Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelikonsolia hankkimassa: PS3 vai Xbox 360?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 8589
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Pelikonsolia hankkimassa: PS3 vai Xbox 360?

Jos käännytystyöllä viittaatte minun käännyttämiseen, voin todeta ettei se nyt ihan niin helposti onnistu. Olen asioinut ja jutellut useasti pelikaupanmyyjän kanssa, hänellä ei ole mitään syytä valehdella. Olen jo sen ikäinen, että pystyn muodostamaan oman mielipiteeni konsoleista.
Ei ainakaan meikun agendoihin kuulu kenenkään "käännyttäminen" (kuin korkeintaan pois tietynlaisesta fanipoikuudesta). En siis oikein ymmärtänyt, mihin Paolo kommentillaan edes viittasi.

Jos nyt vielä yritän vääntää rautalangasta sitä "onko pelikaupan myyjä suurempi auktoriteetti" -heittoani... Ymmärrän, että ihmiset mielellään kuuntelevat ns. asiantuntijoita, ja ehkäpä vielä enemmän, jos kyseinen henkilö koetaan henkilökohtaiseksi tuttavaksi. Mutta tekevätkö nuo seikat hänen mielipiteestään jotenkin "enemmän totuuden"? Entä onko keskustelufoorumin moderaattorin sanalla samanlaista vaikutusta? Jos on, niin olen ehkä aavistuksen imarreltu, mutta kehotan silti edelleen muodostamaan oman mielipiteen käytännön kokemuksien, ei muiden ihmisten "propagandan" perusteella. Ja jos ei, miten ihmeessä voisin edes "käännyttää" ketään? :)

Tuosta huolimatta X360-kataloogistani löytyy täysin pelaamattomia mahdollisia helmiä (Mass Effect, Braid, Gears of War 2, molemmat Fablet, kaikki Halot, Crackdown, Forza 2, Assassin's Creed, Dead Rising, Lost Odyssey, molemmat Saints Row't...)
:D No en yhtään ihmettele, jos boksi on vähän pleikkarin varjoon jäänyt, jos kerta koko konsolin kermaisin kerma pölyttyy hyllyssä.

Mutta ymmärrän kyllä sinänsä yskän, ettei aika vaan riitä. Kyllä minullakin on pelaamatta Killzonet, Metal Gear Solidit ja Little Big Planetit, vaikka varmasti olisin näitä mieluusti pelannut. Minulla vain se näiden pelaamiseen tarvittava konsolikin on jäänyt kauppaan, sillä ei se aika millään riitä edes kahden konsolin yksinoikeuksien selaamiseen ja multiplattarit päälle. Mielestäni on melkoisen outoa omistaa useita konsoleita, jos lopputulos on sitten esim. TT-2k:n kaltainen, eli pelit pölyttyvät hyllyssä. Tehkää valinta ja pysykää siinä.

Mielestäni on melkoisen outoa omistaa useita konsoleita, jos lopputulos on sitten esim. TT-2k:n kaltainen, eli pelit pölyttyvät hyllyssä. Tehkää valinta ja pysykää siinä.
Kieltämättä se varmasti onkin hieman omituista, sitä ei voi kieltää. Ensimmäinen ongelma on tosiaan ajankäyttö (lue: tämä foorumi vie kaiken aikani, pitäisi varmaankin hakeutua jo hoitoon), ja toinen ongelma on tuo "runsaudenpula". Ei vaan osaa päättää, minkä pelin neitsyyden riistäisi ja pelaisi sitä niin pitkään, että joko näkee lopputekstit tai on valmis hylkäämään pelin muista syistä. Kolmas "ongelma" on se, että Pleikkarillekin tulee lähes jatkuvalla syötöllä niin paljon kivaa pelattavaa, että siinä mielessä ei ole tarvetta vaihtaa telkkarista HDMI-inputtia boksin puolelle.

PS. Sen olen kuitenkin päättänyt, että Mass Effectin aloitan seuraavaksi. Ihan kohta. Juu-juu, varmasti. :)

Tuosta huolimatta X360-kataloogistani löytyy täysin pelaamattomia mahdollisia helmiä (Mass Effect, Braid, Gears of War 2, molemmat Fablet, kaikki Halot, Crackdown, Forza 2, Assassin's Creed, Dead Rising, Lost Odyssey, molemmat Saints Row't...), jotka on tarkoitus pelata läpi/kyllästymiseen asti, kunhan sopiva aikarako ja inspiraatio löytyy. Mutta toisaalta myös PS3:n pelihyllyssä on potentiaalisia huippupelejä odottamassa; pari Ratchet & Clankia, Resistance 2, Valkyrie Chronicles sekä ennen kaikkea ihan älytön lista PS2-"klassikoita".

Heh, "I feel your pain", niinkuin sanotaan. Mullakin on vielä pelaamatta Fable II, Mass Effect, Crackdown... Assassin's Creed ja Dead Rising jäi suosiolla kesken, koska eivät mulle maistuneet. Pleikalta Ratchet & Clankit ainakin. Muutama PS2-peli olisi myös tarkoitus pelata. Ja ziljoona ladattua PSN-peliä koneella. Ja Wiin pelit.. Huhhuijaa. En tiedä mistä aika kaikkeen.

Tämä on toki lopulta positiivinen ongelma, sillä niin monta hyvää peliä tulee valikoimiin kun omistaa useamman konsolin.

Kun minulta tullaan kyselemään, mikä konsoli kannattaisi ostaa, kartoitan kysyjän tarpeet ja mahdollisuuksien rajoissa kutsun kotiini käymään, jotta voin esitellä kummankin laitteen ominaisuuksia. En siis tarjoa valmiiksi purkitettua "osta PS3, se on paras" -vastausta, koska tiedän, ettei se ole "paras" kaikille.

Joo, samaan tyyliin mennään täälläkin. Moni haluaa nykyään paljon ominaisuuksia (esim. Blu-ray-soitin, koska taulutv pönöttää jo nurkassa) samassa paketissa, joilloin PS3 tulee vahvasti kuvaan mukaan. Jotku taas etsii puhdasta ja tehokasta pelikonetta (360 ehkä) tai asteen lapsiystävällisempää (Wii ehkä).

Mutta itsekin kutsun ihmisiä käymään ja kerron reilusti hyvistä ja huonoista puolista. Oma kaveripiiri vähän jo vanhempaa, eli muutakin mielessä kuin pelaaminen, joten kyllä PS3 slim on aiheuttanut muutamia kyselyjä. Pari kaveria on jo moisen kai hankkimassa (juuri siitä syystä kuin kerroin - taulutv on nurkassa ja Blu-ray kiinnostaa - sitten pelit ym päälle vaihdettavan kovalevyn kanssa - ja hinta laski).

Koska hinnan puolesta homma on nyt (onneksi) tasoittunut, niin on paljon helpompi alkaa vertailemaan konsolien ominaisuuksia. Ei tarvitse koko ajan selittää, miksi esim. PS3 on "vähän kalliimpi" kuin muut (ehkä se vielä vähän on, jos vertaa Wii tai karvalakki* 360).

*=Tarkoitan sitä "halvinta mallia".

Tehkää valinta ja pysykää siinä.

Tämä on mielestäni vähän outo neuvo (ainakin yhtä outo kuin "osta 3 konsolia".. ;) ). Meinaan se, ettei aika riitä joka peliin on aika henk.koht. ongelma, koska eihän jokaista peliä tarvitse ostaa/pelata (ei kukaan pakota). Olen itse ollut aina ns. keräilijä, eli jotenkin tulee hamstrattua pelejä nurkkiin (varsinkin kun niitä netistä saa niin pirun halvalla välillä - ainakin kun odottaa jokusen kk). Pelaan niitä aktiivisesti, mutta toki 35v nurkilla olevalla miehellä on muutakin tekemistä kuin pelata päivin ja öin. Onneksi. :) Eli vaikka pelaan, niin aina hyllyssä on lisää pelattavaa. Sama se olisi ihan yhdellä konsolillakin ainakin mulla. Eli aika pitkälti oma valinta ja kuten sanoin - positiivinen ongelma (meinaan mulle ei väliä, vaikka pelaan pelin esim. 6kk-vuoden päästä siitä kun se ilmestyi).

Jos valitsee vain "yhden konsolin", niin sitten täytyy muistaa suhteuttaa myös jutut/vinkit/neuvot/arviot/ym forumeilla oikeisiin mittasuhteisiin. Ei silloin ole kauheasti tieto-taitoa-kokemusta kommentoida sen "toisen konsolin" hyviä ja huonoja puolia. Se ainakin minua joskus jurppii, kun asioista tietämätön ihminen "antaa neuvoja" forumeilla (vaikkei pahimmassa tapauksessa edes omista kritisoitavaa tuotetta). Ja *vieläkin* kuulee näitä aivan älyttömiä kommentteja, kuten "PS3:lle ei ole hyviä pelejä", "jokainen 360 konsoli on viallinen", tms.. Noh, osa "missaa bussin", sille ei mahda mitään.

Mulla on yksi "neuvo" myös: Kannattaa miettiä miten paljon aika menee nettipelaamiseen vs. eri pelien pelaaminen "läpi". Ainakin itse olen jättänyt online-pelit aika pitkälti pois, koska muuten aika ei riitä tuohon "peruspelaamiseen". Mutta jokainen toki taaplaa omalla tyylillään ja varmasti osalla on oikea tasapaino molemmissa.

Hieman jatkaen tätä ajan käytön problematiikka -teemaa. Vapaa-aika ja sen käyttöhän on kaikille yksilöllistä, joten parhaiten jokainen tietää vain oman itsensä metkut. Mutu nyt vain tuntuu olevan se, että ainakin boksille ja pleikkarille on niin paljon laadukkaita ja hyviä pelejä (yksinoikeudet+multiplatat), ettei kaikkia millään ehdi pelaamaan. En minäkään ehdi kaikkia haluamiani pelejä pelaamaan, vaikken tee vapaa-ajallani paljoa muuta kuin pelaamista ja omistan vain yhden konsolin. En edes osaa ajatella kuinka monesta hyvästä nimikkeestä joutuisin "luopumaan", jos omistaisin useamman konsolin (tällä hetkellä ohitan muiden konsolien nimikkeet vain olan kohautuksella, olivat ne kuinka hypetettyjä tahansa) tai jos harrastaisin jotain muuta.

Tämä asettaa mielestäni outoon valoon usein kuullut puheet siitä, että pitäisi omistaa useita konsoleita, jotta voisi objektiivisesti nauttia pelaamisesta ja kaikista peleistä joita markkinoille tulee. Ei vain riitä aika. Tämä johtaa siihen, että pelaajan on lopulta tehtävä valinta kumpaan leiriin kuuluu, kauniista puheista huolimatta. Jopa useamman konsolin omistajat (toinen konsoli ehkä ostettu sitten tiettyä yhtä, kahta peliä varten) joutuvat tämän valinnan tekemään oman ajan- ja rahankäyttönsä suhteen.

Tämä näin yleisenä pohdintana tästä konsoleiden välisestä sodasta.

Tämä asettaa mielestäni outoon valoon usein kuullut puheet siitä, että pitäisi omistaa useita konsoleita, jotta voisi objektiivisesti nauttia pelaamisesta ja kaikista peleistä joita markkinoille tulee. Ei vain riitä aika. Tämä johtaa siihen, että pelaajan on lopulta tehtävä valinta kumpaan leiriin kuuluu, kauniista puheista huolimatta.
Tuo on myös hyvä huomio. Jos vapaa-aika/peliaika on jo valmiiksi kortilla, ei sitä ainakaan lisää tule hankkimalla lisää viihdelaitteita. Toki meitä on moneen junaan, ja jotkut ehtivät suvereenisti pelata kymmeniä tunteja viikossa useammallakin konsolilla.

Mutta valitsipa minkä tahansa tai mitkä tahansa, kunnioitus muita kohtaan olisi silti säilytettävä.

Kyllähän tuolla pelihyllyssä on muutama ihan koskematon helmi minullakin. Silti harkitsen toista pelikonetta. En näe tätä mitenkään ongelmana.

Ensinnäkin, jos löydän pelin halvalla ja aion sen joskus pelata, niin ostan sen kun se on vielä halpa. Prismat ja anttilat sun muut myy tosi halvalla vanhoja pelejä. Halpa hinta voi tarkoittaa myös sitä, että viimeisiä viedään, joten odottavan aika voi mennä ohi. (viimeisin tuollainen ostos oli prismasta Lost Planet -22€) Käytettyjen pelien hyllystä voi löytää joskus jotain hyvällä hintalaatusuhteella, ja parempi toimia heti.

Toisekseen, en halua pelata vain yhtä peliä kunnes se on läpi. Joskus kyllästyn hetkeksi, mutta innostus palaa myöhemmin (joskus tietysti se ei palaa ja silloin on aika myydä peli). Useimmiten minulla on pelattavaa joka genrestä ja kun peli-ilta iskee, niin ensimmäisenä istahdan ja kysyn itseltä:"mitä haluan pelata?". Valinnan varaa on oltava.

Kolmannekseen, jos vauhti on se, että pelit useimmiten ratkeavat läpi asti ensimmäisten tuntien aikana ja takana on jo lähes sata läpipelattua, niin liukuhihnalla on oltava seuraavat kappaleet valmiina ettei koneistoa tartte ajaa alas.

Tämä asettaa mielestäni outoon valoon usein kuullut puheet siitä, että pitäisi omistaa useita konsoleita, jotta voisi objektiivisesti nauttia pelaamisesta ja kaikista peleistä joita markkinoille tulee. Ei vain riitä aika. Tämä johtaa siihen, että pelaajan on lopulta tehtävä valinta kumpaan leiriin kuuluu, kauniista puheista huolimatta. Jopa useamman konsolin omistajat (toinen konsoli ehkä ostettu sitten tiettyä yhtä, kahta peliä varten) joutuvat tämän valinnan tekemään oman ajan- ja rahankäyttönsä suhteen.

Objektiivisuus on asia mihin ei maallisilla hankinnoilla vaikuteta. Johonkin se aika kuitenkin riittää. Ja jos se riittää enempään kuin niihin muutamaan AAA+ peliin tietyllä konsolilla, niin väistämättä joutuu sen perimmäisen kysymyksen eteen. Nimittäin ovatko toisen konsolin AAA+ pelit parempia kuin tämän minun konsolini AAA- tai huonommat pelit. Ja jos aika riittää vain muutamaan peliin, niin puhutaan jo casual pelaaja ryhmästä. Multikonsolisuus on mahdollisuus valita hillot päältä suuremman otannan sisältä. Ei tosiaan ole tarkoitus pelata jokaista peliä, vaan antaa itselle mahdollisuus valita se peli josta tykkää ilman rajoituksia. Aikani on todella vähäistä joten haluan sitäkin suuremmalla syyllä valita sen numero 1 pelin joka on minusta se paras. Haluan ehdottomasti peliajaltani sitä parasta mitä tarjolla on ja vasta sen jälkeen seuraavaksi parasta.

Eikä pidä unohtaa sitä totuutta, että yksi syy miksi MINÄ toista konsolia haluan, on puhtaasti turhamaisuus. Pärjään hyvin yhdellä, mutta haluan pärjätä vielä paremmin. Haluan hifistellä aihetta "pelaaminen."

...Objektiivisuus on asia mihin ei maallisilla hankinnoilla vaikuteta. Johonkin se aika kuitenkin riittää. Ja jos se riittää enempään kuin niihin muutamaan AAA+ peliin tietyllä konsolilla, niin väistämättä joutuu sen perimmäisen kysymyksen eteen. Nimittäin ovatko toisen konsolin AAA+ pelit parempia kuin tämän minun konsolini AAA- tai huonommat pelit. ...

Niin mutta eikö tässä ole kyse mielipiteistä? AAA+ peli sinulle on AA peli minulle ja niin edelleen. Jos esim. minä tai vaikka stammy löydämme niin paljon kiinnostavaa ja hyvää pelattavaa yhdeltä konsolilta, että aika ei meinaa edes niihin riittää niin miten aikamme sitten riittää myös toisen konsolin "AAA+" nimikkeisiin?

Muutenkin tuo AAA+ "arvosana" pelille on jotenkin niin harhaanjohtava kuin olla ja voi. En tarkoita että joku numero arvosana on sen parempi. Jokainen muodostaa jokaisesta pelistä mielipiteensä itse ja tämä on se "arvosana" jolla on merkitystä...

Nämä multikonsoli jutut on vähän siinä rajoilla, että pitäiskö tehdä niille oma ketju...

mut anyway

Jos esim. minä tai vaikka stammy löydämme niin paljon kiinnostavaa ja hyvää pelattavaa yhdeltä konsolilta, että aika ei meinaa edes niihin riittää niin miten aikamme sitten riittää myös toisen konsolin "AAA+" nimikkeisiin?

Rottamopo sanoi:
Ja jos se riittää enempään...

Tuohon ajan riittävyyteen tuossa suhteessa vaikuttaa ehdottomasti se, että kuinka paljon niitä hyviä pelejä on tai kuinka hyvinä niitä pitää. Ja myös se, kilpailuttaako pelinsä vaikkapa genrekohtaisesti vai joutuuko esim Halo taistelemaan paremmuudestaan vaikkapa Litte Big Planetin kanssa. Itselläni fps-genre on kulutettu loppuun plösöllä. Nyt olisi ennen MAG:ia, OF:ää ja MW2:sta tyhjiö täytettäväksi. No ei ole boxia, joten lempigenreni on kuivunut kasaan vaikka on olemassa (kuulemma) ihan hyvä peli tuolla boksilla juuri tässä genressä. Aargh!

Dragonfly sanoi:
Muutenkin tuo AAA+ "arvosana" pelille on jotenkin niin harhaanjohtava kuin olla ja voi. En tarkoita että joku numero arvosana on sen parempi. Jokainen muodostaa jokaisesta pelistä mielipiteensä itse ja tämä on se "arvosana" jolla on merkitystä...

En keksinyt muutakaan arvosanaa. Tuo on ainakin pelifirmojen itsensä käyttämä niistä peleistä jotka ovat syntyneet myymään rajusti. Ehkä jopa huonoin arvon indikaattori koskaan. Pahoittelen kun käytin tota. Tarkoitus oli käyttää tota vertauksena sellaisesta pelistä jonka rankkaan (itse) ihan ykköseksi genressään.

Dragonfly sanoi:
Niin mutta eikö tässä ole kyse mielipiteistä?
Kyllä. Minun mielipide on ehdottomasti se, että valinnanvaraa kasvattamalla on mahdollisuus päästä uusiin eeppisiin seikkailuihin bittilaaksoissa, joista en välttämättä halua jäädä paitsi... :eek:Eikun eipäs!:eek: Minusta tuo ei ole vain mielipide, vaan se on fakta. Mielipide taas on se, pitääkö noita puuttuvia seikkailuja parempina kuin ne joita jo on tarjolla. Tai ovatko ne niin hyviä, että niiden vuoksi voi vinguttaa visaa konsolikaupassa. Tai että pelaako mieluummin itseään kiinnostavia pelejä kuin niitä joita itse pitää parhaimpina. Kantani näihin te varmaankin jo tiedätte.

OT:Huoh... joo. Tylsä päivä töissä. Ehtii kirjoitella. Jos kehtais niin ottaisin pleikan töihin tälläsinä päivinä. Ja keksin muutes vihdoin miten tuon nimen saan näkyyn kaikissa quoteissa. Jes:)

Puhut nyt mielestäni aika yleistäen, ikäänkuin paras olisi vain kaikkien tehdä hampaat irvessä "lopullinen valinta" ja unohtaa useampi konsoli. Ihan kuin useampi konsoli olisi negatiivinen juttu tms. Se, ettei sulla, mulla tai jollain muulla aina aika riitä ei tarkoita että sama homma olisi kaikilla. Kuten joku jo totesikin, niin ajankäyttö on varsin yksilöllinen juttu.

Ei kukaan sitä "toista konsolia" myöskään yhden tai kahden pelin takia osta, sillä molemmille löytyy kyllä myös useita exclusive-pelejä (katso esim. nopeasti kyhäämäni lista aiemmin) ja eri genreissä. Toki joku Halo/Gears voi olla listan kärjessä kun boksia miettii, tai MGS4/Killzone 2 kun PS3:sta miettii. Mutta listalla on monia muita.

Totta kai aika on monella kortilla ja valintoja joutuu tekemään. Mutta sitähän koko elämä on - valintoja. Ei siinä sen kummempaa. Ei se nyt sitä tarkoita, että "liian monta hyvää peliä" olisi jonkinlainen taakka tai negatiivinen juttu, minkä takia sitten on "vain parempi pitäytyä yhdessä konsolissa" ettei moisiin ongelmiin joudu.. Ei se nyt noin mene ja puhuinkin hyvin "positiivisesta ongelmasta". Sehän on pirun kivaa, että voi vain mennä ikiomalle hyllylle ja miettiä: "Minkähän pelin aloittaisi" tai "minkähän leffan tänään katsoisi". Millään ei ole välttämättä edes kiire, koska pelattavaa/katsottavaa riittää. Ei tuosta paineita sentään pidä ottaa. Jos paineita on, niin on syytä katsoa peiliin. Kukaan ei pakota ostamaan mitään.

Sitten vielä pointti jota ainakin itse pidän tärkeänä. Yhden konsolin valinta on aivan normaalia toimintaa ja aivan hyväksyttävä tapa "nauttia hyvistä peleistä". Valitsit sitten PS3:n tai 360:n, niin laatua kyllä piisaa ja homma toimii niin kotona kuin verkossakin. Ja pelejä on jonoksi asti varmasti yhdelläkin konsolilla (jos on ronkelimpi, niin ehkä sitten ei). "Tosi pelaaja" voi omistaa vain yhden konsolin.

Mutta. Sitten kyllä kannattaa vähän miettiä suhtautumistaan ja asennetta siihen "toiseen konsoliin". Koska "yhden konsolin" valinta on tehty - eikä syystä tai toisesta haluta investoida toiseen (tahi kolmanteen), niin se on tavallaan "ylimääräiset pulinat pois" sen jälkeen. Valinta on tehty ja sen jälkeen joutuu kunnioittamaan myös muita valintoja ja kaikkien konsolien pelejä (ja myös itse konsoleja - koska niillä kaikilla on omat vahvuutensa). Jos ei pelaa sen "toisen konsolin" pelejä, eikä oikein tunne sen sielunmaailmaa, niin en ymmärrä miksi sitten niitä kohtaan mitään heittää jotain negatiivista shittiä. Jos kerta oma valinta on "paras" yms, niin sittenhän asiat ovat tavallaan loistavasti. Homma vain menee niin, etteivät läheskään kaikki ajattele samalla tavalla ("paras" onkin joku toinen konsoli toiselle yms).

Eli itse kritisoin enemmänkin näiden "fanipoikien" fanaattista uskoa siihen, että joku toinen on "parempi" kuin toinen. Paino sanalla "sokea" ja "fanaattinen". Yäk.

Puhut nyt mielestäni aika yleistäen, ikäänkuin paras olisi vain kaikkien tehdä hampaat irvessä "lopullinen valinta" ja unohtaa useampi konsoli. Ihan kuin useampi konsoli olisi negatiivinen juttu tms. Se, ettei sulla, mulla tai jollain muulla aina aika riitä ei tarkoita että sama homma olisi kaikilla. Kuten joku jo totesikin, niin ajankäyttö on varsin yksilöllinen juttu.
Se oli minä joka niin totesi, ja mielestäni toin viestini alussa melko pitkälti esiin sen, että viesti on kirjoitettu minun näkökulmastani ja miten minä asian koen. Totta kai yleistin, mutten odotakaan viestini sisällön kaikkiin pätevän.

En tietenkään voi pitää useampaa konsolia negatiivisena asiana, mutta voin kummaksua miksi kuluttaja on valinnan useamman konsolin hankinnasta tehnyt, jos ei selvästikään ehdi pelaamaan molemmilla. Tässä tullaan ikuisuuskysymykseen kunkin henkilökohtaisista kulutustottumuksista ja rahantilanteesta jne. , joita on vaikea puida foorumilla.

Viestini perustui lähinnä niihin perusteluihin, joita minä olen esittänyt itselleni, kun olen evännyt omat ostoaikeeni PS3:a kohtaan. Minulle boksi täyttää pelitarpeeni niin ylitsevuotavan hyvin, etten mitenkään pysty perustelemaan itselleni tarvetta ostaa rinnalle PS3:a. Aika ei riitä pelaamaan edes kaikkia boksille tulevia huippupelejä. Esimerkkinä vaikka se, että nyt syksylle olen ennakkotilannut 5 peliä, joiden lisäksi minua paljon kiinnostavia nimikkeitä on ainakin 4 + muutaman DLC:tä. PS3-omistajien puheista päätellen uskoisin heillä olevan käsissään vähintään saman verran laatupelattavaa.

Tilanne on toki yksilöllinen. Puhutaan pelimausta, ajankäytöstä, rahantilanteesta ja kulutustottumuksista. Minun kaltaisteni ihmisten vain on pakko tehdä se valinta, pleikkari vai boksi. Molemmat eivät tule kysymykseen.

En tietenkään voi pitää useampaa konsolia negatiivisena asiana, mutta voin kummaksua miksi kuluttaja on valinnan useamman konsolin hankinnasta tehnyt, jos ei selvästikään ehdi pelaamaan molemmilla.

Tarkoitatko nyt kuluttajia yleensä vai itseäsi? ;) Eihän kukaan ole sanonut (eikä varsinkaan "selvästi"), ettei "ehdi pelaamaan molemmilla" (paitsi tietenkin puhuit toki itsestäsi). Kyse on siitä, ettei ehdi pelata *kaikkia niitä mielenkiintoisia pelejä jotka ovat saatavilla*. Ei kyse ole siitä, etteikö eri konsoleita ehdi pelata, vaan voidaan puhua yksittäisistä peleistä. Tässä on nyt ero.

Tässä tavallaan nyt kohtaa kaksi eri ajatusmaailmaa. Itse haluan valita kaikista peleistä joita on saatavilla, varsinkin sekä PS3:n että 360:n (myös Wiin, mutta en rehellisesti pelaa sen pelejä niin paljon kuin noita kahta).

Oma makuni on totta kai tietynlainen (jollain toisella se on erilainen), mutta kyllä mulle olisi suoraan sanottuna mahdotonta ohittaa sellaiset PS3:n mestariteokset (omasta mielestä, siis) kuten MGS4, Killzone 2, LbP, Infamous tai tulevat (potentiaaliset loistopelit) Uncharted 2/God Of War 3. Samoin on yhtä mahdotonta ohittaa mm. Gears Of War 2, Halo 3 tai tulevat (potentiaaliset loistopelit) Alan Wake/Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction. Vain "yksi konsoli" mulle ei onnistuisi enää (kun on makuun kerran päässyt), sen verran kovaa kamaa julkaistaan nykyään pelimaailmassa. Mutta kuten sanoit oman mielipiteesi, niin tämä on sitten minun. Ja tällä kertaa mielipiteet eroaa.

Pointti tässä ei ole oikeastaan "aikapula", sillä toki mulla aikaa riittää heti esim. peleihin joita äsken luettelin. Eli haluan valita itseä kiinnostavat pelit *konsolista riippumatta*. Aikapulan takia tietyt pelit jäävät sitten jalkoihin (se ei tosin tarkoita, etten pelaisi niitä ollenkaan, sillä mulle ei tuota ongelmia pelata 1-2 vuoden vanhoja pelejä jos niikseen tulee), mutta eivät ne joita todella haluan pelata. Konsolista riippumatta.

Tilanne on toki yksilöllinen. Puhutaan pelimausta, ajankäytöstä, rahantilanteesta ja kulutustottumuksista. Minun kaltaisteni ihmisten vain on pakko tehdä se valinta, pleikkari vai boksi. Molemmat eivät tule kysymykseen.

Understood. Näinhän se menee. Eri pelaajat toimivat eri tavoin. Ja kaikki vaihtoehdot ovat "itselle" niitä oikeita. Kunhan nauttii peleistä ja jättää "konsolisodan" vähemmälle. Se on ainut asia mitä todella meiltä pelaajilta toivon. "Live and let live".

Tarkoitatko nyt kuluttajia yleensä vai itseäsi?
Itseni kaltaisia kuluttajia? Emt, niitä henkilöitä jotka lukevat viestini ja toteavat, että samassa tilanteessa ovat. Ts. "Pelattavaa on niin pirusti, ettei tulisi mieleenkään ostaa pleikkaria/boksia boksin/pleikkarin rinnalle".

Nyt ollaan jo tosin melko kaukana otsakkeesta, joka on PS3 vai Xbox 360, eikä suinkaan "multikonsoloinnin ihanuus?". Alunperin viestiini sain kimmokkeen TT-2k:n viestistä, jossa mies "paljasti" vähäisen pelaamisensa boksilla konsolin omistamisesta huolimatta.

Xbox 360 hinta laskee myös? Kotaku

And so it begins. This is a page from the latest Wal-Mart catalogue, due August 30, advertising the Xbox 360 Elite at $299, a whole $100 cheaper than its current price.

With Meijer's catalogue also advertising a $299 Elite for August 30, let's end the conjecture right here. This is definitely happening.

Sadan dollarin hinnanpudotus Elitelle, siinäpä jo pakottava syy kipaista kauppaan.

Xbox 360 hinta laskee myös? Kotaku

Sadan dollarin hinnanpudotus Elitelle, siinäpä jo pakottava syy kipaista kauppaan.

Ei sillä boxilla mitään tee, kun on jo pleikkari :D Odottakaa ihmiset hetki ja ostakaa PS3 Slim, jos ette vielä HD-konsolia omista, sijoittamalla sen 350 € siihen, saatte markkinoiden monipuolisimman viihdekeskuksen, josta ei käyttötarkoitukset lopu kesken ja ne BluRayt, ah se on sitten hierontaa näkö- ja kuuloaisteille, kun niitä katselee ;)

ja ne BluRayt, ah se on sitten hierontaa näkö- ja kuuloaisteille, kun niitä katselee ;)
Otaksun, että jotain "lisälaitteitakin" Blu-Reiskan lisäksi tarvitaan, jotta oikein aisteja pääsee hieromaan, vai ihanko pelkällä pleikkarilla kaikki täällä käy käy käy käy?

Otaksun, että jotain "lisälaitteitakin" Blu-Reiskan lisäksi tarvitaan, jotta oikein aisteja pääsee hieromaan, vai ihanko pelkällä pleikkarilla kaikki täällä käy käy käy käy?

No oletin, että kaikki HD-konsolia harkitsevat omaavat siihen rinnalle myös HD-television :D Ja ai niin, kyllähän PS3-konsolipaketin lisäksi täytyy vielä ostaa se kympin HDMI-piuha :D Mutta kyllä se vaan täällä meilläpäin vaan niin helposti käy käy käy...

Saa kyllä kuluttaja Ameriikassa, ja muuallakin, perustella itselleen todella perusteellisesti, että valitsee $299 hintaisen Eliten kun vieressä on $299 hintainen PS3. Puhtaasti ominaisuuksien vertailussa hinta/laatu vaaka kallistuu PS3:n puolelle, mutta kunkin pelimieltymykset sitten voivat sitä kallistella mihin suuntaan vaan.

Sittenhän (ainakin Pohjois-Amerikassa alkuun) molemmat ovat sen jälkeen hinnan puolesta ns. tasoissa ($299). Ja sitten aletaan katsoa varustelua tarkemmin. Molemmissa myös heti alkuun 120gb kovis. Tietty jotain bundle-eroja voi vielä tulla.

Itse pidän tällaista asetelmaa ainakin kuluttajalle varsin reiluna, sillä nyt siitä hinnasta ei tarvitse koko ajan jauhaa. Ostetaan se konsoli, joka sopii omiin tarpeisiin. Ja onhan siellä toki Wiikin vielä..

Puhtaasti ominaisuuksien vertailussa hinta/laatu vaaka kallistuu PS3:n puolelle, mutta kunkin pelimieltymykset sitten voivat sitä kallistella mihin suuntaan vaan.

Aika pitkälti miten myös itse näen asian. PS3:n Blu-ray, vaihdettava kovalevy, valmis langaton netti ja ilmainen verkkopelaaminen on aika kova paketti noilla markkinoilla. Mutta tietty se PS2-emun puute voi vielä(kin) vaikuttaa.. Itseä kyllä harmittaa ettei se tullut takaisin (mutta ehkä se sitten on kustannuskysymys kuitenkin tms).

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom