Vastaus: PS3 60GB vaihtuu takuussa uuteen, varmuuskopion palautus?
Itselleni juuri tapahtui tämä YLOD (yellow light of death) ilmiö ja voisin tässä kohtaa sanoa pahan sanan.
On se kumma miten ihmiset kiltisti maksavat mitä myyjä/valmistaja sanoo vaikka kyseessä on viallisesti valmistettu tuote ja myyjän/valmistajan korvausvastuulla. Onko oikein, että pelikonsolia ostettaessa sitä voi maksimissaan käyttää 2-3 vuotta jonka jälkeen on taas ostettava uusi (tai korjattava vanha kalliiseen hintaan)?
YLOD ilmiö on todella yleinen maailman laajuisesti ja tämän ongelman korjauksesta ei pitäisi maksaa yhtään mitään!
Kuluttajariitalautakunnasta löytyy vastaavanlainen tapaus (digiboxi 3 vuotta vanha ja rikki). Tapauksessa todetaan mm seuraavaa:
Kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n mukaan tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.
Kyseisen tallentavan digiboksin ei siten voida katsoa kestävyydeltään vastanneen sitä, mitä ostajalla on tällaisen tavaran kaupassa yleensä perusteltua aihetta olettaa. Kaupan kohteessa on näin ollen ollut kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n mukainen virhe. Takuuajan päättyminen ei poista myyjätahon virhevastuuta tavarasta.
Tämä kyseinen tapaus löytyy osoitteesta:
Kuluttajariitalautakunta (KRIL)
Ottakaa yhteyttä huoltoon (fi-hotline@nordiskfilm.com) ja vaatikaa heitä korjaamaan viallinen playstation kustannuksetta! Siis jos kyseessä on nimenomaan valmistusvika kuten YLOD ongelma on.
Terkuin
Kartsu