Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alpha Protocol [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huttu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Nyt kun on peli vedetty läpi niin pakko sanoa, ettei tämä mikään huono ole.
Joten mikäli agentti seikkailut kiinnostaa vähänkään niin kyllä tämä ihan kokeilemisen arvoinen tekele on.
Ei ehkä mitään A luokan kamaa, mutta kelpo B+ settiä silti.

Saa nähä tuleeko tälle ikinä jatkoa, mikäli tulee niin menee kyllä ainakin omalla kohdalla ostoon :)
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Ei Alpha Protocol sentään ihan 2/10 arvoinen tekele ole. Tarina on mielenkiintoinen, omilla valinnoilla tuntuu olevan merkitystä, ääninäyttely on vakuuttavaa ja animointi onnistunutta. No okei graafisesti peli on ruma kuin mikä eikä taistelu ole kuinkaan päin sujuvaa, mutta muutamalla asetuksella siitä saa siedettävää:

Vaikeustaso: Easy
Hahmonkehitys: Assault Rifles ja Stealth tappiin ensin
Erikoistuminen: Commando (ampuminen tulee siedettäväksi)

Mass Effect (1) meets James Bond: me likes.;)

Mielestäni peli on aika prkleen epäonnistunut jos joutuu turvautumaan tiettyyn buildiin jotta saisi pelistä edes hivenen siedettävän. Peliin en koske pitkällä tikullakaan koska suoraan sanottuna se meno näyttää ihan hirveältä kuralta. Olkoot vaan vaikka kuinka kiva tarina, mutta jos pelimekaniikka on sössitty isommalla kädellä niin en tuhlaa 70 euroa sellaiseen tuotokseen.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Mielestäni peli on aika prkleen epäonnistunut jos joutuu turvautumaan tiettyyn buildiin jotta saisi pelistä edes hivenen siedettävän. Peliin en koske pitkällä tikullakaan koska suoraan sanottuna se meno näyttää ihan hirveältä kuralta. Olkoot vaan vaikka kuinka kiva tarina, mutta jos pelimekaniikka on sössitty isommalla kädellä niin en tuhlaa 70 euroa sellaiseen tuotokseen.

Rpg elementti tulee tässä esiin juuri noihin luokkiin paneutumalla.
Esim, jos haluaa rynkkyä käyttää niin silloin kannattaa valita siihen soveltuvia kykyjä. Kaikkia aseita voi kuitenkin käyttää erikoistumatta niihin lainkaan. Niillä ampuminen on vain huomattavasti vaikeampaa.

Mitään tiettyä kaavaa ei kuitenkaan tarvitse käyttää. Jos ei tykkää ampua porukkaa niin voi erikoistua turvakameroiden hakkerointiin ja varjoissa piileskelyyn. Silläkin tavoin pääsee suorittamaan huomattavan osan pelistä. Kentistä saadut pisteet jakautuvatkin käytetyn tyylin mukaan. Jos ampuu kaiken mikä liikkuu saa enemmän pisteitä vihollisten neutraloimisesta ja hiipimäällä saa kerättyä "hiljaisia" pisteitä.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Nyt muutaman tunnin pelanneena, peli on hyvä, vaan ei erinomainen. Tosiaan aika heikkohan tuo graafinen ilme on, jos vertaa johonkin ME2:n tai Gears of War 2:n, mutta ei tuo minua sinänsä liikaa häiritse. Ampuminen toimii paremmin kuin odotin, vaikka vihut mielestäni vähän turhan paljon iskua kestävätkin. Pystyykö tuossa muuten ampumaan vain toisella SMG:llä, kun tuntuu nuo paukut heti katoavan kun vaan vähän liipasinta painaa?
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Nyt muutaman tunnin pelanneena, peli on hyvä, vaan ei erinomainen. Tosiaan aika heikkohan tuo graafinen ilme on, jos vertaa johonkin ME2:n tai Gears of War 2:n, mutta ei tuo minua sinänsä liikaa häiritse. Ampuminen toimii paremmin kuin odotin, vaikka vihut mielestäni vähän turhan paljon iskua kestävätkin. Pystyykö tuossa muuten ampumaan vain toisella SMG:llä, kun tuntuu nuo paukut heti katoavan kun vaan vähän liipasinta painaa?

Smg kanssa kuuluu käyttää sitä skilliä mikä antaa hetkeksi loputtomat panokset.
Itse en tosin ole viellä harjoitusrataa enempää käyttänyt smg tai haulikkoa. Niistä lähtee jompikumpi seuraavalle kierrokselle sitten mukaan.

Ja noi sällit tosiaan kestää panosta aika reippaasti jos ei käytä mitään erikoiskykyjä.
Esim pistoolilla porukat voi ottaa torsoon suunnilleen 5 panosta tai enemmän jos vaan juoksee päin ja ampuu liikkeestä. Tähdätty laukaus taas tiputtaa yleensä 2 panoksella tai yhdellä jos ampuu päähän.

Läheltä taas kannattaa suosiolla lätkiä nyrkeillä, varsinkin 1v1 tilanteissa se on todella tehokasta.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

tai haulikkoa. Niistä lähtee jompikumpi seuraavalle kierrokselle sitten mukaan.
Eikös noissa arvosteluissakin valitettu että pelissä on muutama kohta jotka on suunniteltu niin että pistoolilla/haulikolla on kovin hankalaa kun ei kantomatka yksinkertaisesti riitä?
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Eikös noissa arvosteluissakin valitettu että pelissä on muutama kohta jotka on suunniteltu niin että pistoolilla/haulikolla on kovin hankalaa kun ei kantomatka yksinkertaisesti riitä?

Pelin kentäthän on oikeasti todella pieniä. Ihan alussa parissa kohtaa pistoolilla oli vähän vaikeaa pärjätä kun en ollut valinnut siihen viellä mitään erikoiskykyjä. Kuitenkin parin levelin jälkeen sen käyttämisestä tuli jo paljon helpompaa.

Veikkaan näiden arvostelijoiden kuitenkin pelanneen peliä samalla tapaa miten muita räiskintöjä pelataan ja se ei tässä kyllä toimi. Kyvyillä on suuri vaikutus miten pelissä pärjää, joten niitä kannattaa oikeasti käyttää.

Ja en muista asekyvyistä tiedä, mutta pistoolin spessu oli ainakin todella tehokas. Sillä hoidin melkeinpä kaikki pomot pelissä ilman mitään kummempia ongelmia.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Mukavasti joutuu pelissä tekemään päätöksiä. En tiedä onko sitten noilla kauheasti väliä, mutta ainakin toistaiseksi ollut selvästi joitain merkityksiä näillä asioilla. Muutenkin päässyt ohjaukseen sisään paremmin ja heikohko grafiikkakaan omaan silmään mitenkään satu, joten peli kyllä yllättänyt positiivisesti.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Mukavasti joutuu pelissä tekemään päätöksiä. En tiedä onko sitten noilla kauheasti väliä, mutta ainakin toistaiseksi ollut selvästi joitain merkityksiä näillä asioilla. Muutenkin päässyt ohjaukseen sisään paremmin ja heikohko grafiikkakaan omaan silmään mitenkään satu, joten peli kyllä yllättänyt positiivisesti.

Eihän se graffa mitään kauheaa oksennusta olekkaan vaikka todella yksinkertaista onkin suurempiin julkaisuihin verrattuna. Vaikka itse aika perso olenkin silmäkarkille niin ei tämä saanut silmiä vuotamaan verta. Odotin kylläkin peliltä kaikkea muuta kuin koreaa ulkonäköä, joten sen suhteen graffat oli helpompi hyväksyä.

Ja kyllä ne päätökset vaikuttaa ihan loppuu asti jopa aivan ensimmäiset. Sen suhteen peli oli kyllä ihan mielenkiintoisesti tehty, joten ei ollut ihan sama mitä nappulaa painaa jos vähänkään jaksaa juonta seurata.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Nyt ehkä ymmärrän minkä takia jotkut arvostelijat ovat niin turhautuneita tän pelin kanssa.
Jos vetää peliä hardilla+recruit taustalla ja käytää smg+haulikkoa aseina niin kyllä alkaa omallakin kohdalla lämmöt nousemaan.

Smg on reilusti pelin turhin ase. Aseella ei osu mihinkään, tehoa ei ole juuri ollenkaan, spessukin on melko turha, panokset on kokoajan loppu. Ei nyt tule tähän hätään mitään hyvää puolta mieleen.

Suosittelenkin pelaamaan pelin läpi pistoolilla mikä on reilusti parhain ase koko pelissä.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Peli tuli hankittua pienenä heräteostoksena Steamin kautta. Pelaajan arvio, muutamat muut netistä löytyneet arviot sekä muutaman foorumilaisen viestit saivat meikäläisen vakuuttuneeksi, että tämä peli on hankinnan arvoinen. Tämä on myös aihepiirinsä puolesta todella kiinnostava teos, joten päätös ei ollut loppupeleissä edes kovin vaikea.

Pelissä on pelattu nyt nuo alun tutorial- osuudet läpi ja lupaavalle vaikuttaa. Saavuin juuri ensimmäisen oikean tehtävän majapaikkaan. Pelimekaniikka on toiminut ainakin tähän meneessä kuin rasvattu. Enkä välttämättä ainakaan vielä ymmärrä siihen kohdistuneita valitusvirsiä. Hiippailu, hakkerointi, lähitaistelu ja muu vastaava toimii ihan mallikkaasti. Saattaa toki olla, että nuo huonot puolet nostavat vasta jatkossa päätään.

Taustaksi valitsin freelancerin. Olen kehittänyt tähän mennessä hiippailua, pistoolia, lähitaistelua ja kestävyyttä. Joku pelin läpi pelannut voisi kommentoida, että onko suunta ollenkaan oikea. Tarkoitus olisi, että en välttämättä olisi heti ensimmäisenä räiskimässä, vaan koitetaan olla mahdollisimman huomaamattomana liikenteessä. Tarpeen tullen käytetään sitten voimakeinoina pistoolia tai lähitaistelua.

Pelin keskustelujärjestelmä on myös erittäin hyvin toteutettu. Toteutuksen tyyli on aika samankaltainen kuin esimerkiksi Mass Effecteissä. Pienenä hyvänä lisänä tuossa on kuitenkin tuo aikajana, jonka aikana vastausvaihtoehto tulee valita. Eli keskustelut käydään niin sanotusti reaaliajassa. Tuosta saa varmasti sopivan lisävivahteen pelin kulkuun varsinkin silloin kun tulisi tehdä tärkeitä päätöksiä. Ei ole siis aikaa jäädä arpomaan ratkaisujaan. Sopii mielestäni pelin tyyliin kuin nakutettu.

Graafisestikin peli on mielestäni vähintääkin tyydyttävällä tasolla. Eli siinä mielessä ei ole mitään valittamista. Grafiikka on terävää ja hahmomallit skarppeja. Yleisvaikutelma on kuitenkin ehkä hieman kliininen. PC:llä toki pelaan, joten en osaa sanoa onko tuossa paljon eroa konsolivirkaveljiinsä. Lataustauotkin ovat olleet ihan sutjakoita. Toinen vaihtoehto on tietenkin sitten se, että en vaan ole niin vaativa ulkoasun suhteen:).
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Taustaksi valitsin freelancerin. Olen kehittänyt tähän mennessä hiippailua, pistoolia, lähitaistelua ja kestävyyttä. Joku pelin läpi pelannut voisi kommentoida, että onko suunta ollenkaan oikea. Tarkoitus olisi, että en välttämättä olisi heti ensimmäisenä räiskimässä, vaan koitetaan olla mahdollisimman huomaamattomana liikenteessä. Tarpeen tullen käytetään sitten voimakeinoina pistoolia tai lähitaistelua.

Itse kehitin tappiin Stealthin, Assault Riflesin ja oliko nyt Toughness eli sen energiamittarin. Recruit-taustalla ja erikoistumiseksi Commando. Melkoisen kivuttomasti pääsin Easy-tasolla, koska ammuskelu ei vain tahdo toimia ja hiippailu on täysin satunnaista tekoälyn vuoksi.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Huonot puolet nousevat ylös heti kun koitat pelata peliä smg luokan aseiden kanssa.
Konepistoolit on vaan niin huonoja kaikessa, että varsinkin hardilla niiden kanssa turhautuu todella nopeasti.

Mitä valintoihin tulee niin kannattaa levelata niitä hakkerointi kykyjäkin mikäli haluaa huomaamatta liikkua. Alussa hakkerointi ja tiirikointi on suht helppoa, mutta pidemmälle edetessä se vaikeutuu todella paljon mikäli ei nosta kykyjä sen suhteen. Toki jos pisteet eivät meinaa riittää kykyjen paranteluun niin aina voi ostaa ne hanskat millä hakkerointi helpottuu.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Peli läpi ja harkinnassa pidänkö vai myynkö eteenpäin. Pikaisesti plussat ja miinukset, sekä joku arvosana "hatusta".

+Kiinnostava tarina
+Valinnoilla sopivasti "eri sävyjä" eikä ns. oikea/väärä vaihtoehtoja liiemmin, vaan oikeasti valintoja
+Henkilöhahmot eivät ole aivan niin mustavalkoisia kuin useissa peleissä/leffoissa, vaan myös sopivan "harmaan sävyisiä"
+Omaa hahmoaan saa hyvin viritellä, varsinkin siis varusteistoa
+Kartoissa useita lähestymistapoja, vaikka itse kartat olisivat aika "identtisiä"
+Kartoissa sopivasti vaihtelua
+Kartat ovat muutenkin todella mielenkiintoisia, kukapa ei olisi noihin paikkoihin tahtonut päästä
+Dialogi on hyvää, homma toimii ihan kivasti ns. reaaliajassa, mutta...

-...turhankin reaaliajassa, koska tällöin ei aina ehdi kuulla edes mitä toinen sanoo ennenkuin pitää vastata
-Rahan kerääminen kartoissa pikkaisen keinotekoista, samoin aseiden hinta keinotekoisen suuria
-Grafiikka
-Jonkunlaista ongelmaa ohjaamisessa
-Superagentti ei osaa kiivetä esim. rikotusta ikkunasta sisään, vaan joutuu aina kiertämään siitä tietystä tai niistä tietyistä ovista sisään
-Aseiden teho on naurettava, tämä vielä korostuu jossain ns. bosstappeluissa, mielestäni tyhmää että joku kokkelia nokkaan vetävä mafioso kestää 5 lippaallista SMG:stä päähän 2metristä... tämä toki näkyy jo ns. perusvihuissa, mutta korostuu sitten näissä "boss"-tappeluissa

Yleisesti peli on hyvä, mutta olisi voinut olla tietyillä parannuksilla ja viilauksilla olla erinomainen. Kuitenkin tälläisenään tuo paljon mieleen Hitman-sarjan parhaimmiston(omissa fiiliksissäni ja peliympäristöissä, jne.) ja täten annetaan 7½.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Itse kehitin tappiin Stealthin, Assault Riflesin ja oliko nyt Toughness eli sen energiamittarin. Recruit-taustalla ja erikoistumiseksi Commando. Melkoisen kivuttomasti pääsin Easy-tasolla, koska ammuskelu ei vain tahdo toimia ja hiippailu on täysin satunnaista tekoälyn vuoksi.

Juups, itsekin tarkoitin kestävyydellä juuri tuota toughnessia. Eli sitä olen myös kehittänyt. Pistooli tuntuisi omaan makuun hyvälle aseelle. Vaikeustasona on tosiaan normal ja se ei ainakaan näin alkuun ole aiheuttanut harmaita hiuksia. Tarkoituksena olisi kuitenkin vältellä noita taisteluja ihan viimeiseen asti. Täytynee varmaan uhrata Kiitäjän ohjeistuksen mukaan pisteitä tuohon hakkerointiikin.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Juups, itsekin tarkoitin kestävyydellä juuri tuota toughnessia. Eli sitä olen myös kehittänyt. Pistooli tuntuisi omaan makuun hyvälle aseelle. Vaikeustasona on tosiaan normal ja se ei ainakaan näin alkuun ole aiheuttanut harmaita hiuksia. Tarkoituksena olisi kuitenkin vältellä noita taisteluja ihan viimeiseen asti. Täytynee varmaan uhrata Kiitäjän ohjeistuksen mukaan pisteitä tuohon hakkerointiikin.

Se pistooli on tosiaan pelin tehokkain ase, joten aseista et olisi yhtään parempaa pystynyt valitsemaankaan.

Ja jos oikeasti koitat hiipiä pelin läpi niin kannattaa varmaan uhrata enemmän kykyjä siihen hiivintään kuin lähitaisteluun. Vaikka lähitaistelu onkin hyödyllinen, niin hiipijälle se on ehkä vähän turha. Yllätyshyökkäykset kun tiputtavat vihollisen aina ekalla oli taso mikä tahansa.

Hakkeroinnin voi myös helposti sivuttaa ottamalla vaan kunnolla niitä emp-kranatteja mukaan :)

Sehän tässä pelissä on hienoa, kun huonoja valintoja ei oikeastaan ole (paitsi smg -_-"). On vain monta eri tapaa hoitaa tilanteet.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Vihdoin ehtinyt tätä hieman pelailemaan, ja kyllä muistuu mieleen tietyllä tapaa Deus Ex. Tietysti AP on monella tapaa kankea peli, mutta positiivista sanottavaa löytyy kyllä enemmän kuin negatiivista, ainakin alun perusteella. Monta juttua voi antaa anteeksi sen takia että pojat ovat ainakin yrittäneet tehdä jotain muuta kuin perinteistä putkijuoksua.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Vihdoin ehtinyt tätä hieman pelailemaan, ja kyllä muistuu mieleen tietyllä tapaa Deus Ex. Tietysti AP on monella tapaa kankea peli, mutta positiivista sanottavaa löytyy kyllä enemmän kuin negatiivista, ainakin alun perusteella. Monta juttua voi antaa anteeksi sen takia että pojat ovat ainakin yrittäneet tehdä jotain muuta kuin perinteistä putkijuoksua.

Täytyy myöntää, että itsellänikin oli jo ennen pelin ostoa haussa tuollaiset pienet Deus Ex- vibat. Enkä ole pettynyt, vaan pikemminkin päinvastoin. Tuo loistava peli muistuu varmaankin mieleen ehkäpä eniten juuri noiden monipuolisten etenemismahdollisuuksien ansioista. Tilanteet on tosiaan mahdollista hoitaa monella eri tapaa. Tästä täytyy antaa tältäkin suunnalta tekijätiimille tunnustusta. Pienet epätasaisuudet eivät pääse tässä yhtälössä meikäläistä liiemmin häiritsemään, vaan niitä pystyy kyllä katsomaan läpi sormien.

ps. Vaikka peli on hankittu Steamin kautta PC:lle, niin siitä huolimatta pelaan tätä XO:n pädillä:). Tuntuu vaan jotenkin luontevammalta ja rennommalta kuin hiirellä ja näppiksellä vääntäminen. Asetuksistakin löytyi suora tuki pädille. Tuosta täytyy antaa plussaa.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

ps. Vaikka peli on hankittu Steamin kautta PC:lle, niin siitä huolimatta pelaan tätä XO:n pädillä:). Tuntuu vaan jotenkin luontevammalta ja rennommalta kuin hiirellä ja näppiksellä vääntäminen. Asetuksistakin löytyi suora tuki pädille. Tuosta täytyy antaa plussaa.

Kuulemma nuo valikot ja muut on PC:lläkin suunniteltu Xbox 360:n ohjaimelle, joten sinänsä tuo padi on luonnollinen valinta kaikilla alustoilla.
 
Vastaus: Alpha Protocol [X360]

Tässäpä hieman Sheppiksellekin opettelemista.



Kovaa kamaa. Pakkohan tämä jossain vaiheessa on lootassa pyöräyttää.
 
Ylös Bottom