Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

^Muistanko nyt aivan väärin vai oliko Carmack vielä joku aika sitten sitä mieltä että PS 4:ssä olisi selvähkösti enemmän potkua?
Käytin muutaman minuutin aikaani etsien tällaista väitettä, mutta en löytänyt. Sen sijaan vielä vuosi sitten kesällä Carmack ei tuntunut olevan näistä seuraavan sukupolven konsoleista lainkaan innoissaan. John-setä koki että PS4 ja Xbox One vain tarjoavat samaa kuin nykykonsolitkin, mutta graffa-asetukset enemmän kaakossa.

In many ways I am not all that excited about the next generation. It will let us do everything we want to do now, with the knobs turned up.

Update! Ja tämän vuoden toukokuussa Carmack vastasi Twitterissä, ettei suosi kumpaakaan alustaa, vaan molemmat ovat tasaisen vahvoja.

@Odell87 They are both solid pieces of engineering. I won't recommend one over the other at this point.

Update 2! Ehkä sekoitit tähän, kun vuonna 2011 Carmack sanoi PS3:ssa olevan enemmän "raakaa voimaa" kuin X360:ssä?

Now the PS3 in particular, and this has been passed over many times over the years, but the core architectural decisions of having the cell processors versus additional symmetric processors makes life more difficult, unquestionably it’s harder to develop for those there. You have to use a separate tool chain, the debugging is crappier, and all this. The upside of that is, there is more raw performance for computing there than there is on 360.

Lähde: Games Industry
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

en noista niin ymmärrä, mutta tuntuu että kone on täysin eri mitä se oli julkistuksessa :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

en noista niin ymmärrä, mutta tuntuu että kone on täysin eri mitä se oli julkistuksessa :D

Gamescomissa nähdään käytännössä konsolin re-launch jo vajaan kolmen viikon päästä. Phil Harrison loihtii esille tyystin toisenlaisen konsolin kuin mitä oli tarjolla vielä kesäkuussa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt on oikee suunta. Vielä muistit 8->12 gigsua niinku huhuiltu on :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kukkarosta on lohjennut pari miljardia uuden RROD:n hoitoon niin mikäettei ylikellotuksia harrastella =)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Microsoft säikähti toden teolla vihaisia nörttejä ja Sonya.:)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

PS4 alkaa kohta näyttää nuhapumpulta...:)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Parempi varmasti pelien laadun kannalta tuo tehopäivitys, vaikka tämä toisaalta vaikuttaa siltä, ettei MS:llä näytä olevan täysipainoista luottoa omaa konsoliaan kohtaan, kun muutoksia raksitaan näin lähellä julkaisua.

Noh, fiksumpaa nyt tehdä kaikki tarvittava, kuin vasta sitten, kun masiina on kauppojen hyllyillä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tai sitten Beta-testauksessa huomattiin odotettua paremmat toiminta-arvot nykyspekseillä ja päätettiin vääntää nuppia aavistuksen kaakon suuntaan. Sitä vartenhan Beta on käytössä, tutustutaan laitteeseen ja sen reaaliominaisuuksiin.

Sony tekisi aivan saman, ja tavallaan tekikin muistinparannuspäätöksellään kehityskaaren loppupuolella.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Parempi varmasti pelien laadun kannalta tuo tehopäivitys, vaikka tämä toisaalta vaikuttaa siltä, ettei MS:llä näytä olevan täysipainoista luottoa omaa konsoliaan kohtaan, kun muutoksia raksitaan näin lähellä julkaisua.

Kyseessä on loppujen lopuksi sen verran pieni kellotus, joten kyseessä lienee se, että ovat testailleet rautaa sekä jäähdytystä ja huomanneet, että kellotaajuutta kärsii vielä hieman nostaa lopulliseen tuotteeseen ilman, että rauta kuumenee liikaa. Yleensä konsoleissa nuo tehot ovat laitettu hieman alakanttiin siihen nähden, mihin rauta oikeasti pystyy. Näistä viilauksista vain ei välttämättä firmat kauheasti huutele ennen konsolin julkaisua. MS:n tapauksessa kyse (asiasta kertomisen suhteen) voi olla siitä, että yritetään korvata viime kuukausien negatiivisia uutisia ja reaktioita pienilläkin positiivisilla asioilla, mitä laitteesta voi kertoa. Jos MS:llä ei olisi luottoa omaan konsoliinsa niin tuskin sitä olisivat alkaneet alunperin edes kehittämään. Minulla ainakin on luottoa Xbonea kohtaan, vaikka ne tv-ominaisuudet sun muut eivät kiinnosta yhtään (luovuin tv-viihteestä digiajan alkaessa) - pelien vuoksi minä tuosta konsolista olen kiinnostunut, en muiden juttujen takia (edes niiden tehojen).

Itsekin muutama vuosi sitten kellotin Nintendo64:n niin paljon kuin pystyi, että saisi Perfect Darkin ja Rogue Squadronin toimimaan sulavammin. Homma toimi, joskin jouduin kyhäämään siihen ylimääräisen tuulettimen, kun ilman lisäviilennystä konsoli jumitti täysin muutaman minuutin pelaamisen jälkeen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

MS:n tapauksessa kyse (asiasta kertomisen suhteen) voi olla siitä, että yritetään korvata viime kuukausien negatiivisia uutisia ja reaktioita pienilläkin positiivisilla asioilla, mitä laitteesta voi kertoa.

Tuohon päätelmään tulin itsekin.

Parempihan se on Xbox Onen ja PS4 kannalta, että tehoeroa karsitaan. Ennen kaikkea varmasti pelinkehittäjät kiittävät tästä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Parempi varmasti pelien laadun kannalta tuo tehopäivitys, vaikka tämä toisaalta vaikuttaa siltä, ettei MS:llä näytä olevan täysipainoista luottoa omaa konsoliaan kohtaan, kun muutoksia raksitaan näin lähellä julkaisua.

Ai niinkuin mitä muutoksia? Onko Microsoft aiemmin julkistanut GPU:n kellotaajuutta? Mä olen ihan saletissa että X1:n GPU:ta ei säädetty nörttien tai Sonyn tekemisten tai sanomisten perusteella vaan ihan normaalin kehitystoiminnon mukaisesti. Olihan käytettyjen pelien rajaaminen ja pelien online-käyttöoikeuksien tarkastukset jo etukäteen tiedossa ja foorumit täynnä parkua ja vonkumista, mutta riippumatta negatiivisesta vastaanotosta silti Microsoft julkisti systeeminsä juuri sellaisena kuin se oli vuotanut.
Nytkin tuo GPU:n kellotaajuus tuli esille firman omassa podcastissä ohimennen (ainakin oletan näin, jos jossain 20min kohdalla on ollut), jos MS haluaisi teknologisilla detaljeilla elvistellä niin luulisi julkistuksen tapahtuvan jossain muualla ja isommin kirjaimin. Xboxia on aina myyty pelit ja käyttökokemus edellä ja mä uskon nytkin markkinointiosaston keskittyvän Titanfalliin, Forzaan, Haloon....jne.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

NeoGaffin foorumilla joku on visioinut, millainen Nintendon seuraavan sukupolven konsoli voisi olla:

8VxvoiT.jpg


Tässä visiossa Nintendon seuraava konsoli olisi minikokoinen, edullinen Ouya/AppleTV-tyylinen boksi, jonka perusohjaimena tulisi futuristisemman tyylinen Wiikake. Lisäksi lisäohjaimena olisi Wii Classic Controller -tyylinen legacy-pädi. Kaikki pelit olisivat ladattavia mutta nykyisiä levyjulkaisuja huomattavasti halvempia, ja laite jatkaisi Wiin pelijulkaisujen linjaa - Nintendon perinteisiä pelejä, jatko-osia Wii-peleille kuten Wii Sports ja Wii Fit, peruspalveluja kuten Netflix, Virtuaalikonsoli ja laaja valikoima third party -pelejä niin isoilta julkaisijoilta kuin indie-kehittäjiltäkin. Wii U:n Gamepad unohdettaisiin kokonaan.

Suuntaako Nintendo tälle linjalle, vai yrittävätkö he jatkaa Wii U:n ja Gamepadin linjalla? Tämä ehdotettu visio vaikuttaisi minusta enemmän Wii-tyyliseltä konsolilta kuin mitä Wii U on nyt. Wii U:n paras toivo kenties onkin, että se suuntaa tämän vision suuntaan ja Gamepadin roolia Wii U:n peleissä vähennetään.

http://neogaf.com/forum/showthread.php?t=642635
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Microsoft nosti näytönohjaimen kelloja juuri sen verran, kuin pystyi tekemään nostamatta lämpöjä ja sitä myöten jäähdytyksen tuottamaa ääntä.

“This gave us headroom to increase the clock speed without any hit to noise, reliability, or heat, so we took the opportunity to bump the GPU. I get it’s only 6% or so, but that could translate to a few FPS in the real world.”

Lähde: Microsoft exec explains Why They Boosted Xbox One GPU clock by 6% - Gamechup | Video Game News, Reviews, Features, Guides
 
PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ai niinkuin mitä muutoksia? Onko Microsoft aiemmin julkistanut GPU:n kellotaajuutta?

...

Nytkin tuo GPU:n kellotaajuus tuli esille firman omassa podcastissä ohimennen (ainakin oletan näin, jos jossain 20min kohdalla on ollut), jos MS haluaisi teknologisilla detaljeilla elvistellä niin luulisi julkistuksen tapahtuvan jossain muualla ja isommin kirjaimin.
Siinä Nisupullan laittamassa taulukossakin tuo 800 MHz oli mainittuja, ja mielestäni se on taas yksi vahvistava todiste taulukon (useimpien) tietojen paikkansapitävyydestä.

Tuollainen kevyt softakellotus ei tosiaan ole mikään ihmeellinen toimenpide, etenkin kun se tehdään ennen laitteen julkaisua. PSP:llähän aikanaan kellotaajuutta nostettiin 222 megahertsista 333 MHz:iin kesken kaiken. Sekään ei vaatinut mitään rautamuutoksia, vaan hoitui kaikkiin PSP-malleihin firmware-päivityksellä.

Vertaus PSP:hen tosin ei ole siinä mielessä kelvollinen, että PSP:llä täyden tehon hyödyntäminen vaati pelikohtaista tukea. Vanhat pelit eivät siis hyötyneet mitenkään kellotaajuuden nostosta - paitsi jos käytti epävirallista firmwarea, jolla täydet 333 MHz sai käyttöön missä tahansa pelissä

Xbox Onella tuo noin kuuden prosentin teholisä näkyy kaikkialla saman tien. Ja NeoGAFissa eräs luotettavana pidetty käyttäjä on huhuillut jo jonkin aikaa, että Xbox Onen GPU:n kellotaajuuden voidaan nostaa jopa 1 gigahertsiin tulevina vuosina.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt Wii U:n huono menekki kaataa jo puolijohdetehtaita:

As part of that restructuring Renesas, that merged with NEC Electronics in 2012, announced that it decided to close four semiconductor plants in Japan within 2-3 years, including the state-of-the-art factory based in Tsuruoka, Yamagata Prefecture (as reported by the Wall Street Journal), and this may spell trouble for Nintendo and the Wii U.

The reason is quite simple. The closing factory was responsible for manufacturing the console’s Embedded DRAM, that is quite properly defined the “life stone” of the console.

The production of the 1 cm-wide semiconductor for Nintendo was responsible for more than half of the load of the factory at peak times, but the slow sales of the console determined a reduction in demand and a gap in the usage of the machinery and personnel, forcing the plant to run at a loss.

Kyseinen EDRAM-piiri ei ole ihan mikä tahansa kaupan hyllyltä -komponentti, ja jos tehdas suljetaan, se saattaa jopa kasvattaa jo nyt liian kalliin Wii U:n tuotantokustannuksia:

According to a Renesas executive the production of that semiconductor was the result of the “secret sauce” and state-of-the-art know-how part of the NEC heritage of the Tsuruoka plant, making production elsewhere difficult. In order to restart mass production in a different factory redesigning the component may be necessary.

In light of the situation an increase in the production costs of the console seems very likely on the medium and long term due to the shift of production to a different location and to the possibility of a redesign of the hardware.

Lähde: Nintendo and the Wii U May Be in Trouble due to Closure of Vital Semiconductor Factory | DualShockers
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Siinä Nisupullan laittamassa taulukossakin tuo 800 MHz oli mainittuja, ja mielestäni se on taas yksi vahvistava todiste taulukon (useimpien) tietojen paikkansapitävyydestä.

Okei, mä luovutan. Taulukko jonka tiedot eivät pidä paikkaansa, on erinomainen väline vertailla kahden konsolin tehoeroja!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Okei, mä luovutan. Taulukko jonka tiedot eivät pidä paikkaansa, on erinomainen väline vertailla kahden konsolin tehoeroja!

Selkeästikään sinun ei kannata vielä stressata näillä asioilla, vaan odottaa konsolien julkaisua, jolloin myös pelien perusteella erot näkyvät (tai vastaavasti, mitään eroa ei näy).
 
Ylös Bottom