Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelikonsolia hankkimassa: PS3 vai Xbox 360?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 8589
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Pelikonsolia hankkimassa: PS3 vai Xbox 360?

Molemmissa noissa konsoleissa on omat hyvät ja huonot puolensa, joita en nyt ala tähän purkamaan, koska ketju on ihan väärä siihen aiheeseen.

Eikös tämän ketjun tarkoitus ollut juurikin tuo? ;)

Kyllä mä olen edelleen sitä mieltä että boksi on se käyttäjäystävällisempi vekotin, ja kieltämättä jonkin verran kaipaankin omaani.. Parin kuukauden sisään tulee kyllä taas ostettua, tosin en ajatellut luopua plegestäkään eli molempi parempi aivan takuulla.. Jos nyt tällä tiedolla pitäs valita vain toinen niin kyllä se boksiin se valinta ehkä kallistuis.. Käyttis, sujuvuus, multiplattarit, ohjain, pelitarjonta (runsaus ja laatu) syinä. Kyllä plege aika kova vekotin on myös, ei siitä mihinkään pääse.. mutta kokisin jopa ehkä mahdolliseksi myydä tuon kunhan Gran Turismo 5 on nähty.. katsotaan nyt mitä pleikkarin tulevaisuus tarjoaa..

Eikös tämän ketjun tarkoitus ollut juurikin tuo? ;)

Kyllä mä olen edelleen sitä mieltä että boksi on se käyttäjäystävällisempi vekotin, ja kieltämättä jonkin verran kaipaankin omaani.. Parin kuukauden sisään tulee kyllä taas ostettua, tosin en ajatellut luopua plegestäkään eli molempi parempi aivan takuulla.. Jos nyt tällä tiedolla pitäs valita vain toinen niin kyllä se boksiin se valinta ehkä kallistuis.. Käyttis, sujuvuus, multiplattarit, ohjain, pelitarjonta (runsaus ja laatu) syinä. Kyllä plege aika kova vekotin on myös, ei siitä mihinkään pääse.. mutta kokisin jopa ehkä mahdolliseksi myydä tuon kunhan Gran Turismo 5 on nähty.. katsotaan nyt mitä pleikkarin tulevaisuus tarjoaa..

Juu no eiköhän sitä tässäkin voisi mutta en nyt jaksa alkaa selostamaan kahden erilaisen konsolin eroista ;)

Itselläni on xbox 360. Olen pelannut kaverilla PS3 ja en oikein pitänyt ohjaimesta. Muuta tartuntapintaa minulla ei pleikkaan olekkaan. Suunnittelen PS3 ostamista boxin rinnalle jossakin vaiheessa, kun boxista en suostu luopumaan. Pleikka siis kiinnostaa jo sen takia, että kavereilla on myös PS3:sia ja saan lisää peliseuraa. Wii on ainut kone mikä ei minua oikeastaan kiinnosta ollenkaan.

ps: eräs kaveri jolla on ps3, suunnittelee boxin ostamista ps:n rinnalle samasta syystä. :)

Viime aikoina tullut pelailtua aika paljon kavereilla tuota XO:ta, joten uskoisin että minulla on jo aika hyvä tuntuma laitteesta, vaikka en sitä itse omistakaan.

Minun on pakko sanoa, että mielestäni Dualshock 3 on parempi kuin boxin ohjain (vastoin ilmeisesti valtavirran mielipiteitä). Syyt: Dualshockin suuntaristikko on ylivoimainen (tämän mielipiteen kanssa tuskin olen yksin). Muotoilussa en koe kummankaan ohjaimen osalta suurta eroa. XO:n ohjain jotenkin "täyttää" kourat mukavammin, mutta se taas tuntuu jotenkin kömpelöltä (dualshock mukavasti "lepää" käsissä). Mielestäni ds:n ylänäppäimet/liipaisimet ovat myös paremmat. Pidän dualshockin liipaisimien vastuksesta...boxin ohjaimen liipaisimissa ei vastusta ole (tai sitten kavereideni kaikki ohjaimet ovat todella kuluneita ;) ). Myös boxin ohjaimen ylänapit (LB ja RB) ovat huomattavasti tunnottomammat kuin dualshockin vastaavat (palaute painalluksesta ei ole yhtä selvä). Toistaiseksi myös dualshockin tatit tuntuvat paremmilta kuin boxin vastaavat. Ne ovat paljon tarkemmat ja niissä tuntuu olevan parempi response (eikä tämä taida olla pelkästään minun mielipiteeni, vaan ihan tekninen tosiasia). XO:n tatteihin tottuisin kuitenkin varmasti ajan myötä, enkä näin ollen katso, että noilla tateilla on suurta eroa.

Muistetaan kuitenkin, että olen pelannut dualshockilla siitä päivästä asti, kun se PSX:lle aikoinaan julkaistiin. Toki onhan tuo dualshock vuosien saatossa hieman kehittynyt (ehdottomasti parempaan suuntaan). Varsinkin nuo liipaisimet ovat aivan mainiot...varsinkin kun niihin ostaa muistaakseni n. 3 maksavat real triggers (tms.) lisäpalikat. Ehkäpä paras sijoitus mitä konsolin hyväksi voi tehdä. Ymmärrän toki, että pelaajahistoriani vaikuttaa suunnattomasti dualshockin suosimiseen, mutta silti en voi käsittää miksi jotkut ihmiset pitävät XO:n ohjainta niin selvästi parempana kuin dualshock3:sta. Toki se muotoilu on erilainen, mutta noita ohjaimia pidetäänkin kädessä hieman erilailla...

Jos nyt lyhyt miete vielä tuosta PS3:sta. Kohta 1,5 vuotta on tuota laitetta tullut käytettyä ja olen ollut täysin tyytyväinen. Pelejä on riittävästi ja niiden laatu on kohdallaan (varsinkin viimeisen vuoden sisällä on ollut). Sehän on se tärkein asia. Bluray soittimena en ole käyttänyt pleikkaa kuin vasta pari kertaa, joten se ei ole antanut minulle paljon lisäarvoa. Multimediasoittimena pleikka on yliveto. Selaan pleikalla nettiä, striimaan sille pc:ltä leffat ja musiikin ja jonkun verran olen tuota valokuvaselaustoimintoakin käyttänyt (pirun tyylikäs btw). PS3 toistaa varmaan 95% videotiedostoista, joita normaalisti tulee vastaan (paremmin se videot toistaa kuin meikäläisen pc, vaikka siinä kaikki yleisimmät codecit onkin). PS3 saa pelikoneena minulta arvosanan 9+. Ainoat miinukset tulee alkuaikojen melko rumista multiplattaripeleistä (nykyään ongelmaa ei käytännössä enää ole, jos ei ruveta aivan pilkkua viilaamaan) ja luvattujen pelien lykkääntymisestä. Multimedialaitteena PS3 saa arvosanan 9,5. Ainoat miinukset nettiselaimen ajoittaisesta kaatumisesta ja muutamasta videotiedostosta, joita PS3 ei vielä pysty toistamaan.

Ps3 on kuitenkin laite, josta mielestäni voitaisiin edelleenkin pyytää 500e hintaa, mutta jonka saa jo todella edullisesti.

Ai helvetti tuo tärkeä viestikeskustelu tuhoutui ja kuinkas ollakaan se olikin välttämättömän tärkeää antia boardille :D

Jahas.. tovin verran tuota pleikkaria nyt räplättyäni, ensivaikutelma on että...
Aivan hemmetin ronkeli ja monimutkainen käyttis kun vertaa mikkihiiri boksiin..
noh.. asennetaas ny Gran Turismo 5 Prologue ja katotaan josko grafiikat häikäsis.

Kuinka XMB:stä saa monimutkaisen? PS3:ssa on ehkä helpoin käyttis, mitä olen koskaan kokeillut. Muutama kikka pitää kuitenkin osata, esim. jos haluaa USB-tikulta jostain kansiosta tiedostoja, niin pitää tajuta painaa kolmiota ja valita "Näytä kaikki". Toisaalta, RTFM.
Joillain tuntuu olevan myös ongelmia PS3:n nettiin saamiseksi. Tätäkään ei voi käsittää. PS3:n saa nettiin painelemalla pari kertaa OK:tä, eikä täydy itse säätää yhtään mitään. Monta kertaa on PS3 mennyt eri paikoissa nettiin kätevästi, kun XP- ja Vistakoneet ovat olleet ronkelimpia. Toki tiedostan sen, että kokoonpanoja on miljoona erilaista, ja joskus edessä vain sattuu olemaan käsittämättömiä ongelmia, joille ei tunnu löytyvän selityksiä.

Joillain tuntuu olevan myös ongelmia PS3:n nettiin saamiseksi. Tätäkään ei voi käsittää. PS3:n saa nettiin painelemalla pari kertaa OK:tä, eikä täydy itse säätää yhtään mitään. Monta kertaa on PS3 mennyt eri paikoissa nettiin kätevästi, kun XP- ja Vistakoneet ovat olleet ronkelimpia.

Itse jouduin ainakin tappelemaan ihan omakätisesti dns asetusten kanssa ennen kuin alkoi toimimaan. Kyllähän sitä käyttämään pystyy juu, mutta boksilla vaan moni asia tuntuu sujuvammalta.. (niitähän tässä ketjussa oli tarkoitus verrata) edelleen muuten sitä mieltä nyt kun pleikkaria on jo tullut ihan kiitettävästi räplättyä.

No näistä konsoleista voidaan toki vääntää auringonlaskuun asti, mutta ei PS3 ainakaan "ronkeli" ole. Harva laite markkinoilla on yhtä monipuolinen medialaitteena - ja tietty CD:t/DVD:t/Blu-rayt päälle. Netti meni itsellä ainakin ns. heittämällä (myös langaton sitten myöhemmin). Eli kyllä se puoli skulaa ja hyvin. On sitten tietty makuasia, että miten tärkeitä "mediasoitinvalmiudet" yms kellekin on.

Aina on ainakin a) "laite", b) "käyttäjä" ja c) "muut ulkoiset tekijät" (netin kanssa esim. modeemi yms). Syynä ongelmiin voi olla siis muitakin kuin tuo "a"..

Harva laite markkinoilla on yhtä monipuolinen medialaitteena - ja tietty CD:t/DVD:t/Blu-rayt päälle. .

Pitikin kysyä, onko kellään ongelmia Pleikalla jos katsoo aluekoodaamatonta NTSC levyä skaalaus päällä. Jostain syystä kuva on kuin lomitettu (joka toinen viiva selkeästi eri kuvasta). Ongelmaa ei ole kun skaalaus on pois päältä,.

PlayStationilla on ainakin mun mielestä hyvät yksinoikeudet, joten sen takii suosittelen sitä. Unchartedit, God of War 3, Killzone 2, tuleva Agent pelisarja (GTA:n tekijöiltä), jne.

Onkohan tuossa ps3:n ohjaimessa joku viive? Olen pelannut kummallakin konsolilla ja aina kun pelaan ps3:sta tuntuu ettei se reakoi niin hyvin ohjaukseen (siis kaikissa peleissä). Oletteko huomanneet samaa?

Onkohan tuossa ps3:n ohjaimessa joku viive? Olen pelannut kummallakin konsolilla ja aina kun pelaan ps3:sta tuntuu ettei se reakoi niin hyvin ohjaukseen (siis kaikissa peleissä). Oletteko huomanneet samaa?

Ainoa peli, missä olen tuota huomannut, on Killzone 2 - mutta siinäkään pelissä vika ei ole itse laitteessa tai ohjaimessa.

olen ps3 pulella onhan se hintava mutta se on hyvä netissä on hauskaa pelata kavereiden kanssa :D :cool:

PSN .vs. XBOX Live
XBOX Livehän on huomattavasti PSNää parempi melkeinpä kaikissa suhteissa. XBOX Liven käyttöliittymä on simppelimpi ja parempi. Toki tämä on sellainen asia, että PS3 omistajien mielestä se on PS3:ssa parempi ja XBOX360 omistajien mielestä se on parempi Boxissa. Kuitenkin jos ihan faktoja lyödään pöytään niin XBOX Liven palvelimilla on huomattavasti enemmän tilaa kun PSN palvelimilla, joka tarkoittaa että verkkopelit tökkii vähemmän. Sen lisäksi XBOX Livestä ladattavissa olevat ilmaiset lisäosat moniin peleihin ja myös Microsoft pisteillä ostettavat lisäosat jyräävät PSN vastaavat alleen. Toki joissakin peleissä on tarjolla melkeinpä samat lisäosat kuten Guitar Heron biisit, joita PSN:stä saa jopa enemmän kuin Livestä. Melkeinpä ainoa osa-alue jossa PSN voittaa Liven on toki se, että se on täysin ilmainen. On kuitenkin syytä huomata, että Livekin on ilmainen Silver käyttäjänä, jolloin pystyt edelleenkin ladata esimerkiksi ilmaisia lisäosia peleihin jne. Pitää muistaa kuitenkin, että Livellä onkin varaa olla maksullinen ;)

Itse siis sanon Liven paremmaksi, mutta jos mielummin pelaat ilmaisia pätkiviä verkkopelejä kuin maksullisia ja toimivia niin PSN on oiva vaihtoehto.

OHJAIN
Tämä on toki makukysymys, mutta itse pidän valtavasti enemmän Boxin ohjaimesta. Koverat tatit ja takaliipasimet toimii paljon paremmin kuin PS3 ohjaimen kuperat vastaavat. XBOX360 ohjain istuu käteen paremmin, kun taas PS3 rimpulaohjain istuu korkeintaan 5-vuotiaalle. Myös samalla tasolla pystysuunnassa katsottuna olevat tatit PS3 ohjaimessa ärsyttää. XBOX360 tattien sijoitus toimii paremmin. PS3 rasti, neliö, ympyrä ja kolmio -näppäimet ovat myös omaan makuun liian pehmeät ja välillä tuntuu ettei ne ota kunnolla.

Tässä suhteessa siis XBOX vie selkeän voiton, ei tuohon PS3 ohjaimeen saa oikeastaan ollenkaan tuntumaa.

GRAFIIKAT
Paperillahan PS3 on tehokkaampi laite ja myös käytännössä ainakin joissakin peleissä se on totta. Kuitenkin PS3ssa on Cell -prosessori, joka on monimutkaisuuden takia todella vaikea ohjelmoitava eikä Sonyn kehitystyöllä tunnu olevan mitään tulosta, koska periaatteessahan PS3:sta pitäisi saada irti huomattavasti paremmat grafiikat kuin Boxista mutta eipä ole. Monissa peleissä jopa homma kääntyy täysin toisinpäin. Sonyn nerokkuus näkyykin hyvin tällä osa-alueella kun isketään laitteisiin komponentteja joista ei edes ymmärretä kaikkea eikä osata täysin ohjelmoida.

Enempää en jaksa tällä erää kirjotella, mutta toivottavasti joku konsolinhankkija hyötyy tästä jotakin. Omasta mielestäni XBOX360 olisi parempi valinta vaikka maksaisi saman verran kuin PS3, mutta kun sitä saa vielä huomattavasti halvemmalla niin eiköhän peli ole aika selvä.

Kuitenkin jos ihan faktoja lyödään pöytään niin XBOX Liven palvelimilla on huomattavasti enemmän tilaa kun PSN palvelimilla, joka tarkoittaa että verkkopelit tökkii vähemmän.
Tähän sellainen korjaus, että Livessä suurin osa verkkopeleistä pyöritetään ihan P2P-tekniikalla ilman mitään varsinaisia palvelimia. PSN:ssäkin osa peleistä pyörii P2P:nä, mutta enemmistöllä on omat serverit.

Ja ihan yleisestikin ottaen PS3:n verkkopelit sujuvat käytännössä ihan yhtä hyvin kuin Livessä. Dedikoitujen servereiden ongelma on lähinnä siinä, että sinä päivänä kun niitä pyörittävä taho päättää vetää töpselin irti seinästä, loppuu verkkopelaaminen siihen. Siinä mielessä boksin P2P-pelit ovat "future proof", sillä niitä voi pelata niin kauan kuin vaan löytyy toisiakin pelaajia.

OHJAIN
Tämä on toki makukysymys, mutta itse pidän valtavasti enemmän Boxin ohjaimesta. Koverat tatit ja takaliipasimet toimii paljon paremmin kuin PS3 ohjaimen kuperat vastaavat. XBOX360 ohjain istuu käteen paremmin, kun taas PS3 rimpulaohjain istuu korkeintaan 5-vuotiaalle. Myös samalla tasolla pystysuunnassa katsottuna olevat tatit PS3 ohjaimessa ärsyttää. XBOX360 tattien sijoitus toimii paremmin. PS3 rasti, neliö, ympyrä ja kolmio -näppäimet ovat myös omaan makuun liian pehmeät ja välillä tuntuu ettei ne ota kunnolla.

Tässä suhteessa siis XBOX vie selkeän voiton, ei tuohon PS3 ohjaimeen saa oikeastaan ollenkaan tuntumaa.

XO-ohjaimen ristiohjain on aivan kamala, siinä vanhan retropelaajan sydän itkee verta kun sillä yrittää mitään saada aikaiseksi. Ei Siksakin/DS3:n ristiohjain sekään täydellinen ole, mutta parempi kuitenkin. (Parhaat nykyristarit ovat Wiikakessa/Classicissa.)

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom