512MB allocation for the system software - though this information hails from the era where the new PlayStation was slated to ship with only 4GB of memory.

"Xbox Onen käyttis vie 3 gigaa, joten nythän PS4:llä on vähemmän muistia peleille!" huutaa joku toinen. Totta periaatteessa. Xbox Onella peleille on tämän hetken tietojen mukaan varattuna 5 gigatavua, kun taas PS4:llä pelit saavat varmasti käyttöön 4,5 Gt. PlayStation 4:llä on kuitenkin tuo yhden gigatavun liukumavara, jos kehittäjä ei halua kaikkia käyttöjärjestelmän ominaisuuksia käyttää. Niinpä PS4:llä on peleille varattuna parhaimmillaan 5,5 gigatavua, eli himpun verran enemmän kuin Xbox Onella.

Toki molemmilla konsoleilla on käytännössä satavarmasti jonkin verran ylimääräistä varattuna juuri sen varalta, että tulevaisuudessa halutaankin uusia ominaisuuksia. Eli kun vuonna 2017 Twittagrambookflix on Se Kovin Uusi Juttu, ja sitä pitäisi saada käyttää pelien aikana, löytyy laitteista käyttöjärjestelmän varaamaa käyttämätöntä muistia.

As it stands, both next-gen consoles will launch with 8GB of unified memory, but with a significantly diminished amount actually available to games developers. However, a big area of difference between Sony and Microsoft's approaches to OS allocation could come in their future plans for the reserved RAM. A Microsoft insider tells us that the engineers behind the Xbox One specifically chose 3GB in order to allow the background platform to evolve over a ten-year life-cycle - it's very hard to add features if the pool of available RAM is reduced from its initial level. The reserved RAM allocation there is set in stone, and is unlikely to change.

However, sources close to Sony suggest that the PS4 approach is perhaps more flexible - the current allocation in terms of both CPU cores and memory could be reduced once the operating system is complete and then streamlined. In short, while there is no guarantee of change in the future, Sony is at least leaving the door open to the opportunity and the R&D team has experience in reducing the OS footprint - just as it did on PlayStation 3.

Summa summarum: seuraavan sukupolven konsolien "tehoerot" tasoittuivat entisestään, mutta kummassakin on kasvunvaraa tulevaisuuden haasteisiin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eli pelikehittäjille on takuuvarmasti käytössään aina "vain" 4,5 gigatavua, ja sen lisäksi voivat saada maksimissaan gigan verran lisää riippuen siitä, mitä kaikkea lisäominaisuuksia käyttävät.

Jonathan Blown Witness rohmuaa(miehen omien sanojen mukaan) itselleen 5 gigaa PS4 muistista, joten en pidä tätä eurogamerin uutista ihan sata varmana faktana ennen kuin siitä annetaan Sonyn taholta varmistus.

Microsoftinkin konsolin käyttöjärjestelmän muistin käytöstä ei olla sen kummemmin hiiskuttu. Arvailuja kyllä sadellut sitäkin enemmän.

Olisi toki mahtavaa saada erittäin vakaa käyttis kumpaankin konsoliin, joissa voi suorittaa kaikenlaisia multitaskinkeja.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jonathan Blown Witness rohmuaa(miehen omien sanojen mukaan) itselleen 5 gigaa PS4 muistista, joten en pidä tätä eurogamerin uutista ihan sata varmana faktana.
Tämä selittyy juuri tuolla 1 gigan liukumavaralla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä selittyy juuri tuolla 1 gigan liukumavaralla.

Voi olla ja olla olemati. Minä odottelen MS:n ja Sonyn virallisia lausuntoja koneidensa käyttökapasiteeteista.

Eurogamerin "well-placed development source" -lausunnon perusteella sieltä ei olla saatu mitään täysin varmaa infoa ulos.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eurogamerin "well-placed development source" -lähteen perusteella sieltä ei olla saatu mitään täysin varmaa infoa ulos.
Tuo kyseinen lähde oli näyttänyt nimenomaan PS4:n kehitystyökalujen dokumentaatiota, jota itse pitäisin kyllä erittäin luotettavana tietona tässä vaiheessa.

... according to current PlayStation 4 documentation shown to Digital Foundry by a well-placed development source.

On siis eri asia kuulla jotain kuin nähdä se omin silmin. Jälkimmäinen on paljon vakuuttavampi todiste kuin luotettavana pidetyn henkilön kertomus.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuo kyseinen lähde oli näyttänyt nimenomaan PS4:n kehitystyökalujen dokumentaatiota, jota itse pitäisin kyllä erittäin luotettavana tietona tässä vaiheessa.

Hmm... Mitä dokumentaatiota tarkalleen ottaen? Kiinnostaisi lukea/nähdä(tekniikka hörhö kun olen).

Tuo Killzonen kuvaesimerkki eurogamerin uutisessa oli aika jännä. Peliähän tehtiin aluksi siinä uskossa, ettei PS4 saa toista neljää gigaa GDDR5 sisuksiinsa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Hmm... Mitä dokumentaatiota tarkalleen ottaen? Kiinnostaisi lukea/nähdä(tekniikka hörhö kun olen).
Dokumentaatiota joka PS4-devkitin mukana tulee, ja joka on totta kai NDA:n alainen. Ei siis ole mikään julkinen dokumentti, eikä sitä pitäisi olla missään julkisessa verkossa.

PS3:n SDK:sta on vuosien varrella vuotanut useita eri versioita, ja pikaisella googlauksella ainakin v4.00 näyttää löytyvän.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Dokumentaatiota joka PS4-devkitin mukana tulee, ja joka on totta kai NDA:n alainen. Ei siis ole mikään julkinen dokumentti, eikä sitä pitäisi olla missään julkisessa verkossa.

Aaa. Selvä.

No kerran kyse on tuollaisesta materiaalista, jota ei voi julkisesti esitellä, minun on vähän hankala uskoa näihin lausuntoihin vielä tässä vaiheessa.

Katsotaan lähempänä julkaisua, kun tietoa pukkaa monesta muusta lähteestä, ja monet pelinkehittäjät ovat päässeet kertomaan peliensä teosta.

Loppujen lopuksi meikäläiselle on merkityksellistä vain pelien laatu. Parempi tilanne nyt on konsolien kohdalla joka tapauksessa, kuin edellisessä sukupolvessa, vaikka Xbox one ja PS4 söisi 4 gigaa peleiltä pois käyttiksen takia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Esimerkki NextGen vauriomallinnuksesta, vielä kun sitä jossain pelissä käytettäisiin eikä annettaisi saman arcadelinjan jatkua vuodesta toiseen, pelistä toiseen:

BeamNG Showcases Its First Racing Game That Will Be Powered By Its Next-Gen Physics Engine | DSOGaming | The Dark Side Of Gaming

En ymmärrä tätä :confused:, esim. Burnout Paradisessa (jonka vein aikoinaan vaihtoon nopeasti kun peli olikin yhtä törmäilyä, kuten pelin yberarcade-henkeen kuuluukin (oma vika!). Itse yritän ajopeleisssä ajaa siististi maaliiin asti ilman kolareita. Kyseisessä pelissähän auton sai halutessaan niin ruttuun kuin mahdollista. Eli kyllähän nykykonsolit mahdollistavat näyttävät vauriomallinnukset, ei siihen uutta sukupolvea tarvita. Onko ajo-peli arcadea vai ei, ei ole riippuvainen enää raudan tehosta vaan kohdeyleisöstä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

En ymmärrä tätä :confused:, esim. Burnout Paradisessa (jonka vein aikoinaan vaihtoon nopeasti kun peli olikin yhtä törmäilyä, kuten pelin yberarcade-henkeen kuuluukin (oma vika!). Itse yritän ajopeleisssä ajaa siististi maaliiin asti ilman kolareita. Kyseisessä pelissähän auton sai halutessaan niin ruttuun kuin mahdollista. Eli kyllähän nykykonsolit mahdollistavat näyttävät vauriomallinnukset, ei siihen uutta sukupolvea tarvita. Onko ajo-peli arcadea vai ei, ei ole riippuvainen enää raudan tehosta vaan kohdeyleisöstä.

Totta tuokin, siihen viittasin juuri sillä että toivottavasti otetaan käyttöön tuo teknologia. Nykypeleissä tosin tuo vauriomallinnus on yleensä aika yksinkertainen, peli katsoo mihin kohtaan autoa isku tulee ja valitsee muutamasta vauriovaihtoehdosta sopivan. Sitä samaa lommoa konepellissä on aika usein joutunut katsomaan, tai roikkuvaa puskuria.

Nämä uudet pelimoottorit videon näyttämällä tavalla pyrkivät noudattamaan fysiikan lakeja, ja huomioimaan auton materiaalit ja tätä dataa hyväksikäyttäen siis simuloivat lopputuloksen. Ei enää "animaatioita".

Itse muistelen kaiholla Flatout-pelisarjaa, siinä oli ihan miellyttävä tuhoutumisen taso ja ajettavuus oli silti hyvä ja suht realistinen.

Itse pyrin myös välttelemään törmäilyjä, siksi toivoisinkin että simumaisemmissa peleissä se matkanteko loppuisi siihen jos liikaa käyttää radan reunuksia hyväkseen. Tai jos nojailee liikaa muihin autoihin mutkissa...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Totta tuokin, siihen viittasin juuri sillä että toivottavasti otetaan käyttöön tuo teknologia. Nykypeleissä tosin tuo vauriomallinnus on yleensä aika yksinkertainen, peli katsoo mihin kohtaan autoa isku tulee ja valitsee muutamasta vauriovaihtoehdosta sopivan. Sitä samaa lommoa konepellissä on aika usein joutunut katsomaan, tai roikkuvaa puskuria.

Nämä uudet pelimoottorit videon näyttämällä tavalla pyrkivät noudattamaan fysiikan lakeja, ja huomioimaan auton materiaalit ja tätä dataa hyväksikäyttäen siis simuloivat lopputuloksen. Ei enää "animaatioita".

Itse muistelen kaiholla Flatout-pelisarjaa, siinä oli ihan miellyttävä tuhoutumisen taso ja ajettavuus oli silti hyvä ja suht realistinen.

Itse pyrin myös välttelemään törmäilyjä, siksi toivoisinkin että simumaisemmissa peleissä se matkanteko loppuisi siihen jos liikaa käyttää radan reunuksia hyväkseen. Tai jos nojailee liikaa muihin autoihin mutkissa...

Jep, samoilla linjoilla. Toivottavasti uudessa genissä hyödynnetään näitä "fysiikan lakeja" enemmän paremman raudan mahdollistamana, oli genre mikä tahansa. Vaan kun nuo äänenpainoltaan vahvat markkinamiehet...(työtähän ne vain tekevät...)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Laitteen pieneminen ja keventyminen on mahdollista, mutta valmistustekniikan rajat alkavat tulla vastaan. PS3:n prosessori tehtiin alussa 90 nm valmistustekniikalla, slimissä se on enää 45 nm.

PS4:n prosessori valmistetaan 32 nm tekniikalla. Pienemmäksikin päästään, esim. tietokonepuolella aletaan siirtyä 22 nm prosesseihin. Kuitenkin yhä pienemmäksi mentäessä valmistus tulee haastavammaksi ja siirtymät tekniikoiden välillä kestävät yhä kauemmin.

Näinhän se menee. Yllättävää olisi, jos pienempiä malleja tulisi samalla tahdilla kuin PlayStation 3:n kanssa. Vaikuttaa siltä, että PlayStation 4:n kohdalla Sony tuo markkinoille valmiimman tuotteen kuin PS3:n aikana, ja laitteessa on vähemmän parantamisen varaa julkaisun jälkeen. Toivottavasti myöskään karsittavaa ei löydy samalla tavalla kuin PS3:sta, jonka julkaisumallista puolet putosi matkan varrelle ensimmäisen vuoden aikana. PlayStation 4 voi mennä enemmän PS2:n linjoilla, eli perusmalliin tehdään pieniä parannuksia mutta uutta "lite"-mallia ei voi odottaa sukupolven puolivälissä vaan vasta lähempänä laitteen lopputaipaletta. Tämä toivottavasti näkyy myös kestävämpinä laitteina heti julkaisumalleissa, niin että alkaneessa sukupolvessa ei nähdä YLoD-tyylisiä julkaisumallien joukkokuolemia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Vai että tarjoaa Sony vakiona käyttöön sittenkin itseasiassa vähemmän muistia kuin Microsoft, kuinkas tässä nyt näin kävikään :eek:

Saa nähdä pitääkö tuo sitten loppupeleissä paikkansa. Jos tosiaan noissa devkitin dokumenteissa tuommoiset maininnat niin kai se sitten pitää. Tuli kyllä sinänsä helpottunut olo, ehkä näistä omista 3Gb näyttiksistä ei sittenkään muisti lopu kesken nextgenin alettua ja 8Gb keskusmuistiakin varmaan on edelleen tarpeeksi pelaamiseen :cool:
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Microsoftin ja Sonyn perus OS:n ytimen + GUI:n koko ei ole gigoja. Kyse on vain siitä halutaanko muistissa pitää kerrallaan 1 vai kymmenen edellistä ohjelmaa jolloin niitä ei tarvitse käynnistää aina uudestaan ja ladata hitaasti HDD:ltä.

4GB muistilla varustetulla PS4:lla Sony olisi joutunut tekemään hyvin samanlaisen käyttökokemuksen kuin PS3:lla ja silti muistia olisi ollut vähintään 1GB vähemmän.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Microsoftin ja Sonyn perus OS:n ytimen + GUI:n koko ei ole gigoja. Kyse on vain siitä halutaanko muistissa pitää kerrallaan 1 vai kymmenen edellistä ohjelmaa jolloin niitä ei tarvitse käynnistää aina uudestaan ja ladata hitaasti HDD:ltä.
Kyllä, siksi puhunkin mieluusti muistin varaamisesta enkä käyttämisestä. Todennäköisesti itse käyttis sellaisenaan vie muistia pelien aikana varsin vähän, mutta jotta selainta, Facebookia, kuvien/videoiden uploadausta yms. voidaan käyttää jouhevasti, täytyy niille olla varattuna riittävästi muistia.

4GB muistilla varustetulla PS4:lla Sony olisi joutunut tekemään hyvin samanlaisen käyttökokemuksen kuin PS3:lla ja silti muistia olisi ollut vähintään 1GB vähemmän.
Tai ehkä enemmän kuitenkin kuin Vitalla. Joka tapauksessa gigan muistivaraus olisi voinut vuosien varrella käydä ahtaaksi. Siksi on järkevämpää varata alkuun mieluummin liian paljon kuin liian vähän muistia käyttöjärjestelmälle (ja sen sovelluksille). On helpompaa ottaa valmiista, laveasta muistibudjetista kuin alkaa myöhemmin optimoida jo valmiiksi pienestä siivusta.
 
Ylös Bottom