Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä tekin tulette ennemmin tai myöhemmin huomaamaan että 500 gigaa on aika vähän, vaikka nyt sitä puolustatte kun lempparivalmistaja on päättänyt että 500 gigaa on hyvä :D Vittumaista olla jatkuvasti poistamassa asennuksia kun tila on lopussa, vaikkei se iso homma olekaan mutta silti. Isompi kovalevykin nostaa konsolin kokonaishintaa taas ja kuroo hintaeroa peli-PC:n ja konsolin välillä entisestään pienemmäksi :)

Jos hyvin onnistuneella konsolilla attachment rate on yli 10, se tarkoittaa että 90% konsolin omistajista ei saa 500 gigan kovalevyä ikinä täyteen. Se loppu 10% saa vaihdella kovon tai liittää ulkoisen kovon apuriksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kaipa sieltä jokunen pikku satsi saadaan. Onhan sekin parempi, kuin ei mitään. Onko Xbox Onelle muuten jo annettu virallista julkaisupäivää? Tekisi mieli tietää.

22.11 niissä maissa, missä se ensin julkaistaan. Suomi vuorossa 2014 jossain vaiheessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

22.11 niissä maissa, missä se ensin julkaistaan. Suomi vuorossa 2014 jossain vaiheessa.

Jepulis. Löysin jo tuon tiedon Xbox Onen julkaisusta vähäsen aikaa sitten. Onneksi tänne tulee tänä vuonna sentään toisen valmistajan konsoli joulun tietämillä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jepulis. Löysin jo tuon tiedon Xbox Onen julkaisusta vähäsen aikaa sitten. Onneksi tänne tulee tänä vuonna sentään toisen valmistajan konsoli joulun tietämillä.

Kyllä sitä tod.näk Xonella pelaillaan jo marraskuun lopussa. Saksa edition...
Joka tapauksessa tod.näk.ennemmin kuin pleikalla, joka sekin on tähän talouteen tilattu, mutta saattaa mennä myyntiin heti.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä sitä tod.näk Xonella pelaillaan jo marraskuun lopussa. Saksa edition...
Joka tapauksessa tod.näk.ennemmin kuin pleikalla, joka sekin on tähän talouteen tilattu, mutta saattaa mennä myyntiin heti.

Kukin tyylillään. :)

Pelattuani Quantum Breakin läpi, tulen todennäköisesti myymään boxin pois ja pleikka jää pitämään kodin viihdekeskuksen virkaa. Riippuu täysin Xbox Onen silloisesta pelitarjonnasta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos hyvin onnistuneella konsolilla attachment rate on yli 10, se tarkoittaa että 90% konsolin omistajista ei saa 500 gigan kovalevyä ikinä täyteen. Se loppu 10% saa vaihdella kovon tai liittää ulkoisen kovon apuriksi.

Näyttävimmät nextgen-pelit vie varmasti lähemmäs 50 gigaa tilaa per peli, joten en usko että 90% konsolipelaajista 500Gb levy riittäisi koko sukupolvea täyttymättä. Perustan väitteeni siihen, että jo Max Payne 3:n PC-versio vie yli 35 gigaa tilaa, ja siinä on sentään laajuudeltaan kyseessä vain nykysukupolven putkijuoksu-TPS jonka PC-porttaukseen on panostettu sen verran että siihen on lätkäisty päälle paremmat tekstuurit.

Sitäpaitsi se koko 500Gb ei ole käytössä kuitenkaan, vaan käytössä oleva tila on kummallakin konsolilla joitain kymmeniä gigoja vähemmän. Tämä on ainut tieto jota olen asiasta tähän mennessä nähnyt, ihan noin paljoa ei varmaan retail-konsolissa varata muille jutuille, mutta varmaan käytettävissä oleva tila on lähempänä 450 gigaa kuin 500 gigaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No justhan mä sanoin ettei aiheesta voi koskaan olla tarkkoja lukuja :confused:

Aijaa?

No, muutamia heikkoja myyntilukuja meillä on, jotka meikäläinen olisi valmis linkittämään tähän ilmiöön

:confused:

Mielipiteillä ja spekulaatiollahan tässä mennään, mutta esittämäni myyntiluvut ovat havainnollistaneet useita seikkoja: Wii Sportseja myydään edelleen, joten selvästi sarjaan on yhä kiinnostusta. Lisäksi uusia pelejä kuten Just Dance ja Disney Infinity myydään Wiillä edelleen, ja paremmin kuin Wii U:lla. Kaiken lisäksi vanha Wii on pitkin vuotta myynyt paremmin kuin Wii U, joten selvästi kuluttajien mielestä vanhaan Wiihin kannattaa yhä sijoittaa - ainakin mieluummin kuin Wii U:hun.

Miten tämä on relevanttia tämän keskustelun suhteen? Se kertoo, kuinka pahasti Nintendo mokasi Wii U:n. Sen sijaan, että Nintendo olisi saanut Wii-omistajat päivittämään laitteitaan uuteen Wii U:hun ja pelaamaan lisää Wii-henkisiä pelejä, Nintendo on onnistunut vieraannuttamaan suuren osan Wiin asiakaskunnasta Wii U:n ensimmäisen vuoden töppäilyillä ja laitteen sekavalla suunnittelufilosofialla. Nyt kun Wii U on ollut melkein kokonaisen vuoden markkinoilla, alkaa niitä mielenkiintoisia pelejä tulla, mutta on selvää että Nintendo menetti erinomaisen tilaisuuden ja vuoden etumatkan PS4:ään ja X1:een verrattuna. Syksyn tulevat pelit voivat olla liian vähän, liian myöhään.

Et ole kuitenkaan ottanut minkäänlaista kantaa siihen, että millaisissa kantimissa Wii U olisi uuden Metroidin ja Zeldan kanssa, mutta vaikeneminen voitaneen tulkita merkiksi siitä, että nämä ovat aika merkityksettömiä Wii Sportsiin verrattuna?

Ei tietenkään pelkkä sarjan nimi riitä laadun takeeksi, nähtiinhän se Wiin Metroid: Other M:ssä. Samoin kuten itsekin sanoit, Wind Waker HD ei ole se Zelda jota Wii U kaipaisi. Myöskään Wii Sportsin kohdalla ei olisi mitään takeita, että uusi osa olisi yhtä hyvä kuin aiemmat - se selviäisi vain pelaamalla. Näistä kaikista sarjoista uudet, laadukkaat osat antaisivat oman lisänsä Wii U:n pelivalikoimaan, mutta itse luottaisin enemmän uuden Wii Sportsin kuin uuden Metroidin tai Zeldan laatuun.

Kyllä Wii U:n lähtölaskenta (ehkä hidas sellainen) on ollut jo pitkään käynnissä. Mikään peli ei enää laitetta pelasta eikä Wii U:lla ole mitään saumaa kilpailussa PS4:sta ja Xbox Onea kohtaan. Kuten osa pelintekijöistä on vihjaillut, niin esim. Nintendon strategia 3rd partyn kanssa meni pieleen jo kauan ennen itse lanseerausta ja nyt on liian myöhäistä saada sitä laajaa tukea konsolille joka ei ole myynyt kovinkaan paljoa. Ensi vuosi ratkaisee paljon Nintendon kohdalla ja voi olla että saadaan dramaattisiakin uutisia.

Ei välttämättä tarvitse odottaa edes ensi vuoteen. Jos tämä vuosi menee näistä pelijulkaisuista huolimatta erittäin huonosti, voi olla että Wii U:n "kohtalo on jo sinetöity". Sen sijaan voi kuitenkin tarkastella toisenlaista mahdollisuutta: mitä jos Wii U:lla meneekin erittäin hyvin? Minusta on yhä täysin mahdollista, että syksyn jatkuva pelijulkaisujen sarja voi nostaa Wii U:n myynnit uudelle tasolle, ja samalla nostaa myös pelien myyntiä huomattavasti. Yhdistetään tähän vielä mahdollisesti uudelleensuunniteltu rautakonfiguraatio ensi vuonna, jolla Nintendo pystyisi alentamaan konsolin hintaa huomattavasti, ja Wii U:n vajoaminen Gamecube-syövereihin ei ole vielä mikään varmuus.

Toisaalta on vielä näkemättä, mikä saisi suuret kuluttajajoukot liikkeelle ostamaan PlayStation 4:n tai ainakaan Xbox Onen. PS4:n tilanne vaikuttaa lupaavalta, mutta silläkin on vielä pitkä matka vakiinnuttaa asemansa early adoptereiden jälkeen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

GDDR5-muisteja valmistavan Hynixin tehtailla on sattunut valtava tulipalo, jonka myötä kaksi tuotantolaitosta - FAB1 ja FAB2 - ovat poissa pelistä pitkän aikaa. Hynixin tehtaat valmistavat melkein kolmanneksen maailman DRAM-piireistä, joten GDDR5-muistien hinnat todennäköisesti lähtevät nousuun tämän seurauksena. Tällä voi siis olla vaikutusta myös PS4:n valmistuskustannuksiin. Ainakin ensimmäisen tunnin aikana muistien hinta pompsahti 10 prosenttia ylöspäin.

World DRAM prices are set to rocket as news comes in that Hynix FABs 1 and 2 have been engulfed in a ball of flame following a huge chemical explosion.

Reports are still coming in, but the effects are immediate – with memory prices already shooting up by 10% in the first hour after reports started.

This is one of the main factories for nVidia GDDR5 we are told, so expect a major issue for the green team with production and pricing. That said, As nVidia begin to switch to other sources, so AMD’s price for Radeon RAM will also jump up.

Hynix makes 30% of the world’s memory in this area, and now it will lose half its production, so world production will drop by 15%.

Lähde: KitGuru
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Näyttävimmät nextgen-pelit vie varmasti lähemmäs 50 gigaa tilaa per peli, joten en usko että 90% konsolipelaajista 500Gb levy riittäisi koko sukupolvea täyttymättä. Perustan väitteeni siihen, että jo Max Payne 3:n PC-versio vie yli 35 gigaa tilaa, ja siinä on sentään laajuudeltaan kyseessä vain nykysukupolven putkijuoksu-TPS jonka PC-porttaukseen on panostettu sen verran että siihen on lätkäisty päälle paremmat tekstuurit.

Sitäpaitsi se koko 500Gb ei ole käytössä kuitenkaan, vaan käytössä oleva tila on kummallakin konsolilla joitain kymmeniä gigoja vähemmän. Tämä on ainut tieto jota olen asiasta tähän mennessä nähnyt, ihan noin paljoa ei varmaan retail-konsolissa varata muille jutuille, mutta varmaan käytettävissä oleva tila on lähempänä 450 gigaa kuin 500 gigaa.
Edellisen sukupolven pelit ovat keskimäärin siinä 10-12 gigaa ja osa niistäkin jo 1080p, minkä perusteella arvelet että tulevan sukupolven pelien keskikoko nousisi lähemmäksi 50 gigaa?

GDDR5-muisteja valmistavan Hynixin tehtailla on sattunut valtava tulipalo, jonka myötä kaksi tuotantolaitosta - FAB1 ja FAB2 - ovat poissa pelistä pitkän aikaa. Hynixin tehtaat valmistavat melkein kolmanneksen maailman DRAM-piireistä, joten GDDR5-muistien hinnat todennäköisesti lähtevät nousuun tämän seurauksena. Tällä voi siis olla vaikutusta myös PS4:n valmistuskustannuksiin. Ainakin ensimmäisen tunnin aikana muistien hinta pompsahti 10 prosenttia ylöspäin.
Mä oon muuten tota miettiny jo muutama vuosi sitten, että miksi nää muistitehtaat sijaitsee järjestelmällisesti alueilla joissa on tulvia, maanjäristyksiä ja sattumoisin myös tulipaloja erityisen paljon (joku vois tehdä jonku tilastolaskelman kuinka paljon todennäköisempää on muistitehtaan syttyä tuleen verrattuna vaikkapa öljynjalostamoon). Vois kuvitella että kilpailevalle muistitehtaalle olisi kannattavaa pystyttää tehdas luonnonmullistuksilta vapaammalle alueelle. Kun eihän noi tehdasongelmat ikinä voi olla keinotekoisia hintojen nostattajia...köh.
Asiaan liittyen, en usko että asialla on mitään tekemistä PS4 tuotantokustannuksiin, eiköhän siellä olla sovittu hinta pidemmällä tähtäimellä eikä mennä päiväkurssien mukaan. Veikkaan että Sony on tehny tuotantovarauksen vähintään 3 vuoden ajalle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

GDDR5-muisteja valmistavan Hynixin tehtailla on sattunut valtava tulipalo, jonka myötä kaksi tuotantolaitosta - FAB1 ja FAB2 - ovat poissa pelistä pitkän aikaa. Hynixin tehtaat valmistavat melkein kolmanneksen maailman DRAM-piireistä, joten GDDR5-muistien hinnat todennäköisesti lähtevät nousuun tämän seurauksena. Tällä voi siis olla vaikutusta myös PS4:n valmistuskustannuksiin. Ainakin ensimmäisen tunnin aikana muistien hinta pompsahti 10 prosenttia ylöspäin.

Jossain oli tuosta juttua että ei niinkään välttämättä vaikuta GDDR:n hintoihin koska saattaa olla että tuolla tehtaalla oli tuotannossa enemmänkin noita SSD-levyjen muisteja, mutta tiedäppä sitten. Joskus pari tuntia sitten oli vielä uutisissa että saattaa olla jengia sisällä, toivottavasti kaikki pääsi ehjin nahoin ulos :-/

Sony muuten ostaa GDDR:ää myös Samsungilta ja Micronilta jos en ihan väärin muista.

Edellisen sukupolven pelit ovat keskimäärin siinä 10-12 gigaa ja osa niistäkin jo 1080p, minkä perusteella arvelet että tulevan sukupolven pelien keskikoko nousisi lähemmäksi 50 gigaa?

Perustelin väitteeni jo aiemmassa viestissäni. Paremmat tekstuurit sun muut vie sitä tilaa aikalailla. Lisäksi varmaan saadaan parempilaatuista videota yms kun kerran tilaa on, vähän kuten nyt on jossain PS3-peleissä pakkaamaton video & audio vs 360:n pakattu video AFAIK.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Perustelin väitteeni jo aiemmassa viestissäni. Paremmat tekstuurit sun muut vie sitä tilaa aikalailla. Lisäksi varmaan saadaan parempilaatuista videota yms kun kerran tilaa on, vähän kuten nyt on jossain PS3-peleissä pakkaamaton video & audio vs 360:n pakattu video AFAIK.
Jotkit pelit olivat jo 1080p, jota ei tuleva sukupolvi tule ylittämään, tekstuureista ei siis pääse perustelemaan tallennustilan 4-5 kertaistamista. Uusi sukupolvi tehokkaampana antaa mahdollisuuden piirtää ruudulle enemmän hahmoja, piirtää maisemaa pidemmälle ja kehittää monimutkaisempaa tekoälyä vihollisille. Nuo asiat kyllä parantavat pelaamista merkittävästi, mutta eivät nosta pelien tilantarvetta.
Kyllä ne PS3 videotkin on ollut pakattuna, pakkaamattomana kun vievät ihan turkasen paljon tilaa, vinkkinä: Blue Ray leffatkin on pakattuna levylle (120min elokuva on pakkaamattomana noin yksi teratavu). Ja kun sähköinen jakelu nostaa päätään (veikkaan sen nousevan uudessa sukupolvessa merkittäväksi vaihtoehdoksi levyjakelulle), jokainen säästetty gigabitti kaistaleveydessä on iso säästö jakelijoille. Videon pakkaus ei ole millään tavalla ongelma niin kauan kun päätelaitteessa riittää tehoa purkaa pakkaus!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mä oon muuten tota miettiny jo muutama vuosi sitten, että miksi nää muistitehtaat sijaitsee järjestelmällisesti alueilla joissa on tulvia, maanjäristyksiä ja sattumoisin myös tulipaloja erityisen paljon (joku vois tehdä jonku tilastolaskelman kuinka paljon todennäköisempää on muistitehtaan syttyä tuleen verrattuna vaikkapa öljynjalostamoon). Vois kuvitella että kilpailevalle muistitehtaalle olisi kannattavaa pystyttää tehdas luonnonmullistuksilta vapaammalle alueelle. Kun eihän noi tehdasongelmat ikinä voi olla keinotekoisia hintojen nostattajia...köh.
Asiaan liittyen, en usko että asialla on mitään tekemistä PS4 tuotantokustannuksiin, eiköhän siellä olla sovittu hinta pidemmällä tähtäimellä eikä mennä päiväkurssien mukaan. Veikkaan että Sony on tehny tuotantovarauksen vähintään 3 vuoden ajalle.

Koska raha.
Halpaa työvoimaa, ei liittoja, ei työetuja, työvoima taattu (vrt. Britannian industriaaliseen aikakauteen), tuotteiden hinnat nousisivat liikaa (maksaisitko sinä mahdollisesti 30-50% korkeamman hinnan ostamistasi tuotteistasi).
Lisätään vielä siihen päälle johtajien rahanhimo, enemmän heille jää rahaa bonuksina.

MS alle siirtyneet Nokian työntekijät potkitaan pellolle muutaman vuoden kuluessa ja toiminta siirretään samoihin halpatyömaihin vaikka mitä vakuutteluja sanoisivat. Business maailman huipulla olevat ja pyrkivät ajavat omaa etuaan. Ei siinä ole valitettavasti poikkeuksia. Sony, MS, Apple, Samsung jne. kaikki tekee samaa moskaa. Oma napa menee kymmenkertaisesti muiden yli.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mä oon jotenkin koko ajan suhtautunut vähän tohon PS4:n loppuunmyyntiin epäilyksellä. Siis etten ihan oikeasti voisi joulukuun alussa kävellä edes yhteen kauppaan pk-seudulla ja poimia konsolia mukaan? No, muistissa on kun jotkut innokkaat lähtivät Helsinki-Vantaan Sony storeen ostamaan PS2:sta, mutta jotenkin vaan jäänyt sellainen kuva konsolijulkaisuista, että ennakkovarausbuumista huolimatta aina joku kappale uutuuskonsolia on lähi-Stockan hyllyssä komeillut julkaisun aikaan. No, katsellaan, ehkä sitten niitä on oikeasti varattu niin maan perkeleesti. Taisihan PS3:kin olla ainakin Jenkeissä kiven alla, samalla kun Nintendo printtasi rahaa Wiillä alusta asti :p


Siellä mistä minä olen kotoisin opetetaan, että kaksoispiste luo sitovuuden esim. väittämän ja sitä seuraavien argumenttien välille, kuten esim. hämmennystä aiheuttaneessa viestissäni.

Wii Sportseja myydään edelleen, joten selvästi sarjaan on yhä kiinnostusta.

Kuinka oleellisia konsoleita ja pelejä alelaareista konsolisukupolven ehtoopuolella ostavat ihmiset ovat tällä hetkellä Wii U:n kannalta? Ainahan näitä henkilöitä on piisannut ja piisaa, etenkin casual-pelaajille ja lapsiperheille ei ole niin sama onko tekniikka uusinta uutta. Mutta näitä konsolin elinkaaren loppupuolen Wii Sports -ostajia ei kannattane sekoittaa heihin, jotka ostivat konsolin ja Wii Sportsin vuonna 2006, vai kannattaako? Samaa massaa, joiden käyttäytymisen upouutta konsolia kohtaan pitäisi noudattaa samoja säännönalaisuuksia?
No jos mustaa huumoria kaipaa, niin Wii U:n kannalta koko melkein-kuopatun konsolin alelaarista ostavat henkilöt saattavat jo hyvin piankin olla olleellinen ostajaryhmä :p

Ei tietenkään pelkkä sarjan nimi riitä laadun takeeksi

No ei, mutta katso nyt Zelda-pelien keskiarvoja Metacriticissä, niin kyllähän se jotain kertoo.

itse luottaisin enemmän uuden Wii Sportsin kuin uuden Metroidin tai Zeldan laatuun.

Ok, no voihan Nintendo kusta johtosarjansakin pahasti, on ihan totta että Other M ja Skyward Sword oli mun mielestä edeltäjiänsä (Metroideissa vertailu kyllä vähän epäreilua koska erilainen lähestyminen) heikompia.
Meikäläinen (ja vissiin vähän xeviouskin viestistään päätellen) vaan näkee Wii Sports -sarjan enemmänkin salamana, joka iski, villitsi, ja sitten...jotain. Ennen kuin saamme nähdä mahdollista jatkoa on mahdotonta sanoa mihin sarja etenee, mutta jos nyt olis ihan pakko veikata niin mun on vaikea nähdä sarjan jatkuvan konsolisukupolvesta toiseen rakastettuna sarjana, jonka historiaa juhlistetaan 25v päästäkin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Koska raha.
Halpaa työvoimaa, ei liittoja, ei työetuja, työvoima taattu (vrt. Britannian industriaaliseen aikakauteen), tuotteiden hinnat nousisivat liikaa (maksaisitko sinä mahdollisesti 30-50% korkeamman hinnan ostamistasi tuotteistasi).
Lisätään vielä siihen päälle johtajien rahanhimo, enemmän heille jää rahaa bonuksina.

MS alle siirtyneet Nokian työntekijät potkitaan pellolle muutaman vuoden kuluessa ja toiminta siirretään samoihin halpatyömaihin vaikka mitä vakuutteluja sanoisivat. Business maailman huipulla olevat ja pyrkivät ajavat omaa etuaan. Ei siinä ole valitettavasti poikkeuksia. Sony, MS, Apple, Samsung jne. kaikki tekee samaa moskaa. Oma napa menee kymmenkertaisesti muiden yli.

No tuo Aasia ei enää elektroniikkavalmistuksessa ole niin halpamaa, Euroopassakin muutama maa ihan kilpailukykyisellä tasolla (Romania, Puola, Unkari). Taitavat yritykset nykyään keskittää katseitaan Afrikkaan, muistaakseni ainakin Intel on suuresti siirtämässä sinne. Pointti tässä vaan on se että onko halvempaa maksaa työntekijöille 30% vähemmän vai antaa tehtaan seistä puoli vuotta parin vuoden välein koska tulva, maanjäristys, tsunami...

Tutkimuspuolella Suomella on kyllä valttinsa. Kiinan insinöörit tienaavat jo saman kuin suomalaiset, Intiassa hieman halvempaa, mutta...sanotaanko nyt vaikka että pikkulinnut kertoo...työn laadussa aika paljon toivomisen varaa. Jos Microsoft siirtää johonkin kehitysosastonsa (muuta Suomessa ei taida Nokialta enää olla), niin Yhdysvaltoihin. Silloin syynä ei ole halpatyövoima vaan siirtäminen lähemmäksi pääkonttoria. Suomen valtti on paljon korkeakoulutettua työvoimaa. Samaa on saatavilla myös Yhdysvalloissa, mutta kilpailu samoista ihmisistä on suurempaa kuin täällä. Varmasti työpaikkoja lähtee jonkin verran, en usko että yli 30% kuitenkaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jotkit pelit olivat jo 1080p, jota ei tuleva sukupolvi tule ylittämään, tekstuureista ei siis pääse perustelemaan tallennustilan 4-5 kertaistamista
Uncharted 3 on muistaakseni 40-50 GB välissä kooltaan, joten uskon kyllä ainakin osan tulevan sukupolven peleistä ylittävän tämän.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jotkit pelit olivat jo 1080p, jota ei tuleva sukupolvi tule ylittämään, tekstuureista ei siis pääse perustelemaan tallennustilan 4-5 kertaistamista. Uusi sukupolvi tehokkaampana antaa mahdollisuuden piirtää ruudulle enemmän hahmoja, piirtää maisemaa pidemmälle ja kehittää monimutkaisempaa tekoälyä vihollisille. Nuo asiat kyllä parantavat pelaamista merkittävästi, mutta eivät nosta pelien tilantarvetta.

Tekstuurit on mm. yksi asia mistä se nimenomaan on kiinni eikä itse pelin resoluutiosta. Esimerkiksi tuossa ***** Max Payne 3:ssa jonka niin hienosti sivutat, on PC:llä 4 kertaa isommat tekstuurit kuin konsoleilla ja sen takia pelin koko 35 gigaa verrattuna 360:n kahteen DVD:hen. Rockstar itse on sanonut että PC-versio vie niin helvetisti tilaa, koska on niin paljon paremmat tekstuurit.

Kyllä ne PS3 videotkin on ollut pakattuna, pakkaamattomana kun vievät ihan turkasen paljon tilaa

Totta, tuli jonkinmoinen aivopieru. Tarkoitin kuitenkin, että huomattavasti parempilaatuista videota kuitenkin PS3:lla esim. FF13:ssa käsittääkseni on joka myös vie aika rutosti enemmän tilaa jokatapauksessa.

edit.

Uncharted 3 on muistaakseni 40-50 GB välissä kooltaan, joten uskon kyllä ainakin osan tulevan sukupolven peleistä ylittävän tämän.

Eikös Uncharted 3 ole 720p natiivisti joten tämä todistaa pointtini siitä että pelin koolla ja sen resoluutiolla ei ole mitään yhteyttä? Pelin tekstuureja tosin muistaakseni kehuttiin aikalailla hyviksi... Voi olla että olen täysin väärässä tästä kun tuo peli on jo sen verran vanha, ettei sen aikaiset grafiikkaväännöt ole täysin tuoreessa muistissa...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Veikkaan että seuraavan sukupolven pelit vievät keskimäärin 15-20 gigaa. Tämä arvaus perustuu nykyisten pc pelien viemään tilaan. Max payne 3 on poikkeus ja vie asennettua noin 30 gigaa, mutta se johtuu siitä että siinä on niin paljon videokuvaa. Samoin myös Hitman: absolution, 24 gigaa. Mutta Far Cry 3, Crysis 3, Tomb Raider ja Metro: Last Light ei vie kuin 10-14 gigaa koska niissä cutscenet pyörivät pelimoottorilla. Tekstuurit on näissä peleissä ainakin 3x tarkemmat kuin nyky konsoleilla. E3 yms pelivideoiden perusteella seuraavan sukupolven peleissä ei ole aikanaan tuota tarkempia tekstuureja. Tosin tuosta ei voi sanoa varmasti ennen kuin näkee pelit livenä eikä huonolaatuisena Youtube videona.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Uncharted 3 on muistaakseni 40-50 GB välissä kooltaan, joten uskon kyllä ainakin osan tulevan sukupolven peleistä ylittävän tämän.

Pointtini oli että jos nykyisellään pelien keskikoko on jossain 10-12 gigan välillä, en usko että seuraavassa sukupolvessa hypätään 40-50 gigan keskikokoon. Ja vaikka hypättäisiin sinne 40 gigaan, konsolille silti mahtuu se 10 peliä asennettuna joten 90% ihmisistä tuo 500 gigan kovalevy riittää mainiosti. Mukaan kun ottaa vielä sen, että näitä indiepelejä pusketaan ainakin Sonyn puolelta nyt voimakkaasti, voi ainakin alkuun pelien keskikoko jopa pudota.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jotkit pelit olivat jo 1080p, jota ei tuleva sukupolvi tule ylittämään, tekstuureista ei siis pääse perustelemaan tallennustilan 4-5 kertaistamista.

Kyllä pääsee. Ei renderöintiresoluutio ole kuin yksi pelissä käytettyihin tekstuureihin vaikuttava tekijä. Kun muistia on käytettävissä enemmän, voidaan käyttää enemmän ja laadukkaampia tekstuureja kun piirretään sitä 1080p-kuvaa.

Muistammehan vielä, kuinka jo vuonna 2008 Hideo Kojima valitteli kaksikerroksisen BD-levyn 50 GB:n kapasiteetin olleen jo tuolloin liian pieni hänen visioidensa toteuttamiseksi ilman kompromisseja:

Hideo Kojima, the father of the Metal Gear series, gave an interview to Famitsu, the number one Japanese games magazine, in which he talked of having to cut and compress elements of the game in order to fit it all on to one Blu-ray disc.
http://gamer.blorge.com/2008/03/03/kojima-claims-ps3-blu-ray-too-small-for-metal-gear-solid-4/

(Vaikka täytyy myöntää, että Kojima ei aina ole ollut se jalat kaikkein tukevimmin maan kamaralla tönöttävä pelivisionääri.)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä pääsee. Ei renderöintiresoluutio ole kuin yksi pelissä käytettyihin tekstuureihin vaikuttava tekijä. Kun muistia on käytettävissä enemmän, voidaan käyttää enemmän ja laadukkaampia tekstuureja kun piirretään sitä 1080p-kuvaa.

Joo, olet oikeassa, resoluutio ei ole sama kuin tekstuurit, mutta siis tuolla ei voida perustella sitä että pelien koot nousisi nelin- tai viisinkertaisiksi.

Linkistä muuten löytyy tutkismusdataa minkä verran SSD-levy nopeuttaa latauksia. On siinä pieni ero, muttei omasta mielestä tarpeeksi merkittävä perustellakseen SSD-levyn hankintahinnan (500 gigan SSD tällä hetkellä noin 350 euroa).
PlayStation 3: retail disc vs. digital delivery • Articles • Eurogamer.net
 
Ylös Bottom