Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Millainen tuo boksin spessuversio on?

IMG_0258.JPG
Eli siis juuri sitä mitä on luvattukin.
Voin ottaa tuosta myöhästyneet avauskuvat jos jollain riittää mielenkiintoa niitä tuijotella? :D
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Juu kyllä boksilla saatiin mitä mainostettiin. Komia on paketti.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Uuh, oikein tyylikäs. Aiheuttaa kyllä syvää myötähäpeää tuo PS3:n "spessu". Siis wtf oikeesti...

Ja totta kai unboxing kuvat kelpais.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Tuo CE on kyllä ihan törkeän komea. Olisi ehkä sittenkin pitänyt pistää ostoon :)
Sääliksi käy kyllä pleikkapoikia jos tuollaista roskaa ovat heille tarjonneet.

E: Mua vi*uttaa oikeesti toi koko BioWare Social! Ei vieläkään ole suostunut lataamaan pelini dataa. Mikä ihme siinä voi noin pahasti mätätä. Kyllä mulla pelikin konnektoi serverille. Ihme juttu...
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Aah, homma selvisi. Tuo pleikkaversio oli Briteistä ostettu ja muistan lukeneeni jo ennakkoon napinaa siitä, että jostain syystä Britteihin tuli ihan suunnitellusti heikommat spessut kuin muualle. Aika outo juttu, mutta luultavasti Suomesta ostettu pleikan spessu olisi eri näköinen.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Tuo CE on kyllä ihan törkeän komea. Olisi ehkä sittenkin pitänyt pistää ostoon :)
Sääliksi käy kyllä pleikkapoikia jos tuollaista roskaa ovat heille tarjonneet.

E: Mua vi*uttaa oikeesti toi koko BioWare Social! Ei vieläkään ole suostunut lataamaan pelini dataa. Mikä ihme siinä voi noin pahasti mätätä. Kyllä mulla pelikin konnektoi serverille. Ihme juttu...

Mulla on vain joitakin achivmenttejä siellä sivulla, onko joku saannut omat ukot sinne kans?
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ääh, mun mielestä toi väittely oli just kiva... :(
No mutta joo, onnistuitte kyllä tuolla sopivalla diplomaattisuudella tappamaan minunkin debaatinhaluni. Eiköhän tuo sitten ollut siinä. :p

Oli kyllä asiallinen arvostelu Healtilta jälleen, vaikka pelästyin vallan kun stammyn viestissä näkyi vain neljä tähteä. Nyt kyllä foorumisofta kuntoon, ei tuollaiset väärinkäsitykset käy laatuun sitten ollenkaan!

Pitäisikö vielä ihan toisen kerran vielä hankkia tuo Origins, kun spesiaalipaketti näyttää noin komealta? Tässäpä kyllä ehdottomasti sellainen peli, joka tuon ansaitsisi.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ehkä jonain päivänä Dragon Age on vielä verrattavissa Sormusten Herraan koko olemuksensa voimin.

Repslol:D ei kai kukaan oikeasti usko noin? Vaikka peli onkin hyvä, ei siitä silti löydy mitään, mikä nostaisi sen muun fantasian yläpuolelle. Maailma, jossa elfit ampuvat jousilla, dorfit ryyppäävät ja ihmiset ovat universumin suurimpia kusipäitä jne...Oikeasti? Dragon age on kasa kaikkia mahdollisia fantasiakliseitä, joita ilman koko pelissä ei olisi sisältöä ollenkaan...

Itsekään en mikään Tolkien- tai Star Wars-fani ole, mutta prkle*, jotkut oikeasti vertailee Dragon agen maailman syvyyttä noihin merkkiteoksiin? BioWare:lla on tallissaan hienoja ihmisiä, jotka hallitsevat pelijuonien kirjoittamisen, mutta oikeaan tarinointiin(kirjat yms.) ei ikävä kyllä rahkeet riitä. Tästä löytyy jo muutamia pokkareitakin todisteena...

Ja hieman peliin liittyvää asiaa:

Tympii tuo pelimaailman lineaarisuus... Pisteestä A, pisteeseen B, ilman yllätyksiä. Salaisia luolia, lisäbosseja yms. olisi ollut kiva päästä näkemään/kokemaan. Seuraavaan osaan on pakko saada avoin pelimaailma, tahi minä itken pienen kyyneleen. Kuten kaunis City-elfini tokaisi kylän vanhimmalle: "There's a whole world out there."
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Repslol:D ei kai kukaan oikeasti usko noin? Vaikka peli onkin hyvä, ei siitä silti löydy mitään, mikä nostaisi sen muun fantasian yläpuolelle. Maailma, jossa elfit ampuvat jousilla, dorfit ryyppäävät ja ihmiset ovat universumin suurimpia kusipäitä jne...Oikeasti? Dragon age on kasa kaikkia mahdollisia fantasiakliseitä, joita ilman koko pelissä ei olisi sisältöä ollenkaan...

Lopetin keskustelun jo, mutta tälläinen provoominen saa silmät kiilumaan raivosta.

Aika kovia tuomioita lauot suustasi ilman sen suurempia perusteluja. Eli sinusta Dragon Agen kaltaisia luomuksia syntyy kuin sieniä sateella, eikä tälläisistä mestariteoksista ole liiemmin pulaa? Huoh. Usko tai älä, DA:ssa ei mässäillä liiemmin yleisimmillä kliseillä, joita esim. Tolkienin tarinat ovat pullollaan. Jokainen peliä pelannut tietää varmasti mitä tarkoitan. Sitä paitsi, täysin kliseitöntä fantasiaa ei ole olemassakaan, siinä tuleekin seinä vastaan.

Pointti oli siis se, että mielestäni Dragon Agesta löytyy tarpeeksi potkua kilpailemaan fantasiamaailman parhaimmiston parissa. DA potkii perseelle kaikkia muita lähivuosien fantasiapelejä rankoin ottein. Mielestäni paras tietokoneroolipeli jota olen pelannut, sanotaan se siis nyt.

Toivottavasti tuollainen typerä provoominen loppuu tuohon viestiisi, sillä niin kuin täällä jo todettiin, olisi kiva pitää aihepiiri kurissa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Offtopic: Hassua miten jotkut väittävät Tolkienin maailmaa kliseiseksi, kannattaisi kuitenkin muistaa ajankohta jolloin Tolkien teoksiaan kirjoitti. Tuskin kukaan olisi voinut väittää esim. LotRin ilmestyessä aikanaan viisikymmentä-luvun puolivälissä, että "***** tämmöst paskaahan on jo vaiks kui paljon, pelkkiä kliseitä."

Tolkien on kuitenkin "suippokorvafantasian" isä ja tuohon aikaan nykykliseet ovat kuitenkin olleet vielä hyvinkin orginaaleja asioita.

Mutta toisaalta itselleni on ihan sama miten kliseistä mikäkin on, jos se vain viihdyttää ja on hyvin tehty. Dragon Age: Origins on ehdottomasti paras roolipeli miesmuistiin, 5/5 ja pian jo kolmas kierros menossa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Lopetin keskustelun jo, mutta tälläinen provoominen saa silmät kiilumaan raivosta.

Aah, taas näitä... kritiikki=provoamista. Tulee ihan yksinoikeuspelien omat ketjut mieleen...

Eli sinusta Dragon Agen kaltaisia luomuksia syntyy kuin sieniä sateella, eikä tälläisistä mestariteoksista ole liiemmin pulaa?

Missään en tietääkseni sanonut noin. Näitä "Dragon age" maailmoja tosin mahtuu 13 tusinaan. Kuitenkin, Dragon age on pelimaailmaksi perkeleen hyvin/laajasti kirjoitettu, sitä ei käy kieltäminen.

Huoh. Usko tai älä, DA:ssa ei mässäillä liiemmin yleisimmillä kliseillä, joita esim. Tolkienin tarinat ovat pullollaan.

Siinä vaiheessa kun pelit ovat uskon asia, heitän konsolini seinään. Hyi vi*tu, tulihan sieltä se bible basher X tjsp. äskettäin...

Jokainen peliä pelannut tietää varmasti mitä tarkoitan.

En itse löytänyt pelin maailmasta mitään, mikä nostaisi sen kaiken muun fantasian yläpuolelle. Eikä tarvitsekaan. Tarinalla ei ole niin väliä, vaan sillä miten se kerrotaan.

...Siinä tuleekin seinä vastaan.

Näinhän tuo tekee, ikävä kyllä. Ehkä joskus, jotkut rohkeat miehet/naiset saattavat yrittää kaataa sen... Ja kuten tuossa jo aikaisemmin totesin, "tarinalla ei ole niin väliä, vaan sillä miten se kerrotaan." Meikäläinen nauttii oikeastaan kaikesta fantasiasta, mitä käteeni saan, missä muodossa vaan. Oli kliseistä tai ei.

Pointti oli siis se, että mielestäni Dragon Agesta löytyy tarpeeksi potkua kilpailemaan fantasiamaailman parhaimmiston parissa.

Ja minun mielestäni taas ei. Silti, pelimaailman kirkkainta kärkeä, ehdottomasti.

DA potkii perseelle kaikkia muita lähivuosien fantasiapelejä rankoin ottein.

Näinhän tuo tekee, varsin toimivaa ropellusta ja ehdottomasti vuoden peli.

Toivottavasti tuollainen typerä provoominen loppuu tuohon viestiisi, sillä niin kuin täällä jo todettiin, olisi kiva pitää aihepiiri kurissa.

No mitäs tässä enään voisi sanoa, muuta kuin "OMG!!1 Dragon age paras peli koskaan Vi**u jos tällä ei voiteta oscareita, tai edes paranneta syöpää, ni ei sitten millään.!1" ...
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Perhana, sait mut vissiin kuitenkin niskaas. :D Maine senkus huononee taas. :rolleyes:

EDIT. Elkeeke ihmeessä aliarvoiko pelejä tarinaa ja maailmaa kuvaavana mediana. Star Wars sai alkunsa jostain parituntisesta leffasta (syvyyttä?), kun taas Mass Effect 30-tuntisesta pelistä. Jos Star Warsin maailmasta löytää enemmän syvyyttä kuin Mass Effectistä (en tiedä, en ole tutustunut), niin eiköhän kyse ole ennemminkin kymmenien vuosien kehitystyöstä kuin siitä mediamuotista, johon maailma alunperin luotiin.

Heh, no olihan se arvattavissa. Siksi pyysin perusteluja tälle DA syvempi kuin LotR väitteelle, koska olen suuri LotR fani enkä voinut sulattaa sitä, että juuri ilmestynyt videopeli on maailmaltaan syvempi ja laajempi.

Onhan se totta ettei ensimmäisen Star Wars elokuvan ilmestyttyä siinä ollut niin paljoa syvyyttä ja laajuutta kuin nyt kun on kirjoitettu kymmeniä ja taas kymmeniä kirjoja, sarjakuvia ja pelejä. Kyllä mielestäni Star Warsista löytyy syvyyttä ja laajuutta enemmän kuin ME:stä mikä taas johtuu juuri noista kirjoista, sarjakuvista ja peleistä jotka syventävät huomattavasti sitä maailmaa ja sitä kautta pystyy hahmottamaan sen yhtenä kokonaisuutena ja maailmana jolla on tuhansia vuosia historiaa takana. ME:stä tulee varmasti laajempi seuraavan pelin sekä kirjojen myötä jos niitä on tullakseen, sama pätee myös Dragon Ageen.

Dragon Agen kaltainen mestariteos on huomattavasti syventävämpi kokonaisuus pelinä, kuin 1000-sivuna tekstiä. Saat huomattavasti suuremman "palan kakkua" seikkailemalla itse tässä kiehtovassa maailmassa, kuin lukemalla kirjaa. Dragon Age: Origins on kuin meille valmiiksi visualisoitu loistava romaani, johon voimme uppoutua vähintäänkin yhtä suurella intohimolla, kuin kirjoihin. Sormusten Herra on vuorostaan historioineen varmasti hyvinkin pitkään mietitty kokonaisuus, joka tuotiin ihmisten tietoisuuteen kirjoina, ja myöhemmin myös kamalina lisenssipeleinä sun muina roskapeleinä.

Sormusten Herrasta ei ole annettu paljoa tietoa elokuvien, kirjojen tai pelien välityksellä minulaiselleni pulliaiselle. Se että tietää Keski-Maan todellisesta historiasta ym. vaatii syvempää perehtymistä Tolkienin tarinoihin. Dragon Agella olen saavuttanut jo melkoisesti tietoa kaikesta esim. Codexin avulla, jossa on ihan käsittämättömiä määriä faktaa lähes mistä tahansa.

Sekin on makukysymys tykkääkö nähdä maailman valmiiksi visualisoituna ruudulta vai lukea siitä ja luoda itse oma mielikuva päässään. Kirjoissa on paha kertoa sen syvemmin sen maailman historian faktoja, koska jos jauhettaisiin enemmän historiasta kuin keskityttäisiin juoneen niin siitä tulisi melkoista pakkopullaa ja kyseessä olisi enemmänkin oppikirja. Tämän takia monille jää varmasti hieman epäselväksi kaikki muu historia kuin se mikä on tärkeää juonenkannalta.

Mainittakoon myös se, että Tolkienin tarinat ovat -niitä kliseimpiä- mahdollisia. Dragon Age on ottanut paljon vaikutteita tästä fantasia isästä muuntelemalla kokonaisuutta uniikimmaksi paketiksi.

Mutta olivatko Tolkienin tarinat ilmestyessään kliseisiä? Vai ovatko sen jälkeen ilmestyneet fantasiamaailmat ja tarinat saaneet vaikutteita Tolkienista niin, että LotRista on sittemmin tullut kliseinen? Itse veikkaan jälkimmäistä, kuitenkin LotR kirjojen ilmestyessä fantasiakirjallisuus oli vielä lapsen kengissä.

Dragon Age on mielestäni jo näin startissa todella päräyttävä sellainen, sillä siitä luotiin heti alkuun kaksi täysipitkää romaania ja yli sadan tunnin peli. Kyllä syvyyttä löytyy näin aluksi ihan sikana enemmän kuin Star Warsista alkuvuosina tai Tolkienin ensimmäisen kirjan aikana. Näitä on sentään jalostettu vuosia, eivätkä niiden maailmat kaiken keksityn detaljinsa jälkeenkään vaikuta minusta läheskään niin monitasoiselta kuin Dragon Agen näin heti kättelyssä. Syvyyttä voi tietysti käsitellä subjektiivisesti; joillekin se on sitä että maailma on täytetty tarinoilla (joskin todella yksinkertaisilla) kuten LotR-sarjassa, minulle taas syvyys tarkoittaa monimuotoista ja ei-itsestäänselvää tarinankerrontaa.

Mielestäni tässä tullaan taas mielipideasiaan miten syvyys halutaan määritellä ja minkälaisesta tarinankerronnasta pitää. Toiselle Dragon Age sun muut voivat olla erittäin syviä ja laajoja tarinoita ja toinen voi ajatella päinvastoin.

Perustatko LotR tarinoiden yksinkertaisuuden pelkästään trilogiaan? DA:n kirjoja en ole lukenut, mutta mielestäni DA: Originsin juoni on melko yksinkertainen jos unohtaa kaikki yksityiskohdat ja seuraa vain punaista lankaa. Niin on myös LotRin, mutta mielestäni sitä ei voi sanoa yksinkertaiseksi niin kuin ei Dragon Agenkaan. Eikä juonen monimuotoisuutta voi verrata suoraan aikuisille suunnatumpaan tarinankerrontaan.

Bravo. Keski-Maa on kuitenkin Tokienin kivenvanha mielikuvituksen tuote, joka muovaantui miehen käsissä nykyiseen muottiinsa vuosien saatossa. Uskaltaisin vahvasti epäillä, että kyllä Dragon Age kehittyy vielä huomattavasti monipuolisemmaksi ja syventävämmäksi kokonaisuudeksi, joka saattaa vaikuttaa lähitulevaisuudessa vielä useiden pelien/kirjojen voimin. Selvennättäköön vielä, että DA on ollut kehityksessä 6-7 vuotta, ei useita kymmeniä vuosia, toisin kuin Tolkienin tarinat.

Mitä tahansa juonilinjaa ja tarinaa voidaan kehittää syventävämmäksi, laajemmaksi ja monipuolisemmaksi, kuten vaikka Steven Seagalin elokuvan juonesta voidaan lähteä kehittämään jotain hirveää eeposta. Eri asia on saadaanko siitä mielenkiintoinen tarina johon voi uppoutua totaalisesti ja suorastaan rakastua siihen.

Tiedän, että lopetitte jo keskustelun aiheesta, mutta kun en aikaisemmin päässyt vastaamaan miljoonaan viestiin jotka tämän päivän aikana on ehtinyt tänne kasaantua niin oli pakko ottaa kantaa muutamaan asiaan. Painotan vielä, että tarkoitukseni ei ole vähätellä Dragon Agen juonta, syvyyttä ja laajuutta tai millään tavoin haukkua sitä. Kuten on käynyt ilmi olen suuri Lord of the Rings fani henkeen ja vereen, mutta pidin myös Dragon Agesta erittäin paljon ja odotan innolla seuraavaa osaa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Totta kai tiedän, ettei Lord of the Rings ollut ilmestyessään kliseistä, mutta nykypäivänä on turha ulista fantasian kliseistä. Kyllä, tein sen itsekin, joten olen syyllinen. Hienoa on se, että BioWare on kuitenkin pyrkinyt selvästi tekemään/luomaan omia asioitaan, jotka erkanevat muusta fantasiamassasta melko selvästi; tosin, lähinnä muuntelemalla yleisiä fantasiallisia "käytäntöjä/merkkisääntöjä".

Vert. Haltiat ovat Fereldenissä alistetussa asemassa: ihmisten halveksimia hylkiöitä sekä orjia.

Fantasiasta kun on niin perkeleen vaikeaa keksiä jotakin uutta. Mielestäni moisen pikkusäädöt tekevät mukavia yksityiskohtia peliin. Dragon Age polkee samassa fantasiapaskassa missä muutkin oheisen genren tuotokset, mutta tekee sen omien/uusien pikkusääntöjensä nojalla. On totta, etteivät nämä pienet uniikit jutut tee Dragon Agesta peliä, joka voittaisi Oscarin tai parantaisi syövän, mutta se luo ympärilleen täysin uuden näkemyksen perus fantasiapullasta. Siksi voinkin sanoa hyvilläni Dragon Agea fantasiagenressä omaksi uniikiksi teokseen. Samaa ei voi sanoa Oblivionista tms.

Käsissämme on uusi, rakentuva sekä ennen kaikkea kiinnostava fantasiamaailma. Annetaan sille uskoa nousta esikuviensa vertaiseksi! Prkl :rolleyes:
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Totta kai tiedän, ettei Lord of the Rings ollut ilmestyessään kliseistä, mutta nykypäivänä on turha ulista fantasian kliseistä. Hienoa on se, että BioWare on kuitenkin pyrkinyt selvästi tekemään/luomaan omia asioitaan, jotka erkanevat muusta fantasiamassasta melko selvästi; tosin, lähinnä muuntelemalla yleisiä fantasiallisia "käytäntöjä/merkkisääntöjä".

Vert. Haltiat ovat Fereldenissä alistetussa asemassa: ihmisten halveksimia hylkiöitä sekä orjia.

Fantasiasta kun on niin perkeleen vaikeaa keksiä jotakin uutta. Mielestäni moisen pikkusäädöt tekevät mukavia yksityiskohtia peliin. Dragon Age polkee samassa fantasiapaskassa missä muutkin oheisen genren tuotokset, mutta tekee sen omien/uusien pikkusääntöjensä nojalla. On totta, ettei nämä pienet uniikit jutut tee Dragon Agesta peliä, joka voittaisi Oscarin tai parantaisi syövän, mutta se luo ympärilleen täysin uuden näkemyksen perus fantasiapullasta. Siksi voinkin sanoa hyvilläni Dragon Agea fantasiagenressä omaksi uniikiksi teokseen. Samaa ei voi sanoa Oblivionista tms.

Olen kanssasi samoilla linjoilla, on erittäin positiivista että perus fantasian elementeistä poiketaan ja uskalletaan kääntää asioita päälaelleen, koska kuitenkin sitä perus fantasiaa on nähty monen monta kertaa aikaisemmin. Mielipiteeni on kuitenkin se, että ei niistä kliseistä saa liiaksi poiketa, koska se ei tunnu enää fantasialta. Fantasiamaailmaan kuuluu jousella ampuvat haltijat, kirvestä heiluttelevat kääpiöt, vallanjanoiset ihmiset ja pahikset. Lord of the Ringsin maailma on minun ihanne fantasiamaailma, mutta LotRista eriävät fantasia tuotokset eivät saa liiaksi nojata Tolkienin luomaan maailmaan vaan keksiä mukavia uusia vivahteita kuten DAssa Acousticin mainitsema haltijoiden orjuutus.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Olen kanssasi samoilla linjoilla, on erittäin positiivista että perus fantasian elementeistä poiketaan ja uskalletaan kääntää asioita päälaelleen, koska kuitenkin sitä perus fantasiaa on nähty monen monta kertaa aikaisemmin. Mielipiteeni on kuitenkin se, että ei niistä kliseistä saa liiaksi poiketa, koska se ei tunnu enää fantasialta. Fantasiamaailmaan kuuluu jousella ampuvat haltijat, kirvestä heiluttelevat kääpiöt, vallanjanoiset ihmiset ja pahikset. Lord of the Ringsin maailma on minun ihanne fantasiamaailma, mutta LotRista eriävät fantasia tuotokset eivät saa liiaksi nojata Tolkienin luomaan maailmaan vaan keksiä mukavia uusia vivahteita kuten DAssa Acousticin mainitsema haltijoiden orjuutus.

Nimenomaan. Olemme asiata täysin samaa mieltä, mutta silti olemme saaneet aikaiseksi kunnon kädenväännön MM-kisat. Eli pointtini olikin se, että BeliEvil sanoi Dragon Agen sisältävän kaikki mahdolliset fantasiakliseet, eikä ole mitään mikä nostaisi sen muun fantasian yläpuolelle. En tiedä voidaanko tuolla ajattelutavalla nostaa mitään fantasiapeliä/kirjaa/leffaa muiden yläpuolelle. Fantasia kun ei ole fantasiaa ilman näitä klassisia kliseitä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Musta Acoustic on kyllä harvinaisen oikeassa näissä pointeissa; juuri sitä mitä itsekin olisin ajanut takaa.

Kuten Xbugs tuossa jossain kohtaa tätä ketjua jo avarsikin loputonta tietämyksen verhoansa (Xbugs=profeetta :D), ei Tolkien kuitenkaan itse tätä kaikkea suinkaan keksinyt. Kyseiset tarinat ja fantasiat olivat jo olleet pitkään olemassa hieman Kalevalan tapaan kertomuksina, joista sitten Tolkien otti vahvat vaikutteet ja kasasi LotR-saagan kokoon. Täten emme voi juurikaan pitää mielestäni LotRia yhtään sen originellimpana kuin Dragon Ageakaan, vaikkakin kirjan kirjoittaminen kymmeniä vuosia sitten tosiaan saattoi ollakin huomattavasti työläämpää. Nyt kuitenkin eletään vuodessa 2009, ja verinen ristiretki raikaa parhaan fantasian tittelistä. :p

Kuitenkin se tärkein kinastelun aihe mielestäni on, että onko tämä parempi kuin mikään LotR-peli. Vastaus lienee LotR-sarjan faneillekin harvinaisen selvä. :)
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Nimenomaan. Olemme asiata täysin samaa mieltä, mutta silti olemme saaneet aikaiseksi kunnon kädenväännön MM-kisat.

Noh, hyvähän se vain on, että peli puhuttaa. Huonompi hommahan se olisi, jos mitään keskustelua ei saataisi aikaiseksi.

En tiedä voidaanko tuolla ajattelutavalla nostaa mitään fantasiapeliä/kirjaa/leffaa muiden yläpuolelle. Fantasia kun ei ole fantasiaa ilman näitä klassisia kliseitä.

Njoo, vikaa on periaatteessa meikäläisessä... Viime vuosina tullut "ahmittua" fantasiaa enemmän kuin laki sallii, joten pakostihan siinä alkaa hieman turtumaan. Eihän tuo Dragon agen "syytä" ole, pikemminkin ihan vain fantasiagenren yleensä... Pitäisi vissiin joskus lukea jotain muutakin...

Tuli taas kauheeta offtopicia, pahoitteluni.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Repslol:D ei kai kukaan oikeasti usko noin? Vaikka peli onkin hyvä, ei siitä silti löydy mitään, mikä nostaisi sen muun fantasian yläpuolelle. Maailma, jossa elfit ampuvat jousilla, dorfit ryyppäävät ja ihmiset ovat universumin suurimpia kusipäitä jne...Oikeasti? Dragon age on kasa kaikkia mahdollisia fantasiakliseitä, joita ilman koko pelissä ei olisi sisältöä ollenkaan...

Täysin samaa mieltä. Varsinkin pelin pääjuoni, jossa käydään kliseistä suurta pahaa vastaan on aivan uskomatonta schaissea. Jos sitä tarjottaisiin kirjan muodossa en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Maailman luonnissa ollaan valovuosien päässä fantasia kirjallisuuden parhaista tekijöistä (Bakker, Martin, Kay yms.), mutta muihin pelimaailmoihin verrattessa Dragon Age on aivan selkeää kärki kastia. Tasoero esimerkiksi juuri kirjoihin on kuitenkin valtava.

Ei Dragon Agen maailma tarjoa mitään uutta hieman enemmän fantasiaa lukeneelle. Haltiat orjuutettuna/sorrettuna ei ole todellakaan mitään uutta (esim Witcher ja kuolemanportti). Mutta ei sillä ole hittoakaan väliä. Minun luomalle sankarilleni Ferelden on aivan tarpeeksi mielenkiintoinen paikka temmeltää. Ja vaikka pääjuoni onkin pökäle löytyy maailmasta paljon mielenkiintoista joka pitää pelikokemuksen kiinnostavana.

Pelinä Dragon Age on aivan A-luokan kamaa, vaikkei aivan ylläkkään Biowaren edellisen konsolisukupolven merkkiteoksien tasolle. Ei peli voi olla muuta kuin mestariteos, jos pelikello näyttää jo yli 100 tuntia ja toisen läpiipeluukerran lopulla miettii vain millaisella hahmolla seuraavan pelin aloittaa.

Jos jotain olisin kaivannut peliin paremmin tehtynä on nämä isot valinta kohdat. Tärkeissä paikoissa pelaajalla on kaksi vaihtoehtoa selvästi hyvä ja paha. Ikinä ei pelaaja joudu pohtimaan kumpi vaihtoehto on hyvä ja kumpi paha vaan se on aina selvää. Myös seuraukset ovat suorasukaisia, harvemmin tulee yllätyksiä että "Eihän tämän näin pitänyt mennä!". Witcherissä joutui miettimään välillä näissä valinnoissa päänsä puhki kun ikinä ei tiennyt mihin mikäkin päätös vaikutti tai kuinka kauas kantoisia seuraukset olivat. Päätökset eivät olleet selvästi hyviä tai pahoja.

Harvinaisen usein myös kiinnostavasti alkanut juonen kehittely ratkaistaan kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla tavalla "kaiken takana olikin demoni, joka kontrolloi sitä kaveria!".

Jos Dragon Age maistui, eikä ole vielä tutustunut PuuCeen Witcheriin niin kannattaa ehdottamasti korjata se virhe, jos vain mahdollisuus tarjoutuu.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Jos jotain olisin kaivannut peliin paremmin tehtynä on nämä isot valinta kohdat. Tärkeissä paikoissa pelaajalla on kaksi vaihtoehtoa selvästi hyvä ja paha. Ikinä ei pelaaja joudu pohtimaan kumpi vaihtoehto on hyvä ja kumpi paha vaan se on aina selvää.
Tästä olen eri mieltä. Mielestäni yksikään pelin avainkohdista (näitä mistä acheja pumppasi) ei ollut selvä valinta. Aluksi selvältä (moraalisesti) tuntuva valintakin sai kyllä uusia ulottuvuuksia, kun selvitti ja mietti asiaa, eikä homma enää tuntunutkaan niin helpolta päättää. Anna joku esimerkki erityisen selvästä hyvä/paha -valinnasta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Hienoa se on, että nostetaan kissa pöydälle ja pistetään kunnon mielipidevertailut pystyyn. Minuakin kiinnostaa enemmän tasoikas keskustelu, vaikkei se varsinaisesti pelin sisältöön niin liittyisikään.

Pitäisi varmaan luoda helpperi Dragon Agelle, niin saataisiin täällä sitten keskustella rauhassa hievan syvemmistä asioista.

Mutta niin, näytän aikuisen esimerkkiä ja palautan keskustelunaiheet itse peliin:

Nuo Warriorin Weapon/Shield -talentit keräsivät aikaisemmin hieman negatiivistä mölyä, mutta nyt keskittyneenä vain näihin talentteihin voisin valaista hieman muuttunutta näkemystäni:
Viestissä tarkkoja yksityiskohtia W&S-talenteista.
Eli kyseessä on toinen hahmoni, ja tarkoitukseni oli panostaa n. 85% voimalla etenkin alussa Strengtiin ja Weapon and Shield- talentteihin. Hahmoni on seikkailujen temmellyksessä saavuttanut 11 tason, ja täytyy sanoa, että melkoinen tappokone tästä aatelisnuorukaisestani on kehittynyt. Veikkaisin, että kiskoisi mennen tullen turpaan entistä Warrioriani, jonka ominaisuuksia kehitin melko tasapaksusti. Strenghtini on nyt 42 Blood Dragon Armorin plussien kera. Lisäksi tämän mahtihaarniskan istuttaminen näinkin alussa on osoittautunut uskomattoman ylivoimaiseksi suojaksi. Ja voi että näitä talentteja! Assault on todella tappava iskusarja: hahmoni iskee kohteeseen neljästi. Parhaimmillaan olen saanut yhdellä iskulla 40-50 damaa, ja kun sen kertoo neljällä, voi saada selvän kuvan talentin tehokkuudesta. Overpower- talentilla hahmoni iskee kilpeä ja miekkaa heiluttaen kolmesti: iskuista viimeinen on aina osuessaan kriittinen ja jonka voima lennättää vastustajan selälleen. Todella loistavia talentteja, jotka mielestäni pieksevät melko kovin ottein nuo 2k-talentit. Loistavaa viihdettä ollut koko hahmo, nyt kuitenkin on aika keskittyä muiden ominaisuuksien parantelemiseen.

E: Hit rate on myös ihan mukava, 94%.
 
Ylös Bottom