Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Jos varusteilla kehuskellaan niin... ;)

Hahmollani oli pelin lopussa Starfang-miekka:

4085303950_c71516dcf5_o.jpg

Muuta kehuttavaa ei sitten ollutkaan, kun pelissä ainoastaan miehekkäät warriorit saa kantaa näitä cooleja haarniskoita (Blood Dragon Armor, Gray Warden Commander armor jne.). Ärsyttää kun Bioware ei tehnyt niistä kevyempiä versioita rogueille.

Olen maahan lyöty. Ehkä pelaan sen 30 tuntia vielä eteenpäin ja tulen kehumaan uudestaan :D Muutenkin tässä ollut parin päivä tauko taas mutta yöstä loppuu. Toivon mukaan ei mene taas auringonnousuun asti aikaa. Pitäähän vapaapäivistä nauttia ja mikäs tätä parempi tapa.

Ja vielä sen verran että erinomainen kuva oli tuo.

Tosta Starfangista, että kyseinen miekkahan tulee Warden's Keepin mukana. En viitsi paljastaa miten, mutta melkoinen easter eggi on kyseessä. Aika hyvät statsitkin ks. miekassa.

Nyt on toinen läpipeluukin suht' lopussa.

Itse olen huomannut sen, että ihan tajuttomasti olen kehittynyt tuosta ensimmäisestä peluukerrasta. Sekin varmasti kertoo siitä, että nyt on kellossa 27h, kun taas ensimmäisellä läpipeluulla nakuttelin tuon 50h tauluun. Haittapuolena se, että en ole alkuunkaan jaksanut tutkia "nurkkia" niin suurella antaumuksella, kuin viimeksi. Tästä huolimatta olen tehnyt muutamia melko suurehkoja tehtäviä, joista en ensimmäisellä kerralla ollut edes tietoinen.

Taistelut menevät huomattavasti sutjakkaammin. Olen valinnut huomattavasti käytännöllisempiä loitsuja Morriganille. Esimerkiksi:
Infernossa on ihan käsittämätön tuhovoima. Todella käytännöllinen ja tappava loitsu.
Bossit eivät ole myöskään meikäläistä hidastaneet:
Flemeth ja Urn of Sacred Ashes- tehtävän Hight Dragon kaatuivat ensimmäisillä yrittämillä.

Lähes yhtä nautinnollista pelaamista tämä toinen kertakin on ollut. Pitänee nuo kirjat vielä poimia mukaan, tästä kun en saa tarpeekseni.

Nyt kun näistä kamoista ollaan puhuttu, niin voisinpa heittää omat gearit tarkastelun alle. Kyseiset kamat kuuluvat siis kääpiölleni Zornille, jolla pelin ensimmäisellä kerralla läpäisin:

Ase: Meteor Sword (Damage: 15, +2 strenght, +3 damage, -25% spirit resistance. Runebonukset: +10 damage vs. darkspawn, +5 fire damage). Forged from the last remnant of another world, this blade feels quite... super.

Kypärä: Corruption (Armor: 3.75, +5 dexterity, +1 armor, +75% spirit resistance)

Hanskat: Blood Dragon Plate Gauntlets (Armor: 2.63)

Haarniska: Blood Dragon Plate (Armor: 18.38, +3 streght, +3 willpower, +3 armor, +50 health, -10% fatigue)

Tossut: Wade's Dragonskin Boots (Armor: 2.50, +5% fatigue)

Tiedät, aika ankeet kamat. Varsinkin nuo bootsit aiheutti tahatonta huumoria, parempaakin varmaan olisi ollut tarjolla. Nykyisellä hahmollani on huomattavasti mielenkiintosemmat romppeet.

Tämä peli on kyllä niin eeppinen kaikissa suhteissa... Ja nyt kun itse pelaa ryhmän tankilla niin siitä pelaamisesta tuleekin jotain, aikaisemmin Alistairia pidin tankkina mutta se meni kokoajan kuolemaan. Hyvää huumoriakin löytyy aina vähän väliä, kuten Shalen kommentit. :D

Sitten spoilerikamaa:

Sain nyt kaadettua ensimmäisen High Dragonini, Flemethin. Oli kyllä tosi mahtavat fiilikset jälkeenpäin. Partyssa oli minä(tankki), Wynne healimassa, Leliana ja Sten tekemässä damagea. Stenille piti heittää Drake Scale Armorit päälle kun se olisi muuten kuollut heti, ja myöskin välillä liikutella pois sieltä Flemethin takaa kun se tykkää potkia aika pahasti. Itselle riitti fire resistance pottu ja oma kirves josta tulee +20% fire resistancea. Aodh -niminen kirves. Erittäin hyvä. Ilman Wynneä ja hänen Life Ward taikaansa en olisi saanut hengiltä ainakaan kauheen helpolla

Ja muuten tuo Urn of Sacred Ashes questin se ensimmäinen temppeli on aivan uskomattoman hieno ja tunnelmallinen paikka. Se siis missä on lunta. Kun sinne astelee sisään ja valo tulee hienosti sieltä sivuilta... Lempipaikka tähän mennessä.

Urn Of The Sacred Ashes on kyllä kaikinpuolin mainio tehtävä.

Samoilla linjoilla liikutaan myös täällä:

Koko paketin kruunaa se, että kaiken eeppisyyden huipentumaksi nousee lopussa häämöttävä Hight Dragon. Pointsit myös miellyttävälle, lumisille miljöölle joka on graafisesti se pelin näyttävin osuus, imo.

Pohdiskelua myös muista tehtävistä: (Ostagar ja Anvil of the Void)

Kovana haastajana on ehdottomasti myös Ostagar. Vaikkemme kovinkaan syventävästi tähän todella kiinnostavaan ja mystiseen kaupunkiin päässeetkään tutustumaan, niin näyttävyydeltään sekä tarjonnaltaan se on ehdottomasti Dragon Agen mieleenpainuvin paikka. Olen pelannut tuon Ostagarin kolmesti, ja aina se on ollut yhtä kiinnostavaa sekä koskettavaa pelattavaa. Sanottakoot vielä, että tuskin maltan odottaa Return to Ostagar- DLC:tä.

Jos puhutaan heikoimmasta päästä, niin mielestäni Anvil of the Void- vie kruunun. Koko Deep Roads- häsmäkkä on yhtä puuduttavaa pakkopullaa. Jopa Fade- oli huomattavasti kiinnostavampaa pelattavaa. Tehtävän lopussa seisova - uuden kuninkaan valinta - pelastaa kyllä paljon, sillä onhan kyseinen lopetus yksi dramaattisimmista sekä tunnelmallisimmista tilanteista koko pelissä.

imo.

Nyt on kyllä pakko tulla kehumaan peliä itsekin. ~50 tuntia takana, hahmona naispuolinen city elf mage ja pikkuhiljaa edeten ja sivutehtäviä värkkäillen mennyt. Tällaisena ikilapsena (ikä 39v) on pakko sanoa että tähän mennessä ainoa peli mikä on samassa mittakaavassa koukuttanut, on fallout3 (140 tuntia takana) vaikkei näitä pelejä voikaan sinänsä rinnastaa. Tosin arvelen että tämä peli tulee loppuviimein saamaan kyllä vielä suurempia lukemia tuntitauluun, tuntuu että tässä vasta opiskelee ja pääsee sisään touhuun. Tämä peli tuo tunteita pintaan kuitenkin aivan eri tavalla kuin FO3 jossa hahmojen kohtaloilla ei ole sellaista vaikutusta fiilikseen.

Hahmoista on saatu onnistuneita, sellaisia joiden kohtalo ei ole yhdentekevä. mm. Morrigan on hieno hahmo (eikä vähiten siitä syystä että äänenä on Claudia Black joka laittaa vipinää punttiin). Siellä täällä viljelty huumori (ei kuitenkaan väkinäisesti) myös tuo välillä yllättävissäkin paikoissa hymyn huulille.

Tunnelma imaisee sisäänsä täydellisesti (miinuspuolena yhtäjaksoisten pelisessioiden venyminen kymmeneenkin tuntiin, joka ei miellytä vaimoa liikaa :D). Hienoa on myös se että valinnat eivät ole ollenkaan mustavalkoisia vaan harmaan eri sävyillä mennään. Jotain hyvää on välillä uhrattava tulevan pahan estämiseksi jne.

Itse en kyllä vielä pysty kuin ylistämään peliä korkeammalle kuin mitään muuta tähän mennessä. Kertakaikkiaan parasta pelirintamalla tähän mennessä meikäläiselle (paitsi parisuhteelle).

Itse en kyllä vielä pysty kuin ylistämään peliä korkeammalle kuin mitään muuta tähän mennessä. Kertakaikkiaan parasta pelirintamalla tähän mennessä meikäläiselle (paitsi parisuhteelle).

Hieno mielipide! Komppaan tätä kyllä täysin. Sen lisäksi että tämä on mielestäni paras roolipeli, on tämä myös _paras peli_. On uskomatonta, miten BioWare on onnistunut sekoittamaan roolipelin muottiin niin paljon erilaisia tunnetiloja. Voi sitä haikeutta kun sain tämän pelattua ensimmäistä kertaa läpi :(

Tässä pelissä ei muutamaa kauneusvirhettä lukuun ottamatta mättää mikään. Täydellinen peli, mikäli niin voi nimittää.

Itsekin olen nyt paukutellut yhteensä 85h. Kyllä tuo 100h paukahtaa rikki vielä tänä vuonna.

E: Meikäläisenkin tyttöystävä tykkää hyvää :)

Samoilla linjoilla liikutaan myös täällä:

Pohdiskelua myös muista tehtävistä: (Ostagar ja Anvil of the Void)

Jos puhutaan heikoimmasta päästä, niin mielestäni Anvil of the Void- vie kruunun. Koko Deep Roads- häsmäkkä on yhtä puuduttavaa pakkopullaa. Jopa Fade- oli huomattavasti kiinnostavampaa pelattavaa. Tehtävän lopussa seisova - uuden kuninkaan valinta - pelastaa kyllä paljon, sillä onhan kyseinen lopetus yksi dramaattisimmista sekä tunnelmallisimmista tilanteista koko pelissä.

imo.

Itse pidin anvil of voidista. Varsinkin kohta ennen broodmotheria oli aika siisti. Kuului kallion läpi puhetta kuinka kääpiö naisista muuttuu broodmother kun nämä ovat syöneet darkspawnin lihaa ja myös ystäviensä.

Toinen plussa deep roadsissa on tavara. Legion Of The Dead Armor löytyy deep roadseista.

Myös tuo Nature of the Beast tehtävä on aika mukava. Siellä metsässä tulee mielenkiintoisia hahmoja vastaan (mm : hullu mage, ja puhuva puu suoraan LOTR:sta)

Taitaa olla taas jonninlaista Halo-syndroomaa havaittavissa, eli vaikka tiedetään että tämä kenttä on nyt näin synkkä juonellisista syistä, niin mieluummin haluaisin vain niitä avaria ja kauniita ulkomaisemia. Halon tapauksessa kyseessä on siis nämä useammassa pelissä nähdyt Flood-putket, joissa toki synkeän ja ahdistavan teeman lisäksi tökki vastaan ihan pelisuunnittelu.

Deep Roadseista yleistä pulinaa, ei nyt mahottomia spoilereita juonesta tms:

Dragon Agen tapauksessa kyseessä on siis Deep Roadsit, jotka ihan DA:n loressa on kuvailtu tajuttoman pitkiksi, sokkeloisiksi ja synkeän vaarallisiksi paikoiksi. Silloin ollaan vihollisten mailla, eikä matkaajalla(=pelaaja) kuulukaan olla hyvä fiilis. Tästä paljonkin lisää The Callingissa.

Minua ei alkanut Deep Roadsit mitenkään puuduttamaan, vaikka olihan kyse pelin ehkä pisimmästä yhtäjaksoisesta luolastohipasta (no, välillä pääsi käymään Orzammarissa jos halusi).

Taitaa olla taas jonninlaista Halo-syndroomaa havaittavissa, eli vaikka tiedetään että tämä kenttä on nyt näin synkkä juonellisista syistä, niin mieluummin haluaisin vain niitä avaria ja kauniita ulkomaisemia.

Tiedustan tämän asian hyvin. Mietinkin, että olisikohan pitänyt mainita jotain asiasta, mutta jätin kuitenkin kirjoittamatta. Mutta siis... se on vain ja ainoastaan hienoa, että pelintekijät osaavat tehdä suorastaan masentavia miljöitä (mikäli tilanne/paikka sitä vaatii).

Jatkan Deep Roads- pulinaa (ei sisällä juonellisia spoilereita).
Ensimmäisellä Deep Roads- juoksulla en tuntenut minkäänlaista uupumista, mutta nyt koin. Luulin jatkuvasta, että nyt ollaan lopussa, mutta aina tuli vain näitä "ainiin, tämä vielä"- havaintoja. En tiedä millaisissa immersiohöyryissä olin tätä ensimmäisellä kerralla pelaillut, sillä toisin kuin muissa tehtävissä nyt minulla ei ollut mitään muistettavaa Deep Roadseilta siitä, mihin pitää mennä tai mitä pitää seuraavaksi tehdä.

Pakkopullaa oli.

Veikkaan siis, että suurinpana känkkäränkkänä oli tämä toinen peluukerta.

Meikällä lähti jo neljäs läpipeluukerta putkeen. Onhan tätä tullut jo hehkutettua aiemminkin mutta vakavissaan pitää jo alkaa miettiä, miten kärkeen tämä nousee henkilökohtaisella all time-top listalle. Ykköspaikkakaan ei periaatteessa ole mahdoton, on Dragon Agessa kaikki niin hienoa. Aika näyttää.

Päällimmäisenä tulee mieleen se, että tuo Sormusten Herra rakentuu yhden suuren ongelman ympärille. Keski-Maa voi suuresta uhasta huolimatta melko sopuisasti. Ferelden on darkspawnin aikana melko karkea paikka elää - paikka josta kaikki haluavat pois, ja jota vain rohkeimmat ja kasvuinseudulleen uskolliset haluavat puolustaa. En nyt vähättele Sauronia uhkana, mutta sen vaikutelman ainakin elokuvat/pelit antavat. Kirjoista en voi puhua, koska viime lukaisukerrasta on todella paljon aikaa. Eli siis Fereldenin uhkana eivät vain ole darkspawnit, vaan myös maan yleinen tilanne, paha tilanne ruokkii maan kriminaaleja ja pilaa ihmisten mielen. Loghainin petturuus on myös toinen merkittävä tekijä Dragon Agessa. Siinä missä Sormusten Herrassa kaupungit miettivät yhteistuumin keinoja tuhota Sauron, Dragon Agessa heillä on päällimmäisenä ongelmana kaupunkiensa yleinen sekasorto. Ongelmia siis riittää joka lähtöön.

On paljon muutakin, mutta nyt ei ennätä aika kirjoittaa.

Ihan mielenkiinnosta oletko koskaan lukenut sormusten herra trilogiaa? Tai hobittia tai silmarillionia. En ole vielä pelannut Dragon agea, mutta suuresti kyllä epäilen, että ei ole kyllä yhtä syvällinen kuin sormusten herran maailma. Innolla kuitenkin odottelen omaa kopioita pelistä.

Ja anteeksi takertuminen jo useamman sivun takaiseen keskusteluun mutta pisti vaan silmään sormusten herran maailman haukkuminen kapeammaksi kuin videopeliä varten luotu maailma

Mielestäni tuo Acousticilta lainaamasi kohta ainakin pitää paikkaansa.
Lotr on juurikin "taistelkaamme yhdessä tuota yhtä suurta pahaa vastaan =hyvikset vastaan pahikset".

Mielestäni tuo Acousticilta lainaamasi kohta ainakin pitää paikkaansa.
Lotr on juurikin "taistelkaamme yhdessä tuota yhtä suurta pahaa vastaan =hyvikset vastaan pahikset".

Puhutko nyt kirjoista vai perustuuko näkemys elokuvien antamaan kuvaan? Silmarillionin lukemalla selviää enemmän kuin tarpeeksi Tolkienin maailman historiasta. Tottakai kirjoissa meno on juuri kuten sanoit, mutta kirjojen maailma on erittäin laaja ja kaikelle on historiaa kirjoitettu jonnin verran.

Puhutko nyt kirjoista vai perustuuko näkemys elokuvien antamaan kuvaan? Silmarillionin lukemalla selviää enemmän kuin tarpeeksi Tolkienin maailman historiasta. Tottakai kirjoissa meno on juuri kuten sanoit, mutta kirjojen maailma on erittäin laaja ja kaikelle on historiaa kirjoitettu jonnin verran.

Puhe oli Taru Sormusten Herrasta, joten näkemykseni perustuu kyseiseen kirjaan/trilogiaan ja siitä tehtyihin leffoihin. Silmarillion käsittääkseni kertoo keskimaan historiasta enempi, muttei sinänsä kuulu tähän aiheeseen.

En siis väitä, että DA:On maailma olisi laajempi tai syvällisempi kuin Tolkienin maailma, mutta ainakin minulle DA:On tapahtumat ovat paljon mielenkiintoisempia kuin Taru Sormusten Herrasta tapahtumat. Eikä vähiten tuon musta=musta ja valkoinen=valkoinen meiningin takia.

Ei pidä myöskään sotkea LotR = kaikki Tolkienin tuotanto. Eli jos jotain verrataan LotRiin, ei se tarkoita, että silloin verrattaisiin kaikkeen Tolkienin tekemään :D

Yksi peli ei tietenkään voi päihittää kymmenien vuosien työtä, mutta ainakin omaan makuuni lähtökohdat ovat kohdallaan ja tästä voi kehittyä oikein maukasta saagaa. Kannattaa muuten tilata ne kirjatkin samalla niin pääsee jatkamaan kokemusta sitten pelinkin jälkeen. Itsellä vielä lukematta, ajattelin joululomalla paneutua kun on kunnolla aikaa.

Ja anteeksi takertuminen jo useamman sivun takaiseen keskusteluun mutta pisti vaan silmään sormusten herran maailman haukkuminen kapeammaksi kuin videopeliä varten luotu maailma

Tulet sättimään minua perehtymättömyydestä, vaikket itse ole edes Dragon Agea pelannut? Ja kyllä, olen lukenut kirjat. Asia on omalta osaltani loppuun käsitelty enkä jaksa sitä enää puida.

___

Palatakseni aiheeseen, kannattaa varmuudeksi säilyttää ne tallennukset pelissä. Eli siis jos homma menee niin kuin ME:ssä, tarinaa voi jatkaa seuraavassa Dragon Agessa vanhalla hahmolla.

Ihan hienoa jos näin todellakin on.

http://www.thatvideogameblog.com/2009/10/09/keep-your-save-game-for-dragon-age-2/

(Pulinaa Morriganiin liittyen. Älä lue jos et ole pelannut peliä lävitse)
Morriganin etsiminen olisi todella siistiä. DLC:tä aiheesta ei näin maalaisjärjellä pääteltynä varmaankaan tule, sillä pelin läpäistyä Morrigan jää kuitenkin leiriin. Voipi hyvin olla, että seuraavassa DA:ssa meillä on mahdollisuus etsiä Morrigan. Wuhuu!

Sitä lähinnä meinasin ilman kokemusta siis dragon agesta, että itse vaikea kuvitella sen maailman ja taustatarinan olevan laajempi kuin kolmen kirjan, mutta tämä riittänee tästä aiheesta.

Toisaalla kuulin peliä kutsutun kotorin,mass effectin ja baldurs gaten risteytykseksi. Miten on pitääkö väittämä mielestänne paikkansa? Itse kun olen kahden ensin mainitun pelin suuri ystävä. Ilmeisesti nyt ei puhuttu juonesta vaan pelimekaniikasta. Taisipa joku myös peliä verrata witcheriin, mikä ei ole koskaan huono asia.

ME:n ja BG:n risteytykseksi tuota voisi ehkä sanoa, vaikka itse olisin toivonut, että oltaisiin palattu vielä lähemmäs juuria ja otettu vaikka suoraan BG:n mekaniikka käyttöön :D

ME:n ja BG:n risteytykseksi tuota voisi ehkä sanoa, vaikka itse olisin toivonut, että oltaisiin palattu vielä lähemmäs juuria ja otettu vaikka suoraan BG:n mekaniikka käyttöön :D

Itse en ole ymmärtänyt tuota vertaamista Mass Effectiin. Mitä yhteistä näissä sitten on?

Itse en yksinkertaisesti sulata Mass Effectiä, enkä siitä mitään todellisia yhtäläisyyksiä ole vielä löytänyt. Ja onhan tämä nähty, kuinka monet ME-fanit pettyivät totaalisesti pelattuaan DA:ta.

Ai vanna knou!

Itse en ole ymmärtänyt tuota vertaamista Mass Effectiin. Mitä yhteistä näissä sitten on?
Emt, keskustelu on aika samantyyppistä. Taistelu on myös rytmitykseltään samantyyppistä pause & playta (Massassa tämä riippuu paljon kyllä siitä mitä hahmoluokkaa käyttää).

Aivan valtaisan pesäeronhan noihin tekee tämä genre vai teema vai mikä onkaan. Eli toinen on scifiä ja toinen fantasiaa. Huiiima ero, minkä vuoksi ei ole yhtään ihme, että toiset on enemmän mehuissaan toisesta kuin toisesta.

EDIT. Missä on muuten nämä DA:han pettyneet ME-fanit? Varmaan niitäkin on, mutta en minä nyt kauheasti moista ininää ole nähnyt.

Ylös Bottom